23-TA-1832: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par nekustamā īpašuma "Mazputniņi" Iecavas pagastā, Bauskas novadā, daļas pirkšanu projekta "Eiropas standarta platuma 1435 mm dzelzceļa līnijas izbūves "Rail Baltica" koridorā caur Igauniju, Latviju un Lietuvu" īstenošanai" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Sabiedrības vajadzībām nepieciešamā nekustamā īpašuma atsavināšanas likuma (turpmāk – Likums) 9. panta pirmā daļa.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekts paredz projekta “Eiropas standarta platuma 1435 mm dzelzceļa līnijas izbūve “Rail Baltica” koridorā caur Igauniju, Latviju un Lietuvu” (turpmāk – Rail Baltica projekts) īstenošanas vajadzībām no privātpersonas atsavināt tai piederoša nekustamā īpašuma “Mazputniņi”, Iecavas pagastā, Bauskas novadā (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 4064 010 2722) sastāvā esošās zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 4064 010 2722) daļu 2,5336 ha platībā (platība var tikt precizēta zemes kadastrālās uzmērīšanas procesā).
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Īstenojot Rail Baltica projektu, nepieciešams atsavināt īpašniekam piederoša nekustamā īpašuma “Mazputniņi”, Iecavas pagastā, Bauskas novadā (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 4064 010 2722) (turpmāk – Nekustamais īpašums), sastāvā esošās zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 4064 010 2722) (turpmāk – Zemes vienība) daļu 2,5336 ha platībā (platība var tikt precizēta zemes kadastrālās uzmērīšanas procesā) (turpmāk – Nekustamā īpašuma daļa).
Rail Baltica projekta īstenošanai paredzētā darbība, nosakot dzelzceļa līnijas trases novietojumu Latvijas teritorijā, akceptēta ar Ministru kabineta 2016. gada 24. augusta rīkojumu Nr. 467 “Par Eiropas standarta platuma publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras līnijas Rail Baltica būvniecībai paredzētās darbības akceptu”. Ar Ministru kabineta 2016. gada 24. augusta rīkojumu Nr. 468 “Par nacionālo interešu objekta statusa noteikšanu Eiropas standarta platuma publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūrai Rail Baltica” noteikts nacionālo interešu objekta statuss.
Saskaņā ar pilnsabiedrības “RB Latvija” veiktās izpētes “Eiropas standarta platuma dzelzceļa līnijas Rail Baltica Latvijas posma detalizēta tehniskā izpēte un ietekmes uz vidi novērtējums” tehniskajiem risinājumiem un to detalizāciju būvprojektos Rail Baltica trases robeža skar Nekustamā īpašuma daļu.
Rail Baltica projekta īstenošanai nepieciešams atsavināt Nekustamā īpašuma daļu 2,5336 ha platībā:
Zemes vienības daļa aptuveni 0,2332 ha platībā, kas ir nepieciešama Rail Baltica projekta dzelzceļa infrastruktūras publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras nodalījuma joslā izbūvei;
Zemes vienības daļa aptuveni 0,7021 ha platībā, kas ir nepieciešama valsts nozīmes ceļa būvdarbiem (ceļa nodalījuma josla);
Zemes vienības daļas aptuveni 1,5983 ha platībā, kas nepieciešama valstij piederoša pašvaldības nozīmes ceļa būvdarbiem (ceļa nodalījuma josla).
Nekustamā īpašuma daļa tiek atsavināta publiskās lietošanas dzelzceļa transporta infrastruktūras projekta attīstībai un atbilstoši RB Rail AS sniegtajai informācijai par būvprojekta tehniskajiem risinājumiem un projektēto autoceļu nozīmi, atsavināšana ir vienīgais veids šī mērķa sasniegšanai, ievērojot Dzelzceļa likuma 15. panta pirmā daļā noteikto, ka zeme valsts publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā ir valsts īpašums, un likuma “Par autoceļiem” 4.panta regulējumu.
Rail Baltica projekta īstenošanai paredzētā darbība, nosakot dzelzceļa līnijas trases novietojumu Latvijas teritorijā, akceptēta ar Ministru kabineta 2016. gada 24. augusta rīkojumu Nr. 467 “Par Eiropas standarta platuma publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras līnijas Rail Baltica būvniecībai paredzētās darbības akceptu”. Ar Ministru kabineta 2016. gada 24. augusta rīkojumu Nr. 468 “Par nacionālo interešu objekta statusa noteikšanu Eiropas standarta platuma publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūrai Rail Baltica” noteikts nacionālo interešu objekta statuss.
Saskaņā ar pilnsabiedrības “RB Latvija” veiktās izpētes “Eiropas standarta platuma dzelzceļa līnijas Rail Baltica Latvijas posma detalizēta tehniskā izpēte un ietekmes uz vidi novērtējums” tehniskajiem risinājumiem un to detalizāciju būvprojektos Rail Baltica trases robeža skar Nekustamā īpašuma daļu.
Rail Baltica projekta īstenošanai nepieciešams atsavināt Nekustamā īpašuma daļu 2,5336 ha platībā:
Zemes vienības daļa aptuveni 0,2332 ha platībā, kas ir nepieciešama Rail Baltica projekta dzelzceļa infrastruktūras publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras nodalījuma joslā izbūvei;
Zemes vienības daļa aptuveni 0,7021 ha platībā, kas ir nepieciešama valsts nozīmes ceļa būvdarbiem (ceļa nodalījuma josla);
Zemes vienības daļas aptuveni 1,5983 ha platībā, kas nepieciešama valstij piederoša pašvaldības nozīmes ceļa būvdarbiem (ceļa nodalījuma josla).
Nekustamā īpašuma daļa tiek atsavināta publiskās lietošanas dzelzceļa transporta infrastruktūras projekta attīstībai un atbilstoši RB Rail AS sniegtajai informācijai par būvprojekta tehniskajiem risinājumiem un projektēto autoceļu nozīmi, atsavināšana ir vienīgais veids šī mērķa sasniegšanai, ievērojot Dzelzceļa likuma 15. panta pirmā daļā noteikto, ka zeme valsts publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā ir valsts īpašums, un likuma “Par autoceļiem” 4.panta regulējumu.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Nekustamais īpašums reģistrēts Zemgales rajona tiesas Iecavas pagasta zemesgrāmatas nodalījumā Nr. 100000097122. Īpašuma tiesības uz Nekustamo īpašumu nostiprinātas juridiskai personai (turpmāk – Nekustamā īpašuma īpašnieks). Nekustamais īpašums sastāv no zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 4064 010 2722) 10 ha platībā.
Zemesgrāmatas nodalījumā Nekustamajam īpašumam nav reģistrētas ķīlas tiesības, piedziņas atzīmes, nomas un apbūves tiesības. Zemesgrāmatas nodalījumā Nekustamais īpašums apgrūtināts ar lietu tiesībām atzīmes veidā:
1) aizsargjosla gar autoceļu Iecava-Stelpe – 2,35 ha;
2) aizsargjosla gar apakšzemes kabeļu līniju – 0,11 ha;
3) aizsargjosla gar elektrisko tīklu gaisvadu līniju ar nominālo spriegumu 20 KV – 1,15 ha;
4) aizsargjosla gar elektrisko tīklu gaisvadu līniju ar nominālo spriegumu 04 KV – 1,55 ha; 5) servitūts ar tiesību uz braucamo ceļu par labu autoceļam – 0,02 ha.
Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmā (turpmāk – Kadastra informācijas sistēma) Zemes vienībai ir reģistrēti šādi apgrūtinājumi:
1) aizsargjoslas teritorija gar autoceļu – 2,3500 ha;
2) aizsargjoslas teritorija gar pazemes elektronisko sakaru tīklu līnijām un kabeļu kanalizāciju – 0,1100 ha;
3) aizsargjoslas teritorija gar elektrisko tīklu gaisvadu līniju ārpus pilsētām un ciemiem, kā arī pilsētu lauku teritorijās – 1,1500 ha;
4) aizsargjoslas teritorija gar elektrisko tīklu gaisvadu līniju ārpus pilsētām un ciemiem, kā arī pilsētu lauku teritorijās – 1,5500 ha, ceļa servitūta teritorija 0,0200 ha.
Ar Bauskas novada pašvaldības 2023. gada 17. marta lēmumu Nr. IAP/2023/3-27/34/APL apstiprinātajā zemes ierīcības projektā atsavināmajā Nekustamā īpašuma daļā ir noteikti atbilstošie apgrūtinājumi (ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar valsts vietējiem un pašvaldību autoceļiem lauku apvidos, vairāk par 100 kilometriem garas dabiskas ūdensteces vides un dabas resursu aizsardzības aizsargjoslas teritorija lauku apvidos, ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar elektrisko tīklu gaisvadu līniju ārpus pilsētām un ciemiem ar nominālo spriegumu līdz 20 kilovoltiem, ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar valsts reģionālajiem autoceļiem lauku apvidos, ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar pazemes elektronisko sakaru tīklu līniju un kabeļu kanalizāciju, ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija ap pazemes elektronisko sakaru tīklu kabeļu līniju neapkalpojamu pastiprināšanas un reģenerācijas punktu kabeļu kanalizācijas aku un optisko kabeļu uzmavu gruntī, ceļa servitūta teritorija). Atbilstoši Aizsargjoslu likumā un citos normatīvajos aktos noteiktajam ievērojami noteiktie aprobežojumi attiecīgajā aizsargjoslā. Rail Baltica projekta projektēšanas un būvdarbu ietvaros tiek nodrošināta gan normatīvo aktu, gan attiecīgo komersantu izsniegto tehnisko noteikumu, gan būvvaldes izdoto nosacījumu ievērošana un izpilde.
Saskaņā ar Kadastra informācijas sistēmas datiem Zemes vienības platība ir 10 ha, tās lietošanas mērķis ir “Zeme, uz kuras galvenā saimnieciskā darbība ir lauksaimniecība” (kods 0101). Platības sadalījums par lietošanas veidiem:
1) Lauksaimniecībā izmantojamās zemes platība – 8,6800 ha;
2) Krūmāju platība – 1,1100 ha;
3) Ūdens objektu zeme 0,1000 ha;
4) Zemes zem ceļiem platība – 0,1100 ha.
Nodalot Rail Baltica projektam nepieciešamo Nekustamā īpašuma sastāvā esošās Zemes vienības daļu 2,5336 ha platībā, atlikumā veidojas Zemes vienības daļas aptuveni 7,4664 ha platībā. Atbilstoši Bauskas novada pašvaldības 2022. gada 24. septembra atzinumam BNP/2022/4.7/1762/N paliekošā zemes vienības daļa aptuveni 7,4664 ha platībā atbilst vietējās pašvaldības teritorijas plānojuma prasībām par minimālo platību jaunveidojamām zemes vienībām (ir lielāka par 2 ha) un turpmāk ir izmantojama pastāvīgi.
Nekustamā īpašuma īpašnieks ir pieteicis prasījumus:
- Nekustamo īpašumu nav bijis iespējams iznomāt, pārdot vai attīstīt, jo potenciālie darījumu dalībnieki nav ieinteresēti darījumu noslēgšanā, ņemot vērā, ka uz Zemes vienības daļas tiks izvietota Rail Baltica trase, lūdz kompensēt nodarītos zaudējumus (negūtos ienākumus no neiznomātās zemes);
- kopš brīža, kad tika apstiprināts Rail Baltica trases novietojums, Nekustamo īpašumu nav bijis iespējams izmantot, lūdz kompensēt samaksāto nekustamā īpašuma nodokli;
- atsavināt visu Nekustamo īpašumu, jo atlikusī zemes daļa nav izmantojama;
- saīsināt plānoto ceļa posmu, kas atrodas uz Zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 4064 010 2722 daļas 2,5336 ha platībā, cik vien tas būtu iespējams sākot no galvenā ceļa;
- iegādāties valstij Zemes vienības daļu 2,5336 ha platībā par cenu 3 EUR par 1 kv.m. zemes platības.
Pamatojoties uz Likuma 9. pantu un Ministru kabineta 2011. gada 15. marta noteikumu Nr. 204 “Kārtība, kādā nosaka taisnīgu atlīdzību par sabiedrības vajadzībām atsavināmo nekustamo īpašumu” (turpmāk – Ministru kabineta noteikumi) 36.1. apakšpunktu, Satiksmes ministrija ar 2023. gada 20.jūlija lēmumu Nr.03.1-14/2075 apstiprināja taisnīgas atlīdzības apmēru par nekustamā īpašuma „Mazputniņi”, Iecavas pagastā, Bauskas novadā, kadastra Nr. 4064 010 2722, sastāvā esošās zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 4064 010 2722 daļu 2,5336 ha platībā (platība var tikt precizēta zemes kadastrālās uzmērīšanas procesā) 7 854,16 EUR (septiņi tūkstoši astoņi simti piecdesmit četri eiro sešpadsmit centi) jeb 0,31 EUR par 1 kv.m zemes platības, kas būs jāpiemēro, veicot atlīdzības apmēra pārrēķinu, ja zemes vienības daļas platība tiks precizēta pēc zemes kadastrālās uzmērīšanas.
Par Nekustamā īpašuma īpašnieka prasījumiem:
- nekustamo īpašumu nav iespējams iznomāt, pārdot vai attīstīt, jo potenciālie darījumu dalībnieki nav ieinteresēti darījumu noslēgšanā, ņemot vērā, ka uz zemes vienības daļas tiks izvietota Rail Baltica trase - kompensēt negūtos ienākumus no neiznomātās zemes – saskaņā ar Civillikuma 927. pantu īpašums ir pilnīgas varas tiesība pār lietu, tas ir, tiesība valdīt un lietot to, iegūt no tās visus iespējamos labumus, ar to rīkoties un noteiktā kārtā atprasīt to atpakaļ no katras trešās personas ar īpašuma prasību. Īpašuma tiesība sevī ietver tiesības valdīt (likumīgā faktiskā vara pār lietu), tiesības lietot (izmantot lietas derīgās īpašības, iegūt no tās peļņu, ienākumu un augļus) un tiesības rīkoties (iespēju noteikt mantas tiesisko stāvokli, to atsavinot, nododot lietošanā). Civillikuma 1036. pants noteic, ka īpašums dod īpašniekam vienam pašam pilnīgas varas tiesību par lietu, ciktāl šī tiesība nav pakļauta sevišķi noteiktiem aprobežojumiem. Nekustamais īpašums “Mazputniņi”, Iecavas pagastā, Bauskas novadā, kadastra Nr. 4064 010 2722, kas sastāv no zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 4064 010 2722, 10 ha platībā, nav pakļauts tādiem ar likumu noteiktiem aprobežojumiem, kas ierobežotu rīcību ar to, tai skaitā iznomāt, atsavināt, vai gūt no tā labumu kādā citā normatīvajiem aktiem, tostarp teritorijas plānojumam atbilstošā veidā. Saskaņā ar Likuma 10.panta pirmo daļu zemesgrāmatā atzīmi par aizliegumu atsavināt un apgrūtināt nekustamo īpašumu ar lietu un saistību tiesībām bez institūcijas piekrišanas ieraksta pēc tam, kad Ministru kabinets pieņēmis lēmumu ierosināt sabiedrības vajadzību nodrošināšanai nepieciešamā nekustamā īpašuma atsavināšanu par noteikto atlīdzību. Zaudējuma pieteikumā norādītais apsvērums, ka šīs tiesības nav iespējams realizēt, jo potenciālie darījumu dalībnieki nav ieinteresēti darījumu noslēgšanā, ņemot vērā, ka uz atsavināmās Zemes vienības daļas tiks izvietota Rail Baltica trase, nav uzskatāms par likumisku ierobežojumu realizēt ar likumu piešķirtās tiesības rīkoties ar īpašumu. Tikai no paša īpašnieka ir atkarīgs, kādā veidā viņš izvēlas realizēt ar likumu piešķirtās tiesības rīkoties ar savu īpašumu. Turklāt īpašnieks nav iesniedzis pierādījumus, kas apliecina apgalvojumu, ka Rail Baltica projekta īstenošana faktiski ir radījusi šķēršļus rīkoties ar Nekustamo īpašumu atbilstoši atļautajai izmantošanai;
- kopš brīža, kad tika apstiprināts Rail Baltica trases novietojums, Nekustamo īpašumu nav bijis iespējams izmantot, kompensēt samaksāto nekustamā īpašuma nodokli – saskaņā ar likuma “Par nekustamā īpašuma nodokli” 1. pantu nekustamā īpašuma nodokli maksā Latvijas vai ārvalstu fiziskās un juridiskās personas, kuru īpašumā ir nekustamais īpašums. Šī paša likuma 2. panta pirmā daļa noteic, ka par nekustamā īpašuma īpašnieku šā likuma izpratnē uzskatāma persona, kuras īpašuma tiesības uz nekustamo īpašumu ir nostiprinātas zemesgrāmatā. Ņemot vērā, ka nekustamā īpašuma nodokļa maksāšanas pienākums gulstas uz nekustamā īpašuma īpašnieku, ir noraidāms šo zaudējuma prasījums;
- atsavināt visu nekustamo īpašumu, jo atlikusī zemes daļa nav izmantojama – sabiedrības vajadzībām ir ierosināts atsavināt nekustamā īpašuma “Mazputniņi”, Iecavas pagastā, Bauskas novadā, kadastra Nr. 4064 010 2722, sastāvā esošās zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 4064 010 2722, daļu 2,5336 ha platībā. Atlikumā veidojās (netiek atsavināta) zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 4064 010 2722 daļa 7,4664 ha platība. Atsavināšanas likuma 6. panta pirmā daļa noteic, ja sabiedrības vajadzībām nepieciešama tikai nekustamā īpašuma daļa un atlikusī tā daļa nepietiekamās platības, apgrūtinājumu, konfigurācijas vai citu apstākļu dēļ nav izmantojama atbilstoši vietējās pašvaldības teritorijas plānojumam, institūcija ierosina visa nekustamā īpašuma atsavināšanu un atsavina visu nekustamo īpašumu, ja ar nekustamā īpašuma īpašnieku nevienojas citādi. Tas ir, gadījumā, kad institūcija veic zemes vienības daļas atsavināšanu, pienākums atsavināt visu zemes vienību ir tikai tādā gadījumā, ja atlikusī (neatsavināmā) zemes vienības daļa nav izmantojama atbilstoši vietējās pašvaldības teritorijas plānojumam. Bauskas novada pašvaldība ar 2021. gada 24. septembra vēstuli Nr. BNA/2021/3-14.28/1726/N ir darījusi zināmu, ka Iecavas novada teritorijas plānojuma Teritorijas izmantošanas un apbūves noteikumu 27.punkts nosaka, ka minimālās zemes vienības platības vispārīgā gadījumā ārpus ciemu teritorijām ir 2 ha. Līdz ar to, ņemot vērā, ka paliekošā Zemes vienības daļas platība ir lielāka par 2 ha, tā ir izmantojama atbilstoši vietējās pašvaldības teritorijas plānojumam. Ņemot vērā norādīto, nav tiesiska pamata atsavināt nekustamā īpašuma “Mazputniņi”, Iecavas pagastā, Bauskas novadā, kadastra Nr. 4064 010 2722, sastāvā ietilpstošo zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 4064 010 2722, visā tās apjomā;
- saīsināt plānoto ceļa posmu, kas atrodas uz zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 4064 010 2722, daļas 2,5336 ha platībā, cik vien tas būtu iespējams sākot no galvenā ceļa – saskaņā ar AS RB Rail, kas ir atbildīga par projektēšanas aktivitāti konkrētā Rail Baltica projekta posmā, sniegto informāciju, Rail Baltica projekta ietvaros izbūvējamās infrastruktūras būvprojekta risinājumi paredz valsts reģionālā autoceļa P92 pārvadu pār Rail Baltica dzelzceļa līniju, kas nozīmē, ka zemes vienībai ar kadastra apzīmējumu 4064 010 2722 piegulošajā daļā pie Rail Baltica trases uzbēruma augstums būs aptuveni 9–10 m, kas nozīmē, ka nav iespējama tiešas piekļuves Zemes vienībai izbūve. Projektētājs, kas publiskā iepirkuma procedūras rezultātā ir ieguvis tiesības izstrādāt Rail Baltica dzelzceļa pamattrases infrastruktūras un ar to saistītās autoceļu infrastruktūras projekta risinājumus, ir veicis ceļu pievienojumu autoceļam P92 izvērtējumu, respektējot ceļa izvietojumu, redzamību, perspektīvo satiksmes intensitāti un pieļaujamo attālumu starp mezgliem. Salīdzinot vairākus pievienojuma variantus, ticis izvēlēts satiksmei drošākais variants. Ņemot vērā norādītos apsvērumus attiecībā uz projektētā uzbēruma augstumu un satiksmes drošību, ceļa posma saīsināšana, mazinot projekta ietekmi uz konkrēto Zemes vienību, nav iespējama;
- iegādāties valstij no Nekustamā īpašuma īpašnieka nekustamā īpašuma “Mazputniņi”, Iecavas pagastā, Bauskas novadā, kadastra Nr. 4064 010 2722, sastāvā esošās zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 4064 010 2722 daļu 2,5336 ha platībā, par cenu 3 EUR par 1 kv.m. zemes platības – saskaņā ar Atsavināšanas likuma 20. panta pirmo daļu atlīdzību par atsavināmo nekustamo īpašumu institūcija nosaka, ņemot vērā sertificēta nekustamā īpašuma vērtētāja noteiktu tirgus vērtību un ar atsavināšanu nodarītos zaudējumus. Saskaņā ar sertificēta nekustamā īpašuma vērtētāja vērtējumu Nekustamā īpašuma daļas tirgus vērtība ir noteikta 7 854,16 EUR (septiņi tūkstoši piecdesmit četri eiro sešpadsmit centi) jeb 0,31 EUR par 1 kv.m. zemes platības. Ņemot vērā norādīto, nav tiesiska pamata iegādāties Nekustamā īpašuma daļu par Nekustamā īpašuma īpašnieka piedāvāto cenu.
Nekustamā īpašuma īpašnieks nav sniedzis piekrišanu Nekustamā īpašuma daļas atsavināšanai atbilstoši noteiktajam atlīdzības apmēram, kā arī nav informējis par to, ka tiks iesniegts Ministru kabineta 2011.gada 15.marta noteikumu Nr.204 “Kārtība, kādā nosaka taisnīgu atlīdzību par sabiedrības vajadzībām atsavināmo nekustamo īpašumu” 30. punktā paredzētais sertificēta nekustamā īpašuma vērtētāja sagatavotais nekustamā īpašuma vērtējums.
Saskaņā ar Likuma 27. panta pirmajā un otrajā daļā noteikto Nekustamā īpašuma īpašniekam ir tiesības apstrīdēt Satiksmes ministrijas noteikto atlīdzības apmēru.
Ja netiks noslēgts pirkuma līgums par Nekustamā īpašuma daļas labprātīgu atsavināšanu, tiks virzīts likumprojekts par Nekustamā īpašuma daļas piespiedu atsavināšanu sabiedrības vajadzībām.
Pēc Nekustamā īpašuma sadalīšanas un Nekustamā īpašuma daļas atsavināšanas, Satiksmes ministrija normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā nostiprinās īpašuma tiesības uz Nekustamā īpašuma daļu zemesgrāmatā uz valsts vārda Satiksmes ministrijas personā.
Saskaņā ar Dzelzceļa likuma pārejas noteikumu 53. punktu Satiksmes ministrija atsavināto Nekustamā īpašuma daļu nodos Rail Baltica projekta īstenotājam pārvaldīšanā tā pienācīgai apsaimniekošanai līdz būvdarbu uzsākšanai.
Rail Baltica projekta īstenošanas ietvaros pēc būvdarbu pabeigšanas un inženierbūves nodošanas ekspluatācijā plānots attiecīgo izveidoto nekustamo īpašumu - zemes vienību un uz tās izbūvēto pašvaldības nozīmes autoceļu - nodot pašvaldības īpašumā saskaņā ar Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 42.panta un likuma “Par autoceļiem” 4.panta trešās daļas noteikumiem.
Zemesgrāmatas nodalījumā Nekustamajam īpašumam nav reģistrētas ķīlas tiesības, piedziņas atzīmes, nomas un apbūves tiesības. Zemesgrāmatas nodalījumā Nekustamais īpašums apgrūtināts ar lietu tiesībām atzīmes veidā:
1) aizsargjosla gar autoceļu Iecava-Stelpe – 2,35 ha;
2) aizsargjosla gar apakšzemes kabeļu līniju – 0,11 ha;
3) aizsargjosla gar elektrisko tīklu gaisvadu līniju ar nominālo spriegumu 20 KV – 1,15 ha;
4) aizsargjosla gar elektrisko tīklu gaisvadu līniju ar nominālo spriegumu 04 KV – 1,55 ha; 5) servitūts ar tiesību uz braucamo ceļu par labu autoceļam – 0,02 ha.
Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmā (turpmāk – Kadastra informācijas sistēma) Zemes vienībai ir reģistrēti šādi apgrūtinājumi:
1) aizsargjoslas teritorija gar autoceļu – 2,3500 ha;
2) aizsargjoslas teritorija gar pazemes elektronisko sakaru tīklu līnijām un kabeļu kanalizāciju – 0,1100 ha;
3) aizsargjoslas teritorija gar elektrisko tīklu gaisvadu līniju ārpus pilsētām un ciemiem, kā arī pilsētu lauku teritorijās – 1,1500 ha;
4) aizsargjoslas teritorija gar elektrisko tīklu gaisvadu līniju ārpus pilsētām un ciemiem, kā arī pilsētu lauku teritorijās – 1,5500 ha, ceļa servitūta teritorija 0,0200 ha.
Ar Bauskas novada pašvaldības 2023. gada 17. marta lēmumu Nr. IAP/2023/3-27/34/APL apstiprinātajā zemes ierīcības projektā atsavināmajā Nekustamā īpašuma daļā ir noteikti atbilstošie apgrūtinājumi (ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar valsts vietējiem un pašvaldību autoceļiem lauku apvidos, vairāk par 100 kilometriem garas dabiskas ūdensteces vides un dabas resursu aizsardzības aizsargjoslas teritorija lauku apvidos, ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar elektrisko tīklu gaisvadu līniju ārpus pilsētām un ciemiem ar nominālo spriegumu līdz 20 kilovoltiem, ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar valsts reģionālajiem autoceļiem lauku apvidos, ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar pazemes elektronisko sakaru tīklu līniju un kabeļu kanalizāciju, ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija ap pazemes elektronisko sakaru tīklu kabeļu līniju neapkalpojamu pastiprināšanas un reģenerācijas punktu kabeļu kanalizācijas aku un optisko kabeļu uzmavu gruntī, ceļa servitūta teritorija). Atbilstoši Aizsargjoslu likumā un citos normatīvajos aktos noteiktajam ievērojami noteiktie aprobežojumi attiecīgajā aizsargjoslā. Rail Baltica projekta projektēšanas un būvdarbu ietvaros tiek nodrošināta gan normatīvo aktu, gan attiecīgo komersantu izsniegto tehnisko noteikumu, gan būvvaldes izdoto nosacījumu ievērošana un izpilde.
Saskaņā ar Kadastra informācijas sistēmas datiem Zemes vienības platība ir 10 ha, tās lietošanas mērķis ir “Zeme, uz kuras galvenā saimnieciskā darbība ir lauksaimniecība” (kods 0101). Platības sadalījums par lietošanas veidiem:
1) Lauksaimniecībā izmantojamās zemes platība – 8,6800 ha;
2) Krūmāju platība – 1,1100 ha;
3) Ūdens objektu zeme 0,1000 ha;
4) Zemes zem ceļiem platība – 0,1100 ha.
Nodalot Rail Baltica projektam nepieciešamo Nekustamā īpašuma sastāvā esošās Zemes vienības daļu 2,5336 ha platībā, atlikumā veidojas Zemes vienības daļas aptuveni 7,4664 ha platībā. Atbilstoši Bauskas novada pašvaldības 2022. gada 24. septembra atzinumam BNP/2022/4.7/1762/N paliekošā zemes vienības daļa aptuveni 7,4664 ha platībā atbilst vietējās pašvaldības teritorijas plānojuma prasībām par minimālo platību jaunveidojamām zemes vienībām (ir lielāka par 2 ha) un turpmāk ir izmantojama pastāvīgi.
Nekustamā īpašuma īpašnieks ir pieteicis prasījumus:
- Nekustamo īpašumu nav bijis iespējams iznomāt, pārdot vai attīstīt, jo potenciālie darījumu dalībnieki nav ieinteresēti darījumu noslēgšanā, ņemot vērā, ka uz Zemes vienības daļas tiks izvietota Rail Baltica trase, lūdz kompensēt nodarītos zaudējumus (negūtos ienākumus no neiznomātās zemes);
- kopš brīža, kad tika apstiprināts Rail Baltica trases novietojums, Nekustamo īpašumu nav bijis iespējams izmantot, lūdz kompensēt samaksāto nekustamā īpašuma nodokli;
- atsavināt visu Nekustamo īpašumu, jo atlikusī zemes daļa nav izmantojama;
- saīsināt plānoto ceļa posmu, kas atrodas uz Zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 4064 010 2722 daļas 2,5336 ha platībā, cik vien tas būtu iespējams sākot no galvenā ceļa;
- iegādāties valstij Zemes vienības daļu 2,5336 ha platībā par cenu 3 EUR par 1 kv.m. zemes platības.
Pamatojoties uz Likuma 9. pantu un Ministru kabineta 2011. gada 15. marta noteikumu Nr. 204 “Kārtība, kādā nosaka taisnīgu atlīdzību par sabiedrības vajadzībām atsavināmo nekustamo īpašumu” (turpmāk – Ministru kabineta noteikumi) 36.1. apakšpunktu, Satiksmes ministrija ar 2023. gada 20.jūlija lēmumu Nr.03.1-14/2075 apstiprināja taisnīgas atlīdzības apmēru par nekustamā īpašuma „Mazputniņi”, Iecavas pagastā, Bauskas novadā, kadastra Nr. 4064 010 2722, sastāvā esošās zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 4064 010 2722 daļu 2,5336 ha platībā (platība var tikt precizēta zemes kadastrālās uzmērīšanas procesā) 7 854,16 EUR (septiņi tūkstoši astoņi simti piecdesmit četri eiro sešpadsmit centi) jeb 0,31 EUR par 1 kv.m zemes platības, kas būs jāpiemēro, veicot atlīdzības apmēra pārrēķinu, ja zemes vienības daļas platība tiks precizēta pēc zemes kadastrālās uzmērīšanas.
Par Nekustamā īpašuma īpašnieka prasījumiem:
- nekustamo īpašumu nav iespējams iznomāt, pārdot vai attīstīt, jo potenciālie darījumu dalībnieki nav ieinteresēti darījumu noslēgšanā, ņemot vērā, ka uz zemes vienības daļas tiks izvietota Rail Baltica trase - kompensēt negūtos ienākumus no neiznomātās zemes – saskaņā ar Civillikuma 927. pantu īpašums ir pilnīgas varas tiesība pār lietu, tas ir, tiesība valdīt un lietot to, iegūt no tās visus iespējamos labumus, ar to rīkoties un noteiktā kārtā atprasīt to atpakaļ no katras trešās personas ar īpašuma prasību. Īpašuma tiesība sevī ietver tiesības valdīt (likumīgā faktiskā vara pār lietu), tiesības lietot (izmantot lietas derīgās īpašības, iegūt no tās peļņu, ienākumu un augļus) un tiesības rīkoties (iespēju noteikt mantas tiesisko stāvokli, to atsavinot, nododot lietošanā). Civillikuma 1036. pants noteic, ka īpašums dod īpašniekam vienam pašam pilnīgas varas tiesību par lietu, ciktāl šī tiesība nav pakļauta sevišķi noteiktiem aprobežojumiem. Nekustamais īpašums “Mazputniņi”, Iecavas pagastā, Bauskas novadā, kadastra Nr. 4064 010 2722, kas sastāv no zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 4064 010 2722, 10 ha platībā, nav pakļauts tādiem ar likumu noteiktiem aprobežojumiem, kas ierobežotu rīcību ar to, tai skaitā iznomāt, atsavināt, vai gūt no tā labumu kādā citā normatīvajiem aktiem, tostarp teritorijas plānojumam atbilstošā veidā. Saskaņā ar Likuma 10.panta pirmo daļu zemesgrāmatā atzīmi par aizliegumu atsavināt un apgrūtināt nekustamo īpašumu ar lietu un saistību tiesībām bez institūcijas piekrišanas ieraksta pēc tam, kad Ministru kabinets pieņēmis lēmumu ierosināt sabiedrības vajadzību nodrošināšanai nepieciešamā nekustamā īpašuma atsavināšanu par noteikto atlīdzību. Zaudējuma pieteikumā norādītais apsvērums, ka šīs tiesības nav iespējams realizēt, jo potenciālie darījumu dalībnieki nav ieinteresēti darījumu noslēgšanā, ņemot vērā, ka uz atsavināmās Zemes vienības daļas tiks izvietota Rail Baltica trase, nav uzskatāms par likumisku ierobežojumu realizēt ar likumu piešķirtās tiesības rīkoties ar īpašumu. Tikai no paša īpašnieka ir atkarīgs, kādā veidā viņš izvēlas realizēt ar likumu piešķirtās tiesības rīkoties ar savu īpašumu. Turklāt īpašnieks nav iesniedzis pierādījumus, kas apliecina apgalvojumu, ka Rail Baltica projekta īstenošana faktiski ir radījusi šķēršļus rīkoties ar Nekustamo īpašumu atbilstoši atļautajai izmantošanai;
- kopš brīža, kad tika apstiprināts Rail Baltica trases novietojums, Nekustamo īpašumu nav bijis iespējams izmantot, kompensēt samaksāto nekustamā īpašuma nodokli – saskaņā ar likuma “Par nekustamā īpašuma nodokli” 1. pantu nekustamā īpašuma nodokli maksā Latvijas vai ārvalstu fiziskās un juridiskās personas, kuru īpašumā ir nekustamais īpašums. Šī paša likuma 2. panta pirmā daļa noteic, ka par nekustamā īpašuma īpašnieku šā likuma izpratnē uzskatāma persona, kuras īpašuma tiesības uz nekustamo īpašumu ir nostiprinātas zemesgrāmatā. Ņemot vērā, ka nekustamā īpašuma nodokļa maksāšanas pienākums gulstas uz nekustamā īpašuma īpašnieku, ir noraidāms šo zaudējuma prasījums;
- atsavināt visu nekustamo īpašumu, jo atlikusī zemes daļa nav izmantojama – sabiedrības vajadzībām ir ierosināts atsavināt nekustamā īpašuma “Mazputniņi”, Iecavas pagastā, Bauskas novadā, kadastra Nr. 4064 010 2722, sastāvā esošās zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 4064 010 2722, daļu 2,5336 ha platībā. Atlikumā veidojās (netiek atsavināta) zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 4064 010 2722 daļa 7,4664 ha platība. Atsavināšanas likuma 6. panta pirmā daļa noteic, ja sabiedrības vajadzībām nepieciešama tikai nekustamā īpašuma daļa un atlikusī tā daļa nepietiekamās platības, apgrūtinājumu, konfigurācijas vai citu apstākļu dēļ nav izmantojama atbilstoši vietējās pašvaldības teritorijas plānojumam, institūcija ierosina visa nekustamā īpašuma atsavināšanu un atsavina visu nekustamo īpašumu, ja ar nekustamā īpašuma īpašnieku nevienojas citādi. Tas ir, gadījumā, kad institūcija veic zemes vienības daļas atsavināšanu, pienākums atsavināt visu zemes vienību ir tikai tādā gadījumā, ja atlikusī (neatsavināmā) zemes vienības daļa nav izmantojama atbilstoši vietējās pašvaldības teritorijas plānojumam. Bauskas novada pašvaldība ar 2021. gada 24. septembra vēstuli Nr. BNA/2021/3-14.28/1726/N ir darījusi zināmu, ka Iecavas novada teritorijas plānojuma Teritorijas izmantošanas un apbūves noteikumu 27.punkts nosaka, ka minimālās zemes vienības platības vispārīgā gadījumā ārpus ciemu teritorijām ir 2 ha. Līdz ar to, ņemot vērā, ka paliekošā Zemes vienības daļas platība ir lielāka par 2 ha, tā ir izmantojama atbilstoši vietējās pašvaldības teritorijas plānojumam. Ņemot vērā norādīto, nav tiesiska pamata atsavināt nekustamā īpašuma “Mazputniņi”, Iecavas pagastā, Bauskas novadā, kadastra Nr. 4064 010 2722, sastāvā ietilpstošo zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 4064 010 2722, visā tās apjomā;
- saīsināt plānoto ceļa posmu, kas atrodas uz zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 4064 010 2722, daļas 2,5336 ha platībā, cik vien tas būtu iespējams sākot no galvenā ceļa – saskaņā ar AS RB Rail, kas ir atbildīga par projektēšanas aktivitāti konkrētā Rail Baltica projekta posmā, sniegto informāciju, Rail Baltica projekta ietvaros izbūvējamās infrastruktūras būvprojekta risinājumi paredz valsts reģionālā autoceļa P92 pārvadu pār Rail Baltica dzelzceļa līniju, kas nozīmē, ka zemes vienībai ar kadastra apzīmējumu 4064 010 2722 piegulošajā daļā pie Rail Baltica trases uzbēruma augstums būs aptuveni 9–10 m, kas nozīmē, ka nav iespējama tiešas piekļuves Zemes vienībai izbūve. Projektētājs, kas publiskā iepirkuma procedūras rezultātā ir ieguvis tiesības izstrādāt Rail Baltica dzelzceļa pamattrases infrastruktūras un ar to saistītās autoceļu infrastruktūras projekta risinājumus, ir veicis ceļu pievienojumu autoceļam P92 izvērtējumu, respektējot ceļa izvietojumu, redzamību, perspektīvo satiksmes intensitāti un pieļaujamo attālumu starp mezgliem. Salīdzinot vairākus pievienojuma variantus, ticis izvēlēts satiksmei drošākais variants. Ņemot vērā norādītos apsvērumus attiecībā uz projektētā uzbēruma augstumu un satiksmes drošību, ceļa posma saīsināšana, mazinot projekta ietekmi uz konkrēto Zemes vienību, nav iespējama;
- iegādāties valstij no Nekustamā īpašuma īpašnieka nekustamā īpašuma “Mazputniņi”, Iecavas pagastā, Bauskas novadā, kadastra Nr. 4064 010 2722, sastāvā esošās zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 4064 010 2722 daļu 2,5336 ha platībā, par cenu 3 EUR par 1 kv.m. zemes platības – saskaņā ar Atsavināšanas likuma 20. panta pirmo daļu atlīdzību par atsavināmo nekustamo īpašumu institūcija nosaka, ņemot vērā sertificēta nekustamā īpašuma vērtētāja noteiktu tirgus vērtību un ar atsavināšanu nodarītos zaudējumus. Saskaņā ar sertificēta nekustamā īpašuma vērtētāja vērtējumu Nekustamā īpašuma daļas tirgus vērtība ir noteikta 7 854,16 EUR (septiņi tūkstoši piecdesmit četri eiro sešpadsmit centi) jeb 0,31 EUR par 1 kv.m. zemes platības. Ņemot vērā norādīto, nav tiesiska pamata iegādāties Nekustamā īpašuma daļu par Nekustamā īpašuma īpašnieka piedāvāto cenu.
Nekustamā īpašuma īpašnieks nav sniedzis piekrišanu Nekustamā īpašuma daļas atsavināšanai atbilstoši noteiktajam atlīdzības apmēram, kā arī nav informējis par to, ka tiks iesniegts Ministru kabineta 2011.gada 15.marta noteikumu Nr.204 “Kārtība, kādā nosaka taisnīgu atlīdzību par sabiedrības vajadzībām atsavināmo nekustamo īpašumu” 30. punktā paredzētais sertificēta nekustamā īpašuma vērtētāja sagatavotais nekustamā īpašuma vērtējums.
Saskaņā ar Likuma 27. panta pirmajā un otrajā daļā noteikto Nekustamā īpašuma īpašniekam ir tiesības apstrīdēt Satiksmes ministrijas noteikto atlīdzības apmēru.
Ja netiks noslēgts pirkuma līgums par Nekustamā īpašuma daļas labprātīgu atsavināšanu, tiks virzīts likumprojekts par Nekustamā īpašuma daļas piespiedu atsavināšanu sabiedrības vajadzībām.
Pēc Nekustamā īpašuma sadalīšanas un Nekustamā īpašuma daļas atsavināšanas, Satiksmes ministrija normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā nostiprinās īpašuma tiesības uz Nekustamā īpašuma daļu zemesgrāmatā uz valsts vārda Satiksmes ministrijas personā.
Saskaņā ar Dzelzceļa likuma pārejas noteikumu 53. punktu Satiksmes ministrija atsavināto Nekustamā īpašuma daļu nodos Rail Baltica projekta īstenotājam pārvaldīšanā tā pienācīgai apsaimniekošanai līdz būvdarbu uzsākšanai.
Rail Baltica projekta īstenošanas ietvaros pēc būvdarbu pabeigšanas un inženierbūves nodošanas ekspluatācijā plānots attiecīgo izveidoto nekustamo īpašumu - zemes vienību un uz tās izbūvēto pašvaldības nozīmes autoceļu - nodot pašvaldības īpašumā saskaņā ar Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 42.panta un likuma “Par autoceļiem” 4.panta trešās daļas noteikumiem.
Risinājuma apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekts paredz atsavināt nekustamā īpašuma “Mazputniņi”, Iecavas pagastā, Bauskas novadā (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 4064 010 2722) sastāvā esošās zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 4064 010 2722) daļu 2,5336 ha platībā (platība var tikt precizēta zemes kadastrālās uzmērīšanas procesā).
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Jā
Apraksts
Nekustamā īpašuma daļa tiek atsavināta transporta infrastruktūras attīstībai un atsavināšana ir vienīgais veids šī mērķa sasniegšanai.
Dzelzceļa likuma 15. panta pirmā daļā noteic, ka zeme valsts publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā ir valsts īpašums. Likuma “Par autoceļiem” 4. panta pirmā daļa noteic, ka valsts autoceļi un to zemes, tai skaitā ceļu zemes nodalījuma joslas, ar visām šo autoceļu kompleksā ietilpstošajām būvēm ir Latvijas Republikas īpašums, savukārt šā panta trešā daļa noteic, ka pašvaldību ceļi un to zemes, tai skaitā ceļu zemes nodalījuma joslas, ir attiecīgo pašvaldību īpašums.
Dzelzceļa likuma 15. panta pirmā daļā noteic, ka zeme valsts publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā ir valsts īpašums. Likuma “Par autoceļiem” 4. panta pirmā daļa noteic, ka valsts autoceļi un to zemes, tai skaitā ceļu zemes nodalījuma joslas, ar visām šo autoceļu kompleksā ietilpstošajām būvēm ir Latvijas Republikas īpašums, savukārt šā panta trešā daļa noteic, ka pašvaldību ceļi un to zemes, tai skaitā ceļu zemes nodalījuma joslas, ir attiecīgo pašvaldību īpašums.
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Jā
Apraksts
Taisnīga atlīdzība par Nekustamā īpašuma daļu aprēķināta un apstiprināta, ievērojot normatīvajos aktos noteikto kārtību.
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
JāIetekmes apraksts
Nekustamā īpašuma daļa ir nepieciešama transporta infrastruktūras attīstībai - Rail Baltica projekta īstenošanai.
Rīkojuma projekts netiešā veidā skar Rail Baltica projekta ietvaros pārbūvējamās un jaunizbūvējamās publiskās lietošanas transporta infrastruktūras lietotājus.
Rīkojuma projekts netiešā veidā skar Rail Baltica projekta ietvaros pārbūvējamās un jaunizbūvējamās publiskās lietošanas transporta infrastruktūras lietotājus.
Juridiskās personas
JāIetekmes apraksts
Nekustamā īpašuma daļa ir nepieciešama transporta infrastruktūras attīstībai - Rail Baltica projekta īstenošanai.
Rīkojuma projektā risinātie jautājumi tiešā veidā skar Nekustamā īpašuma īpašnieku, kuram piederošā Nekustamā īpašum daļa atsavināma sabiedrības vajadzībām.
Rīkojuma projekts netiešā veidā skar Rail Baltica projekta ietvaros pārbūvējamās un jaunizbūvējamās publiskās lietošanas transporta infrastruktūras lietotājus, piemēram, pārvadātājus.
Rīkojuma projektā risinātie jautājumi tiešā veidā skar Nekustamā īpašuma īpašnieku, kuram piederošā Nekustamā īpašum daļa atsavināma sabiedrības vajadzībām.
Rīkojuma projekts netiešā veidā skar Rail Baltica projekta ietvaros pārbūvējamās un jaunizbūvējamās publiskās lietošanas transporta infrastruktūras lietotājus, piemēram, pārvadātājus.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.2.1. uz makroekonomisko vidi:
Jā
Ietekmes apraksts
Nekustamā īpašuma daļa ir nepieciešama transporta infrastruktūras attīstībai - Rail Baltica projekta īstenošanai. Rail Baltica projekta ietvaros īstenojamie transporta infrastruktūras uzlabojumi un jaunas izbūves veicinās attiecīgā reģiona un valsts ekonomisko izaugsmi.
2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:
Jā
Ietekmes apraksts
Nekustamā īpašuma daļa ir nepieciešama transporta infrastruktūras attīstībai - Rail Baltica projekta īstenošanai, kas labvēlīgi ietekmēs citas tautsaimniecības nozares, radot iespējas palielināt eksporta apjomu un ātrumu.
2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:
Jā
Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu ietekmēt uzņēmējdarbības vidi, jo, plānojot un īstenojot Rail Baltica projektu, tiek veidota tautsaimniecības vajadzībām un tās attīstībai, stabilas satiksmes interesēm, kā arī vides aizsardzības prasībām atbilstoša infrastruktūra.
2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:
Jā
Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu radīt labvēlīgu vidi mazās un vidējās uzņēmējdarbības attīstībai.
2.2.5. uz konkurenci:
Jā
Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu radīt labvēlīgu vidi konkurences attīstībai gan Latvijā, gan ārpus tās, ņemot vērā Rail Baltica projekta pārnacionālo nozīmi.
2.2.6. uz nodarbinātību:
Jā
Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu ietekmēt tautsaimniecību kā valsts saimniecības nozari, tostarp nodarbinātību un darbaspēka migrācijas iespējas, jo, plānojot un īstenojot Rail Baltica projektu, tiek veidota tautsaimniecības vajadzībām un tās attīstībai, stabilas satiksmes interesēm, kā arī vides aizsardzības prasībām atbilstoša infrastruktūra.
2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
Rīkojuma projektam nav ietekmes uz valsts budžetu, jo papildu līdzekļi no valsts budžeta nav nepieciešami.
Izdevumi, kas saistīti ar Nekustamā īpašuma sadalīšanu un pirkšanu un īpašuma tiesību nostiprināšanu zemesgrāmatā, tiks segti no finansēšanas līgumā, kas noslēgts 2020.gada 13.novembrī starp RB Rail AS un Eiropas Inovācijas un tīklu izpildaģentūru, par līdzfinansējumu triju Baltijas valstu ātrgaitas dzelzceļa līnijas Rail Baltica projekta attīstībai paredzētajiem līdzekļiem.
Izdevumi, kas saistīti ar Nekustamā īpašuma sadalīšanu un pirkšanu un īpašuma tiesību nostiprināšanu zemesgrāmatā, tiks segti no finansēšanas līgumā, kas noslēgts 2020.gada 13.novembrī starp RB Rail AS un Eiropas Inovācijas un tīklu izpildaģentūru, par līdzfinansējumu triju Baltijas valstu ātrgaitas dzelzceļa līnijas Rail Baltica projekta attīstībai paredzētajiem līdzekļiem.
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
Atbilstoši Ministru kabineta 2009.gada 25.augusta noteikumu Nr.970 “Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā” 5.punktam sabiedrības līdzdalības kārtība ir piemērojama tiesību aktu projektu izstrādē, kas būtiski maina esošo regulējumu vai paredz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas. Ņemot vērā, ka projekts neatbilst minētajiem kritērijiem, sabiedrības līdzdalības kārtība projekta izstrādē netiek piemērota. Projekts un tā anotācija būs publiski pieejami Ministru kabineta tīmekļvietnē – sadaļā/Tiesību aktu projekti.
Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas - Satiksmes ministrija un SIA "Eiropas Dzelzceļa līnijas".
6.4. Cita informācija
Saskaņā ar Oficiālo publikāciju un tiesiskās informācijas likuma 2. panta pirmo daļu un 3. panta pirmo daļu tiesību aktus publicē oficiālajā izdevumā „Latvijas Vēstnesis”, tos publicējot elektroniski tīmekļa vietnē www.vestnesis.lv.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Satiksmes ministrija
- SIA "Eiropas dzelzceļa līnijas"
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
Rīkojuma projekta īstenošana tiks veikta esošo valsts pārvaldes funkciju ietvaros, tā neietekmēs pārvaldes funkcijas vai institucionālo struktūru.
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Rīkojuma projekts ietekmē transporta infrastruktūru un tās attīstību.
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Rīkojuma projekts ietekmē transporta infrastruktūru un tās attīstību.
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Uzturot un veicot dzelzceļa un autoceļu attīstību, tā tiek veidota atbilstoši tautsaimniecības vajadzībām un tās attīstībai, stabilas satiksmes interesēm, kā arī vides aizsardzības prasībām.
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Izstrādes procesā izmantoto dokumentu, kas satur personas datus, apstrādes mērķis ir nodrošināt pilnvērtīgu Rīkojuma projekta par nekustamā īpašuma atsavināšanu atbilstības izvērtēšanu gan normatīvajiem aktiem, gan dokumentiem, tādējādi nodrošinot, ka tiek aizsargātas visu nekustamā īpašuma atsavināšanā iesaistīto pušu tiesības. Dokumenti, kas satur personas datus, ir paredzēti šauram subjektu lokam – noteiktajiem saskaņošanas dalībniekiem, kas veic Rīkojuma projekta un anotācijas vērtēšanu.
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi