Anotācija

25-TA-1048: MK sēdes protokollēmuma projekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par Ministru kabineta 2023. gada 6. jūnija sēdes protokollēmuma (prot. Nr. 30 44. §) "Informatīvais ziņojums "Par Ministru kabineta 2023. gada 7. marta sēdes protokollēmuma (prot. Nr. 13 35. §) "Informatīvais ziņojums "Par situāciju piensaimniecības nozarē saistībā ar svaigpiena iepirkuma cenu pazemināšanos un nepieciešamām rīcībām situācijas stabilizēšanai" 2. punktā minētā uzdevuma izpildi"" 3. punktā dotā uzdevuma atzīšanu par aktualitāti zaudējušu" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Atbilstoši Ministru kabineta 2021. gada 7. septembra noteikumu Nr. 606 "Ministru kabineta kārtības rullis" 218. punktam, lai Ministru kabineta sēdes protokollēmumā doto uzdevumu atzītu par aktualitāti zaudējušu, izskatīšanai Ministru kabineta sēdē jāiesniedz atbilstošs protokollēmuma projekts. 

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Atzīt par aktualitāti zaudējušu Ministru kabineta 2023. gada 6. jūnija sēdes protokollēmuma (prot. Nr. 30 44.§) "Informatīvais ziņojums "Par Ministru kabineta 2023. gada 7. marta sēdes protokollēmuma (prot. Nr. 13 35.§) "Informatīvais ziņojums "Par situāciju piensaimniecības nozarē saistībā ar svaigpiena iepirkuma cenu pazemināšanos un nepieciešamām rīcībām situācijas stabilizēšanai"" 2. punktā minētā uzdevuma izpildi" 3. punktā doto uzdevumu (turpmāk – uzdevums). 
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Piena tirgus situācija Latvijā kopš 2023. gada ir ievērojami stabilizējusies. Pēc rekordaugstās svaigpiena iepirkuma cenas 2022. gada augustā un tās krasā krituma, īpaši 2023. gada februārī, kad cena vienā mēnesī samazinājās par 21 %, 2023. gada otrajā pusē un 2024. gadā iepirkuma cenas stabilizējās un attīstījās atbilstoši sezonalitātes tendencēm.
2025. gada pirmajā ceturksnī cena palielinājās līdz 49,02 EUR/100 kg februārī, bet aprīlī bija 48,57 EUR/100 kg. Šis līmenis ir par 43 % augstāks nekā krīzes zemākajā punktā 2023. gada augustā un jau gandrīz ir pietuvojies 2022. gada vēsturiski augstajām cenām. Salīdzinājumā ar Eiropas Savienības svaigpiena vidējo iepirkuma cenu atšķirība ir ievērojami samazinājusies: pašlaik Latvijā cena ir tikai par 9 % zemāka, bet 2023. gada februārī tā bija pat par 36 % zemāka.
Vienlaikus jāpiebilst, ka, joprojām pastāvot lielām ražošanas resursu izmaksām, pašreizējais svaigpiena iepirkuma cenas līmenis nodrošina nozares darbības stabilitāti. Tirgus vide ir salīdzinoši prognozējama, un krīzes apstākļi ir pārvarēti, tādēļ uzdevuma īstenošana vairs nav uzskatāma par aktuālu.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Uzdevums tika noteikts laikā, kad piena nozare saskārās ar ievērojamu cenu kritumu un lielu nenoteiktību tirgū. Pašreizējā situācija liecina par ievērojamu nozares stabilizāciju un strukturālām attīstības tendencēm.
Lai gan to piena ražošanas saimniecību skaits, kuras ir biedri atbilstīgās kooperatīvajās sabiedrībās, turpina samazināties (no 1484 saimniecībām 2021. gadā līdz 1227 saimniecībām 2024. gadā), šo procesu kompensē arvien efektīvāka ražošana, jo gan vidējam izslaukumam no govs, gan pārraudzības saimniecību rādītājiem ir pozitīva dinamika. Vienlaikus atbilstīgo piena kooperatīvu skaits ir saglabājies stabils – 21 kooperatīvs no 2021. līdz 2023. gadam un 20 kooperatīvu 2024. gadā.
Tajā pašā laikā ir palielinājies no kooperatīviem iepirktā svaigpiena daudzums – no 262,7 tūkst. tonnu 2021. gadā (32,4 % no valstī iepirktā apjoma) līdz 279,9 tūkst. tonnu 2024. gadā (33,5 % no kopējā apjoma). Tas nozīmē, ka vidēji viena kooperatīva biedru nodotais piena apjoms šajā laikposmā ir pieaudzis par 29 % – no 177 tonnām 2021. gadā līdz 228 tonnām 2024. gadā. Šī attīstība rāda, ka ražošana koncentrējas un ražotāji pielāgojas mainīgajiem nozares apstākļiem.
Šī dinamika liecina par pakāpenisku kooperatīvu nostiprināšanos un to biedru spēju pielāgoties tirgus prasībām, nodrošinot lielāku iepirkuma apjomu. Tendence atspoguļo arī kopējo attīstību nozarē – struktūras konsolidāciju, produktivitātes kāpumu un pielāgošanos problēmām ar darba resursu, tostarp paaudžu nomaiņu, kas ir aktuāla visā Eiropas lauksaimniecības sektorā.
Ievērojot iepriekšminēto, secināms, ka sākotnējie apstākļi, kuru dēļ tika noteikts šis uzdevums, ir mainījušies un uzdevuma īstenošana vairs nav aktuāla.
Risinājuma apraksts
Ņemot vērā nozares stabilizāciju, kooperatīvu skaita noturību un efektivitātes pieaugumu, uzdevums par atsevišķu atbalsta instrumentu izstrādi piena nozares kooperatīvu konkurētspējas veicināšanai un uzņēmumu pārstrukturēšanai ir zaudējis aktualitāti.
Esošie politikas instrumenti jau nodrošina mērķtiecīgus atbalsta pasākumus gan kooperatīviem, gan individuālajiem piena ražotājiem:
1) Kopējās lauksaimniecības politikas Stratēģiskā plāns (turpmāk – KLP SP) paredz investīciju atbalstu ar palielinātu intensitāti atbilstīgajiem kooperatīviem;
2) lai veicinātu lauksaimnieku iesaistīšanos kooperatīvajās sabiedrībās, vairākās KLP SP intervencēs ir paredzēta prioritāte projektu iesniegumu atlasē tiem atbalsta saņēmējiem, kas ir atbilstīgu kooperatīvo sabiedrību biedri. Vienlaikus šo pasākumu sniegto atbalstu piena lopkopības saimniecības var izmantot savas saimnieciskās darbības pārstrukturēšanai uz citu lopkopības nozari, īstenojot nepieciešamos papildieguldījumus;
3) KLP SP ir paredzēta iespēja veidot jaunus otrā līmeņa kooperatīvus konvencionālajā piena nozarē, kā arī pirmā līmeņa kooperatīvās sabiedrības bioloģiskajā piena nozarē, kurām ir pieejams specifisks izveides atbalsts;
4) no KLP SP tiešajiem maksājumiem ir pieejams saistītais ienākumu atbalsts par slaucamām govīm, un to maksā, lai uzlabotu rentabilitāti un nodrošinātu saimniecību dzīvotspēju un konkurētspēju. Plānošanas periodā no 2023. līdz 2027. gadam kopā paredzēti 140,79 milj. EUR, katru gadu nodrošinot ikgadēju finansējuma palielinājumu. Reāli izmaksājamā vienības summa par vienu atbalstāmo dzīvnieku 2023. gadā bija 282,89 EUR un 2024. gadā – 286,53 EUR;
5) ir pieejams atbalsts kredītprocentu daļējai dzēšanai, kā arī garantiju programma un Ekonomikas ministrijas aizdevumu programma maziem un vidējiem uzņēmumiem un lauksaimniecības pakalpojumu kooperatīviem;
6) no 2023. gada beigām zemniekiem un atbilstīgām kooperatīvajām sabiedrībām ir iespēja saņemt apgrozāmo līdzekļu aizdevumus ar samazinātu procentu likmi (sākot no 3,5 %), kā arī izmantot atliktus maksājumus, ja tiek pamatota ilgtermiņa maksātspēja. Tā kā pēc šiem aizdevumiem ir ļoti liels pieprasījums, ir atkārtoti palielināts pieejamais finansējums, nodrošinot elastīgu un pielāgojamu atbalstu saimniecībām arī nestabilākos periodos.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi