Anotācija (ex-ante)

23-TA-1975: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījums Ministru kabineta 1999. gada 31. augusta noteikumos Nr. 304 "Noteikumi par operatīvajiem transportlīdzekļiem"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Minitru kabineta 1999. gada 31. augusta noteikumi Nr. 304 “Noteikumi par operatīvajiem transportlīdzekļiem” (turpmāk – MK noteikumi Nr. 304) paredz noteikumus par tiesībām lietot operatīvos transportlīdzekļus un to izmantošanas kārtību. Satversmes aizsardzības birojs ir viens no šajos noteikumos minētajiem tiesību subjektiem, kam piešķirtas tiesības savā darbībā izmantot noteikta veida operatīvā transportlīdzekļa veidu.
MK noteikumu Nr. 304 ietvertās tiesības Satversmes aizsardzības birojam lietot noteikta veida operatīvo transportlīdzekli uz šo brīdi nav optimālas un nenodrošina Satversmes aizsardzības biroju ar tiesībām lietot operatīvā transportlīdzekļa veidu, kas ļautu visefektīvāk pildīt normatīvajos aktos noteiktos uzdevumus un funkcijas.
Satversmes aizsardzības birojs, īstenojot normatīvajos aktos noteiktos uzdevumus un funkcijas ir secinājis, ka, lai nodrošinātu efektīvu un savlaicīgu šo uzdevumu izpildi, nepieciešams transportlīdzeklis, kas atbilstu MK noteikumu Nr. 304 2.3. punktā aprakstītajam operatīvā transportlīdzekļa veidam.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Satversmes aizsardzības birojam tam noteikto uzdevumu veikšanai ir nepieciešama uzmanību nepiesaistoša, neatliekama, ātra un efektīva rīcība. Šādu pasākumu īstenošanai visefektīvākais no MK noteikumos Nr. 304 paredzētajiem līdzekļiem ir MK noteikumu Nr. 304 2.3. punktā minētais operatīvais transportlīdzeklis. Ar noteikumu projektā paredzētajiem grozījumiem Satversmes aizsardzības birojs iegūs tiesības savā darbībā izmantot augstākminētā operatīvā transportlīdzekļa veidu.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Ministru kabineta 1999. gada 31. augusta noteikumu Nr. 304 “Noteikumi par operatīvajiem transportlīdzekļiem” (turpmāk – MK noteikumi Nr. 304) 5.1 punkts nosaka, ka tiesības lietot operatīvos transportlīdzekļus ar uzstādītām zilām bākugunīm, stacionāri uzstādītām speciālām skaņas iekārtām un bez speciālā krāsojuma ir Valsts policijai, Valsts robežsardzei, Iekšējās drošības birojam, Korupcijas novēršanas un apakarošanas birojam, Militārajai policijai, Valsts drošības dienestam, Militārās izlūkošanas un drošības dienestam, kā arī Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienesta priekšniekam operatīvo uzdevumu veikšanai un Saeimas kancelejai, lai nodrošinātu Saeimas priekšsēdētāja drošu un netraucētu pārvietošanos.
Šobrīd, saskaņā ar Ministru kabineta noteikumu Nr. 304 4. punktu, Satversmes aizsardzības birojam ir tiesības lietot vienīgi operatīvos transportlīdzekļus ar stacionāri uzstādītām zilām bākugunīm, speciālām skaņas iekārtām un speciālu krāsojumu (operatīvais transportlīdzeklis atbilstoši MK noteikumu Nr. 304 2.1. punktam).
Satversmes aizsardzības birojs ir vienīgā no valsts drošības iestādēm, kas nav iekļauta minēto MK noteikumu Nr. 304 5.1 punkta uzskaitījumā, lai arī, tāpat kā citas valsts drošības iestādes, ir operatīvās darbības subjekts un veic Operatīvās darbības likumā noteiktos operatīvos pasākumus, kā arī izpilda citus Satversmes aizsardzības biroja likumā, Valsts drošības iestāžu likumā, Naionālās drošības likumā un citos normatīvajos aktos noteiktos uzdevumus un fukcijas, tajā skaitā, nodrošina valsts noslēpuma aizsardzību.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
MK noteikumu 5.1 punktā, kas uzskaita iestādes, kurām ir tiesības izmantot MK noteikumu Nr. 304 2.3. punktā minētos operatīvos transportlīdzekļus ar uzstādītām zilām bākugunīm, stacionāri uzstādītām speciālām skaņas iekārtām un bez speciāla krāsojuma, nav ietverts Satversmes aizsardzības birojs. Šobrīd Satversmes aizsardzības birojs nav tiesīgs izmantot augstākminētos operatīvos transportlīdzekļus, kaut gan Satversmes aizsardzības birojs ir viena no valsts drošības iestādēm, kas nodrošina valsts noslēpuma aizsardzību, veic izlūkošanu un pretizlūkošanu, kā arī ir tiesīgs veikt Operatīvās darbības likumā noteiktos operatīvās darbības pasākumus, kuru izpildē ne reti ir nepieciešama diskrēta un uzmanību nepiesaistoša rīcība.
Satversmes aizsardzības birojs, īstenojot normatīvajos aktos noteiktos uzdevumus un funkcijas, ir secinājis, ka, lai nodrošinātu efektīvu un savlaicīgu šo uzdevumu izpildi, nepieciešams transportlīdzeklis, kuram būtu piešķirts ne vien operatīvā transportlīdzekļa statuss, bet tas atbilstu arī MK noteikumu Nr. 304 2.3. punktā aprakstītajam operatīvajam transportlīdzeklim.
Tostarp, noteikumu projektā paredzētā tiesību norma spētu nodrošināt partnerdienestu darbinieku un citu viesu drošu un netraucētu pārvietošanos vizīšu laikā Latvijas Republikā.
Risinājuma apraksts
Paredzēts, ka saskaņā ar noteikumu projektu Satversmes aizsardzības birojs tiek iekļauts MK noteikumu Nr. 304 5.1 tiesību normā līdztekus pārējām valsts drošības iestādēm un citām speciālajām iestādēm, tādējādi paredzot tiesības Satversmes aizsardzības birojam savā darbībā izmantot tādu operatīvā transportlīdzekļa veidu, kāds ir vispiemērotākais Satversmes aizsardzības biroja uzdevumu efektīvai izpildei, proti, operatīvo transportlīdzekli ar uzstādītām zilām bākugunīm, stacionāri uzstādītām speciālām skaņas iekārtām un bez speciāla krāsojuma.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas, jo izmaiņas saistītas ar operatīvo darbību, kurai ir valsts noslēpuma statuss.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Satversmes aizsardzības birojs

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi