Anotācija (ex-ante)

23-TA-1300: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2013. gada 17. septembra noteikumos Nr. 891 "Noteikumi par saimnieciskās darbības ierobežojumiem, par kuriem pienākas kompensācija, tās izmaksas nosacījumiem, kārtību un apmēru"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Izstrādāts saskaņā ar likuma „Par kompensāciju par saimnieciskās darbības ierobežojumiem aizsargājamās teritorijās” (turpmāk – Likuma) 2. panta ceturto daļu

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikumu projekta mērķis ir precizēt kompensācijas apmēru par saimnieciskās darbības ierobežojumiem īpaši aizsargājamās dabas teritorijās, kuras nav Eiropas nozīmes aizsargājamās dabas teritorijas, un mikroliegumos, kuros atbalsttiesīgā platība nekvalificējas kompensācijas saņemšanai no ES fondu līdzekļiem, nosakot kompensācijas apmēru līdzvērtīgi tam, kāds ir noteikts par saimnieciskās darbības ierobežojumiem Natura 2000 teritorijās un mikroliegumos, kuros kompensācija ir izmaksājama no ES fondu līdzekļiem, kā arī noteikt valsts atbalsta prasības. 
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Kompensācijas apmērs par saimnieciskās darbības ierobežojumiem īpaši aizsargājamās dabas teritorijās, kuras nav Eiropas nozīmes aizsargājamās dabas teritorijas (turpmāk – Natura 2000 teritorijas), un mikroliegumos, ja kompensāciju izmaksā no valsts budžeta līdzekļiem, tika noteikts 2013. gadā. Noteikumu projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2013. gada 17. septembra noteikumos Nr. 891 "Noteikumi par saimnieciskās darbības ierobežojumiem, par kuriem pienākas kompensācija, tās izmaksas nosacījumiem, kārtību un apmēru"" (turpmāk - Noteikumu projekts) paredz kompensācijas apmēru noteikt līdzvērtīgi tam, kāds ir noteikts par saimnieciskās darbības ierobežojumiem Natura 2000 teritorijās un mikroliegumos, kuros kompensācija ir izmaksājama no Eiropas Savienības (turpmāk - ES) fondu līdzekļiem 2023.–2027. gada plānošanas periodā Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai par vienu atbalsttiesīgās platības lauksaimniecības zemes un meža zemes hektāru. 
Publisko līdzekļu piešķīrums kvalificējas komercdarbības atbalstam Komercdarbības atbalsta kontroles likuma 5. panta izpratnē. Atbalsts paredz kompensēt nelabvēlīgākus apstākļus konkrētiem saimnieciskās darbības veicējiem, kuru īpašumam ar normatīvajiem aktiem ir noteikti ierobežojumi tieši īpaši aizsargājamās dabas teritorijās un mikroliegumos, tomēr šīs teritorijas nekvalificējas atbalstam no Eiropas Savienības fondu līdzekļiem.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Spēkā esošie normatīvie akti paredz dažādu kompensāciju apmēru par saimnieciskās darbības ierobežojumiem īpaši aizsargājamās dabas teritorijās atkarībā no tā, vai šīs teritorijas ir iekļautas Natura 2000 teritoriju sarakstā atbilstoši likuma “Par īpaši aizsargājamām dabas teritorijām” 43. panta otrajai daļai un pielikumam vai arī tās ir valsts un nacionālas nozīmes īpaši aizsargājamās dabas teritorijas. Šobrīd atšķirīgs kompensāciju apmērs ir arī par saimnieciskās darbības ierobežojumiem mikroliegumos, ņemot vērā to, vai atbalsttiesīgā platība kvalificējas kompensācijas saņemšanai no ES fondu līdzekļiem vai no valsts budžeta.
Šobrīd normatīvais regulējums konkrēti nenosaka kompensācijas piešķiršanas kārtību par saimnieciskās darbības ierobežojumiem mikroliegumos, ja atbalsttiesīgā platība nekvalificējas kompensācijas saņemšanai no ES fondu līdzekļiem. Ministru kabineta 2013. gada 17. septembra noteikumu Nr. 891 "Noteikumi par saimnieciskās darbības ierobežojumiem, par kuriem pienākas kompensācija, tās izmaksas nosacījumiem, kārtību un apmēru" (turpmāk – Noteikumi Nr. 891) 2. un 3. punktā ietverta pārprotama norāde uz kompensācijas piešķiršanu par saimnieciskās darbības ierobežojumiem mikroliegumos, kuri nav Natura 2000 teritorijā, lai gan, ievērojot Likuma 2. panta trešo daļu, zemes vienības mikroliegumos kvalificējas kompensācijas saņemšanai no ES fondu līdzekļiem, ja kopējā atbalstam pieteiktā platība ir vismaz 1 ha atbilstoši Ministru kabineta 2023. gada 18. aprīļa noteikumu Nr. 197 "Atbalsta piešķiršanas kārtība Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai platībatkarīgo un dzīvniekatkarīgo saistību īstenošanai" 86.1. apakšpunktam.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekts paredz kompensācijas apmēru par saimnieciskās darbības ierobežojumiem īpaši aizsargājamās dabas teritorijās, kuras nav  Natura 2000 teritorijas, un mikroliegumos, kuros atbalsttiesīgā platība nekvalificējas kompensācijas saņemšanai no ES fondu līdzekļiem, noteikt līdzvērtīgi tam, kāds ir noteikts par saimnieciskās darbības ierobežojumiem Natura 2000 teritorijās  un mikroliegumos, kas kvalificējas kompensācijas saņemšanai no Eiropas Savienības fondu līdzekļiem, par vienu atbalsttiesīgās platības lauksaimniecības zemes un meža zemes hektāru 2023.–2027. gada plānošanas periodā Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai. 
Ievērojot kompensāciju maksājumu administrēšanas izmaksas, Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai platībatkarīgie maksājumi lauksaimniecības zemēs, tostarp Natura 2000 teritorijās, ir noteikti, sākot no 0,3 ha, savukārt par mežsaimnieciskās darbības ierobežojumiem meža zemēs no 0,1 ha. Ievērojot šo pieeju un vienlīdzības principu, ir precizēta platība teritorijām, kuras nav Natura 2000 teritoriju tīklā, nosakot, ka atbalstam pieteiktā platība lauksaimniecībā izmantojamā zemē vai meža zemē nav mazāka par 0,1 ha.
Noteikumu projektā precizēta norāde, ka kompensācija piešķirama  par saimnieciskās darbības ierobežojumiem mikroliegumos, ja atbalsttiesīgā platība nekvalificējas kompensācijas saņemšanai no ES fondu līdzekļiem.
Problēmas apraksts
Noteikumu Nr. 891 13. punktā noteikts, ka lēmumu par kompensācijas piešķiršanu vai atteikumu piešķirt kompensāciju atbildīgā institūcija pieņem mēneša laikā pēc iesnieguma saņemšanas. Likuma 5. panta trešajā daļā noteikts, ka zemes īpašniekam gadā var piešķirt tikai vienu kompensāciju – no ES fondu līdzekļiem vai no valsts budžeta. Līdz ar to Dabas aizsardzības pārvalde, kas atbilstoši Likuma 4. panta pirmās daļas 1. punktam administrē kompensāciju izmaksu no valsts budžeta, pirms lēmuma pieņemšanas par kompensācijas piešķiršanu pieprasa informāciju Lauku atbalsta dienestam, vai attiecībā uz konkrēto zemes vienību ir piešķirta vai pieteikta kompensācija no ES fondu līdzekļiem. Lauku atbalsta dienests objektīvu informāciju Dabas aizsardzības pārvaldei var sniegt tikai tad, kad beidzies pieteikšanās termiņš Lauku atbalsta dienesta administrētajiem atbalsta maksājumiem. Līdz ar to nav lietderīgs un samērīgs Noteikumu Nr. 891 10. punktā noteiktais pieteikšanās termiņš – līdz attiecīgā gada 15. maijam. Dabas aizsardzības pārvalde, iepriekš norādītā objektīvā iemesla dēļ nespējot pieņemt lēmumu Noteikumu Nr. 891 13. punktā noteiktajā termiņā, pagarina iesnieguma izskatīšanas termiņu Administratīvā procesa likuma 64. panta otrajā daļā noteiktajā kārtībā. Taču, ja zemes īpašnieks iesniegumu kompensācijas saņemšanai iesniedz gada pirmajos mēnešos, var būt situācija, kurā nav iespējams pieņemt lēmumu arī Administratīvā procesa likuma 64. panta otrajā daļā noteikto četru mēnešu laikā no iesnieguma saņemšanas.
Risinājuma apraksts
Lai novērstu šobrīd noteiktā pieteikšanās termiņa un lēmuma pieņemšanas termiņa radītās problēmsituācijas, noteikumu projekta 10. punktā paredzēts noteikt garāku pieteikšanās termiņu – līdz attiecīgā gada 1. oktobrim. Tas ir pietiekams termiņš, lai Dabas aizsardzības pārvalde vai pašvaldība varētu izskatīt iesniegumu un pieņemt lēmumu, kā arī veikt kompensācijas izmaksu attiecīgajā gadā. Precizēts Noteikumu projekta 11. punkts, nosakot, ka iesniegumu gan Dabas aizsardzības pārvaldē, gan pašvaldībā var iesniegt klātienē, pa pastu vai elektroniski atbilstoši normatīvajiem aktiem par elektronisko dokumentu noformēšanu. Tāpat Noteikumu 12. punktā precizēta norma attiecībā uz nekustamā īpašuma nodokļa nomaksu, kas noteic, ka pieteicējam nedrīkst būt nekustamā īpašuma nodokļa parāds uz kompensējamo īpašumu. 
Problēmas apraksts
Līdz šim nebija veikts izvērtējums, vai publisko līdzekļu piešķīrums kvalificējas komercdarbības atbalstam Komercdarbības atbalsta kontroles likuma 5. panta izpratnē.
Risinājuma apraksts
Tā kā kompensācija ir valsts atbalsts, tad ir nepieciešams noteikt prasības atbalsta pretendentiem atbilstoši Komisijas 2022. gada 14. decembra Regulas Nr. 2022/2472, ar kuru, piemērojot Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. pantu, dažu kategoriju atbalstu lauksaimniecības un mežsaimniecības nozarē un lauku apvidos atzīst par saderīgu ar iekšējo tirgu (turpmāk - regula 2022/2472) un Eiropas Komisijas 2023. gada 13. decembra Regulas Nr. 2023/2831 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam (turpmāk – regula 2023/2831) nosacījumiem.
Atbalstu par saimnieciskās darbības ierobežojumiem meža un lauksaimniecības zemēs, ja zeme tiek izmantota primārās lauksaimniecības produkcijas ražošanai, piešķir saskaņā ar regulas 2022/2472 33. pantu un 45. pantu. Savukārt atbalsts lauksaimniecības zemēs, ja zeme tiek izmantota citiem mērķiem, kas nav primārās lauksaimniecības produkcijas ražošana, tiek piešķirts saskaņā ar regulas 2023/2831 nosacījumiem.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
Noteikumu projekts skars tos zemes īpašniekus, kuru zemes gabali vai to daļas atrodas īpaši aizsargājamās dabas teritorijās un mikroliegumos, kurām ir noteikti saimnieciskās darbības ierobežojumi.
Juridiskās personas
Ietekmes apraksts
Noteikumu projekts skars tos zemes īpašniekus, kuru zemes gabali vai to daļas atrodas īpaši aizsargājamās dabas teritorijās un mikroliegumos, kurām ir noteikti saimnieciskās darbības ierobežojumi.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2024
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2025
2026
2027
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
819 604
0
819 604
0
819 604
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
819 604
0
819 604
0
819 604
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
819 604
0
819 604
0
819 604
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
819 604
0
819 604
0
819 604
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Lai sniegtu pārskatāmu informāciju par kompensāciju apmēru, zemāk apkopojumā ir sniegta informācija par Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas apakšprogrammā 24.08.00 “Nacionālo parku darbības nodrošināšana” paredzēto finansējumu, kas plānots kompensāciju izmaksai gan atbilstoši Ministru kabineta 2021. gada 18. februāra noteikumiem Nr. 114 "Kārtība, kādā zemes īpašniekiem vai lietotājiem nosakāmi to zaudējumu apmēri, kas saistīti ar īpaši aizsargājamo nemedījamo sugu un migrējošo sugu dzīvnieku nodarītajiem būtiskiem postījumiem, un minimālās aizsardzības pasākumu prasības postījumu novēršanai", gan arī atbilstoši Noteikumiem Nr. 891.
Ikgadējo kompensāciju par saimnieciskās darbības ierobežojumiem īpaši aizsargājamās dabas teritorijās un mikroliegumos apmērs pēdējo sešu gadu laikā sasniedza 0,6% līdz 2,1% no kompensācijām kopējā plānotā finansējuma. Norādīta informācija arī par kompensāciju saņēmējiem, sadalījumā fiziska vai juridiska persona.

2017.gads
Kopējais finansējums* 658 605 euro, tajā skaitā atbilstoši MKN izmaksāts 891 3 644 euro.
Kompensāciju saņēmēji 10 fiziskas personas, 1 juridiska persona.

2018.gads
Kopējais finansējums* 658 605 euro, tajā skaitā atbilstoši MKN 891 izmaksāts 9 605 euro.
Kompensāciju saņēmēji 9 fiziskas personas, 2 juridiskas personas.

2019.gads
Kopējais finansējums* 658 605 euro, tajā skaitā atbilstoši MKN 891 izmaksāts 11 025 euro.
Kompensāciju saņēmēji 15 fiziskas personas, 2 juridiskas personas.

2020.gads
Kopējais finansējums* 538 184 euro, tajā skaitā atbilstoši MKN 891 izmaksāts 4 536 euro.
Kompensāciju saņēmēji 11 fiziskas personas, 1 juridiska persona.

2021.gads
Kopējais finansējums* 597 464 euro, tajā skaitā atbilstoši MKN 891 izmaksāts 14 740 euro.
Kompensāciju saņēmēji 20 fiziskas personas, 3 juridiskas personas.

2022.gads
Kopējais finansējums* 897 464 euro, tajā skaitā atbilstoši MKN 891 izmaksāts 9 323 euro.
Kompensāciju saņēmēji 9 fiziskas personas, 5 juridiskas personas.

2023.gads
Kopējais finansējums* 897 464 euro, tajā skaitā atbilstoši MKN 891 izmaksāts 899** euro.
Kompensāciju saņēmēji 5 fiziskas personas, 1 juridiska persona.

* apakšprogrammā 24.08.00 “Nacionālo parku darbības nodrošināšana” piešķirtā finansējuma summa kompensāciju izmaksai atbilstoši:
1) Ministru kabineta 2021. gada 18. februāra noteikumiem Nr. 114 "Kārtība, kādā zemes īpašniekiem vai lietotājiem nosakāmi to zaudējumu apmēri, kas saistīti ar īpaši aizsargājamo nemedījamo sugu un migrējošo sugu dzīvnieku nodarītajiem būtiskiem postījumiem, un minimālās aizsardzības pasākumu prasības postījumu novēršanai",
2) Noteikumiem Nr. 891
**2023.gada I-III. cet.
 
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Noteikumu projekts nerada ietekmi uz valsts budžetu, jo finansējums ir plānots Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas apakšprogrammas 24.08.00 “Nacionālo parku darbības nodrošināšana” sadaļā “Sociālā rakstura maksājumi un kompensācijas”.
Ietekme pašvaldību budžetu ir nebūtiska, jo tikai atsevišķas pašvaldības ir noteikušas aizsargājamas teritorijas (piemēram, aizsargājamus dabas pieminekļus - dižkokus, par kuriem kompensācija nepienākas).
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?
ES tiesību akta CELEX numurs
32022R2472
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2022. gada 14. decembra Regula 2022/2472, ar kuru, piemērojot Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. pantu, dažu kategoriju atbalstu lauksaimniecības un mežsaimniecības nozarē un lauku apvidos atzīst par saderīgu ar iekšējo tirgu
Apraksts
Saistības atbilstoši Komisijas regulas 2022/2472 33. un 45.pantam pārņemtas pilnībā un neparedz stingrākas prasības kā ES tiesību normas.
ES tiesību akta CELEX numurs
32023R2831
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Komisijas 2023. gada 13. decembra Regula Nr.2023/2831 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam
Apraksts
Saistības atbilstoši Komisijas regulas 2023/2831 nosacījumiem pārņemtas pilnībā un neparedz stingrākas prasības kā ES tiesību norma.

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?

5.3. Cita informācija

Apraksts
Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija, izmantojot Eiropas Komisijas elektroniskās paziņošanas sistēmu, 20 darbdienu laikā no atbalsta pasākuma stāšanās spēkā nosūtīs kopsavilkuma informāciju Regulas 2022/2472 II pielikumā noteiktajā standartizētajā formātā un informēs Zemkopības ministriju.

5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem

Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2022. gada 14. decembra Regula 2022/2472, ar kuru, piemērojot Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. pantu, dažu kategoriju atbalstu lauksaimniecības un mežsaimniecības nozarē un lauku apvidos atzīst par saderīgu ar iekšējo tirgu
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Regulas 2022/2472 33.panta 4.b apakšpunkts
1.1, 2., 8.1, 8.4punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības kā ES tiesību normas.
Regulas 2022/2472 33.panta 5.punkts
6.1.apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības kā ES tiesību normas.
Regulas 2022/2472 45.panta 3.b apakšpunkts
1.2, 3., 8.3, 8.4 punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības kā ES tiesību normas.
Regulas 2022/2472 45.panta 4.punkts
9.punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības kā ES tiesību normas.
Regulas 2022/2472 45.panta 5.punkts
6.2.apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības kā ES tiesību normas.
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
Komisijas regulas 2022/2472 33. pants paredz atbalstu citām norobežotām dabas aizsardzības lauksaimniecības platībām, kas nav Natura 2000 ietilpstošas teritorijas, saistītas ar vidiskiem ierobežojumiem, kuri attiecas uz lauksaimniecību un palīdz īstenot Direktīvas 92/43/EEK prasības, turklāt šīs platības nepārsniedz 5 % no noteiktajām Natura 2000 teritorijām, kuras ietilpst attiecīgā Kopējās lauksaimniecības politikas stratēģiskā plāna teritoriālajā tvērumā. Noteikumu projekta 2.punktā ir noteiktas teritorijas un saimnieciskās darbības ierobežojumi, par kuriem pienākas kompensācija. Noteikumu projekta 6.1.apakšpunktā ir noteikta atbalsta intensitāte 96 EUR par hektāru gadā, kas nepārsniedz Komisijas regulas 2022/2472 33. panta 5.punktā noteikto.

Komisijas regulas 2022/2472 45.pants paredz, ka atbalstu par meža platībām, lai labuma guvējiem kompensētu papildu izmaksas un negūtos ienākumus, kuru cēlonis ir traucēkļi, ko rada Direktīvas 92/43/EEK un Direktīvas 2009/147/EK īstenošana, kas atbilstoši ir noteikts noteikumu projekta 3. un 9. punktā. Turklāt 8.4punktā ir noteikts, ka atbalstu par mikroliegumiem lauksaimniecības un meža zemēs maksā, ja šīs platības nepārsniedz 24 403 ha jeb 5 % no noteiktajām Natura 2000 teritorijām, kuras ietilpst Latvijas Kopējās lauksaimniecības politikas stratēģiskā plāna teritoriālajā tvērumā. Noteikumu projekta 6.2.apakšpunktā ir noteikta atbalsta intensitāte, kas nepārsniedz 196 EUR par hektāru gadā, kas ir atbilstoši Komisijas Regulas 2022/2472 45.panta 5.punktā paredzētajam.
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Komisijas 2023. gada 13. decembra Regula Nr.2023/2831 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Regulas 2023/2831 1.panta 1.punkts
11.1punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības kā ES tiesību normas.
Regulas 2023/2831 2.panta 2.punkts
16.4 punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības kā ES tiesību normas.
Regulas 2023/2831 3.pants
2.punkts, 8.3 punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības kā ES tiesību normas.
Regulas 2023/2831 6.pants
16.3 punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības kā ES tiesību normas.
Regulas 2023/2831 8.pants
16.7 punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības kā ES tiesību normas.
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
Noteikumu projekta 8.3 apakšpunktā noteiktais atbalsts par šo noteikumu 2. punktā noteiktajiem ierobežojumiem, ja zeme tiek izmantota citiem mērķiem, kas nav primārās lauksaimniecības produkcijas ražošana, tiek piešķirts atbilstoši Komisijas regulas 2023/2831 nosacījumiem.


 

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Dabas aizsardzības pārvalde
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Sabiedrības līdzdalības viedokļu pārskats ar Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas sniegto skaidrojumu ir pievienots tiesību aktu lietā 23-TA-1300 papildu dokumentu sadaļā.

6.4. Cita informācija

Sabiedrības līdzdalība nodrošināta normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā, publicējot noteikumu projektu Tiesību aktu portālā no 2023. gada 1. augusta līdz 2023. gada 16. augustam. Saņemti komentāri, galvenokārt, par jaunu īpaši aizsargājamo dabas teritoriju izveides procesu, saskaņošanu ar zemes īpašniekiem, pieejamo atbalstu, kompensācijām. Sniegts skaidrojums, ka kompensāciju sistēma par saimnieciskās darbības ierobežojumiem īpaši aizsargājamās dabas teritorijās un mikroliegumos, kā arī atbalsta likmes ir noteiktas, ņemot vērā ES fondu finansējumu un valsts budžeta iespējas.
Savukārt iebildumi par potenciālajiem dabas liegumiem ir saistīti ar citu izstrādāto tiesību aktu – Ministru kabineta 2023.gada 21.novembra noteikumiem Nr.674 “Noteikumi par dabas liegumiem", kas tika virzīti, lai daļēji novērstu Eiropas Komisijas pret Latviju ierosināto pārkāpuma procedūru Nr.2019/2304 par Padomes 1992. gada 21. maija direktīvas 92/43/EEK par dabisko dzīvotņu, savvaļas faunas un floras aizsardzību saistību neizpildi. VARAM priekšlikumi jaunveidojamiem dabas liegumiem iespēju robežās skāra valsts meža zemes, lai pēc iespējas samazinātu saimnieciskās darbības ierobežojumus privāto zemju īpašniekiem.
Citus priekšlikumus, kas tieši neattiecas uz šo noteikumu projektu, ministrija izskatīs normatīvā regulējuma pilnveides procesā.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Dabas aizsardzības pārvalde
  • Pašvaldības

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi