Anotācija (ex-ante)

23-TA-1581: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2015. gada 1. decembra noteikumos Nr. 678 "Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 3.2.1. specifiskā atbalsta mērķa "Palielināt augstas pievienotās vērtības produktu un pakalpojumu eksporta proporciju" 3.2.1.2. pasākuma "Starptautiskās konkurētspējas veicināšana" un 13.1.1. specifiskā atbalsta mērķa "Atveseļošanas pasākumi ekonomikas nozarē" 13.1.1.3. pasākuma "Atveseļošanas pasākumi ekonomikas nozarē-Starptautiskās konkurētspējas veicināšana" īstenošanas noteikumi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta noteikumi "Grozījumi Ministru kabineta 2015. gada 1. decembra noteikumos Nr. 678 "Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 3.2.1. specifiskā atbalsta mērķa "Palielināt augstas pievienotās vērtības produktu un pakalpojumu eksporta proporciju" 3.2.1.2. pasākuma "Starptautiskās konkurētspējas veicināšana" un 13.1.1. specifiskā atbalsta mērķa "Atveseļošanas pasākumi ekonomikas nozarē" 13.1.1.3. pasākuma "Atveseļošanas pasākumi ekonomikas nozarē – Starptautiskās konkurētspējas veicināšana" īstenošanas noteikumi"" (turpmāk - MK Noteikumu projekts) izstrādāts, lai pagarinātu atbalsta aktivitāti “atbalsta nodrošināšana pasākuma mērķa grupai ražotņu un produktu atbilstības novērtēšanai” īstenošanas termiņa un maksājuma pieprasījuma iesniegšanas Latvijas Investīcijas un attīstības aģentūra (turpmāk - LIAA) termiņa pagarinājumu.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
MK Noteikumu projekts izstrādāts saskaņā ar Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fonda 2014.–2020. gada plānošanas perioda vadības likuma 20. panta 13. punktu.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
No 2023. gada 1. jūlija maksājuma pieprasījumi projekta „Starptautiskās konkurētspējas veicināšana (uzņēmējdarbība)” (turpmāk – Projekts) ietvaros vairs netiek pieņemti, jo Projektā pieejamais finansējums eksporta atbalsta darbībām ir beidzies. Vienlaikus Ministru kabinets 2023.gada 13.jūlijā pieņēma Ekonomikas ministrijas virzītos ministru kabineta noteikumus Nr.407 “Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027.gadam 1.2.3.specifiskā atbalsta mērķa "Veicināt ilgtspējīgu izaugsmi, konkurētspēju un darba vietu radīšanu MVU, tostarp ar produktīvām investīcijām" 1.2.3.1.pasākuma "Atbalsts MVU inovatīvas uzņēmējdarbības attīstībai" īstenošanas noteikumi”. Komersantu pieteikšanās jaunajai atbalsta programmai plānota š.g. IV ceturksnī, taču apzinoties Starptautiskās konkurētspējas veicināšanas programmas nozīmīgumu un uzņēmēju vēlmi saņemt atbalstu, Ekonomikas ministrija esošo Ministru kabineta noteikumu ietvaros pagarina atbalsta darbības "atbalsta nodrošināšana pasākuma mērķa grupai ražotņu un produktu atbilstības novērtēšanai" īstenošanas termiņa un maksājuma pieprasījuma iesniegšanas LIAA termiņa pagarinājumu.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Meklējot risinājumus, kā uzņēmējiem nepazaudēt esošos klientus, kamēr jaunā atbalsta programma nav stājusies spēkā Ekonomikas ministrija pagarina atbalsta aktivitāti, lai uzņēmējs varētu turpināt apliecināt, ka attiecīgā ražotne, produkts, process, pakalpojums atbilst mērķa tirgos noteiktām prasībām, saskaņā ar normatīvajiem aktiem, kompetento iestāžu vai sadarbības partneru prasībām, kuru apgrozījums pārsniedz 150 miljonus eiro gadā.
Atbalstu var saņemt saskaņā ar Komisijas 2014. gada 17. jūnija Regulas (ES) Nr. 651/2014, ar ko noteiktas atbalsta kategorijas atzīst par saderīgām ar iekšējo tirgu, piemērojot Līguma 107. un 108. pantu (Eiropas Savienības Oficiālais Vēstnesis, 2014. gada 26. jūnijs, Nr. L 187) (turpmāk – Regula Nr. 651/2014), I pielikumu:
* MVU komersanti;
*kooperatīvās sabiedrības, kurās ir apvienojušās vismaz trīs komercsabiedrības;
*zemnieku vai zvejnieku saimniecības;
*individuālie uzņēmumi.

Atbalsta intensitāte 90% no kopējām attiecināmajām izmaksām, bet ne vairāk kā 45 000 eiro gadā.

Attiecināmās izmaksas 50 000 eiro ar atbalsta intensitāti 90% apmērā, līdz ar to, maksimālais atbalsts ir 45 000 eiro gadā:
*neatkarīgas trešās personas vai kompetentās iestādes pakalpojumu izmaksas, lai apliecinātu, ka attiecīgais produkts, process, pakalpojums vai ražotne atbilst tirgus prasībām;
*ražotņu un produktu atbilstības ekspertīžu izmaksas;
*maksa par sertificēšanas centru un testēšanas laboratoriju pakalpojumiem, ja tiek sertificēta vai testēta vesela vai viena produktu kategorija vai grupa, nevis viena atsevišķa produktu partija;
*pievienotās vērtības nodoklis atbilstīgām attiecināmajām izmaksām, ja pievienotās vērtības nodokli nevar atgūt atbilstoši normatīvajiem aktiem nodokļu politikas jomā.

LIAA prognozē, ka nepieciešamais finansējums atbalsta nodrošināšanai pasākuma mērķa grupai ražotņu un produktu atbilstības novērtēšanai varētu būt līdz 300 000 EUR, taču vienlaikus atbalsta nodrošināšanai nav nepieciešams papildus finansējums, jo LIAA savā resorā ir atradis finansējumu t.i., atbrīvojot finansējumu no uzņēmumu pieteikumos rezervētā, bet faktiski neapgūtā finansējuma, no noraidītajiem maksājuma pieprasījumiem, kā arī samazinot finansējumu “nacionālajiem stendiem”. COVID-19 laikā un Krievijas uzsāktā kara Ukrainā dēļ vairāki “nacionālie stendi” netika realizēti.
Risinājuma apraksts
Ņemot vērā iepriekš minēto Ekonomikas ministrija MK Noteikumu projektā veic redakcionālus precizējumus nosakot, ka atbalsta aktivitātei “atbalsta nodrošināšana pasākuma mērķa grupai ražotņu un produktu atbilstības novērtēšanai” īstenošanas termiņš ir ne ilgāk kā līdz 2023. gada 31.oktobrim un izmaksu apliecinošie dokumenti iesniegti finansējuma saņēmējam triju mēnešu laikā pēc tam, kad ir noslēgusies aktivitāte, bet ne vēlāk kā līdz 2023.gada 30.novembrim.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Juridiskās personas
Ietekmes apraksts
-

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

Ietekmes apraksts
MK Noteikumu projekts sniedz atbalstu Latvijā reģistrētiem komersantiem, biedrībām, nodibinājumiem, kuri atbilst sīko (mikro), mazo un vidējo saimnieciskās darbības subjektu (komercsabiedrību) statusam, saskaņā ar Komisijas 2014. gada 17. jūnija Regulas (ES) Nr.  651/2014, ar ko noteiktas atbalsta kategorijas atzīst par saderīgām ar iekšējo tirgu, piemērojot Līguma 107. un 108. pantu 1.pielikumu. Atbalsts veicinās tirgus pārorientāciju, kā arī komersantu konkurētspēju 

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

2.2.5. uz konkurenci:

2.2.6. uz nodarbinātību:

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Saskaņā ar Ministru kabineta 2009.gada 25.augusta noteikumu Nr.970 “Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā” 5.punktu sabiedrības līdzdalība netiek piemērota, jo projektā tiek veikti tehniski precizējumi. 

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Latvijas Investīciju un attīstības aģentūra

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi