21-TA-38: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem"
" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Covid-19 infekcijas izplatības seku pārvarēšanas likuma 24. pants.
Ministru kabineta 2018. gada 17. jūlija noteikumu Nr. 421 “Kārtība, kādā veic gadskārtējā valsts budžeta likumā noteiktās apropriācijas izmaiņas” 43. punkts.
Ministru kabineta 2018. gada 17. jūlija noteikumu Nr. 421 “Kārtība, kādā veic gadskārtējā valsts budžeta likumā noteiktās apropriācijas izmaiņas” 43. punkts.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Nav attiecināms atbilstoši Ministru kabineta 2009. gada 15. decembra instrukcijas Nr. 19 “Tiesību akta projekta sākotnējās ietekmes izvērtēšanas kārtība” 5.1 punktam
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Lai operatīvi varētu sniegt atbildes uz iedzīvotāju jautājumiem saistībā ar Covid-19 un nepārslogotu veselības nozares iestādes ar iedzīvotāju zvaniem par dažādiem arī ar veselības nozari nesaistītiem jautājumiem, Ministru kabineta 2020. gada 19. marta sēdē (protokollēmums Nr.16, 5§, TA-442) tika atbalstīta sabiedrības ar ierobežotu atbildību “Tet” (SIA Tet) piesaiste vienotas telefoniskas personu saziņas nodrošināšanai par valsts apdraudējuma un tā seku novēršanas un pārvarēšanas pasākumiem ārkārtējās situācijas laikā. Valsts kancelejai tika uzdots noslēgt līgumu ar minēto pretendentu.
2020.gada 20.martā starp SIA Tet un Valsts kanceleju tika noslēgts Līgums par informatīvā tālruņa pakalpojumu ar mērķi nodrošināt risinājumu atbilžu sniegšanai uz iedzīvotāju telefoniski uzdotajiem jautājumiem saistībā ar Covid-19. Vienotā Covid-19 informatīvā tālruņa līnija “8345” uzsāka darbu 24. martā. Pašlaik vienotais tālrunis nodrošina iedzīvotājiem atbildes uz jautājumiem par dažādām Covid-19 tēmām un novirza iedzīvotāju zvanus atbilstoši kompetencei uz kādu no valsts iestādēm gadījumos, kad nepieciešama padziļināta jautājuma skaidrošana.
2020.gada 20.martā starp SIA Tet un Valsts kanceleju tika noslēgts Līgums par informatīvā tālruņa pakalpojumu ar mērķi nodrošināt risinājumu atbilžu sniegšanai uz iedzīvotāju telefoniski uzdotajiem jautājumiem saistībā ar Covid-19. Vienotā Covid-19 informatīvā tālruņa līnija “8345” uzsāka darbu 24. martā. Pašlaik vienotais tālrunis nodrošina iedzīvotājiem atbildes uz jautājumiem par dažādām Covid-19 tēmām un novirza iedzīvotāju zvanus atbilstoši kompetencei uz kādu no valsts iestādēm gadījumos, kad nepieciešama padziļināta jautājuma skaidrošana.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Covid-19 vienotā informatīvā tālruņa līnijas zvanu skaits svārstās pa mēnešiem atkarībā no saslimstības rādītāju dinamikas un jaunu drošības pasākumu ieviešanas. Kopš tālruņa izveides zvanu skaits ir būtiski pieaudzis no 4 500 zvaniem sākotnējos darbības mēnešos, sasniedzot pat 17 572 iedzīvotāju zvanus 2021. gada jūlija mēnesī. Savukārt 2021. gada jūnijā zvanu skaits bija vairāk nekā 20 000.
Būtisks zvanu un minūšu skaita pieaugums bija tieši 2021. gada jūnijā, un iemesli bija šādi:
darbību uzsāka digitālā sertifikāta vietne, no 15.jūnija sāka darboties Eiropas digitālais sertifikāts, daudz jautājumu bija par skenēšanas iespējām (aplikācija tika ieviesta vēlāk), par sertifikāta saņemšanu papīra formātā u.t.m.l.;
vairāku ierobežojumu atcelšana, mainīšana, piemēram, darbību uzsāka visi tirdzniecības centri, no 15. jūnija ar sertifikātiem varēja apmeklēt ēdināšanas vietas iekštelpās un dažādus pasākumus, tika atļautas atrakcijas un āra pasākumi, izmaiņas pulcēšanās ierobežojumos, izmaiņas saimnieciskās darbības veicējiem, u.c.;
dažādas izmaiņas ceļošanas nosacījumiem, t.sk. personām ar sertifikātiem;
jautājumi par apmaksātiem Covid testiem (līdz 2021. gada 1. augustam Covid-19 testu apmaksāja no valsts budžeta līdzekļiem, bērniem, kas jaunāki par 18 gadiem, Covid-19 testu no valsts budžeta līdzekļiem apmaksā līdz 2021. gada 1. septembrim);
jautājumi par vakcinēšanos – to uzsāk arī tirdzniecības centros, izbraukuma vakcinācijas vietās.
Izmaiņas Ministru kabineta noteikumos rada papildu iedzīvotāju interesi un zvanu skaita pieaugumu. Jūnijā izmaiņas bijušas ļoti būtiskas un daudz. Lielais informācijas izmaiņu apjoms ietekmēja arī vidējo sarunas laiku – operatoriem bija ilgāk jāmeklē atbildes uz jautājumiem (grūtāk orientēties daudzajās izmaiņās). Tas kopumā arī pamato lielo apkalpoto minūšu skaita pieaugumu.
Lielākā daļa (aptuveni 60%) zvanītāju jautājumi ir saistīti ar veselības tēmu. Pārējie jautājumi bijuši par pārvietošanos, drošības pasākumiem, nodarbinātību, izglītību, atbalsta pasākumiem, kā arī par pulcēšanās ierobežojumiem, robežšķērsošanu un ierobežojumu kontroli. Vienas sarunas ilgums vidēji ir aptuveni divas minūtes.
Kopš vienotā informatīvā tālruņa darbības sākuma ir ievērojami pieaugušas SIA Tet operatoru zināšanas un kompetence par plaša spektra jautājumiem, kas interesē iedzīvotājus saistībā ar Covid-19 pandēmiju. SIA Tet katru mēnesi rīko arī apmācības saviem operatoriem, izmantojot valsts pārvaldes sagatavotos un pieejamos resursus, kā rezultātā operatori spēj atbildēt uz jautājumiem paši, tādā veidā ievērojami samazinot pāradresēto zvanu skaitu uz valsts iestādēm, kas savukārt atvieglo iedzīvotājiem iespēju saņemt informāciju. Pēdējos trīs mēnešos vidēji tikai 6% no visiem ienākošiem zvaniem tiek pāradresēti, jo īpaši atslogojot Slimību kontroles un profilakses centra informatīvo tālruni.
Būtisks zvanu un minūšu skaita pieaugums bija tieši 2021. gada jūnijā, un iemesli bija šādi:
darbību uzsāka digitālā sertifikāta vietne, no 15.jūnija sāka darboties Eiropas digitālais sertifikāts, daudz jautājumu bija par skenēšanas iespējām (aplikācija tika ieviesta vēlāk), par sertifikāta saņemšanu papīra formātā u.t.m.l.;
vairāku ierobežojumu atcelšana, mainīšana, piemēram, darbību uzsāka visi tirdzniecības centri, no 15. jūnija ar sertifikātiem varēja apmeklēt ēdināšanas vietas iekštelpās un dažādus pasākumus, tika atļautas atrakcijas un āra pasākumi, izmaiņas pulcēšanās ierobežojumos, izmaiņas saimnieciskās darbības veicējiem, u.c.;
dažādas izmaiņas ceļošanas nosacījumiem, t.sk. personām ar sertifikātiem;
jautājumi par apmaksātiem Covid testiem (līdz 2021. gada 1. augustam Covid-19 testu apmaksāja no valsts budžeta līdzekļiem, bērniem, kas jaunāki par 18 gadiem, Covid-19 testu no valsts budžeta līdzekļiem apmaksā līdz 2021. gada 1. septembrim);
jautājumi par vakcinēšanos – to uzsāk arī tirdzniecības centros, izbraukuma vakcinācijas vietās.
Izmaiņas Ministru kabineta noteikumos rada papildu iedzīvotāju interesi un zvanu skaita pieaugumu. Jūnijā izmaiņas bijušas ļoti būtiskas un daudz. Lielais informācijas izmaiņu apjoms ietekmēja arī vidējo sarunas laiku – operatoriem bija ilgāk jāmeklē atbildes uz jautājumiem (grūtāk orientēties daudzajās izmaiņās). Tas kopumā arī pamato lielo apkalpoto minūšu skaita pieaugumu.
Lielākā daļa (aptuveni 60%) zvanītāju jautājumi ir saistīti ar veselības tēmu. Pārējie jautājumi bijuši par pārvietošanos, drošības pasākumiem, nodarbinātību, izglītību, atbalsta pasākumiem, kā arī par pulcēšanās ierobežojumiem, robežšķērsošanu un ierobežojumu kontroli. Vienas sarunas ilgums vidēji ir aptuveni divas minūtes.
Kopš vienotā informatīvā tālruņa darbības sākuma ir ievērojami pieaugušas SIA Tet operatoru zināšanas un kompetence par plaša spektra jautājumiem, kas interesē iedzīvotājus saistībā ar Covid-19 pandēmiju. SIA Tet katru mēnesi rīko arī apmācības saviem operatoriem, izmantojot valsts pārvaldes sagatavotos un pieejamos resursus, kā rezultātā operatori spēj atbildēt uz jautājumiem paši, tādā veidā ievērojami samazinot pāradresēto zvanu skaitu uz valsts iestādēm, kas savukārt atvieglo iedzīvotājiem iespēju saņemt informāciju. Pēdējos trīs mēnešos vidēji tikai 6% no visiem ienākošiem zvaniem tiek pāradresēti, jo īpaši atslogojot Slimību kontroles un profilakses centra informatīvo tālruni.
Risinājuma apraksts
Tā kā zvanu skaits uz vienoto informatīvo tālruni “8345” ir ievērojami pieaudzis, līdz 2021. gada 1. septembrim vienotā informatīvā tālruņa 8345 izmaksas, kas paredzētas 2021.gadā (85 000 EUR) ir izlietotas un līdz ar to nepieciešami papildu līdzekļi tālruņa darbības nodrošināšanai šī gada 4 mēnešiem (augusts, septembris, oktobris, novembris).
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
-
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
-
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
-
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
Nē
Juridiskās personas
Nē
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
-
2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
-
2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
-
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Rādītājs
2021
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2022
2023
2024
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
48 988
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
48 988
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-48 988
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
-48 988
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
-48 988
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Lai segtu vienotā informatīvā tālruņa “8345” izmaksas 2021. gada augusta-novembra mēnešos, Valsts kancelejai nepieciešams papildus finansējums, kas nepārsniedz 48 988 EUR. Aprēķins balstīts uz vienotā informatīvā tālruņa numura saņemto rēķinu analīzi no SIA Tet par pēdējiem četriem mēnešiem, kas vidēji veido 12 247 EUR mēnesī.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
-
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
-
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
-
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
8.1.5. uz teritoriju attīstību
8.1.6. uz vidi
8.1.7. uz klimatneitralitāti
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
8.1.11. uz veselību
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
8.1.13. uz datu aizsardzību
8.1.14. uz diasporu
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi