Anotācija

22-TA-1001: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Apraksts
Ministru kabineta (turpmāk – MK) rīkojuma projekts “Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem”” (turpmāk – rīkojuma projekts) izstrādāts, pamatojoties uz MK 2021.gada 26.oktobra sēdē izskatīto un atbalstīto informatīvo ziņojumu "Par samazinātā pievienotās vērtības nodokļa piemērošanu medicīniskām ierīcēm un precēm” (prot. Nr.72. 45.§ 4. un 5.punkts).

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Piešķirt finansējumu, lai ārstniecības iestādēm un Veselības ministrijas padotības iestādēm segtu izdevumus. kas radušies saistībā ar pievienotās vērtības nodokļa likmes pieaugumu par laika posmu no 2021.gada 1.oktobra līdz 2021.gada 31.decembrim.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
       Saskaņā ar MK 2021.gada 21.decembra rīkojumu Nr.986 “Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem” Veselības ministrijai ticis piešķirts finansējums 2 627 363 euro apmērā, lai segtu izdevumus, kas radušies laikposmā no 2021. gada 1. jūlija līdz 2021. gada 31. oktobrim saistībā ar pievienotās vērtības nodokļa likmes pieaugumu iegādātajām medicīniskajām ierīcēm un precēm, tai skaitā:
          - Nacionālajam veselības dienestam – 2 517 216 euro apmērā;
          - Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienestam – 32 284 euro apmērā;
          - Valsts tiesu medicīnas ekspertīzes centram – 768 euro apmērā;
          - Valsts asinsdonoru centram – 77 095 euro apmērā.

       Aprēķinam par kopējo izdevumu palielinājumu par pamatu tika ņemti dati par esošo līgumiestāžu līgumu kopsummu dalījumā pa šādiem veselības aprūpes pakalpojumu veidiem:
          - Primārās ambulatorās veselības aprūpes nodrošināšana par laikposmu no 2021.gada 1.jūlija līdz 2021.gada 30.septembrim;
          - Pārējo ambulatoro veselības aprūpes pakalpojumu nodrošināšana par laikposmu no 2021.gada 1.jūlija līdz 2021.gada 30.septembrim;
          - Plānveida stacionāro veselības aprūpes pakalpojumu nodrošināšana par laikposmu no 2021.gada 1.jūlija līdz 2021.gada 30.septembrim;
          - Neatliekamās medicīniskās palīdzības nodrošināšana stacionārās ārstniecības iestādēs par laikposmu no 2021.gada 1.jūlija līdz 2021.gada 31.oktobrim;
          - Laboratorisko izmeklējumu nodrošināšana ambulatorajā aprūpē par laikposmu no 2021.gada 1.jūlija līdz 2021.gada 30.septembrim;
          - Neatliekamās medicīniskās palīdzības nodrošināšanai par laikposmu no 2021.gada 1.jūlija līdz 2021.gada 31.oktobrim;
          - Asins un asins komponentu nodrošināšanai par laikposmu no 2021.gada 1.jūlija līdz 2021.gada 31.oktobrim;
          - Tiesu medicīnisko ekspertīžu nodrošināšanai par laikposmu no 2021.gada 1.jūlija līdz 2021.gada 31.oktobrim;

        Ņemot vērā, ka 2021.gada decembrī bija jāiesniedz daudz dažādas atskaites, tai skaitā atskaites ar Covid-19, līdz ar to Nacionālā veselības dienestam trūka kapacitātes, lai varētu pārbaudīt iestāžu vadības informācijas sistēmā un iesniegt datus par PVN likmes pieaugumu ambulatorās  un stacionāras veselības aprūpes nodrošināšanai, kā arī laboratorisko izmeklējumu nodrošināšanai ambulatorajā aprūpē. Jāņem vērā, ka primārā un pārējā ambulatorā kopā ir aptuveni nepilni 2 200 līgumi, kurus nepieciešams pārbaudīt, nepieciešamības gadījumā arī veikt precizējumus, kas atkal prasa laiku. 
        Tādējādi ambulatorās un plānveida stacionāras veselības aprūpes nodrošināšanai, kā arī laboratorisko izmeklējumu nodrošināšanai ambulatorajā aprūpē tika pārbaudīti un iesniegti dati no 2021.gada 1.jūlija līdz 2021.gada 30.septembrim.

        MK 2021.gada 26.oktobra sēdē izskatīto informatīvo ziņojumu "Par samazinātā pievienotās vērtības nodokļa piemērošanu medicīniskām ierīcēm un precēm” (prot. Nr.72. 45.§ 4.punkts) (turpmāk – MK 2021.gada 26.oktobra lēmums), kurā bija iekļauta informācija par papildu nepieciešamo finansējumu Latvijas Republikas Senāta 2021.gada 22.marta sprieduma administratīvajā lietā Nr.A420143317 (SKA-123/2021) izpildei pievienotās vērtības nodokļa likmes pieaugumam faktisko izdevumu segšanai par laika posmu no 2021.gada 1.novembra līdz 2021.gada 31.decembrim.

       Atbilstoši MK 2021.gada 26.oktobra lēmumā noteiktajam (prot. Nr.72. 45.§ 5.punkts) Veselības ministrijai normatīvos aktos noteiktā kārtībā jāsagatavo un jāiesniedz izskatīšanai MK rīkojuma projektu par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas 02.00.00 “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem” atbilstoši faktiski nepieciešamajam apjomam pievienotās vērtības nodokļa likmes pieauguma izdevumu segšanai medicīniskām ierīcēm un precēm par laika posmu no 2021.gada 1.novembra līdz 2021.gada 31.decembrim.  

      Aprēķinam par kopējo izdevumu palielinājumu par pamatu tika ņemti dati par esošo līgumiestāžu līgumu kopsummu dalījumā pa šādiem veselības aprūpes pakalpojumu veidiem:
         - Primārās ambulatorās veselības aprūpes nodrošināšana par laikposmu no 2021.gada 1.oktobra līdz 2021.gada 31.decembrim;
         - Pārējo ambulatoro veselības aprūpes pakalpojumu nodrošināšana par laikposmu no 2021.gada 1.oktobra līdz 2021.gada 31.decembrim;
         - Plānveida stacionāro veselības aprūpes pakalpojumu nodrošināšana par laikposmu no 2021.gada 1.oktobra līdz 2021.gada 31.decembrim;
         - Neatliekamās medicīniskās palīdzības nodrošināšana stacionārās ārstniecības iestādēs par laikposmu no 2021.gada 1.novembra līdz 2021.gada 31.decembrim;
         - Laboratorisko izmeklējumu nodrošināšana ambulatorajā aprūpē par laikposmu no 2021.gada 1.oktobra līdz 2021.gada 31.decembrim;
         - Neatliekamās medicīniskās palīdzības nodrošināšanai par laikposmu no 2021.gada 1.novembra līdz 2021.gada 31.decembrim;
         - Asins un asins komponentu nodrošināšanai par laikposmu no 2021.gada 1.novembra līdz 2021.gada 31.decembrim.

       2022.gada februārī tika pārbaudīti un iesniegti dati par PVN likmes pieaugumu ambulatorās un stacionāras veselības aprūpes nodrošināšanai, kā arī laboratorisko izmeklējumu nodrošināšanai ambulatorajā aprūpē par laika posmu 2021.gada 1.oktobra līdz 2021.gada 31.decembrim.
       Veselības ministrija apliecina, ka finansējums 2021.gadā par PVN likmes pieaugumu ambulatorās un stacionāras veselības aprūpes nodrošināšanai, kā arī laboratorisko izmeklējumu nodrošināšanai ambulatorajā aprūpē 2021.gada oktobri nav pieprasīti un arī apmaksāti no valsts budžeta programmas 02.00.00 “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem”.
        Tādējādi ar šo MK rīkojuma projektu finansējums netiek prasīts dubultā.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Atbilstoši Latvijas Republikas Senāta 2021.gada 22.marta spriedumam administratīvajā lietā Nr.A420143317 (SKA-123/2021) tiek mainīta pievienotās vērtības nodokļa piemērošanas kārtība no 12% uz 21% medicīniskām ierīcēm un precēm, kas atstāj būtisku ietekmi uz ārstniecības iestāžu budžetu, Veselības ministrijas padotības iestādes budžetu un pakalpojumu izmaksām.
Risinājuma apraksts
       Rīkojuma projekts paredz Finanšu ministrijai no valsts budžeta programmas 02.00.00 “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem” piešķirt Veselības ministrijai finansējumu  1 694 184 euro apmērā, lai segtu izdevumus, kas radušies saistībā ar pievienotās vērtības nodokļa likmes pieaugumu posmu no 2021.gada 1.oktobra līdz 2021.gada 31.decembrim, tai skaitā:
         - Nacionālajam veselības dienestam - 1 664 513 euro apmērā;
         - Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienestam - 2 950 euro apmērā;
         - Valsts asinsdonoru centram - 26 721 euro apmērā.
 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

Projekts šo jomu neskar.
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2022
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2023
2024
2025
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
1 694 184
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
1 694 184
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-1 694 184
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
-1 694 184
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
1 694 184
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
MK 2021.gada 26.oktobrī izskatīja informatīvo ziņojumu "Par samazinātā pievienotās vērtības nodokļa piemērošanu medicīniskām ierīcēm un precēm” (prot. Nr.72. 45.§ 4.punkts) un atbalstīja Veselības ministrijai finansējumu, kas nepārsniedz 1 733 538 euro apmērā pievienotās vērtības nodokļa likmes pieaugumam faktisko izdevumu segšanai par laika posmu no 2021.gada 1.novembra līdz 2021.gada 31.decembrim, tai skaitā:
         - apakšprogrammā 33.14.00 “Primārās ambulatorās veselības aprūpes nodrošināšana” – 264 606 euro apmērā (dotācijai no vispārējiem ieņēmumiem un izdevumiem subsīdijām un dotācijām);
         - apakšprogrammā 33.16.00 “Pārējo ambulatoro veselības aprūpes pakalpojumu nodrošināšana” – 453 729 euro apmērā (dotācijai no vispārējiem ieņēmumiem un izdevumiem subsīdijām un dotācijām);
         - apakšprogrammā 33.18.00 “Plānveida stacionāro veselības aprūpes pakalpojumu nodrošināšana” – 311 186 euro apmērā (dotācijai no vispārējiem ieņēmumiem un izdevumiem subsīdijām un dotācijām);
         - apakšprogrammā 33.17.00 “Neatliekamās medicīniskās palīdzības nodrošināšana stacionārās ārstniecības iestādēs” – 577 918 euro apmērā (dotācijai no vispārējiem ieņēmumiem un izdevumiem subsīdijām un dotācijām);
         - apakšprogrammā 33.15.00 “Laboratorisko izmeklējumu nodrošināšana ambulatorajā aprūpē” – 71 013 euro apmērā (dotācijai no vispārējiem ieņēmumiem un izdevumiem subsīdijām un dotācijām);
         - apakšprogrammā 39.03.00 “Asins un asins komponentu nodrošināšana” – 38 547 euro apmērā (dotācijai no vispārējiem ieņēmumiem un izdevumiem precēm un pakalpojumiem);
         - apakšprogrammā 39.04.00 “Neatliekamā medicīniskā palīdzība” – 16 142 euro apmērā (dotācijai no vispārējiem ieņēmumiem un izdevumiem precēm un pakalpojumiem);
         - apakšprogrammā 39.06.00 “Tiesu medicīniskā ekspertīze” – 384 euro apmērā (dotācijai no vispārējiem ieņēmumiem un izdevumiem precēm un pakalpojumiem);
         - apakšprogrammā 39.07.00 “Antidopinga politikas īstenošana” – 13 euro apmērā (dotācijai no vispārējiem ieņēmumiem un izdevumiem precēm un pakalpojumiem).

       VM apkopoja saņemtos datus no Nacionālā veselības dienesta un  nepieciešams piešķirt papildu finansējumu, lai segtu izdevumus, kas radušies saistībā ar Latvijas Republikas Senāta 2021.gada 22.marta sprieduma administratīvajā lietā Nr.A420143317 (SKA-123/2021) izpildei, pievienotās vērtības nodokļa likmes pieaugumam medicīniskām ierīcēm un precēm par laika posmu no 2021.gada 1.oktobra līdz 2021.gada 31.decembrim 1 694 184 euro, tai skaitā:
       - Primārās ambulatorās veselības aprūpes nodrošināšanai 92 372 euro apmērā;
       - Sekundārās ambulatorās veselības aprūpes nodrošināšanai 259 712 euro apmērā;
       - Stacionārās veselības aprūpes nodrošināšanai 1 116 943 euro apmērā;
       - Ambulatoro laboratorisko izmeklējumu nodrošināšanai 195 486 euro apmērā;
       - Neatliekamās medicīniskās palīdzības nodrošināšanai 2 950 euro apmērā.
       - Asins un asins komponentu nodrošināšanai 26 721 euro apmērā.

      Rīkojuma projekts paredz Finanšu ministrijai no valsts budžeta programmas 02.00.00 “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem” piešķirt Veselības ministrijai finansējumu  1 694 184 euro apmērā (skatīt anotācijas 1.pielikumu), tai skaitā:
       1. finansējumu 1 664 513 euro apmērā Nacionālajam veselības dienestam, tai skaitā:
             - finansējumu 92 372 euro apmērā primārai ambulatorai veselības aprūpei (skatīt anotācijas 2. - 6.pielikumu);
             - finansējumu 259 712 euro apmērā sekundārai ambulatorai veselības aprūpei (skatīt anotācijas 7.-9.pielikumu);
             - finansējumu 1 116 943 euro apmērā stacionārai veselības aprūpei (skatīt anotācijas 10.pielikumu);
             - finansējumu 195 486 euro apmērā ambulatoriem laboratoriskiem izmeklējumiem (skatīt anotācijas 11.pielikumu);
       2. finansējumu 2 950 euro apmērā Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienestam medicīnas ierīču un preču iegādei (skatīt anotācijas 12.pielikumu);
       3. finansējumu 26 721 euro apmērā Valsts asinsdonoru centram medicīnas ierīču un preču iegādei (skatīt anotācijas 13.pielikumu).

       Veselības ministrija normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā sagatavos un iesniegs Finanšu ministrijā pieprasījumu par šā rīkojuma 1.punktā minēto līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas 02.00.00 “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem”.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
Projekts šo jomu neskar.
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
Skatīt 6.punktu.
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
Projekts šo jomu neskar.
Cita informācija
Izdevumi tiks veikti Veselības ministrijas pamatbudžeta programmas 99.00.00 “Līdzekļu neparedzētiem gadījumiem izlietojums” ietvaros (EKK 2000 preces un pakalpojumi – 29 671 euro, EKK 3000 subsīdijas un dotācijas – 1 664 513 euro), līdzekļus 2022. gadā pārdalot no 74. resora „Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” programmas 02.00.00 „Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem”.
Projekts šo jomu neskar.
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
Projekts šo jomu neskar.

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Nacionālais veselības dienests, Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienests, Valsts asinsdonoru centrs, Veselības ministrija
Nevalstiskās organizācijas
-
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Projekts šo jomu neskar.

6.4. Cita informācija

Projekts šo jomu neskar.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Nacionālais veselības dienests
  • Valsts asinsdonoru centrs
  • Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienests

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

Projekts šo jomu neskar
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

8.2. Cita informācija

Projekts šo jomu neskar.
Pielikumi
Pielikums
Nosaukums
VManotp_280322_LNG_PVN
Piekrītu
Paziņojums par sīkdatņu lietošanu
Lai nodrošinātu TAP portāla pieejamību, tā darbībai tiek izmantotas tikai obligātās tehniskās sīkdatnes. Esmu informēts par sīkdatņu izmantošanu un, turpinot darboties šajā vietnē, piekrītu to izmantošanai. Lasīt vairāk