22-TA-2255: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2020. gada 30. jūnija noteikumos Nr. 408 "Latvijas Zinātnes padomes nolikums"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Zinātniskās darbības likuma (pieņemts 2022.gada 14.jūlijā, spēkā ar 2022.gada 29.jūliju) (turpmāk - Likums):
- 29.pantā otra daļa nosaka, ka Latvijas Zinātnes padomei ir tiesības pārbaudīt reģistram sniegto ziņu un dokumentu atbilstību īstenībai. Reģistram iesniegtie dokumenti glabājas attiecīgās zinātniskās institūcijas reģistrācijas lietā, ja uz to pamata izdarīts ieraksts reģistrā.";
- 32.panta pirmās daļas piektais punkts nosaka, ka zinātnisko institūciju no reģistra izslēdz ar reģistra amatpersonas lēmumu, ka dibinātājs vai zinātniskā institūcija sešu mēnešu laikā pēc Izglītības un zinātnes ministrijas vai Latvijas Zinātnes padomes rakstveida pieprasījuma nav sniegusi nepieciešamo informāciju.
- 29.pantā otra daļa nosaka, ka Latvijas Zinātnes padomei ir tiesības pārbaudīt reģistram sniegto ziņu un dokumentu atbilstību īstenībai. Reģistram iesniegtie dokumenti glabājas attiecīgās zinātniskās institūcijas reģistrācijas lietā, ja uz to pamata izdarīts ieraksts reģistrā.";
- 32.panta pirmās daļas piektais punkts nosaka, ka zinātnisko institūciju no reģistra izslēdz ar reģistra amatpersonas lēmumu, ka dibinātājs vai zinātniskā institūcija sešu mēnešu laikā pēc Izglītības un zinātnes ministrijas vai Latvijas Zinātnes padomes rakstveida pieprasījuma nav sniegusi nepieciešamo informāciju.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Latvijas Zinātnes padome ka valsts zinātnes un tehnoloģiju attīstības politikas īstenotāja kārto Zinātnisko institūciju reģistru atbilstoši Zinātniskās darbības likumā noteiktajām prasībām.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Atbilstoši Likuma 27.panta pirmajai daļai Zinātnisko institūciju reģistru (turpmāk - reģistrs) kārto Ministru kabineta noteiktas institūcija. Savukārt Ministru kabineta noteiktas institūcijas amatpersona ir atbildīga par reģistra izveidošanu un uzturēšanu.
Ministru kabineta 2020. gada 30. jūnija noteikumi Nr. 408 "Latvijas Zinātnes padomes nolikums" (turpmāk -MK noteikumi Nr.408) 2.punkts nosaka, ka Latvijas Zinātnes padomes (turpmāk - padome) darbības mērķis ir īstenot valsts zinātnes un tehnoloģiju attīstības politiku.
Ministru kabineta 2013.gada 23.aprīļa noteikumu Nr.225 "Izglītības kvalitātes valsts dienesta nolikums" (turpmāk - MK noteikumi Nr.225) 3.1.apakšpunkts nosaka, ka Izglītības kvalitātes valsts dienests (turpmāk - dienests) reģistrē zinātniskās institūcijas un 4.1.2.apakšpunkts paredz, ka dienests uztur reģistru.
Reģistra vešana un zinātnisko institūciju reģistrēšana atbilstoši Likumam ir zinātnes politikas īstenošanas kompetence un tā nav dienestam raksturīgas funkcijas veikšana, jo MK noteikumu Nr.225 2.punkts nosaka, ka dienesta darbības mērķis ir nodrošināt kvalitatīvu un tiesisku izglītību, veicot izglītības kvalitātes monitoringu un sniedzot atbalstu izglītības procesa īstenošanā.
Ievērojot minēto, Likuma 27.panta pirmo daļu, 29.pantā otro daļu un 32.panta pirmās daļas piekto punktu ir nepieciešams MK noteikumos Nr.408 noteikt uzdevumu padomei kārtot reģistru atbilstoši Likumam, tajā skaitā reģistrēt zinātniskās institūcijas. Savukārt padome Likuma normu piemēros tieši un noteiks padomes pilnvaroto amatpersonu un ar padomes iekšējiem normatīvajiem aktiem izveidos nepieciešamo tiesisko regulējumu.
Izglītības un zinātnes ministrija virza arī tiesību akta projektu "Grozījumi Ministru kabineta 2013. gada 23. aprīļa noteikumos Nr. 225 "Izglītības kvalitātes valsts dienesta nolikums"" (22-TA-2253), kurā tostarp paredz arī svītrot 3.1.apakšpunktu par to, ka dienests reģistrē zinātniskās institūcijas un 4.1.2.apakšpunkti, kas paredz, ka dienests uztur reģistru.
Ministru kabineta 2020. gada 30. jūnija noteikumi Nr. 408 "Latvijas Zinātnes padomes nolikums" (turpmāk -MK noteikumi Nr.408) 2.punkts nosaka, ka Latvijas Zinātnes padomes (turpmāk - padome) darbības mērķis ir īstenot valsts zinātnes un tehnoloģiju attīstības politiku.
Ministru kabineta 2013.gada 23.aprīļa noteikumu Nr.225 "Izglītības kvalitātes valsts dienesta nolikums" (turpmāk - MK noteikumi Nr.225) 3.1.apakšpunkts nosaka, ka Izglītības kvalitātes valsts dienests (turpmāk - dienests) reģistrē zinātniskās institūcijas un 4.1.2.apakšpunkts paredz, ka dienests uztur reģistru.
Reģistra vešana un zinātnisko institūciju reģistrēšana atbilstoši Likumam ir zinātnes politikas īstenošanas kompetence un tā nav dienestam raksturīgas funkcijas veikšana, jo MK noteikumu Nr.225 2.punkts nosaka, ka dienesta darbības mērķis ir nodrošināt kvalitatīvu un tiesisku izglītību, veicot izglītības kvalitātes monitoringu un sniedzot atbalstu izglītības procesa īstenošanā.
Ievērojot minēto, Likuma 27.panta pirmo daļu, 29.pantā otro daļu un 32.panta pirmās daļas piekto punktu ir nepieciešams MK noteikumos Nr.408 noteikt uzdevumu padomei kārtot reģistru atbilstoši Likumam, tajā skaitā reģistrēt zinātniskās institūcijas. Savukārt padome Likuma normu piemēros tieši un noteiks padomes pilnvaroto amatpersonu un ar padomes iekšējiem normatīvajiem aktiem izveidos nepieciešamo tiesisko regulējumu.
Izglītības un zinātnes ministrija virza arī tiesību akta projektu "Grozījumi Ministru kabineta 2013. gada 23. aprīļa noteikumos Nr. 225 "Izglītības kvalitātes valsts dienesta nolikums"" (22-TA-2253), kurā tostarp paredz arī svītrot 3.1.apakšpunktu par to, ka dienests reģistrē zinātniskās institūcijas un 4.1.2.apakšpunkti, kas paredz, ka dienests uztur reģistru.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Nepieciešams padomei noteikt jaunu uzdevumu - kārtot reģistru.
Risinājuma apraksts
Projekts paredz MK noteikumus Nr.408 papildināt ar 3.9. apakšpunktu, nosakot uzdevumu - kārtot reģistru.
Problēmas apraksts
Nepieciešams precizēt MK noteikumu Nr.408 izdošanas tiesisko pamatu, tas ir, noteikt, ka šo noteikumu izdošanas pamats ir Valsts pārvaldes iekārtas likuma 16. panta pirmā daļa, jo visu tiešās pārvaldes iestāžu nolikumus izdod saskaņā ar minētā likuma vispārīgo normu. Nozaru likumos pilnvarojuma normas par iestāžu nolikumu izdošanu netiek veidotas un arī Likuma 14. panta pirmā daļa vai 27. panta pirmā daļa neparedz pilnvarojumu (uzdevumu) Ministru kabinetam par noteikumu – iestādes nolikuma izdošanu, bet šajās normās ir regulējums par iestādes statusu un tiešs uzdevums Ministru kabinetam nepieciešamu funkciju izpildei noteikt kompetento iestādi.
Atbilstoši Likuma 27.panta pirmajai daļai, Ministru kabineta pilnvarotā institūcija, tas ir padome, nosaka pilnvarotu amatpersonu, kura būs atbildīga par reģistra uzturēšanu un lēmuma pieņemšanu par zinātniskas institūcijas reģistrēšanu vai atteikumu reģistrēt reģistrā vai izslēgšanu no reģistra saskaņā ar Likumu. Ievērojot minēto, ir jāprecizē MK noteikumu Nr.408 20.punkts, paredzot, ka padomes amatpersonas izdoto administratīvo aktu vai tā faktisko rīcību privātpersona var apstrīdēt padomes direktoram.
Atbilstoši Likuma 27.panta pirmajai daļai, Ministru kabineta pilnvarotā institūcija, tas ir padome, nosaka pilnvarotu amatpersonu, kura būs atbildīga par reģistra uzturēšanu un lēmuma pieņemšanu par zinātniskas institūcijas reģistrēšanu vai atteikumu reģistrēt reģistrā vai izslēgšanu no reģistra saskaņā ar Likumu. Ievērojot minēto, ir jāprecizē MK noteikumu Nr.408 20.punkts, paredzot, ka padomes amatpersonas izdoto administratīvo aktu vai tā faktisko rīcību privātpersona var apstrīdēt padomes direktoram.
Risinājuma apraksts
Projekts:
1) precizē, ka MK noteikumu Nr.408 izdošanas tiesiskais pamats ir Valsts pārvaldes iekārtas likuma 16. panta pirmā daļa;
2) precizē MK noteikumu Nr.408 20.punktu, paredzot, ka padomes amatpersonas izdoto administratīvo aktu vai tā faktisko rīcību privātpersona var apstrīdēt padomes direktoram.
1) precizē, ka MK noteikumu Nr.408 izdošanas tiesiskais pamats ir Valsts pārvaldes iekārtas likuma 16. panta pirmā daļa;
2) precizē MK noteikumu Nr.408 20.punktu, paredzot, ka padomes amatpersonas izdoto administratīvo aktu vai tā faktisko rīcību privātpersona var apstrīdēt padomes direktoram.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
Reģistra kārtošana, ka arī reģistra lietu nodošana un pārņemšana (no dienesta uz padomi) notiek Izglītības un zinātnes ministrijas resora, esošo cilvēkresursu un piešķirtā budžeta ietvaros.
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
NēNevalstiskās organizācijas
NēCits
Nē6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
Nav nepieciešams. Projekts paredz Izglītības un zinātnes ministrijas padotības iestāžu uzdevuma pārdali, kas neskar sabiedrību.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Latvijas Zinātnes padome
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Jā
Padomei ir jauns uzdevums - kārtot reģistru.
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi