23-TA-3279: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par nekustamā īpašuma "Pumpuri" Iecavas pagastā, Bauskas novadā, daļas pirkšanu projekta "Eiropas standarta platuma 1435 mm dzelzceļa līnijas izbūve "Rail Baltica" koridorā caur Igauniju, Latviju un Lietuvu" īstenošanai" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Sabiedrības vajadzībām nepieciešamā nekustamā īpašuma atsavināšanas likuma (turpmāk – Likums) 9. panta pirmā daļa.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Rīkojuma projekts paredz projekta "Eiropas standarta platuma 1435 mm dzelzceļa līnijas izbūve "Rail Baltica" koridorā caur Igauniju, Latviju un Lietuvu" īstenošanai no privātpersonas atsavināt tai piederošā nekustamā īpašuma "Pumpuri" (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 4064 012 0082) Iecavas pagastā, Bauskas novadā, sastāvā esošo zemes vienību (kadastra apzīmējums 4064 012 0348) 0,54 ha platībā, zemes vienību (kadastra apzīmējums 4064 012 0349) 2,55 ha platībā un zemes vienību (kadastra apzīmējums 4064 012 0350) 0,89 ha platībā (turpmāk – Nekustamā īpašuma daļa).
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Projekta "Eiropas standarta platuma 1435 mm dzelzceļa līnijas izbūve "Rail Baltica" koridorā caur Igauniju, Latviju un Lietuvu" (turpmāk – Rail Baltica projekts) īstenošanai paredzētā darbība, nosakot dzelzceļa līnijas trases novietojumu Latvijas teritorijā, akceptēta ar Ministru kabineta 2016. gada 24. augusta rīkojumu Nr. 467 "Par Eiropas standarta platuma publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras līnijas Rail Baltica būvniecībai paredzētās darbības akceptu". Ar Ministru kabineta 2016. gada 24. augusta rīkojumu Nr. 468 "Par nacionālo interešu objekta statusa noteikšanu Eiropas standarta platuma publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūrai Rail Baltica" noteikts nacionālo interešu objekta statuss.
Atbilstoši būvatļaujai Nr. BIS-BL-353503-257 "Ātrgaitas dzelzceļa "Rail Baltica" DS4 posma "Misa - Latvijas/Lietuvas robeža" apakšposms DPS1" (būvatļauja Nr. 5) izstrādātajiem būvprojekta tehniskajiem risinājumiem Rail Baltica projekta īstenošanai nepieciešamā Nekustamā īpašuma daļa būs izmantojama Rail Baltica projekta dzelzceļa infrastruktūras (zemes nodalījuma josla) izbūvei, kā arī Rail Baltica projekta saistītās infrastruktūras – valstij piederoša pašvaldības nozīmes ceļa (ceļa nodalījuma josla) būvniecībai.
Nekustamā īpašuma daļa tiek atsavināta publiskās lietošanas dzelzceļa transporta infrastruktūras projekta attīstībai un atbilstoši akciju sabiedrības "RB Rail" sniegtajai informācijai par būvprojekta tehniskajiem risinājumiem un projektēto autoceļu nozīmi atsavināšana ir vienīgais veids šī mērķa sasniegšanai, ievērojot Dzelzceļa likuma 15. panta pirmās daļas un likuma "Par autoceļiem" 4. panta pirmās daļas regulējumu.
Pēc pašvaldības nozīmes ceļa būvdarbiem un attiecīga ceļa izbūves, šāda veida ceļš (autoceļš) ar visiem tā kompleksā ietilpstošajiem elementiem būs nododams attiecīgās pašvaldības īpašumā, ievērojot Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 42. panta pirmās daļas un likuma "Par autoceļiem" 4. panta trešās daļas tiesisko regulējumu.
Atbilstoši būvatļaujai Nr. BIS-BL-353503-257 "Ātrgaitas dzelzceļa "Rail Baltica" DS4 posma "Misa - Latvijas/Lietuvas robeža" apakšposms DPS1" (būvatļauja Nr. 5) izstrādātajiem būvprojekta tehniskajiem risinājumiem Rail Baltica projekta īstenošanai nepieciešamā Nekustamā īpašuma daļa būs izmantojama Rail Baltica projekta dzelzceļa infrastruktūras (zemes nodalījuma josla) izbūvei, kā arī Rail Baltica projekta saistītās infrastruktūras – valstij piederoša pašvaldības nozīmes ceļa (ceļa nodalījuma josla) būvniecībai.
Nekustamā īpašuma daļa tiek atsavināta publiskās lietošanas dzelzceļa transporta infrastruktūras projekta attīstībai un atbilstoši akciju sabiedrības "RB Rail" sniegtajai informācijai par būvprojekta tehniskajiem risinājumiem un projektēto autoceļu nozīmi atsavināšana ir vienīgais veids šī mērķa sasniegšanai, ievērojot Dzelzceļa likuma 15. panta pirmās daļas un likuma "Par autoceļiem" 4. panta pirmās daļas regulējumu.
Pēc pašvaldības nozīmes ceļa būvdarbiem un attiecīga ceļa izbūves, šāda veida ceļš (autoceļš) ar visiem tā kompleksā ietilpstošajiem elementiem būs nododams attiecīgās pašvaldības īpašumā, ievērojot Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 42. panta pirmās daļas un likuma "Par autoceļiem" 4. panta trešās daļas tiesisko regulējumu.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Informācija par nekustamo īpašumu "Pumpuri" (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 4064 012 0082) Iecavas pagastā, Bauskas novadā, atbilstoši kadastrālās uzmērīšanas datiem.
1. Sastāvs:
1.1. zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 4064 012 0348) 0,54 ha platībā, kas veido Nekustamā īpašuma daļu un būs izmantojama Rail Baltica projekta saistītās infrastruktūras – pašvaldības nozīmes ceļa (ceļa nodalījuma josla) izbūvei;
Apgrūtinājumi:
- ūdensnotekas (ūdensteču regulēta posma un speciāli raktas gultnes), kā arī uz tās esošas hidrotehniskas būves un ierīces ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija meža zemēs – 0,02 ha;
- ūdensnotekas (ūdensteču regulēta posma un speciāli raktas gultnes), kā arī uz tās esošas hidrotehniskas būves un ierīces ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija lauksaimniecības zemēs – 0,02 ha;
- aizsargājama koka (dižkoka) teritorija – 0,001 ha;
1.2. zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 4064 012 0349) 2,55 ha platībā, kas veido Nekustamā īpašuma daļu un būs izmantojama Rail Baltica projekta dzelzceļa infrastruktūras (dzelzceļa nodalījuma josla) izbūvei;
Apgrūtinājumi:
- ūdensnotekas (ūdensteču regulēta posma un speciāli raktas gultnes), kā arī uz tās esošas hidrotehniskas būves un ierīces ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija meža zemēs – 0,08 ha;
- ūdensnotekas (ūdensteču regulēta posma un speciāli raktas gultnes), kā arī uz tās esošas hidrotehniskas būves un ierīces ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija lauksaimniecības zemēs – 0,08 ha;
1.3. zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 4064 012 0350) 0,89 ha platībā, kas veido Nekustamā īpašuma daļu un būs izmantojama Rail Baltica projekta saistītās infrastruktūras – pašvaldības nozīmes ceļa (ceļa nodalījuma josla) izbūvei;
Apgrūtinājumi:
- ūdensnotekas (ūdensteču regulēta posma un speciāli raktas gultnes), kā arī uz tās esošas hidrotehniskas būves un ierīces ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija meža zemēs – 0,03 ha;
- ūdensnotekas (ūdensteču regulēta posma un speciāli raktas gultnes), kā arī uz tās esošas hidrotehniskas būves un ierīces ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija lauksaimniecības zemēs – 0,03 ha;
1.4. zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 4064 012 0351) 8,88 ha platībā, kas veido Nekustamā īpašuma atlikušo (neatsavināmo daļu) un paliek Nekustamā īpašuma īpašnieka īpašumā;
1.5. zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 4064 012 0352) 11,02 ha platībā, kas veido Nekustamā īpašuma atlikušo (neatsavināmo daļu) un paliek Nekustamā īpašuma īpašnieka īpašumā.
2. Nekustamais īpašums ir ierakstīts Zemgales rajona tiesas Iecavas pagasta zemesgrāmatas nodalījumā Nr. 579 un uz to īpašuma tiesības ir nostiprinātas fiziskai personai (turpmāk – Nekustamā īpašuma īpašnieks).
3. Nekustamā īpašuma īpašnieka sniegtā informācija:
3.1. 2022. gada 19. oktobrī iesniegts Zemesgrāmatu akts ar Iecavas pagasta padomes 1997. gada 17. decembra lēmumu (prot. Nr. 218) par zemesgabala piešķiršanu īpašumā par maksu, pamatojoties uz iesniegumu un faktu par iesniedzējam piederošo ēku atrašanos uz attiecīgā zemesgabala, kā arī iesniegts zemes robežu plāns.
3.2. iesniegts 2022. gada 17. novembrī starp Nekustamā īpašuma īpašnieku un zemnieku saimniecību "Jumis" noslēgtais zemes nomas līgums par 11,4 ha liela zemesgabala iznomāšanu lauksaimnieciskai izmantošanai. Līgums spēkā līdz 2027. gada 31. decembrim.
Zemes nomas līgums zemesgrāmatas nodalījumā nav ierakstīts. Atbilstoši Civillikuma 2174. pantam, atsavinot nomas priekšmetu, ieguvējam jāievēro nomas līgums tikai tad, ja tas ierakstīts zemes grāmatās (2126.p.). Konkrētajā situācijā valstij nav pamata pārņemt Zemes nomas līguma saistības, jo šo saistību pārņemšana nav samērojama ar attiecīgo sabiedrības vajadzību nodrošināšanu, t.i. Nekustamā īpašuma daļa pāries valsts īpašumā brīva no visiem apgrūtinājumiem un nastām, kuras Nekustamajam īpašumam bija uzliktas saistību rezultātā un par kurām institūcija nav tieši paziņojusi, ka tā uzņemas attiecīgos apgrūtinājumus un nastas.
Nekustamā īpašuma īpašnieks zaudējumus un prasījumus nav pieteicis.
Atbilstoši Aizsargjoslu likumā noteiktajam, lai ievērotu ar attiecīgās aizsargjoslas veidu noteiktos ierobežojumus un aizsargātu objektus vai arī vidi un cilvēkus, Rail Baltica projekta īstenošanai nepieciešamo būvdarbu izpildē būs ievērojami vispārējie un speciālie būvnoteikumi, kas noteic pienākumu pie būvdarbu ieceres dokumentācijas izstrādes saņemt atbildīgo institūciju (valsts institūciju) un inženiertīklu īpašnieku tehniskos noteikumus, tai skaitā arī vietējās pašvaldības saskaņojumu, ja to paredz saistošie noteikumi.
Ņemot vērā, ka Nekustamā īpašuma daļa ir apgrūtināta ar vides un dabas resursu aizsardzības aizsargjoslām, saskaņā ar Aizsargjoslu likuma normām par darbības ierobežojumiem būvdarbi šāda veida teritorijās nav aizliegti, bet to veikšanai ir nepieciešams saņemt saskaņojumu no atbildīgās valsts iestādes vai arī no aizsargjoslas izveidotāja – attiecīgā objekta īpašnieka vai valdītāja.
Tādējādi secināms, ka Nekustamā īpašuma daļai noteiktie apgrūtinājumi ietekmēs Rail Baltica projekta ietvaros veicamos būvdarbus veidā, kas paredz papildus nosacījumu iekļaušanu būvdarbu risinājumos un to izpildes ievērošanu būvdarbu procesa laikā.
Rīcībā ar Rail Baltica projekta īstenošanas teritorijā esošiem aizsargājamiem kokiem būs piemērojams Rail Baltica projekta īstenošanas likuma 4. panta regulējums, kas noteic, ja Rail Baltica projekta īstenošanas teritorijā atrodas aizsargājams koks, aizsargājamā dendroloģiskajā stādījumā augošs koks vai aizsargājamā alejā augošs koks, to var nocirst, ja izpildās visi šādi kritēriji:
1) aizsargājamā koka pastāvēšanu nav iespējams savienot ar Rail Baltica dzelzceļa infrastruktūras izveidi;
2) saņemts pozitīvs kokkopja (arborista) rakstveida atzinums, ja šāda atzinuma nepieciešamību noteikusi Dabas aizsardzības pārvalde;
3) saņemta Dabas aizsardzības pārvaldes rakstveida atļauja.
Nodalot Rail Baltica projektam nepieciešamo Nekustamā īpašuma daļu, atlikumā izveidotās zemes vienības saskaņā ar Bauskas novada pašvaldības 2022. gada 20. septembra atzinumu Nr. BNP/2022/4.7/1650/N ir izmantojamas atbilstoši vietējās pašvaldības teritorijas plānojumam.
Tādējādi Nekustamā īpašuma sastāvu veidojošās zemes vienības sadales un kadastrālās uzmērīšanas rezultāts atbilst minētā regulējuma prasībām un pēc Nekustama īpašuma daļas atsavināšanas Nekustamais īpašums būs pilntiesīgi izmantojams.
Sabiedrības ar ierobežotu atbildību "Eiropas dzelzceļa līnijas" izveidotā Rail Baltica projektam atsavināmā īpašuma atlīdzības noteikšanas komisija (turpmāk – Komisija) 2023. gada 12. oktobra sēdes slēgtajā daļā apstiprināja atlīdzību par Nekustamā īpašuma daļas atsavināšanu, nosakot to kopējā summā 38 849,54 EUR (trīsdesmit astoņi tūkstoši astoņi simti četrdesmit deviņi euro un 54 euro centi), ko veido:
- zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 4064 012 0348) 0,54 ha platībā, zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 4064 012 0349) 2,55 ha platībā, zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 4064 012 0350) 0,89 ha platībā kopējā tirgus vērtība – 35 588,00 EUR;
- mežaudzes un uz lauksaimniecības zemē atsevišķi stāvošu koku tirgus vērtība – 1448,54 EUR;
- Nekustamā īpašuma atlikušās daļas - zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 4064 012 0352) 11,02 ha platībā, vērtības samazinājums – 1813,00 EUR, rēķinot uz lauksaimniecības zemes platību 2,59 ha.
Komisija 2023. gada 17. oktobrī ar vēstuli Nr. 2.3.N/2023-3154 informēja Nekustamā īpašuma īpašnieku par Zemes nomas līguma izskatīšanu (vēstulē kļūdaini norādīts Zemes nomas līguma noslēgšanas datums 2022. gada 18. oktobris), norādot, ka sertificēts nekustamo īpašumu vērtētājs Nekustamā īpašuma daļas novērtēšanā salīdzinājumam ir piemērojis arī ienākuma metodi un konstatējis, ka ar šādu aprēķinu tiek sasniegta zemāka tirgus vērtība, tādēļ ieņēmumu pieeja aprēķinā netiek izmantota. Tirgus darījumos ar lauksaimniecības zemēm potenciālie pircēji ir jau ņēmuši vērā potenciālo ienesīgumu. Nekustamā īpašuma lietošanas mērķis ir zeme, kuras galvenais saimnieciskās darbības veids ir lauksaimniecība. Līdz ar to, lai Nekustamā īpašuma īpašniekam kompensētu ienesīguma produktivitātes rādītājus, tiek ņemts vērā lauksaimniecības zemes kvalitatīvais novērtējums un salīdzinājumam tiek veikta to darījumu (salīdzināmo darījumu) apskate, kas sniedz informāciju par darījumiem ar līdzvērtīgas kvalitātes lauksaimniecības zemēm.
2023. gada 24. oktobrī sabiedrībā ar ierobežotu atbildību "Eiropas dzelzceļa līnijas" tika saņemta Nekustamā īpašuma īpašnieka piekrišana Komisijas 2023. gada 12. oktobra sēdē aprēķinātās atlīdzības apmēram.
Pamatojoties uz Likuma 9. pantu un Ministru kabineta 2011. gada 15. marta noteikumu Nr. 204 "Kārtība, kādā nosaka taisnīgu atlīdzību par sabiedrības vajadzībām atsavināmo nekustamo īpašumu" 36.1. apakšpunktu, Satiksmes ministrija ar 2023.gada 20.decembra lēmumu Nr. 03.1-14/3715 apstiprināja taisnīgas atlīdzības apmēru par Nekustamā īpašuma daļas atsavināšanu, nosakot to 38 849,54 EUR.
Saskaņā ar Likuma 27. panta pirmajā un otrajā daļā noteikto Nekustamā īpašuma īpašniekam ir tiesības apstrīdēt Satiksmes ministrijas noteikto atlīdzības apmēru.
Ja netiks noslēgts pirkuma līgums par Nekustamā īpašuma daļas labprātīgu atsavināšanu, tiks virzīts likumprojekts par Nekustamā īpašuma daļas piespiedu atsavināšanu sabiedrības vajadzībām.
Pēc Nekustamā īpašuma sadalīšanas un Nekustamā īpašuma daļas atsavināšanas, Satiksmes ministrija normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā nostiprinās īpašuma tiesības uz Nekustamā īpašuma daļu zemesgrāmatā uz valsts vārda Satiksmes ministrijas personā.
Saskaņā ar Dzelzceļa likuma pārejas noteikumu 53. punktu Satiksmes ministrija Nekustamā īpašuma daļu nodos Rail Baltica projekta īstenotājam pārvaldīšanā tā pienācīgai apsaimniekošanai līdz būvdarbu uzsākšanai.
1. Sastāvs:
1.1. zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 4064 012 0348) 0,54 ha platībā, kas veido Nekustamā īpašuma daļu un būs izmantojama Rail Baltica projekta saistītās infrastruktūras – pašvaldības nozīmes ceļa (ceļa nodalījuma josla) izbūvei;
Apgrūtinājumi:
- ūdensnotekas (ūdensteču regulēta posma un speciāli raktas gultnes), kā arī uz tās esošas hidrotehniskas būves un ierīces ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija meža zemēs – 0,02 ha;
- ūdensnotekas (ūdensteču regulēta posma un speciāli raktas gultnes), kā arī uz tās esošas hidrotehniskas būves un ierīces ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija lauksaimniecības zemēs – 0,02 ha;
- aizsargājama koka (dižkoka) teritorija – 0,001 ha;
1.2. zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 4064 012 0349) 2,55 ha platībā, kas veido Nekustamā īpašuma daļu un būs izmantojama Rail Baltica projekta dzelzceļa infrastruktūras (dzelzceļa nodalījuma josla) izbūvei;
Apgrūtinājumi:
- ūdensnotekas (ūdensteču regulēta posma un speciāli raktas gultnes), kā arī uz tās esošas hidrotehniskas būves un ierīces ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija meža zemēs – 0,08 ha;
- ūdensnotekas (ūdensteču regulēta posma un speciāli raktas gultnes), kā arī uz tās esošas hidrotehniskas būves un ierīces ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija lauksaimniecības zemēs – 0,08 ha;
1.3. zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 4064 012 0350) 0,89 ha platībā, kas veido Nekustamā īpašuma daļu un būs izmantojama Rail Baltica projekta saistītās infrastruktūras – pašvaldības nozīmes ceļa (ceļa nodalījuma josla) izbūvei;
Apgrūtinājumi:
- ūdensnotekas (ūdensteču regulēta posma un speciāli raktas gultnes), kā arī uz tās esošas hidrotehniskas būves un ierīces ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija meža zemēs – 0,03 ha;
- ūdensnotekas (ūdensteču regulēta posma un speciāli raktas gultnes), kā arī uz tās esošas hidrotehniskas būves un ierīces ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija lauksaimniecības zemēs – 0,03 ha;
1.4. zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 4064 012 0351) 8,88 ha platībā, kas veido Nekustamā īpašuma atlikušo (neatsavināmo daļu) un paliek Nekustamā īpašuma īpašnieka īpašumā;
1.5. zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 4064 012 0352) 11,02 ha platībā, kas veido Nekustamā īpašuma atlikušo (neatsavināmo daļu) un paliek Nekustamā īpašuma īpašnieka īpašumā.
2. Nekustamais īpašums ir ierakstīts Zemgales rajona tiesas Iecavas pagasta zemesgrāmatas nodalījumā Nr. 579 un uz to īpašuma tiesības ir nostiprinātas fiziskai personai (turpmāk – Nekustamā īpašuma īpašnieks).
3. Nekustamā īpašuma īpašnieka sniegtā informācija:
3.1. 2022. gada 19. oktobrī iesniegts Zemesgrāmatu akts ar Iecavas pagasta padomes 1997. gada 17. decembra lēmumu (prot. Nr. 218) par zemesgabala piešķiršanu īpašumā par maksu, pamatojoties uz iesniegumu un faktu par iesniedzējam piederošo ēku atrašanos uz attiecīgā zemesgabala, kā arī iesniegts zemes robežu plāns.
3.2. iesniegts 2022. gada 17. novembrī starp Nekustamā īpašuma īpašnieku un zemnieku saimniecību "Jumis" noslēgtais zemes nomas līgums par 11,4 ha liela zemesgabala iznomāšanu lauksaimnieciskai izmantošanai. Līgums spēkā līdz 2027. gada 31. decembrim.
Zemes nomas līgums zemesgrāmatas nodalījumā nav ierakstīts. Atbilstoši Civillikuma 2174. pantam, atsavinot nomas priekšmetu, ieguvējam jāievēro nomas līgums tikai tad, ja tas ierakstīts zemes grāmatās (2126.p.). Konkrētajā situācijā valstij nav pamata pārņemt Zemes nomas līguma saistības, jo šo saistību pārņemšana nav samērojama ar attiecīgo sabiedrības vajadzību nodrošināšanu, t.i. Nekustamā īpašuma daļa pāries valsts īpašumā brīva no visiem apgrūtinājumiem un nastām, kuras Nekustamajam īpašumam bija uzliktas saistību rezultātā un par kurām institūcija nav tieši paziņojusi, ka tā uzņemas attiecīgos apgrūtinājumus un nastas.
Nekustamā īpašuma īpašnieks zaudējumus un prasījumus nav pieteicis.
Atbilstoši Aizsargjoslu likumā noteiktajam, lai ievērotu ar attiecīgās aizsargjoslas veidu noteiktos ierobežojumus un aizsargātu objektus vai arī vidi un cilvēkus, Rail Baltica projekta īstenošanai nepieciešamo būvdarbu izpildē būs ievērojami vispārējie un speciālie būvnoteikumi, kas noteic pienākumu pie būvdarbu ieceres dokumentācijas izstrādes saņemt atbildīgo institūciju (valsts institūciju) un inženiertīklu īpašnieku tehniskos noteikumus, tai skaitā arī vietējās pašvaldības saskaņojumu, ja to paredz saistošie noteikumi.
Ņemot vērā, ka Nekustamā īpašuma daļa ir apgrūtināta ar vides un dabas resursu aizsardzības aizsargjoslām, saskaņā ar Aizsargjoslu likuma normām par darbības ierobežojumiem būvdarbi šāda veida teritorijās nav aizliegti, bet to veikšanai ir nepieciešams saņemt saskaņojumu no atbildīgās valsts iestādes vai arī no aizsargjoslas izveidotāja – attiecīgā objekta īpašnieka vai valdītāja.
Tādējādi secināms, ka Nekustamā īpašuma daļai noteiktie apgrūtinājumi ietekmēs Rail Baltica projekta ietvaros veicamos būvdarbus veidā, kas paredz papildus nosacījumu iekļaušanu būvdarbu risinājumos un to izpildes ievērošanu būvdarbu procesa laikā.
Rīcībā ar Rail Baltica projekta īstenošanas teritorijā esošiem aizsargājamiem kokiem būs piemērojams Rail Baltica projekta īstenošanas likuma 4. panta regulējums, kas noteic, ja Rail Baltica projekta īstenošanas teritorijā atrodas aizsargājams koks, aizsargājamā dendroloģiskajā stādījumā augošs koks vai aizsargājamā alejā augošs koks, to var nocirst, ja izpildās visi šādi kritēriji:
1) aizsargājamā koka pastāvēšanu nav iespējams savienot ar Rail Baltica dzelzceļa infrastruktūras izveidi;
2) saņemts pozitīvs kokkopja (arborista) rakstveida atzinums, ja šāda atzinuma nepieciešamību noteikusi Dabas aizsardzības pārvalde;
3) saņemta Dabas aizsardzības pārvaldes rakstveida atļauja.
Nodalot Rail Baltica projektam nepieciešamo Nekustamā īpašuma daļu, atlikumā izveidotās zemes vienības saskaņā ar Bauskas novada pašvaldības 2022. gada 20. septembra atzinumu Nr. BNP/2022/4.7/1650/N ir izmantojamas atbilstoši vietējās pašvaldības teritorijas plānojumam.
Tādējādi Nekustamā īpašuma sastāvu veidojošās zemes vienības sadales un kadastrālās uzmērīšanas rezultāts atbilst minētā regulējuma prasībām un pēc Nekustama īpašuma daļas atsavināšanas Nekustamais īpašums būs pilntiesīgi izmantojams.
Sabiedrības ar ierobežotu atbildību "Eiropas dzelzceļa līnijas" izveidotā Rail Baltica projektam atsavināmā īpašuma atlīdzības noteikšanas komisija (turpmāk – Komisija) 2023. gada 12. oktobra sēdes slēgtajā daļā apstiprināja atlīdzību par Nekustamā īpašuma daļas atsavināšanu, nosakot to kopējā summā 38 849,54 EUR (trīsdesmit astoņi tūkstoši astoņi simti četrdesmit deviņi euro un 54 euro centi), ko veido:
- zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 4064 012 0348) 0,54 ha platībā, zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 4064 012 0349) 2,55 ha platībā, zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 4064 012 0350) 0,89 ha platībā kopējā tirgus vērtība – 35 588,00 EUR;
- mežaudzes un uz lauksaimniecības zemē atsevišķi stāvošu koku tirgus vērtība – 1448,54 EUR;
- Nekustamā īpašuma atlikušās daļas - zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 4064 012 0352) 11,02 ha platībā, vērtības samazinājums – 1813,00 EUR, rēķinot uz lauksaimniecības zemes platību 2,59 ha.
Komisija 2023. gada 17. oktobrī ar vēstuli Nr. 2.3.N/2023-3154 informēja Nekustamā īpašuma īpašnieku par Zemes nomas līguma izskatīšanu (vēstulē kļūdaini norādīts Zemes nomas līguma noslēgšanas datums 2022. gada 18. oktobris), norādot, ka sertificēts nekustamo īpašumu vērtētājs Nekustamā īpašuma daļas novērtēšanā salīdzinājumam ir piemērojis arī ienākuma metodi un konstatējis, ka ar šādu aprēķinu tiek sasniegta zemāka tirgus vērtība, tādēļ ieņēmumu pieeja aprēķinā netiek izmantota. Tirgus darījumos ar lauksaimniecības zemēm potenciālie pircēji ir jau ņēmuši vērā potenciālo ienesīgumu. Nekustamā īpašuma lietošanas mērķis ir zeme, kuras galvenais saimnieciskās darbības veids ir lauksaimniecība. Līdz ar to, lai Nekustamā īpašuma īpašniekam kompensētu ienesīguma produktivitātes rādītājus, tiek ņemts vērā lauksaimniecības zemes kvalitatīvais novērtējums un salīdzinājumam tiek veikta to darījumu (salīdzināmo darījumu) apskate, kas sniedz informāciju par darījumiem ar līdzvērtīgas kvalitātes lauksaimniecības zemēm.
2023. gada 24. oktobrī sabiedrībā ar ierobežotu atbildību "Eiropas dzelzceļa līnijas" tika saņemta Nekustamā īpašuma īpašnieka piekrišana Komisijas 2023. gada 12. oktobra sēdē aprēķinātās atlīdzības apmēram.
Pamatojoties uz Likuma 9. pantu un Ministru kabineta 2011. gada 15. marta noteikumu Nr. 204 "Kārtība, kādā nosaka taisnīgu atlīdzību par sabiedrības vajadzībām atsavināmo nekustamo īpašumu" 36.1. apakšpunktu, Satiksmes ministrija ar 2023.gada 20.decembra lēmumu Nr. 03.1-14/3715 apstiprināja taisnīgas atlīdzības apmēru par Nekustamā īpašuma daļas atsavināšanu, nosakot to 38 849,54 EUR.
Saskaņā ar Likuma 27. panta pirmajā un otrajā daļā noteikto Nekustamā īpašuma īpašniekam ir tiesības apstrīdēt Satiksmes ministrijas noteikto atlīdzības apmēru.
Ja netiks noslēgts pirkuma līgums par Nekustamā īpašuma daļas labprātīgu atsavināšanu, tiks virzīts likumprojekts par Nekustamā īpašuma daļas piespiedu atsavināšanu sabiedrības vajadzībām.
Pēc Nekustamā īpašuma sadalīšanas un Nekustamā īpašuma daļas atsavināšanas, Satiksmes ministrija normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā nostiprinās īpašuma tiesības uz Nekustamā īpašuma daļu zemesgrāmatā uz valsts vārda Satiksmes ministrijas personā.
Saskaņā ar Dzelzceļa likuma pārejas noteikumu 53. punktu Satiksmes ministrija Nekustamā īpašuma daļu nodos Rail Baltica projekta īstenotājam pārvaldīšanā tā pienācīgai apsaimniekošanai līdz būvdarbu uzsākšanai.
Risinājuma apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekts paredz no privātpersonas atsavināt nekustamā īpašuma "Pumpuri" (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 4064 012 0082) Iecavas pagastā, Bauskas novadā daļu.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Jā
Apraksts
Nekustamā īpašuma daļa tiek atsavināta transporta infrastruktūras attīstībai un atsavināšana ir vienīgais veids šī mērķa sasniegšanai.
Dzelzceļa likuma 15. panta pirmā daļa noteic, ka zeme valsts publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā ir valsts īpašums. Likuma "Par autoceļiem" 4. panta pirmā daļa noteic, ka valsts autoceļi un to zemes, tai skaitā ceļu zemes nodalījuma joslas, ar visām šo autoceļu kompleksā ietilpstošajām būvēm ir Latvijas Republikas īpašums, savukārt pašvaldību ceļi un to zemes, tai skaitā ceļu zemes nodalījuma joslas, attiecīgo pašvaldību īpašums.
Dzelzceļa likuma 15. panta pirmā daļa noteic, ka zeme valsts publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā ir valsts īpašums. Likuma "Par autoceļiem" 4. panta pirmā daļa noteic, ka valsts autoceļi un to zemes, tai skaitā ceļu zemes nodalījuma joslas, ar visām šo autoceļu kompleksā ietilpstošajām būvēm ir Latvijas Republikas īpašums, savukārt pašvaldību ceļi un to zemes, tai skaitā ceļu zemes nodalījuma joslas, attiecīgo pašvaldību īpašums.
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Jā
Apraksts
Taisnīga atlīdzība par Nekustamā īpašuma daļas atsavināšanu ir aprēķināta un apstiprināta, ievērojot normatīvajos aktos noteikto kārtību.
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
JāIetekmes apraksts
Rīkojuma projektā risinātie jautājumi tiešā veidā skar Nekustamā īpašuma īpašnieku, no kura tiek atsavināta Nekustamā īpašuma daļa.
Rīkojuma projekts netiešā veidā skar Rail Baltica projekta ietvaros pārbūvējamās un jaunizbūvējamās publiskās lietošanas transporta infrastruktūras lietotājus.
Rīkojuma projekts netiešā veidā skar Rail Baltica projekta ietvaros pārbūvējamās un jaunizbūvējamās publiskās lietošanas transporta infrastruktūras lietotājus.
Juridiskās personas
JāIetekmes apraksts
Rīkojuma projekts netiešā veidā skar Rail Baltica projekta ietvaros pārbūvējamās un jaunizbūvējamās publiskās lietošanas transporta infrastruktūras lietotājus, piemēram, pārvadātājus.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.2.1. uz makroekonomisko vidi:
Jā
Ietekmes apraksts
Rail Baltica projekta ietvaros īstenojamie transporta infrastruktūras uzlabojumi un jaunas izbūves veicinās attiecīgā reģiona un valsts ekonomisko izaugsmi.
2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:
Jā
Ietekmes apraksts
Rail Baltica projekta īstenošana labvēlīgi ietekmēs citas tautsaimniecības nozares, radot iespējas palielināt eksporta apjomu un ātrumu.
2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:
Jā
Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu ietekmēt uzņēmējdarbības vidi, jo, plānojot un īstenojot Rail Baltica projektu, tiek veidota tautsaimniecības vajadzībām un tās attīstībai, stabilas satiksmes interesēm, kā arī vides aizsardzības prasībām atbilstoša infrastruktūra.
2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:
Jā
Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu radīt labvēlīgu vidi mazās un vidējās uzņēmējdarbības attīstībai.
2.2.5. uz konkurenci:
Jā
Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu radīt labvēlīgu vidi konkurences attīstībai gan Latvijā, gan ārpus tās, ņemot vērā Rail Baltica projekta pārnacionālo nozīmi.
2.2.6. uz nodarbinātību:
Jā
Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu ietekmēt tautsaimniecību kā valsts saimniecības nozari, tostarp nodarbinātību un darbaspēka migrācijas iespējas, jo, plānojot un īstenojot Rail Baltica projektu, tiek veidota tautsaimniecības vajadzībām un tās attīstībai, stabilas satiksmes interesēm, kā arī vides aizsardzības prasībām atbilstoša infrastruktūra.
2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
Rīkojuma projektam nav ietekmes uz valsts budžetu, jo papildu līdzekļi no valsts budžeta nav nepieciešami.
Izdevumi, kas saistīti ar Nekustamā īpašuma daļas pirkšanu un īpašuma tiesību nostiprināšanu zemesgrāmatā, tiks segti no finansēšanas līgumā Nr. INEA/CEF/TRAN/M2019/2098073, kas noslēgts 2020. gada 13. novembrī starp akciju sabiedrību "RB Rail" un Eiropas Inovācijas un tīklu izpildaģentūru, par līdzfinansējumu triju Baltijas valstu ātrgaitas dzelzceļa līnijas Rail Baltica projekta attīstībai paredzētajiem līdzekļiem.
Izdevumi, kas saistīti ar Nekustamā īpašuma daļas pirkšanu un īpašuma tiesību nostiprināšanu zemesgrāmatā, tiks segti no finansēšanas līgumā Nr. INEA/CEF/TRAN/M2019/2098073, kas noslēgts 2020. gada 13. novembrī starp akciju sabiedrību "RB Rail" un Eiropas Inovācijas un tīklu izpildaģentūru, par līdzfinansējumu triju Baltijas valstu ātrgaitas dzelzceļa līnijas Rail Baltica projekta attīstībai paredzētajiem līdzekļiem.
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
Atbilstoši Ministru kabineta 2009. gada 25. augusta noteikumu Nr. 970 "Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā" 5. punktam sabiedrības līdzdalības kārtība ir piemērojama tiesību aktu projektu izstrādē, kas būtiski maina esošo regulējumu vai paredz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas. Ņemot vērā, ka projekts neatbilst minētajiem kritērijiem, sabiedrības līdzdalības kārtība projekta izstrādē netiek piemērota. Projekts un tā anotācija būs publiski pieejami Ministru kabineta tīmekļvietnē – sadaļā/Tiesību aktu projekti. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas - Satiksmes ministrija un sabiedrība ar ierobežotu atbildību "Eiropas Dzelzceļa līnijas".
6.4. Cita informācija
Saskaņā ar Oficiālo publikāciju un tiesiskās informācijas likuma 2. panta pirmo daļu un 3. panta pirmo daļu tiesību aktus publicē oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis", tos publicējot elektroniski tīmekļa vietnē www.vestnesis.lv.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Satiksmes ministrija
- SIA "Eiropas dzelzceļa līnijas"
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
Rīkojuma projekta īstenošana tiks veikta esošo valsts pārvaldes funkciju ietvaros, tā neietekmēs pārvaldes funkcijas vai institucionālo struktūru.
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Rīkojuma projekts ietekmē transporta infrastruktūru un tās attīstību.
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Rīkojuma projekts ietekmē transporta infrastruktūru un tās attīstību.
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Uzturot un veicot dzelzceļa un autoceļu attīstību, tā tiek veidota atbilstoši tautsaimniecības vajadzībām un tās attīstībai, stabilas satiksmes interesēm, kā arī vides aizsardzības prasībām.
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Izstrādes procesā izmantoto dokumentu, kas satur personas datus, apstrādes mērķis ir nodrošināt pilnvērtīgu Rīkojuma projekta par nekustamā īpašuma atsavināšanu atbilstības izvērtēšanu gan normatīvajiem aktiem, gan dokumentiem, tādējādi nodrošinot, ka tiek aizsargātas visu nekustamā īpašuma atsavināšanā iesaistīto pušu tiesības. Dokumenti, kas satur personas datus, ir paredzēti šauram subjektu lokam – noteiktajiem saskaņošanas dalībniekiem, kas veic Rīkojuma projekta un anotācijas vērtēšanu.
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi