24-TA-1165: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2012. gada 18. decembra noteikumos Nr. 876 "Nodarbinātības valsts aģentūras nolikums"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Valsts pārvaldes iekārtas likuma 16. panta pirmā daļa.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Projekts aktualizē spēkā esošos Ministru kabineta 2012. gada 18. decembra noteikumus Nr. 876 "Nodarbinātības valsts aģentūras nolikums" (turpmāk - nolikums).
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Kopš nolikuma pieņemšanas un spēkā stāšanās 2013. gada 1. janvārī 11 gadu laikā nolikumā nav veiktas izmaiņas. Tādējādi ir nepieciešams pilnveidot nolikumu atbilstoši aktuālajai situācijai, veicot precizējumus un papildinājumus, kā arī nostiprinot Nodarbinātības valsts aģentūras funkcijas, uzdevumus un kompetences brīvprātīgā darba jomā.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Pašlaik saskaņā ar nolikuma 3.1. apakšpunktu Nodarbinātības valsts aģentūras (turpmāk - NVA) viena no funkcijām ir atbilstoši bezdarbnieku, darba meklētāju un bezdarba riskam pakļauto personu vajadzībām, spējām un vēlmēm nodrošināt šīm personām operatīvu un kvalitatīvu palīdzību, lai veicinātu to konkurētspēju darba tirgū. Tomēr, lai veicinātu bezdarbnieku, darba meklētāju un bezdarba riskam pakļauto personu konkurētspēju darba tirgū, būtu nepieciešams sniegt palīdzību atbilstoši nevis šo personu vēlmēm, bet gan interesēm – tas, kas minētajām personām ir vajadzīgs, nepieciešams, lai tās varētu konkurēt darba tirgū.
Risinājuma apraksts
Ievērojot minēto apsvērumu, nepieciešams precizēt nosacījumus operatīva un kvalitatīva atbalsta sniegšanai bezdarbniekiem, darba meklētājiem un bezdarba riskam pakļautajām personām, vārdu "vēlmes" aizstājot ar vārdu "intereses".
Problēmas apraksts
2019. gada 5. decembrī stājās spēkā grozījumi Bezdarbnieku un darba meklētāju atbalsta likuma 17. panta otrajā daļā, nosakot, ka uzņēmumiem, kas sniedz personāla atlases pakalpojumus darbam Latvijā, turpmāk nebūs nepieciešams saņemt licenci darbiekārtošanas pakalpojumu sniegšanai. Nolikuma 3.4. apakšpunktā ir noteikts, ka viena no NVA funkcijām ir licencēt un uzraudzīt komersantus, kuri sniedz darbiekārtošanas pakalpojumus (izņemot kuģa apkalpes komplektēšanu).
Risinājuma apraksts
Lai savstarpēji saskaņotu Bezdarbnieku un darba meklētāju atbalsta likuma 17. panta otrajā daļā veikto grozījumu un nolikumā noteikto, nepieciešams precizēt nolikuma 3.4. apakšpunktu, papildinot to ar uzņēmumiem, kas sniedz pakalpojumus darba devējiem potenciālo darbinieku atlasei darbam Latvijā, kuriem nav nepieciešams saņemt savai darbībai licenci NVA.
Problēmas apraksts
Saskaņā ar nolikuma 3.5. apakšpunktu viena no NVA funkcijām ir pildīt Eiropas Savienības fondu vadībā iesaistītās otrā līmeņa starpniekinstitūcijas vai sadarbības iestādes funkcijas.
Risinājuma apraksts
Ņemot vērā, ka NVA vairs nepilda starpniekinstitūcijas vai sadarbības iestādes funkcijas, ir nepieciešams 3.5. apakšpunktu svītrot.
Problēmas apraksts
Likumprojekts “Grozījumi Brīvprātīgā darba likumā” (Nr: 518/Lp14), kas izskatīts un pieņemts Saeimā 1. lasījumā 2024. gada 22. februārī (plānots skatīt Saeimā 2. lasījumā 2024.gada 30.maijā un pieņemt 2024. gada jūnijā), paredz noteikt NVA kompetenci brīvprātīgā darba jomā. Paredzams, ka NVA sniegs konsultatīvu un informatīvu atbalstu gan brīvprātīgā darba politikas izstrādē iesaistītajām institūcijām, gan arī brīvprātīgā darba īstenošanā iesaistītajām pusēm, kā arī pašvaldībām, nevalstiskajām organizācijām un sabiedrībai kopumā.
Risinājuma apraksts
Tādējādi ir nepieciešams papildināt noteikumus ar 3.6. apakšpunktu, nosakot, ka NVA funkcija būs arī sniegt informatīvu un konsultatīvu atbalstu brīvprātīgā darba politikas izstrādē un īstenošanā iesaistītajām institūcijām, pašvaldībām, nevalstiskajām organizācijām un sabiedrībai kopumā.
Problēmas apraksts
Cilvēkkapitāla attīstības padomē ir panākta vienošanās, ka Ekonomikas ministrija koordinē un līdz ar to vada un uzrauga visus darba tirgus prognozēšanas procesus valstī, proti, ne tikai vidējā termiņa un ilgtermiņa, kā tas bija līdz šim, bet arī īstermiņa prognozēšanas procesu, kas līdz šim ir bijis NVA uzdevums. NVA, ievērojot Eiropas Savienības (turpmāk - ES) fondu ietvaros līdzšinēji veiktos ieguldījumus darba tirgus īstermiņa prognozēšanas sistēmas attīstībā, kā arī iepriekšējo pieredzi un izveidoto sadarbības modeli ar Ekonomikas ministriju par datu apmaiņu (starpresoru vienošanās ietvaros), turpinās sagatavot darba tirgus prognozēšanai nepieciešamo statistisko un citu informāciju atbilstoši Ekonomikas ministrijas kā vadošās valsts pārvaldes institūcijas darba tirgus prognozēšanas jautājumos metodoloģiskajam ietvaram.
Ir izstrādāti un 07.02.2024. starpministriju saskaņošanai nodoti grozījumi Bezdarbnieku un darba meklētāju atbalsta likumā, paredzot, ka turpmāk par darba tirgus prognozēšanas procesu (īstermiņa un ilgtermiņa) atbildīga ir Ekonomikas ministrija (https://tapportals.mk.gov.lv/legal_acts/52dca3f7-5f98-4759-922a-89a3fb8c59a9).
Ir izstrādāti un 07.02.2024. starpministriju saskaņošanai nodoti grozījumi Bezdarbnieku un darba meklētāju atbalsta likumā, paredzot, ka turpmāk par darba tirgus prognozēšanas procesu (īstermiņa un ilgtermiņa) atbildīga ir Ekonomikas ministrija (https://tapportals.mk.gov.lv/legal_acts/52dca3f7-5f98-4759-922a-89a3fb8c59a9).
Risinājuma apraksts
Lai saskaņotu grozījumus Bezdarbnieku un darba meklētāju atbalsta likumā ar nolikumā noteikto NVA uzdevumu attiecībā uz darba tirgus īstermiņa prognozēšanu, nepieciešams precizēt NVA uzdevumus un kompetenci darba tirgus īstermiņa prognozēšanas procesā.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
-
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
Nodarbinātības valsts aģentūraNevalstiskās organizācijas
NēCits
Nē6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
Veids
Sabiedriskā apspriede
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
-
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Nodarbinātības valsts aģentūra
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Jā
NVA tiek noteikta jauna funkcija - sniegt informatīvu un konsultatīvu atbalstu brīvprātīgā darba politikas izstrādē un īstenošanā iesaistītajām institūcijām, pašvaldībām, nevalstiskajām organizācijām un sabiedrībai kopumā.
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
