25-TA-502: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par valstij piekritīgo transportlīdzekļu nodošanu bez atlīdzības Ukrainai" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likuma 11.panta pirmās daļa un Ministru kabineta 2006.gada 25.jūlija noteikumi Nr.618 "Kārtība, kādā valsts kustamo mantu nodod bez atlīdzības ārvalstu valdību un starpvalstu organizāciju īpašumā" (turpmāk - MK noteikumi Nr.618) 2.punkts.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Projekta mērķis ir sniegt atbalstu Ukrainas sabiedrībai, nododot Ukrainas valdības īpašumā valstij piekritīgos transportlīdzekļus.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Krievijas Federācijas izraisītais karš Ukrainā.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Saskaņā ar Ministru kabineta 2024. gada 17. decembra noteikumu Nr.901 “Noteikumi par kompetentajām institūcijām un rīcību ar valstij piekritīgo mantu” regulējumu (stājās spēkā 2025.gada 1.janvārī), Nodrošinājuma valsts aģentūra veic valstij piekritīgās kustamās mantas pārņemšanu, glabāšanu, uzskaiti, realizāciju, nodošanu bez maksas, iznīcināšanu un realizācijas ieņēmumu ieskaitīšanu valsts un pašvaldību budžetā par kustamo mantu, kas atrodas glabāšanā Nodrošinājuma valsts aģentūrā.
Lai sniegtu atbalstu atbilstoši Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likuma 11.panta pirmajai daļai, daļu no valstij piekritīgajiem transportlīdzekļiem var nodot bez atlīdzības Ukrainas valdības īpašumā.
Ukrainas valdības īpašumā paredzēts nodot tiesību akta pielikumā norādītos valstij piekritīgos transportlīdzekļus.
Valstij piekritīgajiem transportlīdzekļiem netiek noteikta bilances vērtība, tie tiek uzskaitīti tikai skaitliskā izteiksmē. Tiesību akta pielikumā norādītajiem valstij piekritīgajiem transportlīdzekļiem saskaņā ar publiski pieejamo informāciju Nodrošinājuma valsts aģentūra nosaka aptuveno tirgus cenu, par kādu konkrēto transportlīdzekli būtu iespējams realizēt.
Lai sniegtu atbalstu atbilstoši Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likuma 11.panta pirmajai daļai, daļu no valstij piekritīgajiem transportlīdzekļiem var nodot bez atlīdzības Ukrainas valdības īpašumā.
Ukrainas valdības īpašumā paredzēts nodot tiesību akta pielikumā norādītos valstij piekritīgos transportlīdzekļus.
Valstij piekritīgajiem transportlīdzekļiem netiek noteikta bilances vērtība, tie tiek uzskaitīti tikai skaitliskā izteiksmē. Tiesību akta pielikumā norādītajiem valstij piekritīgajiem transportlīdzekļiem saskaņā ar publiski pieejamo informāciju Nodrošinājuma valsts aģentūra nosaka aptuveno tirgus cenu, par kādu konkrēto transportlīdzekli būtu iespējams realizēt.
Risinājuma apraksts
Lēmumu par kustamās mantas nodošanu katrā konkrētajā gadījumā pieņem Ministru kabinets. Saskaņā ar MK noteikumu Nr.618 4.punktā noteikto, proti ja objektīvu iemeslu dēļ nav iespējams noslēgt šo noteikumu 3. punktā minēto līgumu, valsts kustamo mantu var nodot bez atlīdzības ārvalstu valdību vai starpvalstu organizāciju īpašumā, noformējot citus valsts kustamās mantas nodošanu un pieņemšanu apliecinošus dokumentus. Krievijas Federācijas izraisītais karš pret Ukrainu ir radījis ārkārtas apstākļus, kuros mazinājušās Ukrainas institūciju iespējas izvērtēt un abpusēji saskaņot dažādus ar ienākošajām palīdzības kravām saistītos dokumentus, tai skaitā līgumus. Attiecīga līguma izstrāde, tulkošana un saskaņošana prasītu ievērojamu laiku, taču atbalstu Ukrainai ir nepieciešams sniegt pēc iespējas ātrāk. Lai mazinātu Ukrainas puses administratīvo slogu, kā arī to, ka atbalsta sniegšanā Ukrainai nepieciešama operatīva rīcība, pastāv nepieciešamība piemērot izņēmumu, kas noteikts MK noteikumu Nr. 618 4. punktā, un nodot attiecīgo kustamo mantu Ukrainas valdības institūcijām, parakstot nodošanas un pieņemšanas aktu.
Lai sniegtu atbalstu Ukrainas sabiedrībai, Nodrošinājuma valsts aģentūra ir izvērtējusi un radusi iespēju nodot bez atlīdzības Ukrainas valdības īpašumā šā tiesību akta pielikumā uzskaitītos valstij piekritīgos transportlīdzekļus. Ņemot vērā to, ka biedrība “Agendum”, reģistrācijas numurs 50008281431, biedrība "Tev", reģistrācijas numurs 40008316430 un fonds "Entrepreneurs for Peace", reģistrācijas numurs 40008315882, (turpmāk - biedrības) no dažādām Ukrainas valdības institūcijām saņem palīdzības sniegšanas lūgumus par transportlīdzekļu nepieciešamību, Nodrošinājuma valsts aģentūra sniedza biedrībām informāciju par valstij piekritīgajiem transportlīdzekļiem, ko biedrības izvērtēja, atbilstoši saņemtajiem palīdzības sniegšanas lūgumiem, un attiecīgi informēja Nodrošinājuma valsts aģentūru par nepieciešamību nodot transportlīdzekļus Ukrainas valdības īpašumā vispārējam atbalstam Ukrainas sabiedrībai.
Paredzēts, ka biedrības valstij piekritīgos transportlīdzekļus nogādās Ukrainā un nodrošinās to nodošanu Ukrainas valdības institūcijām, sedzot visus saistītos izdevumus.
Valstij piekritīgie transportlīdzekļi tiks nodoti bez atlīdzības Ukrainas valdības īpašumā, noformējot trīspusēju nodošanas un pieņemšanas aktu, ko parakstīs:
1) Nodrošinājuma valsts aģentūras atbildīgā amatpersona,
2) biedrības pārstāvis, apliecinot, ka pieņem transportlīdzekļus nogādāšanai Ukrainā un nodošanai Ukrainas valdības institūcijām, tajā skaitā veicot visas nepieciešamās darbības un sedzot visus saistītos izdevumus, kā arī nodrošinās akta parakstīšanu no Ukrainas valdības pārstāvja puses, un parakstīta akta iesniegšanu Nodrošinājuma valsts aģentūrā,
3) Ukrainas valdības institūcijas pārstāvis, kurš saņēmis transportlīdzekļus no biedrības.
Lai sniegtu atbalstu Ukrainas sabiedrībai, Nodrošinājuma valsts aģentūra ir izvērtējusi un radusi iespēju nodot bez atlīdzības Ukrainas valdības īpašumā šā tiesību akta pielikumā uzskaitītos valstij piekritīgos transportlīdzekļus. Ņemot vērā to, ka biedrība “Agendum”, reģistrācijas numurs 50008281431, biedrība "Tev", reģistrācijas numurs 40008316430 un fonds "Entrepreneurs for Peace", reģistrācijas numurs 40008315882, (turpmāk - biedrības) no dažādām Ukrainas valdības institūcijām saņem palīdzības sniegšanas lūgumus par transportlīdzekļu nepieciešamību, Nodrošinājuma valsts aģentūra sniedza biedrībām informāciju par valstij piekritīgajiem transportlīdzekļiem, ko biedrības izvērtēja, atbilstoši saņemtajiem palīdzības sniegšanas lūgumiem, un attiecīgi informēja Nodrošinājuma valsts aģentūru par nepieciešamību nodot transportlīdzekļus Ukrainas valdības īpašumā vispārējam atbalstam Ukrainas sabiedrībai.
Paredzēts, ka biedrības valstij piekritīgos transportlīdzekļus nogādās Ukrainā un nodrošinās to nodošanu Ukrainas valdības institūcijām, sedzot visus saistītos izdevumus.
Valstij piekritīgie transportlīdzekļi tiks nodoti bez atlīdzības Ukrainas valdības īpašumā, noformējot trīspusēju nodošanas un pieņemšanas aktu, ko parakstīs:
1) Nodrošinājuma valsts aģentūras atbildīgā amatpersona,
2) biedrības pārstāvis, apliecinot, ka pieņem transportlīdzekļus nogādāšanai Ukrainā un nodošanai Ukrainas valdības institūcijām, tajā skaitā veicot visas nepieciešamās darbības un sedzot visus saistītos izdevumus, kā arī nodrošinās akta parakstīšanu no Ukrainas valdības pārstāvja puses, un parakstīta akta iesniegšanu Nodrošinājuma valsts aģentūrā,
3) Ukrainas valdības institūcijas pārstāvis, kurš saņēmis transportlīdzekļus no biedrības.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
Papildu finanšu resursi Iekšlietu ministrijai (Nodrošinājuma valsts aģentūrai) nebūs nepieciešami.
Valsts budžetā netiks ieskaitīti ieņēmumi, provizoriskās tiesību akta pielikumā norādītās tirgus cenas apmērā.
Valsts budžetā netiks ieskaitīti ieņēmumi, provizoriskās tiesību akta pielikumā norādītās tirgus cenas apmērā.
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
Atbilstoši Ministru kabineta 2024.gada 15.oktobra noteikumu Nr.639 "Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā" 5.punktam sabiedrības līdzdalība nav jānodrošina institūcijas vadības dokumentu un iekšējo tiesību aktu izstrādes procesā. Projekts un tā anotācija būs publiski pieejami Ministru kabineta tīmekļvietnē – sadaļā/Tiesību aktu projekti.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Nodrošinājuma valsts aģentūra
- biedrība "Agendum", reģ.Nr.50008281431 biedrība "Tev", reģ.Nr.40008316430 nodibinājums Fonds "Entrepreneurs for Peace", reģ.Nr.40008315882
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi