24-TA-3318: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījums Ministru kabineta 2008. gada 2. jūnija noteikumos Nr. 394 "Alkohola, narkotisko, psihotropo vai toksisko vielu ietekmes pārbaudes kārtība"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
-
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2008. gada 2. jūnija noteikumos Nr. 394 "Alkohola, narkotisko, psihotropo vai toksisko vielu ietekmes pārbaudes kārtība"" (turpmāk – Noteikumu projekts) mērķis – nodrošināt tiesību aktu saskaņošanu ar spēkā esošo normatīvo regulējumu, tādējādi sekmējot tiesiskās noteiktības, vienotas prakses ievērošanu, veicot alkohola, narkotisko vai psihotropo vielu ietekmes pārbaudes un to veikšanu atbilstoši tiesiskajam regulējumam.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Ar Ministru kabineta 2008. gada 2. jūnija noteikumu Nr. 394 "Alkohola, narkotisko, psihotropo vai toksisko vielu ietekmes pārbaudes kārtība" (turpmāk – MK noteikumu Nr. 394) 1.pielikumu ir apstiprināts ārstniecības iestāžu, kurās veic medicīniskās pārbaudes, saraksts. Tajā ir iekļautas ārstniecības iestādes, kuras nodrošina neatliekamo un/vai steidzamo medicīnisko palīdzību un kurās ir sertificēts narkologs vai citas specialitātes ārsts ar Alkohola, narkotisko un psihotropo vielu ietekmes pārbaudes metodes sertifikātu (M46). MK noteikumu Nr. 394 1. pielikumā ārstniecības iestādes medicīnisko pārbaudi veic, pamatojoties uz tiesībaizsardzības iestādes (prokuratūras, tiesas, Valsts policijas, pašvaldības policijas, ostas policijas) amatpersonas, valsts vai pašvaldības iestādes, kā arī komercsabiedrības vai citas institūcijas vadītāja vai viņa pilnvarotas personas rakstisku nosūtījumu. Valsts policija, slēdz līgumus ar MK noteikumu Nr. 394 1.pielikumā minētajām ārstniecības iestādēm par minēto alkohola, narkotisko, psihotropo vai toksisko vielu ietekmes pārbaužu veikšanu, nodrošinot pārbaudes veikšanas likumību. Valsts policija līdz 2024. gada 31. decembrim bija līgumu ar Liepājas reģionālo slimnīcu par alkohola, narkotisko, psihotropo vai toksisko vielu ietekmes pārbaužu veikšanu. Taču sākot ar 2025. gada 1. janvāri Liepājā narkoloģijas profila pakalpojumus nodrošina VSIA “Piejūras slimnīca”. Taču VSIA "Piejūras slimnīca" nav minēta MK noteikumu Nr. 394 1. pielikumā, līdz ar to tai nav tiesiska pamata veikt par alkohola, narkotisko, psihotropo vai toksisko vielu ietekmes pārbaudes.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
MK noteikumi Nr. 555 nosaka, kādus veselības aprūpes pakalpojumus ārstniecības iestādes atbilstoši līmenim un līgumā noteiktajiem apmaksas nosacījumiem sniedz. Saskaņā ar 2024. gada 18. jūnija grozījumu 3. punktu MK noteikumos Nr. 555 VSIA "Piejūras slimnīca", pamatojoties uz MK noteikumu Nr. 555 284. punktu, sākot ar 2025. gada 1. janvāri Liepājā nodrošinās narkoloģijas profila pakalpojumus saskaņā ar Nacionālā veselības dienesta līgumā noteikto kārtību. Narkoloģijas profila pakalpojumi ietver arī minētās alkohola, narkotisko, psihotropo vai toksisko vielu ietekmes pārbaudes. Līdz ar to, sākot ar 2025. gada 1. janvāri medicīniskās pārbaudes būtu jāveic VSIA "Piejūras slimnīca", tomēr VSIA "Piejūras slimnīca" nav iekļauta MK noteikumu Nr. 394 1. pielikumā, kurā uzskaitītas ārstniecības iestādes, kas ir pilnvarotas veikt minētās medicīniskās pārbaudes. Tā rezultātā tiesībaizsardzības iestādes (prokuratūras, tiesas, Valsts policijas, pašvaldības policijas, ostas policijas) amatpersonas, valsts vai pašvaldības iestādes, kā arī komercsabiedrības vai citas institūcijas vadītāja vai viņa pilnvarotas personas nevar slēgt līgumu ar VSIA "Piejūras slimnīca" par šādu ietekmes pārbaužu veikšanu. Tādēļ, lai veiktu minētās medicīniskās pārbaudes tiesībaizsardzības iestādes (prokuratūras, tiesas, Valsts policijas, pašvaldības policijas, ostas policijas) amatpersonām, valsts vai pašvaldības iestādēm, kā arī komercsabiedrībām vai citas institūcijas vadītājam vai viņa pilnvarotas personai ir jāved uz nākamo tuvāko ārstniecības iestādi, kas ir minēta MK noteikumu Nr. 394 1. pielikumā. Tas rada situāciju, ka nelietderīgi tiek izmantoti esošie resursi un uzlikts papildus slogs tiesībsargājošām iestādēm. Ņemot vērā, ka VSIA "Piejūras slimnīca" nav norādīta, kā ārstniecības iestāde, kura var veikt minētās medicīniskās pārbaudes, samazinās pakalpojuma pieejamības iespējas LKurzemes reģionā un pagarinās reakcijas laiks.
2. No 2024. gada 24. septembra Valsts sabiedrība ar ierobežotu atbildību “Rīgas psihiatrijas un narkoloģijas centrs”, reģistrācijas Nr. 50003342481, juridiskā adrese: Tvaika iela 2, Rīga, LV-1005 ir mainījusi nosaukumu uz Valsts sabiedrība ar ierobežotu atbildību Nacionālais psihiskās veselības centrs. Taču Noteikumu Nr. 719 1. pielikuma 1. punktā ir norādīts neaktuālais ārstniecības iestādes nosaukums.
2. No 2024. gada 24. septembra Valsts sabiedrība ar ierobežotu atbildību “Rīgas psihiatrijas un narkoloģijas centrs”, reģistrācijas Nr. 50003342481, juridiskā adrese: Tvaika iela 2, Rīga, LV-1005 ir mainījusi nosaukumu uz Valsts sabiedrība ar ierobežotu atbildību Nacionālais psihiskās veselības centrs. Taču Noteikumu Nr. 719 1. pielikuma 1. punktā ir norādīts neaktuālais ārstniecības iestādes nosaukums.
Risinājuma apraksts
Papildināt Noteikumu Nr. 394 1. pielikumā norādīto ārstniecības iestāžu sarakstu ar "Valsts sabiedrība ar ierobežotu atbildību "Piejūras slimnīca" (adrese: Dārtas iela 31, Liepāja, LV-3401) un precizēt 1. punktā norādītās ārstniecības iestādes nosaukumu.
Ņemot vērā, ka TAP portālā tehniski nav iespējams veikt labojumus katrā no MK noteikumu Nr. 394 1. pielikuma pielikuma punktiem, tad noteikumu projekts paredz izteikt visu pielikumu jaunā redakcijā, bet realitātē grozījumi tiek veikti, tikai pievienojot pielikumā 25.punktu, neveicot izmaiņas citos pielikumā esošajos punktos.
Ņemot vērā, ka TAP portālā tehniski nav iespējams veikt labojumus katrā no MK noteikumu Nr. 394 1. pielikuma pielikuma punktiem, tad noteikumu projekts paredz izteikt visu pielikumu jaunā redakcijā, bet realitātē grozījumi tiek veikti, tikai pievienojot pielikumā 25.punktu, neveicot izmaiņas citos pielikumā esošajos punktos.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
Ir nepieciešams pievienot Valsts sabiedrību ar ierobežotu atbildību "Piejūras slimnīca" pievienot Ministru kabineta 2008. gada 2. jūnija noteikumu Nr. 394 "Alkohola, narkotisko, psihotropo vai toksisko vielu ietekmes pārbaudes kārtība" 1. pielikumam, kurā ir saraksts ar ārstniecības iestādēm, kuras minētās pārbaudes var veikt.
Vienlaikus Ministru kabineta 2018. gada 27. novembra noteikumos Nr. 719 "Kārtība, kādā transportlīdzekļa vadītājam nosaka alkohola koncentrāciju asinīs un izelpas gaisā un konstatē narkotisko vai citu apreibinošo vielu ietekmi" (turpmāk – MK noteikumi Nr. 719) tiek veikts tāds pats grozījums, kā rezultātā MK noteikumu Nr. 719 1. pielikumā tiek pievienota Valsts sabiedrību ar ierobežotu atbildību "Piejūras slimnīca", lai minētai iestādei būtu tiesiska pamata veikt pārbaudes alkohola koncentrācijas noteikšanai asinīs un izelpas gaisā, kā arī narkotisko vai citu apreibinošo vielu ietekmes konstatēšanu transportlīdzekļa vadītājiem.
Vienlaikus Ministru kabineta 2018. gada 27. novembra noteikumos Nr. 719 "Kārtība, kādā transportlīdzekļa vadītājam nosaka alkohola koncentrāciju asinīs un izelpas gaisā un konstatē narkotisko vai citu apreibinošo vielu ietekmi" (turpmāk – MK noteikumi Nr. 719) tiek veikts tāds pats grozījums, kā rezultātā MK noteikumu Nr. 719 1. pielikumā tiek pievienota Valsts sabiedrību ar ierobežotu atbildību "Piejūras slimnīca", lai minētai iestādei būtu tiesiska pamata veikt pārbaudes alkohola koncentrācijas noteikšanai asinīs un izelpas gaisā, kā arī narkotisko vai citu apreibinošo vielu ietekmes konstatēšanu transportlīdzekļa vadītājiem.
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
JāIetekmes apraksts
-
Juridiskās personas
- Ārstniecības iestādes
- Valsts policija
- Pašvaldības policija
- Valsts robežsardze
- Nacionālo bruņoto spēku Jūras spēku flotiles vienības amatpersona, kas veic krasta apsardzes funkcijas
- Valsts probācijas dienests
Ietekmes apraksts
-
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
Valsts policijaNevalstiskās organizācijas
NēCits
Valsts sabiedrība ar ierobežotu atbildību "Piejūras slimnīca", Liepājas reģionālā slimnīca6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
Sabiedrības līdzdalība uz šo noteikumu projektu neattiecas, pamatojoties uz to, ka Ministru kabineta 2018. gada 28. augusta noteikumu Nr. 555 "Veselības aprūpes pakalpojumu organizēšanas un samaksas kārtība" 2024. gada 18. jūnija grozījumi ir apstiprināti un stājušies spēkā, un šie grozījumi MK noteikumos Nr. 394 ir tehniski. Kā arī tika nodrošināta Valsts sabiedrības ar ierobežotu atbildību "Piejūras slimnīca" un Liepājas reģionālās slimnīcas iesaiste Noteikumu projekta izstrādē, kā arī informēta Valsts policija.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Valsts policija
- Valsts sabiedrība ar ierobežotu atbildību "Piejūras slimnīca"
- Liepājas reģionālā slimnīca
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
