Anotācija (ex-ante)

23-TA-1404: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par apropriācijas pārdali no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmas 18.00.00 "Finansējums valsts drošības stiprināšanas pasākumiem" uz Ekonomikas ministrijas budžetu" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Tiesību akta projekts "Par apropriācijas pārdali no budžeta resora “74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” programmas 18.00.00 “Finansējums valsts drošības stiprināšanas pasākumiem” uz Ekonomikas ministrijas budžetu" (turpmāk - rīkojuma projekts) izstrādāts, pamatojoties uz likuma “Par valsts budžetu 2023. gadam un budžeta ietvaru 2023., 2024. un 2025. gadam” 66.pantu, kā arī Ministru kabineta 2023.gada 1.jūnija sēdē nolemto (prot. Nr.29 44.§ 2.punkts).

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Rīkojuma projekta mērķis ir apstiprināt finansējumu 2 000 000 euro apmērā, lai sniegtu atbalstu Ukrainas, jo īpaši Čerņihivas apgabala, rekonstrukcijai.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Saskaņā ar Ārlietu ministrijas sagatavoto informatīvo ziņojumu “Par Latvijas iesaisti Ukrainas, jo īpaši Čerņihivas apgabala, rekonstrukcijā”, viens no piedāvātajiem atbalsta virzieniem ir Latvijas uzņēmēju iesaiste Čerņihivas apgabala rekonstrukcijā 2023.gadā, atvēlot šim mērķim 2 000 000 euro no Latvijas iesaistei Ukrainas rekonstrukcijā 2023.gadam ar likumu “Par valsts budžetu 2023. gadam un budžeta ietvaru 2023., 2024. un 2025. gadam” paredzētā 5 110 877 euro finansējuma.
Atbalsta mērķis atvēlētā finansējuma ietvaros ir pamatpakalpojumu nodrošināšana Čerņihivas apgabala iedzīvotājiem un apgabala sociālekonomiskā attīstība, nodrošinot Ukrainas identificētās vajadzības caur steidzamāko un nepieciešamāko preču piegādi.
Plānotais atbalsts tiks sniegts ciešā sadarbībā ar Ukrainas partneriem, atbilstoši Ukrainas amatpersonu identificētajām vajadzībām. Ekonomikas ministrija šī piedāvājuma izstrādē sadarbojās ar Čerņihivas pilsētas un Ņižinas pilsētas administrāciju.
Š.g. 21.-25.maijā notika ekonomikas ministres I.Indriksones, Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības kameras (LTRK), Latvijas Darba devēju konfederācijas (LDDK) un Latvijas teritorijas plānotāju asociācijas  pārstāvju vizīte Ukrainā (Kijiva, Čerņihiva), kuras mērķis bija pārrunāt potenciālā atbalsta sniegšanu Čerņihivas apgabala rekonstrukcijā atbilstoši viņu vajadzībām. 
Pēc ekonomikas ministres vizītes Ukrainā š.g. 13.jūnijā tika saņemta Čerņihivas pilsētas domes vadības vēstule, kurā Čerņihivas puse bija konkrēti uzskaitījusi jomas, kurās lūdz sniegt atbalstu:
- moduļu mājas ģimenēm, kuru mājokļi tika pilnībā iznīcināti Krievijas agresijas rezultātā;
- pirmsskolas izglītības iestāžu labiekārtošanu (mēbeles, rotaļlaukumu aprīkojums);
- dzelzsbetona civilās patvertnes.
Savukārt Ņižinas pilsētas dome savā š.g. 24.maija vēstulē Nr. 01.1-24/788 lūdz saliekamās civilās patvertnes. Šīs jomas konceptuāli atbalsta arī LDDK un LTRK.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Saskaņā ar Čerņihivas pilsētas administrācijas sniegto informāciju karadarbības rezultātā privātais dzīvojamais fonds Čerņihivas pilsētā tika būtiski bojāts vai dažviet pat pilnībā iznīcināts. Apsekošanas rezultātā tika secināts, ka pilnībā nopostīti ir 527 mājokļi, būtiski bojāti 919 mājokļi, nedaudz bojāti 1629 mājokļi. Tāpat tika izpostītas aptuveni 70% izglītības iestādes, proti, pilnībā tika iznīcinātas 2 skolas, 1 arodskola, savukārt daļēji bojātas tika 25 skolas, 37 bērnudārzi, 4 arodskolas. Šobrīd vidēji 3700 bērnu apmeklē 37 pirmsskolas izglītības iestādes (no 52 esošajām), kuras ir atsākušas darbu un kurām ir jāatjauno zaudētā materiāli tehniskā bāze.
Tādējādi viens no Čerņihivas pilsētas administrācijas prioritārajiem uzdevumiem ir nodrošināt mājokļus pilsētas iedzīvotājiem. Savukārt vienlaikus ar izglītības iestāžu rekonstrukciju ir nepieciešams modernizēt to materiāli tehnisko bāzi, radot piemērotu izglītības vidi Čerņihivas pilsētas bērniem, kuri guvuši smagu psiholoģisko stresu un traumas militāro operāciju dēļ un turpina dzīvot pastāvīgu baiļu apstākļos notiekošā kara dēļ, īpaši tas attiecas uz pirmsskolas vecuma bērniem.
Tāpat Čerņihivas pilsētas administrācija uzsver, ka, ņemot vērā pastāvīgās gaisa uzbrukuma briesmas, aktuāls ir jautājums par civilo patvertņu nodrošinājumu Čerņihivas pilsētas iestādēm un uzņēmumiem, lai uzlabotu iedzīvotāju drošību.
 
Risinājuma apraksts
Ņemot vērā arī Ukrainas puses lūgumu, Ekonomikas ministrija piešķirto finansējumu 2 000 000 euro apmērā piedāvā izmantot, sniedzot atbalstu šādos virzienos:
1) dzīvojamā fonda atjaunošana – moduļu mājas ģimenēm, kuru mājokļi tika pilnībā iznīcināti Krievijas agresijas rezultātā (aptuveni 1 000 000 euro);
2) pirmsskolas izglītības iestāžu labiekārtošana (mēbeles, rotaļlaukumu aprīkojums), nodrošinot drošu un stimulējošu vidi (aptuveni 500 000 euro);
3) dzelzsbetona civilo patvertņu nodrošināšana (aptuveni 495 000 euro)
4) sertificēta būveksperta pakalpojumu nodrošināšana, lai uzstādītu moduļu mājas un civilās patvertnes (aptuveni 5 000 euro).
Minētais atbalsts veicinātu iedzīvotāju atgriešanos apgabalā,  sniegtu iespēju darbspējīgiem iedzīvotājiem atsākt darba gaitas un paātrinātu Ukrainas ekonomisko izaugsmi.

Tehniskā informācija un citas prasības par piegādājamām precēm būs iekļauta specifikācijā, kas tiks izsūtīta ieinteresētajiem uzņēmumiem sarunu procedūras laikā.
Ukrainas pusei piegādājamo preču skaits būs atkarīgs no to cenas un kopējām izmaksām, līdz ar to precīza informācija par to būs pēc sarunu procedūras noslēguma. 
Konceptuāli ir panākta vienošanās ar Čerņihivas pilsētas domi par katras puses veicamajiem darbiem, lai realizētu augstāk minēto atbalstu.
Tāpat ir panākta vienošanās ar Čerņihivas pilsētas domi par kritērijiem, pēc kuriem tiks piešķirtas Čerņihivas iedzīvotājiem moduļu mājas:
a) ģimenes bez dzīvesvietas, kuru mājas ir iznīcinātas Krievijas iebrukuma rezultātā, b) ģimenes ar bērniem (prioritāri) c) sociāli maznodrošinātās ģimenes, ģimenes ar zemiem ienākumiem.
 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Apraksts
Alternatīvu risinājumu iesaistei 2023. gadā nav.
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2023
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2024
2025
2026
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
2 000 000
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
2 000 000
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-2 000 000
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
-2 000 000
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
2 000 000
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Lai sniegtu atbalstu Ukrainas rekonstrukcijai, 2023. gadā nepieciešams finansējums 2 000 000 euro apmērā, nodrošinot:
1) dzīvojamā fonda atjaunošana – moduļu mājas ģimenēm (aptuveni 1 000 000 euro);
2) pirmsskolas izglītības iestāžu labiekārtošana (mēbeles, rotaļlaukumu aprīkojums) (aptuveni 500 000 euro);
3) dzelzsbetona civilo patvertņu nodrošināšana (aptuveni 495 000 euro)
4) sertificēta būveksperta pakalpojumu nodrošināšana (aptuveni 5 000 euro).
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Finansējums 2 000 000 euro apmērā plānots kā vispārējās valdības budžeta izdevumi 2023. gadā, kas kā vienreizējie izdevumi Ukrainas atbalstam saskaņā ar likuma “Par valsts budžetu 2023. gadam un budžeta ietvaru 2023., 2024. un 2025. gadam” 5.panta 5.punktu tiek izslēgti no vispārējās valdības budžeta strukturālās bilances mērķa.
Finansējums 2 000 000 euro apmērā tiks pārdalīts no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmas 18.00.00 ''Finansējums valsts drošības stiprināšanas pasākumiem'' uz Ekonomikas ministrijas budžeta programmu 35.00.00 "Valsts atbalsta programmas".
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Nevalstiskās organizācijas
Cits
-

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Tiesību akta saturiskās prioritātes prezentētas un apspriestas Attīstības sadarbības konsultatīvās padomes sēdē 2023. gada 19. jūnijā. Tās ietvaros Ekonomikas ministrijas piedāvātais redzējums Latvijas iesaistei Čerņihivas rekonstrukcijas procesā 2023.gadā, veicinot Latvijas uzņēmēju iesaisti, tika pieņemts zināšanai un konceptuāli atbalstīts.
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

Izstrādājot rīkojuma projektu, ir veiktas konsultācijas ar Latvijas uzņēmējus un pilsonisko sabiedrību pārstāvošajām organizācijām par sadarbību Ukrainas, jo īpaši Čerņihivas, rekonstrukcijā.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Projektā paredzēto sociālās nozīmes ēku pirmsskolas izglītības iestāžu nodrošināšana ar inventāru, kā arī mājokļu atjaunošana veicinās Čerņihivas apgabala iedzīvotāju labbūtību. Piekļuve sociālajai infrastruktūrai ir nepieciešama, lai nodrošinātu apgabala iedzīvotāju pamata cilvēktiesības, stiprinātu sabiedrības noturību un veicinātu iedzīvotāju atgriešanos apgabalā.

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi