Anotācija

24-TA-2956: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2022. gada 22. novembra noteikumos Nr. 740 "Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 6. komponentes "Likuma vara" 6.3. reformu un investīciju virziena "Publiskās pārvaldes modernizācija" 6.3.1. reformas "Publiskās pārvaldes modernizācija" 6.3.1.4.i. investīcijas "Nevalstisko organizāciju izaugsme sociālās drošības pārstāvniecībā un sabiedrības interešu uzraudzībā" īstenošanas noteikumi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Noteikumu grozījumu projekts (turpmāk – tiesību akta projekts) izstrādāts saskaņā ar Ministru kabineta 2021. gada 27. aprīļa sēdē (prot. Nr. 36 27. §) apstiprināto Latvijas Atveseļošanas un noturības mehānisma (turpmāk – Atveseļošanas fonds) plānu un Ministru kabineta (turpmāk – MK) 2021. gada 7. septembra noteikumiem Nr. 621 "Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna īstenošanas un uzraudzības kārtība". Tiesību akta projekts izstrādāts, pamatojoties uz Likuma par budžetu un finanšu vadību 19.3 panta otrajā daļā noteikto deleģējumu.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Tiesību akta projekta izstrādes mērķis ir noteikt Eiropas Savienības Atveseļošanas fonda plāna 6.3.1.4.i. investīcijas "Nevalstisko organizāciju izaugsme sociālās drošības pārstāvniecībā un sabiedrības interešu uzraudzībā" (turpmāk – investīcija) 2. kārtas īstenošanas nosacījumus.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
MK 2022. gada 22. novembra noteikumi Nr. 740 "Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 6. komponentes "Likuma vara" 6.3. reformu un investīciju virziena "Publiskās pārvaldes modernizācija" 6.3.1. reformas "Publiskās pārvaldes modernizācija" 6.3.1.4.i. investīcijas "Nevalstisko organizāciju izaugsme sociālās drošības pārstāvniecībā un sabiedrības interešu uzraudzībā" īstenošanas noteikumi" (turpmāk – MK noteikumi Nr. 740) reglamentē investīcijas ieviešanas nosacījumus, paredzot investīcijai pieejamo finansējumu un sasniedzamos rādītājus, investīcijas ieviešanā un uzraudzībā iesaistītās institūcijas, prasības projektu iesniedzējiem un nosacījumus finansējuma saņemšanai, atbalstāmās darbības, attiecināmo izmaksu nosacījumus un investīcijas projektu īstenošanas nosacījumus.

Saskaņā ar MK noteikumu Nr. 740 esošo redakciju investīcija cita starpā ietver arī programmu ietekmes izvērtējumu (ex-post), lai novērtētu granta programmu ietvaros īstenoto projektu ieguldījumu programmas mērķu sasniegšanā (turpmāk – ex-post izvērtējums). MK noteikumu Nr. 740 11.1. apakšpunktā ex-post izvērtējuma izstrāde ir noteikta kā viena no investīcijas ietvaros atbalstāmajām darbībām.

Lai novērtētu īstenoto projektu ieguldījumu programmas mērķu sasniegšanā, tiek plānots Atveseļošanas fonda finansējums ne vairāk kā 41 990 euro apmērā (5.3. apakšpunkts) un valsts budžeta finansējums pievienotās vērtības nodokļa izmaksu segšanai ne vairāk kā 8 818 euro apmērā (6.3. apakšpunkts). Finansējums ir ietverts arī apstiprinātajā Atveseļošanas fonda plānā (2. pielikums. Izmaksas un finansējums, publicēts – https://www.esfondi.lv/normativie-akti-un-dokumenti/atveselosanas-fonds-main ). Ex-post izvērtējumam plānotā Atveseļošanas fonda finansējuma daļa veido 1,8 % no investīcijas kopējā Atveseļošanas fonda finansējuma 2 318 960 euro.

Saskaņā ar MK noteikumu Nr. 740 12. punktu ex-post izvērtējumu nodrošinās Sabiedrības integrācijas fonds (turpmāk – SIF). Vispārīgs ex-post izvērtējuma ieviešanas apraksts tika sniegts MK noteikumu Nr. 740 anotācijā [1], tomēr tiesību akta spēkā esošajā redakcijā tā nav definēta kā investīcijas 2. kārta ar savu finansējuma saņēmēju un sasniedzamo rādītāju, nav aprakstīti tās ieviešanas nosacījumi.

Tādējādi ar tiesību akta projektu investīcijā netiek plānots iekļaut jaunu aktivitāti, bet gan detalizētāk izvērst jau apstiprinātas atbalstāmās darbības ieviešanas aprakstu un nosacījumus.

[1] Tiesību akta projekta "Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 6. komponentes "Likuma vara" reformu un investīciju virziena 6.3. "Publiskās pārvaldes modernizācija" reformas 6.3.1. "Publiskās pārvaldes modernizācija" 6.3.1.4.i. investīcijas "Nevalstisko organizāciju izaugsme sociālās drošības pārstāvniecībā un sabiedrības interešu uzraudzībā" īstenošanas noteikumi" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija); pieejama šeit - https://tapportals.mk.gov.lv/annotation/874a464b-f5f3-4edd-8c1c-981d3d2ba06e 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Lai gan MK noteikumu Nr. 740 spēkā esošā redakcija ietver pamatinformāciju par plānoto ex-post izvērtējumu (finansējumu un atbalstāmo darbību), tā nav izvērsta pietiekami detalizēti. Turklāt līdzšinējo un plānoto darbību ieviešanas nosacījumi būtiski atšķiras, tāpēc tie būtu stingrāk nodalāmi.

Šobrīd īstenošanā esošie divi investīcijas tematiskie virzieni tika organizēti atklātas projektu iesniegumu atlases veidā, ko organizēja atbalsta sniedzējs – SIF, bet finansējuma saņēmēji ir biedrības un nodibinājumi. Ex-post izvērtējuma izstrādi plānots ieviest ierobežotas projektu iesniegumu atlases veidā, ko organizēs investīcijas atbildīgā institūcija Valsts kanceleja, bet finansējuma saņēmējs būs SIF. Ex-post izvērtējuma izstrādei ir noteikts arī savs nacionālā līmeņa rādītājs. Ņemot vērā minētās atšķirības šo darbību ieviešanas nosacījumos, tās būtu nošķiramas un definējamas kā divas atsevišķas investīcijas kārtas – abi šobrīd īstenojamie investīcijas tematiskie virzieni (1. "Sabiedrības vismazāk aizsargāto grupu interešu pārstāvniecība sociālās drošības jomā" un 2. "Sabiedrības interešu uzraudzība attiecībā uz ārvalstu investīciju un valsts budžeta finansējuma izlietojumu") kā 1. kārta (turpmāk – 1. kārta), bet ex-post izvērtējuma izstrāde kā 2. kārta.

Attiecībā uz plānoto ex-post izvērtējumu MK noteikumu Nr. 740 spēkā esošajā redakcijā ir minēta šāda pamatinformācija:
- plānotais Atveseļošanas fonda un valsts budžeta finansējums (attiecīgi 5.3. un 6.3. apakšpunkts),
- SIF iesaiste šīs darbības nodrošināšanā (7. un 12. punkts),
- atbalstāmā darbība (11.1. apakšpunkts),
- attiecināmās izmaksas (13.5. apakšpunkts).
Taču pašreiz spēkā esošais tiesiskais regulējums nenosaka šādu būtisku informāciju attiecībā uz investīcijas 2. kārtu:
- finansējuma saņēmējs,
- sasniedzamais rādītājs,
- organizēšanas kārtība un ieviešanas nosacījumi,
- Valsts kancelejas pienākumi tās ieviešanas uzraudzībā.

Investīcijā SIF ir vairākas lomas, bet spēkā esošajā MK noteikumu Nr. 740 redakcijā tās nav pietiekami skaidri definētas. Saskaņā ar MK noteikumu 7. punkta sākuma daļu SIF sniedz atbalstu 1. kārtas finansējuma saņēmējiem granta projektu veidā, organizējot atklātu projektu iesniegumu atlasi (tātad ir atbalsta sniedzējs), savukārt 7. punkta beigu daļā (3. teikumā) un 12. punktā ir noteikts, ka atbalsta sniedzējs (MK noteikumu Nr. 740 izpratnē – SIF) nodrošina ex-post izvērtējuma izstrādi saskaņā ar kārtību, ko nosaka starpresoru vienošanās ar Valsts kanceleju (tātad šai investīcijas daļā faktiski ir finansējuma saņēmējs). Vienlaikus MK noteikumu Nr. 740 3. punktā kā investīcijas finansējuma saņēmēji ir noteiktas tikai biedrības un nodibinājumi, kas būtu attiecināms tikai uz 1. kārtu. Tāpēc ar tiesību akta projektu tiek rosināts nodalīt SIF atbalsta sniedzēja lomu investīcijas 1. kārtā no 2. kārtas finansējuma saņēmēja lomas.

Papildus MK noteikumos Nr. 740 jau noteiktajam investīcijas mērķim un atskaites punktam, kas attiecas tikai uz 1. kārtu, jānosaka arī 2. kārtas ietvaros sasniedzamais nacionālā līmeņa rādītājs – līdz 2026. gada 31. maijam "veikts viens ietekmes izvērtējums".

Saskaņā ar MK noteikumu Nr. 740 anotāciju ex-post izvērtējumu plānots organizēt kā ierobežotu projektu iesniegumu atlasi, tomēr pašā tiesību aktā šis nosacījums netika nostiprināts. Tāpēc tiek rosināts to noteikt šī tiesību akta projekta ietvaros. MK noteikumos Nr. 740 iztrūkst arī 2. kārtas organizēšanas kārtības apraksta, ņemot vērā, ka tas ievērojami atšķiras no 1. kārtas norises. Līdz ar to tiesību akts būtu jāpapildina ar 2. kārtas organizēšanas aprakstu, nosakot, kā un kādos termiņos tiek sagatavots, iesniegts un, ja nepieciešams, precizēts projekta iesniegums, kā tas tiek izvērtēts un kad Valsts kanceleja slēdz starpresoru vienošanos ar SIF par 2. kārtas projekta īstenošanu.

Tā kā atšķiras abu investīcijas kārtu finansējuma saņēmēju juridiskais statuss, daļēji atšķiras informācija, kas jāiekļauj līgumos par projektu īstenošanu, līdz ar to ir nepieciešamība precizēt MK noteikumu Nr. 740 29. punkta nosacījumus un sadalīt tos atbilstoši katrai investīcijas kārtai.

Valsts kancelejas galvenie pienākumi investīcijas īstenošanā ir norādīti MK noteikumu Nr. 740 8. punktā, tomēr tajā nav iekļauta atbildība 2. kārtas uzraudzībā.  

Ņemot vērā, ka tiesību akta projekta rosināto grozījumu rezultātā investīcijai tiek noteikta 2. kārta, MK noteikumos Nr. 740 jāveic arī virkne tehnisku grozījumu, kas šobrīd īstenošanā esošos abus tematiskos virzienus un uz tiem attiecināmos nosacījumus nodefinē kā 1. kārtu. Vairākos punktos jāveic tehniski precizējumi saistībā ar stingrāk noteiktajām iesaistīto institūciju lomām. Tā kā tiek rosināts izdalīt atsevišķi katras kārtas finansējuma saņēmējus, atsevišķos punktos nepieciešams tehniski precizēt atsauces uz atbilstošiem apakšpunktiem.

2024. gada 30. septembrī ir stājusies spēkā jaunā “Finanšu regula” – Eiropas Parlamenta un Padomes 2024. gada 23. septembra Regula (ES, Euratom) 2024/2509 par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam (pārstrādāta redakcija) (turpmāk – Regula 2024/2509), un saskaņā ar tās 279. pantu tā atceļ iepriekšējo “Finanšu regulu” – Eiropas Parlamenta un Padomes 2018. gada 18. jūlija Regula (ES, Euratom) 2018/1046 par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam, ar kuru groza Regulas (ES) Nr. 1296/2013, (ES) Nr. 1301/2013, (ES) Nr. 1303/2013, (ES) Nr. 1304/2013, (ES) Nr. 1309/2013, (ES) Nr. 1316/2013, (ES) Nr. 223/2014, (ES) Nr. 283/2014 un Lēmumu Nr. 541/2014/ES un atceļ Regulu (ES, Euratom) Nr. 966/2012. Līdz ar to ir jāprecizē MK noteikumos Nr. 740 iekļautās atsauces uz jauno regulu.
Risinājuma apraksts
Investīcijas 2. kārtas īstenošanai SIF izstrādās atsevišķu ierobežotas atlases projektu, kurā tiks iekļauta tikai viena atbalstāmā darbība - ex-post izvērtējuma izstrāde. Vadības informācijas sistēmā tiks noteikts sasniedzamais nacionālā līmeņa rādītājs "veikts 1 ietekmes izvērtējums". Ierobežotu projektu iesniegumu atlasi organizēs Valsts kanceleja, kura arī izvērtēs projektu un slēgs vienošanos ar SIF par tā īstenošanu. Savukārt SIF ex-post izvērtējuma izstrādi nodrošinās, piesaistot ārpakalpojuma sniedzēju publiskā iepirkuma procedūras ietvaros. 

Lai nodefinētu investīcijas 2. kārtu, tās finansējuma saņēmēju un sasniedzamo rādītāju, kā arī izvērstu tās organizēšanas kārtības nosacījumus, ir nepieciešami grozījumi MK noteikumos Nr. 740.

Ar tiesību akta projektu MK noteikumi Nr. 740 tiek papildināti ar 21. punktu, kas nosaka, ka investīcija tiek īstenota divās kārtās, savukārt divos šī punkta apakšpunktos tiek nodefinēta katra no kārtām.

Tiesību akta projektā tiek rosināts grozīt MK noteikumu Nr. 740 3. punkta redakciju un struktūru, izveidojot divus apakšpunktus, kuros noteikti katras kārtas finansējuma saņēmēji (3.1. un 3.2. apakšpunkts).

Ņemot vērā, ka grozījumu rezultātā investīcija tiek sadalīta divās kārtās, MK noteikumu Nr. 740 5. un 6. punkta apakšpunktu redakcijās tehniski tiek precizēts, uz kuru no kārtām attiecas konkrētā finansējuma daļa - 5.1. un 5.2. apakšpunktā minētais Atveseļošanas fonda finansējums attiecas uz 1. kārtu, savukārt 5.3. apakšpunktā minētais – uz 2. kārtu, tāpat arī 6.1. un 6.2. apakšpunktā minētais valsts budžeta finansējums attiecināms uz investīcijas 1. kārtu, bet 6.3. apakšpunktā minētais – uz 2. kārtu. 

Tiek veikti tehniski precizējumi 7. punkta redakcijā un izveidots jauns 71. punkts, kas nosaka, ka 2. kārtu ierobežotas projektu iesniegumu atlases veidā organizē Valsts kanceleja.

MK noteikumu Nr. 740 8. punktā minētie Valsts kancelejas pienākumi tiek papildināti ar pārbaužu uzskaitījumu, kas tai jāveic 2. kārtas projekta uzraudzības ietvaros (8.5. apakšpunkts un 8.5.1.–8.5.4. apakšapakšpunkts).

Ņemot vērā, ka atsevišķi tiek nodalīti katras kārtas finansējuma saņēmēji, vairākos punktos tiek tehniski precizēta atsauce uz apakšpunktu, kas nosaka atbilstošās kārtas finansējuma saņēmējus (9., 17. un 18. punkts).

MK noteikumu Nr. 740 10. punktā minēto investīcijas mērķi un atskaites punktu tiek rosināts papildināt ar 2. kārtas ietvaros sasniedzamo nacionāla līmeņa rādītāju – līdz 2026. gada 31. maijam "veikts viens ietekmes izvērtējums". Tas būs uzskatāms par sasniegtu, kad SIF tā gala ziņojumu būs publicējis savā tīmekļvietnē https://www.sif.gov.lv/lv . Tiesību akta projekta rosināto grozījumu rezultātā 10. punkts tiek papildināts ar 10.4. apakšpunktu.

Lai precizētu, uz kuru no investīcijas kārtām attiecas atbalstāmās darbības, tehniski tiek precizēta 11.1. un 11.2. apakšpunktu redakcija.

Tiesību akta projektā tiek rosināts dzēst 12. punktu, kas šobrīd vispārīgi nosaka, kura no iesaistītajām pusēm nodrošina atbalstāmo darbību īstenošanu. Rosināto grozījumu rezultātā šīs atbildības jomas tiek noteiktas daudz precīzāk citos tiesību akta punktos.

Tiek veikti tehniski precizējumi 13.7. un 13.8. apakšpunktu redakcijās, precizējot, uz kuru no atbalstāmajām darbībām ir attiecināmas šīs izmaksu pozīcijas un tādējādi nodrošinot vienādu pieeju visos 13. punkta apakšpunktos.

MK noteikumu Nr. 740 21. punktā tiek precizēta atsauce uz Regulu 2024/2509.

Tiek precizēts III nodaļas nosaukums, nosakot, ka tajā minētās prasības attiecas uz 1. kārtas projektu iesniedzējiem un projektu vērtēšanu. Vienlaikus MK noteikumi Nr. 740 tiek papildināti ar jaunu III1 nodaļu, kas četros jaunos punktos apraksta investīcijas 2. kārtas organizēšanas norisi (271.–274. punkts). Investīcijas 2. kārtā projektu vērtēšanas kritēriji netiks izstrādāti, tomēr projekta iesniegums tiks izvērtēts atbilstoši Atveseļošanas fonda izslēgšanas kritērijiem [2].

Vairāku punktu redakcijās rosināts veikt tehniskus grozījumus, precizējot, ka tajos minētie nosacījumi attiecas tikai uz 1. kārtas norisi (28., 29. un 31. punkts). Savukārt 29.4. apakšpunktā tiek precizēta vispārīgā atsauce uz Atveseļošanas fonda uzraudzības kārtību, norādot konkrētus Ministru kabineta noteikumus, kas to nosaka.

Ar tiesību akta projektu MK noteikumi Nr. 740 tiek papildināti ar jaunu – 291. punktu un tā apakšpunktiem, kas nosaka minimālo informāciju, kas jāiekļauj starpresoru vienošanās par 2. kārtas projekta īstenošanu.

Ņemot vērā tiesību akta projektā precizētās SIF un Valsts kancelejas lomas katrā no kārtām, tiek veikti tehniski grozījumi vairāku punktu redakcijās (33., 35., 36., 37.2. un 39. punkts).

Izvērtējot tiesību akta projektā ierosināto grozījumu ietekmi uz pirmās projektu iesniegumu atlases kārtas finansējuma saņēmējiem un īstenošanā esošajiem projektiem, ir secināms, ka ietekmes nav un grozījumi jau noslēgtajos 1.kārtas līgumos par investīciju projektu īstenošanu nav nepieciešami.

[2] Regulas 2024/2509 138. pants “Izslēgšanas kritēriji un lēmumi par izslēgšanu”; https://eur-lex.europa.eu/eli/reg/2024/2509/oj/?locale=LV 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Ar projektu tiek veikti tehniska rakstura grozījumi, detalizētāk izvēršot jau iepriekš apstiprinātas atbalstāmās darbības ieviešanas aprakstu un definējot to kā investīcijas 2. kārtu, tāpēc sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi