24-TA-3068: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par augstskolu institucionālās finansēšanas modeļa izmēģinājumprojekta īstenošanu Latvijas Biozinātņu un tehnoloģiju universitātē, Vidzemes Augstskolā un Latvijas Kultūras akadēmijā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Apraksts
Tiesību akts izstrādāts, pamatojoties uz Ministru kabineta 18.06.2024. sēdes protokola Nr. 25 71. §, 5.punktu.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Īstenot augstākās izglītības institucionālā finansējuma izmēģinājumprojektu Latvijas Biozinātņu un tehnoloģiju universitātē (turpmāk – LBTU), Vidzemes Augstskolā (turpmāk – ViA) un Latvijas Kultūras akadēmijā (turpmāk – LKA).
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
2023. gada 7. decembrī Saeima pieņēma grozījumus Augstskolu likumā, kas paredz papildināt pārejas noteikumus ar 99., 100., 101., 102., 103. punktu par institucionālā finansējuma izmēģinājumprojektu īstenošanu augstskolās atbilstoši Ministru kabineta lēmumam. Saskaņā ar Ministru kabinetā 2024. gada 18.jūnijā apstiprināto IZM izstrādāto konceptuālo ziņojumu “Par augstākās izglītības institucionālo finansēšanu”, Ministru kabinets pieņem lēmumu par iestādes iekļaušanu izmēģinājumprojektā, ja tā piekrīt izmēģinājumprojekta veikšanai nepieciešamos nosacījumus. LBTU, ViA un LKA piekrišana izteiktas attiecīgi ar 2024. gada 28. jūnija nodomu vēstuli, 2024. gada 12. jūlija nodomu vēstuli un 2024. gada 18. jūlija nodomu vēstuli par attiecīgo augstskolu dalību institucionālā finansējuma modeļa izmēģinājumprojektā.
Izmēģinājumprojekta mērķi būs izvērtēt institucionālā finansējuma sistēmas efektivitāti Latvijas augstākajā izglītībā, kā arī identificēt izaicinājumus institucionālā finansējuma ieviešanā, ko nepieciešams atrisināt. IZM mērķis ir radīt finansēšanas sistēmu, kas nodrošina vairākus mērķus – efektīvāku finansējuma izlietojumu, autonomiju iestādēm īstenot savas misijas, iespēju nodrošināt pietiekami finansējumu uz studējošo, iespēju veidot mērķētu studējošo atbalstu. Institucionālais finansējums ir lielākas autonomijas došana augstākās izglītības iestādēm, lai tās sasniegtu vēl augstākus mērķus.
Tāpat arī saskaņā ar Ekonomikas ministrijas prognozēm par nepieciešamo speciālistu skaitu dažādās jomās, ir vērojams ilgstošs un strukturāls STEM speciālistu iztrūkums darba tirgū.
Strukturālo pārmaiņu veikšana LBTU, ViA un LKA un brīvības sniegšana rezultātu sasniegšanā risinās arī strukturālas Latvijas darba tirgus problēmas.
Tāpat arī IZM saredz vairākus papildu priekšnosacījumus, kas varētu nodrošināt institucionālā finansējuma veiksmīgu aprobāciju. Kā galvenie priekšnosacījumi ir tas, ka iestādei ir pietiekami attīstīta pārvaldība, lai varētu realizēt institucionālā finansējuma sniegtās iespējas, attīstīta finanšu sistēma, stipra kvalitātes vadības sistēma, kas spēs nodrošināt rezultātu. Pašlaik pasaulē kā vadošie reitingi, saskaņā ar kuriem arī tiek vērtēts, vai iestāde ir iekļuvusi pasaules labāko augstskolu TOP 500 vai nē, tiek izmantoti Times Higher Education World University Rankings (THE), Academic Ranking of World Universities (ARWU) un Quacquarelli Symonds World University Rankings (QS).
IZM ieskatā, LBTU, ViA un LKA atbilst IZM konceptuālā ziņojumā “Par augstākās izglītības institucionālo finansēšanu” noteiktiem kritērijiem.
Izmēģinājumprojekts ieviesīs LBTU, ViA un LKA elastīgākas iespējas noteikt samaksas principus, kuri studējošie var studēt bez maksas, kuri par daļēju samaksu jeb līdzmaksājumu (studiju maksas atlaidi), kuri, sedzot pilnas studiju izmaksas. Šie lēmumi var būt atšķirīgi, atkarībā no dažādu studiju programmu izmēra, pašizmaksām un pieprasījuma. LBTU, ViA un LKA ir spējīgas iekšēji veikt studiju izmaksu aprēķinus un kopējā pieejamā finansējuma ietvaros pieņemt racionālus lēmumus par uzņemšanas un studiju samaksas nosacījumiem.
ViA slēgs vienošanos ar IZM, un LBTU un LKA slēgs trīspusējās vienošanās ar IZM un ministrijām, kuru padotībā ir minētās augstskolas, par sagatavojamo speciālistu skaitu, it īpaši par tiem, kas ir svarīgi tautsaimniecības attīstībai, kā arī paredzot citus uzdevumus un nosacījumus.
Izmēģinājumprojekta ietvaros LBTU, ViA un LKA sāks īstenot jauno finansējuma modeli saviem jaunuzņemtajiem studējošajiem no noslēgtā līguma par izmēģinājumprojekta īstenošanu spēkā stāšanās brīža. LBTU, ViA un LKA informēs IZM (LBTU -arī Zemkopības ministriju, LKA - arī Kultūras ministriju) par plānoto studiju vietu skaitu un to finansējuma avotiem. LBTU, ViA un LKA varēs noteikt savus studiju samaksas principus, kuri studējošie var studēt bez maksas, kuri par daļēju samaksu jeb līdzmaksājumu, kuri, sedzot pilnas studiju izmaksas, kā arī izmantot bloka dotāciju savas misijas īstenošanai.
Ir plānots, ka izmēģinājumprojekta ietvaros palielināsies LBTU, ViA un LKA valsts finansēto absolventu skaits, samazināsies bez diploma eksmatrikulēto īpatsvars, tiks veicināta mūžizglītība, finansējuma piesaiste.
Izmēģinājumprojekta mērķi būs izvērtēt institucionālā finansējuma sistēmas efektivitāti Latvijas augstākajā izglītībā, kā arī identificēt izaicinājumus institucionālā finansējuma ieviešanā, ko nepieciešams atrisināt. IZM mērķis ir radīt finansēšanas sistēmu, kas nodrošina vairākus mērķus – efektīvāku finansējuma izlietojumu, autonomiju iestādēm īstenot savas misijas, iespēju nodrošināt pietiekami finansējumu uz studējošo, iespēju veidot mērķētu studējošo atbalstu. Institucionālais finansējums ir lielākas autonomijas došana augstākās izglītības iestādēm, lai tās sasniegtu vēl augstākus mērķus.
Tāpat arī saskaņā ar Ekonomikas ministrijas prognozēm par nepieciešamo speciālistu skaitu dažādās jomās, ir vērojams ilgstošs un strukturāls STEM speciālistu iztrūkums darba tirgū.
Strukturālo pārmaiņu veikšana LBTU, ViA un LKA un brīvības sniegšana rezultātu sasniegšanā risinās arī strukturālas Latvijas darba tirgus problēmas.
Tāpat arī IZM saredz vairākus papildu priekšnosacījumus, kas varētu nodrošināt institucionālā finansējuma veiksmīgu aprobāciju. Kā galvenie priekšnosacījumi ir tas, ka iestādei ir pietiekami attīstīta pārvaldība, lai varētu realizēt institucionālā finansējuma sniegtās iespējas, attīstīta finanšu sistēma, stipra kvalitātes vadības sistēma, kas spēs nodrošināt rezultātu. Pašlaik pasaulē kā vadošie reitingi, saskaņā ar kuriem arī tiek vērtēts, vai iestāde ir iekļuvusi pasaules labāko augstskolu TOP 500 vai nē, tiek izmantoti Times Higher Education World University Rankings (THE), Academic Ranking of World Universities (ARWU) un Quacquarelli Symonds World University Rankings (QS).
IZM ieskatā, LBTU, ViA un LKA atbilst IZM konceptuālā ziņojumā “Par augstākās izglītības institucionālo finansēšanu” noteiktiem kritērijiem.
Izmēģinājumprojekts ieviesīs LBTU, ViA un LKA elastīgākas iespējas noteikt samaksas principus, kuri studējošie var studēt bez maksas, kuri par daļēju samaksu jeb līdzmaksājumu (studiju maksas atlaidi), kuri, sedzot pilnas studiju izmaksas. Šie lēmumi var būt atšķirīgi, atkarībā no dažādu studiju programmu izmēra, pašizmaksām un pieprasījuma. LBTU, ViA un LKA ir spējīgas iekšēji veikt studiju izmaksu aprēķinus un kopējā pieejamā finansējuma ietvaros pieņemt racionālus lēmumus par uzņemšanas un studiju samaksas nosacījumiem.
ViA slēgs vienošanos ar IZM, un LBTU un LKA slēgs trīspusējās vienošanās ar IZM un ministrijām, kuru padotībā ir minētās augstskolas, par sagatavojamo speciālistu skaitu, it īpaši par tiem, kas ir svarīgi tautsaimniecības attīstībai, kā arī paredzot citus uzdevumus un nosacījumus.
Izmēģinājumprojekta ietvaros LBTU, ViA un LKA sāks īstenot jauno finansējuma modeli saviem jaunuzņemtajiem studējošajiem no noslēgtā līguma par izmēģinājumprojekta īstenošanu spēkā stāšanās brīža. LBTU, ViA un LKA informēs IZM (LBTU -arī Zemkopības ministriju, LKA - arī Kultūras ministriju) par plānoto studiju vietu skaitu un to finansējuma avotiem. LBTU, ViA un LKA varēs noteikt savus studiju samaksas principus, kuri studējošie var studēt bez maksas, kuri par daļēju samaksu jeb līdzmaksājumu, kuri, sedzot pilnas studiju izmaksas, kā arī izmantot bloka dotāciju savas misijas īstenošanai.
Ir plānots, ka izmēģinājumprojekta ietvaros palielināsies LBTU, ViA un LKA valsts finansēto absolventu skaits, samazināsies bez diploma eksmatrikulēto īpatsvars, tiks veicināta mūžizglītība, finansējuma piesaiste.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Saskaņā ar Augstskolu likuma pārejas noteikumu 99. punktu, Ministru kabinetam jāpieņem lēmums par augstskolas pievienošanos izmēģinājumprojektam, ja augstskola ir izteikusi piekrišanu.
Risinājuma apraksts
Izstrādāts rīkojuma projekts, kas paredz institucionālās finansēšanas modeļa izmēģinājumprojekta īstenošanu LBTU, ViA un LKA.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Jā
Skaidrojums
Saskaņā ar Augstskolu likuma pārejas noteikumu 104. punktu, Ministru kabinets līdz 2025. gada 30. jūnijam iesniedz Saeimā konceptuālo ziņojumu par augstskolu institucionālās finansēšanas modeļa izmēģinājumprojekta rezultātiem un turpmāko institucionālā finansēšanas modeļa īstenošanu.
Kas veiks ex-post novērtējumu?
Izglītības un zinātnes ministrija
Ietekmes pēcpārbaudes veikšanas termiņš
30.06.2025.
Rezultāti/rādītāji, pēc kā tiek vērtēta tiesību akta (vai kādas tā daļas) mērķa sasniegšana
Rezultāts
LBTU, ViA un LKA absolventu skaits
Rādītājs
Absolventu skaits
Rezultāts
Mūžizglītības nodrošināšana
Rādītājs
Izsniegto sertifikātu un apliecību skaits
Rezultāts
Bez diploma eksmatrikulēto studējošo īpatsvars
Rādītājs
Mācību gada laikā bez diploma eksmatrikulēto studentu skaits pret kopējo studējošā skaitu uz attiecīgā gada 1. oktobri
Rezultāts
LBTU, ViA un LKA pieaug augstskolu stratēģisko specializāciju studiju programmas pabeigušo īpatsvars pret absolventiem
Rādītājs
Kopējais augstskolu stratēģisko specializāciju studiju programmu absolventu skaits pret kopējo universitātes absolventu skaitu
Rezultāts
LBTU, ViA un LKA piesaistītais finansējums
Rādītājs
LBTU, ViA un LKA piesaistītas starptautisko projektu, nozares pasūtīto pētījumu un radošo projektu finansējums, milj. euro
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
- studenti
Ietekmes apraksts
Studējošie, kas uzsākuši studijas pēc līguma par izmēģinājumprojekta īstenošanu spēkā stāšanos, varēs pretendēt uz universitātes apmaksātām studiju vietām, studiju vietām ar studējošā līdzfinansējumu vai studiju vietām ar studējošā personīgo finansējumu.
Juridiskās personas
- Latvijas Biozinātņu un tehnoloģiju universitāte
- Vidzemes Augstskola
- Latvijas Kultūras akadēmija
Ietekmes apraksts
Tiek uzsākta institucionālā augstākās izglītības finansējuma modeļa ieviešana LBTU, ViA un LKA, kas kalpos par pamatu institucionālā finansējuma modeļa ieviešanai visās valsts augstskolās. LBTU, ViA un LKA būs elastīgākas iespējas noteikt studiju samaksas principus: kuri studējošie var studēt bez maksas, kuri par daļēju samaksu jeb līdzmaksājumu (studiju maksas atlaidi), kuri, sedzot pilnas studiju izmaksas.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Rādītājs
2024
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2025
2026
2027
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
0
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
-
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Finansējums augstākās izglītības institucionālā finansējuma izmēģinājumprojektam LBTU, ViA un LKA tiks nodrošināts Izglītības un zinātnes ministrijas budžeta apakšprogrammas 03.01.00 “Augstākās izglītības programmu nodrošināšana” ietvaros, izmantojot 2024.gada budžeta veidošanas procesā atbalstīto ministrijas prioritāro pasākumu “Pilotprojekts augstākās izglītības institucionālā finansējuma ieviešanai no 2024.gada 1.septembra”. Finansējuma sadalījumu starp augstskolām 2025. gadā tiesību akta projekta izstrādes brīdī nav iespējams norādīt, jo notiek sadales kritēriju izvērtēšana. Finansējuma sadalījums 2025. gadā tiks norādīts atsevišķā rīkojumā par finansējuma sadali valsts augstskolu dalībai institucionālā finansējuma izmēģinājumprojektā 2025. gadā. 2026. gadā augstskolas tiks finansētas neatkarīgi no tā, vai izmēģinājumprojekta īstenošanai tiks piešķirts papildus finansējums.
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
Projekts neparedz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas un būtiski nemaina spēkā esošo normatīvo regulējumu.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Izglītības un zinātnes ministrija
- Latvijas Biozinātņu un tehnoloģiju universitāte
- Vidzemes Augstskola
- Latvijas Kultūras akadēmija
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Jā
LBTU, ViA un LKA izmēģinājumprojekta ietvaros informēs IZM un ministrijas, kur padotībā ir minētās augstskolas, par plānoto studiju vietu skaitu un to finansējuma avotiem. LBTU, ViA un LKA noteiks savus studiju samaksas principus, kuri studējošie var studēt bez maksas, kuri par daļēju samaksu jeb līdzmaksājumu, kuri, sedzot pilnas studiju izmaksas. IZM un ministrijas, kuru padotībā ir attiecīgās augstskolas, slēgs vienošanos ar LBTU, ViA un LKA par sagatavojamo speciālistu skaitu un izmēģinājumprojekta ietvaros sasniedzamajiem rezultātiem.
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi