Anotācija (ex-ante)

21-TA-876: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2021. gada 18. marta noteikumos Nr. 171 "Izglītības un zinātnes ministrijas padotībā esošo koledžu maksas pakalpojumu cenrādis"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
2021. gada 1. jūnija Ministru kabineta noteikumi Nr. 352 “Latvijas Goda ģimenes apliecības programmas īstenošanas kārtība” Latvijas Vēstnesis, 2021, 107.nr.) (turpmāk – noteikumi Nr. 352), minētais.
2021. gada 7. jūlija Ministru kabineta rīkojums Nr. 487 “Par Malnavas koledžas reorganizāciju” (turpmāk – rīkojums Nr. 487) minētais.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekta “Grozījumi Ministru kabineta 2021. gada 18.marta noteikumos Nr. 171 “Izglītības un zinātnes ministrijas padotībā esošo koledžu maksas pakalpojumu cenrādis”” (turpmāk – noteikumu projekts) mērķis ir aktualizēt invaliditātes un daudzbērnu ģimenes statusu apliecinoša dokumenta nosaukumu atbilstoši izmaiņām normatīvajos aktos  par minēto dokumentu izdošanu, kā arī izslēgt Malnavas koledžas cenrādi, ņemot vērā Malnavas koledžas reorganizāciju.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Šobrīd Ministru kabineta 2021. gada 18.marta noteikumos Nr. 171 “Izglītības un zinātnes ministrijas padotībā esošo koledžu maksas pakalpojumu cenrādis” (turpmāk – noteikumi Nr.171) 4.2. un 4.3. apakšpunktā ir noteikts, ka, maksai par atsevišķiem pakalpojumiem noteikta atlaide 50% apmērā izglītojamiem ar invaliditāti (uzrādot invaliditātes apliecību) un izglītojamiem no daudzbērnu ģimenēm (uzrādot Latvijas Goda ģimenes apliecību "3+ Ģimenes karte" un personu apliecinošu dokumentu, skolēna apliecību vai daudzbērnu ģimenes statusu apliecinošus dokumentus).

Noteikumi Nr. 171 pašreiz nosaka Malnavas koledžas cenrādi, ņemot vērā, ka līdz tās reorganizācijai tā bija Izglītības un zinātnes ministrijas padotībā.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Noteikumu Nr. 171 pieņemšanas brīdī spēkā bija Ministru kabineta 2016. gada 5. janvāra noteikumu Nr. 15 "Valsts atbalsta programmas" Latvijas Goda ģimenes apliecība "3+ Ģimenes karte"" (turpmāk – noteikumi Nr.15) īstenošanas kārtība, kuri kā daudzbērnu ģimenes statusu apliecinošu dokumentu noteica Latvijas Goda ģimenes apliecību "3+ Ģimenes karte", kā arī noteica personas, kam šis dokuments tiek piešķirts. Ar noteikumu Nr. 352, stāšanos spēkā atzīti par spēku zaudējušiem noteikumi Nr. 15. Regulējums par to, ka, novērtējot ieguldījumu un vairojot prestižu sabiedrībā, kā arī lai veicinātu un atbalstītu pašvaldību, komersantu un citu personu brīvprātīgu iesaistīšanos atbalsta sniegšanā daudzbērnu ģimenēm un ģimenēm, kuru aprūpē ir bērns ar invaliditāti vai persona, kura nav sasniegusi 24 gadu vecumu un kurai ir noteikta I vai II invaliditātes grupa, Sabiedrības integrācijas fonds nodrošina valsts atbalsta programmas "Latvijas Goda ģimenes apliecības programma" īstenošanu, paredzēts Bērnu tiesību aizsardzības likuma 26. panta sestajā daļā. Noteikumi Nr. 352 paredz arī, ka daudzbērnu ģimenes statusu turpmāk apliecinās “Latvijas Goda ģimenes apliecība” (mainīts apliecības nosaukums, vizuālais noformējums un saturs). Vienlaicīgi noteikumi Nr.352 arī paredz, ka minēto apliecību izsniedz ne tikai personām, kuru aprūpē ir trīs bērni vai vairāk bērnu, tostarp audžuģimenē vai aizbildnībā esoši bērni un pilngadīgas personas, kuras nav sasniegušas 24 gadu vecumu, ja viņas iegūst vispārējo, profesionālo vai augstāko izglītību, kā arī bērniem no šādām ģimenēm, bet arī, ja personas aprūpē ir bērns ar invaliditāti vai pilngadīga persona, kura nav sasniegusi 24 gadu vecumu un kurai ir noteikta I vai II invaliditātes grupa.
Tādējādi ir papildināta valsts atbalsta programmas mērķa grupa.
Papildus minētajam Noteikumi Nr. 352 pārejas noteikumi paredz, ka Valsts atbalsta programmas "Latvijas Goda ģimenes apliecība "3+ Ģimenes karte"" ietvaros daudzbērnu ģimenei izsniegtā Latvijas Goda ģimenes apliecība "3+ Ģimenes karte" ir derīga līdz apliecības plastikāta kartes derīguma termiņa beigām. Līdz ar to noteikumi tiek papildināti, ka daudzbērnu ģimenes statusu apliecina dokumenti, kas noteikti normatīvajos aktos par Latvijas Goda ģimenes apliecības programmas īstenošanas kārtību.

Rīkojums Nr. 487 noteic ar 2022. gada 1. janvāri reorganizēt Izglītības un zinātnes ministrijas padotībā esošo valsts izglītības iestādi - Malnavas koledžu - un nodot to atvasinātai publiskai personai - Latvijas Lauksaimniecības universitātei. Malnavas koledža turpina pastāvēt kā Latvijas Lauksaimniecības universitātes aģentūra "Latvijas Lauksaimniecības universitātes Malnavas koledža". Līdz ar to, Malnavas koledža ar 2022. gada 1.janvāri vairs nav Izglītības un zinātnes ministrijas padotības iestāde, un tās cenrādis vairs nav ietverams noteikumos Nr. 171.
Risinājuma apraksts
Ievērojot minēto noteikumu projekts paredz, ka 50% atlaide par atsevišķiem noteikumos Nr. 171 paredzētajiem pakalpojumiem tiek noteikta izglītojamiem ar invaliditāti, uzrādot invaliditātes apliecību vai karti, kas izsniegta Latvijas Goda ģimenes apliecības programmas ietvaros, un izglītojamiem no daudzbērnu ģimenēm, uzrādot karti, kas izsniegta Latvijas Goda ģimenes apliecības programmas ietvaros, tādējādi paredzot, ka uzrādāma gan "Latvijas Goda ģimenes apliecība "3+ Ģimenes karte"", kā arī jaunā parauga apliecība “Latvijas Goda ģimenes apliecība".

Ņemot vērā, ka Malnavas koledža ar 2022. gada 1. janvāri vairs nav Izglītības un zinātnes padotībā esošā iestāde, projekts paredz no noteikumu Nr. 171 pielikuma izslēgt III. sadaļu “Malnavas koledžas sniegtie maksas pakalpojumi” (turpmāk - III. sadaļa).

Līdz ar III. sadaļas izslēgšanu (izdzēšanu) no noteikumu Nr. 171 pielikuma, noteikumu Nr. 171 pielikums tiek izteikts jaunā redakcijā, kurā tiek mainīta tikai sadaļas "Profesionālās izglītības kompetences centra "Rīgas Tehniskā koledža" sniegtie maksas pakalpojumi" numerācija no IV. uz III, un sadaļas "Rīgas Celtniecības koledžas sniegtie maksas pakalpojumi" numerācija no V. uz IV.; pārējā pielikuma informācija netiek mainīta. Arī pievienotās vērtības nodokļa piemērošanas kārtība netiek mainīta. Saskaņā ar Pievienotās vērtības nodokļa likuma 52.panta pirmās daļas 12.punktu, ar pievienotās vērtības nodokli neapliek valsts atzītu izglītības iestāžu pakalpojumus vispārējās izglītības, profesionālās izglītības, augstākās izglītības un interešu izglītības jomā, kā arī ar šiem izglītības pakalpojumiem cieši saistītu pakalpojumu sniegšanu un preču piegādi, ko veic minētās izglītības iestādes. Projektā ar pievienotās vērtības nodokli netiek apliktas profesionālās izglītības programmas, pēc kuru apguves tiek izsniegts valsts atzīts izglītības dokuments un piešķirta profesionālā kvalifikācija, kā arī profesionālās pilnveides programmas, kuru apjoms ir vismaz 160 stundas (ja citi apmācību reglamentējošie ārējie normatīvie akti nenosaka mazāku apjomu) un pēc kuru apguves tiek izsniegts valsts atzīts izglītības dokuments. Projektā pakalpojumiem par dienesta viesnīcas dzīvojamo telpu īri izglītojamiem un izglītības iestādes darbiniekiem pievienotās vērtības nodokli nepiemēro, saskaņā ar Pievienotās vērtības nodokļa likuma 52.panta pirmās daļas 25.punkta “a” apakšpunktu, savukārt citām personām tiek piemērota samazinātā pievienotās vērtības nodokļa likme 12 procentu apmērā, saskaņā ar Pievienotās vērtības nodokļa likuma 42.panta desmito daļu.
Pievienotās vērtības nodoklis netiek piemērots izglītības iestādei, kas nav reģistrējusies Valsts ieņēmumu dienesta pievienotās vērtības nodokļa maksātāju reģistrā, saskaņā ar Pievienotās vērtības nodokļa likuma 59.panta pirmo daļu.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
-
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
-

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2022
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2023
2024
2025
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
4 454 297
0
4 454 297
0
4 454 297
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
4 454 297
0
4 454 297
0
4 454 297
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
4 454 297
0
4 454 297
0
4 454 297
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
4 454 297
0
4 454 297
0
4 454 297
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Ailes „saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam” un „saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru” norādīts kopējais plānoto ieņēmumu no maksas pakalpojumiem un citu pašu ieņēmumu un izdevumu apmērs Izglītības un zinātnes ministrijas apakšprogrammām 02.01.00 „Profesionālās izglītības programmu īstenošana” (3 433 727 euro) un 03.11.00 „Koledžas” (1 020 570 euro).
Ar 2022.gada 1.janvāri Malnavas koledža ir reorganizēta un  nodota atvasinātai publiskai personai – Latvijas Lauksaimniecības universitātei.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Sabiedrības grupām un institūcijām projekta tiesiskais regulējums nemaina tiesības un pienākumus, kā arī veicamās darbības.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Izglītības un zinātnes ministrija
  • Izglītības un zinātnes ministrijas padotībā esošās koledžas

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi