Anotācija (ex-ante)

23-TA-496: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par valsts meža zemes Kadagā, Ādažu pagastā, Ādažu novadā, privatizāciju" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Meža likuma 44.panta panta ceturtās daļas 3.punkta “a” apakšpunkts.
Ministru kabineta 2000.gada 30.augusta rīkojuma Nr.440 “Par valsts īpašuma objektu nodošanu privatizācijai” 2.2.apakšpunkts.
Likuma “Par valsts un pašvaldību īpašuma objektu privatizāciju” 64.panta pirmā daļa.
Ministru kabineta 2019.gada 26.novembra noteikumi Nr.557 “Noteikumi par valsts īpašumu privatizāciju veicošās institūcijas pārvaldes uzdevuma deleģēšanu”.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Tiesību akta projekta mērķis ir saņemt Ministru kabineta atļauju ēku (būvju) īpašniekiem, privatizējot nekustamo īpašumu “Jaunieļi” Austrumu ielā 20, Kadagā, Ādažu pagastā, Ādažu novadā, kadastra Nr.80440050055 (zemes vienību ar kadastra apzīmējumu 80440050055 un zemes vienību ar kadastra apzīmējumu 80440050126, kopējā platība 4,2094 ha), privatizēt arī tā sastāvā ietilpstošo meža zemi 1,33 ha platībā.
 
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Zemesgabals “Jaunieļi” Austrumu ielā 20, Kadagā, Ādažu pagastā, Ādažu novadā, kadastra Nr.80440050055 (turpmāk – Zemesgabals), nodots privatizācijai ar Ministru Kabineta 2000.gada 30.augusta rīkojumu Nr.440 “Par valsts īpašuma objektu nodošanu privatizācijai” (2.2.apakšpunkts).
2001.gada 5.jūnijā SIA “Publisko aktīvu pārvaldītājs Possessor” (turpmāk – Possessor) saņemts Zemesgabala privatizācijas ierosinājums (privatizācijas ierosinājumu reģistra Nr.1.33/3954-4595).
Zemesgabals, kura platība ir 4,2094 ha, 2002.gada 13.februārī ierakstīts Ādažu pagasta zemesgrāmatas nodalījumā Nr.100000054560 uz Latvijas valsts vārda Possessor personā.
Uz Zemesgabala atrodas ēku (būvju) īpašums “Jaunieļi” Austrumu ielā 20, Kadagā, Ādažu pagastā, Ādažu novadā, kadastra Nr.80445050006, kas sastāv no 19 būvēm (turpmāk – Būves).
Īpašuma tiesības uz Būvēm Ādažu pagasta zemesgrāmatas nodalījumā Nr.100000077127 nostiprinātas divām juridiskām personām ½ domājamās daļas apmērā katrai.
Atbilstoši likuma “Par valsts un pašvaldību īpašuma objektu privatizāciju” 64.panta pirmajā daļā noteiktajam Būvju īpašniekiem ir tiesības uz Zemesgabala pirmpirkumu.
Zemesgabals sastāv no divām zemes vienībām: zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 80440050055, 4,1795 ha platībā (turpmāk – 1.zemes vienība), un zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 80440050126, 0,0299 ha platībā (turpmāk – 2.zemes vienība).
1.zemes vienībā saskaņā ar Valsts meža dienesta 2024.gada 5.aprīļa vēstules Nr.CVM.1-10/46 datiem ietilpst meža zeme 1,33 ha platībā, ko veido trīs nogabali – 0,71 ha, 0,41 ha un 0,21 ha platībā (turpmāk – Meža nogabali).
Atbilstoši Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmas (turpmāk – NĪVKIS) datiem 1.zemes vienībai reģistrēts šāds platības sadalījums pa lietošanas veidiem:
mežu platība -  1,2691 ha;
lauksaimniecībā izmantojamā zeme - 0,3047 ha;
zemes zem ēkām platība - 1,7121 ha;
pārējās zemes platība - 0,8936 ha.
NĪVKIS 1.zemes vienībai reģistrēts lietošanas mērķis - rūpnieciskās ražošanas uzņēmumu apbūve (kods 1001) 4,1795 ha platībā, un šādi apgrūtinājumi:
020501 aizsargjoslas teritorija gar elektrisko tīklu gaisvadu līniju ārpuspilsētām un ciemiem, kā arī pilsētu lauku teritorijās 0,1208 ha;
020501 aizsargjoslas teritorija gar elektrisko tīklu gaisvadu līniju ārpuspilsētām un ciemiem, kā arī pilsētu lauku teritorijās 0,0140 ha;
020501 aizsargjoslas teritorija gar elektrisko tīklu gaisvadu līniju ārpuspilsētām un ciemiem, kā arī pilsētu lauku teritorijās 0,1468 ha;
020501 aizsargjoslas teritorija gar elektrisko tīklu gaisvadu līniju ārpuspilsētām un ciemiem, kā arī pilsētu lauku teritorijās 0,0150 ha.
NĪVKIS 2.zemes vienībai reģistrētais platības sadalījums pa lietošanas veidiem - zemes zem ēkām platība – 0,0299 ha, lietošanas mērķis - rūpnieciskās ražošanas uzņēmumu apbūve (kods 1001) 0,0299 ha platībā, apgrūtinājums – 7311090700 stingra režīma vides un dabas resursu aizsardzības aizsargjoslas teritorija ap pazemes ūdens ņemšanas vietu 0,0299 ha.
Saskaņā ar Ministru kabineta 2023.gada 7.marta noteikumu Nr.116 "Būvju kadastrālās uzmērīšanas noteikumi" 5.pielikuma 50.punktu artēziskais ūdens ņemšanas urbums, kas atrodas uz 2.zemes vienības, ir inženierbūve (222201), kuras laukums ir mazāks par 50 kvadrātmetriem. Saskaņā ar likuma “Par nekustamā īpašuma ierakstīšanu zemesgrāmatās” 19.panta pirmās daļas 5.punktu minētā inženierbūve kā patstāvīgs īpašuma objekts zemesgrāmatā nav ierakstāma. Ādažu pagasta padomes 2001.gada 21.marta izziņā Nr.01-12-7/9 norādīts, ka saskaņā ar Latvijas valsts vēstures arhīva 1994.gada 11.maija izziņu Nr.5-JP-30012/1 artēziskais urbums ietilpa nekustamajā īpašumā “Gaujas poligons”, kas 1940.gada 21.jūlijā piederēja Latvijas valstij Kara ministrijas personā.
Privatizācijas rezultātā Būves, tostarp artēzisko urbumu, īpašumā ieguva fiziska persona. Saskaņā ar SIA "Rīgas Audits" 2001.gada Būvju novērtējumu uz Zemesgabala esošo artēzisko urbumu nolietojums ir 100% un atlikusī vērtība nulle latu. Apsekojot Zemesgabalu, Būvēm konstatētas vidi degradējošas un graustu pazīmes, artēziskais urbums (aka) ir aizgruvis un netiek izmantots.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Atbilstoši grozījumiem Meža likuma 44.panta ceturtajā daļā, kas stājās spēkā 2021.gada 19.maijā, ir paplašināts to gadījumu loks, kad ar ikreizēju Ministru kabineta rīkojumu var atļaut valsts meža zemes privatizāciju vai atsavināšanu.
Saskaņā ar Meža likuma 44.panta ceturtās daļas 3.punkta “a” apakšpunktu zemesgrāmatā ierakstītas valsts meža zemes privatizāciju var atļaut ar ikreizēju Ministru kabineta rīkojumu, lauku apvidos privatizējot zemi, ko aizņem būves un pagalms, kā arī šo būvju uzturēšanai nepieciešamo zemi līdz 0,5 hektāru platībā vai vairāk, ja ir vajadzīga funkcionāli lielāka platība vai ja valsts meža zemes nodalīšana līdz 0,5 hektāriem nav pieļaujama atbilstoši teritorijas attīstības plānošanas dokumentiem, vai ja pēc nodalīšanas veidojas tāds starpgabals Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma izpratnē, kuru nav lietderīgi izmantot valsts vai pašvaldības funkciju veikšanai.
Būvju uzturēšanai nepieciešamā platība un Zemesgabala robežas saskaņā ar 2002. gada 9. janvārī apstiprināto Zemesgabala robežu plānu noteiktas atbilstoši Ādažu pagasta padomes 2001. gada 21. augusta sēdes Nr. 6 lēmumam. Saskaņā ar 2005. gada 23. maijā izgatavoto Meža zemju plānu visos trijos meža nogabalos atrodas būves, turklāt 2.meža nogabals  Zemesgabala robežu plānā iezīmēts kā ēkas pagalms.
Zemkopības ministrija 2022.gada 19.oktobra vēstulē Nr.3.4-11e/1695/2022 informēja, ka sadarbībā ar akciju sabiedrību “Latvijas valsts meži” (turpmāk – LVM) izvērtēja Zemesgabala daļas – meža zemes 1,33 ha platībā - pārņemšanas lietderību. Izvērtējot konstatēts, ka Zemesgabalā esošās meža zemes platība ir neliela un izvietota trīs nogabalos, kas savstarpēji nerobežojas, meža nogabali ir apbūvēti un to aptuvenā platība ir 0,71 ha, 0,41 ha un 0,21 ha. Zemesgabals nerobežojas ar LVM apsaimniekošanā esošo valsts zemi, tajā atrodas īpaši aizsargājams biotops “Mežainas piejūras kāpas”, Ādažu novada teritorijas plānojumā noteikts teritorijas ar īpašiem noteikumiem statuss – degradēta teritorija, kur pirms apsaimniekošanas uzsākšanas nepieciešama rekultivācija, kā nekustamā īpašuma lietošanas mērķis noteikts “Rūpnieciskās ražošanas uzņēmumu apbūve” (1001). Zemesgabalam piekļuve ir apgrūtināta no meža apsaimniekošanas viedokļa, kā arī tuvākā LVM pārvaldīšanā esošā zemes vienība atrodas ~2 km attālumā. Ņemot vērā minēto, Zemkopības ministrija norādīja, ka no meža apsaimniekošanas viedokļa Zemesgabala daļas, ko aizņem meža zeme 1,33 ha platībā, pārņemšana Zemkopības ministrijas valdījumā un LVM pārvaldīšanā valsts meža īpašuma pārvaldīšanas un apsaimniekošanas funkcijas nodrošināšanai nav lietderīga.
Ādažu novada pašvaldība 2022.gada 30.novembra vēstulē Nr.ĀNP/1-12-1/22/1898 informēja, ka Pašvaldības domes Attīstības komiteja, vērtējot Būvju ½ domājamās daļas iegūšanu īpašumā, atkārtoti atzina, ka ne Zemesgabala, ne tā daļu, ne Būvju vai to daļas iegūšana pašvaldības īpašumā nav lietderīga, jo tie nav nepieciešami pašvaldībai likumā noteikto autonomo funkciju veikšanai.
Ņemot vērā minēto, secināms, ka Zemesgabalā ietilpstošā valsts meža zeme nav nepieciešama ne valsts pārvaldes, ne pašvaldības funkciju īstenošanai. Turklāt Meža nogabali ir apbūvēti, līdz ar to tiktu turpināta dalītā īpašuma un (piespiedu) nomas attiecību pastāvēšana. Valsts turpinās uzturēt Zemesgabalu, ko nav lietderīgi izmantot valsts funkciju nodrošināšanai, un joprojām turpinās segt administrēšanas izdevumus.
Vēlreiz izvērtējot no lietderības aspekta valsts meža zemes atdalīšanu un turpmāku uzturēšanu par valsts līdzekļiem, ņemot vērā Zemkopības ministrijas argumentus, ka Zemesgabalā ietilpstošās meža zemes platība ir neliela un izvietota trīs nogabalos, kas savstarpēji nerobežojas, ka Meža nogabali ir apbūvēti, ka tajos atrodas īpaši aizsargājams biotops “Mežainas piejūras kāpas”, ka Zemesgabalam Ādažu novada teritorijas plānojumā noteikts teritorijas ar īpašiem noteikumiem statuss – degradēta teritorija, kur pirms apsaimniekošanas uzsākšanas nepieciešama rekultivācija, kā arī ievērojot Publiskas personas finanšu līdzekļu un mantas izšķērdēšanas novēršanas likuma 1. pantā noteikto, secināms, ka nav lietderīgi Zemesgabalu sadalīt un atdalītās daļas paturēt valsts īpašumā.
Ādažu novada pašvaldības 2024.gada 19.janvāra vēstulē Nr.ĀNP/1-12-4/24/102 tiek secināts, ka 1.zemes vienības sadale ir iespējama tikai izstrādājot detālplānojumu, jo piekļuves nodrošināšanai jaunizveidotajām zemes vienībām ir nepieciešams izveidot jaunas ielas vai pašvaldību ceļus, vienlaikus pašvaldības ieskatā piedāvātais sadalījums (izdalot tikai meža nogabalus) nav racionāls, jo sadales rezultātā veidosies vairāki starpgabali, kuru konfigurācija nepieļaus attiecīgā zemesgabala izmantošanu atbilstoši spēkā esošajam Ādažu novada teritorijas plānojumam.
Ņemot vērā minēto, ir lietderīgi atļaut Būvju īpašniekam, privatizējot Zemesgabalu, privatizēt arī tajā ietilpstošo valsts meža zemi 1,33 ha platībā, pamatojoties gan uz Meža likuma 44. panta ceturtās daļas 3.punktā norādīto kritēriju - funkcionālā nepieciešamība, gan arī to, ka pēc meža nogabalu nodalīšanas veidotos tādi  starpgabali Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma izpratnē, kuru nav lietderīgi izmantot valsts vai pašvaldības funkciju veikšanai.
Risinājuma apraksts
Zemesgabals (tajā skaitā meža zeme 1,33 ha) tiks privatizēts likuma “Par valsts un pašvaldību īpašuma objektu privatizāciju” un Valsts un pašvaldību īpašuma privatizācijas un privatizācijas sertifikātu izmantošanas pabeigšanas likumā noteiktajā kārtībā.
Atbilstoši NĪVKIS informācijai nekustamā īpašuma "Jaunieļi” Austrumu ielā 20, Kadagā, Ādažu pagastā, Ādažu novadā, novērtējums kadastrā ir noteikts 89776 euro un kadastrālā vērtība uz 2024.gada 1.janvāri noteikta 87660 euro, līdz ar to Zemesgabalā ietilpstošās mežaudzes vērtība ir 2116 euro.
Saskaņā ar Dabas aizsardzības pārvaldes Pierīgas reģionālās administrācijas (turpmāk – Administrācija) 2023.gada 19.jūnija vēstuli Nr.1.6.1/3882/2023-N atbilstoši Dabas datu pārvaldības sistēmā “OZOLS” esošajai informācijai 1.zemes vienībā esošajos Meža nogabalos un 2.zemes vienībā visā platībā ir reģistrēts Eiropas Savienībā īpaši aizsargājams biotops 2180 – Mežainas piejūras kāpas.
Minētās zemes vienības neatrodas īpaši aizsargājamā dabas teritorijā. Tajās nav reģistrēti mikroliegumi, aizsargājami koki un īpaši aizsargājamu sugu atradnes.
Atbilstoši Sugu un biotopu aizsardzības likuma  9. pantā ir noteiktas zemes īpašnieku un lietotāju pienākumi, tai skaitā:
1) veicināt sugu un biotopu daudzveidības saglabāšanu;
2) ziņot Dabas aizsardzības pārvaldei par īpaši aizsargājamo sugu un biotopu izmaiņām un faktoriem, kas pasliktina to stāvokli, kā arī par aizsardzības prasību neievērošanu;
3) neierobežot īpaši aizsargājamo sugu un biotopu izpēti, uzskaiti un kontroli.
Ņemot vērā minēto, ja tiek plānotas darbības īpaši aizsargājamu biotopu teritorijā, nepieciešams saņemt sertificēta dabas eksperta atzinumu par paredzētās darbības pieļaujamību biotopa teritorijā, tās ietekmi uz aizsargājamo biotopu un pasākumiem negatīvās ietekmes mazināšanai.
Atbilstoši likuma “Par valsts un pašvaldību īpašuma objektu privatizāciju” 85.panta ceturtajā daļā noteiktajam, ja persona, kurai ir pirmpirkuma tiesības uz apbūvētu zemesgabalu, tās nevar izmantot vai neizmanto, tai ir zemes nomas tiesības uz to pašu zemesgabalu, uz kuru tai ir pirmpirkuma tiesības, un minētais zemesgabals netiek privatizēts vai atsavināts citām personām.
Atbilstoši likuma “Par zemes privatizāciju lauku apvidos” 19.panta pirmās daļas 6.punktam tās zemes privatizāciju, par kuru līdz 2006.gada 31.augustam ir iesniegti privatizācijas ierosinājumi, veic valsts īpašuma privatizāciju veicošā institūcija.
Saskaņā ar Ministru kabineta 2019.gada 26.novembra noteikumu Nr.557 “Noteikumi par valsts īpašumu privatizāciju veicošās institūcijas pārvaldes uzdevuma deleģēšanu” 2.punktu Possessor deleģēts valsts pārvaldes uzdevums – valsts vārdā organizēt un veikt valsts īpašumu privatizāciju veicošās institūcijas pienākumus.
Ministru kabineta 2011.gada 1.februāra noteikumu Nr.109 “Kārtība, kādā atsavināma publiskas personas manta” 12.punktā ietvertais pienākums noskaidrot, vai atsavināmais valsts nekustamais īpašums nav nepieciešams citai valsts iestādei, valsts kapitālsabiedrībai vai atvasinātas publiskas personas vai to iestādes funkciju nodrošināšanai, tiek izpildīts rīkojuma projektu ievietojot Vienotajā tiesību aktu projektu izstrādes un saskaņošanas portālā.
Nākamajam Zemesgabala ieguvējam, izmantojot Zemesgabalu, būs saistoša Aizsargjoslu likumā noteiktā kārtība atbilstoši aizsargjoslu veidam.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

Possessor virzīts projekts par īpašumu, kas nav nepieciešams publiskām funkcijām
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Privatizācijā iesaistītās
Ietekmes apraksts
Personas, kurām ir tiesības privatizēt īpašumu.
Juridiskās personas
  • Privatizācijā iesaistītās
Ietekmes apraksts
Personas, kurām ir tiesības privatizēt īpašumu.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Rīkojuma projekta būtība skar Ministru kabineta kompetenci lemt par rīcību ar Latvijas valsts nekustamo īpašumu. Rīkojuma projektā risinātie jautājumi neparedz ieviest izmaiņas, kas varētu būtiski ietekmēt sabiedrības intereses

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Publisko aktīvu pārvaldītājs "Possessor"

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

Possessor nodrošina funkciju veikšanu esošā normatīvā regulējuma ietvaros.
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi