Anotācija (ex-ante)

24-TA-1227: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2012. gada 24. janvāra noteikumos Nr. 68 "Stipendiju piešķiršanas kārtība ārzemniekiem"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Tiesību akta projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2012. gada 24. janvāra noteikumos Nr. 68 "Stipendiju piešķiršanas kārtība ārzemniekiem"" izstrādāts pēc Izglītības un zinātnes ministrijas (turpmāk - ministrijas) iniciatīvas.
Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Tiesību akta projekts izstrādāts, ņemot vērā Ministru kabineta 2023. gada 23. decembra rīkojuma Nr. 927 „Par Pasākumu plānu atbalsta sniegšanai Ukrainas civiliedzīvotājiem Latvijas Republikā 2024. gadam” 3. un 5. punktu.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Tiesību akta projekta mērķis ir nodrošināt Ukrainas civiliedzīvotājam tiesības saņemt valsts atbalstu stipendiju veidā līdz 2024. gada 31. decembrim (pētniecības stipendiju – līdz 2024. gada 30. jūnijam).
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
     Kārtību, kādā piešķir un administrē stipendiju ārzemniekam, kā arī kritērijus, pēc kuriem ārzemnieks var pretendēt uz studiju stipendiju nosaka Ministru kabineta 2012. gada 24. janvāra noteikumi Nr.68 "Stipendiju piešķiršanas kārtība ārzemniekiem" (turpmāk - noteikumi). Noteikumi paredz arī studiju un pētniecības stipendiju piešķiršanas kārtību Ukrainas civiliedzīvotājiem atbilstoši Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likuma 13.1 panta piektajai un sestajai daļai. Joprojām norisinās Krievijas uzsāktais karš Ukrainā. Ukrainas civiliedzīvotāju stipendiju administrēšanu nodrošina Valsts izglītības attīstības aģentūra (turpmāk – aģentūra).
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Nesamērīgs administratīvais slogs Ukrainas civiliedzīvotāju Studiju stipendiju administrēšanā. Līdz šim ministrija Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likuma 13.1 panta piektās daļas deleģējumu nodrošināja saskaņā ar Ministru kabineta 2012. gada 24. janvāra noteikumiem Nr. 68 “Stipendiju piešķiršanas kārtība ārzemniekiem”, stipendiju administrēšanas funkciju uzdodot aģentūrai kā iespējami ātru un steidzamu pagaidu risinājumu 2022. gada februārī laika posmam no 2022. gada martam līdz augustam. Pēc tam šī aktivitāte tika pagarināta ar šo pašu atbalsta mehānismu no 2022. gada septembra līdz decembrim un no 2023. gada 1. janvāra līdz 2023. gada 31. decembrim. Analizējot Ukrainas civiliedzīvotāju stipendijas piešķiršanas procesu, tika konstatēts, ka ir izveidojies nesamērīgi liels administratīvais slogs, kas ir arī pretrunā ar Valsts pārvaldes modernizācijas plānā 2023.-2027. izvirzīto sasniedzamo rezultātu – administratīvā sloga mazināšanu. Studiju stipendijas tiek izsniegtas uz pamata, ka atbalsta saņēmējs (Ukrainas civiliedzīvotājs) ir saņēmis atbilstošo Ukrainas civiliedzīvotāja statusu Latvijā, saskaņā ar Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likumu. Šī informācija ir pieejama Fizisko personu reģistrā un tās konstatēšanai nebūtu nepieciešams augstskolas paraksttiesīgās personas izsniegts apliecinājums, taču, ņemot vērā, ka aģentūrai nav piekļuves Fizisko personu reģistram, tad apliecinājums par personas atbilstību Ukrainas civiliedzīvotāja statusam šobrīd tiek prasīts no augstskolām, uzliekot atbildību tām. Tāpat nav pamata Ukrainas civiliedzīvotāju stipendiju vērtēšanas starpinstitūciju komisijas (turpmāk – komisija) nodarbināšanai šī augstskolas apliecinošā dokumenta iesniegšanas fakta konstatēšanai. Šis arī paredz vairāku amatpersonu laika patēriņu šīs maz efektīvās administratīvās procedūras veikšanai. Minētais attiecas arī uz pētniecības stipendiju piešķiršanu.
Esošais atbalsts terminēts līdz 2023. gada 31. decembrim, taču, ņemot vērā joprojām notiekošo karadarbību Ukrainā, nepieciešams pagarināt atbalsta sniegšanas termiņu.
Risinājuma apraksts
Ar tiesību akta projektu paredzēts izdarīt grozījumus noteikumu V nodaļā, pagarinot studiju stipendiju piešķiršanas termiņu līdz 2024. gada 31. decembrim un pētniecības stipendiju piešķiršanas termiņu līdz 2024. gada 30. jūnijam, kā arī noteikt, ka stipendiju administrēšanu aģentūras vietā nodrošina izglītības iestādes un zinātniskās institūcijas. Stipendiju piešķiršanas komisiju vairs neveidos vairāku institūciju pārstāvji, bet gan augstākās izglītības iestādes vai zinātniskās institūcijas personāls. Stipendiju komisijas lēmumu augstskolā turpmāk varēs apstrīdēt, iesniedzot iesniegumu augstskolas rektoram vai augstskolas akadēmiskajā šķīrējtiesā, ja tādas izveide augstskolas satversmē paredzēta. Koledžās un zinātniskajos institūtos stipendiju komisijas lēmumu varēs apstrīdēt, iesniedzot iesniegumu koledžas vai zinātniskā institūta direktoram. Stipendiju komisijas lēmumu varēs pārsūdzēt tiesā Administratīvā procesa likuma noteiktajā kārtībā.
Problēmas apraksts
Prognoze par iespējamo zinātnieku skaitu, atsaucoties uz informatīvajā ziņojumā “Atbalsts Ukrainas civiliedzīvotājiem augstākajā izglītībā un zinātnē” (Nr. 36 114. §), balstās uz pieņēmumu, ka Ukrainas zinātnieku skaits, kurš ir nedaudz mazāks nekā Latvijā, starp Ukrainas civiliedzīvotājiem, kuri ir ieradušies Latvijā (> 32 000 uz jūnija sākumu) ir līdzīgs kā Ukrainā kopumā. Ministrija iepriekš prognozēja, ka aptuveni 80 Ukrainas civiliedzīvotājiem varētu būt interese un iespēja būt nodarbinātiem akadēmiskā un zinātniskā darbā Latvijas zinātniskajās institūcijās. Tomēr, ņemot vērā  aģentūras  un Latvijas Zinātnes padomes (turpmāk – LZP) sniegtos datus, ministrijas piedāvātos atbalsta mehānismus 2022. gadā izmantoja 45 pētnieki, savukārt 2023. gadā uz pusi mazāk – 21 pētnieks ar Ukrainas civiliedzīvotāja statusu, līdz ar to mazāk nekā tika prognozēts  Ministrijas skatījumā, izvērtējot izveidotos atbalsta mehānismus Ukrainas civiliedzīvotājiem, nepieciešams turpināt sniegt atbalstu Ukrainas pētniekiem, mainot atbalsta mehānisma formātu.
Reaģējot uz krievijas federācijas pilna mēroga iebrukumu Ukrainā, Latvijas Universitātes Literatūras folkloras un mākslas institūts izstrādāja iniciatīvu “Science for Ukraine”, kuras ietvaros pētniecības institūcijas tika aicinātas publicēt piedāvājumus Ukrainas pētniekiem turpināt zinātnisko darbību ārpus kara darbības zonas. Izvērtējot pētnieku ar Ukrainas civiliedzīvotāju statusu iekļaušanās tendences Latvijas Zinātnisko institūciju reģistrā reģistrētā zinātniskā institūcijās ir raksturojamas kā labas, tomēr pētnieki meklē stabilitātes un iespējas iesaistīties pētniecības projektos, kas dod plašākas iespējas turpināt pētniecību starptautiskā vidē, iekļaujoties Eiropas augstākās izglītības telpā. Valsts izglītības attīstības aģentūras administrētajai Pētniecības stipendijai pieteicās pētnieki ar Ukrainas civiliedzīvotāju statusu, kuri vēl nespēja iekļauties Latvijas zinātnisko institūciju esošajos vai topošajos pētniecības projektos. 2022. gadā ministrijas piedāvātais atbalsta mehānisms sadarbībā ar LZP, iesaistot Ukrainas civiliedzīvotājus Latvijas Zinātnes padomes apstiprinātajos un no valsts budžeta finansētajās pētījumu programmās, nebija pievilcīgs, jo atbalstu bija iespējams sākotnēji piešķirt uz 4 mēnešiem, pēc tam esot neskaidrībai, vai Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta plāna ietvaros atbalsta mehānismu būs iespējams turpināt, it īpaši apstākļos, kad no valsts budžeta finansētās valsts pētījuma programmas ietvaros īstenojamo projektu ilgums ir vidēji 3 gadi.
Risinājuma apraksts
Ministrijas skatījumā nepieciešams turpināt piešķirt Ukrainas civiliedzīvotājiem pētniecības stipendijas no 2024. gada 1. janvāra līdz 2024. gada 30. jūnijam, bet sākot no 2024. gada 1. jūlija  sniegt iespēju Ukrainas civiliedzīvotājiem sadarboties ar Latvijas un Ukrainas zinātniskajām institūcijām, izsludinot papildu pētniecības projektu konkursu Latvijas un Ukrainas divpusējās sadarbības programmas ietvaros zinātnes un tehnoloģiju jomā, kas noslēgta 2015. gada 31. decembrī. Paralēli normatīvo aktu virzībai iesniegšanai Ministru kabinetā Izglītības un zinātnes ministrija rosinās veikt grozījumus Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likumā, svītrojot 13.1 panta 6. daļu, kas paredz pētniekiem, kuriem ir Ukrainas civiliedzīvotāju statuss, tiesības uz pētniecības stipendiju. Ministrijas skatījumā finansējumu, kas rezervēts Ukrainas pētnieku atbalstam Ministru kabineta 2023. gada 21. decembra rīkojuma Nr. 927 "Par Pasākumu plānu atbalsta sniegšanai Ukrainas civiliedzīvotājiem Latvijas Republikā 2024. gadam" 1. pielikuma 6.6. aktivitātei nepieciešams novirzīt papildu projekta konkursam Ukrainas pētniekiem. Ukrainas pētniekiem būtu iespējams turpināt pētniecisko darbību līdz 2024. gada 31. decembrim. Turpmākās atbalsta iespējas būtu atkarīgas no tālāku pasākumu plānu izstrādes atbalsta sniegšanai Ukrainas civiliedzīvotājiem.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Ukrainas civiliedzīvotāji
Ietekmes apraksts
Ukrainas civiliedzīvotājiem, kuri atbilstoši noteikumu 27. un 28. punktam bija tiesīgi saņemt studiju vai pētniecības stipendijas, būs iespēja saņemt studiju stipendijas līdz 2024. gada 31. decembrim un pētniecības stipendijas līdz 2024. gada 30. jūnijam.
Juridiskās personas
  • augstākās izglītības iestādes
  • zinātniskās institūcijas
Ietekmes apraksts
Ukrainas civiliedzīvotājiem, kuri atbilstoši noteikumu 27. un 28. punktam bija tiesīgi saņemt studiju vai pētniecības stipendijas, būs iespēja saņemt studiju stipendijas līdz 2024. gada 31. decembrim un pētniecības stipendijas līdz 2024. gada 30. jūnijam. Pētniecības stipendiju vietā no 2024. gada 1. jūlija atbalsts tiks nodrošināts caur LZP bilaterālo programmu grantu veidā.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2024
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2025
2026
2027
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
318 000
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
318 000
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-318 000
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
-318 000
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
318 000
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Stipendiju fonda apmērs paredzēts līdz 318 000 euro apjomā, paredzot sekojošu stipendiju saņēmēju loku:
studiju stipendijas 140 euro apmērā uz 10 mēnešiem;
pētniecības stipendijai 900 euro apmērā uz 6 mēnešiem;

Indikatīvie aprēķini ir veikti sekojoši:
- īsā cikla profesionālās, pirmā cikla, otrā cikla un trešā cikla augstākās izglītības studiju programmās studējošo saņēmēju loks paredzēts orientējoši līdz 150 personām:
150 personas * stipendija 140 euro * 10 mēneši = 210 000 euro.
Saņēmēju loks paredzēts orientējoši līdz 20 personām:
20 personas*stipendija 900 euro* 6 mēneši = 108 000 euro

Kopā: 318 000 euro.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Nepieciešamais finansējums līdz 318 000 euro apmēram Izglītības un zinātnes ministrijai tiks nodrošināts no budžeta resora “74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” programmas 17.00.00 “Finansējums Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likumā noteikto pasākumu īstenošanai”, tajā skaitā 210 000 euro apakšprogrammā 03.01.00 “Augstākās izglītības programmu nodrošināšana” un 108 000 euro apakšprogrammā 05.01.00 “Zinātniskās darbības nodrošināšana”, lai, pamatojoties uz Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likumu, sniegtu atbalstu studentiem, kas atbilst Ukrainas civiliedzīvotāja statusam no 2024. gada 1. janvāra līdz 2024. gada 31. decembrim, un pētniekiem, kas atbilst Ukrainas civiliedzīvotāja statusam no 2024. gada 1. janvāra līdz 2024. gada 30. jūnijam augstākās izglītības iegūšanai un zinātniskās darbības turpināšana.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Tiesību akta projekts neskar visai sabiedrībai svarīgu jautājumu un neparedz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas. Tiesību akta projektā nav ietvertas jaunas tiesību normas, bet tikai veikti precizējumi.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Augstākās izglītības iestādes un zinātniskās institūcijas

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Tiks sašaurināti aģentūras uzdevumi, Ukrainas civiliedzīvotāju stipendiju piešķiršanu kā uzdevumu nosakot augstākās izglītības iestādēm un zinātniskajām institūcijām.
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi