Anotācija

PAZIŅOJUMS:
Informējam, ka laika periodā no 2025. gada 17. aprīļa plkst. 20:00 līdz 2025. gada 19. aprīļa plkst. 12:00 tiks veikti TAP infrastruktūras uzturēšanas un pilnveidošanas darbi. To laikā ir iespējami TAP portāla darbības traucējumi.
24-TA-2871: Noteikumu projekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Noteikumi par trešo valstu valstspiederīgo vīzu pieteikumu pieņemšanas un ieceļošanas ierobežojumiem Latvijas Republikā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Imigrācijas likuma 4. panta divpadsmitā daļa noteic, ka Ministru kabinets, izvērtējot ietekmi uz iekšējo drošību, sabiedrisko kārtību, starptautiskajām attiecībām vai sabiedrības veselību saistībā ar trešo valstu valstspiederīgo ieceļošanu un uzturēšanos Latvijas Republikā, var izdot noteikumus, paredzot, kuras trešās valsts valstspiederīgajiem un uz kādu termiņu tiek noteikti vīzu pieteikumu pieņemšanas un ieceļošanas ierobežojumi Latvijas Republikā.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Tiesību akta projekta "Trešo valstu valstspiederīgo vīzu pieteikumu pieņemšanas un ieceļošanas Latvijas Republikā ierobežojumu noteikumi" (turpmāk - tiesību akta projekts) mērķis ir vērsts uz Latvijas drošības stiprināšanu ar nolūku mazināt apdraudējumu, kas skar valstisko neatkarību, suverenitāti, teritoriālo vienotību, valsts varu vai demokrātisko valsts iekārtu no trešo valstu puses, vienlaikus nosakot izņēmumus noteiktām personu kategorijām ar būtiskiem ieceļošanas mērķiem, kurām var atļaut ieceļot Latvijas Republikā.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Kopš Krievijas Federācijas pilna mēroga iebrukuma Ukrainā, kuru tostarp atbalsta arī Baltkrievijas Republikas režīms, reģionā ir būtiski pieauguši izlūkošanas un hibrīddraudu riski. Lai novērstu ar Krievijas Federācijas specdienestiem saistītu ārvalstnieku vai citu riska personu ieceļošanu Latvijas Republikā, kopš 2022. gada februāra Latvijas Republikā ir ieviesta ne tikai pastiprināta migrācijas kontrole un dažādu pārbaužu veikšana, bet arī noteikti citi ieceļošanu Latvijas Republikā ierobežojoši pasākumi.
2022. gada 9. septembrī, stājoties spēkā Ministru kabineta 2022. gada 9. septembra rīkojumam Nr. 599 "Par Krievijas Federācijas pilsoņu ieceļošanu Latvijas Republikā" (turpmāk – Ministru kabineta rīkojums Nr. 599), tika noteikti ieceļošanas ierobežojoši pasākumi Latvijas Republikā Krievijas Federācijas pilsoņiem. Proti, Latvijas Republikā var atļaut ieceļot tikai tām Krievijas Federācijas pilsoņu kategorijām, kas uzskaitītas Ministru kabineta rīkojumā Nr. 599. Savukārt ar Ministru kabineta 2022. gada 30. augusta noteikumiem Nr. 540 "Grozījumi Ministru kabineta 2010. gada 21. jūnija noteikumos Nr. 554 "Noteikumi par valstīm, kuru pilsoņiem, izsniedzot vīzu vai uzturēšanās atļauju, veic papildu pārbaudi"" Krievijas Federācijas un Baltkrievijas Republikas pilsoņiem, kuriem izsniedz vīzu vai uzturēšanās atļauju, jāveic papildu pārbaudi, lai izvērtētu, vai šo valstu pilsoņu ieceļošana neradīs draudus valsts drošībai vai sabiedriskajai kārtībai un drošībai, tādējādi mazinot apdraudējumu Latvijas nacionālajai drošībai. 
Tātad līdzšinējie pasākumi skaidri norāda uz noteiktas Latvijas Republikā ieceļojošo un uzturošos ārvalstnieku daļas radīto apdraudējumu valsts drošībai.
Latvija par vīzu pieteikumu ierobežotu pieņemšanu ir paziņojusi Eiropas Savienības (turpmāk - ES) Padomes Vīzu jautājumu darba grupā, informējot Eiropas Komisiju un dalībvalstis. Papildus tam jāuzsver, ka 2023. gadā Latvijā tika veikta kārtējā Šengenas novērtēšanu (SCHENGEN Evaluation) vīzu politikā un robežpārvaldībā, kuras laikā netika saņemti aizrādījumi, ka prioritāro vīzu pieteicēju kategoriju noteikšana būtu pretrunā kopējai vīzu politikai.
Starptautiskajā arēnā atzīts, ka Krievijas Federācijas uzsāktais neattaisnojamais iebrukums Ukrainas teritorijā ir rupjš Ukrainas suverenitātes un teritoriālās integritātes pārkāpums. Krievijas Federācijas bruņotie spēki ir vainojami masveida brutālajos noziegumos pret Ukrainas civiliedzīvotājiem, tai skaitā sievietēm un bērniem. Krievijas agresijas rezultātā vairāki miljoni Ukrainas iedzīvotāju ir bijuši spiesti doties bēgļu gaitās, dzīvību ir zaudējuši tūkstošiem Ukrainas militārpersonu un nevainīgu civiliedzīvotāju. Savukārt Baltkrievijas Republika sniedz atbalstu Krievijas Federācijas iebrukumam Ukrainā, ļaujot Krievijas Federācijas bruņotajiem spēkiem izmantot Baltkrievijas Republikas teritoriju, infrastruktūru un gaisa telpu uzbrukumu sagatavošanai un īstenošanai. Baltkrievijas Republikas oficiālais režīms arī izmanto hibrīdkara metodes pret kaimiņvalstīm, proti, izmanto nelegālo imigrantu plūsmu organizēšanu pāri Latvijas, Lietuvas un Polijas robežai. 
Ministru kabineta rīkojums Nr. 599 zaudēs spēku 2025. gada 5. martā. Turpmāk, lai novērstu apdraudējumu sabiedriskajai kārtībai, starptautiskajām attiecībām un Latvijas Republikas iekšējai drošībai, kas saistīts ar vēršanos pret Latvijas Republikas valstisko neatkarību, suverenitāti, teritoriālo vienotību, valsts varu vai demokrātisko valsts iekārtu, ierobežojumi, kas saistīti ar vīzu pieteikumu pieņemšanu un Latvijas Republikas ārējās robežas šķērsošanu, tiks noteikti tiesību akta projektā.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Kopš Krievijas Federācijas iebrukuma Ukrainā tika novērots, ka gan Latvijā, gan citās ES dalībvalstīs, kurām ir sauszemes robeža ar Krievijas Federāciju, pieauga Krievijas Federācijas pilsoņu skaits, kuri vēlējās šķērsot robežu, lai ieceļotu ES. Ņemot vērā, ka liela daļa Krievijas Federācijas iedzīvotāji ilgstoši ir atbalstījuši V. Putina režīma agresīvās darbības un ir līdzatbildīgi par Krievijas Federācijas agresiju pret Ukrainu, minētais apstāklis varēja radīt draudus arī Latvijas Republikas iekšējai drošībai, sabiedriskajai kārtībai, starptautiskajām attiecībām vai sabiedrības interesēm. Latvijas Republikas dienestu amatpersonas veica un joprojām turpina veikt pastiprinātas ārvalstnieku pārbaudes kā Latvijas Republikas robežkontroles punktos, tā uz autoceļiem, kā arī īsteno citus pasākumus riska personu identificēšanai Latvijas Republikas teritorijā.
No 2022. gada 24. februāra līdz 2024. gada 22. septembrim sadarbībā ar citām migrācijas kontrolē un valsts drošības un sabiedriskās kārtības nodrošināšanā iesaistītajām iestādēm veiktas vairāk nekā 21 000 intervijas uz robežas. Pamatojoties uz identificētajiem valsts drošības interešu apdraudējuma riskiem, ieceļošana atteikta vairāk nekā 1500 personām – Krievijas Federācijas, Baltkrievijas Republikas un citu (Moldovas, Krievijas-Ukrainas, Krievijas-Moldovas dubultās pilsonības turētāji) valstu pilsoņiem.
Ņemot vērā, ka Krievijas Federācijas izraisītais apdraudējums pret Ukrainu joprojām turpinās, kā arī pastāv apdraudējums arī Latvijas Republikai, šobrīd nav izstrādāts ilgtermiņa risinājums, kas turpinātu Krievijas Federācijas pilsoņu ieceļošanas ierobežošanu Latvijas Republikā.
Šāda tiesiska regulējuma trūkums tostarp rada zināmu iekšējās drošības apdraudējumu ne tikai Latvijas Republikai, bet arī citām Šengenas līguma dalībvalstīm.
Risinājuma apraksts
Atbilstoši mūsdienu starptautiskajām tiesībām, jebkurai valstij ir tiesības veikt pasākumus pret valsti, kas pārkāpj saistības pret starptautisko sabiedrību kopumā, lai nodrošinātu pārkāpuma novēršanu un reparācijas cietušās valsts interesēs un pārkāpto saistību labuma guvēju interesēs (sk. Apvienoto Nāciju Organizācijas Starptautisko tiesību komisijas 2001. gadā pieņemto pantu par valstu atbildību par starptautiski prettiesisku rīcību (International Law Commission, Draft Articles on Responsibility of States for Internationally Wrongful Acts, November 2001, Supplement No. 10 (A/56/10), chp.IV.E.1) 54. pantu un arī 48. pantu). Agresijas aizliegums ir erga omnes pienākums (sk. Barcelona Traction, Light and Power Company, Limited (Belgium v. Spain) (New Application: 1962) [1970] ICJ Rep 3 34. paragrāfu), kā arī vispārējo starptautisko tiesību imperatīva norma (jus cogens) (sk. International Law Commission, Draft Conclusions on Peremptory Norms of General International Law (Jus Cogens), Report of the International Law Commission: Seventy-first session (29 April–7 June and 8 July–9 August 2019) UN Doc A/74/10 141 Pielikums(a)). 
Vīzu pieteikumu pieņemšanas un ieceļošanas ierobežojums ir atbilstošs Latvijas Republikas Satversmei un Eiropas Cilvēka tiesību un pamatbrīvību aizsardzības konvencijai, jo katrai valstij ir tiesības kontrolēt ārzemnieku ieceļošanu un uzturēšanos valstī, turklāt viens no valsts pamatpienākumiem ir nacionālās drošības garantēšana. Tādēļ tiesiskais regulējums imigrācijas jomā ir viens no veidiem, kādos valsts var mazināt drošības riskus un valsts šajā jomā bauda noteiktu rīcības brīvību. 
Eiropas Parlamenta un Padomes 2009. gada 13. jūlija regulas Nr. 810/2009, ar ko izveido Kopienas Vīzu kodeksu (Vīzu kodekss) (turpmāk - Vīzu kodekss), neregulē atsevišķu trešās valstu pilsoņu vīzu pieteikumu pieņemšanu, tāpēc attiecībā uz Krievijas Federācijas pilsoņiem Eiropas Komisija 2022. gada 30. septembrī ir pieņēmusi atsevišķas vadlīnijas par vispārējiem vīzu izsniegšanas noteikumiem attiecībā uz vīzu pieteikumu iesniedzējiem no Krievijas C(2022) 7111 final (turpmāk – Pamatnostādnes), aicinot dalībvalstu konsulātus un robežkontroles iestādes piemērot augstāka līmeņa drošības pārbaudes un rīkoties koordinēti, veicot Krievijas Federācijas pilsoņu vīzas pieteikumu individuālu novērtējumu un kontroli pie ES ārējām robežām. Vienlaikus Pamatnostādnēs uzsvērts, ka vīzu pieteikuma iesniedzējiem, kuri ceļo būtiskos nolūkos, tostarp ES pilsoņu ģimenes locekļiem, disidentiem, neatkarīgiem žurnālistiem, pilsoniskās sabiedrības pārstāvjiem un cilvēktiesību aizstāvjiem, vajadzētu būt iespējai ieceļot ES. Tā kā Krievijas Federācija saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2018. gada 14. novembra regulu Nr. 2018/1806, ar ko izveido to trešo valstu sarakstu, kuru valstspiederīgajiem, šķērsojot dalībvalstu ārējās robežas, ir jābūt vīzām, kā arī to trešo valstu sarakstu, uz kuru valstspiederīgajiem minētā prasība neattiecas, ir to valstu sarakstā, kuras pilsoņiem ieceļošanai ES ir nepieciešamas vīzas, un līdz ar to pārstāvniecībām būtu jānodrošina arī vīzu izsniegšana minēto kategoriju ceļotājiem. Vienlaikus dalībvalstīm ir jāpievērš īpaša uzmanība novērtējumam par to, vai pieteikuma iesniedzējs apdraud dalībvalstu drošību, un jānosaka, vai ieceļošanas nosacījumi ir izpildīti saskaņā ar Vīzu kodeksa 21. pantu. Pamatnostādnēs skaidri noteikts, ka attiecībā uz Krievijas Federācijas pilsoņu vīzu pieteikumu pieņemšanu, neatkāpjoties no prasības par pienācīgu un pat padziļinātu vīzu pieteikumu izvērtēšanu, ir pieļaujama procedūru pielāgošana konkrētajai situācijai.
Ņemot vērā Imigrācijas likuma 4. panta divpadsmitajā daļā noteikto deleģējumu Ministru kabinetam, tiesību akta projekts noteiks mehānismu Krievijas Federācijas pilsoņu vīzu pieteikumu pieņemšanas un ieceļošanas Latvijas Republikā ierobežojumiem. 
Noteiktie ieceļošanas ierobežojumi Krievijas Federācijas pilsoņiem pieņemti koordinēti kopā ar Igauniju, Lietuvu un Poliju. Šobrīd arī citās ES dalībvalstīs, piemēram, Somijā un Čehijā nacionālā līmenī ir pieņemti normatīvi, kas ierobežo Krievijas Federācijas pilsoņu vīzu pieteikumu pieņemšanu un ieceļošanu. 
Šobrīd ieceļošanas ierobežojumus nosaka Ministru kabineta rīkojums Nr. 599, savukārt tiesību aktā tiks noteiktas ne tikai tās Krievijas Federācijas pilsoņu kategorijas, kurām būs iespēja šķērsot Latvijas Republikas ārējo robežu, bet arī tās Krievijas Federācijas pilsoņu kategorijas, kuru vīzu pieteikumus varēs iesniegt pārstāvniecībās. Tām Krievijas Federācijas pilsoņu kategorijām, kuras neatbildīs tiesību akta projektā iekļautajām, tiks atteikta Latvijas Republikas ārējās robežas šķērsošana, kā arī netiks pieņemti vīzu pieteikumi. Šādas personas tiks uzskatītas par personām, kas rada apdraudējumu Latvijas politikai un iekšējai drošībai atbilstoši Šengenas Robežu kodeksa 6. panta 1. punktā un 14. panta 1. punktā noteiktajam. Šengenas Robežu kodekss jau šobrīd paredz regulējumu, kas Valsts robežsardzei piešķir tiesības personai atteikt ieceļošanu Latvijas Republikas teritorijā, ja konkrētā persona neatbilst ieceļošanas noteikumiem.
Latvijas robežsardzes amatpersonas uz ārējām robežām veic katra robežas šķērsotāja individuālu izvērtējumu saskaņā ar Šengenas robežu kodeksu un katrai personai, ja tiek liegta ieceļošana Latvijas Republikā, tiek izsniegts individuāls lēmums, kuru iespējams apstrīdēt augstākai iestādei.
Tiesību akta projekta 2. punktā uzskaitītas tās Krievijas Federācijas pilsoņu kategorijas, no kurām pārstāvniecībās tiks pieņemti vīzu pieteikumi.
Savukārt, lai no Krievijas Federācijas pilsoņa pieņemtu vīzas pieteikumu uz tiesību akta projekta 2.4. apakšpunkta pamata, jāizpildās divām pazīmēm, proti, šim pilsonim ir pieškirtas uzturēšanās tiesības Latvijas Republikā un ieceļošanai Latvijas Republikā nepieciešama vīza, jo praksē ir gadījumi, kad personai ir beidzies uzturēšanās atļaujas kartītes derīguma termiņš, vai persona to ir nozaudējusi. Lai gan personai šajos apstākļos ir legāls pamats ieceļošanai, tomēr iztrūkst pierādījums par uzturēšanās tiesībām Latvijas Republikā, tāpēc šādos gadījumos būtu jāsaņem arī vīza.
Vienlaikus tiesību akta projekta 3. punkts paredz, ka pārstāvniecībā atsevišķos gadījumos pieņem vīzu pieteikumus no Krievijas Federācijas pilsoņiem, ja tas atbilst Latvijas Republikai saistošajām starptautiskajām saistībām vai valsts nacionālajām interesēm ārpolitikas un attīstības politikas jomā, sabiedrības vai valsts drošības interesēs. Šādi gadījumi ir atzīstami par būtiskiem, ja atbilst ES dalībvalstu interesēm (kravu pārvadājumi un preču piegāde) vai starptautiskajām saistībām (persona tiek nodarbināta starptautiskā organizācijā un vīza izsniedzama uz savstarpēji noslēgtās vienošanās pamata) u.c., piemēram, Imigrācijas likuma 5.1 pants, Vīzu kodeksa 16. panta 6. punkts.
Savukārt tiesību akta projekta 4. punktā noteiktas tās Krievijas Federācijas pilsoņu kategorijas, kuras varēs šķērsot Latvijas Republikas ārējo robežu, iepriekš veicot visas nepieciešamās pārbaudes, tostarp valsts drošības iestādēm savas kompetences ietvaros veicot arī papildu pārbaudi atbilstoši Ministru kabineta 2010. gada 21. jūnija noteikumiem Nr. 554 "Noteikumi par valstīm, kuru pilsoņiem, izsniedzot vīzu vai uzturēšanās atļauju, veic papildu pārbaudi". Krievijas Federācijas pilsoņu kategoriju uzskaitījums, kuriem var atļaut šķērsot Latvijas Republikas ārējo robežu, ir līdzīgs Ministru kabineta rīkojumā Nr. 599 noteiktajam. Papildus norādāms, ka tiesību akta projektā nav iekļauti izņēmumi, kas būtu attiecināmi uz personām, kuras ir vienkāršota tranzīta dokumenta (FDT) vai vienkāršota dzelzceļa tranzīta dokumenta (FRTD) turētāji un kuri dodas no Krievijas Federācijas uz Krievijas Federācijas Kaļiņingradas apgabalu un atpakaļ, jo vilciens, kurš tranzītā dodas uz Kaļiņingradu, nešķērso Latvijas Republikas teritoriju. Līdz ar to tas ļautu izslēgt negodprātīgu šādu atļauju izmantošanu Šengenas ārējās robežas šķērsošanā. 
Kopš Ministru kabineta rīkojuma Nr. 599 spēkā stāšanās praksē pierādījies, ka šāds regulējums ir efektīvs. Ierobežojot Krievijas Federācijas pilsoņu ieceļošanu, tiek nodrošināta valsts iekšējā drošība un sabiedriskā kārtība. Vienlaikus tiek ierobežota ieceļošana ar nebūtiskiem mērķiem, piemēram, tūrisma un atpūtas nolūkos. Personām, kuras neatbildīs kādai no tiesību akta projektā minētajām kategorijām, ieceļošana Latvijas Republikā tiks atteikta. Tādējādi šādi ierobežojumi saglabās ne tikai valsts drošību, bet arī motivēs starptautisko tiesību pārkāpumu pārtraukšanu no Krievijas Federācijas puses. 
Tiesību akta projekts nosaka, ka pārstāvniecībā tiks pieņemti vīzu pieteikumi no Krievijas Federācijas pilsoņiem:
1) kuri ir Latvijas Republikas valstspiederīgo ģimenes locekļi (laulātie, laulāto nepilngadīgie bērni, vecāki, vecvecāki, bērni, mazbērni, kā arī apgādībā, aizgādnībā vai aizbildnībā esošās personas);
2) kuri ir ES, Eiropas Ekonomikas zonas valsts vai Šveices Konfederācijas valstspiederīgo ģimenes locekļi;
3) kuru ieceļošana saistīta ar humāniem apsvērumiem;
4) kuriem ir piešķirtas uzturēšanās tiesības Latvijas Republikā un ieceļošanai Latvijas Republikā nepieciešama vīza;
5) kuri ir Latvijas Republikā akreditētie vai nosūtītie Krievijas Federācijas diplomātisko un konsulāro pārstāvniecību darbinieki un viņu ģimenes locekļi;
6) kuri ir Krievijas Federācijas diplomātiskie kurjeri vai ad hoc diplomātiskie kurjeri, kas uzrāda oficiālu dokumentu, kurā norādīts viņu statuss un diplomātiskā pasta paku skaits;
7) kuri dodas uz Krievijas Federācijas vēstniecību Latvijas Republikā īstermiņa komandējumā tehniskā atbalsta nodrošināšanai.
Savukārt Valsts robežsardzei tiesību akta projekts dod tiesības atļaut Latvijas Republikā ieceļot, šķērsojot Latvijas Republikas ārējo robežu, Krievijas Federācijas pilsoņiem:
1) ir Latvijas Republikas, ES, Eiropas Ekonomikas zonas valsts vai Šveices Konfederācijas uzturēšanās atļaujas turētāji;
2) kuri ir Šengenas līguma dalībvalsts ilgtermiņa vīzas turētāji;
3) kuriem ir izsniegta vīza saskaņā ar Vīzu kodeksu, un ir: 
   - Republikas valstspiederīgo ģimenes locekļi (laulātie, laulāto nepilngadīgie bērni, vecāki, vecvecāki, bērni, mazbērni, kā arī apgādībā, aizgādnībā vai aizbildnībā esošās personas);
   - ES, Eiropas Ekonomikas zonas valsts vai Šveices Konfederācijas valstspiederīgo ģimenes locekļi;
   - transporta un pasažieru pārvadājumu pakalpojumu sniedzēju darbinieki, kravas vai tehnisko reisu apkalpe, kas ierodas Latvijas Republikā vai izbrauc no tās, pildot darba pienākumus;
   - jūrnieki, kuriem jānokļūst savā darba vietā uz kuģa vai kuriem nepieciešams atgriezties no tā;
   - personas, kuru ieceļošana saistīta ar humāniem apsvērumiem.
4) kuri ir Latvijas Republikā akreditētie vai nosūtītie Krievijas Federācijas diplomātisko un konsulāro pārstāvniecību darbinieki un viņu ģimenes locekļi;
5) kuri ir Krievijas Federācijas diplomātiskie kurjeri vai ad hoc diplomātiskie kurjeri, kas uzrāda oficiālu dokumentu, kurā norādīts viņu statuss un diplomātiskā pasta paku skaits;
6) kuri dodas uz Krievijas Federācijas vēstniecību Latvijas Republikā īstermiņa komandējumā tehniskā atbalsta nodrošināšanai;
7) kuri ir Krievijas Federācijas diplomātisko un konsulāro pārstāvniecību darbinieki, kuri šķērso Latvijas Republikas teritoriju tranzītā oficiālo funkciju veikšanai, un viņu ģimenes locekļi, kā arī personas, kuras šķērso Latvijas Republikas teritoriju tranzītā un dodas īstermiņa komandējumā tehniskā atbalsta nodrošināšanai uz Krievijas Federācijas vēstniecību uzņemošajā valstī.   
Tiesību akta projektā atbilstoši Šengenas Robežu kodeksa 6. panta 5. punkta a) apakšpunktam ir iekļauti uzturēšanās atļauju un ilgtermiņa vīzas turētāji, jo personām kurām ir kādas dalībvalsts izdota uzturēšanās atļauja vai ilgtermiņa vīza, ir jāļauj tranzītā ieceļot pārējo dalībvalstu teritorijās, lai varētu nonākt dalībvalstī, kas izsniegusi uzturēšanās atļauju vai ilgtermiņa vīzu, ja vien viņi nav iekļauti tādas dalībvalsts brīdinājumu sarakstā, kuras ārējās robežas viņi ir iecerējuši šķērsot, un brīdinājumam nav pievienots norādījums atteikt ieceļošanu vai tranzītu. Savukārt Šengenas Robežu kodekss neuzliek par pienākumu dalībvalstij ļaut ieceļot trešās valsts valstspiederīgajam, kurš ir citas Šengenas līguma dalībvalsts izsniegtas īstermiņa vīzas turētājs.
Savukārt tiesību akta projektā ietverto ES, EEZ vai Šveices Konfederācijas valstspiederīgo ģimenes locekļu ieceļošana atļauta atbilstoši Ministru kabineta 2011. gada 30. augusta noteikumiem Nr. 675 “Kārtība, kādā Savienības pilsoņi un viņu ģimenes locekļi ieceļo un uzturas Latvijas Republikā”.    
Līdzīgi Ministru kabineta rīkojuma Nr. 599 1.3.5. apakšpunktam, tiesību akta projekta 2.3. un 4.3.5. apakšpunkts paredz vīzu pieteikumu pieņemšanu no personām, kuru ieceļošana Latvijas Republikā saistīta ar humāniem apsvērumiem, ko uzskata par svarīgām personīgām interesēm un tiesībām (piemēram, tiesības uz ģimenes dzīvi, personas glābšanās no dzīvības un veselības apdraudējuma). Tie ir izņēmuma gadījumi, rūpīgi vērtējot katru pieteikumu individuāli, jo šādi apstākļi ir īpaši un saistīti ar personas subjektīviem smagiem morāliem pārdzīvojumiem vai lielām fiziskām ciešanām tik lielā mērā, ka to var atzīt par necilvēcīgu apiešanos. Tāpat par humāniem apsvērumiem var atzīt, piemēram, tuva radinieka smagu slimību vai bēres, apdraudējumu personas drošībai, kā arī gadījumus, kad persona ar Latvijas Republikas tiesas pavēsti ir aicināta piedalīties tiesas sēdē, tādējādi neierobežojot personu tiesības uz aizstāvību. 
Personām, kas neatbildīs, kādai no iepriekš minētajām kategorijām, ieceļošana Latvijas Republikā tiks atteikta, pamatojot to ar apdraudējumu Latvijas Republikas iekšējai drošībai. Valsts robežsardzes amatpersona par katru pieņemto lēmumu atteikt ieceļošanu izsniegs personai veidlapu saskaņā ar Šengenas Robežu kodeksa 14. panta 2. punktu.
Problēmas apraksts
A. Lukašenko režīms Baltkrievijas Republikā ir kļuvis par draudu reģionālajai un starptautiskajai drošībai. Režīms kopš 2021. gada aktīvi veicis hibrīduzbrukumus ES dalībvalstīm, instrumentalizējot nelegālo migrāciju un veicinot dezinformācijas kampaņas pret kaimiņvalstīm un Rietumiem.
Kopš 2022. gada 23. februāra Krievijas Federācijas agresijas Ukrainā pirmās dienas A. Lukašenko režīms atklāti atbalstījis Krievijas Federācijas agresiju Ukrainā. Minētais režīms dažādos veidos sniedzis atbalstu Krievijas Federācijai bruņotajā konfliktā pret Ukrainu, tostarp, ļaujot Krievijas Federācijai šaut ballistiskās raķetes no Baltkrievijas Republikas teritorijas, nodrošinot Krievijas Federācijas militārā personāla un smago ieroču, tanku un militāro transportieru transportēšanu, sniedzot Krievijas Federācijas militārajiem lidaparātiem pieeju Baltkrievijas Republikas gaisa telpai ceļā uz Ukrainu, kā arī uzglabājot Krievijas Federācijas ieročus un militāro ekipējumu Baltkrievijas Republikā un nodrošinot degvielas piegādes.
Tāpat kopš 2023. gada A. Lukašenko arī aktīvi izmanto kodolieroču retoriku pret kaimiņvalstīm, mēģinot eskalēt drošības situāciju reģionā. 2024. gada 25. martā jaunizveidotās Baltkrievijas Vistautas sapulces pirmā sēdē apstiprināta jaunā Baltkrievijas Nacionālā drošības koncepcija un Militārā doktrīna, kas definēja Baltkrievijai naidīgās valstis – to vidū, pirmkārt, kaimiņvalstis, Latviju ieskaitot, kā arī pārējās Ziemeļatlantijas līguma organizāciju (NATO) un ES dalībvalstis.
Ņemot vērā ģeopolitisko situāciju un nepārtraukto mainīgo situāciju Baltkrievijas Republikā un reģionā, kurā tiek apdraudētas starptautiskās tiesības, lai aizsargātu Latvijas iedzīvotāju drošību un ņemot vērā potenciālos riskus un drošības apdraudējumu, nepieciešams noteikt kārtību Baltkrievijas Republikas pilsoņu vīzu pieteikumu pieņemšanai.
Tiesību akta projekts neparedz Baltkrievijas Republikas pilsoņiem ieceļošanas Latvijas Republikā ierobežojumus, jo tas būtu pretrunā ar ES pozīciju par Baltkrievijas Republikas pilsoņu mobilitāti, ko stingri atbalsta arī Baltkrievijas demokrātiskie spēki.
Risinājuma apraksts
Šobrīd vairākas valstis tai skaitā Latvija, ir ieviesušas sankcijas, kas ietver ceļošanas aizliegumus attiecībā uz Baltkrievijas politiķiem, uzņēmējiem, diplomātiem un citiem, kas tiek uzskatīti par atbildīgiem par konflikta izraisīšanu un atbalstīšanu Ukrainā, kā arī A. Lukašenko režīma veiktajiem cilvēktiesību pārkāpumiem. Šajā sakarā vīzu ierobežošana Baltkrievijas Republikas pilsoņiem palīdzētu vēl vairāk vājināt Latvijas interesēm nevēlamas saites ar Baltkrieviju. Ņemot vērā, ka Krievijas Federācijas un Baltkrievijas specdienesti izmanto iespējas prettiesiski vervēt Latvijas pilsoņus, vīzu ierobežojumi ir būtiski, lai novērstu ar Baltkrievijas specdienestiem saistītu personu ieceļošanu Latvijā.
Baltkrievija ir līdzagresors Krievijas agresijā pret Ukrainu. Vīzu ierobežojumi pret Baltkrievijas pilsoņiem ir veids, ka veicināt režīma atbildību par tās atbalstu Krievijas agresijai.
Saskaņā ar tiesību akta projekta 5. punktu pārstāvniecības pieņem vīzu pieteikumus no Baltkrievijas Republikas pilsoņiem, kuri iesniedz dokumentus ilgtermiņa vīzas pieprasīšanai vai kuri iesniedz dokumentus vīzas pieprasīšanai saskaņā ar Vīzu kodeksu, un ir:
1) Latvijas Republikas valstspiederīgo ģimenes locekļi (laulātie, laulāto nepilngadīgie bērni, vecāki, vecvecāki, bērni, mazbērni, brāļi, māsas, kā arī apgādībā, aizgādnībā vai aizbildnībā esošās personas);
2) ES, Eiropas Ekonomikas zonas valsts vai Šveices Konfederācijas valstspiederīgo ģimenes locekļi;
3) personas, kuru ieceļošana saistīta ar humāniem apsvērumiem;
4) Baltkrievijas Republikas valstspiederīgo, kuriem ir derīgas uzturēšanās tiesības Latvijas Republikā, ģimenes locekļi (laulātie, laulāto nepilngadīgie bērni, vecāki, vecvecāki, bērni, mazbērni, brāļi, māsas, kā arī apgādībā, aizgādnībā vai aizbildnībā esošās personas);
5) transporta un pasažieru pārvadājumu pakalpojumu sniedzēju darbinieki, kravas vai tehnisko reisu apkalpe, kas ierodas Latvijas Republikā, pildot darba pienākumus;
6) jūrnieki, kuriem jānokļūst savā darba vietā uz kuģa vai kuriem nepieciešams atgriezties no tā;
Tāpat tiesību akta projekts regulē vīzu pieteikumu pieņemšanu no Latvijas Republikā akreditētiem vai nosūtītiem Baltkrievijas Republikas diplomātisko un konsulāro pārstāvniecību darbiniekiem un viņu ģimenes locekļiem, diplomātiskiem kurjeriem vai ad hoc diplomātiskiem kurjeriem, kas uzrāda oficiālu dokumentu, kurā norādīts viņu statuss un diplomātiskā pasta paku skaits, kā arī ir personām, kuras dodas uz Baltkrievijas Republikas vēstniecību Latvijas Republikā īstermiņa komandējumā tehniskā atbalsta nodrošināšanai.
Līdzīgi gadījumi, kas iekļauti tiesību akta projekta 2.3. apakšpunktā un 3. punktā Krievijas Federācijas pilsoņiem, ir paredzēti arī  Baltkrievijas Republikas pilsoņu vīzu pieteikumu pieņemšanai pārstāvniecībā.
Problēmas apraksts
Šobrīd Ministru kabineta rīkojums Nr. 599 nosaka ieceļošanas ierobežojumu termiņu tikai Krievijas Federācijas pilsoņiem.
Imigrācijas likuma 4. panta divpadsmitā daļa nosaka deleģējumu Ministru kabinetam izdot noteikumus, kuros noteikti ne tikai ierobežojumi trešo valstu valstspiederīgajiem ieceļošanai Latvijas Republikā, bet arī ieceļošanas ierobežojumu termiņš. Līdz ar to tiesību akta projektā nosakāms Krievijas Federācijas pilsoņiem ierobežojuma termiņš gan vīzu pieteikumu pieņemšanai, gan ieceļošanai Latvijas Republikā, savukārt Baltkrievijas Republikas pilsoņiem – tikai vīzu pieņemšanas ierobežojuma termiņš, jo tiesību akta projektā ieceļošanas ierobežojumi šīs valsts pilsoņiem netiek noteikti. 
Risinājuma apraksts
Tiesību akta projekta 8. punktā Krievijas Federācijas un Baltkrievijas Republikas pilsoņiem ierobežojumu termiņš vīzu pieteikumu pieņemšanai un ieceļošanai Latvijas Republikā noteikts līdz 2026. gada 31. decembrim, ņemot vērā ilgstošu militāro konfliktu Ukrainā un ar to saistītajām sekām, neprognozējamo ģeopolitisko situāciju reģionā kopumā, kā arī nepieciešamību stiprināt Latvijas iekšējo drošību, sabiedrisko kārtību un starptautiskās attiecības.
Savukārt tiesību akta projekta 8. punktā noteikto ierobežojumu termiņu, kas vienlaikus nosaka arī termiņu līdz kuram ir spēkā tiesību akta projekts, var atcelt, pagarināt vai saīsināt, izvērtējot ietekmi uz Latvijas iekšējo drošību, sabiedrisko kārtību, starptautiskajām attiecībām no Krievijas Federācijas un/vai Baltkrievijas Republikas puses. Šādam izvērtējumam būtu ņemama vērā arī politiskā situācija starptautiskajā arēnā kopumā, kā arī kompetento iestāžu sniegtais izvērtējums, kas skar Latvijas valstisko neatkarību, suverenitāti, teritoriālo vienotību u.c. jautājumus.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Apraksts
Alternatīvi risinājumi, kas ļautu sasniegt izvirzīto mērķi, nepastāv.
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Apraksts
Nav attiecināms.

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
Tiks ierobežota Krievijas Federācijas un Baltkrievijas Republikas pilsoņu ieceļošana Latvijas Republikā, nosakot konkrētas personu kategorijas, no kurām tiks pieņemti vīzu pieteikumi un atļauta ieceļošana.
Juridiskās personas

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-

4.1.1. Ministru kabineta 2022. gada 9. septembra rīkojums Nr. 599 "Par Krievijas Federācijas pilsoņu ieceļošanu Latvijas Republikā".

Pamatojums un apraksts
Zaudēs spēku.
Atbildīgā institūcija
Ārlietu ministrija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?
ES tiesību akta CELEX numurs
-
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2009. gada 13. jūlija regula Nr. 810/2009, ar ko izveido Kopienas Vīzu kodeksu (Vīzu kodekss); Eiropas Parlamenta un Padomes Regula (ES) 2016/399 (2016. gada 9. marts) par Savienības Kodeksu par noteikumiem, kas reglamentē personu pārvietošanos pār robežām (Šengenas Robežu kodekss).
Apraksts
-

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?
Starptautiskā dokumenta nosaukums
1961.gada Vīnes konvencija par diplomātiskajiem sakariem; 1963.gada Vīnes konvencija par konsulārajiem sakariem.
Apraksts
-

5.3. Cita informācija

Apraksts
Ar tiesību aktu netiek ierobežots vīzu pieteikumu izskatīšanas process, bet tiek ierobežots noteiktu kategoriju vīzu pieteikumu pieņemšana, kuriem šobrīd saskaņā ar Ministru kabineta 2022. gada 9. septembra rīkojumu Nr. 599 "Par Krievijas Federācijas pilsoņu ieceļošanu Latvijas Republikā" nav atļauta ieceļošana Latvijas Republikā, jo tas var radīt apdraudējumu Latvijas nacionālajai drošībai, kā arī citu Šengenas līguma dalībvalstu drošībai.
Pieņemto vīzu pieteikumu izskatīšanā nekādi ierobežojumi netiek piemēroti, tie tiek rūpīgi un padziļināti izvērtēti saskaņā ar Vīzu kodeksā noteikto, kā arī Ministru Kabineta 2010. gada 21. jūnijā noteikumos Nr. 554 “Noteikumi par valstīm, kuru pilsoņiem, izsniedzot vīzu vai uzturēšanās atļauju, veic papildu pārbaudi” attiecībā uz Baltkrievijas Republikas un Krievijas Federācijas pilsoņiem paredzēto procedūru.

5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem

Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2009. gada 13. jūlija regula Nr. 810/2009, ar ko izveido Kopienas Vīzu kodeksu (Vīzu kodekss); Eiropas Parlamenta un Padomes Regula (ES) 2016/399 (2016. gada 9. marts) par Savienības Kodeksu par noteikumiem, kas reglamentē personu pārvietošanos pār robežām (Šengenas Robežu kodekss).
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
-
-
-
-
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
Eiropas Parlamenta un Padomes 2009. gada 13. jūlija regulas Nr. 810/2009, ar ko izveido Kopienas Vīzu kodeksu (Vīzu kodekss) 21. panta 1. punkts un Eiropas Parlamenta un Padomes Regulas (ES) 2016/399 (2016. gada 9. marts) par Savienības Kodeksu par noteikumiem, kas reglamentē personu pārvietošanos pār robežām (Šengenas Robežu kodekss) 6. panta 1. punkts un 14. panta 1. punkts kopumā ietverts tiesību akta projektā, nosakot vīzu pieteikumu pieņemšanas un ieceļošanas ierobežojumus Latvijas Republikā.

5.5. 2. tabula. Ar tiesību akta projektu izpildītās vai uzņemtās saistības, kas izriet no starptautiskajiem tiesību aktiem vai starptautiskas institūcijas vai organizācijas dokumentiem. Pasākumi šo saistību izpildei

Attiecīgā starptautiskā tiesību akta vai starptautiskas institūcijas vai organizācijas dokumenta (turpmāk – starptautiskais dokuments) datums, numurs un nosaukums
1961.gada Vīnes konvencija par diplomātiskajiem sakariem; 1963.gada Vīnes konvencija par konsulārajiem sakariem.
Starptautiskās saistības pasākums/uzdevums
Projekta vienība, ar ko izpilda A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
A
B
C
1961.gada Vīnes konvencija par diplomātiskajiem sakariem 26. pants; 1963.gada Vīnes konvencija par konsulārajiem sakariem 34. pants.
Tiesību akta projekta 4.4., 4.5., 4.6., 4.7., 5.3., 5.4. un 5.5. apakšpunkts.
Pārņemtas pilnībā
Vai starptautiskajā dokumentā paredzētās saistības nav pretrunā ar jau esošajām Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
-
Cita informācija
Ir atbilstošs Eiropas Cilvēka tiesību un pamatbrīvību aizsardzības konvencijas 8. pantam un ANO Starptautiskā pakta par pilsoniskajām un politiskajām tiesībām 17. pantam, jo katrai valstij ir tiesības kontrolēt ārzemnieku ieceļošanu un uzturēšanos valstī, turklāt viens no valsts pamatpienākumiem ir nacionālās drošības garantēšana. Vienlaikus tiesību akta projektā ir paredzēta vīzu pieteikumu pieņemšana izņēmuma gadījumos, piemēram, humānie apsvērumi vai, ja tas atbilst Latvijas Republikai saistošajām starptautiskajām saistībām vai valsts nacionālajām interesēm ārpolitikas un attīstības politikas jomā, sabiedrības vai valsts drošības interesēs.
Tiek iekļauti Eiropas Komisijas 2022. gada 30. septembra paziņojumā C(2022) 7111 final norādītie pamatprincipi un ieteikumi
Skaidrojums
Sabiedrības līdzdalības un komunikācijas aktivitātes saistībā ar tiesību akta projektu nav plānotas, jo tas skar valsts iekšējo drošību un starptautiskās attiecības, kā arī sabiedrisko kārtību.

6.4. Cita informācija

Sabiedrība pēc normatīvā akta pieņemšanas tiks informēta ar publikāciju oficiālajā  izdevumā "Latvijas Vēstnesis", kā arī tas tiks ievietots bezmaksas normatīvo aktu tīmekļvietnē www.likumi.lv
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Ārlietu ministrija
  • Latvijas diplomātiskās un konsulārās pārstāvniecības ārvalstīs
  • Valsts robežsardze

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Krievijas Federācijas un Baltkrievijas Republikas pilsoņiem pilnībā netiks liegta vīzu pieteikumu pieņemšana un ieceļošana Latvijas Republikā, bet tikai šo valstu konkrēto kategoriju pilsoņiem, kuri netiek uzskaitīti šajā tiesību akta projektā. Nosakot vīzu pieteikumu pieņemšanas un ieceļošanas ierobežojumus, tika izvērtēta regulējuma atbilstība arī Latvijas Republikas Satversmei un Eiropas Cilvēka tiesību un pamatbrīvību aizsardzības konvencijai. Katrai valstij ir tiesības ierobežot ārzemnieku ieceļošanu un uzturēšanos valstī, ja šādi ierobežojumi demokrātiskā sabiedrībā ir nepieciešami valsts un sabiedriskās drošības interesēs.

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi
Piekrītu
Paziņojums par sīkdatņu lietošanu
Lai nodrošinātu TAP portāla pieejamību, tā darbībai tiek izmantotas tikai obligātās tehniskās sīkdatnes. Esmu informēts par sīkdatņu izmantošanu un, turpinot darboties šajā vietnē, piekrītu to izmantošanai. Lasīt vairāk