Anotācija

23-TA-2420: Rīkojuma projekts (Dalība misijā, operācijā, iecelšana amatā u.c. ar nepublicējamiem personas datiem)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par civilā eksperta dalības laika pagarināšanu Eiropas Savienības Padomdevēja misijā civilā drošības sektora reformām Ukrainā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Starptautiskās palīdzības likuma 12. panta pirmā daļa nosaka, ka civilie eksperti piedalās starptautiskajās misijās un operācijās pēc to starptautisko organizāciju rezolūcijas, rekomendācijas vai lūguma, ar kurām Latvijas Republikai ir noslēgti starptautiskie līgumi, kā arī pēc Eiropas Savienības (turpmāk – ES) vai Ziemeļatlantijas līguma organizācijas (turpmāk – NATO) dalībvalsts aicinājuma. Savukārt minētā panta otrā daļa nosaka, ka lēmumu par civilā eksperta piedalīšanos starptautiskajā misijā pieņem Ministru kabinets (turpmāk – MK). MK 2020. gada 22. septembra noteikumu Nr. 598 "Kārtība, kādā civilo ekspertu nosūta dalībai starptautiskajā misijā vai operācijā" (turpmāk – Noteikumi Nr. 598) 6. punkts nosaka, ka Ārlietu ministrija (turpmāk – ĀM) sagatavo un noteiktā kārtībā iesniedz MK rīkojuma projektu par civilā eksperta dalību starptautiskajā misijā. Papildus, Noteikumu Nr. 598 11. punkts nosaka, ka MK ar atsevišķu rīkojumu var pagarināt civilā eksperta dalības laiku starptautiskajā misijā.
 

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Rīkojuma projekts paredz neatkarīgā civilā eksperta Roberta Fedosejeva dalības laika pagarināšanu Eiropas Savienības Padomdevēja misijā civilā drošības sektora reformām Ukrainā (turpmāk – starptautiskā misija), kā arī dalības nodrošināšanai paredzētā finansējuma piešķiršanu.
 
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Lai sniegtu atbalstu Ukrainai civilā drošības sektora reformu jomā, 2014. gada 22. jūlijā ES Padome, pamatojoties uz tās pieņemto lēmumu 2014/486/KĀDP par Eiropas Savienības padomdevēju misiju civilās drošības sektora reformai Ukrainā (EUAM Ukraine), nolēma izveidot starptautisko misiju Ukrainā. Starptautiskā misija uzsāka darbu 2014. gada 1. decem­­­­­­­­­­brī. Saskaņā ar ES Padomes 2019. gada 13. maija lēmumu (KĀDP) 2019/761 ar ko groza Lēmumu 2014/486/KĀDP par Eiropas Savienības padomdevēju misiju civilās drošības sektora reformai Ukrainā (EUAM Ukraine) starptautiskās misijas mandāts ir atkārtoti pagarināts līdz 2024. gada 31. maijam.
2022. gada 18. martā tika apstiprināts ES Padomes lēmums (KĀDP) Nr. 2022/452, ar ko groza Lēmumu 2014/486/KĀDP par Eiropas Savienības padomdevēju misiju civilās drošības sektora reformai Ukrainā (EUAM Ukraine) (lēmums 2022/452), par grozījumiem starptautiskās misijas mandātā. Grozījumi paredz starptautiskās misijas atbalsta sniegšanu Ukrainas robežsardzei, muitai un policijai humānās palīdzības un bēgļu plūsmas koordinēšanā. 2022.gada 13. aprīlī tika apstiprināts ES Padomes lēmums (KĀDP) Nr. 2022/638, ar ko groza Lēmumu 2014/486/KĀDP par Eiropas Savienības padomdevēju misiju civilās drošības sektora reformai Ukrainā (EUAM Ukraine) par grozījumiem starptautiskās misijas mandātā (lēmums 2022/638), kas paredz atbalsta sniegšanu Krievijas Federācijas kara noziegumu Ukrainā dokumentēšanā.

R. Fedosejevs nosūtīts dalībai starptautiskajā misijā ar MK 2021. gada 7. decembra rīkojumu Nr. 923 “Par civilā eksperta dalību Eiropas Savienības Padomdevēja misijā civilā drošības sektora reformām Ukrainā” un MK 2022. gada 13. decembra rīkojumu Nr. 907 „Par civilā eksperta dalības laika pagarināšanu Eiropas Savienības Padomdevēja misijā civilā drošības sektora reformām Ukrainā”. Pēdējais noteica R. Fedosejeva nosūtīšanu dalībai starptautiskā misijā līdz 2023. gada 14. decembrim. R. Fedosejevs darbojas starptautiskajā misijā kā parlamentārais padomnieks.
Starptautiskajā misijā pašlaik darbojas četri civilie eksperti no Latvijas.
 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
ĀM ir saņēmusi Eiropas Ārējās darbības dienesta 2023. gada 26. maija vēstuli (Ref. Ares (2023)3672223-26/05/2023) ar lūgumu pagarināt neatkarīgā civilā eksperta R. Fedosejeva dalības laiku starptautiskajā misijā līdz 2024. gada 14. decembrim. ĀM 2023. gada  28. septembrī ir saņēmusi piekrišanu no neatkarīgā civilā eksperta R. Fedosejeva dalības laika pagarināšanai vēl uz 12 mēnešiem no iepriekš apstiprinātā dalības laika. R. Fedosejevs atbilst Noteikumu Nr. 598 4. punktā noteiktajām prasībām un ir piekritis dalības laika pagarinājumam starptautiskajā misijā no 2023. gada 15. decembra līdz 2024. gada 14. decembrim.
 
Risinājuma apraksts
Saskaņā ar Noteikumu Nr. 598 11. punktu MK ar atsevišķu rīkojumu var pagarināt civilā eksperta dalības laiku starptautiskajā misijā. Noteikumu Nr. 598 10. punkts nosaka, ka civilā eksperta nepārtrauktas dalības laiks starptautiskajā misijā nav ilgāks par trim gadiem no pirmreizējās nosūtīšanas dienas. R. Fedosejevs darbojas starptautiskajā misijā kopš 2021. gada 15. decembra.
ĀM ir sagatavojusi rīkojuma projektu par neatkarīgā civilā eksperta R. Fedosejeva dalības laika pagarināšanu starptautiskajā misijā, kā arī dalības nodrošināšanai paredzētā finansējuma piešķiršanu. 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
-
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2023
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2024
2025
2026
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
355
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
355
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
355
3 593
0
86 304
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
355
3 593
0
86 304
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-3 593
0
-86 304
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
-3 593
0
-86 304
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
3 593
0
86 304
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Detalizēts aprēķins pielikumā. 

Ņemot vērā civilā eksperta R.Fedosejeva dalības laika pagarināšanu starptautiskajā misijā līdz 2024. gada 14. decembrim, R.Fedosejevam 2023. gadā nebūs nepieciešams ar MK 2022. gada 13. decembrī (prot. Nr. 64 26. §) rīkojumu Nr. 907 "Par civilā eksperta dalības laika pagarināšanu Eiropas Savienības Padomdevēja misijā civilā drošības sektora reformām Ukrainā" piešķirtais finansējums atgriešanās izdevumu no dienesta vietas segšanai 355 euro apmērā (ceļa izdevumi 250 euro apmērā, izdevumi par bagāžu 100 euro apmērā un izdevumi par dzīvības un veselības apdrošināšanu 5 euro apmērā). Šie līdzekļi 355 euro apmērā tiek novirzīti civilā eksperta daļējai dalības starptautiskajā misijā nodrošināšanai, attiecīgi samazinot kopējo nepieciešamo finansējumu 2023. gadā civilā eksperta darbības nodrošināšanai. R.Fedosejevam 2023.gadā nepieciešamais finansējums 3 593 euro apmērā (3 948 euro – 355 euro).
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Izdevumus 2023. gadā 3 593 euro apmērā sedz no valsts budžeta programmas 02.00.00 „Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem”. 
Savukārt 2024. gadā nepieciešamais finansējums 86 304 euro apmērā tiks nodrošināts, Finanšu ministrijai likumprojekta “Par valsts budžetu 2024. gadam un budžeta ietvaru 2024., 2025. un 2026. gadam” sagatavošanas procesā precizējot un palielinot ĀM izdevumus apakšprogrammā 03.00.00 „Diplomātisko un konsulāro misiju nodrošinājums” civilā eksperta darbības nodrošināšanai no 2024. gada 1. janvāra, vienlaikus samazinot finansējumu budžeta resora “74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” valsts budžeta programmā 02.00.00 “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi
Pielikums
Nosaukums
Detalizēts finanšu aprēķins