Anotācija (ex-ante)

24-TA-1451: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par apropriācijas pārdali no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmas 20.00.00 "Veselības aprūpes neatliekamo pasākumu īstenošana 2024. gadā" un "Par apropriācijas palielināšanu Veselības ministrijai”" " sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta (turpmāk – MK) rīkojums projekts par apropriācijas pārdali no budžeta resora “Par apropriācijas pārdali no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmas 20.00.00 "Veselības aprūpes neatliekamo pasākumu īstenošana 2024. gadā" un "Par apropriācijas palielināšanu Veselības ministrijai” ir izstrādāts pamatojoties uz likuma ''Par valsts budžetu 2024. gadam un budžeta ietvaru 2024., 2025. un 2026. gadam'' 72. pantu.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Nodrošināt valsts klīnisko universitāšu slimnīcu (SIA "Rīgas Austrumu klīniskā universitātes slimnīca" (turpmāk – RAKUS), VSIA "Paula Stradiņa klīniskā universitātes slimnīca" (turpmāk – PSKUS), VSIA "Bērnu klīniskā universitātes slimnīca" (turpmāk – BKUS) un VSIA "Rīgas psihiatrijas un narkoloģijas centrs" (turpmāk – RNPC), (visas kopā turpmāk arī – slimnīcas) jaunu iekārtu iegādi, lai sekmētu un turpināt nodrošināt veselības aprūpes pakalpojumu nepārtrauktību.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
1.RAKUS
Terciārās medicīnas aprūpes iestāžu ikdienas prakse gan citviet Eiropā, gan arī Latvijā vairs nav iedomājama bez datortomogrāfijas (DT) kontrolē veicamo manipulāciju pakalpojumu klāsta, ko veic radiologs vai invazīvais radiologs. Pieprasījums pēc DT vadītu manipulāciju veikšanas no klīnisko speciālistu puses strauji pieaug. Taču šobrīd nav iespējams nodrošināt šo manipulāciju rutinizētu veikšanu manipulācijām pielāgotas datortomogrāfijas iekārtas trūkuma dēļ.
RAKUS esošās diagnostikās datortomogrāfijas iekārtas veic nepārtrauktu stacionāro un ambulatoro pacientu izmeklēšanu. Esošo DT iekārtu noslodze diagnostisko izmeklējumu veikšanā ir 100% un kvotu izpilde 2023.gada griezumā sasniedza 113%, līdz ar to DT vadītu manipulāciju veikšanu uz esošām diagnostiskām iekārtām nav iespējams nodrošināt.
Turklāt esošajās diagnostiskajās DT iekārtās nav adatas vadības sistēmu, nav intraoperatīvās vadības monitoru un iekārtas gentrija atvērums nereti ir pārāk mazs, lai varētu veikt manipulācijas dziļākās audu struktūrās ar garāka izmēra adatām. Līdz ar to šobrīd nav pilnvērtīgas infrastruktūras, kas nodrošinātu DT vadītu manipulāciju veikšanu rutinizētā plūsmā un komplicētos gadījumos.
Attiecīgi pakalpojuma attīstīšanai ir nepieciešama tādas DT iekārtas iegāde, kas ir adaptēta un speciāli ražota mazinvazīvu perkutānu CT vadītu manipulāciju veikšanai ar noteiktu funkciju, parametru un komplektācijas klātu.
80% no DT vadītajām manipulācijām tiek veikta pacientiem ar onkoloģisko diagnozi.
DT vadītu mazinvazīvu perkutānu manipulāciju attīstīšana atbilst vairākām nozares politikām:
Tā kā 80% no DT vadītajām manipulācijām tiek veikta pacientiem ar onkoloģisko diagnozi, tas šāda tipa manipulāciju attīstīšana atbilst Veselības ministrijas izstrādātajam onkoloģijas plānam 2022. - 2024. un uzstādītajiem mērķiem – uzlabot Latvijas iedzīvotājiem pieejamību onkoloģisko saslimšanu diagnostikai, ārstēšanai, paaugstināt pacientu dzīvildzi, kā arī ļaut saņemt pārbaudītu, efektīvu un inovatīvu terapiju.
Rīgas Austrumu Klīniskās Universitātes slimnīcas “Vidēja termiņa darbības stratēģijas” plānā (2023.-2028.g) inovatīvu mazinvazīvu ārstēšanas metožu attīstība ir apstiprināta kā viens no stratēģiskajiem mērķiem- attiecīgi DT vadītu mazinvazīvu manipulāciju attīstīšana nodrošina stratēģiskā mērķa izpildi
RAKUS Vēža centra akreditācijas process sadarbībā ar Eiropas Vēža institūta organizāciju: DT vadītas perkutānas manipulācijas ir sekmīgi integrētas citu valstu onkoloģisko ārstēšanu vadlīnijās un algoritmos un iekļauta arī Vēža centra attīstības stratēģijas plānā;
Viens no ES Vēža plāna mērķiem ir nodrošināt vienlīdzīgas vēža diagnostikas un ārstēšanas iespējas visās dalībvalstīs. Lietuvā un Igaunijā jau tiek veiktas DT vadītas manipulācijas uz specializētām iekārtām, tāpēc nepieciešama atbilstoša pakalpojuma pieejamības attīstība arī Latvijā.
Ieguvumi, veicot datortomogrāfijas (CT) vadītas manipulācijas kā pacientu mazinvazīvas ārstēšanas stratēģijas sastāvdaļu:
Precizitāte: CT attēlveidošana nodrošina augstas izšķirtspējas, detalizētus ķermeņa iekšējo struktūru attēlus, kas ļauj precīzi lokalizēt mērķa audus vai bojājumu. Šī precizitāte palīdz nodrošināt, to, ka iejaukšanās laikā ir minimizēts apkārtējo veselo audu bojājums.
Minimāli invazīvas procedūras: manipulācijas laikā ir tikai nelielus iegriezums adatas punkcijas veitā. Tas samazina traumatismu, mazina sāpes un nodrošina ātrāku atveseļošanās laiku salīdzinājumā ar tradicionālajām vaļējām operācijām.
Vadība reālajā laikā: CT vadība ļauj reāllaikā vizualizēt procedūru tās norises laikā, ļaujot ārstam precīzi kontrolēt instrumentu vai ierīču izvietojumu. Šī reāllaika atgriezeniskā saite nodrošina optimālu pozicionēšanu un uzlabo intervences drošību un efektivitāti.
Samazināts manipulācijas risks: precīzi mērķējot uz skarto zonu un izvairoties no nevajadzīgas veselu audu traumēšanas, ar datortomogrāfiju vadītas intervences palīdz samazināt ar invazīvākām procedūrām saistīto komplikāciju risku. Tas uzlabo pacientu drošību un rezultātus.
Ambulatorā aprūpe: daudzas ar datortomogrāfiju vadītas manipulācijas var veikt ambulatori, ļaujot pacientiem atgriezties mājās tajā pašā dienā. Tas samazina hospitalizācijas nepieciešamību un ar to saistītās izmaksas, vienlaikus veicinot pacientu ērtības un komfortu.
Neoperējamu stāvokļu ārstēšana: pacientiem, kuriem vispārējā stāvokļā dēļ vai ar tādiem audzējiem, kuriem ir grūti piekļūt vaļējā ceļā un kuri tiek uzskatīti par neoperējamiem, ar datortomogrāfiju vadāmās manipulācijas ir radikālas ārstēšanas iespēja. CT vadītas perkutānas manipulācijas ir mazāk invazīva alternatīva audzēju, sāpju vai citu simptomu ārstēšanai, uzlabojot šo pacientu dzīves kvalitāti.
Precīzas biopsijas iespējas: tādos orgānos kā kauli vai plaušas ultrasonogrāfijas vadīta biopsija praktiski nav iespējama orgānu specifikas dēļ. Daudzos klīniskos gadījumos arī aknu un nieru veidojumu vizualizācija ir iespējama tikai datortomogrāfijas ar kontrastvielas ievadi apstākļos vai laparaskopiskas operācijas laikā. Tādēļ, lai mazinātu nepieciešamību veikt biopsijas vaļējas operācijas veidā, šādas manipulācijas tiek veiktas CT kontrolē. CT vadītas biopsijas mazina gan pacienta stacionēšanas ilgumu, gan vaļējas operācijas komplikāciju riskus un atkārtotas vai nerezultatīvas manipulācijas incidenci.
Komplicētu patoloģisku šķidruma kolekciju drenāža. Šādas šķidruma kolekcijas var veidoties pie smagiem iekaisīgiem stāvokļiem vai komplicēta pēcoperācijas perioda gadījumā. Lai mazinātu pacientiem vaļējas operācijas nepieciešamību vai atkārtotas operācijas nepieciešamību, CT kontrolē tiek veikta šādu komplicētu kolekciju drenāža, ievadot speciālu drenāžas katetru caur nelielu dūrienu ādā.

Sagaidāmie ieguvumi – uzlabota izmeklējuma kvalitāte, slimnīcas darbības nepārtrauktība.

Līdz ar to RAKUS papildu nepieciešamais finansējums 2024.gadam veido 1 200 000 euro apmērā.

2.PSKUS

Kontrasta mamogrāfijas iekārta

Šobrīd slimnīcas rīcībā ir mamogrāfijas iekārta ar tomosintēzes funkciju, kas, kā jebkura cita iekārta, ik pa laikam ir jāremontē, dīkstāvēm ieilgstot pat vairāk par nedēļu. Otra mamogrāfijas iekārta ir nepieciešama, lai nodrošinātu krūts vēža skrīninga un esošo krūts vēža pacientu izmeklējumu nepārtrauktību. Šo vienīgās mamogrāfijas iekārtas dīkstāvju dēļ nav iespējams nodrošināt Slimnīcas noslēgto vienošanos ar NVD par pakalpojumu sniegšanu "Zaļā koridora" ietvaros un ievērot MK noteikumus par pēcskrīninga pakalpojumu veikšanu.

Sagaidāmie ieguvumi – uzlabota izmeklējuma kvalitāte, slimnīcas darbības nepārtrauktība.

Papildus nepieciešamais finansējums kontrasta mamogrāfijas iekārtas iegādei 2024.gadam veido 100 000 euro apmērā.

Kardio hibrīdangiogrāfijas iekārta nomaiņai

2023. gadā Operāciju bloka C hibrīdangiogrāfijas iekārtas Philips Allura Xper FD10 telpas remontdarbu laikā tika appludinātas, bojājot angiogrāfijas iekārtas rentgena staru ģeneratoru. Lai pēc iespējas ātrāk atgrieztu iekārtu darba kārtībā, tika veikta nepieciešamo komponenšu nomaiņa pret atjaunotām rezerves daļām, par kuru darbību iekārtas ražotājs negarantē, līdz ar to palielinot iekārtas darbības apturēšanas risku. Iekārtas atjaunošanas remontdarbu izmaksas sasniedza 31 205,78 euro ar PVN. 
Angiogrāfijas iekārta slimnīcas rīcībā ir jau vairāk kā 10 gadus un tuvojas ražotāja noteiktajam servisa pārtraukšanas periodam, kas nozīmē, ka iekārtas ražotājs pārtrauks iekārtas rezerves daļu izgatavošanu un nenodrošinās iekārtas programmatūras atjaunināšanai sākot no 2025. gada 31. decembra. Šis process radīs riskus iekārtas turpmākās darbības nodrošināšanai un būtiski ietekmēs iekārtas darbības atjaunināšanas iespēju nepieciešamības gadījumā.
Angiogrāfijas hibrīdzāles risinājumu izmanto ne tikai sarežģītu kardioloģijas procedūru veikšanai, bet arī elektrofizioloģijai. Programmnodrošinājums, kādu piedāvā jaunākās paaudzes angiogrāfijas iekārtas savienojumā ar ultrasonogrāfijas iekārtām, sniedz iespēju precīzāk izmeklēt pacientu pirms procedūras, samazinot pacienta un personāla saņemto dožu. Slimnīcā esošās ultrasonogrāfijas iekārtas atbalsta iespēju tās savienot ar angiogrāfijas iekārtu, lai veiktu izmeklējumus, taču esošā angiogrāfijas iekārta šādu funkcionalitāti neatbalsta.

Sagaidāmie ieguvumi – dod iespēju kvalitatīvi veikt sirds vārstuļu nomaiņu vai ārstēšanu, iedzimtu sirdskaišu ārstēšanu, elektrofizioloģijas procedūru veikšanu un dažādu citu sirds slimību ārstēšanu angiogrāfijas hibrīdzālē.

Papildus nepieciešamais finansējums Kardio hibrīdangiogrāfijas iekārtas iegādei 2024.gadam veido 1 140 000 euro apmērā.

Neiroķirurģijas operāciju mikroskops nomaiņai

Lai nodrošinātu mūsdienu kvalitātes prasībām atbilstošu neiroķirurģisko operāciju veikšanu papildus ir nepieciešams nomainīt šobrīd esošo mikroskopu, kas savu laiku ir nokalpojis.

Sagaidāmie ieguvumi – slimnīcas darbības nepārtrauktība, operācijas veiktas līdzšinējā apjomā.

Papildus nepieciešamais finansējums neiroķirurģisko operāciju mikroskopa iegādei 2024.gadam veido 450 000 euro apmērā.

Laparaskopijas iekārtas nomaiņai

Lai nodrošinātu mūsdienu kvalitātes prasībām atbilstošu dažādu ķirurģiju laparaskopisko operāciju veikšanu papildus ir nepieciešams nomainīt šobrīd esošo laporaskopijas iekārtu.

Sagaidāmie ieguvumi – slimnīcas darbības nepārtrauktība, operācijas veiktas līdzšinējā apjomā.

Papildus nepieciešamais finansējums laparaskopijas iekārtas iegādei 2024.gadam veido 405 000 euro apmērā.

Līdz ar to PSKUS kopā papildu nepieciešamais finansējums 2024.gadam veido 2 325 000 euro apmērā.

3.BKUS

Ultrasonogrāfijas iekārtas nomaiņa radioloģijas dienestam


Esošā ultrasonogrāfijas iekārta, kas ražota 2016.gadā ir morāli un fiziski novecojusi, tai ir pasliktinājusies attēla kvalitāte - lielāka izmēra pacientiem attēla kvalitāte ir nepietiekama, lai izvērtētu klīnisko stāvokli. Iegādājoties jaunu iekārtu tiktu ievērojami uzlabota izmeklējuma kvalitāte, kā arī, aprīkojot iekārtu ar aknu steatozes programmu, būtu iespējams savlaicīgi konstatēt aknu steatozi, kas palīdzētu ātrāk pacientu novirzīt pie gastroendokrinologa. Šobrīd BKUS nav neviena ultrasonogrāfa, kas būtu aprīkots ar šādu funkcionalitāti un bieži destruktīvs apendicīts tiek konstatēts novēloti DT vai MR izmeklējumos. Šobrīd ar esošo US iekārtu tiek izmeklēti aptuveni 250 pacienti mēnesī, no kuriem aptuveni pusei pacientiem būtu pielietojama aknu steatozes programma.

Sagaidāmie ieguvumi – uzlabota izmeklējuma kvalitāte, iespēja veikt aknu steatozes izmeklējumus ar US iekārtu

Stacionārās rentgeniekārtas nomaiņa

Ar stacionāro rentgeniekārtu veic diagnostiskos izmeklējumus gan ambulatoriem, gan stacionāra, gan NMP pacientiem. Esošā RTG iekārta (ražota 2009.g) ir novecojusi un tai beigusies tehniskā pavadība un bojājuma gadījumā tās remonts nebūs iespējams. Jaunākās paaudzes iekārtas ļauj iegūt rentgenattēlu ar mazāku starojuma dozu, kas ir īpaši svarīgi pediatrijas pacientiem, jo bērni ir jutīgāki pret rentgenstarojumu. Ar šo iekārtu tiek veikti aptuveni 2000 izmeklējumi katru mēnesi.

Sagaidāmie ieguvumi – slimnīcas darbības nepārtrauktība, izmeklējumi veikti līdzšinējā apjomā, kā arī samazinātas pacientu saņemtās rentgenstarojuma dozas

Operāciju zāles renteniekārtas nomaiņa

Ar operāciju zāles rentgeniekārtu tiek veikti rentgenizmeklējumi operāciju laikā. Esošā iekārta ir morāli un fiziski novecojusi, tā ir ražota 2006.g. Iegādājoties jaunu iekārtu, būtu iespējams samazināt pacienta saņemto starojuma dozu, kas ir īpaši svarīgi pediatrijas pacientiem. Šobrīd BKUS ir 2 pārvietojamās operāciju zāles rentgeniekārtas un veicot vecās rentgeniekārtas nomaiņu, tiek samazināts risks, ka tiek atceltas operācijas iekārtu nepieejamības dēļ. Aptuveni 110 operācijās mēnesī tiek pielietotas pārvietojamās operāciju rentgeniekārtas piecās operāciju zālēs.

Sagaidāmie ieguvumi – slimnīcas darbības nepārtrauktība, operācijas veiktas līdzšinējā apjomā, kā arī samazinātas pacientu saņemtās rentgenstarojuma dozas

Gāzes hromatogrāfa nomaiņa

Gāzes hromatogrāfu (ražots 2008.g) izmanto jaundzimušo skrīninga otrās kārtas testos, kad ir paaugstināti rādītāji primārajā testā. Esošajam hromatogrāfam regulāri ir darbības traucējumi. Tā ir vienīgā šāda veida iekārta BKUS un darbības traucējumu gadījumā nav iespējams veikt pilnvērtīgu jaundzimušo skrīningu. Jaundzimušo skrīnings tiek veikts visiem jaundzimušajiem (>14 000 gadā) un aptuveni 5% no veiktajiem testiem, nepieciešams veikt otrās kārtas testu, izmantojot gāzes hromatogrāfu.

Sagaidāmie ieguvumi - slimnīcas darbības un izmeklējumu nepārtrauktība, jaundzimušo skrīnings veikts līdzšinējā apjomā un kvalitātē, samazinātas iekārtas regulāro remonta izmaksas

Mākslīgās plaušu ventilācijas iekārtas jaundzimušo intensīvās terapijas nodaļai

Šobrīd Jaundzimušo intensīvā terapijā ir novērojams mākslīgo plaušu ventilāciju (MPV) iekārtu trūkums, nepieciešams iegādāties papildus MPV iekārtas. Jaunākās paaudzes MPV iekārtām ir pieejama komplektācija, kura iekļauj gan konvencionālo, gan augstfrekvences ventilāciju, līdz ar to, mainot elpināšanas režīmus, nav nepieciešams mainīt iekārtu un elpošanas kontūru. Tas samazina risku pacientam un atvieglo ārstniecības personāla darbu. Jaunās iekārtas nodrošina saudzīgāku ventilēšanu, tās ir klusākas un tās iespējams savienot ar pacientu datu sistēmu, ārstniecības personām nav jāievada pacienta datus manuāli, līdz ar to ir samazināts kļūdu risks. Vidēji 20 pacientiem gadā nepieciešams pārslēgties starp minētajiem elpināšanas veidiem atrodoties jaundzimušo intensīvās terapijas nodaļā.

Sagaidāmie ieguvumi – Samazināts komplikāciju risks neonatoloģijas intensīvās terapijas pacientiem, atvieglots BKUS speciālistu darbs, paplašināts MPV iekārtu parks neonatoloģijas pacientiem.


Papildus nepieciešamais finansējums ultrasonogrāfa, rentgena, anestēzijas, gāzes hromatogrāfa un mākslīgās plaušu ventilācijas iekārtu iegādei 2024.gadam veido 110 000 euro apmērā.
Līdz ar to BKUS kopā papildu nepieciešamais finansējums 2024.gadam veido 1 133 000 euro apmērā.

4.RNPC

Šķidrumu hromatogrāfs ar mass – selektīvo detektoru (LC/MS)

Sakarā ar jaunu psihoaktīvu vielu lietošanas straujo izplatību, pacienti tiek hospitalizēti ārstniecības iestādēs ārstniecības procesa nodrošināšanai- neskaidri, kombinētu vielu lietošanas gadījumi, kā arī tiek nogādātas personas, lai veiktu medicīniskās pārbaudes narkotisko, psihotropo un toksisko vielu ietekmes noteikšanai. Veicot šīm personām ķīmiski toksikoloģiskos izmeklējumus ar esošiem standartiem, Latvijā apstiprinātām tehnoloģijām un iekārtām, lietotās vielas nav iespējams identificēt. Jauno psihoaktīvo vielu identifikācijai bioloģiskās vidēs nepieciešams ieviest jaunas izmeklēšanas metodes.
2013.gada jūnijā ANPREN laboratorijā tika uzstādīta aparatūra, ar kuras palīdzību valstī ieviesa  inovatīvu-biočipu matricu tehnoloģiju, ar kuras palīdzību var veikt skrīninga izmeklējumus, bet šos rezultātus nevar apstiprināt un ar šo tehnoloģiju nosakāmo vielu saraksts ir ierobežots.
ANPREN strādā arī ar enzimātisko imūnmetodi, kas arī ir skrīninga izmeklējums ar ko var noteikt klasiskās narkotiskās un psihotropās vielas. No jaunām psihoaktīvām vielām ir iespējams noteikt tikai dažas vielu grupas.
Konkrētu vielu un to metabolītu klātbūtni var noteikt un pierādīt ar masspektrometrijas palīdzību (šķidruma hromatogrāfs ar tandēmā masspektrometriju (LC-MS-MS) vai gāzu hromatogrāfijas-masspektrometrijas metodi (GC-MS-MS)).
Sakarā ar izmeklējamo narkotisko, psihotropo un toksisko vielu ar nezināmu ķīmisko struktūru pieplūdi Latvijā, nepieciešamas iekārtas un jaunas izpētes metodes, lai noteiktu konkrētas vielas klātbūtni biomateriāla paraugos.
Atšķirībā no vecās paaudzes aparatūras, hromatogrāfiem  ar masspektrometriem (GC-MS vai LC-MS) piemīt augsta jūtība, iekārtām ir atbilstošas datorizētas bibliotēkas (LC/Q-TOF libraries u.c.), kas ļauj veikt izmeklējumus ātri un precīzi.
Papildu piešķirtais finansējums (MK 2024.gada 2.aprīļa rīkojums Nr.255 “"Par finanšu līdzekļu apropriācijas pārdali no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" 20.00.00 programmas "Veselības aprūpes pasākumu īstenošana""” gāzes hromatogrāfam ar liesmas jonizācijas detektoru (FID) ir paredzēts alkohola (etilspirta) noteikšanai asinīs, urīnā, siekalās.

Līdz ar to RNPC kopā papildu nepieciešamais finansējums 2024.gadam veido 450 000 euro apmērā.

5.Turpināta 2024.gadā BKUS izveidotas programmas hematonkoloģisko preparātu ievade mājas apstākļos

Gatavojot likumu “Par valsts budžetu 2024. gadam un budžeta ietvaru 2024., 2025. un 2026. gadam” Saeima ticis atbalstīts priekšlikums Nr.301 2.lasījumam, kas paredzēja piešķirt papildu finansējumu 2024.gadam 40 000 euro apmērā programmas izveidei VSIA "Bērnu klīniskā universitātes slimnīca" hematonkoloģisko preparātu ievadei mājas apstākļos, tādējādi nodrošinot hematonkoloģisko preparātu ievadei mājas apstākļos 5 bērniem. Ņemot vērā, ka pasākumu nepieciešams turpināt arī turpmāk, papildu nepieciešamais finansējums 2025.gadam un turpmāk ik gadu veido 40 000 euro apmērā.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Nepieciešams MK pieņemt lēmumu, lai var nodrošināt slimnīcu jaunu iekārtu iegādi, lai sekmētu un turpināt nodrošināt veselības pakalpojumu nepārtrauktību.
Risinājuma apraksts
MK rīkojuma projekts paredz atbalstīt sabiedrības ar ierobežotu atbildību "Rīgas Austrumu klīniskā universitātes slimnīca" pamatkapitāla palielināšanu, ieguldot tajā finanšu līdzekļus 1 200 000 euro apmērā liela atvēruma specializēta datortomogrāfijas vadītu manipulāciju iekārta ar komplektāciju iegādei, valsts sabiedrības ar ierobežotu atbildību "Paula Stradiņa klīniskā universitātes slimnīca" pamatkapitāla palielināšanu, ieguldot tajā finanšu līdzekļus 2 225 000 euro apmērā kardio hibrīdangiogrāfijas iekārtas, operāciju mikroskopa, laparaskopijas iekārtas, kontrasta mamogrāfijas iekārtas iegādei, valsts sabiedrības ar ierobežotu atbildību "Bērnu klīniskā universitātes slimnīca" pamatkapitāla palielināšanu, ieguldot tajā finanšu līdzekļus 1 133 000 euro apmērā ultrasonogrāfijas iekārtas, rentgeniekārtu, anestēzijas iekārtu, gāzes hromatogrāfa un mākslīgās plaušu ventilācijas iekārtas un valsts sabiedrības ar ierobežotu atbildību "Rīgas psihiatrijas un narkoloģijas centrs" pamatkapitāla palielināšanu, ieguldot tajā finanšu līdzekļus 450 000 euro apmērā šķidrumu hromatogrāfs ar mass – selektīvo detektoru iekārtas iegādei.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2024
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2025
2026
2027
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
0
0
40 000
0
40 000
40 000
2.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
40 000
0
40 000
40 000
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
-40 000
0
-40 000
-40 000
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
-40 000
0
-40 000
-40 000
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
40 000
0
40 000
40 000
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Rīkojuma projekts paredz atbalstīt sabiedrības ar ierobežotu atbildību "Rīgas Austrumu klīniskā universitātes slimnīca" pamatkapitāla palielināšanu, ieguldot tajā finanšu līdzekļus 1 200 000 euro apmērā liela atvēruma specializēta datortomogrāfijas vadītu manipulāciju iekārta ar komplektāciju iegādei, valsts sabiedrības ar ierobežotu atbildību "Paula Stradiņa klīniskā universitātes slimnīca" pamatkapitāla palielināšanu, ieguldot tajā finanšu līdzekļus 2 225 000 euro apmērā kardio hibrīdangiogrāfijas iekārtas, operāciju mikroskopa, laparaskopijas iekārtas, kontrasta mamogrāfijas iekārtas iegādei, valsts sabiedrības ar ierobežotu atbildību "Bērnu klīniskā universitātes slimnīca" pamatkapitāla palielināšanu, ieguldot tajā finanšu līdzekļus 1 133 000 euro apmērā ultrasonogrāfijas iekārtas, rentgeniekārtu, anestēzijas iekārtu, gāzes hromatogrāfa un mākslīgās plaušu ventilācijas iekārtas un valsts sabiedrības ar ierobežotu atbildību "Rīgas psihiatrijas un narkoloģijas centrs" pamatkapitāla palielināšanu, ieguldot tajā finanšu līdzekļus 450 000 euro apmērā šķidrumu hromatogrāfs ar mass – selektīvo detektoru iekārtas iegādei (skatīt anotācijas 1.pielikumā).

Atbilstoši likuma ''Par valsts budžetu 2024. gadam un budžeta ietvaru 2024., 2025. un 2026. gadam'' 72. pantam un šā rīkojuma 1.punktam atbalstīt apropriācijas pārdali 2024. gadam 5 008 000 euro apmērā no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmas 20.00.00 "Veselības aprūpes pasākumu īstenošana" veselības nozares pasākumu īstenošanai.

Finanšu ministrija, pamatojoties uz Likuma par budžetu un finanšu vadību 9. panta deviņpadsmito daļu un šā rīkojuma 1. un 2.punktu, palielinās dotāciju no vispārējiem ieņēmumiem un apropriāciju Veselības ministrijas budžeta apakšprogrammā 33.17.00 "Neatliekamās medicīniskās palīdzības nodrošināšana stacionārās ārstniecības iestādēs" finansēšanas kategorijā "Akcijas un cita līdzdalība pašu kapitālā" 5 008 000 euro apmērā.

Veselības ministrija normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā sagatavos un iesniegs Finanšu ministrijā pieprasījumu par apropriācijas pārdali atbilstoši šā rīkojuma 1., 2. un 3. punktam.

Sabiedrības ar ierobežotu atbildību "Rīgas Austrumu klīniskā universitātes slimnīca", valsts sabiedrības ar ierobežotu atbildību "Paula Stradiņa klīniskā universitātes slimnīca", valsts sabiedrības ar ierobežotu atbildību "Bērnu klīniskā universitātes slimnīca" un valsts sabiedrības ar ierobežotu atbildību "Rīgas psihiatrijas un narkoloģijas centrs" pamatkapitāls tiek palielināts, ievērojot Eiropas Komisijas 2011. gada 20. decembra lēmuma "Par Līguma par Eiropas Savienības darbību 106. panta 2. punkta piemērošanu valsts atbalstam attiecībā uz kompensāciju par sabiedriskajiem pakalpojumiem dažiem uzņēmumiem, kuriem uzticēts sniegt pakalpojumus ar vispārēju tautsaimniecisku nozīmi" (2012/21/ES) nosacījumus.

Ņemot vērā, ka rīkojuma projektā paredzētajai finansējuma pārdalei ir ietekme arī uz turpmākajiem gadiem, Veselības ministrija iesniegs Finanšu ministrijai priekšlikumus par valsts pamatbudžeta budžeta bāzes izdevumu 2025.-2027. gadam palielināšanu veselības nozares pasākumu īstenošanai, paredzot finansējuma pārdali 2025. gadā un turpmāk ik gadu 40 000 euro apmērā no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmas 20.00.00 "Veselības aprūpes pasākumu īstenošana (skatīt anotācijas 2.pielikumā).

Slimnīcu indikatīvos aprēķinus par plānotajām iegādēm 2024.gadā (skatīt anotācijas pielikumā), kur attiecīgi pēc faktiskajiem iepirkumiem un nepieciešamības var būt izdevumu pozīciju izmaiņas. Izmaiņas tiks nodrošinātas 2024.gadā piešķirtā finansējuma ietvaros.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Veselības aprūpes pakalpojumu pieejamība

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi
Pielikums
Nosaukums
Papildus nepieciešamais finansējums