Anotācija (ex-ante)

23-TA-3231: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2018. gada 12. jūnija noteikumos Nr. 333 "Emisijas kvotu izsolīšanas instrumenta finansēto projektu atklāta konkursa "Siltumnīcefekta gāzu emisiju samazināšana ar viedajām pilsētvides tehnoloģijām" nolikums"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Tiesību akta projekts paredz veikt grozījumus Ministru kabineta 2018. gada 12. jūnija noteikumos Nr. 333 "Emisijas kvotu izsolīšanas instrumenta finansēto projektu atklāta konkursa "Siltumnīcefekta gāzu emisiju samazināšana ar viedajām pilsētvides tehnoloģijām" nolikums" (turpmāk – noteikumu projekts).
Noteikumu projekts sagatavots pamatojoties uz likuma „Par piesārņojumu” 32.2 panta 46 daļu.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikumu projekts paredz nosacījumus Emisijas kvotu izsolīšanas instrumenta (turpmāk – EKII) finansēto projektu atklātā konkursa "Siltumnīcefekta gāzu emisiju samazināšana ar viedajām pilsētvides tehnoloģijām" (turpmāk – konkurss) otrās kārtas organizēšanai, grozot Ministru kabineta 2018. gada 12. jūnija noteikumos Nr. 333 "Emisijas kvotu izsolīšanas instrumenta finansēto projektu atklāta konkursa "Siltumnīcefekta gāzu emisiju samazināšana ar viedajām pilsētvides tehnoloģijām" nolikums" (turpmāk – MK noteikumi Nr. 333).
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Konkursa pirmās atlases kārtas ietvaros potenciālie projektu iesniedzēji projektu iesniegumus varēja iesniegt 2018.gadā. Konkursa mērķis ir ieviest un demonstrēt viedās pilsētvides tehnoloģijas, kas samazina siltumnīcefekta gāzu (turpmāk - SEG) emisijas.
Pēc projektu iesniegumu vērtēšanas un lēmumu pieņemšanas par finanšu instrumenta finansējuma piešķiršanu (pirmās projektu iesniegumu atlases kārtā) tika noslēgts 21 līgums par projekta īstenošanu. Konkursa ietvaros ir īstenoti 15 projekti par kopējo EKII finansējumu 6,18milj. euro.
Apstiprinātos projektus īstenoja pašvaldības, to iestādes un pašvaldību kapitālsabiedrības. Apstiprināto projektu ietvaros, galvenokārt, plānota energoefektivitātes pasākumu īstenošana publisko ielu apgaismojuma infrastruktūrā. Konkursa ietvaros plānotais oglekļa dioksīda (turpmāk - CO2) emisiju samazinājums atbilstoši noslēgtajiem projektu īstenošanas līgumiem ir plānots vairāk kā 500 tCO2 gadā apmērā.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Eiropas Komisija 2020. gadā nāca klajā ar paziņojumu par Eiropas 2030. gada klimata politikas ieceru kāpināšanu, nosakot jaunu SEG emisiju samazināšanas mērķi 55% apmērā līdz 2030. gadam, salīdzinot ar 1990. gada līmeni. Eiropas Savienība (turpmāk – ES) Eiropas Zaļā kursa īstenošanai 2021. gada 14. jūlijā nāca klajā ar tiesību aktu pakotni “Fit for 55”, kurā iekļauti vairāku direktīvu un regulu grozījumi, lai sasniegtu jauno paaugstināto SEG emisiju samazināšanas mērķi, t.sk., nosakot paaugstinātus mērķus atjaunojamo energoresursu (turpmāk – AER) izmatošanai un energoefektivitātei. Lai turpinātu Latvijas virzību uz klimata mērķu sasniegšanu 2030. gadam, kā arī klimatneitralitātes sasniegšanu līdz 2050. gadam, ir nepieciešams vairāk īstenot aktivitātes saistībā ar SEG emisiju samazināšanu, piemēram, energoefektivitātes pasākumu īstenošana, AER iekārtu uzstādīšana un tml. Pasākumu īstenošana ilgtspējīgas enerģētikas un visaptverošas energoefektivitātes nodrošināšanai ir būtiska SEG emisiju samazināšanai enerģētikas sektorā. Enerģētika ir lielākais SEG emisiju avots, kas radīja 37 % no kopējām 2019. gada SEG emisijām. Saskaņā ar aprēķiniem ēku sektors Latvijā 2018. gadā radīja 1180,2 kt COemisiju, kas veido ap 12,9% no visām Latvijas emisiju tirdzniecības sistēmā neietverto darbību (ne-ETS) SEG emisijām 2018. gadā.
Lai ieviestu un demonstrētu viedās pilsētvides tehnoloģijas, kas samazina SEG emisijas, veicina atjaunīgās enerģijas izmantošanu un energoefektivitātes paaugstināšanu ir nepieciešams izstrādāt un īstenot atbalsta programmas reģionālā un pašvaldību līmenī, kas vienlaikus sniedz tūlītējus ekonomiskos un sociālos ieguvumus iedzīvotājiem un uzņēmumiem, piemēram, pašvaldību komunālo pakalpojumu nodrošināšanā attiecībā uz publisko komunālo notekūdeņu attīrīšanu, publisko apgaismojumu un tml.  Piemēram, priekšlikumā Eiropas Parlamenta un Padomes direktīvai par komunālo notekūdeņu attīrīšanu izvirzītās prasības paredz notekūdeņu attīrīšanas iekārtu energoefektivitātes paaugstināšanu un atjaunojamo energoresursu izmantošanas palielināšanu (līdz pat 100% no pašpatēriņa). Pēc Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas (turpmāk - SPRK) datiem, 2021. gadā Latvijā vidējais elektroenerģijas patēriņš kanalizācijas pakalpojumiem bija 1,20 kWh/m3 notekūdeņu, bet vidējās elektroenerģijas izmaksas – 0,26 EUR/ m3 notekūdeņu. Pēc SPRK datiem, 2021. gadā regulētajiem komersantiem aglomerācijās ar cilvēkekvivalentu > 10 000 elektronenerģijas, kurināmā, siltumenerģijas un gāzes izmaksas veidoja 5%-24 % no kanalizācijas pakalpojumu izmaksām. Saskaņā ar SPRK sniegto informāciju 2022.gadā un 2023.gada sākumā apstiprinātajos kanalizācijas pakalpojumu tarifos elektroenerģijas, kurināmā, siltumenerģijas un gāzes izmaksas veidoja jau 12-55% no kopējam kanalizācijas pakalpojumu izmaksām (bez rentabilitātes).
Neskatoties uz to, ka Klimata pārmaiņu finanšu instrumenta un EKII ietvaros ir īstenoti vairāki projektu iesniegumu konkursi attiecībā uz pašvaldību publisko ielu un teritoriju apgaismojumu, joprojām ir pietiekami augsta pašvaldību interese īstenot pasākumus, lai aizvietotu esošus neefektīvus ielu apgaismojuma gaismekļus ar energoefektīviem LED gaismekļiem. 
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekts sagatavots, lai EKII ietvaros varētu tikt organizēta konkursa projektu iesniegumu atlases otrā kārta. 
Konkursa ietvaros projekta iesniedzējs var būt pašvaldība, pašvaldības dibināta iestāde vai pašvaldības kapitālsabiedrība.
Atbilstoši Valsts pārvaldes iekārtas likuma 40. panta pirmajai daļai KEM deleģē Vides investīciju fondam veikt uzdevumus, kas minēti MK noteikumu Nr.333 3. punktā. Atbilstoši ikgadēji noslēgtajam Atsevišķu pārvaldes uzdevumu deleģēšanas līgumam starp KEM un Vides investīciju fondu, Vides investīciju fondam tiek deleģēti vairāki uzdevumi, gan attiecībā uz projektu konkursu organizēšanu, gan projektu iesniegumu vērtēšanu un lēmumu pieņemšanu, gan projektu ieviešanas uzraudzību, gan monitoringa uzraudzības veikšanu. Saskaņā ar Valsts pārvaldes iekārtas likuma 43.panta ceturtajā daļā noteikto padotības formu izvēlas ņemot vērā deleģēto valsts pārvaldes uzdevumu saturu. Konkrētā gadījumā Vides investīciju fondam tiek deleģēta gan projektu iesniegumu vērtēšana (ko veic koleģiāli), gan lēmuma pieņemšana par projekta apstiprināšanu/noraidīšanu, gan patstāvīga līgumu slēgšana un to izpildes kontrole,  kas nosaka  Vides investīciju fondam kā  līgumslēdzējam lielāku autonomijas pakāpi un arī atbildību par pieņemtajiem lēmumiem, lai nodrošinātu konkursa tiesisku norisi kopumā. Līdz ar to pakļautības forma (KEM tiesības dot rīkojumu par viena vai otra Vides investīciju fonda lēmuma pieņemšanu), šajā gadījumā  nav piemērojama, bet ar pārraudzību tiks nodrošināta kontrole par Vides investīciju fonds pieņemto lēmumu  tiesiskumu.
Izvērtējot Vides investīciju fonda līdzšinējo pieredzi Klimata pārmaiņu finanšu instrumenta un EKII un to ietvaros īstenoto projektu konkursu ieviešanā, kā arī ņemot vērā to, ka KEM nav resursu šādu finanšu instrumentu darbības organizēšanā, 2023. gada nogalē starp KEM un Vides investīciju fondu tika noslēgts atsevišķu pārvaldes uzdevumu deleģēšanas līgums.

Problēmu risināšanai noteikumu projekts paredz veikt šādus grozījumus MK noteikumo Nr.333:
1.punktā precizēti nosacījumi atbilstoši likum deleģējumam;
3.punktā precizētas Vides investīciju fonda funkcijas konkursa ietvaros;
4.punktā precizēts nosacījums attiecībā uz projekta iesniedzēju - pašvaldības kapitālsabiedrību;
6.punkts paredz finansējuma apjomu konkursa otrās kārtas organizēšanai.
9., 10. un 11.punktā veikti redakcionāli pilnveidojumi;
12.punkts precizēts, paredzot, ka projektus var īstenot visā Latvijas Republikas teritorijā;
12.1 paredz informatīvu nosacījumu, par to, ka konkursa ietvaros finansējums tiek piešķirts granta veidā;
14.punkts papildināts ar jaunu apakšpunktu, paredzot, ka, ja projektā plānotās aktivitātes ir saistītas ar publisko ielu un teritoriju apgaismojumu, tad minētajām iekārtām ir jābūt projekta iesniedzēja bilancē;
15., 16 un 16.1 apakšpunkts precizēts, sniedzot papildus atsauci attiecībā uz Informācijas atklātības likumu, kā arī apvienojot nosacījumus vienā apakšpunktā par prasībām kas jāņem vērā projektu iesniedzējiem lai varētu pretendēt uz finansējuma saņemšanu. Vienlaikus tiek paredzēts, ka šo prasību pārbaudi veic Vides investīciju fonds izmantojot valsts informācijas sistēmu;
24.1. apakšpunktā precizēti nosacījumi viedo pilsētvides tehnoloģiju izmantošanai.
25.5. apakšpunktā precizēti nosacījumi attiecībā uz darbībām, kas netiek atbalstītas konkursa ietvaros;
30.3. apakšpunkts un 30.1 punktā paredzēti nosacījumi par attiecināmo izmaksu atbilstību konkursa projektu iesniegumu atlases otrās kārtas ietvaros;
30.5. apakšpunktā veikti tehniski precizējumi;
32. punkts precizēts, paredzot, ka projektu iesniegumu konkursa atlases otrās kārtas izsludināšanu Vides investīciju fonds veic 10 darba dienu laikā, tādējādi pēc iespējas ātrāk nodrošinot iespēju iesniegt projektu iesniegumus un attiecīgi uzsākt projektu ieviešanu;
33. punktā veikti tehniski precizējumi;
35., 36., 37., 38., 39., 40., 74., 76. un 81. punkts precizēts, paredzot, ka projektu iesniegums drīkst iesniegt Vides investīciju fondā tikai elektroniskā formātā;
41.punkts paredz noteikt precīzu laika termiņu projektu iesniegumu vērtēšanai, kas līdz šim nebija ietverts un radīja neskaidrības projektu iesniedzējiem;
43.punkts paredz, ka vērtēšanas komisijā no KEM puses ir nepieciešama un ir pamatota viena pārstāvja dalība, kā arī vērtēšanas komisijas sastāvā ir jāiekļauj Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas pārstāvis. Savukārt Izglītības un zinātnes ministrijas un Satiksmes ministrijas pārstāvju dalība nav nepieciešama, ņemot vērā konkursa pirmās kārtas ietvaros iesniegto projektu tvērumu;
73.punkts precizēts ņemot vērā līdzšinējo pieredzi;
80.punkts precizēts, lai būtu precīzāks nosacījums attiecībā uz projektu rezultātu monitoringu;
83., 84., 85., 87.punkts precizēts redakcionāli;
90.punkts precizēts ņemot vērā līdzšinējo pieredzi un praksi;
94.punktls precizēts, nosakot skaidrāku dokumentu uzglabāšanas termiņu;
XII1 nodaļa izveidota , lai noteiktu konkursa īstenošanas uzraudzības un novērtēšanas prasības;
2.pielikumā veikti tehniski precizējumi, norādot aktuālos gadu skaitļus, nomainīts ministrijas nosaukums;
3.pielikumā veikti precizējumi izslēdzot kritērijus attiecībā uz projektu vērtēšanu, ja tie iesniegti papīra formātā.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2024
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2025
2026
2027
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
2 000 000
0
2 000 000
0
2 000 000
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
2 000 000
0
2 000 000
0
2 000 000
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
0
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
2 000 000
0
2 000 000
0
2 000 000
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
2 000 000
0
2 000 000
0
2 000 000
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
2 000 000
2 000 000
2 000 000
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Konkursa ietvaros pieejamais finansējums ir 6 000 000 euro. Sadalījumā pa gadiem tiek pieņemts, ka projektu īstenošanai 33,3% EKII finansējuma tiks izmantots 2024.gadā, savukārt 33,3% - 2025.gadā un 33,3% - 2026.gadā.
EKII finansējums projektu īstenošanai tiks ieplānots KEM programmas „Emisijas kvotu izsolīšanas instruments” (33.00.00) apakšprogrammā „Emisijas kvotu izsolīšanas instrumenta projekti” (33.02.00).
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Sabiedrības līdzdalība noteikumu projekta izstrādē nodrošināta, publicējot noteikumu projektu Vienotajā tiesību aktu projektu izstrādes un saskaņošanas portālā, nodrošinot iespēju sabiedrībai sniegt par to viedokli. Sabiedrības pārstāvji var līdzdarboties noteikumu projekta izstrādē, sniedzot atzinumu un viedokli par noteikumu projektu.
Ja līdz sabiedrības līdzdalības procesa beigām tiks saņemti sabiedrības pārstāvju komentāri, iebildumi un priekšlikumi, tad attiecīgi tie tiks vērtēti noteikumu projekta saskaņošanas procesā, un attiecīgi tiks precizēts noteikumu projekts un anotācija pirms noteikumu projekta iesniegšanas izskatīšanai Ministru kabineta sēdē.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • SIA "Vides investīciju fonds"

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
Sabiedrības grupa
Palielinās/samazinās
Stundas samaksas likme - euro
Laika patēriņš uz vienību - stundās
Subjektu skaits
Cik bieži - reizes gadā
Administratīvās izmaksas - euro
Aprēķinu skaidrojums
SIA "Vides investīciju fonds"
Uzdevumus, kas saistīti ar projektu iesniegumu pieņemšanu, vērtēšanu, apstiprināšanu un finanšu instrumenta finansējuma piešķiršanu, kā arī par līgumu par projekta īstenošanu sagatavošanu, noslēgšanu, grozīšanu un laušanu, projektu pārskatu pārbaudi un projektu īstenošanas kontroli, veiks Vides investīciju fonds. Finansējuma apjoms tiks aprēķināts atbilstoši iesniegto projektu iesniegumu skaitam un paredzēts ikgadējā Atsevišķu pārvaldes uzdevumu deleģēšanas līgumā. Izmaksas tiks segtas no apakšprogrammas 33.01.00 "Emisijas kvotu izsolīšanas instrumenta administrācija".
Kopā
0,00

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Paplašināsies uzdevumu veikšana SIA "Vides investīciju fonds"
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Īstenojot noteikumu projektā plānotās aktivitātes tiks veicināta Nacionālajā attīstības plānā 2027.gadam šādu progresa indikatoru sasniegšana: [271] SEG emisiju intensitāte un [309] No AER saražotās enerģijas īpatsvars kopējā enerģijas galapatēriņā.

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Noteikumu projekta apstiprināšanas gadījumā tiks īstenoti projekti, kas nodrošinās viedo klimata tehnoloģiju iegādi, uzstādīšanu un izmantošanu, kas sekmēs gaisa kvalitātes uzlabošanos.

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Noteikumu projekta apstiprināšanas gadījumā tiks īstenoti projekti, kas nodrošinās viedo klimata tehnoloģiju iegādi, uzstādīšanu un izmantošanu, kas sekmēs SEG emisiju samazināšanos.

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi