Anotācija (ex-ante)

PAZIŅOJUMS:
VRAA informē, ka saistībā ar uzturēšanas darbiem 19. aprīlī no plkst. 23.00 līdz 20. aprīļa plkst. 12.00 ir iespējami traucējumi juridisko personu pilnvarošanas risinājumā.
22-TA-779: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2014. gada 25. novembra noteikumos Nr. 727 "Darbības programmas "Pārtikas un pamata materiālās palīdzības sniegšana vistrūcīgākajām personām 2014.–2020.gada plānošanas periodā" īstenošanas noteikumi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta (turpmāk – MK) noteikumu projekta „Grozījumi Ministru kabineta 2014. gada 25. novembra noteikumos Nr. 727 „Darbības programmas ”Pārtikas un pamata materiālās palīdzības sniegšana vistrūcīgākajām personām 2014.-2020. gada plānošanas periodā” (turpmāk – darbības programma) īstenošanas noteikumi”” (turpmāk – Noteikumu projekts) izstrāde ir nepieciešama, lai Eiropas Atbalsta fonda vistrūcīgākajām personām (turpmāk – EAFVP) ietvaros pārtikas atbalstu un pamata materiālo palīdzību, kā arī papildpasākumus (turpmāk – atbalsts) varētu nodrošināt arī Ukrainas civiliedzīvotājiem atbilstoši Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likuma (spēkā no 05.03.2022.) 7. panta pirmās daļas 2. punktā noteiktajam.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikumu projekta mērķis ir nodrošināt atbalsta iespējas Ukrainas civiliedzīvotājiem laika periodā, kas noteikts Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likuma 1. pantā.
Spēkā stāšanās termiņš
24.02.2022.
Pamatojums
Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likuma "Pārejas noteikumu" 1.punkts.

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Krievijas Federācijas izraisītais bruņotais konflikts Ukrainā.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Ņemot vērā, ka atbilstoši Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likuma 7. panta trešajā daļā noteiktajam Ukrainas civiliedzīvotājiem ir noteiktas tādas pašas tiesības uz sociālajiem pakalpojumiem un sociālo palīdzību kā Latvijas pilsoņiem un Latvijas nepilsoņiem, nepieciešams nostiprināt Ukrainas civiliedzīvotāju tiesības arī uz EAFVP atbalstu, ko sniedz saskaņā ar MK 2014. gada 25. novembra noteikumiem Nr. 727 “Darbības programmas "Pārtikas un pamata materiālās palīdzības sniegšana vistrūcīgākajām personām 2014.–2020. gada plānošanas periodā".

Vienlaikus nepieciešams noteikt kārtību atsevišķai uzskaitei par Ukrainas civiliedzīvotājiem sniegto EAFVP atbalstu, kā arī noteikt tiesības partnerorganizācijām saņemt maksājumus par Ukrainas civiliedzīvotājiem sniegto atbalstu.
Risinājuma apraksts
1) Plānots, ka EAFVP atbalsts būs pieejams Ukrainas civiliedzīvotājiem, kuri vērsušies pašvaldības sociālajā dienestā un saņēmuši izziņu par nonākšanu krīzes situācijā vai atbilstību citam MK 2014. gada 25. novembra noteikumu Nr. 727 4.1. apakšpunktā minētajam statusam.

2) Pamatā EAFVP atbalstu būs iespējams saņemt pēc primārā atbalsta (izmitināšana un ēdināšana, kā arī pirmās nepieciešamības preces līdz 90 dienām) saņemšanas atbilstoši Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likuma 12. pantā noteiktajam.
Vienlaikus nav izslēgti gadījumi, kad Ukrainas civiliedzīvotāji nav izmitināti atbilstoši iepriekš minētajam, vai kuriem izmitināšanas vietās nav nodrošināta ēdināšana un higiēnas preces, vai kuri apmetušies mājsaimniecībās pie radiniekiem, paziņām vai brīvprātīgo ierādītajos mitekļos, un tie ir vērsušies pašvaldības sociālajā dienestā un ir saņēmuši izziņu par nonākšanu krīzes situācijā. Šādos gadījumos EAFVP atbalsts izsniedzams nekavējoties.
EAFVP atbalsta izsniegšanā piemērojams dubultās finansēšanas nepieļaušanas princips, nedublējot valsts un no citiem avotiem sniegto atbalstu.
Tomēr, ņemot vērā to, ka EAFVP ietvaros sniedzamā atbalsta apjoms nav paredzēts Ukrainas civiliedzīvotāju visu 100 % vajadzību segšanai, tā papildināmība ar citu atbalstu nav izslēgta.

3) Paredzēts, ka Ukrainas civiliedzīvotājiem EAFVP atbalsta saturs un apjoms būs tādā pašā apmērā kā Latvijas iedzīvotājiem – pārtikas atbalsts, tostarp gatavās maltītes zupas virtuvēs, pamata materiālā palīdzība, kā arī iespēja piedalīties partnerorganizāciju organizētajos papildpasākumos.
EAFVP atbalsta saņemšanai ir jāuzrāda pašvaldības sociālā dienesta izsniegtā izziņa.
EAFVP zupas virtuvēs gatavās maltītes var saņemt bez izziņas vai citu dokumentu uzrādīšanas.

4) EAFVP atbalstu Ukrainas civiliedzīvotāji var saņemt vairāk nekā 470 vietās visā Latvijas teritorijā. Aktuālā informācija par atbalsta izdales vietām (tostarp zupas virtuvēm) un darba laikiem atrodama tīmekļvietnē www.atbalstapakas.lv.

5) EAFVP atbalstam Ukrainas civiliedzīvotājiem indikatīvi nepieciešamais finansējums trīs mēnešiem ir 652 489 EUR, no tā atbalsta komplektu iegādei 593 172 EUR un 59 317 EUR vienotās likmes maksājumiem partnerorganizācijām par atbalsta izdali un papildpasākumu organizēšanu.
Aprēķins veikts, ņemot vērā prognozes par iespējamo Ukrainas civiliedzīvotāju skaita (~10 000 personu) ierašanos Latvijas Republikā, kā arī 01.03.2022. starpinstitūciju sanāksmē VUGD sniegto informāciju, ka uz 01.03.2022. Latvijas Republikas teritorijā ieradušos Ukrainas civiliedzīvotāju sadalījums pēc sociāli demogrāfiskām pazīmēm ir: 12 % vīriešu, 43 % sieviešu un 45 % bērnu. Sadalījums aprēķinā ir būtisks, jo EAFVP ietvaros ir iekļauts īpašs atbalsts mājsaimniecībām ar bērniem: papildu pārtikas atbalsts mājsaimniecībām ar bērniem vecumā no 7 līdz 24 mēnešiem, papildu higiēnas preču atbalsts mājsaimniecībām ar bērniem no dzimšanas līdz 2 gadu vecumam, kā arī mācību piederumi mājsaimniecībām ar sākumskolas un pamatskolas vecuma bērniem.

6) Partnerorganizācijām nepieciešams veikt atsevišķu uzskaiti par Ukrainas civiliedzīvotājiem sniegto EAFVP atbalstu. Šī nosacījuma īstenošanai EAFVP sadarbības iestāde nodrošina procedūru izstrādi (atsevišķas uzskaites veidlapas u.tml.) un informatīvos vai konsultatīvos pasākumus (apkārtrakstus, seminārus u.tml.) partnerorganizācijām.

7) Partnerorganizācijām nepieciešams noteikt tiesības saņemt netiešo attiecināmo izmaksu maksājumu par Ukrainas civiliedzīvotājiem sniegto EAFVP atbalstu tādā pašā apmērā kā tas ir noteikts darbības programmā.

8) EAFVP atbalsts sniedzams tikai Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likuma darbības laikā.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
EAFVP darbības programmas ietvaros atbalsts tiks sniegts Ukrainas civiliedzīvotājiem, kuriem pašvaldības sociālais dienests izsniedzis izziņu par nonākšanu krīzes situācijā vai noteicis atbilstību citiem EAFVP atbalsta saņemšanas nosacījumiem, kas noteikti MK 2014. gada 25. novembra noteikumos Nr. 727.
Juridiskās personas
Ietekmes apraksts
EAFVP atbalsta sniegšanu nodrošinās nevalstiskās organizācijas, reliģiskās organizācijas, pašvaldības un to sociālie dienesti, ar kuriem sadarbības iestādei ir noslēgts līgums vai vienošanās par atbalstāmo darbību veikšanu.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Nav iespējams precīzi noteikt papildu nepieciešamo finansējumu, jo nav iespējams prognozēt Ukrainas civiliedzīvotāju skaitu, kuriem būs nepieciešams atbalsts un tā precīzs apjoms.

Noteikumu projektā paredzēto finansē no budžeta finansētajām institūcijām iedalītajiem valsts budžeta līdzekļiem un nepieciešamības gadījumā Labklājības ministrija normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā sagatavo un iesniedz izskatīšanai Ministru kabinetā rīkojuma projektu par līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas 02.00.00 „Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem” atbilstoši faktiskajai nepieciešamībai.

Indikatīvi nepieciešamā finansējuma aprēķins atspoguļots anotācijas 1.3. sadaļā.

4.1.1. Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likums

Pamatojums un apraksts
Atbalsta sniegšana Ukrainas civiliedzīvotājiem.
Atbildīgā institūcija
Iekšlietu ministrija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi