Anotācija

24-TA-2606: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2020. gada 30. jūnija noteikumos Nr. 408 "Latvijas Zinātnes padomes nolikums"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Grozījumi Ministru kabineta 2020. gada 30. jūnija noteikumos Nr.408 “Latvijas Zinātnes padomes nolikums” (turpmāk – grozījumi) ir nepieciešami, lai nodrošinātu:  1) Ministru kabineta 2020. gada 30. jūnija noteikumu Nr. 408 “Latvijas Zinātnes padomes nolikums” (turpmāk – MK noteikumi Nr. 408) atbilstību 2024. gada 14. marta likumam “Grozījumi Zinātniskās darbības likumā”; 2) precizētu Latvijas Zinātnes padomes (turpmāk – padome) administrēšanā esošo projektu un programmu nosaukumus atbilstoši aktuālajai situācijai; 3) precizētu Latvijas zinātnes komunikācijas platformas nosaukumu atbilstoši tiesību aktos norādītajam; 4) precizētu padomes direktora iecelšanas amatā kārtību un atbrīvošanu no amata; 5) svītrotu padomes pārraudzības īstenošanas veidu un darbības stratēģijas apstiprinātāju; 6) aizstātu terminu "nevalstiskās organizācijas" ar terminu "biedrības un nodibinājumi".
 

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Nodrošināt MK noteikumu Nr. 408 atbilstību aktuālajai situācijai saistībā ar Zinātniskās darbības likuma grozījumiem un programmām un projektiem, ko īsteno padome.
 
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Valsts iestāžu juridisko dienestu vadītāju 2024. gada 5. septembra sanāksmē (prot. Nr. 2 3. §) (protokols pieejams: https://tai.mk.gov.lv/protokoli) tika izskatīti jautājumi saistībā ar turpmāko praksi iestāžu nolikumu sagatavošanā. Valsts tiešajā pārvaldē padotību pārraudzības formā īsteno, ja likumdevējs to ir noteicis, piemēram, nozares likumā. Saskaņā ar Zinātniskās darbības likuma 14. panta pirmo daļu Latvijas Zinātnes padome ir izglītības un zinātnes ministra pārraudzībā esoša tiešās pārvaldes iestāde. Sanāksmē tika nolemts, ka nolikumā turpmāk nenorāda, kādā veidā ministrs īsteno iestādes padotību, proti, tieši vai ar iestādes starpniecību, atstājot to ministra ziņā.
Saskaņā ar Ministru kabineta 2014. gada 2. decembra noteikumu Nr. 737 "Attīstības plānošanas dokumentu izstrādes un ietekmes izvērtēšanas noteikumi" 54. un 57. punktu institūcijas darbības stratēģiju un gada darba plānu apstiprina institūcijas vadītājs, ja normatīvajos aktos nav noteikts citādi. Ministru kabineta 2015. gada 28. aprīļa instrukcija Nr. 3 "Kārtība, kādā izstrādā un aktualizē institūcijas darbības stratēģiju un novērtē tās ieviešanu", kas paredzēja, ka institūcijas darbības stratēģiju apstiprina attiecīgais Ministru kabineta loceklis, šobrīd vairs nav spēkā. Institūciju stratēģiju izstrāde šobrīd tiek veikta saskaņā ar Ministru kabineta 2022. gada 1. februāra instrukciju Nr. 1 "Kārtība, kādā izstrādā un aktualizē institūcijas darbības stratēģiju un novērtē tās ieviešanu". Vadlīnijās "Stratēģiskās plānošanas vadlīnijas valsts pārvaldes iestādēm" norādīts, ka institūcijas darbības stratēģiju apstiprina attiecīgās institūcijas vadītājs, proti, tas, kurš šo rīko izmantos (vadlīnijas pieejamas: https://www.mk.gov.lv/lv/media/12837/download?attachment).
Zinātniskās darbības likuma 18. pants vairs neparedz, ka padomes sastāvā ir padomes ekspertu komisijas. Tāpēc grozījumi paredz izslēgt MK noteikumos Nr. 408 11. punktu, kas reglamentē padomes ekspertu komisiju statusu un izveidošanas kārtību. No MK noteikumiem Nr. 408 izslēdzams ir arī 12., 13., 14., 15. un 16. punkts, kas reglamentē konsultatīvās padomes izveidošanas un darbības kārtību, jo, ņemot vērā, ka padomes ekspertu komisiju pārstāvji – kopā seši – veido arī padomes konsultatīvās padomes sastāva divas trešdaļas no kopējā konsultatīvās padomes pārstāvju skaita, konsultatīvu padomi no MK noteikumu Nr. 408 14. punktā atlikušajiem trim pārstāvjiem nav iespējams izveidot. 
Šobrīd MK noteikumos Nr. 408 ir neprecīzi un neatbilstoši faktiskajai situācijai atspoguļoti programmu un projektu, kurus administrē padome, nosaukumi, lietots Latvijas zinātnes komunikācijas platformas nosaukums. Tāpat noteikumos vispārīgi ir reglamentēta padomes direktora iecelšana amatā un atbrīvošana no amata, nekorekti lietots termins, kas nav juridisks - "nevalstiskas organizācijas".
 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Nepieciešams nodrošināt:
1)  MK noteikumu Nr. 408 atbilstību spēkā esošajai Zinātniskās darbības likuma redakcijai;
2) padomes kompetencē esošo programmu un projektu aktuālus un korektus nosaukumus;
3) korektu Latvijas zinātnes portāla nosaukuma lietošanu un saiti uz šo tīmekļvietni;
4) precīzāku padomes direktora iecelšanas amatā un atbrīvošanas no amata kārtību;
5) padomes pārraudzības īstenošanas veida un norādes uz padomes darbības stratēģijas apstiprinātāju svītrošanu;
6) termina "nevalstiskās organizācijas" aizstāšanu ar terminu "biedrības un nodibinājumi".

 
Risinājuma apraksts
Projekts paredz:
precizēt MK noteikumu Nr. 408 1. punktu, svītrojot padomes pārraudzības veidu;
precizēt MK noteikumu Nr. 408  3.5., 3.6., 3.7. un 3.8. apakšpunktu, norādot aktuālus padomes administrēto programmu un projektu nosaukumus;
precizēt MK noteikumu Nr. 4.12. apakšpunktu, norādot korektu saiti tīmekļvietnē uz Latvijas zinātnes portālu: https://researchLatvia.gov.lv;
precizēt MK noteikumu Nr. 408 6. punktu, svītrojot norādi uz padomes darbības stratēģijas apstiprinātāju;
precizēt MK noteikumu Nr. 408 7.1. un 7.4. apakšpunktu, aizstājot ne-juridisku terminu "nevalstiskas organizācijas" ar korektu terminu "biedrības un nodibinājumi";
precizēt MK noteikumu 9. punktu, paredzot konkrētāku padomes direktora iecelšanas amatā un atbrīvošanas no amata kārtību;
izslēgt MK noteikumu  Nr. 408 11., 12., 13., 14., 15. un 16. punktu, jo līdz ar grozījumiem Zinātniskās darbības likumā, kas paredz padomes ekspertu komisiju svītrošanu no minētajiem noteikumiem, zūd jēgpilna nozīme šo punktu regulējumam, par cik no konsultatīvajā padomē paredzētajiem deviņiem pārstāvjiem seši ir padomes ekspertu komisiju pārstāvji.
Lai nodrošinātu padomei Zinātniskās darbības likuma 14. panta otrajā daļā noteikto funkciju, 16. pantā minēto kompetenču un šajā likumā vēl citu noteikto uzdevumu izpildi, ir tiesības saskaņā ar Zinātniskās darbības likuma 17. panta pirmās daļas 5. punktu pieaicināt ekspertus un veidot darba grupas šajā likumā noteikto padomes funkciju izpildei.

 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Apraksts
Negrozīt MK noteikumus Nr. 408 , pieļaujot interpretācijas iespējas. Vienlaicīgi šāda pieeja rada atšķirīgu tiesību normu interpretācijas risku un var veicināt nevienveidīgu praksi tiesību normu piemērošanā. Līdz ar to ir sagatavots grozījumu projekts.
 
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Apraksts
Grozījumu veikšana nerada finansiālu slogu valsts budžetam, bet nodrošina vienveidīgu tiesību normu piemērošanu.

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Sabiedrības līdzdalība nav nepieciešama, jo noteikumu projekts neparedz jaunu vai tādu grozījumu regulējuma ieviešanu, kas prasītu sabiedrisku apspriešanu.
 

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Latvijas Zinātnes padome
  • Izglītības un zinātnes ministrija

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Grozījumi novērš dažādu normatīvo aktu interpretācijas risku un atspoguļo aktuālo situāciju.
8. Cita informācija
-
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi
Piekrītu
Paziņojums par sīkdatņu lietošanu
Lai nodrošinātu TAP portāla pieejamību, tā darbībai tiek izmantotas tikai obligātās tehniskās sīkdatnes. Esmu informēts par sīkdatņu izmantošanu un, turpinot darboties šajā vietnē, piekrītu to izmantošanai. Lasīt vairāk