Anotācija (ex-ante)

21-TA-1459: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2011. gada 17. maija noteikumos Nr. 374 "Noteikumi par dokumenta izslēgšanu no nacionālā dokumentārā mantojuma"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Projekts sagatavots, pamatojoties uz Arhīvu likuma 14.panta trešās daļas 6.punktu. Arhīvu likuma 14.panta trešā daļa, 2021.gada 25.martā pieņemot grozījumus Arhīvu likumā (likums stājās spēkā 2021.gada 1.maijā), papildināta ar 6.punktu, kas nosaka, ka dokumentu ar Latvijas Nacionālā arhīva (turpmāk – Arhīvs) direktora lēmumu izslēdz no nacionālā dokumentārā mantojuma Ministru kabineta noteiktajā kārtībā, ja konstatēts, ka dokuments iegūts prettiesiskā ceļā. Līdz ar to Ministru kabineta 2011.gada 17.maija noteikumus Nr.374 "Noteikumi par dokumenta izslēgšanu no nacionālā dokumentārā mantojuma" (turpmāk – MK noteikumus Nr.374) nepieciešams papildināt ar tiesisko regulējumu, kas nosaka kārtību, kādā dokumentu izslēdz no nacionālā dokumentārā mantojuma tad, ja tiek konstatēts, ka dokuments iegūts prettiesiskā ceļā.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Projekta mērķis ir precizēt MK noteikumu Nr.374 tiesisko regulējumu, nosakot kārtību dokumentu izslēgšanai no nacionālā dokumentārā mantojuma gadījumos, kad institūcija vai Arhīvs konstatē, ka dokuments ir iegūts prettiesiskā ceļā.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Arhīvu likuma 15.1 pants nosaka, ka nacionālajā dokumentārajā mantojumā aizliegts iekļaut tādus dokumentus ar arhīvisko vērtību, kuri iegūti prettiesiskā ceļā, tai skaitā nozagti citā valstī vai izvesti, pārkāpjot tās valsts tiesību aktus, kura klasificējusi, definējusi vai īpaši atzinusi tos par kultūras vērtību saskaņā ar Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām. Pirms dokumenta iekļaušanas nacionālajā dokumentārajā mantojumā Arhīvs vai institūcija publiski pieejamos zagtu kultūras priekšmetu reģistros pārbauda, vai nacionālajā dokumentārajā mantojumā iekļaujamais dokuments nav iegūts prettiesiskā ceļā.
MK noteikumos Nr.374 šobrīd nav noteikts tiesiskais regulējums, kas noteiktu rīcību dokumenta izslēgšanai no nacionālā dokumentārā mantojuma, gadījumos, kad institūcija vai Arhīvs konstatē, ka dokuments ir iegūts prettiesiskā ceļā.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
MK noteikumi Nr.374 ir jāpapildina ar tiesisko regulējumu, kas nosaka kārtību, kādā dokumentu izslēdz no nacionālā dokumentārā mantojuma, gadījumos, kad konstatē, ka dokuments iegūts prettiesiskā ceļā. Šī kārtība būtu nosakāma līdzīgi, kā tas ir noteikts Arhīvu likuma 15.1 pantā par pārbaudi, kas jāveic, iekļaujot dokumentu nacionālā dokumentārā mantojuma sastāvā, lai pārliecinātos, ka dokuments nav iegūts prettiesiskā ceļā.
Risinājuma apraksts
MK noteikumi Nr.374 tiek papildināti ar jaunu 6.1 punktu, kas nosaka, ka, ja tiek konstatēts, ka dokuments ir iegūts prettiesiskā ceļā, iesniegumam pievieno tiesību aizsardzības iestādes lēmuma vai tiesas nolēmuma atvasinājumu, vai arī informāciju no publiski pieejamo zagtu kultūras priekšmetu reģistra, kas pamato iesniegumā norādīto, ka dokuments iegūts prettiesiskā ceļā. Saskaņā ar Arhīvu likuma 15.1 pantu iekļaujot dokumentu nacionālā dokumentārā mantojuma sastāvā arī ir jāpārliecinās, ka dokuments nav iegūts prettiesiskā ceļā.
Projekts paredz, ja institūcija (tai skaitā fiziskas un juridiskas personas atbilstoši Arhīvu likuma 1.panta 16.punkta terminam – institūcija) vai Arhīvs konstatē, ka dokuments iegūts prettiesiskā ceļā, dokumentu izslēdz no nacionālā dokumentārā mantojuma tādā pašā kārtībā kā pārējos MK noteikumos Nr.374 noteiktajos gadījumos atbilstoši MK noteikumu Nr.374 3.punktam – uz iesnieguma pamata, kam pievienots izslēgšanas pamatojuma dokuments atbilstoši izslēgšanas iemeslam, kas apliecina, ka no nacionālā dokumentārā mantojuma izslēdzamais dokuments ir iegūts prettiesiskā ceļā. Izslēgšanas pamatojuma dokuments, kas apliecina, ka dokuments iegūts prettiesiskā ceļā, var būt vai nu informācija no publiski pieejamo zagtu kultūras priekšmetu reģistra, vai tiesību aizsardzības iestādes lēmums vai tiesas nolēmums, kur ir norādīta informācija par prettiesisku iegūšanu.
Lai publiski pieejamos reģistros konstatētu, ka dokuments ir iegūts prettiesiskā ceļā, pārbaudi veic Iekšlietu ministrijas Informācijas centra e-pakalpojumā „Kultūras objekta statusa noteikšana” (https://web.ic.iem.gov.lv/ko_status/index.php), kas nodrošina privātpersonu (piemēram, iedzīvotāju, nevalstisko organizāciju, reliģisko organizāciju) un publisko tiesību personu (tai skaitā Arhīva vai citas institūcijas, ka iekļauj dokumentu nacionālajā dokumentārajā mantojumā) iespēju veikt pārbaudi par kultūras priekšmetu likumīgu izcelsmi, kā arī citos nacionāla un starptautiska līmeņa publiski pieejamo zagtu kultūras priekšmetu reģistros un datubāzēs.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Fiziskās personas, kuras glabā nacionālā dokumentārā mantojuma dokumentus.
Ietekmes apraksts
Ietekmē visas fiziskās personas, kuras glabā nacionālā dokumentārā mantojuma dokumentus, gadījumos, kad pēc dokumenta iekļaušanas nacionālā dokumentārā mantojuma sastāvā, konstatē, ka nacionālā dokumentārā mantojuma dokuments ir iegūts prettiesiskā ceļā.Gadījumos, kad tiek konstatēts, ka nacionālā dokumentārā mantojuma dokuments ir iegūts prettiesiskā ceļā, ir jāiesniedz Arhīvā iesniegums dokumenta, kas iegūts prettiesiskā ceļā, izslēgšanai no nacionālā dokumentārā mantojuma, pievienojot izslēgšanas pamatojuma dokumentus atbilstoši izslēgšanas iemeslam.
Juridiskās personas
  • Juridiskās personas, kuras glabā nacionālā dokumentārā mantojuma dokumentus.
Ietekmes apraksts
Ietekmē visas juridiskās personas, kuras glabā nacionālā dokumentārā mantojuma dokumentus, gadījumos, kad pēc dokumenta iekļaušanas nacionālā dokumentārā mantojuma sastāvā, konstatē, ka nacionālā dokumentārā mantojuma dokuments ir iegūts prettiesiskā ceļā.Gadījumos, kad tiek konstatēts, ka nacionālā dokumentārā mantojuma dokuments ir iegūts prettiesiskā ceļā, ir jāiesniedz Arhīvā iesniegums dokumenta, kas iegūts prettiesiskā ceļā, izslēgšanai no nacionālā dokumentārā mantojuma, pievienojot izslēgšanas pamatojuma dokumentus atbilstoši izslēgšanas iemeslam.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Latvijas Nacionālais arhīvs
Nevalstiskās organizācijas
Latvijas arhīvistu biedrība
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Darba grupa/domnīca
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
Projektā iekļautā grozījuma izstrādē piedalījās ar Arhīva 2019.gada 25.septembra rīkojumu Nr.LV_LNA-1.4.2./79 "Par darba grupu grozījumu izstrādei uz Arhīvu likuma pamata izdotajos Ministru kabineta noteikumos" izveidotā darba grupa, kuras sastāvā darbojās pārstāvji no Arhīva, Kultūras ministrijas un biedrības "Latvijas arhīvistu biedrība".
Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Projektā iekļauto grozījumu ir izskatījusi un konceptuāli atbalstījusi to tālāku virzību ar Arhīva 2019.gada 25.septembra rīkojumu Nr.LV_LNA-1.4.2./79 "Par darba grupu grozījumu izstrādei uz Arhīvu likuma pamata izdotajos Ministru kabineta noteikumos" izveidotā darba grupa 2021.gada 28.aprīļa darba grupas sēdē.  Saskaņā ar Ministru kabineta 2009.gada 25.augusta noteikumu Nr.970 "Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā" 7.4.1 apakšpunktu sabiedrības pārstāvji aicināti līdzdarboties, rakstiski sniedzot viedokli par Projektu. Informācija tiks papildināta pēc Projekta publiskās apspriešanas.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Visas institūcijas

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

Institūcijai, kura glabā nacionālā dokumentārā mantojuma dokumentus, gadījumos, kad pēc dokumenta iekļaušanas nacionālā dokumentārā mantojuma sastāvā, konstatē, ka nacionālā dokumentārā mantojuma dokuments ir iegūts prettiesiskā ceļā, ir jāiesniedz Arhīvā iesniegums dokumenta, kas iegūts prettiesiskā ceļā, izslēgšanai no nacionālā dokumentārā mantojuma, pievienojot izslēgšanas pamatojuma dokumentus atbilstoši izslēgšanas iemeslam.
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi