Anotācija (ex-ante)

24-TA-500: Likumprojekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Vietējo pašvaldību referendumu likumā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Informatīvais ziņojums "Par informatīvo ziņojumu "Par vēlēšanu procesu nodrošināšanai nepieciešamo informācijas un komunikācijas tehnoloģiju, resursu apjomu un ilgtermiņa vīziju"" (23-TA-3158) (turpmāk - Ziņojums), kas saskaņā ar publisku pieejamo informāciju (https://tapportals.mk.gov.lv) tika pieņemts Ministru kabineta 2024. gada 30. janvāra sēdē.

 

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Likumprojekta mērķis ir nodalīt kompetenci starp Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldi (turpmāk – PMLP) kā Vēlētāju reģistra pārzini un Valsts reģionālās attīstības aģentūru (turpmāk - VRAA), kura no 2024. gada 1. septembra, būs Elektroniskā tiešsaistes vēlētāju reģistra (turpmāk - ETVR) pārzinis. 
 
Spēkā stāšanās termiņš
01.09.2024.
Pamatojums
Ziņojumā noteikts, ka, sākot ar 2024. gada 1. septembri, VRAA būs ETVR pārzinis.  
 

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
 PMLP ir Vēlētāju reģistra pārzinis. Saskaņā ar Ministru kabineta 2020.gada 26.februāra rīkojumu Nr.76 tika atbalstīts konceptuālajā ziņojumā “Par eID karti kā derīgu personu apliecinošu dokumentu Saeimas vēlēšanās” (turpmāk – konceptuālais ziņojums) ietvertais pirmais risinājums. Atbalstītā risinājuma mērķis bija izveidot  Vēlētāju reģistra informācijas sistēmas moduli  ETVR, lai vēlētāji Saeimas vēlēšanās varētu balsot, izmantojot arī personas apliecību (eID karti). Lai veicinātu vienotu vēlēšanu procesu attīstību, konceptuālajā ziņojumā tika paredzēts, ka ETVR tiks izmantots ne tikai Saeimas vēlēšanās, bet arī Eiropas Parlamenta vēlēšanās un pašvaldības domes vēlēšanās. Tāpat ir noteikts, ka ETVR, sākot ar 2025. gada 1. augustu tiks izmantots, lai nodrošinātu vietējo pašvaldību referendumu (turpmāk – pašvaldības referendums) norisi.
Saskaņā ar Ziņojumā noteikto, sākot ar 2024.gada 1.septembri ETVR kā atsevišķa informācijas sistēma tiks nodota VRAA pārziņā.  Šobrīd Vietējo pašvaldību referendumu likumā ir paredzēta tikai Vēlētāju reģistra izmantošana un nav noteikts ETVR darbības ietvars. Līdz ar to, Vietējo pašvaldību referendumu likumā ir nepieciešams precizēt Vēlētāju reģistra un ETVR darbības ietvaru.

 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Lai nodrošinātu Ziņojumā noteikto attiecībā uz Vēlētāju reģistra un ETVR darbību, nepieciešams precizēt Vietējo pašvaldību referendumu likuma normas, lai noteiktu ETVR darbības ietvaru vietējo pašvaldību referendumos.
 
Risinājuma apraksts
Lai nodrošinātu, ka Vietējo pašvaldību referendumu likumā būtu tiesību normas, kas atbilst Ziņojumā noteiktajam par Vēlētāju reģistra un ETVR darbības ietvaru, tad likumprojekts paredz grozīt Vietējo pašvaldību referendumu likuma 3. panta piekto daļu, 13. panta ceturto daļu, 17. panta otro un trešo daļu, 29. panta pirmo, trešo, ceturto daļu un 30. pantu. Minētie grozījumi paredz, ka turpmāk pārbaude, vai persona (balsotājs) ir piedalījusies attiecīgajā pašvaldības referendumā un atzīmes izdarīšana par balsotāja dalību pašvaldības referendumā būs izdarīta ETVR tiešsaistes režīmā. Tātad tiks nodrošināts, ka Vietējo pašvaldību referendumu likumā esošās tiesību normas paredzēs ETVR darbības ietvaru atbilstoši Ziņojumā noteiktajam.

Vietējo pašvaldību referendumu likuma 13. panta ceturtā daļa netiek grozīta, jo šajā normā norādītais attiecas uz Vēlētāju reģistru, kur tiek apkopoti un sagatavoti vēlētāju saraksti. 

Vienlaikus likumprojekta 1. pants paredz noteikt, ka visas izmaksas, kas saistāmas ar pašvaldības referenduma organizēšanu tehnisko pusi finansē no valsts budžeta. Faktiski valsts informācijas sistēmu uzturēšana ietilpst valsts pārziņā, tādējādi tiesiskai noteiktībai likumprojekts paredz nošķirt izmaksu kompetenci. Papildus likumprojekta 1. pants paredz precizēt vietnes adresi no www.latvija.lv uz www.latvija.gov.lv, jo ir mainījusies vietnes adrese.  

 
Problēmas apraksts
Vietējo pašvaldību referendumu likums stāsies spēkā 2024. gada 1. septembrī. Likumprojekta mērķis ir noteikt Vēlētāju reģistra un ETVR darbības ietvaru un veikt grozījumus atbilstoši faktiskajai situācijai.
 
Risinājuma apraksts
Atbilstoši Ziņojumā ietvertajam skaidrojumam likumprojekta 2. pants paredz grozīt Vietējo pašvaldību referendumu likuma 4. panta trešo dalu. Grozījums  paredz, ka iepriekšējai balsošanai tiks izmantots VRAA pārziņā esošais iepriekšējās balsošanas e-pakalpojums, nevis Centrālās vēlēšanu komisijas balsošanas sistēma. Kā rezultātā arī likumprojekta 6. pants paredz precizēt Vietējo pašvaldību referenduma likuma 15. panta pirmo daļu.

Tāpat likumprojekta 2. pants paredz papildināt Vietējo pašvaldību referendumu likuma 4.pantu ar jaunu daļu, paredzot, ka iestādes sadarbojas, neslēdzot vienošanās. Tiesību akts detalizēti apraksta nepieciešamo datu apmaiņas apjomu, tādējādi operatīva procesa nodrošināšanai un administratīva resursa taupībai ir nepieciešams noteikt, ka sadarbība notiek, neslēdzot vienošanās. Vienošanās slēgšana ir laikietilpīgs process.

Tāpat likumprojekta 3. un 5. pants paredz precizēt Vietējo pašvaldību referendumu likuma 7. panta otro daļu un 13. panta ceturto daļu . Gadījumos, kad tiesību norma nosaka personas tiesības balsot balsošanas brīdī, tad tas ir attiecināms uz ETVR darbību, jo vēlēšanu komisija personas balsot tiesības pārbauda ETVR, nevis Vēlētāju reģistrā. Tādēļ likumprojekta 3. un 5. pants paredz veikt grozījumus atbilstoši faktiskajai situācijai. Vienlaikus likumprojekta 3. pants paredz grozīt Vietējo pašvaldību referendumu likuma 7. panta pirmās daļas ievaddaļu. Minētais grozījums ir nepieciešams, lai nodrošinātu konsekvenci ar Vietējo pašvaldību referenduma likuma 7. panta otro daļu, kur ir minēts, ka piedalīties pašvaldības referendumos var, tādēļ arī likumprojekts paredz noteikt līdzīgu formulējumu attiecībā uz parakstu vākšanas procesu.

Likumprojekta 4. pants paredz precizēt Vietējo pašvaldību referenduma likuma 11. panta pirmo daļu, nosakot, ka parakstu vākšanas sistēma ir VRAA pārziņā. Grozījums ir saistīts ar Ziņojumā noteikto, ka noteiktajā laika periodā ar vēlēšanām, tai skaitā ar pašvaldības referendumiem, saistīto digitālo risinājumu nodrošināšanu uzņemsies VRAA.
 
Problēmas apraksts
Vietējo pašvaldību referenduma likuma 19. panta ceturtā un sestā
daļa noteic, ka balsošana atrašanās vietā notiek tikai tad, ja balsotājs
atrodas tās pašvaldības teritorijā, kurā notiek attiecīgais referendums.
Balsotājiem, kuriem piemērots ar brīvības atņemšanu saistīts drošības
līdzeklis, kā arī personām, kuras atrodas īslaicīgās aizturēšanas
vietās, balsošana tiek organizēta šo balsotāju atrašanās vietā šā panta
pirmajā un piektajā daļā noteiktajā kārtībā. Šo balsotāju iesniegumus
attiecīgajai vēlēšanu komisijai nogādā iestādes administrācija. Pašvaldības referendumā nevar piedalīties
personas, kurām piemērots ar brīvības atņemšanu saistīts drošības
līdzeklis un personas, kuras atrodas īslaicīgās aizturēšanas vietās,
taču atrodas ārpus tās pašvaldības teritorijas, kurā notiek attiecīgais
pašvaldības referendums, kā arī visas ar brīvības atņemšanu notiesātās personas.

 
Risinājuma apraksts
Likumprojekta 8. pants paredz noteikt, ka personas, kurām drošības līdzeklis piemērots apcietinājums vai kuri izcieš ar brīvības atņemšanu saistītu sodu Latvijas Republikā ārpus pašvaldības teritorijas, kurā notiek attiecīgais referendums, organizē balsošanu Centrālās vēlēšanu komisijas noteiktajā kārtībā. Tādējādi, likumprojekts paredz noteikt, ka minētām personām būs tiesības balsot pašvaldības referendumos un pirms katra pašvaldības referenduma Centrālā vēlēšanu komisija noteiks kārtību, kādā minētās personas varēs realizēt normatīvajā aktā noteiktās tiesības.

Lai regulējumā noteiktu balsošanas kārtību personām, kuras atrodas īslaicīgas aizturēšanas vietā, taču atrodas ārpus pašvaldības teritorijas, kurā notiek attiecīgais pašvaldības referendums, ir nepieciešama padziļināta pētīšana, piesaistot attiecīgās jomas speciālistus. Tas ir laikietilpīgs process, kas pieprasa zināmus laika resursus. Tā kā likumprojekta mērķis ir noteikt Vēlētāju reģistra un ETVR darbības ietvaru un tas virzāms steidzamības kārtībā, lai nodrošinātu informācijas sistēmu regulējuma spēkā esamību 2024.gada 1.septembrī, tad šajā likumprojektā nav ietverti grozījumi, kas  noteiktu balsošanas kārtību personām, kuras atrodas īslaicīgas aizturēšanas vietā.
 
Problēmas apraksts
Saskaņā ar Ziņojumā noteikto VRAA par ETVR pārzini būs, sākot no 2024. gada 1. septembra, kad stāsies spēkā arī Vietējo pašvaldību referendumu likums. Norādāms, ka grozījumi Vēlētāju reģistra likumā, kas saistāmi par Vēlētāju reģistra izmantošanu pašvaldības referendumos stāsies spēkā 2025. gada 1. augustā. Tādēļ likumprojektā ir nepieciešams noteikt iesaistīto iestāžu rīcību tiem gadījumiem, ja pašvaldības referendums norisināsies laika periodā no 2024. gada 1. septembra līdz 2025. gada 1. augustam.
 
Risinājuma apraksts
Likumprojekta 11. pants paredz papildināt Vietējo pašvaldības referenduma likuma pārejas noteikumu 3. punktu. Grozījums paredz noteikt, ka PMLP, VRAA un Tiesu administrācija nepieciešamos datus pašvaldības referenduma norisei pārejas periodā sagatavos Centrālās vēlēšanu komisijas noteiktajā kārtībā. Minētais grozījums ir saistāms ar to, ka šobrīd ETVR un Vēlētāju reģistra pielāgošanas darbi pašvaldības referendumiem saskaņā ar likumu “Grozījumi Vēlētāju reģistra likumā” (pieņemts 06.12.2023.) notiek aktīvajā fāzē. Šobrīd nav paredzams, kādā gatavības stadijā minētās sistēmas būs, ja pašvaldības referendums tiks izsludināts pārejas periodā. Tādējādi, pārejas noteikumā tiek paredzēts, ka gadījumos, kad pašvaldības referenduma norise būs plānota līdz 2025. gada 1. augustam, tad Centrālā vēlēšanu komisija, izvērtējot faktiskos apstākļus par sistēmu un iestāžu gatavību, noteiks atbilstoši faktiskajiem apstākļiem kārtību, kādā atbildīgās iestādes sagatavos nepieciešamos datus pašvaldības referenduma norisei.
Likumprojekta 11. pants paredz papildināt arī Vietējo pašvaldību referendumu likuma pārejas noteikumus ar 5. punktu, tādā veidā nosakot, ka pašvaldības referendumos iepriekšējā balsošana elektroniski tiks nodrošināta, sākot ar 2025. gada 1. augustu. Minētais grozījums arī ir saistāms ar to, ka līdz 2025. gada 1. augustam VRAA pusē notiks sistēmu pielāgošana pašvaldības referendumiem.
Vienlaikus likumprojekts paredz Vietējo pašvaldību referendumu likuma pārejas noteikumus papildināt ar 4. punktu, nosakot, ka pārejas periodā līdz 2025.gada 1.augustam referenduma datumu būs nepieciešams saskaņot ar VRAA. Šāda tiesību norma ir pamatojama ar to, ka no PMLP saņemamā ETVR versija VRAA pārziņā nevarēs sniegt atbalstu vairākām vienlaicīgajām vēlēšanu procedūrām. Tā kā Vietējo pašvaldību referendumu likums stājas spēkā jau šā gada 1.septembrī un trūkst laika resursu ETVR pielāgojumu veikšanai, ir nepieciešams pārejas noteikums, kas ļaus koordinēt pašvaldības referendumu laika grafiku.

 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-

4.1.1. Grozījumi Saeimas vēlēšanu likumā (24-TA-497)
 

Pamatojums un apraksts
Likumprojekts ietekmē Saeimas vēlēšanu likumu, kur būs jānošķir PMLP pārziņā esošā Vēlētāju reģistra darbību no VRAA pārziņā esošā ETVR
 
Atbildīgā institūcija
Iekšlietu ministrija

4.1.2. Grozījumi Eiropas Parlamenta vēlēšanu likumā (24-TA-498)
 

Pamatojums un apraksts
Likumprojekts ietekmē Eiropas Parlamenta vēlēšanu likumu, kur būs jānošķir PMLP pārziņā esošā Vēlētāju reģistra darbību no VRAA pārziņā esošā ETVR
 
Atbildīgā institūcija
Iekšlietu ministrija

4.1.3. Grozījumi Pašvaldības domes vēlēšanu likumā (24-TA-494)
 

Pamatojums un apraksts
Likumprojekts ietekmē Pašvaldības domes vēlēšanu likumu, kur būs jānošķir PMLP pārziņā esošā Vēlētāju reģistra darbību no VRAA pārziņā esošā ETVR
 
Atbildīgā institūcija
Iekšlietu ministrija

4.1.4. Grozījumi Vēlētāju reģistra likumā (24-TA-482)
 

Pamatojums un apraksts
Likumprojekts ietekmē Vēlētāju reģistra likumu, kur būs jānošķir  PMLP pārziņā esošā Vēlētāju reģistra darbību no VRAA pārziņā esošā ETVR

 
Atbildīgā institūcija
Iekšlietu ministrija

4.1.5. Ministru kabineta 2016. gada 14. jūnija noteikumi Nr. 375 “Valsts reģionālās attīstības aģentūras nolikums”
 

Pamatojums un apraksts
Likumprojekts ietekmē VRAA kompetenci regulējošos normatīvos aktus, kur jāparedz, ka VRAA kompetencē turpmāk būs arī ar vēlēšanām saistīto funkciju izpilde

 
Atbildīgā institūcija
Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija
Likumprojekts ir virzāms vienā likumprojektu paketē ar šādiem likumprojektiem: "Grozījumi Pašvaldības domes vēlēšanu likumā" (24-TA-494), "Grozījumi Saeimas vēlēšanu likumā" (24-TA-497), "Grozījumi Eiropas Parlamenta vēlēšanu likumā" (24-TA-498), "Grozījumi Vēlētāju reģistra likumā" (24-TA-482). 
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Pilsonības un migrācijas lietu pārvalde, Valsts reģionālās attīstības aģentūra, Centrālā vēlēšanu komisija
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://tapportals.mk.gov.lv/public_participation/1445b800-d134-43a2-8e2d-c9c0c7af0cbc

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Sabiedrības iebildumi un priekšlikumi netika saņemti.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Valsts reģionālās attīstības aģentūra
  • Pilsonības un migrācijas lietu pārvalde
  • Tiesu administrācija
  • Centrālā vēlēšanu komisija
  • pašvaldības
  • pašvaldību vēlēšanu komisijas

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi