Anotācija (ex-ante)

24-TA-1390: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par atļauju Tieslietu ministrijai (Tiesu administrācijai) uzņemties valsts budžeta ilgtermiņa saistības, lai veiktu iemaksas par dalību Eiropas zemes reģistru asociācijā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Rīkojuma projekts izstrādāts, pamatojoties uz Ministru kabineta 2023. gada 22. augusta instrukcijas Nr. 4 "Instrukcija par budžeta pieprasījumu izstrādāšanas un iesniegšanas pamatprincipiem" 28.3. apakšpunktu, lai nodrošinātu, ka Tieslietu ministrija (Tiesu administrācija) var uzņemties valsts budžeta ilgtermiņa saistības, lai veiktu biedra naudas iemaksas par dalību Eiropas zemes reģistru asociācijā (European Land Registry Association, turpmāk – ELRA).

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Rīkojuma projekta mērķis ir saņemt atļauju valsts budžeta līdzekļu novirzīšanai ELRA biedra naudas segšanai.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
2016. gada 29. janvārī Tiesu administrācija kā valsts vienotās datorizētās zemesgrāmatas turētāja uzņemta ELRA dalībvalsts statusā – padziļināta starptautiskā sadarbība un pieredzes apmaiņa. Tās galvenais mērķis ir sekmēt savstarpējo izpratni un zināšanas par lietu tiesībām Eiropas Savienības dalībvalstīs, šo tiesību reģistriem, nolūkā veicināt atvērtu un drošu Eiropu tās pilsoņiem.
ELRA ir bezpeļņas organizācija, kas darbojas saskaņā ar Beļģijas tiesību aktiem, tā sastāv no 23 dalībvalstīm un apvieno ekspertus no vairāk kā 25 Eiropas zemes reģistriem. ELRA rīko gan dažādas darbnīcas, gan seminārus, lai apspriestu Eiropas tiesību aktu ietekmi uz zemes reģistriem, dalītos praksē un pieredzē starp asociācijas dalībvalstīm. ELRA īsteno arī vairākus Eiropas komisijas apstiprinātus projektus, lai nodrošinātu padziļinātu informācijas apriti starp dalībvalstu zemes reģistriem.
Tiesu administrācija ir valsts vienotās datorizētās zemesgrāmatas turētāja un pārzine un veic gan sistēmas uzturēšanas, gan attīstības darbus. ELRA darbnīcās tiek pārrunāti zemes reģistru attīstības virzieni un to labās prakses, kā arī eksperti sniedz savas rekomendācijas zemes reģistru attīstībai, lai veicinātu zemes reģistru piekļūstamību, caurskatāmību un vienādotu praksi gan nacionālā, gan starptautiskā līmenī. Iesaiste ELRA vadītajos projektos IMOLA (zemesgrāmatu terminu skaidrošana) un LRI (zemesgrāmatu reģistru saslēgums) veicina piekļūstamību Latvijas zemesgrāmatu datiem, kas ir būtisks aspekts nekustamā īpašuma tirgus veicināšanai un investīciju piesaistei. Ar Latvijas zemesgrāmatu terminu tulkošanu un skaidrošanu, ārvalsts potenciālajiem investoriem sniedz lielāku izpratni par zemesgrāmatu procesiem Latvijā un tiesisko aizsardzību nekustamā īpašuma jomā.
ELRA darba grupās tiek analizēti arī nekustamo īpašumu reģistros pieejamie dati un to struktūra, kā rezultātā tiek definēti pamatprincipi zemesgrāmatu datu uzbūvei, lai katras dalībvalsts iestādes, kuras kompetencē ir reģistra uzturēšana un attīstība, veicot sistēmu attīstību, ievērotu šos pamata principus, lai nākotnē spētu izveidot pilnvērtīgas datu apmaiņas starp ELRA dalībvalstu reģistriem, tādējādi veicinot nekustamā īpašuma tirgu Eiropā un datu caurskatāmību, lai mazinātu riskus, ka nekustamo īpašumu darījumos tiek iesaistīti noziedzīgi iegūti finanšu resursi.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Kopš 2017. gada Tiesu administrācija veic biedra naudas iemaksas par dalību ELRA 1000 euro gadā. Biedra naudas iemaksas tiek veiktas, pamatojoties uz ELRA Ģenerālās asamblejas laikā parakstīto 2016. gada 29. janvāra apliecinājumu par Tiesu administrācijas uzņemšanu ELRA dalībvalsts statusā saskaņā ar ELRA statūtiem.
Atbilstoši Ministru kabineta 2023. gada 22. augusta instrukcijas Nr. 4 "Instrukcija par budžeta pieprasījumu izstrādāšanas un iesniegšanas pamatprincipiem" 28.3. apakšpunktā minētajiem maksājumiem starptautiskajās institūcijās, nepieciešama Ministru kabineta atļauja uzņemties Tieslietu ministrijai (Tiesu administrācijai) ilgtermiņa saistības, lai veiktu biedra naudas iemaksas par dalību ELRA.
Risinājuma apraksts
Risinājums paredz atļaut Tieslietu ministrijai (Tiesu administrācijai) turpināt dalību ELRA un veikt ikgadējās biedra naudas iemaksas 2024. gadā un turpmāk ik gadu.
Dalība asociācijā Tiesu administrācijai ir būtiska ne tikai, lai veicinātu Eiropas tiesību aktu vienveidīgu izpratni un piemērošanu, bet arī lai apzinātu zemes reģistru attīstības virzienus un to labās prakses.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2024
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2025
2026
2027
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
1 000
0
1 000
0
1 000
1 000
2.1. valsts pamatbudžets
0
1 000
0
1 000
0
1 000
1 000
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-1 000
0
-1 000
0
-1 000
-1 000
3.1. valsts pamatbudžets
0
-1 000
0
-1 000
0
-1 000
-1 000
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
1 000
0
1 000
0
1 000
1 000
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Biedra naudas apmēru nosaka ELRA. Biedra nauda ELRA ir 1 000 euro gadā. Tieslietu ministrija (Tiesu administrācija) biedra naudu ELRA 2024. gadā un turpmākajos gados segs Tieslietu ministrijai piešķirto valsts budžeta līdzekļu ietvaros no valsts budžeta apakšprogrammas 03.01.00 "Tiesu administrēšana" plānotajiem izdevumiem.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Pēc rīkojuma apstiprināšanas, Tieslietu ministrija normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā sagatavos un iesniegs Finanšu ministrijā priekšlikumu apropriācijas pārdalei 2024. gadā apakšprogrammas 03.01.00 "Tiesu administrēšana" ietvaros starp izdevumu kodiem atbilstoši ekonomiskajām kategorijām. Lai nodrošinātu biedra naudas iemaksu ELRA arī turpmākajos gados Tieslietu ministrija sniegs priekšlikumu Finanšu ministrijā pamatbudžeta bāzes izdevumu precizēšanai apakšprogrammas 03.01.00 "Tiesu administrēšana" ietvaros, veicot izdevumu pārdali starp izdevumu kodiem atbilstoši ekonomiskajām kategorijām.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Tiesu administrācija
  • Tieslietu ministrija

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi