Anotācija (ex-ante)

22-TA-2659: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2018. gada 30. oktobra noteikumos Nr. 662 "Noteikumi par iedzīvotāju ienākuma nodokļa deklarācijām un to aizpildīšanas kārtību"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Satversmes tiesa 2022. gada 7. janvārī pieņēma spriedumu lietā Nr. 2021-06-01 “Par likuma “Par iedzīvotāju ienākuma nodokli” 11. panta 3.1 daļas un 11.1 panta 6.1 daļas atbilstību Latvijas Republikas Satversmes 105. pantam” (turpmāk – Satversmes tiesas spriedums) un atzina likuma “Par iedzīvotāju ienākuma nodokli” (turpmāk – Likums) 11. panta 3.1 daļu un 11.1 panta 6.1 daļu par neatbilstošu Latvijas Republikas Satversmes 105. panta pirmajiem trim teikumiem. Minētais spriedums stājās spēkā tā pasludināšanas brīdī – 2022. gada 7. janvārī. Attiecīgi ar minēto Satversmes tiesas spriedumu no 2022. gada 7. janvāra Likuma 11.panta 3.1 daļa un 11.1 panta 6.1 daļa ir atzīta par spēkā neesošu. Saistībā ar Satversmes tiesas spriedumu veikti grozījumi Likuma (redakcijā, kas stājās spēkā 2022. gada 14. novembrī) 11. pantā attiecībā uz 3.2, 3.3 un 3.4 daļas izslēgšanu, 11. panta 3.5 un devītajā daļā, 11.1 panta astotajā daļā un 19. panta devītajā daļā, kurus piemēro, sākot ar 2022. gada 1. janvāri, un maina kārtību, kā nosakāms no saimnieciskās darbības gūtais ienākums.
2023. gada 25. martā stājās spēkā likums "Grozījumi likumā "Par iedzīvotāju ienākuma nodokli"", ar kuru no Likuma izslēgts regulējums, kas paredzēja maksāt iedzīvotāju ienākuma nodokļa avansa maksājumus. 2022. gada 3. jūnijā stājās spēkā Ministru kabineta 2022. gada 31. maija noteikumi Nr. 322 “Kārtība, kādā individuālie komersanti un citas fiziskās personas, kas veic saimniecisko darbību, individuālie uzņēmumi, zemnieku un zvejnieku saimniecības kārto grāmatvedību vienkāršā ieraksta sistēmā” (turpmāk – Ministru kabineta 2022. gada 31. maija noteikumi Nr. 322), kas noteic, ka valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas, ko nodokļa maksātājs ir samaksājis par sevi, grāmatvedības uzskaitē turpmāk iekļauj izdevumos, kas nav attiecināmi uz iedzīvotāju ienākuma nodokļa (turpmāk – IIN) aprēķināšanu. Līdz ar to, lai nodrošinātu Likumā un Ministru kabineta 2022. gada 31. maija noteikumos Nr. 322 ietverto, ir jāprecizē Ministru kabineta 2018. gada 30. oktobra noteikumi Nr.662 “Noteikumi par iedzīvotāju ienākuma nodokļa deklarācijām un to aizpildīšanas kārtību” (turpmāk – Ministru kabineta 2018. gada 30. oktobra noteikumi Nr.662), paredzot kārtību, kādā jāaizpilda gada ienākumu deklarācija (turpmāk – deklarācija) saimnieciskās darbības veicējiem.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Grozījumi Ministru kabineta 2018. gada 30. oktobra noteikumos Nr. 662 "Noteikumi par iedzīvotāju ienākuma nodokļa deklarācijām un to aizpildīšanas kārtību" (turpmāk – noteikumu projekts) izstrādāti saskaņā ar Satversmes tiesas spriedumu, grozījumiem Likumā un Ministru kabineta 2022. gada 31. maija noteikumiem Nr. 322, kas paredz no 2022. gada atcelt saimnieciskās darbības izdevumu ierobežojumu un precizēt valsts sociālās apdrošināšanas obligāto iemaksu, ko saimnieciskās darbības veicēja statusā reģistrēts nodokļa maksātājs maksā par sevi, deklarēšanas kārtību.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Šobrīd Ministru kabineta 2018. gada 30. oktobra noteikumos Nr.662 ir noteikta kārtība, kādā jāaizpilda deklarācija saimnieciskās darbības veicējiem, ņemot vērā saimnieciskās darbības izdevumu ierobežojumu, kas nedrīkst pārsniegt 80 procentus no nodokļa maksātāja kopējiem saimnieciskās darbības ieņēmumiem, kā arī par sevi samaksāto valsts sociālās apdrošināšanas obligāto iemaksu iekļaušana saimnieciskās darbības izdevumos.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Saskaņā ar Likuma 11. pantā un 11.1 pantā noteikto saimnieciskās darbības veicējiem ir tiesības piemērot ar saimniecisko darbību saistītos izdevumus pilnā apmērā, neaprēķinot procentuālo ierobežojumu no nodokļa maksātāja kopējiem saimnieciskās darbības ieņēmumiem. Līdz šim saimnieciskās darbības izdevumu ierobežojuma dēļ deklarācijas D3 un D31 pielikuma aizpildīšanai bija noteiktas speciālas rindas, kurās aprēķināja Likumā noteikto ierobežojumu. Tā kā no Likuma ir izslēgtas normas par izdevumu ierobežojumu, tad no deklarācijas veidlapas ir jāizslēdz attiecīgās rindas, kā arī jāprecizē deklarācijas aizpildīšanas kārtība.
Šobrīd Ministru kabineta 2018. gada 30. oktobra noteikumos Nr.662 nav noteikta kārtība, kādā jādeklarē saimnieciskās darbības ienākums, nepiemērojot saimnieciskās darbības izdevumu ierobežojumu.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekts paredz precizēt deklarāciju D un deklarācijas D3 un D31 pielikumu, kā arī, samazinot aizpildāmo rindu skaitu, vienkāršot to aizpildīšanas kārtību. Turpmāk, nosakot to aizpildīšanas kārtību, saimnieciskās darbības veicējs, nepiemērojot izdevumu ierobežojumu, norāda saimnieciskās darbības izdevumus un ar IIN apliekamo ienākumu.
Problēmas apraksts
Atbilstoši Ministru kabineta 2022. gada 31. maija noteikumiem Nr. 322, kas stājās spēkā 2022. gada 3. jūnijā, saimnieciskās darbības veicēji, kuri grāmatvedības uzskaiti kārto vienkāršā ieraksta sistēmā, turpmāk, veicot saimnieciskās darbības ieņēmumu un izdevumu uzskaiti, par sevi pašnodarbinātā statusā veiktās valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas iekļauj izdevumos, kas nav attiecināmi uz nodokļu aprēķināšanu.
Savukārt atbilstoši Ministru kabineta 2007. gada 20. marta noteikumu Nr.188 “Kārtība, kādā individuālie komersanti, individuālie uzņēmumi, zemnieku un zvejnieku saimniecības, citas fiziskās personas, kas veic saimniecisko darbību, kārto grāmatvedību vienkāršā ieraksta sistēmā” (turpmāk – Ministru kabineta 2007. gada 20. marta noteikumi Nr.188), kas zaudē spēku 2022.gada 3.jūnijā, 20.19.2. apakšpunktam un 20.20.2. apakšpunktam valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas, ko persona maksājusi par sevi kā pašnodarbinātu personu, atspoguļo žurnāla 19. ailē "Izdevumi, kas saistīti ar lauksaimniecisko ražošanu, iekļaujami pilnā apmērā" vai 20. ailē "Izdevumi, kas saistīti ar citiem saimnieciskās darbības veidiem, iekļaujami pilnā apmērā". 
Tādējādi saimnieciskās darbības veicēji, kuri grāmatvedības uzskaiti kārto vienkāršā ieraksta sistēmā, līdz 2022. gada 3. jūnijam, ievērojot Ministru kabineta 2007. gada 20. marta noteikumos Nr.188 noteikto, veicot saimnieciskās darbības ieņēmumu un izdevumu uzskaiti, valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas, ko samaksāja par sevi, iekļāva izdevumos, kas ir attiecināmi uz nodokļu aprēķināšanu.
Izvērtējot Ministru kabineta 2018. gada 30. oktobra noteikumos Nr.662 ietverto deklarācijas D3 pielikuma aizpildīšanas kārtību, secināms, ka nepieciešams nodrošināt korektu aizpildīšanas kārtību saimnieciskās darbības veicējiem, kuri kārto grāmatvedības uzskaiti vienkāršā ieraksta sistēmā, attiecībā uz valsts sociālās apdrošināšanas obligātajām iemaksām, kas samaksātas par sevi.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekts paredz, ka turpmāk saimnieciskās darbības veicēji D3 pielikumā neuzrāda par sevi samaksātās valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas, bet deklarē tās kā attaisnotos izdevumus deklarācijas D veidlapā.
Problēmas apraksts
No Likuma ir izslēgts 18. pants, kas paredzēja IIN avansa maksājumu veikšanu un deleģējumu Ministru kabinetam noteikt avansa maksājumu aprēķinu veidlapu un tās aizpildīšanas kārtību. Tādējādi Ministru kabineta 2018. gada 30. oktobra noteikumi Nr. 662 esošajā redakcijā neatbilst Likumā noteiktajam un maldina nodokļa maksātājus.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekts paredz svītrot X nodaļu un noteikumu 2. pielikumu.
Problēmas apraksts
Likuma 11.9 panta 9.2 daļā noteikts, ka zaudējumus, kas radušies no virtuālas valūtas atsavināšanas, var segt tikai ar pozitīvu kapitāla pieaugumu, kas radies, atsavinot virtuālo valūtu. 
Šobrīd Ministru kabineta 2018. gada 30. oktobra noteikumos Nr.662 paredzēts deklarēt visus darījumus ar kapitāla aktīviem kopā un attiecīgi visus zaudējumus segt no visiem ienākumiem. Šāda aizpildīšanas kārtība sarežģī nodokļa maksātājam deklarācijas par ienākumu no kapitāla pieauguma veidlapu aizpildīšanu un palielina risku nekorekti aprēķināt maksājamo IIN, kā rezultāta var radīt negatīvas sekas, proti, pienākumu piemaksāt IIN un nokavējuma naudu.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekts paredz Ministru kabineta 2018. gada 30. oktobra noteikumus Nr.662 papildināt ar jaunu 54.1.1 apakšpunktu un 63.1 punktu, kā arī pārskata perioda deklarācijas par ienākumu no kapitāla pieauguma un gada kapitāla pieauguma ienākuma precizēšanas deklarācijas veidlapas ar jaunām sadaļām. Precizējumi ļaus nodokļu maksātājam labāk izprast veicamos aprēķinus Likuma normas piemērošanai.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
Fiziskās personas – IIN  maksātāji, t.sk. saimnieciskās darbības veicēji, kuriem rodas pienākums iesniegt deklarāciju, zvērināti revidenti, grāmatveži. Nodokļa maksātāju skaits, kuri iesniedza deklarāciju par 2021. gadu, ir 869 066, t.sk. 111 693 saimnieciskās darbības veicēji. 
Deklarācijas D un pielikumu D3 un D31 forma tiek mainīta, lai precizētu to aizpildīšanas un IIN aprēķināšanas kārtību un padarītu to vienkāršāku, ievērojot Likumā noteiktās izmaiņas saimnieciskās darbības veicējiem, kuriem vairs nebūs jāpiemēro saimnieciskās darbības izdevumu ierobežojumu.
Pārskata perioda deklarācija par ienākumu no kapitāla pieauguma un gada kapitāla pieauguma ienākuma precizēšanas deklarācija tiek mainīta, lai vienkāršot aizpildīšanas un IIN aprēķināšanas kārtību nodokļa maksātājiem, kas veic darījumus ar virtuālo valūtu.
Tādējādi administratīvais slogs būtiski nemainīsies, bet kļūs saprotamāks, netiek noteikti jauni pienākumi, kā arī nemainās veicamās darbības.
Fiziskām personām netiks radītas atbilstības izmaksas sakarā ar noteikumu projektā paredzētajām izmaiņām. Valsts ieņēmumu dienests nodrošina Elektroniskās deklarēšanas sistēmā pieejamu iepriekš aizpildītu deklarāciju, pārskata perioda deklarāciju par ienākumu no kapitāla pieauguma un gada kapitāla pieauguma ienākuma precizēšanas deklarāciju, kas ir pieejama ikvienai fiziskai personai, t.sk. tiek nodrošināti visi nepieciešamie dati, kurus fiziskai personai nepieciešamības gadījumā vajadzēs tikai papildināt. Informāciju par aktuālajām izmaiņām un jaunumiem Valsts ieņēmumu dienests publicē savā tīmekļa vietnē www.vid.gov.lv vai semināros, izsūta informatīvus materiālus. 
Juridiskās personas

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2023
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2024
2025
2026
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
0
0
142 206
0
145 512
27 350
2.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
142 206
0
145 512
27 350
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
-142 206
0
-145 512
-27 350
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
-142 206
0
-145 512
-27 350
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
-142 206
-145 512
-27 350
5.1. valsts pamatbudžets
0
-142 206
-145 512
-27 350
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
-
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
Nepieciešamo izmaiņu izstrādei Valsts ieņēmumu dienesta informācijas sistēmās 2024.gadā ir nepieciešams finansējums 142 205,25 EUR ar PVN un 2025. gadā 131 291,05  EUR ar PVN.
2024. gads
VID IS nosaukums Izmaksas cilvēkdienās (c/d) Vienas c/d cena EUR Izmaksas EUR ar PVN
Elektroniskās deklarēšanas sistēma (EDS) 88 574,75 50 578,00
Nodokļu informācijas sistēma (NIS) 89,5 665,50 59 562,25
Maksājumu administrēšanas informācijas sistēma (MAIS) 18 641,30 11 543,40
Datu noliktavas sistēma (DNS) 32 641,30 20 521,60

2025. gads
VID IS nosaukums Izmaksas cilvēkdienās (c/d) Vienas c/d cena EUR Izmaksas EUR ar PVN
Elektroniskās deklarēšanas sistēma (EDS) 25 574,75 14 368,75
Nodokļu informācijas sistēma (NIS) 35 665,50 23 292,50
Maksājumu administrēšanas informācijas sistēma (MAIS) 30 641,30 19 239,00
Datu noliktavas sistēma (DNS) 21 641,30 13 467,30
Audita atbalsta informācijas sistēma (ASIS) 95 641,30 60 923,50

Uzturēšanai turpmāk ik gadu 10% no ieviestā risinājuma:
2025. gadā 14 220,53 EUR ar PVN;
2026. gadā un turpmāk ik gadu 27 349,63 EUR ar PVN.
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Nepieciešamais finansējumus izmaiņu ieviešanai un uzturēšanai VID IS 2024. gadam 142 206 EUR apmērā, 2025. gadam 145 512 EUR apmērā, 2026. gadam un turpmāk ik gadu 27 350 EUR apmērā tiks nodrošināts likumprojektā “Par valsts budžetu 2024. gadam un budžeta ietvaru 2024., 2025. un 2026. gadam” Finanšu ministrijas budžeta programmā 33.00.00 “Valsts ieņēmumu un muitas politikas nodrošināšana” prioritārajam pasākumam “Nacionālo un ES normatīvo aktu prasību izpilde, tai skaitā IT sistēmu pielāgošana” piešķirto līdzekļu ietvaros.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Noteikumu projekts izstrādāts atbilstoši Satversmes tiesa 2022. gada 7. janvāra spriedumam lietā Nr. 2021-06-01, ar kuru Satversmes tiesa nosprieda atzīt Likuma 11. panta 3.1 daļu un 11.1 panta 6.1 daļu par neatbilstošu Latvijas Republikas Satversmes 105. panta pirmajiem trim teikumiem. Minētais spriedums stājās spēkā tā pasludināšanas brīdī – 2022. gada 7. janvārī. Spriedums ir galīgs un nepārsūdzams.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Valsts ieņēmumu dienests

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija


Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums un atbilstības izmaksu monetārs novērtējums netiek vērtēts, jo iesniedzamo deklarāciju, pārskata perioda deklarāciju par ienākumu no kapitāla pieauguma un gada kapitāla pieauguma ienākuma precizēšanas deklarāciju skaits nemainīsies.   
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Saistībā ar noteikumu projektā paredzamajām izmaiņām Ministru kabineta 2018. gada 30. oktobra noteikumos Nr.662 tiks pilnveidots esošais pakalpojums “Gada ienākumu deklarācija”, “Pārskata perioda deklarācija par ienākumu no kapitāla pieauguma” un “gada kapitāla pieauguma ienākuma precizēšanas deklarācija”, mainot iesniedzamo dokumentu veidlapas. Pakalpojums ir pieejams neklātienē – elektroniski, izmantojot Elektroniskās deklarēšanas sistēmu, pakalpojuma nosaukums paliek nemainīgs.

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Saistībā ar noteikumu projektā paredzamajām izmaiņām Ministru kabineta 2018. gada 30. oktobra noteikumos Nr.662 tiks pilnveidotas esošās deklarācijas, pārskata perioda deklarācijas par ienākumu no kapitāla pieauguma un gada kapitāla pieauguma ienākuma precizēšanas deklarācijas ievadformas un pilnveidoti tajos esošie automātiskie aprēķina algoritmi.

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi