Anotācija (ex-ante)

22-TA-2462: Likumprojekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi likumā "Par nodokļiem un nodevām"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Apraksts
Šobrīd kredītiestādes pēc Valsts ieņēmumu dienesta (turpmāk - VID) pieprasījuma sniedz to rīcībā esošo informāciju par maksājumu saņēmējam veiktajiem maksājumiem no kredītiestādē atvērtajiem kontiem, neietverot maksātāju identificējošus datus. Lai aptvertu pēc iespējas plašāku finanšu pakalpojumu sniedzēju loku, kas sniedz VID datus par citu personu saimniecisko un finansiālo darbību, un vienādotu likumā paredzēto informācijas sniegšanas pienākumu, ir plānots, ka kredītiestādes pēc tā pieprasījuma sniegs VID tādu pašu informāciju, kādu jau šobrīd sniedz pārējie maksājumu pakalpojumu sniedzēji un maksājumu karšu darījumu apstrādes pakalpojumu sniedzēji, t.i. datus par citu personu saimniecisko un finansiālo darbību, kurus tie glabā saskaņā ar normatīvajiem aktiem.
Apraksts
Likumprojekta "Grozījumi likumā "Par nodokļiem un nodevām"" (turpmāk - likumprojekts) izstrāde ir saistīta ar Ēnu ekonomikas ierobežošanas plāna 2021./2022. gadam (apstiprināts ar Ministru kabineta 2022. gada 23. marta sēdes rīkojumu Nr. 201) 3.5., 3.6. un 5.5. punktu izpildi - lai mazinātu un novērstu maksājumu sistēmu izmantošanu nekontrolētu un neuzskaitītu norēķinu veikšanai uzņēmējdarbībā un ierobežotu izvairīšanos no nodokļu nomaksas darījumos.
 
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Lai risinātu konstatētās problēmas pasažieru komercpārvadājumu jomā saistībā ar nodokļu nomaksas disciplīnu, kā arī citu normatīvajos aktos noteikto pienākumu nepildīšanu, piemēram, informācijas nesniegšanu, licences nenoformēšanu, Finanšu ministrija sadarbībā ar Satiksmes ministriju un Valsts ieņēmumu dienestu (turpmāk - VID) ir izstrādājusi konceptu, kas paredz stiprināt esošo regulējumu. Atbilstoši minētajam konceptam ir izstrādāti grozījumi divos likumos, kas tiek virzīti paralēli: likumprojekts "Grozījumi Autopārvadājumu likumā” (22-TA-424) un šajā likumprojektā. 
 
Apraksts
Likumprojekta izstrāde ir saistīta ar Ministru kabineta 2022.gada 25.janvāra sēdē Satiksmes ministrijai doto uzdevumu sadarbībā ar Finanšu ministriju un VID sagatavot un satiksmes ministram līdz 2022.gada 29.aprīlim iesniegt izskatīšanai Ministru kabinetā grozījumus Autopārvadājumu likumā, kas nosaka regulējumu saistībā ar VID piemēroto liegumu veikt komercpārvadājumus ar taksometru vai vieglo automobili un paredz administratīvo atbildību gadījumos, kad tiek pārkāpti tīmekļvietnes vai mobilās lietotnes pakalpojumu sniegšanas noteikumi (prot.nr. 4 25.§ 4.punkts).

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Izstrādāts, lai uzlabotu nodokļu nomaksas disciplīnu un mazinātu ēnu ekonomiku, kā arī atturētu nodokļu maksātājus no pārkāpumu izdarīšanas, nosakot tādus instrumentus, lai piemērotie naudas sodi valsts budžetā tiktu samaksāti savlaicīgi un pilnā apmērā, kā arī konstatētie pārkāpumi tiktu savlaicīgi novērsti un nepieļauti nākotnē. 
 
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Spēkā esošā regulējuma tvērums
2018. gada 1. novembrī tika pieņemti grozījumi likumā “Par nodokļiem un nodevām” (turpmāk – NNL), ar kuriem 15. pants tika papildināts ar septiņi prim daļu, paredzot pienākumu kredītiestādei pēc Valsts ieņēmumu dienesta pieprasījuma saņemšanas sniegt tās rīcībā esošo informāciju, neietverot maksātāju identificējošus datus, par maksājumu saņēmējam veiktajiem maksājumiem no kredītiestādē atvērtajiem kontiem. Kredītiestādei, sniedzot informāciju par Valsts ieņēmumu dienesta pieprasījumā norādīto maksājumu saņēmēju, šajā informācijā jāietver maksājumu saņēmēju identificējošo informāciju, konta numuru un uz šo kontu veikto maksājumu kopējo summu par katru Valsts ieņēmumu dienesta pieprasījumā norādīto periodu. Turklāt Valsts ieņēmumu dienesta informācijas pieprasījuma apstrīdēšana vai pārsūdzēšana neaptur tā darbību.



Spēkā esošā regulējuma tvērums
Autopārvadājumu likuma 35.2panta sestajā daļā ir noteikts datu uzglabāšanas un sniegšanas pienākums tīmekļvietnes vai mobilās lietotnes pakalpojuma sniedzējiem attiecībā uz noteiktās informācijas (par Latvijas teritorijā tīmekļvietnē vai mobilajā lietotnē piedāvātajiem, pārvadātāja atteiktajiem un sniegtajiem pasažieru komercpārvadājumiem, autovadītājiem un autotransporta līdzekļiem) sniegšanu, kā arī ir noteikts, ka šo informāciju tīmekļvietnes vai mobilās lietotnes pakalpojuma sniedzējs apstrādā un glabā Eiropas Savienības dalībvalstī vai Ziemeļatlantijas līguma organizācijas (NATO) dalībvalstī vismaz piecus gadus.
Ministru kabineta 2019.gada 27.augusta noteikumu Nr.405 “Noteikumi par pasažieru komercpārvadājumiem ar taksometru” 69.7.apakšpunkts (stājās spēkā 2021.gada 1.jūlijā) nosaka taksometra pārvadājumu pakalpojuma sniedzēja pienākumu sūtīt VID informāciju par pārvadājumiem tiešsaistes režīmā. Savukārt Ministru kabineta 2019.gada 19.novembra noteikumu Nr.541 “Noteikumi par tīmekļvietņu vai mobilo lietotņu pakalpojuma sniedzējiem pasažieru komercpārvadājumos ar taksometru un vieglo automobili” 11. un 12.punkts (stājās spēkā 2021.gada 1.jūlijā) nosaka arī tīmekļa vietnes vai mobilo lietotņu pakalpojumu sniedzējam pienākumu sūtīt informāciju VID par pārvadātāju ar taksometru un vieglo automobili veiktajiem pārvadājumiem tiešsaistes režīmā.
Šobrīd NNL 34.1pantā ir noteikti vairāki pārkāpumi, kurus konstatējot VID var apturēt nodokļu maksātāja saimniecisko darbību, bet nav paredzēta iespēja apturēt saimniecisko darbību saistībā ar iepriekš minēto pienākumu attiecībā uz informācijas sniegšanas nepildīšanu. Turklāt NNL noteiktais saimnieciskās darbības apturēšanas regulējums šobrīd neparedz iespēju nodokļu administrācijas ierēdnim uzlikt liegumu transportlīdzekļa izmantošanai pasažieru komercpārvadājumos ar taksometru vai vieglo automobili, ja nodokļu administrēšanas procesā konstatēti NNL 34.1panta pirmajā daļā minētie pārkāpumi, vai konstatēts, ka pasažieru komercpārvadājumu (ar taksometru) pārvadātājs un tīmekļvietņu vai mobilo lietotņu pakalpojuma sniedzējs pasažieru komercpārvadājumos ar taksometru un vieglo automobili nenodrošina normatīvajos aktos noteikto datu nosūtīšanu VID tiešsaistes režīmā.
NNL 23.panta piektajā daļā noteikts, ka nodokļu administrācija veic tematisko pārbaudi, apkopo tās rezultātus un informē nodokļu maksātāju 30 dienu laikā no pārbaudes uzsākšanas dienas. Tematiskās pārbaudes laikā nodokļu administrācijas ierēdnis var veikt kontrolpirkumu, tostarp, izmantojot taksometra pakalpojumus. Tematiskā pārbaude nav administratīvais process, bet darbība informācijas iegūšanai un faktu konstatēšanai, kuras rezultātus noformē tematiskās pārbaudes aktā, kā arī to rezultātā iegūtā informācija var būt kā pamatojums administratīvā pārkāpuma procesa uzsākšanai vai administratīvā procesa ierosināšanai, piemēram, saimnieciskās darbības apturēšanas procesa uzsākšanai vai nodokļu revīzijas (audita) uzsākšanai.
NNL 28.1panta 4.1daļa paredz, ka nodokļu maksātāji drīkst lietot elektroniskās ierīces un iekārtas, kuras atbilst nodokļu un citu maksājumu reģistrēšanas elektronisko ierīču un iekārtu tehniskajām prasībām un kurām ir veikta atbilstības pārbaude. Minētā panta piektā daļa noteic, ka Ministru kabinets nosaka elektronisko ierīču un iekārtu lietotājus un lietošanas kārtību, darījumus apliecinošo dokumentu veidus un rekvizītus, šo ierīču un iekārtu lietotāju un apkalpojošo dienestu pienākumus, kā arī kārtību, kādā elektroniskās ierīces un iekārtas, to lietotāji un apkalpojošie dienesti reģistrējami vienotajā datu bāzē (reģistrā), un to uzraudzības un kontroles kārtību.
NNL XVI nodaļā ir noteikti administratīvie pārkāpumi nodokļu jomā, par kuru izdarīšanu tiek piemērota administratīvā atbildība, t.sk. par izvairīšanos no nodokļu un tiem pielīdzināto maksājumu nomaksas (135.pants), par neatļautu darījumu veikšanu, ja nodokļu maksātājam ir apturēta saimnieciskā darbība (138.pants) un par  nodokļu un citu maksājumu reģistrēšanas elektronisko ierīču un iekārtu lietošanas prasību neievērošanu (140.pants).

Pārbaudēs konstatētais
VID periodā no 2019.gada līdz 2022.gada janvāra beigām ir veicis 86 pārbaudes pasažieru komercpārvadājumu kontrolei. Vienlaikus jāņem vērā, ka pārbaužu skaitu taksometriem un vieglajiem automobiļiem, kuri veic pasažieru komercpārvadājumus, ir ietekmējuši arī Covid-19 izplatības laikā pieņemtie ierobežojumi un administrējošo institūciju personālresursu novirzīšana citu pienākumu īstenošanai, lai sniegtu nodokļu maksātājiem atbalstu Covid-19 pandēmijas izraisīto seku mazināšanā.
Minēto pārbaužu rezultātā 82 gadījumos (95%) tika konstatēti pārkāpumi, t.sk. 35 (43%) gadījumos izvairīšanās no nodokļu un tiem pielīdzināto maksājumu nomaksas (NNL 135.pants (Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksa (turpmāk – LAPK) 159.pants)) un par nodokļu un citu maksājumu reģistrēšanas elektronisko ierīču un iekārtu lietošanas prasību neievērošanu (NNL 140.pants (LAPK 156.1pants)). Līdz ar to tika ierosinātas 123 administratīvo pārkāpumu lietas, no tām 15 gadījumos (12%) atbilstoši NNL 135.pantam un  36 gadījumos (29%) – NNL 140.pantam. Uzlikti sodi 47 346,61 euro apmērā, t.sk.:
▪ 11 365 euro par NNL 135.pantu (samaksāti 3 290 euro (29%), attiecībā uz 1405 euro nav iestājies maksāšanas termiņš, attiecībā uz 800 euro (1 gadījumā) izteikts priekšlikums par labprātīgu izpildi, attiecībā uz 5070 euro (6 gadījumos) nodots piespiedu izpildei);
▪ 8 040 euro par NNL 140.pantu (samaksāti 1180 euro (15%), attiecībā uz 1400 euro (9 gadījumos) nosūtīts atgādinājums par brīvprātīgas naudas soda samaksas izpildes termiņa beigām, attiecībā uz 4710 euro (18 gadījumos) nodots piespiedu izpildei).
Piemērojot administratīvos sodus VID amatpersonas vadās no Vadlīnijām par administratīvo sodu sankciju piemērošanas principiem VID kompetencē esošo administratīvo pārkāpumu lietās.  VID, nosakot piemērojamā soda apmēru, maksimālo soda apmēru konkrētajā periodā piemēroja reti. Tā par 135.pantu – 2000 euro -  tika piemērots tikai 1 gadījumā (8 gadījumos soda apmērs ir bijis no 800 – 2000 euro), savukārt par 140.pantu maksimālais sods netika piemērots (9 gadījumos naudas soda apmērs ir bijis no 300 - 600 euro).

Tajā pat laikā 46 nodokļu maksātāji tika likvidēti un 1 nodokļu maksātājam ir uzsākts maksātnespējas process.

Analizējot likvidētos uzņēmumus, tika secināts, ka vidējais likvidēto uzņēmumu pastāvēšanas ilgums ir 68 mēneši, tas ir, 5-6 gadi, t.sk. 30% gadījumu pastāvēšanas ilgums bija īsāks par 2 gadiem – 14 uzņēmumi.

Vērtējot situāciju pasažieru komercpārvadājumu ar taksometru jomā, tika padziļināti vērtēta situācija arī ar informācijas sniegšanu (tiešsaistes datiem) VID pēc 2021.gada 1.jūlija. Analīzes rezultāti apstiprināja pārbaužu laikā konstatēto tendenci, proti, ir konstatēts, ka daļa taksometru uzņēmumu ir jaunreģistrētie (161 no 902 nodokļu maksātājiem), to pastāvēšanas cikls nav ilgs un ir saistīts ar jaunu uzņēmumu dibināšanu, uz kuriem sadrumstalotā veidā tiek pārnesta saimnieciskā darbība. Atsevišķos gadījumos pārreģistrācijas shēma ir tikusi izmantota vairākas reizes ar zināmu regularitāti, kas ir sarežģījis administrēšanas procesu (izsekojamības iespēju - darbinieku un transportlīdzekļu plūsmu). It īpaši jāņem vērā, ka lielus zaudējumus valsts budžetam ir nodarījuši tieši uzņēmumi, kuru pastāvēšanas cikla ilgums ir aptuveni 7 mēneši. Tajā pat laikā bieži tiek konstatēti gadījumi, kad sabiedrību valdēs tiek ieceltas amatpersonas bez deklarētas dzīvesvietas adreses, kuru vietā faktiski rīkojas citas personas, komersantu rīcībā nav materiāli tehniskā bāze saimnieciskās darbības veikšanai – transportlīdzekļi reģistrēti turējumā, to īpašnieki ir trešās personas (gan fiziskās, gan juridiskās personas).

Turklāt taksometru uzņēmumu biežā mainība provizoriski ir saistīta ar izvairīšanos no savlaicīgas reģistrēšanās Pievienotās vērtības nodokļa (turpmāk - PVN) maksātāju reģistrā un PVN nodokļa nomaksas – tie pārsvarā nereģistrējas PVN maksātāju reģistrā, lai gan pēc tiešsaistes datiem PVN slieksnis kādā no periodiem jau ir ticis pārsniegts. Bieži vien pēc VID uzsāktām preventīvām darbībām šādi uzņēmumi uzsāk aktīvas darbības, lai pārceltu savu saimniecisko darbību uz vairākiem citiem jaundibinātiem uzņēmumiem, kuriem ir citas amatpersonas un juridiskās adreses, bet pēc būtības turpina veikt saimniecisko darbību vienkārši ar citu nosaukumu. 
Padziļināti izvērtējot automobiļu kustību jeb pastāvēšanas ciklu, tika secināts, ka datu atbilstības pārbaudes laikā vai pēc uzņēmumu saimnieciskās darbības apturēšanas, vai likvidācijas, tiek veikta vairākkārtēja automobiļu pārreģistrēšana, un pēc pārreģistrēšanas automobiļi pārsvarā paliek taksometru nozarē. Paša transportlīdzekļa izmantošanas cikls ir ilgstošs, tomēr grūti izsekojams, jo tas nepārtraukti pāriet turējumā vai īpašumā no viena komersanta pie cita, bieži ar jaunu taksometra numura zīmi, tādējādi radot maldīgu priekšstatu, ka taksometru nozarē iesaistīti aizvien jauni automobiļi, lai gan to skaits būtībā nemainās. 

Neskatoties uz to, ka, vērtējot kopējo situāciju (visās VID veiktajās pārbaudēs konstatēto attiecīgajā periodā visās nodokļu maksātāju grupās), pārkāpumu īpatsvars pasažieru komercpārvadājumu jomā nepārsniedza 5%, ir būtiski pievērst uzmanību ne tikai kopējo datu analīzei, bet primāri ņemt vērā tik lielu konstatēto pārkāpumu skaitu īpatsvaru (95%) pret kopējo veikto pārbaužu skaitu konkrētajā nozarē.
Pasažieru komercpārvadājumu ar taksometru un vieglo automobili jomā ir saskatāmas vairākas iezīmes, kas raksturo nodokļu nomaksas problēmas un norāda uz augstu ēnu ekonomiku. Turklāt šādas iezīmes norāda uz apzinātu šajā nozarē darbojošos komersantu rīcību ar mērķi izvairīties no nodokļu maksāšanas. Šai nodokļu maksātāju grupai pamatā konstatētie būtiskie pārkāpumi, kas rada valsts budžetam lielākos zaudējumus:
▪ nozari reglamentējošo prasību neievērošana (pakalpojumu sniegšana bez speciālās atļaujas (licences) un/vai bez licences kartītes, nav nodrošināta taksometru skaitītāju žurnālu regulāra un pareiza aizpildīšana, netiek ievērota žurnālu iesniegšanas disciplīna);
▪ maksājumu reģistrēšanas elektronisko ierīču un iekārtu lietotāju pienākumu nepildīšana (nav uzstādītas un lietotas elektroniskās ierīces un iekārtas, čeku neizdrukāšana un neizsniegšana uzreiz pēc samaksas saņemšanas, ieņēmumu nereģistrēšana);
▪ izvairīšanās no nodokļu vai tiem pielīdzināto maksājumu nomaksas (nav samaksāts valsts sociālās apdrošināšanas obligāto iemaksu (turpmāk – VSAOI) avanss (depozīts) 130 euro apmērā par katru taksometru vai vieglo automobili, ar kuru tiek veikti pasažieru komercpārvadājumi, nesamaksātas VSAOI un iedzīvotāju ienākuma nodoklis, darba devēja ziņojumā uzrādot darba ņēmējam mazāk nostrādātās stundas, nesamaksāts PVN no nedeklarētās darījumu vērtības, nesamaksāts PVN, nereģistrējoties kā PVN maksātājam, pārsniedzot PVN reģistrēšanās slieksni, nesamaksāts mikrouzņēmumu nodoklis no nedeklarētā apgrozījuma);
▪ grāmatvedības, pārskatu iesniegšanas un statistiskās informācijas noteikumu neievērošana;
▪ atsevišķos gadījumos kredītiestādē nav atvērts maksājumu norēķinu konts;
▪ nodokļu kontrolei nepieciešamās pieprasītās informācijas nesniegšana.

No 2020.gada janvāra VID saņem datus no Autotransporta direkcijā reģistrētiem tīmekļvietņu un mobilo lietotņu pakalpojuma sniedzējiem par pasažieru komercpārvadājumiem ar taksometru un vieglo automobili. Attiecīgi, salīdzinot datus, kurus sniedz tīmekļvietņu vai mobilo lietotņu pakalpojumu sniedzēji par pasažieru komercpārvadājumiem ar taksometru un vieglo automobili, t.sk. izmantojot datus par komersantu kopējiem gūtajiem ieņēmumiem par braucieniem (pārvadājumiem) noteiktā periodā, ar VID rīcībā esošo informāciju par šo nodokļu maksātāju deklarētajiem datiem deklarācijās un pārskatos, piemēram, PVN deklarācijās, mikrouzņēmumu nodokļa ceturkšņa deklarācijās, provizoriski ir aprēķināts valsts budžetam nodarītais zaudējumu apmērs. Aprēķinātie provizoriskie zaudējumi valsts budžetam:
■ 2020.gadā 1072 nodokļu maksātāju kopējais valsts budžeta zaudējumu apmērs pēc provizoriskiem aprēķiniem ir 7 697 476,54 euro:
▪ virs 50 000 euro, summārais zaudējums kopā 4 887 008,28 euro, kurus veido 41 nodokļu maksātājs;
▪ no 10 000 – 50 000 euro, summārais zaudējums kopā 1 600 333,46 euro, kurus veido 70 nodokļu maksātāji;
▪ zem 10 000 euro summārais zaudējums kopā 1 210 134,8 euro, kurus veido 961 nodokļu maksātājs.
■ 2021.gada 6 mēnešos 709 komersantu nedeklarētās nodokļu saistības bija 3,48 milj. euro;
Tā, piemēram, salīdzinot tīmekļvietņu un mobilo aplikāciju pakalpojumu sniedzēju datus ar pasažieru pārvadātāju iesniegto deklarāciju/pārskatu datiem no 2021.jūlija līdz 2022.gada janvārim, 16 nodokļu maksātājiem (taksistiem), kuriem tematiskajās pārbaudēs piemērots administratīvais sods, konstatētas neatbilstības un provizoriskie nodokļu zaudējumi valsts budžetam kopā šiem komersantiem sastāda 126 324,35 euro, no tiem mazākais nodokļu zaudējumu apmērs vienam nodokļu maksātājam ir 90,40 euro, bet lielākais  27 976,37 euro.

Ņemot vērā minēto, var secināt, ka provizoriski aprēķinātais valsts budžetam nodarītais zaudējumu apmērs norāda par būtisku nodokļu nemaksāšanas risku pasažieru komercpārvadājumu nozarē, proti, nodokļu maksātājiem jau sākotnēji nav bijis nolūka deklarēt faktiskos saimnieciskās darbības ieņēmumus un veikt nodokļu nomaksu pilnā apmērā.

Ņemot vērā, ka atsevišķu jautājumu uzraudzība un kontrole par normatīvajos aktos noteikto pienākumu izpildi ir citu institūciju kompetencē, ir aplūkojama, kāda ir personu, kuras veic pasažieru komercpārvadājumus ar taksometru un vieglo automobili, attieksme pret citu (nenodokļu) saistību izpildi. Pēc Rīgas domes Satiksmes departamenta Pasažieru pārvadājumu pārvaldes Kontroles dienesta un Rīgas pašvaldības policijas (turpmāk-RPP) sniegtās informācijas par veiktajām pārbaudēm ir redzama līdzīga rakstura problēma un pietiekami liels konstatēto pārkāpumu skaits.
Tā periodā no 2019.gada līdz 2022.gada 31.janvārim Rīgas domes Satiksmes departamenta Pasažieru pārvadājumu pārvaldes Kontroles dienests veica 41 931 taksometru un vieglo automobiļu pārbaudi, no tām tika uzsākta 1071 administratīvā pārkāpuma lieta (lietu skaits, kurās pieņemts galīgais lēmums par soda piemērošanu attiecībā pret komersantiem saskaņā ar LAPK 137.1 panta trešo daļu un 149.36 panta piekto daļu, Autopārvadājumu likuma 55.panta astoto daļu un 57.panta pirmo un otro daļu). Piemērotā naudas soda apmērs sasniedza 221 820 euro, no kuriem iekasētās/iemaksātas summas apmērs sastāda tikai 120 920 euro (55%) (uz 24.02.2022.).
Ņemot vērā, ka RPP darbaspēks ārkārtas situācijas laikā pamatā tika nodarbināts ar Covid-19 pandēmiju saistīto ierobežojumu ievērošanas kontrolē, RPP kontroles pasākumi taksometru nozarē ir samazinājušies. Pandēmijas laikā netika veiktas plānotās taksometru pārbaudes, bet tika pārbaudīti tikai darba pienākumu pildīšanas laikā redzeslokā nonākušie taksometri. Laika periodā no 2019.gada 1.janvāra līdz 2022.gada 24.februārim RPP kopumā veica 1325 taksometru pārbaudes, no tiem 1008 gadījumos (76%) tika konstatēti pārkāpumi, t.sk. par pasažieru pārvadāšanai noteikto pienākumu nepildīšanu vai aizliegumu neievērošanu (294 gadījumi), par taksometra nenodrošināšanu ar noteiktām prasībām atbilstošu aprīkojumu (109 gadījumi), taksometrs nav aprīkots atbilstoši noteiktajam prasībām (14 gadījumi). Kopumā uzliktā naudas soda apmērs sasniedza 40 610 euro, no tiem samaksāts tikai 22 284 euro (55%) un 29 gadījumos ir uzsākts piedziņas process.

Līdz ar to nepieciešams nekavējoties risināt situāciju, kas ir izveidojusies konkrētajā nozarē attiecībā uz pienākumu ievērošanas disciplīnu un uzlikto sodu izpildi, t.sk. mazinot ēnu ekonomikā strādājošo nodokļu maksātāju skaitu un stiprinot informācijas sniegšanas un nodokļu nomaksas disciplīnu. Jautājumu nepieciešams risināt kompleksi, pēc iespējas izvairoties no konkurences kropļošanas pasažieru pārvadājumos.
 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Izvērtējot situāciju pasažieru komercpārvadājumu (ar taksometru un vieglo automobili) jomā (konstatēto VID pārbaužu laikā un nodokļu administrācijai citu institūciju sniegto informāciju), tika konstatēts, ka esošais regulējums, t.sk. paredzētā administratīvā atbildība, vairs neattur nodokļu maksātājus no pārkāpumu izdarīšanas un nestimulē tos nedz sniegt VID normatīvajos aktos paredzēto informāciju, proti, paziņot par visiem veiktajiem pasažieru pārvadājumiem, nedz veikt nodokļu nomaksu un uzlikto sodu samaksu pilnā apmērā. Arī atbildības normas nespēj pilnvērtīgi sasniegt mērķi, jo uz šo tiesību aktu pamata piemērotie naudas sodi pārvadātājiem nav efektīvi iekasējami, kā arī iztrūkst iedarbīgi administratīvās ietekmēšanas līdzekļi ierobežot tādu pasažieru pārvadātāju iesaisti minēto pakalpojumu sniegšanā, kuri nav novērsuši konstatētos pārkāpumus. Vienlaikus praksē vērojama tendence, ka, lai arī transportlīdzekļu vadītājiem tiek uzlikts administratīvais sods vai administrēšanas procesā ir konstatēti būtiski normatīvo aktu nodokļu jomā pārkāpumi, tomēr nereti konstatētais pārkāpums netiek novērsts un transportlīdzeklis turpina piedalīties ceļu satiksmē, sniedzot pasažieriem komercpārvadāšanas pakalpojumus, faktiski turpinot veikt to pašu pārkāpumu. Turklāt ir konstatēta vēl viena problēma - lai izvairītos no nākotnē prognozējamā vai administratīvajā aktā uzliktā pienākuma pildīšanas, transportlīdzekļi jau sākotnēji netiek noformēti uz faktisko īpašnieku vai, uzzinot par pārbaudes uzsākšanu, īpašnieki savu kustamo mantu atsavina citai personai, to darot vairākkārt. Mainoties īpašuma tiesībām, VID noteiktais piespiedu izpildes mehānisms zaudē savu ātrumu un efektivitāti, jo primāri tiek īstenots uzņēmumu pārejas pierādīšanas process, kas ir sarežģīts no pierādīšanas aspektiem un prasa zināmu laiku tā īstenošanai. Piemēram, pārvadāšanas pakalpojumu sniedz pārvadātājs, kuram nav īpašumā vieglo automobiļu un citu aktīvu, savukārt transportlīdzekļi, kas paredzēti komercpārvadājumiem, reģistrēti turējumā, līdz ar to gadījumā, ja pārvadātājam tiek konstatēta nodokļu nenomaksa, tam nav aktīvu, uz ko varētu vērst piedziņu, līdz ar to pie spēkā esošā regulējuma šāds komersants var turpināt veikt pārkāpumus, neskatoties uz uzliktajiem sodiem, palielinot zaudējumu apmēru valsts budžetam nesamaksāto nodokļu veidā, vai atstāt uzņēmumu ar parādiem un dibināt jaunu, kas turpinās to pašu praksi.

Uzliktajam slogam un izvēlētajiem instrumentiem ir jābūt samērīgiem izvirzītā mērķa sasniegšanai. Ņemot vērā ekonomisko situāciju valstī kopumā, t.sk. Covid-19 pandēmijas negatīvo ietekmi, nav lietderīgi pašlaik pārskatīt un palielināt jau spēkā esošo sodu apmērus pasažieru komercpārvadājumu sniedzējiem, jo sodu palielināšana šajā brīdī var nesasniegt savu mērķi - atturēt no pārkāpuma izdarīšanas, bet gluži otrādi varētu netiešā veidā (personai neesot naudas līdzekļiem soda samaksai) virzīt pārkāpēju ēnu ekonomikas virzienā, proti, stimulēt nodokļu maksātāju turpināt to pašu darbību tikai jau ne "pelēkajā", bet "melnajā" zonā, pavisam atsakoties no uzlikto normatīvajos aktos pienākumu pildīšanas, pakārtoti padarot piedziņas procesu neefektīvu, un palielinot ēnu ekonomiku un neuzticēšanos valsts uzlikto prasību samērīgumam.
 
Risinājuma apraksts
Lai mazinātu ēnu ekonomiku un atturētu personas no pārkāpumu izdarīšanas, nepieciešams stiprināt esošo regulējumu un risinājumu attīstīt divos virzienos: veikt administratīvā procesa ietvaros īstenotā saimnieciskās darbības apturēšanas procesa un administratīvā pārkāpuma procesa pilnveidošanu.
Lai efektivizētu pārkāpumu novēršanas pasākumu kopumu pasažieru komercpārvadājumu jomā, kā arī radītu vienkāršotus juridiskos un faktiskos apstākļus naudas soda samaksai īsā periodā, likumprojekts paredz papildus esošajiem instrumentiem noteikt sekojošus jaunus risinājumus:
- attiecībā uz saimnieciskās darbības apturēšanas procesu nosakot jaunus pārkāpumus, kurus konstatējot VID varēs apturēt nodokļu maksātāja saimniecisko darbību, un šī procesa ietvaros ieviešot jaunu VID liegumu - liegums izmantot transportlīdzekli pasažieru komercpārvadājumos ar taksometru un vieglo automobili (liegums vērsts uz konkrēto transportlīdzekli, to izņemot uz laiku no komercdarbības vides);
- administratīvā pārkāpuma procesā, nosakot īpatnības administratīvo pārkāpumu novēršanā (t.sk. kontrolpirkumos konstatēto pārkāpumu novēršanai) un lēmuma administratīvā pārkāpuma lietā par naudas soda uzlikšanu izpildē - jaunu nodrošinājuma līdzekli - aizturēt transportlīdzekļa valsts reģistrācijas numura zīmes (pēc analoģijas ar spēkā esošo regulējumu Ceļu satiksmes likumā (īpatnības administratīvo pārkāpumu novēršanā un lēmuma par naudas soda uzlikšanu izpildē attiecībā uz pārkāpumiem, kurus izdarījuši pārvadātāji). Par piemēroto nodrošinājuma līdzekli tiks veikts ieraksts lēmumā par administratīvā procesa uzsākšanu. Pašlaik minētais risinājums tiks ieviests un attiecināts tikai uz konkrētajā nozarē strādājošiem (personām, kas sniedz komercpārvadājumus ar taksometriem un vieglajiem automobiļiem).
Gan saimnieciskās darbības apturēšanas procesā piemērotais VID liegums izmantot transportlīdzekli pasažieru komercpārvadājumos ar taksometru un vieglo automobili, gan arī administratīvā pārkāpuma procesā piemērotais nodrošinājuma līdzeklis – aizturēt transportlīdzekļa valsts reģistrācijas numura zīmes –, būs reģistrējami Ceļu satiksmes drošības direkcijas (turpmāk - CSDD) uzturētajā transportlīdzekļu un to vadītāju valsts reģistrā saskaņā ar Ceļu satiksmes likuma 14.pantu.

Transportlīdzekļa valsts reģistrācijas numura zīmes aizturēšana
Risinājuma mērķis - nodrošināt konkrētā transportlīdzekļa izslēgšanu no izmantošanas konkrētās saimnieciskās darbības veikšanā, neļaujot turpināt jau pieļautā pārkāpuma veikšanu vēl un vēl. Projekta īstenošanai ir arī preventīvi mērķi, jo transportlīdzekļa valsts reģistrācijas numura zīmes aizturēšanas rezultātā pārvadātājiem radīsies papildu finanšu izdevumi, piemēram, tādi kā evakuācijas izdevumi. Turklāt šis nodrošinājums radīs tūlītējas sekas (tādējādi efektīvas) laika periodā, kad konkrēto transportlīdzekli nevarēs izmantot saimnieciskās darbības veikšanā (ņemot vērā administratīvā procesa īpatnības pēc ekspertu sniegtās informācijas - no trīs nedēļām līdz diviem mēnešiem). Nodrošinājums nebūs uzlikts uz ilgstošu laiku, bet tikai līdz dienai, kad pārkāpums tiks novērsts un uzliktais sods samaksāts. Šādu maksājumu veikšanu nevar īstenot uz vietas, piemēram, veicot bezskaidras naudas norēķinus, izmantojot mobilos point of sale (POS) terminālus, jo atšķirībā no Valsts policijas operatīviem transportlīdzekļiem, kas ir aprīkoti ar POS, VID amatpersonām nav paredzētas tiesības iekasēt šādus maksājumus uz vietas un attiecīgi nav ierīces šādu maksājumu pieņemšanai. Savukārt gadījumos, kamēr sods netiek samaksāts, transportlīdzekļa tālāka izmantošana nebūs pieļaujama. Izpildes termiņš ir mainīgs lielums, jo ir atkarīgs lielā mērā no paša pārkāpēja vēlmes un spējas novērst izdarīto pārkāpumu. Tādējādi, jo ātrāk persona novērsīs pārkāpumu un iemaksās uzlikto sodu, jo ātrāk nodrošinājums tiks noņemts. Līdz ar to šāds regulējums ir samērīgs un vērsts uz to, lai persona nepieļautu šādu pārkāpumu, bet, ja pārkāpums ir konstatēts, persona/pārkāpējs ir finansiāli motivētas savlaicīgi un noteiktā apmērā nodrošināt tā novēršanu un tālāku regulējuma ievērošanu un tajā noteikto pienākumu izpildi, jo katra transportlīdzekļa dīkstāves diena rada pārvadātājam zaudējumus. Transportlīdzekļa valsts reģistrācijas numura zīmes aizturēšana (noņemšana) nav vērtējama kā VID faktiskā rīcība, bet tā ir darbība pārkāpuma turpināšanas pārtraukšanai un ar administratīvā pārkāpuma procesā pieņemtā lēmuma uzliktās soda naudas samaksas nodrošināšanai.
Neskatoties uz to, ka vispārējās transportlīdzekļa valsts reģistrācijas numura zīmes izmanto ne tikai komercpārvadājumiem, bet arī transportlīdzekļiem privātajām vajadzībām, nereģistrētus ienākumus gūst gan ar taksometru, gan ar vieglo automobili. Tādējādi jaunais nodrošinājuma veids būs piemērojams arī attiecībā uz vispārējās transportlīdzekļa valsts reģistrācijas numura zīmēm (gan uz dzeltenajiem, gan uz baltajiem numuriem). Pretējā gadījumā taksometru pārvadātājiem tiktu radīti nevienlīdzīgi nosacījumi, kropļojot konkurenci starp personām, kas sniedz pasažieru komercpārvadājumus ar taksometru, un personām, kas sniedz pasažieru komercpārvadājumus, izmantojot vieglo automobili. Nodokļu maksātājam, kurš ir izvēlējies un piekritis savu personīgo transportlīdzekli izmantot pasažieru komercpārvadājumiem, ir jāapzinās sekas no nereģistrētās saimnieciskās darbības, normatīvajos aktos noteiktās informācijas nesniegšanas, nepilnīgu datu norādīšanas deklarācijā un pārskatā u.c. pārkāpumiem.
Tajā pat laikā praksē joprojām varētu pastāvēt gadījumi, kad nebūtu samērīgi piemērot šādus nodrošinājuma līdzekļus, šie gadījumi tiks noteikti VID vadlīnijās, t.sk. VID pirms pieņemt lēmumu par nodrošinājuma līdzekļa piemērošanu, izvērtēt nodokļu maksātāja profilu un ņemt vērā iepriekšējo sadarbību ar VID.

VID aizturētās transportlīdzekļa valsts reģistrācijas numura zīmes uzglabās līdz pārkāpuma novēršanai un uzliktā naudas soda samaksai. Aizturētās transportlīdzekļa valsts reģistrācijas numura zīmes VID uzglabās ne ilgāk kā sešus mēnešus no aizturēšanas dienas un, ja šajā periodā transportlīdzekļa īpašnieks zīmi neizņems, nodos CSDD iznīcināšanai.
Likumprojekta vispārējais mehānisms paredz, ka attiecīgu numurzīmi varēs izņemt pēc tam, kad pārkāpējs novērsīs pārkāpumu un samaksās uzlikto sodu. Likumprojektā paredzētais regulējums var ietekmēt transportlīdzekļa īpašnieka tiesības arī gadījumos, kad tas nav tiešā veidā iesaistīts komercpārvadājumu nodrošināšanā. Šāda pieeja ir samērīga, jo transportlīdzekļa īpašniekam, nododot sev piederošo mantu trešajai personai, piemēram, lietošanā, ir jārēķinās arī ar iespējamo seku iestāšanos, gadījumā, ja trešā persona, izmantojot šo mantu izdara kādu prettiesisku darbību vai nepilda kādu normatīvajos aktos noteikto pienākumu. Regulējums neparedz transportlīdzekļa īpašniekam tiesības šajā gadījumā pārsūdzēt uzlikto sodu. Tajā pat laikā transportlīdzekļa īpašnieks var lūgt VID noņemt  nodrošinājumu un atgriezt tam transportlīdzekļa valsts reģistrācijas numura zīmes norādot, ka īpašuma tiesības uz konkrēto transportlīdzekli nepieder pārkāpējam un uzrādot dokumentus, kas apliecina, ka īpašnieks pirms transportlīdzekļa nodošanas ir rīkojies kā krietns un rūpīgs saimnieks un izdarījis visu, lai pārliecinātos, ka transportlīdzeklis tiks izmantots pasažieru pārvadāšanas pakalpojumu sniegšanā, ievērojot visas normatīvajos aktos noteiktās prasības. Attiecības starp transportlīdzekļu īpašnieku un trešo personu šādos numurzīmes noņemšanas gadījumos, t.sk. zaudējumu segšana (piem., iemaksātā naudas soda summa), neiegūtā peļņa, ir risināmi starp transportlīdzekļu īpašnieku un pārkāpēju (kura darbības vai bezdarbības dēļ numurzīme tika noņemta) civiltiesiskajā ceļā.

VID liegums izmantot transportlīdzekli pasažieru komercpārvadājumos ar taksometru un vieglo automobili
NNL 34.1 pants paredz regulējumu nodokļu maksātāja saimnieciskās darbības apturēšanai un šā likuma 34.2 pantā ir noteikts regulējums saimnieciskās darbības atjaunošanai.
Likumprojekts paredz pilnveidot nodokļu maksātāja saimnieciskas darbības apturēšanas regulējumu - tiek papildināts pārkāpumu uzskaitījums, kurus konstatējot VID var uzsākt saimnieciskās darbības apturēšanas procesu, un saimnieciskās darbības apturēšanas procesā noteikt jaunu lieguma veidu – liegumu izmantot transportlīdzekli pasažieru komercpārvadājumos ar taksometru un vieglo automobili. Līdz ar to gadījumos, kad administratīvā procesa ietvaros tiks konstatēts, ka pasažieru komercpārvadājumu ar taksometru pārvadātājs un tīmekļvietņu vai mobilo lietotņu pakalpojuma sniedzējs pasažieru komercpārvadājumos ar taksometru un vieglo automobili nenodrošina normatīvajos aktos noteikto datu nosūtīšanu VID tiešsaistes režīmā, tiks uzsākts nodokļu maksātāja saimnieciskās darbības apturēšanas process un uzlikts liegums transportlīdzekļa izmantošanai pasažieru komercpārvadājumos ar taksometru un vieglo automobili. Atšķirībā no administratīvā pārkāpuma procesa šajā gadījumā process tiks veikts bez fiziskas transportlīdzekļa valsts reģistrācijas numura zīmes aizturēšanas (noņemšanas).

Likumprojektā paredzēts:
- papildināt NNL 34.1 panta pirmo daļu ar 8. punktu, nosakot VID tiesības apturēt nodokļu maksātāja saimniecisko darbību, ja konstatēts, ka pasažieru komercpārvadājumu ar taksometru pārvadātājs (vai tā darbinieks, vai persona, kas sniedz taksometru pakalpojumu taksometru pārvadātāja vārdā) nenodrošina normatīvajos aktos noteikto datu nosūtīšanu VID tiešsaistes režīmā;
- papildināt NNL 34.1 panta pirmo daļu ar 9.punktu, nosakot VID tiesības apturēt nodokļu maksātāja (tīmekļvietņu vai mobilo lietotņu pakalpojuma sniedzēja) saimniecisko darbību, ja konstatēts, ka tīmekļvietņu vai mobilo lietotņu pakalpojuma sniedzējs nenodrošina normatīvajos aktos noteikto datu (par pasažieru komercpārvadājumiem, kas veikti izmantojot šo pakalpojumu, ar automobili) nosūtīšanu VID tiešsaistes režīmā;
- precizēt NNL 34.1 panta otro daļu ar izņēmuma gadījumiem, kad saimniecisko darbību aptur bez brīdinājuma, ne tikai iepriekš uzskaitīto pārkāpumu gadījumos, bet arī šā panta pirmās daļas 2. (izvairīšanās no nodokļu nomaksas) un 3.punktā (pārkāpumi saistīti ar nodokļu un citu maksājumu reģistrēšanas elektronisko ierīču un iekārtu lietošanas prasību neievērošanu) minēto pārkāpumu gadījumos.
Proti, ja nodokļu maksātājiem, kuru darbība ir saistīta ar pasažieru pārvadājumiem, konstatē NNL 34.1 panta pirmās daļas 2., 3. un 8.punktā noteiktos pārkāpumus, tad VID ir tiesības pieņemt lēmumu par attiecīgā nodokļu maksātāja saimnieciskās darbības apturēšanu bez brīdināšanas un uzlikt liegumu izmantot transportlīdzekli pasažieru komercpārvadājumos ar taksometru un vieglo automobili. Līdzīgi process tiks īstenots arī  attiecībā uz tīmekļvietņu vai mobilo lietotņu pakalpojuma sniedzējiem, konstatējot datu nesniegšanu VID tiešsaistes režīmā. Tādējādi, uzsākot nodokļu maksātāja (pārvadātāja) saimnieciskās darbības apturēšanas procesu, lēmums par saimnieciskās darbības apturēšanu tiek noformēts NNL 34.1 panta ceturtajā daļā noteiktajā piecu dienu termiņā un triju dienu laikā tiks uzlikts liegums izmantot transportlīdzekli pasažieru komercpārvadājumos ar taksometru un vieglo automobili (plānots, ka praksē lēmums par lieguma uzlikšanu tiks iekļauts lēmumā par saimnieciskās darbības apturēšanu un vienas dienas laikā uzlikts attiecīgajā CSDD reģistrā).

Tādējādi jaunais lieguma veids tiks piemērots administratīvā procesa ietvaros, savukārt administratīvā pārkāpuma procesā tiks piemērots izpildes nodrošinājuma līdzeklis - transportlīdzekļa valsts reģistrācijas numura zīmes aizturēšana (noņemšana). Likumprojektā noteiktie līdzekļi piemērojami kā galējie administratīvās iedarbības līdzekļi, lai nodrošinātu sabiedrības interešu aizsardzību attiecībā uz valstī noteikto saistību izpildi (informācijas sniegšanas un nodokļu un uzliktā naudas soda nomaksas veidā), kā arī nodrošinātu godīgas konkurences aizsardzību konkrētajā nozarē pret tiem nodokļu maksātājiem, kas godīgi pilda uzliktos pienākumus un ievēro noteiktos procesus gan darbības uzsākšanai, gan darbībai konkrētajā nozarē vai konkrētajā valsts teritorijā, un nodrošinātu Latvijas Republikas tiesību normu ievērošanu un pieņemto lēmumu izpildi, nepieļaujot tiesiskā nihilisma iestāšanos.

Latvijas Republikas Satversmes 105.pants noteic, ka īpašumu nedrīkst izmantot pretēji sabiedrības interesēm. Īpašuma tiesības var ierobežot vienīgi saskaņā ar likumu.
Likumprojektā paredzēto tiesību administratīvā pārkāpuma procesā aizturēt transportlīdzekļa valsts reģistrācijas numura zīmes un administratīvajā procesā uzlikt liegumu izmantot transportlīdzekli pasažieru komercpārvadājumos ar taksometru un vieglo automobili izmantošana piemērojama kā administratīvās iedarbības – nodrošinājuma – līdzeklis, konstatējot izvairīšanos no nodokļu nomaksas.
Šāds ierobežojums nosakāms, lai nodrošinātu Latvijas Republikas kā demokrātiskas valsts un sabiedrības labklājības pastāvēšanas priekšnoteikuma esību, proti, nodrošinātu līdzekļus valsts budžetam un valsts rīcībā esošus finanšu līdzekļus, kā arī nodrošinātu pienākumu ievērot Latvijas Republikas tiesību normas, nepieļaujot tiesiskā nihilisma iestāšanos.
Kā norādījusi Satversmes tiesa, ikviena pamattiesību ierobežojuma pamatā ir jābūt apstākļiem un argumentiem, kādēļ tas vajadzīgs, proti, ierobežojums tiek noteikts svarīgu interešu – leģitīma mērķa – labad (sk., piemēram, Satversmes tiesas 2015. gada 13. oktobra sprieduma lietā Nr. 2014‑36‑01 18. punktu).
Satversmes preambulā noteikts, ka Latvijas valsts ir izveidota citstarp tādēļ, lai nodrošinātu Latvijas tautas un ikviena brīvību un sekmētu labklājību. Par šo mērķu nodrošināšanas instrumentu ir uzskatāms citstarp valsts budžets un valsts rīcībā esošie finanšu līdzekļi (sal. sk. Satversmes tiesas 2017. gada 19. oktobra sprieduma lietā Nr.2016‑14‑01 25.2. apakšpunktu).
Atbilstoši Satversmes 66.panta pirmajai daļai Saeima ik gadu pirms saimnieciskā gada sākšanās lemj par valsts ienākumu un izdevumu budžetu. Proti, likumdevējam ir pienākums lemt par budžeta ieņēmumu nodrošināšanas veidiem. No Likuma par budžetu un finanšu vadību I nodaļas un 1.panta, kā arī NNL 1.panta 1.punkta izriet, ka viens no likumdevēja izraudzītajiem budžeta ieņēmumu nodrošināšanas un attiecīgi valsts un pašvaldību funkciju finansēšanas veidiem ir saskaņā ar nodokļu likumiem iekasētie vai saņemtie nodokļi. Nodokļu ieņēmumi kalpo valsts un atsevišķos gadījumos arī pašvaldību institūcijām nepieciešamo izdevumu segšanai.
Nodokļu ieņēmumu nodrošināšana ir tieši saistīta ar personas konstitucionālajiem pienākumiem pret Latvijas valsti. Personas konstitucionālie pienākumi ir vērsti uz Latvijas valsts pamatnormā ietvertās suverēna gribas – dzīvot demokrātiskā tiesiskā valstī – ilgtspējīgu īstenošanu. Savukārt šādu pienākumu nepildīšana apdraud ikvienas demokrātiskas tiesiskas valsts pastāvēšanu (sk. arī: Weiler J. H. H. The Crumbling of European Democracy. In.: Graber M. A., Levinson S., Tushnet M. (Eds.) Constitutional Democracy in Crisis? New York: Oxford University, 2018, p. 632).
Satversmes ievadā ir uzsvērts, ka ikvienam jārūpējas par sevi, saviem tuviniekiem un sabiedrības kopējo labumu, izturoties atbildīgi pret citiem, kā arī nākamajām paaudzēm. Šīs rūpes izpaužas, personai pildot citstarp tai Satversmes 66. pantā ietverto konstitucionālo pienākumu maksāt nodokļus un tā uzņemoties atbildību par sabiedrības vajadzību apmierināšanu un Latvijas valsts uzturēšanu (sk. Satversmes tiesas 2017.gada 19.oktobra sprieduma lietā Nr.2016‑14‑01 26. punktu).
[..] Satversmes tiesa ir atzinusi, ka valstij ir pienākums sabiedrības labklājības interesēs izveidot efektīvu nodokļu iekasēšanas sistēmu (sk. Satversmes tiesas 2013.gada 15.aprīļa sprieduma lietā Nr.2012‑18‑01 17. punktu). Turklāt nodokļu likumu tiesiskais regulējums kā tāds nebūtu pietiekams, ja nefunkcionētu iedarbīga pārkāpumu novēršanas sistēma (sk. Satversmes tiesas 2008.gada 3.aprīļa sprieduma lietā Nr.2007‑23‑01 11. punktu).
Nodokļu iekasēšanas sistēmas efektivitāte ir saistīta ar nodokļu maksātāju pienākumu izpildi, tādēļ valstij ir pienākums īstenot pasākumus, kas veicina un nodrošina nodokļu maksātāju saistību izpildi. Ja valsts šo pienākumu nepildītu pienācīgi un attiecīgi gūtu mazākus nodokļu ieņēmumus, tās spēja pildīt jebkādas funkcijas būtu ierobežota (sk.: Hood C. The Tax State in the Information Age. In: Paul T. V., Ikenberry G. J., Hall J. A. (Eds.) The Nation-State in Question. Princeton: Princeton University, 2003, p. 213). Turklāt šādā situācijā tiktu apdraudēta demokrātiskas tiesiskas valsts iekārtā pastāvošo institūciju darbība (sal. sk.: Levi M. Of Rule and Revenue. Berkeley: University of California, 1988, p. 2). Tātad minētā pienākuma izpilde sekmē arī demokrātiskas valsts iekārtas aizsardzību. (sk. Satversmes tiesas 2021.gada 6.aprīļa spriedums lietā Nr.2020‑31‑01).
Tādējādi likumprojektā ietvertā pamattiesību ierobežojuma leģitīmie mērķi ir sabiedrības labklājības un demokrātiskas valsts iekārtas aizsardzība.
Noskaidrojot, vai apstrīdētajā normā ietvertais pamattiesību ierobežojums ir samērīgs, Satversmes tiesa pārbauda:
1) vai ierobežojums ir piemērots leģitīmā mērķa sasniegšanai;
2) vai mērķi nav iespējams sasniegt ar citiem, indivīda pamattiesības mazāk ierobežojošiem līdzekļiem;
3) vai labums, ko gūst sabiedrība no noteiktā ierobežojuma, ir lielāks par indivīdam nodarīto kaitējumu (sk. Satversmes tiesas 2021.gada 6.aprīļa spriedums lietā Nr.2020‑31‑01).

Paredzot VID tiesības administratīvā pārkāpuma procesā aizturēt (noņemt) transportlīdzeklim valsts reģistrācijas numura zīmes (noņemt) un administratīvajā procesā uzlikt liegumu izmantot transportlīdzekli pasažieru komercpārvadājumos ar taksometru un vieglo automobili kā nodrošinājuma līdzekli, konstatējot izvairīšanos no nodokļu nomaksas, tiek veicināta atbilstoša un savlaicīga nodokļu maksāšana. Tādējādi likumprojektā ietvertās tiesību normas ir piemērotas tajās ietvertā pamattiesību ierobežojuma leģitīmā mērķa sasniegšanai.
Paredzot VID tiesības aizturēt transportlīdzekļa valsts reģistrācijas numura zīmes un uzlikt liegumu izmantot transportlīdzekli pasažieru komercpārvadājumos ar taksometru un vieglo automobili kā nodrošinājuma līdzekli, konstatējot izvairīšanos no nodokļu nomaksas, nodokļu maksātājs tiek motivēts pildīt NNL 15.panta pirmās daļas 1. un 2.punktā noteikto nodokļu maksātāju vispārīgo pienākumu – aprēķināt maksājamo (iemaksājamo) nodokļu summas; noteiktajā termiņā un pilnā apmērā nomaksāt nodokļus un nodevas. Proti, minētais nodrošinājuma līdzeklis ir vērsts uz nodokļu maksātāja uzvedības ietekmēšanu, un tam būtu preventīva iedarbība, kas sekmētu nodokļu iekasēšanas efektivitāti, tādējādi netieši veicinot valsts finanšu aizsardzību, vienlaikus nodrošinot demokrātiskā valsts iekārtā pastāvošo institūciju darbību. Tādējādi izraudzītais līdzeklis ir piemērots likumprojektā ietvertā pamattiesību ierobežojuma leģitīmo mērķu sasniegšanai.
Prakse (sk. iepriekš norādīto informāciju par pārbaudēs konstatēto) liecina, ka piemērotie administratīvie sodi nav pietiekami iedarbīgi un neveic savu preventīvo funkciju, proti, būtiski neveicina izvairīšanās no nodokļu nomaksas pasažieru komercpārvadājumu ar taksometriem un vieglajiem automobiļiem jomā izskaušanu.
Tādēļ likumprojekts izstrādāts, lai pastiprinātu tiesiskos līdzekļus administratīvajā un administratīvā pārkāpumu procesā, kas papildus administratīvajai atbildībai varētu sekmēt brīvprātīgu nodokļu nomaksu un ēnu ekonomikas mazināšanu nozarē.
Ievērojot likumprojektā ietvertā regulējuma leģitīmā mērķa nozīmību un svarīgumu demokrātiskas valsts un sabiedrības pastāvēšanā, labums, ko iegūst sabiedrība, ir lielāks par katra atsevišķa indivīda tiesību ierobežojumu.
Ja transportlīdzekļa īpašnieks pats veic pasažieru komercpārvadājumus un izdara likumprojektā (likuma NNL 34.1 panta pirmās daļas 2., 3., 8.punktā) minētos pārkāpumus vai NNL 135., 138., 140.pantā minētos administratīvos pārkāpumus, ir pamatoti un samērīgi, ka pārkāpuma izdarītājs cieš ar izdarīto pārkāpumu saistītās sekas, jo seku iestāšanās ir atkarīga vienīgi no paša pārkāpēja rīcības. Ja pārkāpējs novērš pārkāpumu, tam atjauno saimniecisko darbību un noņem liegumu vai attiecīgi administratīvā pārkāpuma procesā - ja novērš pārkāpumu un samaksā uzlikto naudas sodu, tam ir iespēja saņemt atpakaļ transportlīdzekļa valsts reģistrācijas numurzīmes un turpināt saimniecisko darbību. Tādējādi pasažieru komercpārvadājumu sniedzējs no tiesiskajā regulējumā paredzētajām nelabvēlīgajām tiesiskajām sekām var izvairīties, neizdarot attiecīgus pārkāpumus, proti, nelabvēlīgo seku iestāšanās ir atkarīga no pašas personas rīcības (sk. Satversmes tiesas 2021.gada 6.aprīļa spriedumu lietā Nr.2020‑31‑01). Papildus minētajam regulējums izstrādāts tā, lai nevērtētu saimnieciskajā darbībā izmantotā transportlīdzekļa juridisko piederību. Ja transportlīdzekli lieto cita persona, nevis tā īpašnieks, tad īpašniekam, noslēdzot civiltiesisku darījumu ar pārvadātāju (lietotāju, turētāju), tā īpašuma tiesības būtībā ar likumprojektu netiek ierobežotas, bet tam jārēķinās ar darījuma riskiem un tiesiskajām sekām, kādas var iestāties, nododot savu transportlīdzekli lietošanā citām personām (ne tikai ar likumprojektā paredzētajam sekām, bet tai skaitā, piemēram, arī ar transportlīdzekļa neatgriezeniskiem bojājumiem, kuru rezultātā to vairāk nevarētu lietot). Tajā pat laikā, gadījumā, ja īpašnieks laicīgi rīkojies kā krietns un rūpīgs saimnieks, un jau pirms savas mantas nodošanas lietošanai trešajai personai parūpējās arī par iespējamo risku mazināšanu, proti, ir izdarījis visu, lai pārliecinātos, ka mantas lietotājs varēs (tam ir gan zināšanas, gan instrumenti) pildīt visas normatīvajos aktos noteiktās prasības un nodrošinājies ar apliecinājumu par zaudējumu atlīdzību risku iestāšanas gadījumā, tam ne tikai būs atgrieztas numurzīmes paātrinātā kārtībā, bet arī neradīsies naudas zaudējumi.
Līzinga devējam īpašumtiesības uz transportlīdzekli netiek aizskartas, un ar likumprojektu tam nekādas sekas nerodas. Paredzams, ka līzinga līgumsaistības varētu pat motivēt un veicināt līzinga ņēmēja izdarītā pārkāpuma novēršanu, lai izvairītos arī no līzinga līgumā noteikto sankciju iestāšanās. Ja pārkāpums izdarīts ar līzingā esošu transportlīdzekli, līzinga devēja īpašumtiesības nav aizskartas, jo līzinga devējs pats neveiks pasažieru komercpārvadājumus ar taksometriem un līzinga devēja tiesību aizsardzība būs nodrošināta noslēgtā līzinga līguma ietvaros.
Vienlaikus minētās Satversmes tiesas atziņas par nodokļu ieņēmumu iekasēšanas nozīmību, kas ir visas sabiedrības interesēs un demokrātiskas valsts pastāvēšanas un funkcionēšanas pamatā, pamato likumprojektā paredzētā regulējuma par NNL 34.1 panta pirmās daļas 2., 3., 8. un 9.punktā noteikto pārkāpumu (kas būtībā ir izvairīšanās no saimnieciskās darbības ieņēmumu uzrādīšanas un secīgi arī nodokļu nomaksas) būtiskumu un samērīgumu saimnieciskās darbības apturēšanai bez brīdinājuma.

Ievērojot veiktos grozījumus NNL 34.1pantā, saskaņots un precizēts minētā likuma 34.2 panta otrās daļas 2.punkts par veicamajām darbībām, atjaunojot saimniecisko darbību. Savukārt attiecībā uz  tīmekļvietnes vai mobilās lietotnes pakalpojuma pasažieru komercpārvadājumos sniedzēja anulēto reģistrāciju  jau šobrīd 34.2 panta otrās daļas 4.punkts paredz, ka VID pēc lēmuma par saimnieciskās darbības atjaunošanu atsauc iesniegtos pieprasījumus un rīkojumus.
 
Problēmas apraksts
Kopš NNL 15. panta 7.1 daļas spēkā stāšanās 2018. gada 28. novembrī ir būtiski mainījusies situācija saistībā ar maksājumu pakalpojumu datu apstrādi un maksājumu karšu darījumu apstrādi kredītiestādēs, proti, laika periodā no 2020. līdz 2021. gadam kredītiestādes, piemēram, AS “Swedbank”, AS “Citadele banka” un AS “SEB banka”, pilnā apjomā vai daļēji vairs neizmanto trešo pušu pakalpojumus, maksājumu pakalpojumu datu apstrādi un maksājumu karšu darījumu apstrādes procesu nodrošinot pašas. Tādējādi VID nav iespējams iegūt pilnu informāciju par nodokļu maksātāju veiktajiem darījumiem.
 
Risinājuma apraksts
Nepieciešams paplašināt NNL 15. panta septītās daļas tvērumu, nosakot, ka kredītiestādes sniedz VID tieši tādas pašas ziņas kā pārējie maksājumu pakalpojumu sniedzēji un maksājumu karšu darījumu apstrādes pakalpojumu sniedzēji.
Pozitīvi vērtējamais minētās informācijas iegūšanā ir tas, ka VID iegūs plašāku informāciju par maksājumu saņēmēju saņemtajiem ieņēmumiem, kas tiks izmantota nodokļu risku izvērtēšanas un analīzes veikšanā, lai konstatētu, vai nodokļu maksātājs:
- ir veicis nodokļu nomaksu valsts budžetā pilnā apmērā (vai nodokļu deklarācijās uzrādīti visi ieņēmumi);
- ir reģistrējis saimniecisko darbību;
- ir reģistrējis struktūrvienību, tostarp e-komercijā, ja tas nepieciešams;
- ir sasniedzis PVN maksāšanas slieksni un vai izpildījis tam noteikto pienākumu - reģistrēties VID PVN maksātāju reģistrā;
- ir reģistrējis VID norēķinu (maksājumu saņemšanas) kontus.
Turklāt informācijas pieprasīšanas process būtu plānveida un prognozējams abām pusēm (VID informāciju pieprasītu vienu vai divas reizes gadā), kā arī dati tiktu pieprasīti pēc noteiktiem kritērijiem, par kuriem iepriekš vienosies VID un kredītiestādes. Tāpat jāmin, ka VID pieprasīto informāciju kredītiestādes iegūs no tajās jau izveidotajām maksājumu uzskaites sistēmām, tādēļ nebūs jāiegulda papildu finanšu līdzekļi sistēmu izveidē.
Iespējamais kredītiestādēm pieprasāmās informācijas apjoms varētu būt šāds:
1. Dati no pieņemšanas puses:
- maksātāja kartes pieņēmējbanka (kredītiestādes sistēmā reģistrētais nosaukums);
- transakcijas datums (yyyy.mm.dd.);
- transakcijas laiks (hh24:mi:ss);
- transakcijas summa;
- transakcijas valūta (ISO alpha 3);
- transakcijas summa EUR (konvertēta aptuvena vērtība);
- tirgotāja MCC kods (ECMC un VISA tirgotāja kategorijas kods);
- tirgotāja nosaukums (sistēmā reģistrētais nosaukums);
- tirgotāja valsts kods (ISO alpha 3);
- tirgotāja reģistrācijas numurs, kas atbilst piešķirtam “MERCHANT_CODE”;
- tirgotāja ID (ECMC un VISA tirgotāja kods);
- pieņemšanas atsauces numurs (ARN);
- transakcijas tips (pirkums/atgriezts pirkums – burts R – atgriezta darījuma gadījumā);
- darījuma kanāls (ecomm/POS);
- ieraksta ID;
- izdevēja BIN;
- izdevēja valsts kods (ISO alpha 3).
2. Dati no izdošanas puses:
- maksātāja kartes izdevējbanka (sistēmā reģistrētais nosaukums);
- transakcijas datums (yyyy.mm.dd);
- transakcijas laiks (hh24:mi:ss);
- transakcijas summa;
- transakcijas valūta (ISO alpha 3);
- transakcijas summa EUR (konvertēta aptuvena vērtība);
- tirgotāja MCC kods (ECMC un VISA tirgotāja kategorijas kods);
- tirgotāja nosaukums (kāds saņemts no ECMC vai VISA);
- tirgotāja valsts kods(ISO alpha 3);
- tirgotāja reģistrācijas numurs, kas atbilst piešķirt “MERCHANT_CODE” (ja tie ir  pieņemšanā esošie tirgotāji un šāda informācija ir saņemta no bankas);
- tirgotāja ID (ECMC un VISA tirgotāja kods);
- pieņemšanas atsauces numurs (ARN);
- transakcijas tips (pirkums/atgriezts pirkums – burts R – atgriezta darījuma gadījumā);
- darījuma kanāls (ecomm/POS);
- ieraksta ID;
- pieņēmēja BIN.
Šādu informācijas apjomu jau šobrīd iesniedz maksājumu karšu darījumu apstrādes pakalpojumu sniedzēji.


 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Apraksts
Tika izvērtētas arī iespējas pastiprināt jau esošos kontroles un sodīšanas mehānismus – soda naudas palielināšana, konstatējot administratīvo pārkāpumu, un paredzēt jau saimnieciskās darbības apturēšanas ietvaros iespēju aizturēt transportlīdzekļa valsts reģistrācijas numura zīmi. Taču šo iespēju izmantošana nebūtu uzskatāma par samērīgu gadījumos, kad pārkāpums tiek veikts pirmo reizi un radītie zaudējumi nav lieli. Nodrošinājuma piemērošana, konstatējot administratīvo pārkāpumu, šajā gadījumā radītu mazāku slogu nodokļu administrācijai un saimnieciskās darbības veicējam nekā saimnieciskās darbības apturēšanas procesa īstenošana, kuras ietvaros varētu piemērot šo efektīvo nodrošinājuma līdzekli (kas nepārprotami atturētu no saimnieciskās darbības veikšanas). Turklāt arī minimālā naudas soda apmēra palielināšana varētu tikt uztverta kā nesamērīga, ja zaudējumu apmērs nebūtu tik liels. Ieviešot šo papildu nodrošinājumu netiek būtiski palielināts administratīvais slogs (nevajag uzsākt saimnieciskās darbības apturēšanas procesu), kā arī netiek paaugstināts minimālais naudas soda apjoms, konstatējot administratīvo pārkāpumu. Taču tiek sasniegts mērķis – pārkāpumu izdarījusi persona vairs nevar to turpināt, piemēram, turpināt veikt nereģistrētu saimniecisko darbību, veicot pasažieru pārvadājumus. Saimnieciskās darbības apturēšanu VID arī turpmāk plāno izmantot, ja pārkāpums ir nozīmīgs, kā tas izriet no NNL.  
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Apraksts
Prasību un izmaksu samērīgums ir izvērtēts. Detalizētāk aprēķinus nav iespējams izdarīt, jo izmaksu apmērs ir atkarīgs no paša pārkāpēja iespējas un vēlmes novērst pieļauto pārkāpumu un veikt naudas soda samaksu.
 

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • fiziskā persona, kas sniedz pasažieru komercpārvadājumus; transportlīdzekļa īpašnieks, ar kura transportlīdzekli tiek sniegti pasažieru komercpārvadājumi
Ietekmes apraksts
Novēršot problēmas ar konkurences kropļošanu, uzlabosies vide konkrētajā nozarē. Palielinoties samaksāto nodokļu apmēram, palielināsies sociālās garantijas, kuras persona varēs saņemt. Regulējums varētu ietekmēt transportlīdzekļu, kurus izmanto pasažieru komercpārvadājumos ar taksometru un vieglo automobili, īpašniekus, kuri paši nav komercpārvadājumu pakalpojuma sniedzēji, gadījumā, ja transportlīdzekļa turētājs, lietotājs pārkāpj normatīvajos aktos noteikto.
 
Juridiskās personas
  • visi uzņēmumi
  • visas kredītiestādes
  • Visi uzņēmumi, kas strādā konkrētajā nozarē vai kuru darbs ir saistīts ar pasažieru pārvadāšanas pakalpojumu sniegšanu. Autotransporta direkcijas uzturētajā Autopārvadātāju informatīvajā datubāzē reģistrētie tīmekļvietnes vai mobilās lietotnes pakalpojumu sniedzēji, kuri Latvijas Republikā var sniegt pakalpojumus un pārvadātājs un autovadītājs šos pakalpojumus var izmantot. Plānošanas reģiona vai valstspilsētas (Daugavpils, Jelgavas, Jūrmalas, Liepājas, Rēzeknes, Rīgas vai Ventspils) pašvaldība, kas izsniedz pārvadātājam speciālo atļauju (licenci) pasažieru komercpārvadājumiem ar taksometru. Autotransporta direkcija, kas izsniedz pārvadātājam speciālo atļauju (licenci) pasažieru komercpārvadājumiem ar vieglo automobili. Digitālo platformu operatori (tīmekļvietnes vai mobilās lietotnes pakalpojuma sniedzēji) un nodokļu maksātāji, kas gūst ienākumus, izmantojot digitālās platformas (tīmekļvietnes vai mobilās lietotnes).
Ietekmes apraksts
Novēršot problēmas ar konkurences kropļošanu, uzlabosies uzņēmējdarbības vide konkrētajā nozarē. Regulējums attiecībā uz pasažieru komercpārvadājumiem ar taksometru un vieglo automobili, kā arī tīmekļvietnes vai mobilās lietotnes pakalpojumu sniedzējiem veicinās nodokļu nomaksas disciplīnu, godīgas konkurences apstākļus.
 
Nozare
Transports un uzglabāšana, Finanšu un apdrošināšanas darbības
Nozaru ietekmes apraksts
Pozitīva ietekme, konkurences uzlabošana, negodīgo pakalpojumu sniedzēju skaita mazināšana
 

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

Ietekmes apraksts
Uzņēmējdarbības vidē samazināsies tādu personu skaits, kas neievēro normatīvajos aktos noteiktās (attiecībā uz pasažieru komercpārvadājumu sniedzējiem) prasības.
 

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

Ietekmes apraksts
Tiks samazināta konkurences kropļošana.
 

2.2.5. uz konkurenci:

Ietekmes apraksts
Tiks samazināta konkurences kropļošana.
 

2.2.6. uz nodarbinātību:

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2022
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2023
2024
2025
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
1 000 000
0
1 000 000
1 000 000
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
1 000 000
0
1 000 000
1 000 000
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
0
0
689 559
0
77 631
53 207
2.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
689 559
0
77 631
53 207
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
310 441
0
922 369
946 793
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
310 441
0
922 369
946 793
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
310 441
922 369
946 793
5.1. valsts pamatbudžets
0
310 441
922 369
946 793
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
- Ieņēmumu aplēses balstās uz 2021.gadā konstatētajām neatbilstībām pārvadātāju, kas veic pasažieru komercpārvadājumus ar taksometru, datos, kas VID iesniegti par veiktajiem pasažieru pārvadājumiem, un nodokļu deklarācijās provizoriskiem nedeklarētajiem ieņēmumiem, kas apliekami ar PVN - 4,76 milj. euro apmērā:
--kopējā darījumu vērtībā nedeklarētie ieņēmumi veido 0,82 milj. euro;
--PVN reģistrēšanās sliekšņa pārsniegums (nodokļu maksātājiem nereģistrējoties PVN maksātāju reģistrā un nesniedzot PVN deklarācijas) - 3,94 milj. euro.
Nedeklarēto ieņēmumu summai piemērojot PVN pamatlikmi 21 % apmērā, kopumā PVN ieņēmumi varētu veidot ap vienu miljonu euro gadā (4 761 904,76 euro x 21 % = 1 000 000 euro), pirmajam gadam pielietojot koeficientu 0,5, ņemot vērā, ka šī likuma normas nebūs spēkā pilnu gadu.
Lai nodrošinātu likumprojekta izpildi saistībā ar pasažieru komercpārvadājumu funkcionalitātei nepieciešamajām izmaiņām VID informācijas sistēmās (turpmāk - VID IS) 2023.gadā nepieciešams papildu finansējums 101 256,43 euro (pielāgošanas darbi tiks pabeigti 2022.gada decembrī un norēķini tiks veikti 2023.gada janvārī) un 2024.gadā un turpmāk ik gadu nepieciešams papildu finansējums 7 088 euro apmērā risinājuma uzturēšanai. Tiek paredzēts, ka izmaiņas ietekmēs tikai maksājumu administrēšanas informācijas sistēmu (turpmāk – MAIS) un VID informācijas sistēmu savietotāju (turpmāk – VIDISS):

 
VID IS Darbietilpība c/d 1 c/d cena Izmaksas, EUR ar PVN
MAIS 133,1 641,30 63 937,25
VIDISS 36 441,65 15 899,40
Izstrādes izdevumi 169,10   101 256,43
Nepieciešamais finansējums risinājuma uzturēšanai (7 % no izstrādes izmaksām)     7 088,00
Uzturēšanas izdevumi     7 088,00

Izmaksu novērtējums satur šādu procesu:
Apturēt nodokļu maksātāja saimniecisko darbību, saņemot atbilstošu informāciju no CSDD.
Nodot CSDD informāciju par saimnieciskās darbības atjaunošanu.
 
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Jautājums par papildu nepieciešamo finansējumu varētu būt izskatāms Ministru kabinetā kopā ar visu ministriju un citu centrālo valsts iestāžu iesniegtajiem prioritāro pasākumu pieteikumiem likumprojekta “Par valsts budžetu 2023.gadam” un likumprojekta “Par vidēja termiņa budžeta ietvaru 2023., 2024. un 2025.gadam” sagatavošanas un izskatīšanas procesā atbilstoši valsts budžeta finansiālajām iespējām.

4.1.1. Autopārvadājumu likums

Pamatojums un apraksts
Ņemot vērā to, ka prasības autotransporta līdzeklim, kuru atļauts izmantot pasažieru komercpārvadājumos ar taksometru vai vieglo automobili, noteic Autopārvadājumu likuma 29.panta otrā un ceturtā daļa, regulējumu nepieciešams savstarpēji salāgot ar likumprojektā paredzēto ierobežojumu – liegumu izmantot transportlīdzekli pasažieru komercpārvadājumos ar taksometru un vieglo automobili - ar Autopārvadājumu likuma regulējumu. Tādējādi Autopārvadājumu likumā paredzēts noteikt, ka autotransporta līdzeklim (norādot tā identifikācijas numuru (VIN)), kuram transportlīdzekļu un to vadītāju valsts reģistrā VID reģistrējis liegumu izmantošanai pasažieru komercpārvadājumos ar taksometru un vieglo automobili, institūcijas (VSIA “Autotransporta direkcija”, plānošanas reģioni un valstspilsētu pašvaldības (turpmāk – institūcijas)) neizsniedz licences kartīti pasažieru komercpārvadājumu veikšanai līdz minētā lieguma noņemšanai.
Autopārvadājumu likuma 35.panta regulējums noteic speciālās atļaujas (licences) anulēšanu, bet neparedz tās darbības apturēšanu. Turklāt pašlaik tīmekļvietnes vai mobilās lietotnes darbību bloķē, ja tīmekļvietnes vai mobilās lietotnes pakalpojumi tiek piedāvāti bez reģistrācijas. Nepieciešams precizēt un saskaņot Autopārvadājumu likuma normas ar paredzēto regulējumu, kā arī veikt atsevišķus grozījumus esošajos procesos, lai nodrošinātu regulējuma efektīvu piemērošanu. 
Turklāt ir nepieciešams izvērtēt nepieciešamību noteikt tīmekļvietņu vai mobilo lietotņu pakalpojuma pasažieru komercpārvadājumos sniedzējiem iespēju ierobežot lietošanu vai izslēgt tādu lietotāju, kas nepilda normatīvajos aktos noteiktos pienākumus vai kura rīcības dēļ pati tīmekļa vietne vai lietotne nav spējīga izpildīt tai noteiktos pienākumus.  Savukārt, ņemot vērā, ka pārsvarā transportlīdzekļus lieto (sniedz pakalpojumu) trešās personas (personas, kas nav īpašnieki), ir nepieciešams stiprināt arī īpašnieku atbildību un disciplinēt tos attiecībā uz nepieciešamību pirms nodot transportlīdzekli, pārliecināties, ka persona tik tiešām ir spējīga pildīt attiecīgās jomas, kurā plāno darboties, prasības.

 
Ņemot vērā minēto, Satiksmes ministrija ir izstrādājusi likumprojektu "Grozījumi Autopārvadājumu likumā" (22-TA-424).

Lai pasargātu transportlīdzekļu īpašnieku, kas plāno savu transportlīdzekli nodot izmantošanā trešajām personām, ir nepieciešams paredzēt Autopārvadājumu likumā pienākumu (vismaz tiesības) pirms transportlīdzekļa nodošanas pārliecināties, ka pārvadātājs spēj (tam ir zināšanas un instrumenti) pildīt normatīvajos aktos noteiktos pienākumus pasažieru pārvadāšanās jomā.  Ņemot vērā minēto, Satiksmes ministrijai ir nepieciešams izstrādāt attiecīgus grozījumus.
 
Atbildīgā institūcija
Satiksmes ministrija

4.1.2. Grozījumi Ministru kabineta 2019.gada 19.novembra noteikumos Nr.541 “Noteikumi par tīmekļvietņu vai mobilo lietotņu pakalpojuma sniedzējiem pasažieru komercpārvadājumos ar taksometru un vieglo automobili”

Pamatojums un apraksts
Nepieciešams veikt grozījumus noteikumos, lai paredzētu kārtību, kā tiek veikta tīmekļvietņu vai mobilo lietotņu pakalpojumu sniedzēju reģistrācijas anulēšana, ja tiek saņemts VID paziņojums par saimnieciskās darbības apturēšanu. Nepieciešams pārskatīt un stiprināt tehniskās prasības tehnoloģiskajiem risinājumiem, kurus izmanto pakalpojumu sniedzēji.
 
Atbildīgā institūcija
Satiksmes ministrija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Valsts ieņēmumu dienests, Satiksmes ministrija, VSIA Autotransporta direkcija
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Sabiedrības līdzdalība tika organizēta likumprojekta "Grozījumi likumā "Par nodokļiem un nodevām"" (22-TA-390) virzības laikā (pirms sadalīšanas). Informācija par likumprojekta izstrādi tika publicēta Finanšu ministrijas tīmekļa vietnē. Turklāt atbilstoši Ministru kabineta 2009.gada 15.augusta noteikumu Nr.970 "Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā" 13. un 14.punktam sabiedrības līdzdalības process tika nodrošināts vienotajā tiesību aktu projektu izstrādes un saskaņošanas portālā (TAP) sadaļā “Sabiedrības līdzdalība”.
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://tapportals.mk.gov.lv/public_participations/35a0515f-ed5c-4426-850d-190ca636e79f
 

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Iebildumi vai priekšlikumi nav saņemti.
 

6.4. Cita informācija


Sabiedrības pārstāvji varēja sniegt viedokļus (no 31.03.2022. līdz 14.04.2022.) par projektu pēc tā novirzīšanas saskaņošanai vienotajā tiesību aktu projektu izstrādes un saskaņošanas portālā (TAP).
Savukārt par likuma pieņemšanu sabiedrība tiks informēta ar publikāciju oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis" un normatīvo aktu datu bāzē www.likumi.lv.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Valsts ieņēmumu dienests
  • Pašvaldību policija
  • Rīgas dome

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
VID tiks palielināts tiesību apjoms, proti, administratīvā pārkāpuma procesā (lietās, kas saistītas ar pasažieru komercpārvadājumiem ar taksometru vai ar vieglo automobili) VID būs tiesības piemērot jaunu tiesisko instrumentu.
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Tiks pārskatīti VID iekšējie procesi attiecībā uz jaunā tiesiskā instrumenta (nodrošinājuma līdzekļa - aizturēt transportlīdzekļa valsts reģistrācijas numura zīmes) piemērošanu. Tiks izstrādātas attiecīgas vadlīnijas.
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi