Anotācija (ex-ante)

22-TA-3452: Noteikumu projekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Noteikumi par ritošā sastāva vienību, kuras nereģistrē Eiropas ritekļu reģistrā, veidiem, prasības attiecībā uz tām, kā arī kārtību, kādā Valsts dzelzceļa tehniskā inspekcija atļauj šādu ritošā sastāva vienību izmantošanu" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekts ,,Noteikumi par ritošā sastāva vienību, kuras nereģistrē Eiropas ritekļu reģistrā, veidiem, prasības attiecībā uz tām, kā arī kārtību, kādā Valsts dzelzceļa tehniskā inspekcija atļauj šādu ritošā sastāva vienību izmantošanu” (turpmāk – Projekts) ir izstrādāts, lai noteiktu ritošā sastāva vienību, kuras nereģistrē Eiropas ritekļu reģistrā, veidus, prasības attiecībā uz tām, kā arī kārtību, kādā Valsts dzelzceļa tehniskās inspekcija (turpmāk – inspekcija) atļauj šādu ritošā sastāva vienību izmantošanu.
Projekts paredzēts, lai mazinātu administratīvo slogu dzelzceļa sistēmas dalībniekiem un atvieglotu speciālo ritošā sastāva vienību izmantošanas uzsākšanu.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Projekta mērķis saskaņā ar Dzelzceļa likuma 36.1 panta 4.1 daļu ir noteikt ritošā sastāva vienību veidus, kuras nereģistrē Eiropas ritekļu reģistrā, prasības attiecībā uz tām, kā arī kārtību, kādā inspekcija atļauj šādu ritošā sastāva vienību izmantošanu.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
2022. gada 1. novembrī ir stājušies spēkā Dzelzceļa likuma grozījumi, kas paredz izmaiņas attiecībā uz dzelzceļa drošības nodrošināšanas regulējumu. Līdz šim pastāvošais valsts ritošā sastāva reģistrs turpmāk kļūst par Eiropas ritekļu reģistra daļu, tāpēc Dzelzceļa likumā ir veikti grozījumi, aizstājot valsts ritošā sastāva reģistru ar Eiropas ritekļu reģistru.
Šobrīd valsts ritošā sastāva reģistrā ir iekļauti vairāki ritošā sastāva vienību veidi, kas nebūtu iekļaujami Eiropas ritekļu reģistrā, piemēram, dzelzceļa celtņi, kombinētās gaitas mašīnas, manevru darbu mehānismi. To iekļaušanai Eiropas ritekļu reģistrā ir nepieciešama ritošā sastāva vienības atbilstība savstarpējas izmantojamības tehniskajām specifikācijām (turpmāk – SITS), kā arī tai piemērojamas kopējās Eiropas Savienības procedūras ritekļu laišanai tirgū – Komisijas 2018. gada 4. aprīļa Īstenošanas Regula (ES) 2018/545, ar ko saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvu (ES) 2016/797 nosaka dzelzceļa ritekļa atļaujas un dzelzceļa ritekļa tipa atļaujas piešķiršanas procesa praktisko kārtību (turpmāk – Regula (ES) 2018/545), kas atsevišķām šādām ritošā sastāva vienībām vai nu gandrīz nav praktiski īstenojamas, vai rada nesamērīgu slogu un sadārdzinājumu.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Dzelzceļa likuma 1. panta 68. punkts noteic, ka riteklis ir ritošā sastāva vienība, kas sastāv no vienas vai vairākām strukturālām vai funkcionālām apakšsistēmām, kas minētas šā likuma 43.2 pantā. Atbilstoši Dzelzceļa likuma 43.2 panta ceturtajai daļai uz katru apakšsistēmu attiecas vismaz viena SITS. Uz ritošā sastāva apakšsistēmu attiecas Komisijas 2014. gada 18. novembra Regula (ES) Nr.1302/2014 par savstarpējas izmantojamības tehnisko specifikāciju attiecībā uz Eiropas Savienības dzelzceļu sistēmas ritošā sastāva apakšsistēmu "Lokomotīves un pasažieru ritošais sastāvs” un Komisijas 2013. gada 13. marta Regula (ES) Nr.321/2013 par savstarpējas izmantojamības tehnisko specifikāciju attiecībā uz Eiropas Savienības dzelzceļa sistēmas apakšsistēmu "Ritošais sastāvs – kravas vagoni” un par Komisijas Lēmuma 2006/861/EK atcelšanu. Uz vilcienu vadības un signalizācijas borta iekārtu apakšsistēmu attiecas Komisijas 2016. gada 27. maija Regula (ES) 2016/919 par savstarpējas izmantojamības tehnisko specifikāciju attiecībā uz dzelzceļu sistēmas vilcienu vadības un signalizācijas iekārtu apakšsistēmām Eiropas Savienībā.
Dzelzceļa likuma 1. panta 16. punkts noteic, ka ritošais sastāvs ir lokomotīves, vagoni, motorvilcieni, motorvagoni, vadāmi pašgājējvagoni, ceļu remonta mašīnas, celtņi, citas mašīnas un mehānismi, kuri savu tehnisko īpašību dēļ spēj pārvietoties vai pārvietojas pa sliedēm. Tomēr ne katra ritošā sastāva vienība, kas norādīta termina "ritošais sastāvs" skaidrojumā, sastāv no Dzelzceļa likuma 43.2 pantā minētajām apakšsistēmām, uz kuru attiektos vismaz viena SITS. Šis termins ir saturiski plašāks par SITS noteikto apakšsistēmas darbības jomu, jo, piemēram, tikai tādas ceļu remonta mašīnas ir iekļautas SITS darbības jomā, ja tās kustībai izmanto pašas savus dzelzceļa riteņus, tās konstruētas tā, lai satiksmes vadības vajadzībām to varētu uztvert ar sliežu ceļos izvietotu vilcienu detektēšanas sistēmu palīdzību, un tās darbojas transporta (kustības) režīmā kā pašgājējs riteklis vai kā velkams riteklis. Šobrīd valsts ritošā sastāva reģistrā ir reģistrētas arī tādas ritošā sastāva vienības, kas nav paredzētas darbībai transporta (kustības) režīmā un kurām līdz ar to SITS nav piemērojama, piemēram, kombinētas gaitas ekskavatori, kas veic rakšanas darbus pārvietojoties pa sliežu ceļiem tikai tehnoloģiska procesa ietvaros. Līdzīgi piemēri ir arī dzelzceļa celtņi un manevru darbu mehānismi. Šādas ritošā sastāva vienības nebūtu jāreģistrē Eiropas ritekļu reģistrā.
Tas ir attiecināms arī uz vēsturiskā mantojuma dzelzceļa, kura ir 750 mm sliežu ceļa platuma līnija starp Gulbeni un Alūksni, ritošā sastāva vienībām, jo neviena SITS neattiecas uz 750 mm sliežu ceļa platumu.
Risinājuma apraksts
Projekts paredz, ka ritošā sastāva vienību, kuras nereģistrē Eiropas ritekļu reģistrā (turpmāk – nereģistrējamas vienības) veidi ir vēsturiskā mantojuma dzelzceļa ritošais sastāvs; ritošais sastāvs, kas nepārvietojas kā vilciens un nav paredzēts tā uztveršanai ar vilcienu vadības sistēmas palīdzību - vadāmie pašgājējvagoni; dzelzceļa celtņi; sliežu ceļa remonta mašīnas un mašīnas un mehānismi, kuri savu tehnisko īpašību dēļ spēj pārvietoties vai pārvietojas pa sliedēm (manevrēšanas iekārtas, autoceļa-dzelzceļa kombinētās gaitas mašīnas, noceļamās mašīnas, piekabes un mobilās darba platformas).
Projekts nosaka prasības, kādām ir jāatbilst nereģistrējamām vienībām. Šīs prasības ir savietojamas un pielāgotas vispārīgajām pamatprasībām dzelzceļa sistēmai.
Projekts paredz, ka atbilstību izvirzītajām prasībām var apliecināt ar ražotāja atbilstības deklarāciju, kas ir pamatota ar attiecīgu tehnisko dokumentāciju, vai ar novērtētāja ziņojumu par riska novērtēšanas kopīgās drošības metodes piemērošanu, kas pamatots ar nereģistrējamās vienības tehnisko raksturlielumu atbilstības izvērtējumu.
Projekts paredz, ka fiziska vai juridiska persona, kas izmanto nereģistrējamo vienību dzelzceļa sistēmā, (turpmāk – lietotājs) sagatavo nepieciešamo dokumentāciju, tostarp izvērtējumu par nereģistrējamās vienības drošu iekļaušanos lietotāja drošības pārvaldības sistēmā vai izveidotajā sistēmā, kas spēj nodrošināt tā darbību attiecīgajā komercdarbības jomā dzelzceļa nozarē, un iesniedz to inspekcijā izmantošanas atļaujas saņemšanai. Inspekcija izvērtēs iesniegto dokumentu un nereģistrējamās vienības atbilstību šo noteikumu prasībām un atbilstības gadījumā atļaus tās izmantošanu.
Projekts paredz, ka, ja nereģistrējamās vienības ekspluatācijas laikā, veicot uzraudzību atbilstoši Dzelzceļa likuma prasībām, inspekcija konstatēs, ka nereģistrējamās vienības neatbilst kādai no piemērojamām pamatprasībām, inspekcija piemēros pagaidu drošības pasākumus.
Projekts paredz, ka, ja mainās nereģistrējamās vienības izmantošanas atļaujā norādītā informācija, nereģistrējamās vienības lietotājs iesniegs inspekcijā iesniegumu jaunas atļaujas saņemšanai, tam pievienojot tikai tos dokumentus, kuros ir norādītas izmaiņas. Veicot izvērtējumu, inspekcija ņems vērā iepriekš iesniegtos dokumentus un veiktās pārbaudes. Izdodot jaunu atļauju, iepriekš izdotā atļauja zaudēs spēku.
Šobrīd ekspluatācijā esošu ritošā sastāva vienību, kuras atbilst Projekta 2.punktā minētajiem ritošā sastāva veidiem, izmantošana ir atļauta saskaņā ar Ministru kabineta 2020. gada 9. jūnija noteikumiem Nr. 374 "Dzelzceļa savstarpējās izmantojamības noteikumi” (turpmāk – Noteikumi Nr.374), ja  tās ir atbilstoši laistas tirgū vai to izmantošana ir atļauta saskaņā ar Noteikumu Nr.374 IX nodaļu (Noslēguma jautājumi). Šādām ritošā sastāva vienībām Projektā izvirzītas prasības jau ir izpildītas, kā arī Projektā pieprasītā informācija ir jau pieejama, un tām nav nepieciešams noteikt papildu procedūras. Tāpēc Projekts paredz, Projekta 2.punktā minēto veidu ritošā sastāva vienības, kuru izmantošana saskaņā ar Noteikumiem Nr. 374  ir atļauta līdz Projekta spēkā stāšanās brīdim, arī turpmāk būs atļauts izmantot bez jaunas atļaujas saņemšanas.
Turpmāk Projekts attiecībā uz jaunām ritošā sastāva vienībām nodrošinās lietotāja izvēles brīvību atbilstoši Dzelzceļa likuma 36. 1 panta 4.1 daļā noteiktajam izmantot ritošā sastāva vienību, to nereģistrējot Eiropas ritekļu reģistrā. Savukārt Noteikumi Nr. 374  dod iespēju lietotājam saņemt atļauju laišanai tirgū un reģistrēt ritošā sastāva vienību Eiropas ritekļu reģistrā, ja tas spēj izpildīt iepriekš minēto SITS un Noteikumu Nr. 374 prasības, it īpaši Regulu (ES) 2018/545, kurā ir noteiktas piemērojamās procedūras.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Dzelzceļa sistēmas dalībnieki (pārvadātāji, manevru darbu veicēji, dzelzceļa infrastruktūras pārvaldītāji, citi komersanti, kuri izmantos nereģistrējamās vienības.
Ietekmes apraksts
Projekts paredz mazināt administratīvo slogu dzelzceļa sistēmas dalībniekiem, nosakot kādas ritošā sastāva vienības nereģistrē Eiropas ritekļu reģistrā, kā arī nosaka vienkāršāku procedūru šādu ritošā sastāva vienību izmantošanas uzsākšanai, nekā tas ir paredzēts Regulā (ES) 2018/545.
Juridiskās personas
  • Dzelzceļa sistēmas dalībnieki (pārvadātāji, manevru darbu veicēji, dzelzceļa infrastruktūras pārvaldītāji, citi komersanti, kuri izmantos nereģistrējamās vienības.
Ietekmes apraksts
Projekts paredz mazināt administratīvo slogu dzelzceļa sistēmas dalībniekiem, nosakot kādas ritošā sastāva vienības nereģistrē Eiropas ritekļu reģistrā, kā arī nosaka vienkāršāku procedūru šādu ritošā sastāva vienību izmantošanas uzsākšanai, nekā tas ir paredzēts Regulā (ES) 2018/545.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

Ietekmes apraksts
Projekts paredz mazināt administratīvo slogu dzelzceļa sistēmas dalībniekiem, nosakot kādas ritošā sastāva vienības nereģistrē Eiropas ritekļu reģistrā, kā arī nosaka vienkāršāku procedūru šādu ritošā sastāva vienību izmantošanas uzsākšanai, nekā tas ir paredzēts Regulā (ES) 2018/545.

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

Ietekmes apraksts
Projekts paredz mazināt administratīvo slogu dzelzceļa sistēmas dalībniekiem, nosakot kādas ritošā sastāva vienības nereģistrē Eiropas ritekļu reģistrā, kā arī nosaka vienkāršāku procedūru šādu ritošā sastāva vienību izmantošanas uzsākšanai, nekā tas ir paredzēts Regulā (ES) 2018/545.

2.2.5. uz konkurenci:

2.2.6. uz nodarbinātību:

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-

4.1.1. Ministru kabineta noteikumu projekts "Dzelzceļa ritekļu reģistrācijas kārtība" (Nr. 22-TA-3350).

Pamatojums un apraksts
Noteikumu projekts noteic dzelzceļa ritekļu reģistrācijas un pārreģistrācijas kārtību. Izstrādāts atbilstoši Dzelzceļa likuma 31. panta pirmās daļas 13. punktā noteiktajam deleģējumam. 
Atbildīgā institūcija
Satiksmes ministrija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
Projektā ir minētas atsauces uz dzelzceļa sistēmā tieši piemērojamiem Eiropas Savienības tiesību aktiem. Projekts neparedz direktīvu vai regulu pārņemšanu, bet precizē prasības atbilstoši Dzelzceļa likumā noteiktajam deleģējumam.

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Satiksmes ministrija, Valsts dzelzceļa tehniskā inspekcija
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://vktap.mk.gov.lv/public_participations/public_discussions/e1f8bbba-7d0f-4a0d-9c29-d5f2501c00f9

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Iebildumi un priekšlikumi netika saņemti.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Valsts dzelzceļa tehniskā inspekcija

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi