Anotācija (ex-ante)

23-TA-2356: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2006. gada 14. marta noteikumos Nr. 200 "Noteikumi par civilās aviācijas gaisa kuģu reģistrāciju un nacionālās zīmes un reģistrācijas zīmes izvietošanas kārtību uz gaisa kuģiem"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekts “Grozījumi Ministru kabineta 2006.gada 14.marta noteikumos Nr.200 “Noteikumi par civilās aviācijas gaisa kuģu reģistrāciju un nacionālās zīmes un reģistrācijas zīmes izvietošanas kārtību uz gaisa kuģiem”” (turpmāk – projekts) ir sagatavots, pamatojoties uz likuma “Par aviāciju” 9.panta otro daļu, 11.panta otro daļu un 13.panta trešo daļu, kā arī saskaņā ar Starptautiskās civilās aviācijas organizācijas 2022.gada 18.jūlija grozījumiem 1944.gada 7.decembra Konvencijas par starptautisko civilo aviāciju (turpmāk - Konvencija) 7.pielikumā “Gaisa kuģu nacionālās zīmes un reģistrācijas zīmes”. 

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Projekts izstrādāts, lai nodrošinātu nacionālā normatīvā regulējuma atbilstību Konvencijas 7.pielikuma 9.punkta prasībām, kas paredz noteiktas formas apliecības izsniegšanu par gaisa kuģa izslēgšanu no gaisa kuģu reģistriem un precizē nacionālo un reģistrācijas zīmju burtu un ciparu augstumu uz gaisa kuģiem, kas vieglāki par gaisu.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Gaisa kuģu reģistrācijas kārtību Latvijas Republikas Civilās aviācijas gaisa kuģu reģistrā (turpmāk - reģistrs), nacionālo zīmju un reģistrācijas zīmju izvietošanas kārtību uz reģistrā reģistrētajiem gaisa kuģiem un kārtību, kādā gaisa kuģus izslēdz no reģistra regulē Ministru kabineta 2006.gada 14.marta noteikumi Nr.200 “Noteikumi par civilās aviācijas gaisa kuģu reģistrāciju un nacionālās zīmes un reģistrācijas zīmes izvietošanas kārtību uz gaisa kuģiem”” (turpmāk – noteikumi Nr.200). Noteikumu Nr.200 16.5 punkts nosaka, ka pēc lēmuma pieņemšanas par gaisa kuģa izslēgšanu no reģistra Civilās aviācijas aģentūra izsniedz gaisa kuģa īpašniekam apliecinājumu par gaisa kuģa izslēgšanu no reģistra atbilstoši noteikumu Nr.200 6.pielikumam, taču ar 2022.gada 18.jūlija grozījumiem Konvencijas 7.pielikumā, Konvencijas 7.pielikums ir papildināts ar jaunu 9.punktu, kas paredz noteiktas formas apliecības izsniegšanu par gaisa kuģa izslēgšanu no reģistra un tai ir jāsatur tulkojums angļu valodā.
Noteikumu Nr.200 15.punkts nosaka, ka uz gaisa kuģiem, kas vieglāki par gaisu, nacionālo un reģistrācijas zīmju burtu un ciparu augstums ir ne mazāks par 700 milimetriem, taču Konvencijas 7.pielikuma 5.1.1. apakšpunkts paredz, ka minēto  nacionālo un reģistrācijas zīmju burtu un ciparu augstums ir ne mazāks par 500 milimetriem.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Noteikumu Nr.200 15.punkts nosaka, ka uz gaisa kuģiem, kas vieglāki par gaisu, nacionālo un reģistrācijas zīmju burtu un ciparu augstums ir ne mazāks par 700 milimetriem. Atbilstoši Konvencijas 7.pielikuma 5.1.1. apakšpunktam minēto  nacionālo un reģistrācijas zīmju burtu un ciparu augstums ir ne mazāks par 500 milimetriem. Konvencijā ietvertās prasības ir saistošas dalībvalstīm un personām, kas veic gaisa kuģu reģistrāciju reģistrā, izvieto nacionālās zīmes un reģistrācijas zīmes uz reģistrā reģistrētajiem gaisa kuģiem un kas gaisa kuģus izslēdz no reģistra, un iestādēm, kas uzrauga šīs personas. Latvija ir akceptējusi šo kārtību parakstot Konvenciju. Lielākā daļa Starptautiskās civilās aviācijas organizācijas dalībvalstu izmanto nacionālo un reģistrācijas zīmju burtu un ciparu augstumu uz gaisa kuģiem, kas vieglāki par gaisu, kas ir 500 milimetri. Arī gaisa kuģu, kas vieglāki par gaisu, izgatavotājrūpnīcas standartā uzstāda minētās nacionālās un reģistrācijas zīmes 500 milimetru augstumā. Gaisa kuģa īpašniekam vai ekspluatantam ir īpaši jāinformē gaisa kuģa izgatavotājrūpnīca, lai uzstādītu nacionālās un reģistrācijas zīmes 700 milimetru augstumā. 
Risinājuma apraksts
Projekta 1.punkts izsaka jaunā redakcijā noteikumu Nr.200 15.punktu paredzot, ka uz gaisa kuģiem, kas vieglāki par gaisu, nacionālo un reģistrācijas zīmju burtu un ciparu augstums ir ne mazāks par 500 milimetriem, tādējādi nodrošinot Konvencijas 7.pielikuma 5.1.1.apakšpunktā noteiktās prasības izpildi.
Problēmas apraksts
Noteikumu Nr.200 16.5 punkts nosaka, ka pēc lēmuma pieņemšanas par gaisa kuģa izslēgšanu no reģistra Civilās aviācijas aģentūra izsniedz gaisa kuģa īpašniekam apliecinājumu par gaisa kuģa izslēgšanu no reģistra atbilstoši noteikumu Nr.200 6.pielikumam. Noteikumu Nr.200 16.5 punkta un 6.pielikuma regulējums stājās spēkā 2017.gada 22.decembrī. Pēc minētās tiesību normas un noteikumu Nr.200 6.pielikuma spēkā stāšanās ir veikti grozījumi Konvencijas 7.pielikumā, ar kuriem Konvencijas 7.pielikums ir papildināts ar jaunu 9.punktu, kas paredz noteiktas formas apliecības izsniegšanu par gaisa kuģa izslēgšanu no reģistra un tai ir jāsatur tulkojums angļu valodā. Minētās prasības ir piemērojamas no 2023.gada 2.novembra.
Risinājuma apraksts
Projekta 2.punkts izsaka jaunā redakcijā noteikumu Nr.200 16.5 punktu, paredzot, ka pēc lēmuma pieņemšanas par gaisa kuģa izslēgšanu no reģistra Civilās aviācijas aģentūra izsniedz gaisa kuģa īpašniekam apliecību par gaisa kuģa izslēgšanu no reģistra. Projekta 3.punkts izsaka jaunā redakcijā noteikumu Nr.200 6.pielikumu. Tādējādi apliecība par gaisa kuģa izslēgšanu no reģistra tiks izsniegta atbilstoši Konvencijas 7.pielikuma 9.punktā noteiktajām prasībām un ar grozījumu spēkā stāšanos vairs netiks izsniegts noteikumu Nr.200 16.5 punktā minētais apliecinājums par gaisa kuģa izslēgšanu no reģistra.
Projekta 3.punkts ar kuru izteikts jaunā redakcijā noteikumu Nr.200 6.pielikums “Apliecību par gaisa kuģa izslēgšanu no reģistra” satur personu datus: gaisa kuģa īpašnieka un ekspluatanta nosaukumu (fiziskai personai vārdu, uzvārdu) un adresi, (fiziskai personai deklarēto adresi).  Minētā prasība ir noteikta Konvencijas 7.pielikuma 9.punktā minētajā sertifikāta paraugformā Nr.2, kas paredz noteiktas formas apliecības izsniegšanu par gaisa kuģa izslēgšanu no gaisa kuģu reģistriem, un ka tajā ir jābūt iekļautai informācijai par gaisa kuģa īpašnieka un ekspluatanta nosaukumu un adresi. Arī līdzšinējā kārtība noteikumu Nr.200 6.pielikumā paredz iekļaut apliecinājumā par gaisa kuģa izslēgšanu no reģistra gaisa kuģa īpašnieka un ekspluatanta vārdu, uzvārdu un deklarēto adresi. Noteikumu Nr.200 6.pielikumā norādītie personas dati (vārds, uzvārds, deklarētā adrese) tiek pieprasīti, tādēļ, ka apliecību par gaisa kuģa izslēgšanu no reģistra izsniedz konkrētai personai un apliecībā šī informācija ir jāiekļauj atbilstoši Konvencijas 7.pielikuma 9.punktam. Adrese ir nepieciešamai, lai persona būtu sasniedzama, jo apliecību par gaisa kuģa izslēgšanu no reģistra var tikt sūtīta gaisa kuģa īpašniekam ar ierakstītu pastu. Apliecībā par gaisa kuģa izslēgšanu no reģistra ir jānorāda gaisa kuģa ekspluatanta personas dati (nosaukums un adrese), jo viņš ir atbildīgs par gaisa kuģa ekspluatāciju.
Visi personas dati, kas iegūti saskaņā ar projekta prasību izpildi, tiks apstrādāti, izmantoti un uzglabāti atbilstoši personu datu regulējošo tiesību aktu prasībām, t.sk. atbilstoši Eiropas Parlamenta un Padomes regulas (ES) 2016/679 par fizisko personu aizsardzību attiecībā uz personas datu apstrādi un šādu datu brīvu apriti un ar ko atceļ Direktīvu 95/46/EK  (turpmāk – regula Nr.2016/679) 6. panta 1. punkta "e" apakšpunkta prasībām. Saskaņā ar Civilās aviācijas aģentūras lietu nomenklatūru (pamatojoties uz Ministru kabineta 2012.gada 6.novembra noteikumu Nr.748 “Dokumentu un arhīvu pārvaldības noteikumi” 43.punktu 2023.gada 16.novembrī ir saskaņota ar Latvijas Nacionālo arhīvu) apliecības par gaisa kuģu reģistrāciju, t.sk. gaisa kuģu izslēgšanu no reģistra, tiek glabātas 6 gadus pēc izslēgšanas no reģistra. Praksē var būt situācijas, kad dati par gaisa kuģa īpašnieku un ekspluatantu ir nepieciešami citām iestādēm, tiesām u.t.t. pēc tam, kad gaisa kuģis jau ir izslēgts no reģistra. Piemēram, ja gaisa kuģis ir izslēgts no reģistra, lai to reģistrētu citas valsts gaisa kuģu reģistrā vai informācija par gaisa kuģi un tā īpašnieku un ekspluatantu ir nepieciešama maksātnespējas administratoram.
Šobrīd apliecinājuma par gaisa kuģa izslēgšanu no reģistra oriģināls tiek izsniegts gaisa kuģa īpašniekam. Savukārt tā kopijas tiek glabātas trešajām personām nepieejamā veidā, viena kopija tiek glabāta gaisa kuģa lietā (papīra veidā), otra Aviācijas Datu Valsts Informācijas Sistēmā “EMPIC-AEP”. Visas personas lietas (dati) tiek glabāti trešajām personām nepieejamā veidā.
Šobrīd gaisa kuģu īpašnieku un ekspluatantu dokumentu apstrādi nodrošina, Civilās aviācijas aģentūras pilnvarotas četras  amatpersonas. Tikai šīm četrām amatpersonām ir pieeja pie apliecinājuma par gaisa kuģa izslēgšanu no reģistra kopijas un tajā ietvertajiem datiem par gaisa kuģa īpašnieku un ekspluatantu.
Citām personām nav piekļuves minētajā sistēmā ievietotajiem gaisa kuģa īpašnieku un ekspluatantu datiem, izņemot Civilās aviācijas aģentūras IT sistēmas administratoram. Civilās aviācijas aģentūra ir izstrādāti iekšējās  kārtības noteikumi Nr. 01-17/1 "Iekšējo informācijas sistēmu lietošanas kārtība" (apstiprināti 2023.gada 1.februārī), atbilstoši Ministru kabineta 2015.gada 28.jūlija noteikumu Nr.442 “Kārtība, kādā tiek nodrošināta informācijas un komunikācijas tehnoloģiju sistēmu atbilstība minimālajām drošības prasībām” prasībām.
Savukārt gaisa kuģu lietas (dokumenti), tiek uzglabāti papīra formātā slēgtos metāla skapjos. Piekļuve šiem skapjiem ir tikai minētajām četrām amatpersonām. Šāda kārtība ir arī paredzēta attiecībā uz apliecībā par gaisa kuģa izslēgšanu no reģistra ietvertajiem datiem par gaisa kuģu īpašnieku un ekspluatantu.
Ņemot vērā to, ka normatīvais regulējums par reģistru ir pieņemts un stājies spēkā pirms regulas Nr.2016/679 un 2022.gada 5.maija grozījumiem Valsts informācijas sistēmu likuma 5.pantā, ar kuru 5.pants papildināts ar jaunu 11 daļu, kas nosaka, kāda informācija ārējā normatīvajā aktā ir jānorāda saistībā ar valsts informācijas sistēmas izmantošanu, lai nodrošinātu pilnīgu atbilstību datu aizsardzības prasībām, ir jāizvērtē un jāplāno atbilstošu grozījumu izdarīšana noteikumos Nr.200.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Projekts attiecas uz gaisa kuģu īpašniekiem un ekspluatantiem.
Ietekmes apraksts
Projekta tiesību normas ir pielāgotas līdzšinējai kārtībai, līdz ar to būtiska ietekme nav sagaidāma. Projekts izstrādāts, lai nodrošinātu nacionālā normatīvā regulējuma atbilstību Konvencijas 7.pielikuma 5.1.1.apakšpunkta un 9.punkta prasībām un precizē nacionālo un reģistrācijas zīmju burtu un ciparu augstumu uz gaisa kuģiem, kas vieglāki par gaisu.
Juridiskās personas
  • Projekts attiecas uz gaisa kuģu īpašniekiem un ekspluatantiem.
Ietekmes apraksts
Projekta tiesību normas ir pielāgotas līdzšinējai kārtībai, līdz ar to būtiska ietekme nav sagaidāma. Projekts izstrādāts, lai nodrošinātu nacionālā normatīvā regulējuma atbilstību Konvencijas 7.pielikuma 5.1.1.apakšpunkta un 9.punkta prasībām un precizē nacionālo un reģistrācijas zīmju burtu un ciparu augstumu uz gaisa kuģiem, kas vieglāki par gaisu.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?
Starptautiskā dokumenta nosaukums
1944.gada 7.decembra Konvencijas par starptautisko civilo aviāciju 7.pielikums.
Apraksts
-

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

5.5. 2. tabula. Ar tiesību akta projektu izpildītās vai uzņemtās saistības, kas izriet no starptautiskajiem tiesību aktiem vai starptautiskas institūcijas vai organizācijas dokumentiem. Pasākumi šo saistību izpildei

Attiecīgā starptautiskā tiesību akta vai starptautiskas institūcijas vai organizācijas dokumenta (turpmāk – starptautiskais dokuments) datums, numurs un nosaukums
1944.gada 7.decembra Konvencijas par starptautisko civilo aviāciju 7.pielikums.
Starptautiskās saistības pasākums/uzdevums
Projekta vienība, ar ko izpilda A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
A
B
C
Konvencijas 7.pielikuma 5.1.1.apakšpunkts
Projekta 1.punkts
Pārņemtas pilnībā
Konvencijas 7.pielikuma 9.punkts
Projekta 2. un 3.punkts
Pārņemtas pilnībā
Vai starptautiskajā dokumentā paredzētās saistības nav pretrunā ar jau esošajām Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Nav
Cita informācija
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Satiksmes ministrija, Valsts aģentūra "Civilās aviācijas aģentūra"
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://vktap.mk.gov.lv/public_participations/public_discussions/69991fc1-0d66-42a4-9a57-1347cbcf0d23

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Iebildumi un priekšlikumi netika saņemti.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Valsts aģentūra "Civilās aviācijas aģentūra"

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Projekta 3.punkts ar kuru izteikts jaunā redakcijā noteikumu Nr.200 6.pielikums “Apliecību par gaisa kuģa izslēgšanu no reģistra” satur personu datus: gaisa kuģa īpašnieka un ekspluatanta vārds, uzvārds un deklarētā adrese atbilstoši Konvencijas 7.pielikuma 9.punktā minētajā sertifikāta paraugformā Nr.2, kas paredz noteiktas formas apliecības izsniegšanu par gaisa kuģa izslēgšanu no gaisa kuģu reģistriem, un ka tajā ir jābūt iekļautai informācijai par gaisa kuģa īpašnieka un ekspluatanta nosaukumu un adresi, noteiktajām prasībām.

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi