Anotācija (ex-ante)

PAZIŅOJUMS:
Iekšlietu ministrijas informācijas centrs informē, ka 19.05.2024 19:00-21:00 tiks veikti FPRIS (Fizisku personu reģistrācijas IS) tehniskie darbi, šajā laika posmā iespējami autentifikācijas traucējumi izmantojot vienotās pieteikšanās moduli.
22-TA-2656: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2021. gada 4. februāra noteikumos Nr. 83 "Noteikumi par prioritāro investīciju projektu apkalpošanu"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta 2021. gada 4. februāra Noteikumu Nr. 83 “Noteikumi par prioritāro investīciju projektu apkalpošanu” (turpmāk - Noteikumi) piemērošanas gaitā to tekstā tika konstatētas neprecizitātes, kas neietekmē to piemērošanu tomēr būtu izlabojamas TA skaidrības labad. Papildus, sakarā ar Būvniecības likumā veiktiem grozījumiem, ir nepieciešams veikt tehniskus  grozījumus arī Noteikumu pielikumā, kurā uzskaitīti paātrinātā termiņā un prioritārā kārtībā sniedzamie pakalpojumi.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Grozījumu projekts ir izstrādāts ar mērķi novērst tehniskas dabas nepilnības Noteikumos, kā arī saskaņot Noteikumos norādīto informāciju par iesniegumam pievienojamajiem dokumentiem ar faktiski prasīto. Vienlaikus ietverta jauna norma, kas paredz vērtēt vai konkrētajam prioritārā investīciju projekta pretendentam nav piemērotas starptautiskās vai nacionālās sankcijas, un vai atbalsta saņēmēja patiesā labuma guvēji nav no Krievijas un Baltkrievijas.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Noteikumu grozījumu projekts risina tehniskus jautājumus (neprecizitātes) Ministru kabineta 2021. gada 4. februāra noteikumu Nr.83 “Noteikumi par prioritāro investīciju projektu apkalpošanu” tekstā un tam nav faktiskas ietekmes uz komersantu, pakalpojumu sniedzēju vai plašākas sabiedrības interesēm vai darbību. Grozījumu rezultātā netiks nedz paplašināts, nedz sašaurināts prioritāro investīciju projekta statusa saņēmēju loks vai  prioritārā kārtībā sniedzamo pakalpojumu loks. Tāpat nemainās administratīvais slogs. Vienlaikus grozījumu projektā nepieciešams ietevert jaunu normu, kas paredz, ka, izskatot investīciju projekta atbilstību prioritārajam statusam, tiek vērtēts vai konkrētajam prioritārā investīciju projekta pretendentam nav piemērotas starptautiskās vai nacionālās sankcijas, atbilstoši Starptautisko un Latvijas Republikas nacionālo sankciju likumā noteiktajam, kā arī to, vai atbalsta saņēmēja patiesā labuma guvēji nav no Krievijas un Baltkrievijas.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Ministru kabineta 2021. gada 4. februāra noteikumu Nr.83 5. punktā tika konstatēta nekorekta atsauce uz 2. punkta sektoriem. Tas ir, 2. punktā ir uzskaitīti prioritāro investīciju projektu sektori: 2.1. zināšanu ietilpīga bioekonomika; 2.2. biomedicīna, medicīnas tehnoloģijas, farmācija; 2.3. fotonika un viedie materiāli, tehnoloģijas un inženiersistēmas; 2.4. viedā enerģētika un mobilitāte; 2.5. informācijas un komunikācijas tehnoloģijas; 2.6. starptautisko biznesa pakalpojumu centru darbības nodrošināšana un pakalpojumu sniegšana; kā arī papildus sektors - 2.7. būvniecība, transports un loģistika, ja šie sektori ir saistīti ar pakalpojumu un infrastruktūras nodrošināšanu šo Noteikumu 2.1., 2.2., 2.3., 2.4., 2.5. vai 2.6. apakšpunktā minēto sektoru uzņēmumiem, ievērojot šo Noteikumu 5. punktā minētos nosacījumus.  
Savukārt Noteikumu 5. punktā, kurš paskaidro uz 2.7. apakšpunktā noteikto papildus sektoru komersantiem attiecināmos nosacījumus, korekta atsauce ir uz 2.1.-2.6. apakšpunktos minētajiem pamata sektoriem, nevis visu 2. punktu. Līdz ar to ir nepieciešams  veikt tehniskus precizējumus 5. punktā, aizstājot atsauci uz 2. punktu ar atsauci uz 2.1.-2.6. apakšpunktiem. 
2.4. sektora ietvaros prioritāro investīciju projekta statuss var tikt piešķirts arī sašķidrinātās dabasgāzes (LNG) termināļu projektiem, ja tie atbilst Noteikumu 4. punktā izvirzītajām prasībām. 

LIAA ir apstiprinājis 6 projektus MK noteikumu Nr. 83 2.7. punktā minētajos sektoros, un tie ir vērsti uz pakalpojumu un infrastruktūras nodrošināšanu MK noteikumu Nr. 83 2.1., 2.2., 2.3., 2.4., 2.5. vai 2.6. apakšpunktā minēto sektoru uzņēmumiem.

Grozījumu projektu nepieciešams papildināt ar jaunu normu, kas paredz, ka, izskatot investīciju projekta atbilstību prioritārajam statusam, tiek vērtēts vai konkrētajam prioritārā investīciju projekta pretendentam nav piemērotas starptautiskās vai nacionālās sankcijas, atbilstoši Starptautisko un Latvijas Republikas nacionālo sankciju likumā noteiktajam, kā arī to, vai atbalsta saņēmēja patiesā labuma guvēji nav no Krievijas un Baltkrievijas. Šim nolūkam grozījumu projekts papildināts ar jaunu 4.1 punktu. Uzsverams, ka kopš 2021. gada 4. februāra Ministru kabineta noteikumu Nr. 83 "Noteikumi par prioritāro investīciju projektu apkalpošanu" stāšanās spēkā līdz grozījumu projekta sagatavošanai Ministru kabineta noteikumos Nr. 83, Latvijas Investīciju un attīstības aģentūra nav apkalpojusi prioritāro investīciju projektu iesniedzējus, uz kuriem būtu attiecināmas grozījumu projekta 4.1 punktā minētās normas.

Nepieciešams veikt precizējumus 8.2. punktā, saskaņojot iesniegumā prasīto informāciju un Noteikumos norādīto. Tas ir, Noteikumu Nr. 83 8.2. punktā minēts, ka iesniegumā ir jānorāda investīciju projekta biznesa plāns un investīciju projekta apraksts, savukārt faktiski iesniegumā komersantiem tiek prasīts iesniegt tikai investīciju projekta apraksts, tā kā biznesa plāns vairumā gadījumu nav būtiski nozīmīgs investīciju projekta atbilstības izvērtēšanai. Kā arī nepieciešamības gadījumā tas var tikt pieprasīts kā papildus sniedzamā informācija.
Saskaņā ar Noteikumu 7. punktu, lai pieteiktu investīciju projektu, komersants iesniedz LIAA attiecīgu iesniegumu, kas ietver Noteikumu 8.punktā norādīto informāciju.  Ievērojot minēto, LIAA ir izstrādājusi pieteikuma formu, kas ietver visu informāciju, kas ir nepieciešama, lai projekta apraksts būtu skaidrs, nepārprotams un būtu iespējams kvalitatīvi izvērtēt investīciju projekta atbilstību Noteikumu 4. punktam. Šīs veidlapas ir publiski pieejamas LIAA mājaslapā.
Tādējādi, ja no pieteikumā iekļautās informācijas ir iespējams pārliecināties par investīciju projekta atbilstību Noteikumu  4. punktam, nav nepieciešamības veikt biznesa plāna izvērtēšanu, jo Noteikumos nav izvirzītas konkrētas prasības, kas tieši ir izvērtējams attiecīgajā biznesa plānā. Līdz ar to, papildus lūdzot sagatavot un iesniegt biznesa plānu, tiktu nelietderīgi lūgts komersantam ieguldīt laika un finanšu līdzekļus biznesa plāna sagatavošanai un iesniegšanai, kā arī netiktu ievērots administratīvo tiesību procedūras princips – ekonomijas princips –, kurš nosaka, ka administratīvai iestādei ir jāvada process tā, lai ne tikai pieņemtu lēmumu tiesību aktos noteiktajā laikā, bet arī, lai laiks tiktu ekonomēts (J.Načisčionis “Administratīvās tiesības”. Rīga, Latvijas vēstnesis, 2003. 52.lpp.). Līdz ar to, ja biznesa plāna izskatīšana nav nepieciešama mērķa sasniegšanai (lēmuma pieņemšanai), tā vērtēšana nebūtu atbilstoša iepriekšminētajam principam.

Papildus jānorāda, ka, ja komersanta pieteikumā sniegtā informācija nav pietiekama, tad LIAA, atbilstoši Noteikumu 10. punktam, ir tiesīga lūgt iesniegt papildus informāciju vai dokumentus, tostarp biznesa plānu, ja tas ir nepieciešams pieteikuma izvērtēšanai. Tādējādi obligāts nosacījums par atsevišķa biznesa plāna iekļaušanu iesniegumā nav lietderīgs.  

Nepieciešams veikt tehniskus grozījumus Noteikumu pielikumā, kurā uzskaitīti paātrinātā termiņā un prioritārā kārtībā sniedzamie pakalpojumi. Ņemot vērā, ka Būvniecības likumā ir veikti grozījumi, Noteikumu Nr. 83 pielikumā ietvertās normas ir zaudējušas savu aktualitāti. Proti, Noteikumu Nr. 83 pielikuma 1.1. punktā noteiktas pozīcijas Būvniecības likumā, attiecībā uz kurām lēmumi tiek pieņemti paātrinātā kārtībā, tas ir, Būvniecības likuma 12. panta ceturtās daļas 1., 2., 2.1 punkts un piektā daļa.
2021. gada 15. aprīlī Būvniecības likumā tika izdarīti grozījumi, atbilstoši kuriem Būvniecības likuma 12. panta ceturtās daļas 1., 2., 2.1 punkts un piektā daļa ir izslēgta (grozījumu 27. punkts nosaka, ka minētie grozījumi spēkā stājas ar 2022. gada 1. jūliju). Šobrīd konkrētos jautājumus attiecībā uz lēmumu pieņemšanas termiņiem regulē Ministru kabineta 2014. gada 19. augusta noteikumi Nr.500 “Vispārīgie būvnoteikumi”, kuru 12.2 punkts paredz sekojošo:
12.2 Būvvalde izskata būvniecības ieceres dokumentāciju (būvprojektu), pieņem lēmumu un izdara atbilstošas atzīmes būvniecības informācijas sistēmā šādos termiņos:
12.21. mēneša laikā – par Būvniecības likuma 14. panta trešās daļas 1. punktā minēto jautājumu;
12.22. 10 darbdienu laikā – par Būvniecības likuma 14. panta trešās daļas 2. punktā minēto jautājumu;
12.23. 10 darbdienu laikā – par Būvniecības likuma 16. panta 2.2 daļā un 17. panta 2.1 daļā minēto jautājumu, kā arī par izmaiņām būvatļaujā gadījumos, kad mainās būvatļaujas adresāts, būvdarbu vadītājs, būvuzraugs vai autoruzraugs.
12.24. 15 darbdienu laikā – atzīmi par projektēšanas nosacījumu izpildi.
Risinājuma apraksts
Nepieciešams veikt:
1) tehniskus precizējumus 5. punktā, aizstājot atsauci uz 2. punktu ar atsauci uz 2.1.-2.6. apakšpunktiem;
2) papildinājumu ar jaunu 4.1 punktu, nosakot, ka, izskatot investīciju projekta atbilstību prioritārajam statusam, tiek vērtēts vai konkrētajam prioritārā investīciju projekta pretendentam nav piemērotas starptautiskās vai nacionālās sankcijas, atbilstoši Starptautisko un Latvijas Republikas nacionālo sankciju likumā noteiktajam, kā arī to, vai atbalsta saņēmēja patiesā labuma guvēji nav no Krievijas un Baltkrievijas.
3) precizējumus 8.2. punktā, saskaņojot iesniegumā prasīto informāciju un Noteikumos norādīto;
4) tehniskus grozījumus Noteikumu pielikumā, kurā uzskaitīti paātrinātā termiņā un prioritārā kārtībā sniedzamie pakalpojumi, aizstājot aktualitāti zaudējušās Būvniecības likuma normas ar Vispārējo būvnoteikumu normām, kā arī atbilstoši precizējot numerāciju pielikumā.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Apraksts
Grozījumu veikšana normu precizēšanai ir nepieciešama tiesību akta atbilstības nodrošināšanai.
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Apraksts
Grozījumiem nav fiskālās ietekmes un tie nepalielina administratīvo slogu. 

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

Noteikumu grozījumu projektam nav faktiskas ietekmes uz komersantu, pakalpojumu sniedzēju vai plašākas sabiedrības interesēm vai darbību, tā kā grozījumu rezultātā netiks nedz paplašināts, nedz sašaurināts prioritāro investīciju projekta statusa saņēmēju loks vai  prioritārā kārtībā sniedzamo pakalpojumu loks. Tāpat nemainās administratīvais slogs. Līdz ar to Noteikumu projekta mērķauditorija ir LIAA Stratēģisko projektu nodaļa, kura veic prioritāro investīciju projektu pieteikumu izvērtēšanu.
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Šis MK Noteikumu grozījumu projekts risina tehniskus jautājumus (neprecizitātes) Noteikumu tekstā un tam nav faktiskas ietekmes uz komersantu, pakalpojumu sniedzēju vai plašākas sabiedrības interesēm vai darbību. Grozījumu rezultātā netiks nedz paplašināts, nedz sašaurināts prioritāro investīciju projekta statusa saņēmēju loks vai  prioritārā kārtībā sniedzamo pakalpojumu loks. Tāpat nemainās administratīvais slogs. Līdz ar to Noteikumu projekta mērķauditorija ir LIAA Stratēģisko projektu nodaļa, kura veic prioritāro investīciju projektu pieteikumu izvērtēšanu. Attiecīgi, sabiedrības līdzdalība šī grozījumu projekta kontekstā nav lietderīga. 
 

6.4. Cita informācija

Grozījumu projekta saskaņošanas gaitā saņemti iebildumi no biedrības "Piekrastes vides aizsardzības biedrība". Iebildumi iekļauti Grozījumu projekta izziņā un par tiem sniegts Ekonomikas ministrijas skaidrojums.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi