Anotācija (ex-ante)

21-TA-1706: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2005. gada 7. jūnija noteikumos Nr. 402 "Noteikumi par reklāmas objektu vai informācijas objektu izvietošanu gar ceļiem, kā arī kārtību, kādā saskaņojama reklāmas objektu vai informācijas objektu izvietošana"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2005. gada 7. jūnija noteikumos Nr. 402 "Noteikumi par reklāmas objektu vai informācijas objektu izvietošanu gar ceļiem, kā arī kārtību, kādā saskaņojama reklāmas objektu vai informācijas objektu izvietošana"" (turpmāk - Noteikumu projekts) izstrāde nepieciešama, ņemot vērā, ka gar ceļiem tiek izvietoti arvien vairāk digitālie ekrāni un gaismas objekti, kuru izstarotā gaisma rada satiksmes bīstamību, novēršot satiksmes dalībnieku uzmanību un apžilbinot.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikumu projekta mērķis ir noteikt robežlielumus pieļaujamajam gaismas spožumam, kuru drīkst izstarot digitālie ekrāni un gaismas objekti, kas izvietoti gar ceļiem.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Pēdējos gados vērojama tendence, ka gar ceļiem tiek izvietoti arvien vairāk digitālie ekrāni un gaismas objekti (turpmāk - gaismu izstarojoši objekti), kuru tiešs mērķis ir piesaistīt iedzīvotāju uzmanību, taču vienlaikus to izstarotā gaisma rada satiksmes bīstamību, novēršot satiksmes dalībnieku uzmanību un apžilbinot.
Spēkā esošais normatīvais regulējums nenosaka robežvērtības gaismu izstarojošu objektu izstarotās gaismas spožumam.
Gadu gaitā Satiksmes ministrija un valsts sabiedrība ar ierobežotu atbildību "Latvijas Valsts ceļi" (turpmāk - LVC) ir saņēmuši vēstules par gaismu izstarojošiem objektiem gan no Nacionālās kultūras mantojuma pārvaldes, gan iedzīvotājiem, kas norāda, ka šādu objektu izstarotā gaisma apgrūtina ceļu pārredzamību. Jānorāda, ka lielākā daļa sūdzību ir par gaismu izstarojošu objektu izstaroto gaismu diennakts tumšajā laikā.
Vienlaikus Rīgas vēsturiskā centra saglabāšanas un attīstības padome 2020. gada 19. augusta 357. sēdes protokolā ir aicinājusi citu starpā Satiksmes ministriju radīt normatīvo regulējumu digitālo gaismas reklāmu un stendu negatīvās ietekmes mazināšanai uz vides kvalitāti un cilvēku uztveri.
Satiksmes ministrija 2019. gada 19. decembrī rīkoja ceļu satiksmes drošības padomes Domnīcu, kurā tika diskutēts par problēmām, kas saistītas ar digitālajiem reklāmas objektiem. Domnīcas dalībnieki vienojās, ka nepieciešams veikt pētījumu, kura rezultāts būtu dažādu gaismas objektu, kas atrodas pie ceļiem (piemēram, reklāmas un informācijas objektiem, dažādām gaismas instalācijām, transportlīdzekļu reklāmas objektiem, ēku skatlogu apgaismojumam u.c.) raksturīgo gaismas parametru mērīšanas metodika un maksimālie gaismas parametri (spilgtums vai citi), kuru raksturlielumus ietvert Ministru kabineta 2005. gada 7. jūnija noteikumos Nr. 402 "Noteikumi par reklāmas objektu vai informācijas objektu izvietošanu gar ceļiem, kā arī kārtību, kādā saskaņojama reklāmas objektu vai informācijas objektu izvietošana" (turpmāk - Noteikumi).
Savukārt 2020. gada 17. februāra Ceļu Satiksmes Drošības Padomes sēdē izteikts atbalsts šāda pētījuma izstrādei, piešķirot finansējumu no apdrošināšanas līdzekļiem, ko apdrošinātāji ceļu satiksmes negadījumu novēršanas pasākumu veikšanai ieskaita biedrības „Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojs” kontā saskaņā ar Sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas likumu.
Pētījumu "Gaismas objektu spilgtuma un citu faktoru ietekmes uz satiksmes dalībniekiem izpēte, spilgtuma un citu parametru robežvērtību noteikšana un to mērīšanas metodikas izstrāde" LVC pasūtījumā izstrādāja Latvijas universitātes Optometrijas un redzes zinātnes nodaļas vadītāja prof. Gunta Krūmiņa, pētnieks (Dr.) Asociētais profesors Gatis Ikaunieks un laborante Līva Volberga. 2022. gada 28.aprīlī Helsinku pašvaldība izdeva noteikumus "Reklāmas aprīkojums ēkās un zemes gabalos" (oriģinālais nosaukums "Mainoslaitteet rakennuksissa ja tonteilla") nodaļā "Reklāmas ierīču spilgtums" (Mainoslaitteiden kirkkaus (https://www.hel.fi/static/rakvv/ohjeet/Mainoslaitteet_rakennuksissa.pdf), kurā cita starpā tiek regulēts reklāmas objektu spožums.
Tiesību aktā ietvertās izmaiņas normatīvajā regulējumā ir balstītas izejot no pētījumā izteiktajiem priekšlikumiem un izmantojot ziemeļvalsts praksi - Helsinku pašvaldības noteikumiem, uzskatot, ka Helsinku pilsētai un Latvijai raksturīgie ārējās vides apstākļi ir salīdzināmi, un ir racionāli piemērot citā ES dalībvalstī jau izmantotu pieeju reklāmas objektu spožuma mērīšanai un kontrolei.  
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Spēkā esošais normatīvais regulējums nenosaka robežvērtības gaismu izstarojošu objektu izstarotās gaismas spožumam, kā rezultātā satiksmes dalībnieki var tikt apžilbināti.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projektā lietotie termini papildināti ar spožuma definīciju, kā arī Noteikumi papildināti ar 3.7. apakšpunktu, kurā noteikts maksimālais izstarotās gaismas spožuma apmērs.
Vienlaikus Noteikumi papildināti ar 3.8 apakšpunktu, kā arī 2. pielikumu, kurā noteiktas gaismu izstarojošu objektu izstarotās gaismas spožuma maksimālās vērtības diennakts tumšajā laikā atkarībā no to laukuma un atrašanās vietas.
Problēmas apraksts
Noteikumu projektā veikti tehniski precizējumi.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekta 20. punktā precizēts valsts sabiedrības ar ierobežotu atbildību "Latvijas Valsts ceļi" nosaukums, ņemot vērā, ka kapitālsabiedrība kopš 2021. gada vairs nav valsts akciju sabiedrība.
Noteikumu projekta 2.2. apakšpunkta redakcija precizēta, lai tā atbilstu faktiskajai situācijai, kad ceļu satiksmes drošības kampaņas izstrādā ne tikai valsts akciju sabiedrība "Ceļu satiksmes drošības direkcija", bet arī citas Ceļu satiksmes drošības padomes atbalstu saņēmušas institūcijas.
Noteikumu projekta 2.3. apakšpunkta redakcija precizēta, lai tā atbilstu faktiskajai situācijai, kad iespējamas būves, kuras tiek finansētas ne tikai par Eiropas Savienības fondu līdzekļiem, bet arī finanšu instrumentu līdzekļiem.
Precizēts Noteikumu 11.3. apakšpunkts, aizstājot vārdu "un" ar vārdu "vai", un Noteikumu 11.4. apakšpunkts papildināts ar reklāmas objekta izvietojuma skatu - jābūt vērstam paralēli ceļu asij.
Precizēts Noteikumu 22. punkts, kur tiek ņemts vērā ne tikai ceļa rekonstrukcija, bet arī satiksmes organizācijas izmaiņas projekti. Kā arī Noteikumu 23.1. apakšpunkts papildināts ar papildus izmaiņām reklāmas vai informācijas objekta izmēru maiņas gadījumā.
Problēmas apraksts
Lai novērstu pretrunu starp Ceļu satiksmes likuma 40. panta pirmo daļu, kas noteic, ka reklāmas objektu vai informācijas objektu uzstādīšanai gar citu īpašnieku ceļiem vairs nav nepieciešams LVC saskaņojums un uz Ceļu satiksmes likuma 40. panta otrās daļas pamata izdoto Noteikumu 20.2. apakšpunktu, kas noteic, ka LVC saskaņojums ir nepieciešams.
Risinājuma apraksts
Izteikt Noteikumu 20. punktu šādā redakcijā:
"20. Lai saņemtu atļauju reklāmas objektu vai informācijas objektu izvieto­šanai ieinteresētā fiziskā vai juridiskā persona iesniedz iesniegumu, kuram pievienots uzstādīšanas vietas situācijas plāns, mērogā no 1:200 līdz 1:500 (plānā ir jābūt norādītām piesaistēm ar izmēriem, piemēram - attālumam līdz ceļa zīmei, līdz brauktuvei, līdz citiem reklāmas objektiem, u.c. elementiem), un zemes īpašnieka rakstiska atļauja:
20.1. gar valsts autoceļiem – valsts sabiedrībai ar ierobežotu atbildību “Latvijas Valsts ceļi”.
20.2. gar pārējiem ceļiem – ceļa īpašniekam vai ceļa pārvaldītājam."
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Apraksts
Noteikumu projektā ietvertās problēmas nav iespējams risināt citādā veidā.
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Apraksts
Noteikumu projekta ietvertās izmaiņas normatīvajā regulējumā nerada izmaksu izmaiņas.

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

Pētījums pieejams: http://petijumi.mk.gov.lv/node/3402
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Fiziskās personas, kuras vēlas uzstādīt reklāmas vai informācijas objektu gar ceļiem.
Ietekmes apraksts
Fiziskām personām jāievēro tiesību aktā noteiktie noteikumi un kārtībā, kādā saskaņojama reklāmas objektu vai informācijas objektu izvietošana.
Juridiskās personas
  • Juridiskās personas, kuras vēlas uzstādīt reklāmas vai informācijas objektu gar ceļiem
Ietekmes apraksts
Juridiskām personām jāievēro tiesību aktā noteiktie noteikumi un kārtībā, kādā saskaņojama reklāmas objektu vai informācijas objektu izvietošana.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://tapportals.mk.gov.lv/public_participations/801211ad-33e3-4887-9be1-0195f5573080

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Netika saņemti iebildumi vai priekšlikumi.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • VSIA "Latvijas Valsts ceļi"
  • ceļu pārvaldītāji (īpašnieki)

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

VSIA "Latvijas Valsts ceļi" izsniedz atļaujas reklāmas objektu vai informācijas objektu izvietošanai gar valsts autoceļiem.
Ceļu pārvaldītāji (īpašnieki) izsniedz atļaujas reklāmas objektu vai informācijas objektu izvietošanai gar savā īpašumā esošiem ceļiem.

8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Ar gaismas spilgtuma robežvērtību noteikšanu tiek potenciāli samazināts gaismas piesārņojums, ko rada gaismu izstarojošie objekti.

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi