Anotācija (ex-ante)

23-TA-3174: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2016. gada 20. decembra noteikumos Nr. 871 "Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 9.3.1. specifiskā atbalsta mērķa "Attīstīt pakalpojumu infrastruktūru bērnu aprūpei ģimeniskā vidē un personu ar invaliditāti neatkarīgai dzīvei un integrācijai sabiedrībā" 9.3.1.1. pasākuma "Pakalpojumu infrastruktūras attīstība deinstitucionalizācijas plānu īstenošanai" pirmās un otrās projektu iesniegumu atlases kārtas īstenošanas noteikumi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Tiesību akta projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2016. gada 20. decembra noteikumos Nr. 871 "Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 9.3.1. specifiskā atbalsta mērķa "Attīstīt pakalpojumu infrastruktūru bērnu aprūpei ģimeniskā vidē un personu ar invaliditāti neatkarīgai dzīvei un integrācijai sabiedrībā" 9.3.1.1. pasākuma "Pakalpojumu infrastruktūras attīstība deinstitucionalizācijas plānu īstenošanai" pirmās un otrās projektu iesniegumu atlases kārtas īstenošanas noteikumi"" (turpmāk – MK noteikumu projekts) ir Labklājības ministrijas (turpmāk – LM) iniciatīva, kas izstrādāta saskaņā ar 2014. gada 3. jūlija Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fonda 2014.–2020. gada plānošanas perioda vadības likuma 20. panta 6. un 13. punktu.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Ministru kabineta (turpmāk – MK) noteikumu projekta mērķis ir veikt izmaiņas 9.3.1.1. pasākuma "Pakalpojumu infrastruktūras attīstība deinstitucionalizācijas plānu īstenošanai" pirmās un otrās projektu iesniegumu atlases kārtas īstenošanas noteikumi"" (turpmāk – 9.3.1.1. pasākums) īstenošanas nosacījumos, kas saistīti ar sabiedrībā balstītu sociālo pakalpojumu sniegšanas nosacījumiem 9.3.1.1. pasākuma ietvaros izveidotajā pakalpojumu infrastruktūrā.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
1. Noslēdzoties 9.2.2.1. pasākuma “Deinstitucionalizācija” (turpmāk – 9.2.2.1. pasākums) projektu īstenošanai, kuru ietvaros plānošanas reģioni kompensēja pašvaldības izdevumus par sabiedrībā balstītu sociālo pakalpojumu sniegšanu 9.3.1.1. pasākuma “Pakalpojumu infrastruktūras attīstība deinstitucionalizācijas plānu īstenošanai” (turpmāk – 9.3.1.1. pasākums) ietvaros izveidotajā sabiedrībā balstītu sociālo pakalpojumu infrastruktūrā, pašvaldības arvien biežāk saskaras ar ierobežotām iespējām nodrošināt finansējumu pietiekamā apmērā izveidoto pakalpojumu tālākai finansēšanai no pašvaldību budžetiem. Arvien pieaugošās izmaksas infrastruktūras uzturēšanai (apkure, elektrība) daudzām pašvaldībām liek ierobežot deinstitucionalizācijas (turpmāk – DI) mērķa grupas personām nodrošināmo pakalpojumu apmēru 9.3.1.1. pasākuma ietvaros izveidotajā infrastruktūrā un meklēt alternatīvus finansējuma avotus, lai nodrošinātu sabiedrībā balstītus sociālos pakalpojumus DI mērķa grupas personām tādā apmērā, kā nosaka šo personu individuālās vajadzības pēc attiecīgiem sabiedrībā balstītiem sociālajiem pakalpojumiem. Tā piemēram, pašvaldības piesaista finansējumu pakalpojumu sniegšanai no dažādām pārrobežu sadarbības programmām vai arī pieprasa līdzfinansējumu no valsts budžeta personām ar garīga rakstura traucējumiem paredzēto dienas aprūpes centru finansēšanā atbilstoši Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likuma 13. panta trešajā un ceturtajā daļā noteiktajam.

2. Labklājības ministrija ES fondu 2014.-2020. gada plānošanas periodā īstenoja pasākumus sabiedrībā balstītu sociālo pakalpojumu pieejamības palielināšanai, kas paredzēja atbalstu pašvaldībām jaunu dienas aprūpes centru, specializēto darbnīcu, grupu dzīvokļu, atelpas brīža un citu pakalpojumu infrastruktūras izveidei, kā arī pakalpojumu sniegšanai līdz 2023. gada beigām. Minētie pasākumi bija savstarpēji saistīti Eiropas Sociālā fonda (turpmāk – ESF) un Eiropas Reģionālās attīstības fonda (turpmāk – ERAF) finansējuma ieguldījumi DI īstenošanai (Darbības programmas “Izaugsme un nodarbinātība” 9.2.2.1. un 9.3.1.1. pasākums).
9.2.2.1 pasākuma ietvaros katrā plānošanas reģionā tika izstrādāts deinstitucionalizācijas plāns (turpmāk – PR DI plāns), nosakot DI mērķa grupu vajadzībām visatbilstošāko sabiedrībā balstītu sociālo pakalpojumu izvietojama plānu. PR DI plānā noteikto sociālo pakalpojumu infrastruktūras izveidei pašvaldībām bija pieejams ERAF finansējums 9.3.1.1. pasākuma ietvaros un tam sekojošs ESF finansējums 9.2.2.1. pasākuma ietvaros pakalpojumu sniegšanas uzsākšanai jaunizveidotajā pakalpojumu infrastruktūrā. Izstrādātajos PR DI plānos bija paredzētas pašvaldību sadarbības iespējas, ņemot vērā to ģeogrāfisko novietojumu, esošas funkcionālās saites un vajadzību sinhronizēt un koplietot resursus. Ņemot vērā ierobežoto 9.3.1.1. pasākuma finansējuma apmēru atsevišķas pašvaldības izvēlējās savā administratīvajā teritorijā neveidot sabiedrībā balstītu sociālo pakalpojumu infrastruktūru un tā vietā vienojās ar blakus esošajām pašvaldībām, ka pašvaldības DI mērķa grupas personām nepieciešamos pakalpojumus tā saņems blakus pašvaldību 9.3.1.1. pasākuma ietvaros izveidotajā sabiedrībā balstītu sociālo pakalpojumu infrastruktūrā.
Kopumā 9.3.1.1. pasākuma ietvaros pašvaldības saskaņā ar PR DI plāniem veica ieguldījumus 228 sabiedrībā balstītu sociālo pakalpojumu sniegšanas vietās (infrastruktūras objektos), tai skaitā 145 cilvēkiem ar garīga rakstura traucējumiem, 68 bērniem ar funkcionāliem traucējumiem, 15 – ārpusģimenes aprūpē esošiem bērniem, tostarp paredzot pašvaldību savstarpējo sadarbību izveidotās sociālo pakalpojumu infrastruktūras izmantošanā. Īstenoto projektu rezultātā jaunus vai pilnveidotus sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas pakalpojumus patlaban var saņemt pie 188 sociālo pakalpojumu sniedzējiem pašvaldībās – dienas aprūpes centros, specializētajās darbnīcās, grupu dzīvokļos, sociālās rehabilitācijas pakalpojumu centros, ģimeniskai videi pietuvinātās aprūpes pakalpojumu sniegšanas vietās.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
1. Lai gan jau šī brīža MK noteikumu Nr.871 50.10. apakšpunktā minētais pieļauj, ka 9.3.1.1. pasākuma ietvaros izveidotajā sabiedrībā balstītu sociālo pakalpojumu infrastruktūrā, tai skaitā projekta rezultātu ilgtspējas nodrošināšanas periodā (pieci gadi pēc 9.3.1.1. pasākuma projekta īstenošanas noslēgšanas), var sniegt cita ar pašvaldības budžetu nesaistīta finansējuma avota finansētus sabiedrībā balstītus sociālos pakalpojumus, šīs normas regulējums nerada viennozīmīgu izpratni un interpretāciju par to, kas ir uzskatāms par citiem ar pašvaldības budžetu nesaistītiem finansējuma avotiem un vienota izpratnes nodrošināšanai ir nepieciešama šīs normas paplašināta skaidrošana.

2. Pašvaldību savstarpējā sadarbība sabiedrībā balstītu sociālo pakalpojumu nodrošināšanā primāri izriet no Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likuma (turpmāk – SPSPL), kura 9. panta pirmā un ceturtā daļā paredz, ka pašvaldībai, kuras teritorijā ir deklarētā personas dzīvesvieta, ir pienākums nodrošināt personai iespēju saņemt tās vajadzībām atbilstošus sociālos pakalpojumus un sociālo palīdzību. Pašvaldības, kuras nav izveidojušas nepieciešamos sociālo pakalpojumu sniedzējus, slēdz līgumus ar citiem sociālo pakalpojumu sniedzējiem savā teritorijā vai ar citām pašvaldībām par minēto sociālo pakalpojumu sniegšanu un samaksu.
Pašvaldību pieeja sociālo pakalpojumu sniegšanā un nodrošināšanā atšķiras – pašvaldības sociālo pakalpojumu sniegšanai veido atsevišķas iestādes vai iestāžu struktūrvienības, iepērk pakalpojumus no privātiem pakalpojumu sniedzējiem, visbiežāk biedrībām vai nodibinājumiem, deleģē pakalpojumu sniegšanu biedrībām, nodibinājumiem vai pašvaldību kapitālsabiedrībām, izsniedz vaučerus (noteiktu finansējuma apjomu konkrēta pakalpojuma saņemšanai), lai mērķa grupas persona pati var izvēlēties konkrētu pakalpojuma sniedzēju.
Kopumā vērtējot, ir secināms, ka pakalpojumu sniegšanas uzticēšana (deleģēšana) privātpersonām kļūst par arvien izplatītāku praksi. Piemēram, 2022. gadā pašvaldību finansētus grupu dzīvokļa pakalpojumus nodrošināja 26 pašvaldības, no tām 18 pašvaldībās grupu mājas pakalpojumu nodrošināja pašvaldību institūcijas, 5 pašvaldības pirka grupu dzīvokļu pakalpojumus no citām pašvaldībām to institūcijās, 3 pašvaldību klientiem pakalpojumus nodrošināja privātie, tai skaitā nevalstisko organizāciju pakalpojumu sniedzēji, kuri atrodas šīs pašvaldības teritorijā, bet 6 pašvaldību klientiem pakalpojumus nodrošināja sociālo pakalpojumu sniedzēji (nevalstisko organizācijas), kuri atrodas citu pašvaldību teritorijā.
Minētais parāda, ka sociālo pakalpojumu sniedzēji neatkarīgi no to juridiskā statusa nodrošina sociālos pakalpojumus ne tikai tās pašvaldības teritorijas iedzīvotājiem, kurā atrodas sociālo pakalpojumu sniedzējs, bet arī citu pašvaldību iedzīvotājiem, balstoties uz dažādiem starp pašvaldībām, sociālo pakalpojumu sniedzējiem un klientiem noslēgtiem līgumiem. Šādā veidā, pašvaldībām un sociālo pakalpojumu sniedzējiem savstarpēji sadarbojoties, tiek paplašinātas iespējas dažādu pašvaldību iedzīvotājiem saņemt nepieciešamos pakalpojumus, un tas ļauj arī racionālāk izmantot 9.3.1.1. pasākuma ietvaros izveidoto infrastruktūru, ja to nevar pilnībā noslogot ar konkrētās pašvaldības DI mērķa grupas personām. Papildus minētajam, tas ļauj mazināt sociālo pakalpojumu infrastruktūru izveidojušo pašvaldību budžeta izdevumus, jo tās var saņemt papildu finansējumu arī no citām pašvaldībām, kuru iedzīvotājiem 9.3.1.1. pasākuma ietvaros izveidotajā infrastruktūrā tiek nodrošināta pakalpojuma sniegšana.
Arvien biežāk tiek secināts, ka liela daļa pašvaldību, ņemot vērā Pašvaldību likumā un Valsts pārvaldes iekārtas likumā noteikto, izvēlas tās autonomajā kompetencē ietilpstošos pārvaldes uzdevumus deleģēt privātpersonām, kuras attiecīgo uzdevumu var veikt efektīvāk, tai skaitā arī 9.3.1.1. pasākuma ietvaros izveidotajā infrastruktūrā. Sociālo pakalpojumu sniegšanas jomā privātpersonas pamatā ir biedrības un nodibinājumi, kuras ir saņēmušas arī sabiedriskā labuma statusu. Iespēju pašvaldībai 9.3.1.1. pasākuma ietvaros izveidoto infrastruktūru nodot bezatlīdzības lietošanā sociālo pakalpojumu sniedzējam, ar kuru ir noslēgts deleģēšanas līgums, paredz Ministru kabineta 2016. gada 20. decembra noteikumi Nr. 871 “Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 9.3.1. specifiskā atbalsta mērķa "Attīstīt pakalpojumu infrastruktūru bērnu aprūpei ģimeniskā vidē un personu ar invaliditāti neatkarīgai dzīvei un integrācijai sabiedrībā" 9.3.1.1. pasākuma "Pakalpojumu infrastruktūras attīstība deinstitucionalizācijas plānu īstenošanai" pirmās un otrās projektu iesniegumu atlases kārtas īstenošanas noteikumi” (turpmāk – MK noteikumi Nr. 871). Atbilstoši MK noteikumu Nr.871 50.3 punktam pašvaldībai ir aizliegts pasākuma ietvaros izveidoto sabiedrībā balstīto sociālo pakalpojumu infrastruktūru pasākuma īstenošanas un projekta rezultātu ilgtspējas nodrošināšanas periodā nodot valdījumā vai lietojumā citam saimnieciskās darbības veicējam, izņemot gadījumu, ja infrastruktūru nodod bezatlīdzības lietošanā sociālo pakalpojumu sniedzējam, ar kuru pašvaldība ir noslēgusi deleģēšanas līgumu par sabiedrībā balstītu sociālo pakalpojumu sniegšanu mērķa grupas personām.
Patlaban Labklājības ministrijas rīcībā ir informācija par 8 pašvaldībām (un 42 sociālo pakalpojumu sniedzējiem), kuras ir nolēmušas deleģēt citām personām (biedrībām un nodibinājumiem, vienā gadījumā arī pašvaldības kapitālsabiedrībai) sociālo pakalpojumu sniegšanu 9.3.1.1. pasākuma ietvaros jaunizveidotajā infrastruktūrā.
Labklājības ministrija ir saņēmusi informāciju no Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas (turpmāk – VARAM) par to, ka tā, izvērtējot atbilstoši kompetencei pašvaldību deleģēšanas līgumu projektus, ir secinājusi, ka pašvaldības, nododot bezatlīdzības lietošanā sociālo pakalpojumu sniedzējam pašvaldības izveidoto infrastruktūru, plāno deleģēt sociālo pakalpojumu sniegšanu gan savas pašvaldības iedzīvotājiem, gan citu pašvaldību iedzīvotājiem, taču deleģēšanas līgums ierobežo pakalpojumu sniegšanu tikai savas pašvaldības iedzīvotājiem. Minētais nozīmē, ka pašvaldību sadarbības sabiedrībā balstītu sociālo pakalpojumu nodrošināšanā DI mērķa grupas personām ir ierobežotas, kad pašvaldība, kura ir izveidojusi pakalpojumu infrastruktūru 9.3.1.1. pasākuma ietvaros, izvēlas pakalpojumu sniegšanu deleģēt citam sociālo pakalpojumu sniedzējam, vienlaikus nododot tam bezatlīdzības lietošanā 9.3.1.1. pasākuma ietvaros izveidoto infrastruktūru. Šādos gadījumos pašvaldības nevar deleģēt sabiedrībā balstītu sociālo pakalpojumu sniegšanu citas pašvaldības DI mērķa grupas personām, neskatoties uz to, ka starp šīm pašvaldībām bija noslēgti līgumi par sadarbību sabiedrībā balstītu sociālo pakalpojumu nodrošināšanā DI mērķa grupas personām.
Lai būtu iespējama pašvaldību savstarpējā sadarbība pakalpojumu nodrošināšanā, ir nepieciešams risinājums, kas pieļautu atbilstoši vajadzībai apkalpot vairāku pašvaldību iedzīvotājus arī gadījumos, kad pašvaldība pakalpojumu sniegšanu ir deleģējusi privātpersonām 9.3.1.1. pasākuma ietvaros izveidotajā infrastruktūrā.
Risinājuma apraksts
1. Lai nodrošinātu vienotu izpratni par MK noteikumu 871 50.10. apakšpunktā minēto attiecībā uz citiem ar pašvaldības budžetiem nesaistītu finansējuma avotiem, 50.10. apakšpunkta redakcija tiek papildināta ar citu finanšu avotu skaidrojumu, t.i., kā citi ar pašvaldību budžetu nesaistīti finansējuma avoti, kas finansē sabiedrībā balstītu sociālo pakalpojumu sniegšanu 9.3.1.1. pasākuma ietvaros izveidotajā infrastruktūrā var būt:
- valsts budžets. Piemēram, pēc pakalpojumu sniegšanas kompensācijas pašvaldībām perioda beigām 9.2.2.1. pasākuma projektu ietvaros (2023.gada novembris), pašvaldības atbilstoši Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likuma 13. panta trešajā un ceturtajā daļā noteiktajam var pieprasīt līdzfinansējumu no valsts budžeta dotācijas dienas aprūpes centru (turpmāk – DAC) uzturēšanai personām ar garīga rakstura traucējumiem DAC izveidošanas gadā – 80 procentu, darbības pirmajā gadā — 60 procentu, otrajā gadā — 40 procentu, trešajā gadā — 20 procentu apmērā no DAC uzturēšanas izmaksām. Tāpat 9.3.1.1. pasākuma ietvaros izveidotajā infrastruktūrā varētu tikt finansēta sabiedrībā balstītu sociālo pakalpojumu sniegšana arī no citām valsts budžeta mērķa dotācijām, ja tādas valsts budžetā tiktu ieplānotas sabiedrībā balstītu sociālo pakalpojumu līdzfinansēšanai pašvaldībās.
- nacionālie finanšu instrumenti. Valsts lielo kapitālsabiedrību (piemēram, “Latvijas valsts meži”) un citu organizāciju granti un atbalsta programmas sociālo pakalpojumu attīstībai, kuru ietvaros pašvaldības var pieteikties finansiālam atbalstam sabiedrībā balstītu sociālo pakalpojumu finansēšanai 9.3.1.1. pasākuma ietvaros izveidotajā pakalpojumu infrastruktūrā.
- Eiropas Savienības fondu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansētie projekti. 9.3.1.1. pasākuma ietvaros izveidotajā infrastruktūrā, kuru atsevišķos gadījumus tika nodota bezatlīdzības lietošanā citiem sociālo pakalpojumu sniedzējiem (biedrībām un nodibinājumiem), tika īstenoti 9.2.2.3. pasākuma “Sabiedrībā balstītu sociālo pakalpojumu sniegšana” 3. kārtas projekti, kuru ietvaros tika finansēti sabiedrībā balstīti sociālie pakalpojumi bērniem ar funkcionāliem traucējumiem un viņu likumiskajiem pārstāvjiem. Tāpat 9.3.1.1. pasākuma ietvaros izveidotajā infrastruktūrā nākotnē varētu tikt finansēta sabiedrībā balstītu sociālo pakalpojumu sniegšana citās ES fondu finansētajās programmās (piemēram, ja tiks izveidots atsevišķa kārta 4.3.5.1. pasākuma “Sabiedrībā balstītu sociālo pakalpojumu pieejamības palielināšana” ietvaros sabiedrībā balstītu sociālo pakalpojumu sniegšanai DI mērķa grupas personām). Tāpat tās var būt arī Eiropas ekonomiskās zonas (EEZ) un Norvēģijas finanšu instrumentu, kā arī citu pārrobežu sadarbības programmu finansētas programmas sabiedrībā balstītu sociālo pakalpojumu nodrošināšanai, kuru ietvaros pašvaldības var pieteikt un īstenot projektus sabiedrībā balstītu sociālo pakalpojumu sniegšanai DI mērķa grupas personām 9.3.1.1. pasākuma ietvaros izveidotajā pakalpojumu infrastruktūrā.

2. Lai risinātu iepriekšminēto problēmu, Labklājības ministrija 2024.gada 24. janvārī organizēja starpinstitūciju diskusiju ar VARAM, Tieslietu ministrijas un Finanšu ministrijas pārstāvjiem. Šis diskusijas rezultātā tika secināts, ka ir nepieciešami grozījumi MK noteikumos Nr.871, paredzot iespēju pašvaldībām, kuras nav izveidojušas pakalpojumu infrastruktūru 9.3.1.1. pasākuma ietvaros, slēgt deleģēšanas līgumus par pakalpojumu sniegšanu DI mērķa grupas personām arī sociālo pakalpojumu sniedzējiem, kuriem cita pašvaldība uz deleģēšanas līguma pamata ir nodevusi bezatlīdzības lietošanā tās 9.3.1.1. pasākuma ietvaros izveidoto pakalpojumu infrastruktūru.

Attiecīgi MK noteikumu projekts paredz papildināt MK noteikumu Nr.871 50.3 punktu ar jaunu nosacījumu, ka gadījumā, ja kāda pašvaldība ir nodevusi bezatlīdzības lietošanā 9.3.1.1. pasākuma ietvaros izveidoto pakalpojumu infrastruktūru citam sociālo pakalpojumu sniedzējam, ar kuru pašvaldība kā 9.3.1.1. pasākuma finansējuma saņēmējs ir noslēgusi deleģēšanas līgumu par sabiedrībā balstītu sociālo pakalpojumu sniegšanu DI mērķa grupas personām, 9.3.1.1. pasākuma ietvaros izveidotajā infrastruktūrā ir pieļaujama pakalpojumu nodrošināšana arī tām pašvaldībām, kuras ar minēto sociālo pakalpojumu sniedzēju ir noslēgušas deleģēšanas līgumu par sabiedrībā balstītu sociālo pakalpojumu sniegšana DI mērķa grupas personām.

Piemērs: Pašvaldība “A” 9.3.1.1. pasākuma ietvaros ir izveidojusi DAC ar 20 pakalpojuma sniegšanas vietām personām ar garīga rakstura traucējumiem. Atbilstoši attiecīgā PR DI plānam, šajā dienas aprūpes centrā pakalpojumu saņem 10 pašvaldības “A” mērķa grupas personas, 5 pašvaldības “B” mērķa grupas personas un 5 pašvaldības “C” mērķa grupas personas (pašvaldības “B” un “C” 9.3.1.1. pasākuma ietvaros nav izveidojušas dienas aprūpes centru, bet atbilstoši Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likuma 9. panta ceturtajai daļai ir noslēgušas sadarbības līgumu par pakalpojuma nodrošināšanu šo pašvaldību mērķa grupas personām ar pašvaldību “A”).
Izvērtējot visus ar dienas aprūpes centra pakalpojuma sniegšanu saistītos aspektus, pašvaldība “A” ir secinājusi, ka šī pakalpojuma efektīvāku nodrošināšanu varētu veikt pašvaldības “A” teritorijā esošā biedrība “Y” un pašvaldība “A” noslēdz deleģēšanas līgumu ar biedrību “Y” par dienas aprūpes centra pakalpojumu sniegšanu savā administratīvajā teritorijā esošām personām ar garīga rakstura traucējumiem, vienlaikus nododot bezatlīdzības lietošanā 9.3.1.1. pasākuma ietvaros izveidoto dienas aprūpes centru. Šajā gadījumā pašvaldības “B” un “C” var slēgt deleģēšanas līgumus ar biedrību “Y” par dienas aprūpes centra pakalpojumu nodrošināšanu šo pašvaldību mērķa grupas personām, vai izvēlēties citu dienas aprūpes centra pakalpojuma sniedzēju, ja tās nepamierina pašvaldības “A” uz deleģējuma līguma izvēlētais pakalpojuma sniedzējs (biedrība “Y”). Ja pašvaldība “B” un “C” izvēlas turpināt savām mērķa grupas personām nodrošināt DAC pakalpojumu pašvaldības “A” 9.3.1.1. pasākuma ietvaros izveidotajā infrastruktūrā (t.i., deleģēt pakalpojuma sniegšanu un slēgt deleģējuma līgumu ar biedrību “Y”), sadarbības līgumos, kas noslēgti par pakalpojumu nodrošināšanu ar pašvaldību “A”, tiek veiktas izmaiņas, kas paredz, ka DAC pakalpojuma nodrošināšana tiks turpināta pašvaldības “A” 9.3.1.1. pasākuma ietvaros izveidotajā infrastruktūrā, kurā pakalpojuma sniedzējs turpmāk būs biedrība “Y”, kā arī vienošanās par DAC pakalpojuma nodrošināšanas cenu un norēķinu kārtību starp pašvaldībām un biedrību “Y”.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

MK noteikumu projekts neparedz būtiskas izmaiņas projektu īstenošanas saturā un nebūs nepieciešams veikt grozījumus noslēgtajās vienošanās par projekta īstenošanu, ņemot vērā, ka:
1) pakalpojumu finansēšana 9.3.1.1. pasākuma ietvaros izveidotajā pakalpojumu infrastruktūrā, tai skaitā no ar pašvaldības budžetu nesaistīta finansējuma avota, nav 9.3.1.1. pasākuma projekta atbalstāmā darbība;
2) pašvaldību iespējamā sadarbība attiecībā uz pakalpojumu sniegšanu 9.3.1.1. pasākuma ietvaros izveidotajā infrastruktūrā pamatā ir aprakstīta 9.3.1.1. pasākuma projekta ilgtspējas nodrošināšanas sadaļā (projekta iesnieguma 6.1. un 6.2. sadaļā) un tā ir attiecināma tikai uz MK noteikumu 50.9. apakšpunktā minēto projekta rezultātu ilgtspējas periodu, nevis projekta tiešo darbību īstenošanu.
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • personas ar invaliditāti
  • ārpusģimenes aprūpēs esoši bērni.
  • Pilngadīgas personas ar garīga rakstura traucējumiem, kuras no valsts finansētām ilgstošas sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas institūcijām (turpmāk – valsts ilgstošas aprūpes institūcijas) pāriet uz dzīvi sabiedrībā, kā arī pilngadīgas personas ar garīga rakstura traucējumiem, kuras potenciāli var nonākt valsts ilgstošas aprūpes institūcijā un kurām ir noteikta smaga vai ļoti smaga invaliditāte (I vai II invaliditātes grupa).
  • bērni ar funkcionāliem traucējumiem, kuriem ir noteikta invaliditāte un kuri dzīvo ģimenēs, un viņu likumiskie pārstāvji vai audžuģimenes.
Ietekmes apraksts
DI mērķa grupas personām būs plašākas iespējas pakalpojuma saņemšanai citas pašvaldības 9.3.1.1. pasākuma ietvaros izveidotajā pakalpojumu infrastruktūrā gadījumā, ja šī pašvaldība izvēlas deleģēt pakalpojuma sniegšanu un nodot bezatlīdzības lietošanā 9.3.1.1. pasākuma ietvaros izveidoto pakalpojumu infrastruktūru citam sociālo pakalpojumu sniedzējam.
Juridiskās personas
  • Pašvaldības
Ietekmes apraksts
MK noteikumu projektā paredzētie nosacījumi ļaus:
1) nodrošināt vienotu izpratni attiecībā uz citiem ar pašvaldības budžetu nesaistītiem finansējuma avotiem;
2) turpināt īstenot sadarbības starp pašvaldībām sabiedrībā balstītu sociālo pakalpojumu nodrošināšanā DI mērķa grupas personām arī gadījumos, ja kāda pašvaldība, kas ir izveidojusi sabiedrībā balstītu sociālo pakalpojumu infrastruktūru 9.3.1.1. pasākuma ietvaros, sabiedrībā balstītu  sociālo pakalpojumu sniegšanu deleģē citam sociālo pakalpojumu sniedzējam. Šajā gadījumā pašvaldības, kuras nav izveidojušas sabiedrībā balstītu sociālo pakalpojumu infrastruktūru, varēs slēgt deleģēšanas līgumus ar sociālo pakalpojumu sniedzēju par sabiedrībā balstītu  sociālo pakalpojumu sniegšanu citas pašvaldības 9.3.1.1 pasākuma ietvaros izveidotajā sabiedrībā balstītu  sociālo pakalpojumu infrastruktūrā.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?
-

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
-

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
-
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Labklājības ministrija
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://vktap.mk.gov.lv/public_participations/public_discussions/16a569a8-8b58-4b96-bb3d-fcb2b2a05b1b

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Sabiedrības līdzdalība tika izsludināta no 06.12.2023. līdz 20.12.2023. Sabiedriskas apspriedes rezultātā netika saņemts neviens viedoklis vai priekšlikums. 09.02.2023. notika sanāksme ar Latvijas Pašvaldību savienību un pašvaldību pārstāvjiem, kurā tika apspriests un saskaņots grozījuma projekts.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Labklājības ministrija
  • Centrālā finanšu un līgumu aģentūra
  • Pašvaldības
  • Sociālo pakalpojumu sniedzēji

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi