Anotācija

25-TA-489: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2023. gada 5. septembra noteikumos Nr. 510 "Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam finanšu instrumentu kopīgie īstenošanas noteikumi "" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Tiesību akta projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2023. gada 5.septembra noteikumos Nr. 510 "Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam finanšu instrumentu kopīgie īstenošanas noteikumi"" (turpmāk - MK noteikumu projekts)  ir izstrādāts, lai precizētu vairākus Ministru kabineta 2023. gada 5. septembra noteikumu Nr. 510 "Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam finanšu instrumentu kopīgie īstenošanas noteikumi " (turpmāk - MK noteikumi Nr. 510) punktus, kas saistīti ar atbalsta apmēriem un rādītājiem programmās pēc jaunākajām ES fondu Vidusposma pārdalēm un Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027.gadam (turpmāk – Programma)  grozījumiem Nr. 3, , kas 2025.gada 27.maijā apstiprināti Ministru kabinetā (Ministru kabineta 2025.gada 27.maija protokols Nr.21 42.§ “Rīkojuma projekts “Grozījumi Ministru kabineta 2021. gada 16. novembra rīkojumā Nr. 841 “Par Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmu 2021.–2027. gadam”””).

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
MK noteikumu projekta mērķis ir precizēt vairākus MK noteikumu Nr. 510 punktus, kas saistīti ar atbalsta apmēru un rādītāju izmaiņām vairākās programmās pēc jaunākajām ES fondu Vidusposma pārdalēm un Ministru kabinetā apstiprinātajiem Programmas pieteiktajiem grozījumiem Nr. 3.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
MKN Nr. 510 nosaka kādos politikas programmas specifiskā atbalsta mērķos un pasākumos tiek īstenoti finanšu instrumenti, šajās programmās un līdzdalības fondus Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regulas (ES) Nr.  2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai (turpmāk – regula Nr.  2021/1060), 2. panta 20. punkta izpratnē (turpmāk – Līdzdalības fonds)  noteikto finansējuma apmēru, rezultāta un iznākuma rādītājus. Ņemot vērā 2024 gada beigās ierosinātās finansējuma pārdales starp ministrijām, ir notikušas izmaiņas vairāku programmu finansējuma apmēros. Ar MK noteikumu projektu  ir veikta pārdales starp pasākumiem, tostarp, apvienojot pasākumus, kas rezultējas arī rādītāju izmaiņās. MK noteikumu projekts atspoguļo šī brīža aktuālo finansējuma apmēru Līdzdalības fonda programmās un to rādītājos.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Izmaiņas Programmā
1) MK noteikumi ietver informāciju par 1.2.2. specifiskā atbalsta mērķa "Izmantot digitalizācijas priekšrocības uzņēmējdarbības attīstībai" 1.2.2.2. pasākuma "Individuālās garantijas digitalizācijai un automatizācijai" (turpmāk – 1.2.2.2. pasākums), taču pie Programmas grozījumiem Nr. 2 no  SAM 1.2.2. svītrots finanšu instrumentu atbalsts (digitalizācijas garantijas),  ņemot vērā to, ka 1.2.3. SAM ietvaros jau tiek nodrošināts atbalsts garantijām finanšu instrumentu (turpmāk - FI) veidā, attiecīgi digitalizācijas garantijām paredzētais finansējums 4.19 miljonu euro apmērā tika pārcelts uz 1.2.3.3. pasākumu.

2) Tāpat MK noteikumi ietver informāciju par 1.2.3.7. pasākumu "Atbalsts jaunu darba vietu radīšanai uz eksportu orientētiem komersantiem" (turpmāk - 1.2.3.7. pasākums), bet, saskaņā ar Programmas grozījumiem Nr.3, 1.2.1.2. pasākums tiek apvienots ar 1.2.3.7. pasākumu, kopumā paredzot vairāk kā 58 miljonu euro aizdevumiem ar kapitāla atlaidi, inovatīvu, t.sk. duāla lietojuma, produktu izstrādei, kas ietver atbalstu jaunu ražošanas ēku izbūvei, iekārtu iegādei un infrastruktūras izveidei. Minētais nodrošina finansējuma pieejamību lielu investīciju projektu realizācijai, tādējādi veicinot produktivitāti un produktu ar augstu pievienoto vērtību radīšanu. Savukārt 40 miljoni euro novirzīti jaunam 1.5.1. pasākumam “Ieguldījumi uzņēmējdarbībā, kas atbalsta STEP mērķu sasniegšanu".”


3) MK noteikumu Nr.510 grozījumi paredz precizēt 2.1.1.3.pasākuma “AER izmantošana un energoefektivitātes paaugstināšana lokālajā un individuālajā siltumapgādē un aukstumapgādē” (turpmāk – 2.1.1.3.pasākums) rādītāja “Primārais enerģijas ikgadējais patēriņš (tai skaitā mājokļi, sabiedriskās ēkas, uzņēmumi, citi)” sasniedzamo vērtību, lai nodrošinātu atbilstību Programmas grozījumiem Nr.3. Rādītāja sasniedzamā vērtība tika pārskatīta,  ņemot vērā investīcijas ietvaros paredzēto atbalsta tvērumu un fokusu, kā arī vērtējot līdzšinēji veiktos ieguldījumus centralizētajā siltumapgādē un aukstumapgādē enerģijas patēriņa samazināšanai un veikto konsultāciju procesu ar nozari par rādītājiem, kas uzskatāmi un pēc būtības demonstrētu ar pasākuma ietvaros plānoto finansējumu sasniedzamos rādītājus. Īstenojot plānotās investīcijas, plānots samazināt primārās enerģijas patēriņu līdz 24 125 MWh/gadā, sasniedzot primārās enerģijas ikgadējā patēriņa ietaupījumu vismaz 30%, kas 2.1.1.3.pasākuma ietvaros ir 10 147 615 kWh/gadā.

4) MK noteikumu Nr.510 grozījumi paredz arī svītrot 2.2.2.4.pasākumu “Aprites ekonomikas principu ieviešana” (turpmāk – 2.2.2.4.pasākums), lai nodrošinātu atbilstību Programmas grozījumiem Nr.3. Ņemot vērā ģeopolitisko situāciju un nepieciešamību būtiski stiprināt Latvijas mērogā enerģētisko drošību, kā arī veicināt Latvijas virzību uz enerģētisko neatkarību, samazinot fosilo energoresursu lomu, palielinot atjaunīgās enerģijas izmantošanu un veicinot energoefektivitāti, vienlaikus tiecoties uz konkurētspējīgām enerģijas izmaksām reģionā, Programmas vidusposma izvērtējuma procesa ietvaros tika virzītas finansējuma pārdales, kas ietvēra 2.2.2.4.pasākumam plānoto finansējumu pārdalīt  jaunām investīcijām enerģētiskās drošības stiprināšanai. Attiecīgi 2.2.2.4.pasākumā plānotās investīcijas turpmāk netiks īstenotas Programmas tvērumā.

5) Vienlaikus MK noteikumu Nr.510 grozījumi paredz arī tehnisku precizējumu attiecībā uz 2.1.2.specifisko atbalsta mērķi “Atjaunojamo energoresursu enerģijas veicināšana – biometāns” (turpmāk – 2.1.2.SAM), ņemot vērā, ka ar Programmas grozījumiem Nr.3 ir veikta papildu finansējuma pārdale uz 2.1.2.SAM, paredzot finansējumu jaunu biometāna ievades punktu izveidei. Attiecīgi 2.1.2.SAM ir plānots īstenot divās kārtās – proti, 2.1.2.SAM 1.kārtas ietvaros paredzētais atbalsts tiks sniegts finanšu instrumentu veidā (attiecīgi ar grozījumiem MK noteikumos Nr.510 tiek precizēta informācija), savukārt 2.1.2.SAM 2.kārtas ietvaros plānotais atbalsts tiks sniegts granta veidā.

Pēc ES fondu tematiskās komitejas sēdes 2024. gada 31.oktobrī ministrijas konceptuāli vienojās, ka nepieciešams ES fondu atbalsta programmu elastības finansējumu novirzīt dažādiem prioritārajiem mērķiem, piemēram, kiberdrošībai un nevienlīdzības mazināšanai.
MK noteikumu Nr. 510 ietvaros elastības pārdales notika pasākumā:
2.1.1.2. AER izmantošana un energoefektivitātes paaugstināšana rūpniecībā un komersantos - 30 064 163 EUR pārdale civilajai drošībai no 2.1.1.2. uz 2.1.3.3. 4.k. un 5.1.1.9.

Papildus pārdalēm uz dažādiem prioritārajiem mērķiem, tika veiktas pārdales arī starp pasākumiem, līdz ar to ietekmējot programmu finansējumu un sasniedzamos rādītājus. Ministriju pārdaļu ierosinājumi atspoguļoti arī Programmas grozījumos Nr. 3, kas šobrīd arī ir saskaņošanā Valsts kancelejas tiesību aktu portālā un vēlāk tiks saskaņota arī ar Eiropas Komisiju. Gadījumā, ja kādas no MK noteikumu projektā norādītājām izmaiņām netiks apstiprinātas , tiks virzīti jauni grozījumi MK noteikumos Nr. 510. 

Audita rekomendācijas:
Saskaņā ar 2024. gada nogalē veikto Revīzijas iestādes auditu, kura mērķis bija gūt pietiekamu pārliecību atbilstoši Regulas Nr. 2021/1060 77. panta 3. punkta prasībām par to, vai pārbaudāmā projekta ietvaros veiktie un EK deklarētie izdevumi ir likumīgi, pareizi un attiecināmi finansēšanai no Eiropas Reģionālās attīstības fonda (turpmāk – ERAF) saskaņā ar Eiropas Savienības un Latvijas Republikas normatīvajiem aktiem. Saņemti divi konstatējumi un ieteikumi attiecībā uz MK noteikumiem:
1)       regulas 58. panta 2. punkts nosaka, ka atbalsts tiks sniegts tikai par tiem investīciju elementiem, kas investīciju lēmuma pieņemšanas dienā nav fiziski pabeigti vai pilnībā īstenoti. MK noteikumi Nr. 510 šādu prasību neietver. Prasība ir ietverta konkrēto produktu reglamentējošajos Ministru kabineta noteikumos, izņemot Ministru kabineta 2013. gada 30. jūlija noteikumos Nr. 463, kas regulē Iespējkapitāla ieguldījumu īstenošanu, kur minētā prasība nav ietverta.
-         ne MK noteikumu Nr. 510, ne konkrēto produktu reglamentējošajos Ministru kabineta noteikumos nav ietvertas regulas 58. panta 5. līdz 7. punkta prasības, kas jāievēro gadījumā, ja finanšu instrumentus kombinē ar atbalstu no programmas grantu veidā kā vienotu finanšu instrumentu darbību vienā finansēšanas nolīgumā, ja abus atšķirīgos atbalsta veidus sniedz struktūra, kas īsteno finanšu instrumentus.”
- nav ietverti regulas 60. panta nosacījumi, proti: nav atrunāts, kas darāms ar procentiem un citiem ieņēmumiem, kurus ALTUM nav izmantojusi programmēšanas perioda laikā.
- nav noteikta prasība, ka EK tiks ziņots par atmaksātā finansējuma izlietojumu līdz 2030. gada beigām.
- nav paredzētas korektīvas darbības gadījumā, ja finansējuma saņēmējs vai gala saņēmēji neizpilda regulas 47. pantā vai 50. panta 1. un 2. punktā noteiktos pienākumus, tai skatā nav nodrošināta šo prasību ievērošana gala saņēmēju līmenī.
- nav ietvertas prasības attiecībā uz apliecinošo dokumentu, kas attiecas uz darbību, kurai piešķirts atbalsts no fondiem, glabāšanu, t.i., pienācīgā līmenī 5 gadus, sākot ar tā gada 31.12, kurā VI veikusi pēdējo maksājumu saņēmējam (t.i. provizoriski līdz 2035. gadam). MK noteikumu Nr. 510 un konkrēto produktu reglamentējošie MK noteikumi nosaka termiņu, kādā jānodrošina informācijas pieejamība tikai attiecībā uz valsts atbalstu.
Lai ieviestu visas audita rekomendācijas, veikti precizējumi  moteikumu 18., 26.1.1.1, 26.1.6., 26.1.7. punktos.
 
Risinājuma apraksts
MK noteikumos Nr. 510 svītroti  šādi pasākumi:
1) Balstoties uz to, ka 1.22.2. pasākums tika apvienots ar 1.2.3.3. pasākumu, no MK noteikumiem Nr. 510 tiek svītroti/laboti punkti, kur norādīta uz šo pasākumu, jo informācija vairs nav aktuāla.
2) Balstoties uz to, ka 1.2.3.7. pasākums tiek apvienots ar 1.2.1.2. pasākumu, veikti attiecīgi precizējumu MK noteikumos Nr. 510, svītrojot/labojot punktus, kur minēta atsauce uz šo pasākumu.
 ES kohēzijas politikas programmas 2021.-2027.gadam (turpmāk - Programma) grozījumi:Pamatojoties uz Programmas grozījumiem, MK noteikumu projektā tiek precizēti vairāki punkti, kā arī pielikums, precizējot atbalsta apmērus Līdzdalības fonda programmās, kā arī precizēti sasniedzamie rādītāji, atbilstoši pieteiktajiem grozījumiem Programmā.

Pamatojoties uz to, ka Eiropas Savienības fondu tematiskās komitejas 2025.gada 28. marta sēdē tika atbalstīts priekšlikums par 1.2.1.2. pasākuma finansējuma novirzīšanu 1.5.1. SAM "Ieguldījumi uzņēmējdarbībā, kas atbalsta STEP mērķu sasniegšanu" izveidei, finansējums 40 000 000 EUR apmērā tika nodrošināts drošības prioritātēm.
Pasākuma ietvaros pieejamais kopējais pieejamais finansējums pēc finansējuma pārdales un, kas pieejams līdz 2029. gada 31.decembrim saskaņā ar Ministru kabineta 2023. gada 5. septembra noteikumiem Nr.510 "Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam finanšu instrumentu kopīgie īstenošanas noteikumi" ir 58 377 791 EUR apmērā (tai skaitā ERAF finansējums 49 621 122 EUR un valsts budžeta finansējums 8 756 669 EUR). 

Lai izpildītu audita rekomendācijas un ieteikumus, MK noteikumi Nr. 510  papildināti ar 26.1.1.1 un 26.1.1.2 punktiem. Iesniegumu izskatīšanu un atbildes sagatavošanu atbilstoši sabiedrības “Altum” iekšējā procedūrā noteiktajam precizēts arī MK noteikumu Nr. 510 18. punkts, pamatojoties uz to, ka Sabiedrībā “Altum” ir iesaistītas vairākas struktūrvienības, kuru pienākumos ietilpst konkrēti uzdevumi, piemēram, Risku vadības departaments veic risku, tostarp kā Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanas likuma subjekts visu risku izvērtējumu, kredītu analītiķi veic iesniegtā biznesa plāna, maksātspējas, finanšu plūsmas un citu rādītāju analīzi, kā arī Ministru kabineta noteikumos noteikto kritēriju pārbaudi un izvērtēšanu.

MK noteikumos veikta finansējuma pārdale starp pasākumiem:
1.2.3.2. pasākuma ietvaros ir noslēgti visi līgumi ar fondu pārvaldniekiem un ir zināmi precīzi ieguldīšanas nosacījumi un pārvaldības maksas likmes, kā rezultātā no sākotnēji plānotā finansējuma 79 386 124 EUR ir izveidojies ietaupījums 8 000 000 EUR, kas netiks izmantots ERAF apguves perioda laikā.
Saskaņā ar noslēgto līgumu nosacījumiem, 2025.gada laikā fondu pārvaldnieki veic privātā finansējuma piesaisti, lai varētu uzsākt fondu darbību. 2025.gada otrajā ceturksnī darbību uzsāka divi no četriem fondiem, tādēļ veidojas ERAF finansējuma ietaupījums, jo pārvaldības maksa daļēji būs attiecināma uz ERAF periodu un daļēji – uz periodu pēc ERAF apguves termiņa beigām. Līdzīgi, arī ieguldījumu veikšanas periods pārvirzās uz priekšu un daļa no ieguldījumiem gala saņēmējos ir plānoti pēc ERAF apguves perioda beigām. Tādējādi, ņemot vērā programmas īstenošanas nosacījumus, programmas izmaksu daļa, kas neiekļausies ERAF finansējuma apguves periodā, būs attiecināma uz programmā paredzēto atmaksu finansējumu. Kad visi fondu pārvaldnieki būs pabeiguši privātā finansējuma piesaistes procesu un fondi uzsākuši darbību, sabiedrība ALTUM sagatavos atjaunotu programmas rādītāju novērtējumu, ņemot vērā aktuālo informāciju un fondu darbības termiņus.
Līdz ar to ar šiem MK noteikumu grozījumiem ietaupītais finansējums tiek novirzīts 1.2.3.3. pasākumam, kur šobrīd trūkst finansējums.

Attiecībā uz rādītāju izpildi, SAM ietvaros privātā finansējuma rādītājs līdzdalības fonda ietvaros tiks sasniegts un finansējuma pārdale neietekmē abu programmu noteiktos rādītājus. Attiecīgi tiek precizēti aktuālie intervences kodi 1.2.3.2. un 1.2.3.3. pasākumiem.    

Aktuālie intervences kodi un finansējuma sadalījums starp tiem katram pasākumam

1.2.1.2. pasākum "Produktivitātes aizdevumi (tai skaitā ar kapitāla atlaidi) inovatīvām iekārtām, pētniecībai un attīstībai, tehnoloģiju pārnesei":
Kods: 9        3 433 658     EUR;
Kods: 10      15 733 230   EUR
Kods: 11      11 172 468   EUR
Kods: 12      19 281 766 EUR
1.2.3.2. pasākums "Iespējkapitāla ieguldījumi":
Kods: 21      60 678 205  EUR

1.2.3.3. pasākums "Starta, izaugsmes aizdevumi":
Kods: 21      24 307 956 EUR

1.2.3.4. pasākums "Garantijas, portfeļgarantijas pilna cikla uzņēmējdarbībai":
Kods: 21      29 361 690 EUR

1.2.3.5. pasākums "Aizdevumi produktivitātes kāpināšanai (investīcijas un apgrozāmie līdzekļi)":
Kods: 21      23 853 429 EUR

2.1.1.1. pasākums "Energoefektivitātes paaugstināšana dzīvojamās ēkās, tai skaitā attīstot ESKO tirgu (daudzdzīvokļu, privātās un neliela dzīvokļu skaita ēku kompleksos)":
Kods: 42      100 320 335 EUR
Kods: 52      44 365 096 EUR

2.1.1.2. pasākums "AER izmantošana un energoefektivitātes paaugstināšana rūpniecībā un komersantos":
Kods: 40      5 311 719 EUR
Kods: 76      663 965 EUR
Kods: 75      663 965 EUR


2.1.1.3. pasākums  "AER izmantošana un energoefektivitātes paaugstināšana lokālajā un individuālajā siltumapgādē un aukstumapgādē":
Kods: 55      47 440 102 EUR

 6.1.1.4. pasākums "Uzņēmējdarbības "zaļināšanas" un produktu attīstības pasākumi, veicinot energoefektivitātes paaugstināšanu un energoefektīvu tehnoloģiju ieviešanu uzņēmumos":
Kods: 40      8 824 712     EUR
Kods: 48      10 589 656   EUR
Kods: 50      3 529 885     EUR
Kods: 29      5 294 827     EUR
Kods: 75      3 529 885     EUR
Kods: 42      3 529 885    EUR

2.1.2. specifiskā atbalsta mērķa "Atjaunojamo energoresursu enerģijas veicināšana – biometāns" I kārta
Kods: 49          18 246 193 EUR

1.5.1. specifiskā atbalsta mērķa "Ieguldījumi uzņēmējdarbībā, kas atbalsta STEP mērķu sasniegšanu" :
Kods: 21      8 500 000 EUR;
Kods: 22      25 500 000 EUR.

Papildus informācija:
Paskaidrojot noteikumu 8.punktā norādīto, ja sabiedrība “Altum” papildus ar šiem noteikumiem piešķirtajam ES fondu finansējumam piesaista arī privāto finansējumu, piemēram, aizņemto finansējumu saskaņā ar īpašajiem/specifiskajiem atbalsta programmu regulējošiem Ministru kabineta noteikumiem un atbilstoši sabiedrības “Altum” veiktajam programmas rādītāju novērtējumam, atbalsta programmu finansēšanai secīgi vispirms var tikt izmantots ES Fondu finansējums un pēc tam- sabiedrības “Altum” aizņemtais finansējums. ES fondu finansējums attiecībā uz sagaidāmo kredītriska zaudējumu segšanu  un piemērojamām kapitāla atlaidēm, (kas iekļauj arī uzkrājumu veidošanas izdevumus un izdevumus, kas izriet no aizdevumu ar kapitāla atlaidi uzskaites aspektiem atbilstoši Starptautisko finanšu pārskatu standartu prasībām, t.sk.,  izsniegto aizdevumu ar kapitāla atlaidi, kā arī finansējuma patiesās vērtības izmaiņas, līdz kapitāla atlaides piemērošanai) kombinēto finanšu instrumentu veidā attiecas uz visu sabiedrības “Altum” izveidoto attiecīgās atbalsta programmas portfeli kopumā.

Klientu maksājumi, izņemot klientu pamatsummas maksājumus, tiek sadalīti proporcijā atbilstoši finansējumam (ES fondu finansējums un sabiedrības “Altum” aizņemtais finansējums), kas attiecīgajā programmā ieguldīti, un attiecīgā proporcijā tiek uzskaitītas ES fondu ieņēmumu veidotas atmaksas.
Klientu pamatsummas maksājumi primāri tiek novirzīti, lai nokārtotu sabiedrības “Altum” saistības par aizņemto finansējumu, proti,  šajā laikā un apmērā publiskajam ES fondu finansējumam piekritīgas atmaksas neveidojas. Pēc tam, kad ir dzēstas  sabiedrības “Altum” saistības par aizņemto finansējumu, visi turpmākie klientu pamatsummas maksājumi pilnā apmērā veido un tiek uzskaitīti kā ES fondu finansējumam piekritīgas atmaksas.
Iepriekš minētā atbalsta programmu finansēšanas struktūra izvēlēta, lai a) minimizētu riskus, kas saistīti ar savlaicīgu ES fondu investēšanu, b) optimizētu izmaksas par aizņemtā finansējuma izmantošanu programmu finansēšanai, c) nodrošinātu lielāku elastību, reaģējot uz pieprasījuma izmaiņām programmās, kā arī d) atvieglotu programmu administrēšanu un uzraudzību.

Papildus skaidrojums par 21.1.6. apakšpunktā ietverto papildinājumu: korektīvo pasākumu veikšana ir atbilstoši iestādei, kas konstatē pārkāpumus - sabiedrība "Altum" vērtē komunikācijas prasības pret gala labuma guvēju, savukārt Centrālā finanšu un līgumu aģentūra kā ES fondu sadarbības iestāde- pret sabiedrību "Altum".

Aizdevumu pārlikšanas uz aizņemto finansējumu gadījumā Altum nodrošinās dubultā finansējuma riska novēršanas pasākumus, piemēram, lai netiktu dubultā atbalstīta kapitāla atlaides summa.

Ar terminu brīvie līdzekļi MK noteikumu kontekstā tiek saprasti programmieguldījuma līdzekļi Līdzdalības fonda īstenošanai, kas nav izmantoti pārvaldības maksu segšanai un kas nav nodoti fondiem, ar kura starpniecību Līdzdalības fonds nodrošina finanšu produktus galasaņēmējiem (turpmāk – īpašie fondi), un programmieguldījuma līdzekļi, kas nodoti īpašo fondu, izņemot finanšu starpniekiem nodotos līdzekļus, īstenošanai, bet kas vēl nav izmantoti pārvaldības maksu segšanai un nav piešķirti atbalsta veidā gala saņēmējiem, un procenti un citi ieņēmumi, kas ir gūti no Līdzdalības fonda vai īpašo fondu brīvo līdzekļu ieguldīšanas.

Kā viena no noteikumu prasībām ir nodrošināt informācijas un publicitātes pasākumus, saskaņā ar regulas  Nr. 2021/1060 47. pantu un 50. panta 1. un 2. punkta  kārtību, kādā Eiropas Savienības fondu vadībā iesaistītās institūcijas nodrošina šo fondu ieviešanu 2021.–2027. gada plānošanas periodā, kā arī Eiropas Savienības fondu 2021.–2027. gada plānošanas perioda un Atveseļošanas fonda komunikācijas un dizaina vadlīnijām. Uzraudzīt, vai gala saņēmējs ievēro minētās prasības, un, ja tiek konstatēta komunikācijas un dizaina prasību. neievērošana, veikt atbilstošus korektīvos pasākumus, būtiski ir noteikumos iekļaut un saglabāt atsauci uz Eiropas Savienības fondu un Atveseļošanas fonda komunikācijas vadlīnijām, jo uz noteikumu subjektiem šīs normas ir piemērojamas un to neievērošanas gadījumā draud arī finanšu korekcijas.

MK noteikumu projekts neietekmē Altum līgumu (Finansēšanas nolīgumus par līdzdalības fonda īstenošanu), kā arī uzsākto finanšu instrumentu programmu īstenošanu.

Ņemot vērā, ka ir notikušas izmaiņas vairāku programmu finansējuma apmēros, par katru no programmām tiks sagatavots novērtējums un iesniegts izskatīšanai Ministru kabinetā. Programmu novērtējumā tiks iekļauti aktualizēti dati par esošo programmas īstenošanas gaitu, kā arī izvērtēta turpmāka programmas ietekme, riski un sagaidāmie zaudējumi, finansiālais rezultāts un programmas īstenošanas izmaksu noteikšanas principi.

Izmaiņas veiktas arī noteikumu projekta 26.1.7. apakšpunktā, jo līdz šim tajā ietverta atsauce uz Eiropas Komisijas 2022. gada 18. novembra Lēmumu Nr. SA.100013 (2022/N) – Latvia "Funding and remit of Altum until 2029" (turpmāk – EK lēmums), nosakot pienākumu ievērot šī lēmuma nosacījumus. Saskaņā ar Līguma par Eiropas Savienības darbību (turpmāk – Līgums) 288. pantu lēmumi ir saistoši tikai to adresātiem, kas šajā gadījumā ir Latvija kā dalībvalsts. Līdz ar to atsauce uz EK lēmumu kā saistošu gala saņēmējiem neatbilst Līguma 288. panta regulējumam. Līdz ar to noteikumu projekta 26.1.7. apakšpunktā dzēsta atsauce uz Lēmumu un Regulu, tādējādi nodrošinot skaidru un juridiski korektu piemērojamību.
Vienlaikus šī apakšpunkta prasība ir izriet no Eiropas Komisijas 2022. gada 18. novembra Lēmumu Nr. SA.100013 (2022/N) un sabiedrībai "Altum" šis lēmums ir saistošs un visi šo noteikumu un attiecīgās atbalsta programmas nosacījumi ir izpildāmi atbilstoši Eiropas Komisijas 2022. gada 18. novembra Lēmumam Nr. SA.100013 (2022/N) – Latvia "Funding and remit of Altum until 2029".
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Juridiskās personas
  • visi uzņēmumi
  • Akciju sabiedrība “Attīstības finanšu institūcija Altum”
Ietekmes apraksts
Ņemot vērā Noteikumu projektā noteiktos pienākumus, tas ietekmē uzņēmumus, Klimata un enerģētikas ministriju, sabiedrību Altum un sadarbības iestādes funkcijas.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2025
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2026
2027
2028
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
52 974 380
-37 956 555
72 524 380
0
107 948 894
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
52 974 380
-37 956 555
72 524 380
0
107 948 894
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
62 322 800
-47 134 311
85 322 800
0
126 998 699
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
62 322 800
-47 134 311
85 322 800
0
126 998 699
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
-9 348 420
9 177 756
-12 798 420
0
-19 049 805
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
-9 348 420
9 177 756
-12 798 420
0
-19 049 805
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
9 177 756
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
9 177 756
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Līdzdalības fonda ietvaros plānotais kopējais attiecināmais finansējums Noteikumu projekta mērķos un pasākumos ir samazinājies par 47 134 311 euro, tajā skaitā:
2.1.1.2. pasākumā, kopējais finansējums samazinājies par 35 369 604 euro (tai skaitā ERAF finansējums 29 411 765 euro un valsts budžeta finansējums 5 957 839 euro);
2.2.2.4. pasākums tiek arī svītrots, attiecīgi kopējais finansējums samazinājies ir 11 764 707 EUR (tai skaitā KF finansējums 8 544 789 euro un valsts budžeta finansējums 3 219 918 euro).


Papildus Līdzdalības fondā ir jauns  1.5. prioritātes "Investīciju fonds uzņēmējdarbības attīstībai" 1.5.1. specifiskā atbalsta mērķis "Ieguldījumi uzņēmējdarbībā, kas atbalsta STEP mērķu sasniegšanu", kurā finansējums ir 40 000 000 EUR (34 000 000 ERAF un 6 000 000 VB), pasākumam finansējums ir pārcelts no 1.2. prioritātes, 1.2.1.2. pasākuma "Produktivitātes aizdevumi" un neietekmē kopējo Līdzdalības fonda finansējuma apmēru.

Kopumā provizoriskais Līdzdalības fonda finansējuma izlietojums pa gadiem:
2025.gads -  15 188 489 EUR;
2026. gads -  85 322 800 EUR;
2027.gads - 126 998 699 EUR;
2028.gads - 126 998 699 EUR
2029. gads - 126 998 699 EUR.

 
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Līdzdalības fonda finansējums pēc Vidusposma izvērtējuma un Darbības programmas grozījumiem Nr. 3 ir samazinājies par 47 134 311 euro, ņemot vērā Eiropas Savienības fondu tematiskās komitejas 2025.gada 22.janvāra sēdē pieņemto lēmumu par finansējuma pārdali katastrofu pārvaldības centru un civilās aizsardzības infrastruktūrai un Ministru kabineta 2025. gada 28. janvāra sēdē pieņemto lēmumu par finansējuma pārdali enerģētikai atbilstoši vidusposma lēmumiem (samazinājums 2.1.1.2. pasākumā), ka arī paredzēto finansējuma pārdalei jaunām investīcijām enerģētiskās drošības stiprināšanai jeb 2.1.4.specifiskajam atbalsta mērķim “Attīstīt viedas energosistēmas, tīklus un enerģijas akumulāciju ārpus Eiropas enerģētikas tīkla (TEN-E)” (samazinājums 2.2.2.4. pasākumā).

Finansējums  Līdzdalības fondam likumā “Par valsts budžetu 2025. gadam un budžeta ietvaru 2025., 2026. un 2027. gadam” ieplānots Finanšu ministrijas  budžeta apakšprogrammā 62.10.00 “Eiropas Reģionālās attīstības fonda (ERAF) avansa maksājumi un atmaksas finansējuma saņēmējiem (2021-2027)".



 
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Sabiedriskā apspriede
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
Tiks publicēta pēc noslēgšanās

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Rezultāti tiks publicēti pēc sabiedrības līdzdalības noslēgšanās

6.4. Cita informācija


Grozījumi tiks izsludināti sabiedrības līdzdalībai vispārējā kārtībā
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Ekonomikas ministrija
  • Klimata un enerģētikas ministrija
  • "Attīstības finanšu institūcija Altum" AS

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi