Anotācija (ex-ante)

PAZIŅOJUMS:
Iekšlietu ministrijas informācijas centrs informē, ka 19.05.2024 19:00-21:00 tiks veikti FPRIS (Fizisku personu reģistrācijas IS) tehniskie darbi, šajā laika posmā iespējami autentifikācijas traucējumi izmantojot vienotās pieteikšanās moduli.
22-TA-849: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2010. gada 29. jūnija noteikumos Nr. 592 "Dārzeņu sēklaudzēšanas un sēklu tirdzniecības noteikumi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
ES dokuments
Apraksts
Spēkā stājusies Komisijas 2021.gada 16.jūnija Īstenošanas Direktīva (ES) 2021/971, ar ko attiecībā uz bioķīmisku un molekulāru paņēmienu izmantošanu groza I pielikumu Padomes Direktīvai 66/401/EEK par lopbarības augu sēklu tirdzniecību, I pielikumu Padomes Direktīvai 66/402/EEK par graudaugu sēklu tirdzniecību, I pielikumu Padomes Direktīvai 2002/54/EK par biešu sēklu tirdzniecību, I pielikumu Padomes Direktīvai 2002/55/EK par dārzeņu sēklu tirdzniecību un I pielikumu Padomes Direktīvai 2002/57/EK par eļļas augu un šķiedraugu sēklu tirdzniecību (turpmāk - Direktīva 2021/971).
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Nepieciešams ieviest iniciatīvas, ko ieteikuši speciālisti, kas darbojas sēklaudzēšanas un sēklu tirdzniecības jomā, kā arī nepieciešami noteikumu redakcionāli uzlabojumi.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikumos ieviest Direktīvas 2021/971 prasības, kā arī veikt noteikumu redakcionālus uzlabojumus un ieviest iniciatīvas, ko ieteikuši jomas eksperti.
Spēkā stāšanās termiņš
Jebkādi citi nosacījumi (atrunāti tiesību aktā)
Pamatojums
Direktīvas 2021/971 prasības stājas spēkā 2022.gada 1.septembrī.

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Šobrīd spēkā ir Ministru kabineta 2010. gada 29. jūnija noteikumi Nr. 592 "Dārzeņu sēklaudzēšanas un sēklu tirdzniecības noteikumi" (turpmāk - noteikumi).
Noteikumus nepieciešams papildināt ar norādēm par jaunākajiem zinātniskajiem paņēmieniem, ko iespējams izmantot, kā papildus rīku lauku apskašu un pēcpārbaužu veikšanai. Šobrīd šādas prasības noteikumos nav. Noteikumos nepieciešams veikt redakcionālus labojumus un papildināt ar normām, kas uzlabo un veicina Valsts augu aizsardzības dienesta un Pārtikas un veterinārā dienesta pārbaudes.

Lai ieviestu prasības nepieciešams izstrādāt Ministru kabineta noteikumu projektu “Grozījumi Ministru kabineta 2010. gada 29. jūnija noteikumos Nr. 592 "Dārzeņu sēklaudzēšanas un sēklu tirdzniecības noteikumi" (turpmāk – noteikumu projekts).
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Spēkā ir stājusies Direktīva 2021/971, kas paredz, ka, lai identificētu augu šķirni, papildus var izmantot bioķīmiskus un molekulārus paņēmienus (turpmāk - BMP), ja rodas šaubas par šķirnes identitāti veicot vizuālos augu fenotipa novērojumus lauka apskates vai pēcpārbaudes laikā.
Augu selekcijā un sēklu testēšanā BMP attīstās strauji, un to izmantošana sēklu nozarē kļūst arvien nozīmīgāka. Izmantojot BMP ir iespējams auga šķirni identificēt, balstoties uz laboratorijas analīzēm, nevis tikai uz vizuāliem augu fenotipa novērojumiem uz lauka.

BMP varēs izmantot tām sugām, kurām oficiālajā šķirnes aprakstā būs iekļautas tās pazīmes izpausmes, kas ļautu šādi identificēt šķirni atbilstoši šķirnes aprakstā norādītajai informācijai. Šķirnes aprakstā būs noteikts tieši kādu attiecīgo BMP paņēmienu varēs pielietot. Pašlaik zinātniskās institūcijas strādā pie jaunām BMP un oficiālajiem sugu šķirņu aprakstiem jaunām šķirnēm.

Latvijā šobrīd nav iespējams veikt BMP šķirnes identifikācijā sēklu sertifikācijas vajadzībām, bet šo paņēmienu ir jāiekļauj noteikumos, jo nepieciešams nodrošināt iespēju nākotnē veikt šķirņu identifikāciju ar BMP, kad Latvijā sēklu sertifikācijā sāks izmantot BMP.

Ekonomiskās sadarbības un attīstības organizācijas (ESAO) Sēklu shēmās ir noteiktas procedūras, pasākumi un paņēmieni, ar ko, ja pastāv šaubas par sēklu šķirnes identitāti, fenotipiskās pārbaudes vajadzībām BMP var izmantot par papildu instrumentu lauka apskatēs un pēcpārbaudē. Izmantot var tikai tos BMP, ko atzinusi Starptautiskā Jaunu augu šķirņu aizsardzības savienība (UPOV), ESAO un Starptautiskā sēklu kontroles asociācija (ISTA), jo šīs organizācijas nosaka relevantos oficiāli atzītos starptautiskos BMP standartus.
Risinājuma apraksts
Noteikumi tiek papildināti ar 50.1 un 121.1 punktu, kas nosaka, ka Valsts augu aizsardzības  dienests (turpmāk – dienests) var izmantot BMP, ja rodas šaubas par šķirnes identitāti veicot vizuālos augu fenotipa novērojumus lauka apskates vai pēcpārbaudes laikā.

Lai nodrošinātu BMP izmantošanu, dienestam ir nepieciešams apmācīt darbiniekus testu veikšanai, paraugu noņemšanai, kā arī iegādāties tehniskos līdzekļus - iekārtas (uz DNS metodi balstītā analīzes - Reālā laika PĶR (PCR) ierīce, uz proteīnu metodēm balstītas analīzes - Horizontāla elektroforēzes iekārta un Vertikālā elektroforēzes iekārta) un reaģentus. Tā kā Direktīva 2021/971 paredz, ka BMP varēs izmantot ne tikai dārzeņu, bet arī lopbarības augu, labību, biešu, eļļas augu un šķiedraugu šķirņu identifikācijā, tad aprēķini, kas saistīti ar tehnisko līdzekļu iegādi un uzturēšanu veikti tiesību akta projektā "Grozījumi Ministru kabineta 2007. gada 13. februāra noteikumos Nr. 120 "Labības sēklaudzēšanas un sēklu tirdzniecības noteikumi"".
Problēmas apraksts
Attīstoties digitalizācijai un dokumentu pārvaldības sistēmai, dienests ir mainījis KUVIS dokumentu aprites sistēmu. Patlaban lauku apskates protokolu kopijas tiek saglabātas elektroniskā veidā. Tās vairs netiek uzglabātas papīra formātā.
Risinājuma apraksts
Noteikumu 51. punktā svītro prasību par dienestā paliekošā papīra dokumenta (lauku apskates protokola eksemplārs) saglabāšanu, kā arī papildina ar to, ka inspektors pieņem lēmumu pamatojoties uz sēklu šķirnes identitātes pārbaudes rezultātiem (laboratorijas analīzēm).
Problēmas apraksts
Latvijā sēklu kvalitātes analīzes tiek veiktas dienesta Nacionālajā sēklu kontroles laboratorijā (turpmāk - NSKL) atbilstoši Starptautiskās sēklu kontroles asociācijas (turpmāk - ISTA) noteikumiem. NSKL strādā saskaņā ar Sēklu un šķirņu aprites likuma un citu sēklaudzēšanu un sēklu apriti regulējošo normatīvo aktu prasībām, vienlaikus nodrošinot patērētāju interešu aizsardzību. Sēklu paraugu noņemšana, kvalitātes noteikšanas analīzes un ISTA sertifikātu izsniegšana tiek veikta saskaņā ar Starptautiskās sēklu kontroles asociācijas paredzētajiem noteikumiem un metodēm.
Dienesta tīmekļa vietnes sadaļā “Starptautiskās metodes” ir informācija par ISTA metodēm un procedūrām, kuras tiek izmantotas sēklu sertifikācijas procesā.
Risinājuma apraksts
Veikti precizējumi noteikumu 52. punktā, lai noteikumu lietotājiem būtu skaidrs, ka dienesta tīmekļvietnē ir informācija par tām ISTA metodēm un procedūrām, ko izmanto dienests, lai nodrošinātu sēklu sertifikāciju.
Problēmas apraksts
Nepieciešams redakcionāli precizēt 90.3. apakšpunktu, kurā noteikti nosacījumi par sēklu sertifikāciju sēklām, kas nav līdz galam sertificētas. Latvijā vienā saimniecībā novāktām sēklām, kas paredzētas sertificēšanai citā saimniecībā, līdz ar etiķeti ir nepieciešams pievienot arī pavaddokumentu, bet tas nav norādīts apakšpunktā. Šī prasība ir nepieciešama, lai nodrošinātu sertifikācija procesu citā lauksaimniecības saimniecībā, jo pavaddokuments satur informāciju par sēklas partiju.
Risinājuma apraksts
Papildināt noteikumu 90.3. apakšpunktu ar piebildi, ka sēklu partijai nepieciešams pievienot 19.pielikumā minēto pavaddokumentu.
Problēmas apraksts
Noteikumu 116. punktā ir noteikts, ka reģistrētā persona kārto sēklu uzskaites žurnālu un ierakstu pareizību apliecina ar parakstu. Tā, kā uzskaites žurnālu var uzturēt arī elektroniski, tad nav iespējams apliecināt ar parakstu elektroniski veidota žurnāla ierakstus. Šī norma turpmāk nav nepieciešama.

Saskaņā ar Sēklu un šķirņu aprites likuma 6.panta pirmās daļas 6.punktu, tirgotājam ir pienākums nodrošināt uzskaites dokumentu kārtošanu, lai dienesta inspektoram būtu pieejama informācija par visiem sēklu aprites posmiem. Pamatojoties uz šo prasību tirgotājam ir jāsniedz informācija par trešajām personām pārdotām sēklām.

Tā kā tirdzniecības vietās nav iespējams nodrošināt, ka par katru sēklas paciņu vai nelielo saiņojumu tirgotājs varēs iegūt informāciju no fiziskas vai juridiskas personas, ir nepieciešams noteikt atkāpi.
Risinājuma apraksts
Redakcionāli grozītas noteikumu 116.punkta prasības, izslēdzot nepieciešamību parakstīt dokumentus un paredzot kādu informāciju nepieciešams norādīt sēklu uzskaites žurnālā par pircēju un nosakot, ka tirgojot nelielos Eiropas Savienības iesaiņojumos, tirgotājam sēklu uzskaites žurnālā nav jānorāda informācija par pircēju.
Problēmas apraksts
Saskaņā ar Komerclikuma 18. pantu termins "uzņēmums" apzīmē organizatoriski saimniecisku vienību un nevis komercdarbības vai saimnieciskās darbības subjektu līdz ar to nepieciešams svītrot šo terminu no noteikumu 10.2.2. apakšpunkta, lai nodrošinātu termina "juridiskā persona" nepārprotamu pielietojumu.
Komercreģistrs ir viens no Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistra vestajiem reģistriem, kurā ieraksta komersantus. Tā kā nav ierobežots juridisko personu loks, kas var iegādāties sēklas materiālu, tad nepieciešams no noteikumiem svītrot atsauci uz komercreģistru.
Risinājuma apraksts
Atsauce uz uzņēmumu, kā arī atsauce uz komercreģistru, svītrota no noteikumu 10.2.2. apakšpunkta, 2. un 20.1  pielikuma. 
Problēmas apraksts
Noteikumos nepieciešams uzlabot izmantoto terminoloģiju. Šobrīd noteikumos izmanto terminu - "partijas masas lielums", bet nepieciešams vienkāršot izmantojot terminu - "partijas masa".
Risinājuma apraksts
Nepieciešams veikt redakcionālus uzlabojumus 63., 64. punktā un 14. pielikumā, kuros svītrots vārds "lielums" un noteikumu teksts padarīts atbilstošs izmantotajai terminoloģijai.
Problēmas apraksts
Noteikumu 12. pielikuma "Dārzeņu sēklaudzēšanas lauku apskates protokola saturs" 9. punktā noteikts, ka dienesta inspektoram protokolā jānorāda apliecības numurs. Tā kā protokoli ir elektroniski, tad nav nepieciešams norādīt numuru, bet svarīgāk, lai atpazītu, - personas vārdu, uzvārdu, kas protokolu aizpildījis.
Risinājuma apraksts
Noteikumu 12.pielikumā aizvietot vārdus "dienesta inspektora apliecības numurs" ar vārdiem "vārds, uzvārds". 
Problēmas apraksts
Sēklu un šķirņu likuma 17.panta 9.punktā ir noteiks, ka var ievest sēklas no valstīm, kas nav Eiropas Savienības dalībvalstis, personiskām vajadzībām nelielā daudzumā. Nekur nav noteikti apjomi, cik liels daudzums sēklu paredzēts privātpersonas personiskajām vajadzībām.

Kopš spēkā stājusies Eiropas Parlamenta un Padomes Regula (ES) 2016/2031 (2016. gada 26. oktobris) par aizsardzības pasākumiem pret augiem kaitīgajiem organismiem, ar ko groza Eiropas Parlamenta un Padomes Regulas (ES) Nr. 228/2013, (ES) Nr. 652/2014 un (ES) Nr. 1143/2014 un atceļ Padomes Direktīvas 69/464/EEK, 74/647/EEK, 93/85/EEK, 98/57/EK, 2000/29/EK, 2006/91/EK un 2007/33/EK (turpmāk - Augu veselības regula), ir noteikts, ka ievedot sēklas no trešajām valstīm, tām ir jābūt ar fitosanitāro sertifikātu. Šo prasību ir jāuzsver, lai privātpersonas, kas ieved dārzeņu sēklas personiskajām vajadzībām, varētu apliecināt, ka sēklas atbilst fitosanitārajām prasībām, un šķērsojot robežu, šo dokumentu uzrādītu Pārtikas un veterinārā dienesta (turpmāk - PVD) inspektoriem vai muitas pārstāvjiem tajās vietās, kur nav PVD robežkontroles punkta.
Risinājuma apraksts
Noteikumos noteikts tomātu (Solanum lycopersicum L.), paprikas jeb dārzeņpiparu (Capsicum annuum L.), pupiņu (Phaseolus spp. L) un pārējo dārzeņu sēklu daudzums, ko personiskajām vajadzībām privātpersona drīkst ievest Latvijā (105.2 punkts) no valstīm, kas nav Eiropas Savienības dalībvalstis.

Noteikumus papildina ar prasību, ka visām dārzeņu sēklām, kuras ieved no trešajām valstīm, ir fitosanitārais sertifikāts (105.1 punkts).
Problēmas apraksts
Nepieciešams precizēt prasības par pazemināto dīgtspēju pirmsbāzes kategorijas vai bāzes kategorijas sēklu partijas sēklām, kad reģistrētā persona var iesniegt dienestā iesniegumu atļaujas saņemšanai sertificēt sēklas ar pazeminātu dīgtspēju. Šobrīd ir noteikts 20.aprīlis visām dārzeņu sēklām, izņemot redīsiem, rabarberiem, melnsaknēm, lauka salātiem, kaut arī šīm sugām iesniegumu var iesniegt līdz 20.aprīlim. 
Risinājuma apraksts
Precizēts 68.1. apakšpunkts nosakot, ka par visām dārzeņu sēklām iesniegumu, izņemot par papriku, tomātiem, puraviem, selerijām, gurķiem, kuriem iesniegumu iesniedz līdz 15.decembrim, būs jāiesniedz līdz 20.aprīlim.
Problēmas apraksts
Noteikumus nepieciešams papildināt ar atsauci Augu veselības regulas 88. pantu par augu pasu piestiprināšanas prasībām.
Risinājuma apraksts
Noteikumu 92.punkts papildināts ar atsauci uz Augu veselības regulas 88. pantu.
Problēmas apraksts
Tā kā sīpolu (Allium cepa L.), puravu (Allium porrum L.), paprikas (Capsicum annuum L.), tomātu (Solanum lycopersicum L.), daudzziedu pupiņu (Phaseolus coccineus L.), krūmu un kāršu pupiņu (Phaseolus vulgaris L.), lobāmo apaļo zirņu, šķautņaino zirņu, cukura zirņu (Pisum sativum L.), dārza pupu (Vicia faba L.) un galda biešu (Beta vulgaris L.) sēklām var būt Savienībā reglamentētie nekarantīnas organismi (turpmāk - RNO), tad ir noteiktas fitosanitārās prasības šīm sēklām. Nepieciešams papildināt nosacījumus kolekcionāra dārzeņu šķirņu sēklu izplatīšanai attiecībā uz iepriekšminētajām sugām. Kolekcionārs, kurš izplata šīs sēklas, turpmāk tiks iekļauts Profesionālo operatoru oficiālajā reģistrā saskaņā ar normatīvajiem aktiem augu karantīnas jomā, jo dienestam ir nepieciešams veikt uzraudzību attiecībā uz sēklu materiāla kvalitāti.
Šobrīd noteikumu 109.13 punktā ir norādīta nepareiza atsauce uz Augu veselības regulu, bet ir nepieciešama atsauce uz noteikumu pielikumu, kurā norādīti RNO.
Risinājuma apraksts
Papildināts noteikumu 109.1 punkts attiecībā kolekcionāra reģistrēšanu Kultūraugu uzraudzības valsts informācijas sistēmas Profesionālo operatoru oficiālajā reģistrā saskaņā ar normatīvajiem aktiem augu karantīnas jomā. Kā arī 109.13 punkts redakcionāli labots norādot atsauci uz noteikumu 4. pielikuma 4. punktu.
Problēmas apraksts
Notiekumu 65.punktā noteikts, ka no sēklu partijas noņem vidējo paraugu sēklu kvalitātes novērtēšanai un pēcpārbaudei, un apakšpunktos ir uzskaitīts no kādām parauga daļām sastāv vidējais paraugs. Tā kā fitosanitārajā jomā sēklu paraugam ir savādākas prasības, kas noteiktas normatīvajos aktos augu karantīnas jomā, tad ir nepieciešams nodalīt sēklu paraugu kvalitātei no fitosanitārajai kontrolei pakļautā sēklu parauga.
Risinājuma apraksts
Noteikumos svītrots 65.4. apakšpunkts un attiecīgi noteikumi papildināti ar 65.punktu, kas nosaka, ka Savienības reglamentēto nekarantīnas organismu noteikšanai sīpolu (Allium cepa L.), puravu (Allium porrum L.), paprikas (Capsicum annuum L.), tomātu (Solanum lycopersicum L.) un krūmu un kāršu pupiņu (Phaseolus vulgaris L.) sēklās no sēklu partijas noņem sēklu paraugu saskaņā ar normatīvajiem aktiem augu karantīnas jomā.
Problēmas apraksts
Šobrīd noteikumos ir noteiktas īpašas prasības sīpolu (Allium cepa L.) un puravu (Allium porrum L.) sēklaudzēšanas sējumiem, jo šīm sugām ir Savienībā reglamentētie nekarantīnas organismi. Arī pārējām noteikumu 4. punktā minētajām dārzeņu sugām Komisijas Īstenošanas regulā (ES) 2019/2072 (2019. gada 28. novembris), ar ko paredz vienotus nosacījumus Eiropas Parlamenta un Padomes Regulas (ES) 2016/2031 par aizsardzības pasākumiem pret augiem kaitīgajiem organismiem īstenošanai, atceļ Komisijas Regulu (EK) Nr. 690/2008 un groza Komisijas Īstenošanas regulu (ES) 2018/2019 (turpmāk - Regula 2019/2072), ir noteiktas prasības attiecībā uz attiecīgajiem Savienībā reglamentētajiem nekarantīnas organismiem. Dienests veic fitosanitārās pārbaudes kā to nosaka Regula 2019/2072 un noteikumos nav nepieciešams atsevišķi noteikt sīpolu un puravu pārbaužu vai sējumu prasības.
Risinājuma apraksts
No noteikumiem tiek svītrotas prasības attiecībā uz sīpolu (Allium cepa L.) un puravu (Allium porrum L.) Savienībā reglamentēto nekarantīnas organismu novērtēšanu un dienesta pārbaužu veikšanu šīm dārzeņu sugām (33.punkts, 34.5 un 38.7 apakšpunkts).
Problēmas apraksts
Izvērtējot pašreizējo situāciju augu veselības jomā, ir nepieciešams papildināt noteikumu 4. punktu ar Augu veselības regulas prasībām. Šobrīd nav atsauces noteikumos uz primārajiem kaitīgajiem organismiem, dienesta rīcību, ja tiek konstatēti kaitēkļi, kas nav iekļauti nevienā Komisijas sagatavotajā karantīnas vai kaitēkļu sarakstā, nosacījumi augu sugu pārvietošanai, ievešanai no trešajām valstīm un nepieciešamais dokuments - fitosanitārais sertifikāts, kā arī, tas, ka profesionālajam operatoram jāievēro materiāla izsekojamības prasības, ja materiāls tiek ievests no trešajām valstīm. Šie Augu veselības regulas punkti ir īpaši jāuzsver, lai tiktu ievērotas visas fitosanitārās prasības dārzeņu sēklu materiālam.
Risinājuma apraksts
Noteikumu 4. punkts tiek papildināts ar atsauci uz Augu veselības regulas - 6., 29., 42., 69., 71. un 72. pantu.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
Noteikumu projekts attiecas uz tām privātpersonām, kuras vēlas ievest dārzeņu sēklas no valstīm, kas nav Eiropas Savienības dalībvalstis, personiskām vajadzībām, būs jāievēro noteiktie atļautie daudzumi, kā arī būs nepieciešams uzrādīt fitosanitāro sertifikātu šķērsojot ārējo robežu, kā arī uz dārzeņu sēklu sēklaudzētājiem un tirgotājiem vai sēklu sagatavotājiem vai saiņotājiem, kas reģistrēti Kultūraugu uzraudzības valsts informācijas sistēmas Sēklaudzētāju un sēklu tirgotāju reģistrā.
Kolekcionāri, ja izplata sīpolu (Allium cepa L.), puravu (Allium porrum L.), paprikas (Capsicum annuum L.), tomātu (Solanum lycopersicum L.), daudzziedu pupiņu (Phaseolus coccineus L.), krūmu un kāršu pupiņu (Phaseolus vulgaris L.), lobāmo apaļo zirņu, šķautņaino zirņu, cukura zirņu (Pisum sativum L.), dārza pupu (Vicia faba L.) un galda biešu (Beta vulgaris L.) sēklas, tiks iekļauti Profesionālo operatoru oficiālajā reģistrā saskaņā ar normatīvajiem aktiem augu karantīnas jomā.
Juridiskās personas
  • visi uzņēmumi
Ietekmes apraksts
Noteikumu projekts attiecas uz dārzeņu sēklu sēklaudzētājiem un tirgotājiem vai sēklu sagatavotājiem vai saiņotājiem, kas reģistrēti Kultūraugu uzraudzības valsts informācijas sistēmas Sēklaudzētāju un sēklu tirgotāju reģistrā.
Nozare
Lauksaimniecība, mežsaimniecība un zivsaimniecība
Nozaru ietekmes apraksts
Tiek sakārtota nozare un uzlabots normatīvais regulējums.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Latvijā nenotiek dārzeņu sugu sēklaudzēšana, līdz ar to Valsts augu aizsardzības dienests neveic šķirņu identitātes pārbaudi uz lauka vai pēcpārbaudē, bet tā kā Direktīva 2021/971 paredz, ka bioķīmiskus un molekulārus paņēmienus varēs izmantot ne tikai labību, biešu, eļļas augu un šķiedraugu un lopbarības augu, bet arī dārzeņu šķirņu identificēšanā, tad aprēķini, kas saistīti ar darbinieku apmācību, tehnisko līdzekļu iegādi un uzturēšanu veikti tiesību akta projektā "Grozījumi Ministru kabineta 2007. gada 13. februāra noteikumos Nr. 120 "Labības sēklaudzēšanas un sēklu tirdzniecības noteikumi"" (22-TA-701).

4.1.1. "Grozījumi Ministru kabineta 2007. gada 13. februāra noteikumos Nr. 120 "Labības sēklaudzēšanas un sēklu tirdzniecības noteikumi"".

Pamatojums un apraksts
Direktīvas 2021/971 pārņemšana.
Atbildīgā institūcija
Zemkopības ministrija

4.1.2. "Grozījumi Ministru kabineta 2010. gada 13. aprīļa noteikumos Nr. 352 "Eļļas augu un šķiedraugu sēklaudzēšanas un sēklu tirdzniecības noteikumi""

Pamatojums un apraksts
Direktīvas 2021/971 pārņemšana.
Atbildīgā institūcija
Zemkopības ministrija

4.1.3. "Grozījumi Ministru kabineta 2009. gada 17. februāra noteikumos Nr. 152 "Lopbarības augu sēklaudzēšanas un sēklu tirdzniecības noteikumi".

Pamatojums un apraksts
Direktīvas 2021/971 pārņemšana.
Atbildīgā institūcija
Zemkopības ministrija

4.1.4. "Grozījumi Ministru kabineta 2012. gada 14. augusta noteikumos Nr. 554 "Biešu sēklaudzēšanas un sēklu tirdzniecības noteikumi".

Pamatojums un apraksts
Direktīvas 2021/971 pārņemšana.
Atbildīgā institūcija
Zemkopības ministrija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?
ES tiesību akta CELEX numurs
32021L0971
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas Īstenošanas 2021.gada 16.jūnija direktīva (ES) 2021/971, ar ko attiecībā uz bioķīmisku un molekulāru paņēmienu izmantošanu groza I pielikumu Padomes Direktīvai 66/401/EEK par lopbarības augu sēklu tirdzniecību, I pielikumu Padomes Direktīvai 66/402/EEK par graudaugu sēklu tirdzniecību, I pielikumu Padomes Direktīvai 2002/54/EK par biešu sēklu tirdzniecību, I pielikumu Padomes Direktīvai 2002/55/EK par dārzeņu sēklu tirdzniecību un I pielikumu Padomes Direktīvai 2002/57/EK par eļļas augu un šķiedraugu sēklu tirdzniecību.
Apraksts
Direktīvas 2021/971 prasības stājās spēkā - 2022.gada 1.septembrī.
ES tiesību akta CELEX numurs
02016R2031
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes Regula (ES) 2016/2031 (2016. gada 26. oktobris) par aizsardzības pasākumiem pret augiem kaitīgajiem organismiem, ar ko groza Eiropas Parlamenta un Padomes Regulas (ES) Nr. 228/2013, (ES) Nr. 652/2014 un (ES) Nr. 1143/2014 un atceļ Padomes Direktīvas 69/464/EEK, 74/647/EEK, 93/85/EEK, 98/57/EK, 2000/29/EK, 2006/91/EK un 2007/33/EK.
Apraksts
-

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem

Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas Īstenošanas 2021.gada 16.jūnija direktīva (ES) 2021/971, ar ko attiecībā uz bioķīmisku un molekulāru paņēmienu izmantošanu groza I pielikumu Padomes Direktīvai 66/401/EEK par lopbarības augu sēklu tirdzniecību, I pielikumu Padomes Direktīvai 66/402/EEK par graudaugu sēklu tirdzniecību, I pielikumu Padomes Direktīvai 2002/54/EK par biešu sēklu tirdzniecību, I pielikumu Padomes Direktīvai 2002/55/EK par dārzeņu sēklu tirdzniecību un I pielikumu Padomes Direktīvai 2002/57/EK par eļļas augu un šķiedraugu sēklu tirdzniecību.
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
1.panta 1.punkts
Tiks pārņemts ar grozījumiem Ministru kabineta 2009. gada 17. februāra noteikumos Nr. 152 "Lopbarības augu sēklaudzēšanas un sēklu tirdzniecības noteikumi".
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
1.panta 2.punkts
Tiks pārņemts ar grozījumiem Ministru kabineta 2007. gada 13. februāra noteikumos Nr. 120 "Labības sēklaudzēšanas un sēklu tirdzniecības noteikumi"
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
1.panta 3.punkts
Tiks pārņemts ar grozījumiem Ministru kabineta 2012. gada 14. augusta noteikumos Nr. 554 "Biešu sēklaudzēšanas un sēklu tirdzniecības noteikumi".
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
1.panta 5.punkts
Tiks pārņemts ar grozījumiem Ministru kabineta 2010. gada 13. aprīļa noteikumos Nr. 352 "Eļļas augu un šķiedraugu sēklaudzēšanas un sēklu tirdzniecības noteikumi".
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
2.pants
Norma netiek pārņemta, jo ir noteikta direktīvas spēkā stāšanās un piemērošanas kārtība.
-
-
3.pants
Norma netiek pārņemta, jo ir noteikta direktīvas spēkā stāšanās kārtība.
-
-
4.pants
Norma netiek pārņemta, jo norādīti adresāti.
-
-
1.panta 4.punkts
Noteikumu projekta 1.6., 1.7. un 1.21. apakšpunkts.
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Projekts šo jomu neskar.
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
Noteikumu projekts nesatur nacionālās tehniskās prasības un nav paziņojams Eiropas Komisijai kā tehnisko noteikumu projekts atbilstoši Ministru kabineta 2010. gada 23. februāra Ministru kabineta instrukcijai Nr.1 “Kārtība, kādā valsts pārvaldes iestādes sniedz informāciju par tehnisko noteikumu projektu”.
Cita informācija
Nav.
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes Regula (ES) 2016/2031 (2016. gada 26. oktobris) par aizsardzības pasākumiem pret augiem kaitīgajiem organismiem, ar ko groza Eiropas Parlamenta un Padomes Regulas (ES) Nr. 228/2013, (ES) Nr. 652/2014 un (ES) Nr. 1143/2014 un atceļ Padomes Direktīvas 69/464/EEK, 74/647/EEK, 93/85/EEK, 98/57/EK, 2000/29/EK, 2006/91/EK un 2007/33/EK.
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
6. pants
Noteikuma projekta 1.1. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
29.pants
Noteikuma projekta 1.1. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
42. pants
Noteikuma projekta 1.1. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
69. pants
Noteikuma projekta 1.1. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
71.pants
Noteikuma projekta 1.1. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
72.pants
Noteikuma projekta 1.1. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
88.pants
Noteikumu projekta 1.15. apakšpunkts.
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Projekts šo jomu neskar.
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
Noteikumu projekts nesatur nacionālās tehniskās prasības un nav paziņojams Eiropas Komisijai kā tehnisko noteikumu projekts atbilstoši Ministru kabineta 2010. gada 23. februāra Ministru kabineta instrukcijai Nr.1 “Kārtība, kādā valsts pārvaldes iestādes sniedz informāciju par tehnisko noteikumu projektu”.
Cita informācija
Nav.

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Pārtikas un veterinārais dienests, Valsts augu aizsardzības dienests
Nevalstiskās organizācijas
Biedrība "Lauksaimniecības organizāciju sadarbības padome", Biedrība Zemnieku saeima, Latvijas Lauksaimniecības kooperatīvu asociācija, Latvijas Sēklaudzētāju asociācija
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Valsts augu aizsardzības dienests
  • Pārtikas un veterinārais dienests

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Latvijā šobrīd nav iespējams veikt bioķīmiskus un molekulārus paņēmienus (turpmāk - BMP) šķirnes identifikācijā sēklu sertifikācijas vajadzībām, bet tā kā šis paņēmiens tiks iekļauts noteikumos, dienests varēs, ja nepieciešams, nodrošināt iespēju nākotnē veikt šķirņu identifikāciju ar BMP, kad Latvijā augu šķirņu noteikšanā sāks izmantot BMP, ja Latvijā sāks nodarboties ar dārzeņu sēklaudzēšanu.

Noteikti daudzumi dārzeņu sēklām privātpersonu bagāžā no trešajām valstīm. Pārtikas un veterinārā dienesta (turpmāk - PVD) robežkontroles inspektoriem vai muitas darbiniekiem robežšķērsošanas vietā, kur nav pieejama PVD robežkontrole, būs jāveic dārzeņu sēklu atbilstības pārbaude - dārzeņu sēklām ir fitosanitārais sertifikāts un sēklu daudzums nepārsniedz noteikumu projektā noteikto daudzumu.

Kolekcionārus, kuri izplata sīpolu (Allium cepa L.), puravu (Allium porrum L.), paprikas (Capsicum annuum L.), tomātu (Solanum lycopersicum L.), daudzziedu pupiņu (Phaseolus coccineus L.), krūmu un kāršu pupiņu (Phaseolus vulgaris L.), lobāmo apaļo zirņu, šķautņaino zirņu, cukura zirņu (Pisum sativum L.) un dārza pupu (Vicia faba L.) sēklas, dienests reģistrēs Kultūraugu uzraudzības valsts informācijas sistēmas Profesionālo operatoru oficiālajā reģistrā saskaņā ar normatīvajiem aktiem augu karantīnas jomā, kā arī veiks fitosanitāro uzraudzību.
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi