Anotācija (ex-ante)

22-TA-3284: Rīkojuma projekts (Pilsonības piešķiršana naturalizācijas kārtībā)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par uzņemšanu Latvijas pilsonībā naturalizācijas kārtībā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Apraksts
Pilsonības likuma 17.panta piektā daļa.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
-
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Latvijas pilsonībā naturalizācijas kārtībā ir uzņemtas 148 777 personas: 1995.gadā - 984; 1996.gadā - 3 016; 1997.gadā - 2 992; 1998.gadā - 4 439; 1999.gadā - 12 427; 2000.gadā - 14 900; 2001.gadā - 10 637, 2002.gadā -  9844; 2003.gadā - 10 049; 2004.gadā - 16 064; 2005.gadā - 19 169; 2006.gadā  - 16 439; 2007. gadā - 6826; 2008.gadā - 3 004; 2009.gadā - 2 080; 2010.gadā - 2 336; 2011.gadā - 2 467; 2012.gadā - 2 213; 2013. gadā -  1 732;  2014. gadā -  939; 2015.gadā - 971; 2016.gadā - 987; 2017.gadā - 915; 2018.gadā - 930;  2019.gadā - 808; 2020.gadā - 725; 2021.gadā - 419; 2022.gadā - 465 personas.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Ministru kabinetam sagatavotajā rīkojuma projektā ''Par uzņemšanu Latvijas pilsonībā naturalizācijas kārtībā'' ir iekļauti 23 pilsonības pretendenti, t.sk., 1 viņu nepilngadīgais bērns.
No 22 pilsonības pretendentiem 86% ir krievi, 4% ukraiņi, 4% baltkrievi, kā arī lietuvieši, poļi un citas tautības.
18% pilsonības pretendentu ir pamata, 31% - vidējā, 54% - augstākā izglītība.
Ministru kabineta rīkojuma projektā ir iekļauti 22 pilsonības pretendenti, kuri naturalizējas atbilstoši Pilsonības likuma 12.pantam un 1 pilsonības pretendents, kurš naturalizējas atbilstoši Pilsonības likuma 15.pantam.
Sarakstā iekļautās personas atbilst visām Pilsonības likuma prasībām un informācija par šīm personām ir saņemta no Satversmes aizsardzības biroja, Totalitārisma seku dokumentēšanas centra, Valsts drošības dienesta, Militārās izlūkošanas un drošības dienesta, Iekšlietu ministrijas Informācijas centra, Valsts robežsardzes Kriminālizmeklēšanas pārvaldes, Valsts policijas, Valsts ieņēmumu dienesta, Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroja, Aizsardzības ministrijas Nacionālo bruņoto spēku Militārās policijas, Ārlietu ministrijas materiālās palīdzības fonda, Tieslietu ministrijas Uzturlīdzekļu garantijas fonda administrācijas un Ieslodzījuma vietu pārvaldes.
Risinājuma apraksts
Rīkojumā minēto personu uzņemšana Latvijas pilsonībā naturalizācijas kārtībā.
 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija


1.Lai nodrošinātu tiesiskās noteiktības principa ievērošanu un iespēju personai savlaicīgi iegūt informāciju par tiesiskā statusa maiņu, Valsts kancelejai nepieciešams precizēt projekta 1.punktā norādīto datumu, nosakot to 14 dienas pēc attiecīgā projekta parakstīšanas.
2.Ievērojot personu lūgumu uzņemt viņas pilsonībā iespējami ātrākā laikā, lai nodrošinātu personu tiesības brīvi pārvietoties, uzņemt Ministru kabineta rīkojuma projekta 2.punktā minētās personas Latvijas pilsonībā naturalizācijas kārtībā ar Ministru kabineta rīkojuma „Par uzņemšanu Latvijas pilsonībā naturalizācijas kārtībā” parakstīšanas brīdi.
Pielikumi