25-TA-2479: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par apropriācijas pārdali no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmas 20.00.00 "Veselības aprūpes pasākumu īstenošana"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Ministru kabineta (turpmāk – MK) rīkojums projekts “Par finanšu līdzekļu apropriācijas pārdali no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" 20.00.00 programmas "Veselības aprūpes pasākumu īstenošana"" ir izstrādāts pamatojoties uz likuma “Par valsts budžetu 2025. gadam un budžeta ietvaru 2025., 2026. un 2027. gadam'' 70. pantu.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
MK rīkojuma projekts paredz piešķirt papildu finansējumu Nacionālajam veselības dienestam (turpmāk – NVD) 127 000 euro apmērā, lai nodrošinātu e-nosūtījumu funkcionalitātes pilnveidošanu un uzturēšanu.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Veselības ministrija (turpmāk – VM) šobrīd ir sagatavojusi un saskaņošanas procesā atrodas MK noteikumu projekts “Grozījumi Ministru kabineta 2014. gada 11. marta noteikumos Nr. 134 "Noteikumi par vienoto veselības nozares elektronisko informācijas sistēmu" (turpmāk – MK noteikumu projekts) (TA-1859), kuru mērķis ir digitalizēt veselības datus un nodrošināt to pieejamību E-veselības sistēmā, uzlabot veselības aprūpes organizāciju un mazināt administratīvo slogu ārstiem nosūtījumu izsniegšanā un pierakstu organizēšanā, kā arī veicināt efektīvu veselības aprūpes resursu izmantošanu, samazinot neapmeklēto vizīšu skaitu, novēršot dubultos nosūtījumus un digitāli organizējot prioritāro pacientu pieraksta plūsmas un kopumā ceļot ārstniecības iestāžu pakalpojumu sniegšanas kapacitāti.
MK rīkojuma projekts ir vienlaikus jāvirza kopā ar MK noteikumu projektu (TA-1859).
MK rīkojuma projekts ir vienlaikus jāvirza kopā ar MK noteikumu projektu (TA-1859).
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Nepieciešams MK pieņemt lēmumu par papildu finansējumu piešķiršanu 2025.gadā NVD 127 000 euro apmērā, lai nodrošinātu e-nosūtījumu funkcionalitātes pilnveidošanu un uzturēšanu.
Risinājuma apraksts
MK rīkojuma projekts paredz atbilstoši likuma “Par valsts budžetu 2025. gadam un budžeta ietvaru 2025., 2026. un 2027. gadam'' 70. pantam atbalstīt apropriācijas pārdali 2025. gadam 127 000 euro apmērā no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmas 20.00.00 "Veselības aprūpes pasākumu īstenošana" veselības nozares pasākumu īstenošanai uz Veselības ministrijas budžeta apakšprogrammu 45.01.00 "Veselības aprūpes finansējuma administrēšana un ekonomiskā novērtēšana", lai nodrošinātu e-nosūtījumu funkcionalitātes pilnveidošanu un uzturēšanu.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Rādītājs
2025
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2026
2027
2028
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
85 000
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
85 000
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
127 000
85 000
0
0
85 000
85 000
2.1. valsts pamatbudžets
0
127 000
85 000
0
0
85 000
85 000
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-127 000
0
0
0
-85 000
-85 000
3.1. valsts pamatbudžets
0
-127 000
0
0
0
-85 000
-85 000
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
127 000
0
0
0
85 000
85 000
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Atbilstoši MK 2023.gada 26.septembra sēdes protokola Nr. 47 43.§ "Informatīvais ziņojums "Par priekšlikumiem valsts budžeta prioritārajiem pasākumiem 2024.gadam un budžeta ietvaram 2024.-2026.gadam"" 2. un 7. punktam veselības aprūpes pakalpojumu pieejamības un kvalitātes uzlabošanai budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmā 20.00.00 "Veselības aprūpes pasākumu īstenošana" rezervēts finansējums 275 000 000 euro apmērā 2024.-2026. gadam ik gadu un finanšu ministrs tajā plānoto apropriāciju pārdalīs Veselības ministrijai atbilstoši MK lēmumam, ja Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisija piecu darba dienu laikā no attiecīgās informācijas saņemšanas dienas neiebildīs pret apropriācijas pārdali. Saskaņā ar MK 2024.gada 2.aprīļa rīkojumu Nr. 255 "Par finanšu līdzekļu apropriācijas pārdali no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" 20.00.00 programmas "Veselības aprūpes pasākumu īstenošana"" (turpmāk - MK rīkojums Nr. 255) 1.6.3. punktu ticis piešķirts finansējums Nacionālajām veselības dienestam 798 600 euro apmērā vispārējo nosūtījumu funkcionalitātes pilnveidei E-veselībā (tai skaitā laboratorisko izmeklējumu nosūtījumu pārvaldības risinājuma pilnveidei). Ar 2025. gada 1. janvāri SIA "Latvijas Digitālās veselības centrs" ir pārņēmusi E-veselības sistēmas pārziņa funkcijas un uzdevumus, tai skaitā atbildību par vispārējo nosūtījumu pilnveidi E-veselības sistēmā.
Vispārējas nosūtījumu funkcionalitātes pilnveides E-veselības sistēmā (tai skaitā laboratorisko izmeklējumu nosūtījumu pārvaldības risinājuma pilnveidei) faktiskās izmaksas veido 797 609 euro apmērā, kas ir piešķirts ar MK rīkojumu Nr. 255.
Lai ar pilnveidoto e-Nosūtījumu funkcionalitāti varētu veiksmīgi uzsākt ekspluatāciju ir nepieciešams veikt vēl dažus darbu:
1. Pārejas periodā jānodrošina esošā e-Veselības e-Nosūtījumu risinājuma (turpmāk – EREF) strukturālā savietošana ar jauno vispārējo e-Nosūtījumu risinājumu, tostarp veicot nepieciešamo datu migrāciju.
2. Lai uzlabotu e-Nosūtījumu izrakstīšanas ērtumu ārstniecības personām, plānots veikt ārstu portāla papildinājumus, piemēram: a. papildināt adreses API ar lauku “adreses tips” (piemēram, dzīvesvietas adrese, faktiskā adrese u.c.); b. uzlabot portāla meklēšanas funkcionalitāti, paredzot iespēju izmantot “adreses tipu” kā atlases filtru.
3. Tiks izstrādāta e-Nosūtījumu forma iedzīvotāju portālā E-veselība.
Iepriekšminēto darbu īstenošanai 2025.gadā papildu nepieciešams finansējums 85 000 euro apmērā.
Lai nodrošinātu ilgtspējīgu izstrādāto vispārējo nosūtījumu funkcionalitātes E-veselības sistēmā, paredzētas ikgadējās uzturēšanas izmaksas 2025.gadā indikatīvi veido 42 000 euro apmērā, 2027.gadā un turpmāk ik gadu plānotas izmaksas indikatīvi veido 85 000 euro apmērā.
Savukārt, 2026.gadā uzturēšanas izmaksas 85 000 euro apmērā Nacionālais veselības dienests nodrošinās budžeta apakšprogrammu 45.01.00 "Veselības aprūpes finansējuma administrēšana un ekonomiskā novērtēšana" ietvaros. (detalizētu aprēķinu skatīt anotācijas pielikuma datnes VManotp_141025_e_nos).
Veselības ministrija normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā sagatavos un iesniegs Finanšu ministrijā pieprasījumu par apropriācijas pārdali 2025.gadam atbilstoši šā rīkojuma 1. punktam.
Finanšu ministrs normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā informēs Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisiju par šā rīkojuma 1. punktā minēto apropriācijas pārdali 2025.gadam un, ja Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisija piecu darbdienu laikā pēc attiecīgās informācijas saņemšanas nebūs izteikusi iebildumus, veiks apropriācijas pārdali.
Ņemot vērā, ka rīkojuma projektā paredzētajai finansējuma pārdalei ir ietekme arī uz turpmākajiem gadiem, VM Finanšu ministrijai iesniegs priekšlikumus palielināt VM bāzes izdevumus 2027., 2028., 2029., un 2030.gadam, paredzot finansējuma pārdali 2027. gadā un turpmāk ik gadu 85 000 euro apmērā no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmas 20.00.00 "Veselības aprūpes pasākumu īstenošana.
Vispārējas nosūtījumu funkcionalitātes pilnveides E-veselības sistēmā (tai skaitā laboratorisko izmeklējumu nosūtījumu pārvaldības risinājuma pilnveidei) faktiskās izmaksas veido 797 609 euro apmērā, kas ir piešķirts ar MK rīkojumu Nr. 255.
Lai ar pilnveidoto e-Nosūtījumu funkcionalitāti varētu veiksmīgi uzsākt ekspluatāciju ir nepieciešams veikt vēl dažus darbu:
1. Pārejas periodā jānodrošina esošā e-Veselības e-Nosūtījumu risinājuma (turpmāk – EREF) strukturālā savietošana ar jauno vispārējo e-Nosūtījumu risinājumu, tostarp veicot nepieciešamo datu migrāciju.
2. Lai uzlabotu e-Nosūtījumu izrakstīšanas ērtumu ārstniecības personām, plānots veikt ārstu portāla papildinājumus, piemēram: a. papildināt adreses API ar lauku “adreses tips” (piemēram, dzīvesvietas adrese, faktiskā adrese u.c.); b. uzlabot portāla meklēšanas funkcionalitāti, paredzot iespēju izmantot “adreses tipu” kā atlases filtru.
3. Tiks izstrādāta e-Nosūtījumu forma iedzīvotāju portālā E-veselība.
Iepriekšminēto darbu īstenošanai 2025.gadā papildu nepieciešams finansējums 85 000 euro apmērā.
Lai nodrošinātu ilgtspējīgu izstrādāto vispārējo nosūtījumu funkcionalitātes E-veselības sistēmā, paredzētas ikgadējās uzturēšanas izmaksas 2025.gadā indikatīvi veido 42 000 euro apmērā, 2027.gadā un turpmāk ik gadu plānotas izmaksas indikatīvi veido 85 000 euro apmērā.
Savukārt, 2026.gadā uzturēšanas izmaksas 85 000 euro apmērā Nacionālais veselības dienests nodrošinās budžeta apakšprogrammu 45.01.00 "Veselības aprūpes finansējuma administrēšana un ekonomiskā novērtēšana" ietvaros. (detalizētu aprēķinu skatīt anotācijas pielikuma datnes VManotp_141025_e_nos).
Veselības ministrija normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā sagatavos un iesniegs Finanšu ministrijā pieprasījumu par apropriācijas pārdali 2025.gadam atbilstoši šā rīkojuma 1. punktam.
Finanšu ministrs normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā informēs Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisiju par šā rīkojuma 1. punktā minēto apropriācijas pārdali 2025.gadam un, ja Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisija piecu darbdienu laikā pēc attiecīgās informācijas saņemšanas nebūs izteikusi iebildumus, veiks apropriācijas pārdali.
Ņemot vērā, ka rīkojuma projektā paredzētajai finansējuma pārdalei ir ietekme arī uz turpmākajiem gadiem, VM Finanšu ministrijai iesniegs priekšlikumus palielināt VM bāzes izdevumus 2027., 2028., 2029., un 2030.gadam, paredzot finansējuma pārdali 2027. gadā un turpmāk ik gadu 85 000 euro apmērā no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmas 20.00.00 "Veselības aprūpes pasākumu īstenošana.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
Skatīt 6.punktu.
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
Nacionālais veselības dienests, Veselības ministrijaNevalstiskās organizācijas
NēCits
Nē6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
-
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Nacionālais veselības dienests
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
