Anotācija (ex-ante)

23-TA-2588: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Rīkojuma projekts izstrādāts saskaņā ar Ministru kabineta 2018. gada 17. jūlija noteikumu Nr .421 „Kārtība, kādā veic gadskārtējā valsts budžeta likumā noteiktās apropriācijas izmaiņas” 41. - 43. punktu.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Mērķis ir sniegt palīdzību Armēnijai, lai risinātu humāno krīzi, kas radusies, lielam skaitam Karabahas iedzīvotāju ierodoties Armēnijā. 
 
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Šī gada 19. septembrī Azerbaidžāna īstenoja speciālo pretterorisma operāciju Karabahā,  lai pilnībā pārņemtu kontroli pār reģionu. Operācijas rezultātā Karabahas armēņi 24 stundu laikā kapitulēja un vēlāk paziņoja par Karabahas pārvaldes pašlikvidāciju. Uzreiz pēc kapitulācijas uzsākās Karabahas armēņu masveida izceļošana no Karabahas, kur to sākotnējais skaits provizoriski tika lēsts 120 000 cilvēku apmērā, uz Armēniju, radot nopietnu ekonomisku un humāna rakstura spiedienu. Saskaņā ar Armēnijas un starptautisko partneru, tostarp ES un ANO aplēsēm Armēnijā no Karabahas kopš 20. septembra ir ieradušies vairāk nekā 100 000 cilvēku, kuri izmitināti visos 11 valsts reģionos.

Armēnijas iestādēm nepieciešama steidzama rīcība, lai mazinātu Karabahas iedzīvotāju spiestās pārvietošanās rezultātā radīto humānās krīzes apmēru. Starptautiskajai sabiedrībai nepieciešams sniegt palīdzību, lai mazinātu šīs krīzes sekas uz Armēniju.  
 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Humānā situācija Armēnijā Karabahas armēņu masveida pieplūduma dēļ joprojām saglabājas ļoti nopietna. Ar  Latvijas vēstniecības Armēnijā (rezidē Tbilisi, Gruzijā) iesaisti ir identificēts plašs vajadzību spektrs, ko nepieciešams nekavējoši risināt – sākot ar psiholoģisko un medicīnisko palīdzību līdz pirmās nepieciešamības preču sagādes, kā arī izmitināšanas nodrošināšanai. Ir iedarbināts ES civilās aizsardzības mehānisms, un Armēnija pieņem palīdzību arī no valstīm divpusēji. Eiropas Savienība (ES) humānās krīzes risināšanai  novirzījusi 5.2 milj. euro, savukārt virkne ES dalībvalstu šajā kontekstā sniegušas individuālu atbalstu Armēnijai: Francija 15.2 milj. euro, Lietuva – 350 000 euro, Čehija – 200 000 euro, Igaunija – 50 000 euro apmērā. Polija ir nosūtījusi humāno preču kravas, savukārt Vācija un Dānija caur Starptautiskā Sarkanā Krusta starpniecību piešķīrušas attiecīgi 5 milj. euro un 130 000 euro.
Latviju un Armēniju vieno labas un konstruktīvas divpusējās attiecības 32 gadu garumā. Latvija atbalsta Armēnijas centienus diversificēt savu ārpolitiku un nostiprināt savu demokrātiju, veidojot ciešāku un padziļinātāku dialogu ar ES.
2023.gadā Latvija krīzes situācijās ir sniegusi līdzīga veida atbalstu Turcijai, Slovēnijai un Marokai.
 
Risinājuma apraksts
Solidarizējoties ar starptautisko sabiedrību un citām ES dalībvalstīm, tostarp Lietuvu un Igauniju, plānots veikt iemaksu Armēnijai 100 000 euro apmērā kā Latvijas atbalstu no Karabahas ieceļojošo iedzīvotāju tūlītējo humāno vajadzību apmierināšanai, īpaši ņemot vērā tuvojošos ziemu un Armēnijas ierobežoto kapacitāti un resursus.
 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2023
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2024
2025
2026
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
100 000
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
100 000
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-100 000
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
-100 000
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
100 000
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Finansiāla atbalsta sniegšana 100 000 euro apmērā Armēnijai, lai risinātu humāno krīzi, kas radusies, lielam skaitam Karabahas iedzīvotāju ierodoties Armēnijā. 
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
Nav
Cita informācija
Izdevumi 100 000 euro apmērā tiks segti no valsts budžeta programmas 02.00.00 “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem”.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Sabiedriskā apspriešana projekta izstrādē nav veikta, jo projekts neskar sabiedrības tiesības un tiesiskās intereses, būtiski nemaina esošo regulējumu un neparedz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas.
 

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi