Anotācija (ex-ante)

21-TA-577: Likumprojekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījums Autopārvadājumu likumā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Likumprojekts „Grozījums Autopārvadājumu likumā” (turpmāk – Likumprojekts) paredz izslēgt  Autopārvadājuma likumā noteikto regulējumu attiecībā uz bīstamo kravu pārvadājumu drošības konsultantu kvalifikāciju un darbību, nosakot šo regulējumu Bīstamo kravu aprites likumā.
Likumprojekts stājas spēkā vienlaikus ar grozījumiem Bīstamo kravu aprites likumā, Dzelzceļa pārvadājumu likumā un likumā "Par aviāciju".

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Likumprojekts paredz izslēgt Autopārvadājuma likumā noteikto regulējumu attiecībā uz bīstamo kravu pārvadājumu drošības konsultantu kvalifikāciju un darbību, nosakot šo regulējumu Bīstamo kravu aprites likumā.
Spēkā stāšanās termiņš
01.01.2023.
Pamatojums
Likumprojekts stājas spēkā vienlaikus ar grozījumiem Bīstamo kravu aprites likumā, Dzelzceļa pārvadājumu likumā un likumā "Par aviāciju".

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Regulējums attiecībā uz bīstamo kravu pārvadājumu drošības konsultantu kvalifikāciju un darbību ir noteikts Autopārvadājumu likumā un Dzelzceļa pārvadājumu likumā dažādās redakcijās un nenodrošina vienotu pieeju faktiski vienas jomas normatīvajam regulējumam dažādās pārvadājumu jomās. Bīstamo kravu aprites likuma 3. pants nosaka vairāku starptautisku nolīgumu, t.sk. Nolīguma par bīstamo kravu starptautiskajiem pārvadājumiem ar autotransportu (ADR nolīgums) un 1999.gada 3.jūnija Protokola par grozījumiem 1980.gada 9.maija Konvencijas par starptautiskajiem dzelzceļa pārvadājumiem (COTIF) C papildinājuma “Noteikumi par bīstamo kravu starptautiskajiem dzelzceļa pārvadājumiem (RID)” pielikuma (turpmāk - RID noteikumi) piemērošanu bīstamo kravu apritē. Drošības konsultantu kvalifikāciju un darbību detalizēti reglamentē ADR nolīguma un RID noteikumu 1.8.3.apakšpunkts.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Lai novērstu iespējamas pretrunas, kas varētu rasties ADR Nolīguma un RID noteikumu 1.8.3.apakšpunkta grozīšanas gadījumā, pilnvarojumu Ministru kabinetam izdot noteikumus būtu jābalsta uz ADR Nolīguma un RID noteikumu prasību piemērošanas kārtību. Tas nodrošinās vienas jomas normatīvā regulējuma kompaktumu un pārskatāmību normatīvajā regulējumā, kuru jāizmanto ikdienas darbā, veicot bīstamo kravu apriti un tās kontroli. Līdz ar to ir sagatavoti likumprojekti, paredzot grozījumus Bīstamo kravu aprites likumā, Dzelzceļa pārvadājumu likumā un likumā "Par aviāciju", kas stāsies spēkā vienlaikus ar Likumprojektu.
Risinājuma apraksts
Likumprojekts paredz izslēgt Autopārvadājuma likumā noteikto regulējumu attiecībā uz bīstamo kravu pārvadājumu drošības konsultantu kvalifikāciju un darbību, nosakot šo regulējumu Bīstamo kravu aprites likumā.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Bīstamo kravu apritē iesaistītās fiziskās personas.
Ietekmes apraksts
Autopārvadājuma likumā noteiktās normas tiek pārņemtas Bīstamo kravu aprites likumā, kā rezultātā nemainās ietekme uz tautsaimniecību un administratīvo slogu.
Juridiskās personas
  • Bīstamo kravu apritē iesaistītās juridiskās personas.
Ietekmes apraksts
Autopārvadājuma likumā noteiktās normas tiek pārņemtas Bīstamo kravu aprites likumā, kā rezultātā nemainās ietekme uz tautsaimniecību un administratīvo slogu.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-

4.1.1. Jauni Ministru kabineta noteikumi par drošības konsultantu (padomnieku) norīkošanu, to profesionālo kvalifikāciju un darbību bīstamo kravu pārvadājumu jomā

Pamatojums un apraksts
Līdz ar Autopārvadājumu likuma 12. panta sestās daļas izslēgšanu zaudēs spēku Ministru kabineta 2006. gada 21. februāra noteikumi Nr. 156 „Noteikumi par drošības konsultantu (padomnieku) norīkošanu, to profesionālo kvalifikāciju un darbību bīstamo kravu pārvadājumu jomā”.
Tiks izdoti jauni Ministru kabineta noteikumi, kas noteiks kārtību, kādā Bīstamo kravu aprites likuma 3.panta trešajā un ceturtajā daļā norādītajos starptautiskajos līgumos noteiktās prasības tiek piemērotas Latvijā, prasības drošības konsultanta (padomnieka) profesionālās kvalifikācijas sertifikāta iegūšanai un eksaminācijas kārtību, kā arī prasības mācību kursiem un to uzraudzībai.
Atbildīgā institūcija
Satiksmes ministrija

4.1.2. Grozījumi Bīstamo kravu aprites likumā

Pamatojums un apraksts
Bīstamo kravu aprites likumā tiks noteikts, ka starptautiskajos līgumos noteiktie bīstamo kravu aprites dalībnieki autopārvadājumu vai dzelzceļa pārvadājumu jomā norīko drošības konsultantu (padomnieku), kurš atbild par normatīvo aktu ievērošanu bīstamo kravu aprites jomā un kontrolē to ievērošanu, kā arī atbild par riska samazināšanu cilvēka dzīvībai, veselībai, personas mantai vai videi, kā arī Ministru kabinetam tiks deleģēts uzdevums noteikt kārtību, kādā starptautiskajos līgumos noteiktās prasības tiek piemērotas Latvijā, prasības drošības konsultanta (padomnieka) profesionālās kvalifikācijas sertifikāta iegūšanai un eksaminācijas kārtību, kā arī prasības mācību kursiem un to uzraudzībai.
Atbildīgā institūcija
Satiksmes ministrija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
VSIA "Autotransporta direkcija"
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://vktap.mk.gov.lv/public_participations/public_discussions/6363bf6e-0200-408a-bfbf-2770da8f7e80

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Atbilstoši Ministru kabineta 2009. gada 25. augusta noteikumiem Nr. 970 „Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā” 7.4.1 apakšpunktam sabiedrībai ir dota iespēja rakstiski sniegt viedokli par likumprojektu tā izstrādes stadijā. Iebildumi vai priekšlikumi netika saņemti.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Satiksmes ministrija
  • Iekšlietu ministrija
  • Valsts policija

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi