Anotācija (ex-ante)

PAZIŅOJUMS:
Iekšlietu ministrijas informācijas centrs informē, ka 19.05.2024 19:00-21:00 tiks veikti FPRIS (Fizisku personu reģistrācijas IS) tehniskie darbi, šajā laika posmā iespējami autentifikācijas traucējumi izmantojot vienotās pieteikšanās moduli.
23-TA-2665: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2010. gada 5. maija noteikumos Nr. 407 "Noteikumi par biedrības, nodibinājuma, reliģiskās organizācijas vai tās iestādes iepriekšējā gada darbības pārskata un turpmākās darbības plāna veidlapas paraugu"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Attīstības plānošanas dokuments
Apraksts

Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2010. gada 5. maija noteikumos Nr. 407 "Noteikumi par biedrības, nodibinājuma, reliģiskās organizācijas vai tās iestādes iepriekšējā gada darbības pārskata un turpmākās darbības plāna veidlapas paraugu"" (turpmāk - tiesību akta projekts) izstrāde izriet no Ministru kabineta 2022. gada 29. novembra sēdes (prot. Nr. 61, 30.§) protokollēmuma 4.2. apakšpunktā minētā uzdevuma.
Ar tiesību akta projektā iekļauto, tiek pabeigts 2022. gadā iesāktais tiesību normu sakārtošanas un administratīvā sloga mazināšanas process, neattiecinot veidlapas iesniegšanas prasības uz esošajām SLO, kas dublējas vairākos dokumentos, proti, Ministru kabineta 2022. gada 14. jūlija noteikumu Nr. 439 “Noteikumi par biedrību, nodibinājumu un arodbiedrību gada pārskatiem un grāmatvedības kārtošanu vienkāršā ieraksta sistēmā” (turpmāk – MK noteikumi Nr. 439) gada pārskata sadaļā “Vadības ziņojums”, Ministru kabineta 2022. gada 21. jūnija noteikumu Nr. 380 “Noteikumi par reliģisko organizāciju un to iestāžu gada pārskatiem un grāmatvedības kārtošanu vienkāršā ieraksta sistēmā” (turpmāk – MK noteikumi Nr. 380) gada pārskata sadaļā “Vadības ziņojums” un Ministru kabineta 2010. gada 5. maija noteikumu Nr. 407 “Noteikumi par biedrības, nodibinājuma, reliģiskās organizācijas vai tās iestādes iepriekšējā gada darbības pārskata un turpmākās darbības plāna veidlapas paraugu” (turpmāk – MK noteikumi Nr. 407) veidlapā.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts

Tiesību akta projekts paredz precizēt MK noteikumu Nr. 407 nosaukumu un pirmo punktu, lai tie atbilstu Sabiedriskā labuma organizāciju likuma deleģējumam, vienlaikus paredzot, ka MK noteikumus Nr. 407 prasības attiecas tikai uz tādām organizācijām, kas piesakās SLO statusam, kā arī pilnveidojot veidlapu.

Spēkā stāšanās termiņš
01.01.2024.
Pamatojums

Ar grozījumiem MK noteikumos Nr. 407 tiek pabeigts 2022. gadā iesāktais tiesību normu sakārtošanas un administratīvā sloga mazināšanas process, izslēdzot nepieciešamību SLO saskaņā ar MK noteikumu Nr. 407 sniegt informāciju par iepriekšējā pārskata gada darbību un turpmākās darbības plāniem, kas saskaņā ar MK noteikumu Nr. 439 un MK noteikumu Nr. 380 prasībām ir iekļaujama gada pārskata sadaļā “Vadības ziņojums”. 
 

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija

Informatīvā ziņojuma “Par sabiedriskā labuma organizāciju darbību un attīstību” (izskatīts Ministru kabineta 2022. gada 29. novembra sēdē, prot. Nr. 61, 30.§) izstrādes laikā tika konstatēts, ka SLO ir nesamērīgi liels slogs gada pārskatu, darbības pārskata u.c. atskaišu aizpildīšanā, jo lielu daļu informācijas, ko SLO norāda gada pārskatā, ir nepieciešams dublēt arī SLO darbības pārskatā, tāpēc MK noteikumos Nr. 439 un MK noteikumos Nr. 380 tika iestrādātas prasības attiecībā uz SLO, t.i., informāciju par SLO veikto darbību iepriekšējā pārskata gadā un turpmākajiem darbības plāniem, norādot gada pārskata Vadības ziņojumā. 
Sabiedriskā labuma organizāciju likuma (turpmāk - Likums) 7. panta pirmā daļa nosaka, ka biedrība, nodibinājums vai reliģiskā organizācija un to iestāde (turpmāk – organizācija), kas vēlas iegūt sabiedriskā labuma organizācijas (turpmāk – SLO) statusu, iesniedz Valsts ieņēmumu dienestam (turpmāk – VID) iesniegumu par SLO statusa piešķiršanu. Saskaņā ar Likuma 7. panta otro daļu organizācijai, pretendējot uz SLO statusa saņemšanu, iesniegumam jāpievieno iepriekšējā gada darbības pārskats un turpmākās darbības plāns. Saskaņā ar MK noteikumu Nr. 407 3. punktu, organizācija aizpilda veidlapas I, II un III daļu. Taču, ja organizācija ir reģistrēta biedrību un nodibinājumu reģistrā vai reliģisko organizāciju un to iestāžu reģistrā gadā, kurā tā iesniedz Valsts ieņēmumu dienestā minēto iesniegumu, organizācija aizpilda veidlapas I un III daļu. Lai organizācija saglabātu SLO statusu, tai saskaņā ar Likuma 13. panta pirmo daļu katru gadu līdz 31. martam ir jāiesniedz Valsts ieņēmumu dienestam iepriekšējā gada darbības pārskats. Saskaņā ar MK noteikumu Nr. 407  2. punktu, SLO aizpilda veidlapas I un II daļu. Vienlaikus norādāms, ka gada pārskata sagatavošanu un iesniegšanu biedrībām un nodibinājumiem nosaka MK noteikumi Nr. 439 un MK noteikumi Nr. 380. 
 

Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts

Lai SLO mazinātu aizpildāmo pārskatu apjomu, visa nepieciešamā informācija, kas attiecas uz SLO iepriekšējā gada darbības pārskatu un turpmākās darbības plānu, tika iestrādāta MK noteikumu Nr. 439 gada pārskata Vadības ziņojumā IV. sadaļā “Informācija, ko sniedz organizācija, kurai ir piešķirts sabiedriskā labuma organizācijas statuss” un MK noteikumu Nr. 380 gada pārskata Vadības ziņojumā – III. sadaļā “Informācija, ko sniedz reliģiskā organizācija, kurai ir piešķirts sabiedriskā labuma organizācijas statuss”. Ar grozījumiem MK noteikumos Nr. 407 tiek pabeigts 2022. gadā iesāktais tiesību normu sakārtošanas un administratīvā sloga mazināšanas process, svītrojot informāciju, kas dublējas vairākos dokumentos - MK noteikumu Nr. 439 un MK noteikumu Nr. 380 gada pārskata sadaļā “Vadības ziņojums” un MK noteikumu Nr. 407 veidlapā. 
 

Risinājuma apraksts

Ņemot vērā, ka visa informācija, kas SLO jāsniedz saistībā ar tās iepriekšējā gadā veikto darbību un turpmākajiem darbības plāniem, ir iesniedzama gada pārskata sadaļā “Vadības ziņojums”, nepieciešams grozīt MK noteikumus Nr. 407, svītrojot 2. punktu un saglabājot līdzšinējās veidlapas iesniegšanas prasības tikai uz tādām organizācijām, kas piesakās SLO statusam.
 

Problēmas apraksts

Ņemot vērā, ka tiesību akta projekta 1. punkts nosaka  biedrības, nodibinājuma, reliģiskās organizācijas vai tās iestādes iepriekšējā gada darbības pārskata un turpmākās darbības plāna veidlapu, nepieciešams izteikt 3. punktu jaunā redakcijā, nosakot izņēmumu veidlapas otrās daļas aizpildīšanai tādam organizācijām, kuras biedrību un nodibinājumu reģistrā vai reliģisko organizāciju un to iestāžu reģistrā reģistrētas gadā, kurā tiek iesniegts iesniegums par sabiedriskā labuma organizācijas statusa piešķiršanu.

Risinājuma apraksts

Tiesību akta projekta 1.4. apakšpunkts nosaka izņēmumu, proti, veidlapas II daļu neaizpilda, ja organizācija biedrību un nodibinājumu reģistrā vai reliģisko organizāciju un to iestāžu reģistrā reģistrēta gadā, kurā tiek iesniegts iesniegums par sabiedriskā labuma organizācijas statusa piešķiršanu.

Problēmas apraksts
Pirms jauno MK noteikumu Nr. 439 un MK noteikumu Nr. 380 stāšanās spēkā 2022. gadā SLO bija neskaidrības un jautājumi par MK noteikumu Nr. 407 veidlapas atsevišķās ailēs norādāmo informāciju. Pabeidzot iesākto sakārtošanas procesu, izmaiņas tiek ieviestas arī MK noteikumu Nr. 407 veidlapā, kas turpmāk attieksies tikai uz tādām organizācijām, kas piesakās SLO statusam.
Risinājuma apraksts
Tiek pilnveidota MK noteikumu Nr. 407 pielikumā esošā veidlapa (konkrēti 7.punkts), vienlaikus iekļaujot skaidrojumu par attiecīgajā ailē norādāmo informāciju. Proti, pielikuma 7. punktā pie informācijas "sabiedriskā labuma guvēju skaits" organizācija norāda sabiedriskā labuma guvēju skaitu. Lai iespējami objektīvāk varētu novērtēt sabiedrisko labumu, primāri kā sabiedriskā labuma guvēju skaitu norāda fizisko personu skaitu, kuras ietekmēja organizācijas darbības. Ja organizācijas darbības rezultātā nav iespējams kā rādītāju noteikt fizisko personu skaitu, tad jāizvērtē, vai darbība vērsta uz kādu objektu (piemēram, kultūrvēsturisku vai arhitektūras pieminekli), vai lokāla, reģionāla, valsts mēroga teritoriju (piemēram, novēršot problēmas ar klaiņojošiem dzīvniekiem, norāda, kādu teritoriju ietekmēja organizācijas darbība).

Iesniegumu un veidlapu organizācija Valsts ieņēmumu dienestam var iesniegt saskaņā ar Administratīvā procesa likuma 56. panta nosacījumiem, vienlaikus norādāms, ka jau šobrīd organizācija iesniegumu par sabiedriskā labuma organizācijas statusa piešķiršanu un tam pievienojamo organizācijas iepriekšējā gada darbības pārskata un turpmākās darbības plāna veidlapu var iesniegt Valsts ieņēmumu dienesta elektroniskās deklarēšanas sistēmā. Vienlaikus ir svarīgi norādīt, ka daļa informācijas veidlapā ielasās automātiski no Valsts ieņēmumu dienesta datu bāzes (piemēram, organizācijas nosaukums un reģistrācijas numurs). Veidlapas 4. punktā organizācija norāda tikai to informāciju, kas tai ir aktuāla.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

Tiesību aktu portāla funkcionalitātes dēļ, noteikumu pielikums tiek izteikts jaunā redakcijā, lai gan grozījumi veikti vienīgi noteikumu pielikuma 7. punktā, aiz vārdiem "sabiedriskā labuma guvēju skaits" papildināts ar vārdiem "fiziskās personas, objekts, teritorija". 

2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Juridiskās personas
  • nevalstiskās organizācijas
Ietekmes apraksts
Biedrība, nodibinājums, reliģiskā organizācija vai to iestāde, kurai ir piešķirts SLO statuss, no noteikumu projekta spēkā stāšanās dienas neaizpilda un nesniedz VID MK noteikumu Nr. 407 veidlapu.

Organizācijām, kas piesakās SLO statusam, ir skaidri saprotams, kāda informācija norādāma pie informācijas "sabiedriskā labuma guvēji".

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
Sabiedrības grupa
Palielinās/samazinās
Stundas samaksas likme - euro
Laika patēriņš uz vienību - stundās
Subjektu skaits
Cik bieži - reizes gadā
Administratīvās izmaksas - euro
Aprēķinu skaidrojums
Juridiskās personas
Kopā (juridiskās personas)
0,00
nevalstiskās organizācijas
neietekmē
Tiesību akta projekts neparedz ietekmi uz administratīvā sloga izmaiņām biedrībām un nodibinājumiem, jo novērš nepilnību - SLO informācijas par iepriekšējā gada darbības pārskatu un turpmākās darbības plāniem dublēšanos grāmatvedības noteikumos (MK noteikumu Nr. 439 un MK noteikumu Nr. 380) un MK noteikumos 407. Organizācijām, kas piesakās SLO statusam, veidlapā iesniedzamā informācija nemainās.
Kopā
0,00

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2023
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2024
2025
2026
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
66 315
0
4 642
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
66 315
0
4 642
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
0
66 315
0
4 642
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
0
66 315
0
4 642
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
-
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Nepieciešamais finansējums izmaiņu ieviešanai Valsts ieņēmumu dienesta informācijas sistēmās 2024. gadam 66 315 EUR apmērā un to uzturēšanai 2025. gadam un turpmāk ik gadu 4 642 EUR apmērā tiks nodrošināts Finanšu ministrijas pamatbudžeta programmas 33.00.00 “Valsts ieņēmumu un muitas politikas nodrošināšana” piešķirto līdzekļu ietvaros.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums

Pēc būtības grozījumi MK noteikumos Nr. 407 ir tehniski un pabeidz 2022. gadā iesākto tiesību normu sakārtošanas un administratīvā sloga mazināšanas procesu, izslēdzot nepieciešamību SLO saskaņā ar MK noteikumiem Nr. 407 sniegt informāciju par iepriekšējā pārskata gada darbību un turpmākās darbības plāniem, kas ir iekļauta MK noteikumu Nr. 439 un MK noteikumu Nr. 380 gada pārskata sadaļā “Vadības ziņojums”. Vienlaikus tiek detalizētāk precizēta MK noteikumu Nr. 407 pielikuma 7. punktā sniedzamā informācija.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Valsts ieņēmumu dienests

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi