Anotācija (ex-ante)

22-TA-1049: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2014. gada 23. decembra noteikumos Nr. 790 "Sociālās rehabilitācijas pakalpojumu sniegšanas kārtība no vardarbības cietušām un vardarbību veikušām pilngadīgām personām"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Deklarācija par Ministru kabineta iecerēto darbību
Apraksts
Par Valdības rīcības plānu Deklarācijas par Artura Krišjāņa Kariņa vadītā Ministru kabineta iecerēto darbību īstenošanai 102.2.punkts, grozījumi Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likumā (turpmāk – SPSPL), kas stājās spēkā š.g. 1.aprīlī,Eiropas Komisijas Formālais paziņojums pārkāpuma procedūras lietā Nr. 2021/2155 pret Latvijas Republiku saistībā ar Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvas (ES) 2017/541 (2017. gada 15. marts) par terorisma apkarošanu un ar ko aizstāj Padomes Pamatlēmumu 2002/475/TI un groza Padomes Lēmumu 2005/671/TI (turpmāk – Direktīva) ieviešanu.

 

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Ministru kabineta 2014. gada 23. decembra noteikumos Nr. 790 "Sociālās rehabilitācijas pakalpojumu sniegšanas kārtība no vardarbības cietušām un vardarbību veikušām pilngadīgām personām" grozījumu (turpmāk - projekts) mērķis ir pilnveidot atbalsta pasākumus vardarbībā cietušām pilngadīgām personām.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Ministru kabineta 2014. gada 23. decembra noteikumos Nr. 790 "Sociālās rehabilitācijas pakalpojumu sniegšanas kārtība no vardarbības cietušām un vardarbību veikušām pilngadīgām personām" (turpmāk - MK noteikumi Nr.790) kopš to spēkā stāšanās sadarbībā ar vardarbībā cietušu un vardarbību veikušu personu sociālās rehabilitācijas pakalpojumu sniedzējiem tiek regulāri pārskatīti un pilnveidot. 2021.gadā MK noteikumi tika papildināti ar normām, kas atbilstoši Civilprocesa likumam nosaka kārtību, kādā sociālās rehabilitācijas kursu vardarbības mazināšanai iziet personas, kam šo pienākumu uzlikusi tiesa vai tiesnesis.
MK noteikumu Nr.790 grozījumu procesā tika apzināta arī nepieciešamība veikt izmaiņas no vardarbības cietušo personu sociālās rehabilitācijas pakalpojuma (turpmāk – pakalpojums)  saturā. Daļu izmaiņu bija iespējams iekļaut MK noteikumu Nr.790 grozījumos, kas stājās spēkā 2021.gada 1.jūlijā (attiecībā uz speciālistu atalgojuma paaugstināšanu), savukārt atsevišķas ar pakalpojuma nodrošināšanu saistītas normas, kuru izmaiņas paredz arī papildu finansējuma nepieciešamību, tika nolemts grozīt 2022.gadā.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Saskaņā ar SPSPL 3.panta septīto daļu bērniem patvēruma meklētājiem ir tiesības saņemt pakalpojumu, ja to pieprasa patvēruma procedūrā iesaistītās institūcijas sniegušas atzinumu par pakalpojuma nepieciešamību. SPSPL minētais atbalsts vardarbības gadījumā par valsts budžeta līdzekļiem līdz grozījumiem SPSPL, kas stājās spēkā š.g. 1.aprīlī, nebija pieejams vardarbībā cietušām pilngadīgām personām - ārzemniekiem bez termiņuzturēšanās atļaujas, kam ir neilgu laiku atļauts atrasties Latvijas teritorijā (šobrīd regulējums attiecas arī uz Lielbritānijas pilsoņiem). Saskaņā ar biedrības “Centrs Marta” (turpmāk – Centrs Marta) sniegtajām ziņām, vidēji gadā Centrā Marta vēršas ap 10 vardarbībā cietušo, kuriem nav tiesības saņemt valsts finansēto pakalpojumu un ir ierobežoti līdzekļi pakalpojumu saņemšanai. Lielākā daļā gadījumu vardarbība notiek ģimenē, ģimenē ir bērni, un upuri ir sociāli izolēti, ar ierobežotām iespējām saņemt palīdzību. Saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes direktīvu 2012/29/E, ar ko nosaka noziegumos cietušo tiesību, atbalsta un aizsardzības minimālos standartus un aizstāj Padomes Pamatlēmumu 2001/220/TI 8.panta 1.punktu, dalībvalstis nodrošina, lai cietušajiem saskaņā ar viņu vajadzībām pirms kriminālprocesa, tā laikā un atbilstīgu laikposmu pēc tā, būtu bez maksas pieejami konfidenciāli cietušo atbalsta dienesti, kas rīkojas viņu interesēs. Ģimenes locekļiem ir pieejami cietušo atbalsta dienesti saskaņā ar viņu vajadzībām un kaitējuma apmēru, kas tiem radies pret cietušo vērstā noziedzīgā nodarījuma rezultātā. Saskaņā ar šīs direktīvas 10.apsvērumu dalībvalstīm ir jāveic vajadzīgie pasākumi, ar kuriem nodrošina, lai šajā direktīvā noteiktās tiesības netiktu piemērotas nosacīti – atkarībā no cietušās personas uzturēšanās statusa attiecīgās dalībvalsts teritorijā vai no cietušās personas pilsonības vai valstspiederības. Situācija saasinājās Covid -19 pandēmijas ārkārtējās situācija laikā, kad tika konstatēts, ka noteiktas personu grupas, kurām nav iespēju pašām finansēt pakalpojumus, nevar saņemt pakalpojumu, kaut arī ir konstatēta tāda nepieciešamība. Situācija tika risināta ar ārkārtējo situāciju regulējošām normām, tomēr, lai līdzīgās situācijās personas varētu saņemt pakalpojumu vardarbībā cietušam personām, tika virzīti attiecīgi grozījumi SPSPL, paredzot, ka  sociālās rehabilitācijas pakalpojumi tiks nodrošināti esošo valsts budžeta līdzekļu ietvaros. Grozījumu SPSPL anotācija paredz, ka pēc grozījumu pieņemšanas SPSPL, tiks grozīti Ministru kabineta noteikumi Nr.790, t.sk. pārskatot pakalpojuma saturu, izmaksas u.c.
 
Risinājuma apraksts
Projektā iekļauti atbalsta pasākumi, kas vērsti tieši uz pakalpojuma nodrošināšanu ārvalstniekiem, papildinot pakalpojuma saturu ar uzticības personas konsultācijām ikdienas situāciju risināšanai, ārstniecības personas konsultācijām un tulkošanas nodrošināšanas iespējām pakalpojuma sniegšanas laikā.
Problēmas apraksts
Sadarbībā ar Centru Marta, citiem pakalpojumu sniedzējiem un pašvaldībām tika ierosinātas un darba grupa akceptēti priekšlikumi pakalpojuma satura pilnveidošanai.
 
Risinājuma apraksts
1.Atsevišķos, sarežģītos vardarbības gadījumos atbilstoši projekta N3.pielikumā iekļautiem kritērijiem, ja personas dzīvībai un veselībai identificēts apdraudējums) pagarināts pakalpojuma ilgums līdz 6 mēnešiem (šobrīd 2 mēneši), kā arī palielināts speciālistu konsultāciju skaits līdz 130 konsultācijām (šobrīd iespējams saņemt 20 konsultācijas).
2.Pakalpojuma saturā iekļauts jauns pakalpojuma veids – krīzes dzīvoklis personām, kuras nevar uzturēties ne krīzes centrā, ne savā dzīvesvietā, indikatīvi šāds pakalpojums nepieciešams 100 personām, no kurām 10 personas uzturētos krīzes dzīvoklī līdz 180 dienām, bet 90 personas – 30 dienas.
Problēmas apraksts
2021.gada 12.novembrī ESTAPIKS tika reģistrēts jauns Eiropas Komisijas Formālais paziņojums pārkāpuma procedūras lietā Nr. 2021/2155 pret Latvijas Republiku saistībā ar Direktīvas ieviešanu.
Eiropas Komisijas ieskatā MK noteikumi Nr.790, kurā noteikts pakalpojuma ilgums, ir pretrunā Direktīvas 24.panta 2.punkta tvērumam. Direktīvā noteikts, ka šādus pakalpojumus sniedz tik ilgi, cik nepieciešams. Vienlaikus tiek uzskatīts, ka Latvijas tiesību aktos nav nosacījumu, kas nodrošinātu, ka emocionālais un psiholoģiskais atbalsts vai citi atbalsta pakalpojumi ir pieejami tūlīt pēc uzbrukuma. Šo iemeslu dēļ tiek uzskatīts, ka Direktīvas 24. panta 2. punkta transponēšana ir nepareiza.
 
Risinājuma apraksts
Ņemot vērā Eiropas Komisijas viedokli, projektā tiek iekļauta terorismā cietušās personas kā īpaši atbalstāmā personu grupa, nosakot, ka tās var saņemt pakalpojumu tik ilgi, cik tas nepieciešams, ja persona izteikusi vēlmi turpināt pakalpojuma saņemšanu un nepieciešamība turpināt pakalpojuma saņemšanu saskan pakalpojuma sniedzēja izvērtējumu. Vienlaikus projektā stiprināta pieeja, kurā terorismā cietušas personas pakalpojumu var saņemt nekavējoties.
Problēmas apraksts
Saņemts pa.alpojuma sniedzēja priekšlikums mainīt MK noteikumu Nr.790 iekļauto jēdziena "tuvinieks" izpratni.
Risinājuma apraksts
Ar jēdzienu tuvinieks šo noteikumu kontekstā tiek saprasti laulātie vai bijušie laulātie; personas, starp kurām pastāv bērnu un vecāku attiecības, pastāv vai ir pastāvējušas aizbildnības vai citas ārpusģimenes aprūpes attiecības; personas, starp kurām pastāv radniecības vai svainības attiecības; personas, kas dzīvo vai dzīvojušas vienā mājsaimniecībā; personas, kurām ir vai ir gaidāms kopīgs bērns, neatkarīgi no tā, vai šīs personas kādreiz bijušas laulībā vai kādreiz dzīvojušas kopā; personas, starp kurām pastāv vai ir pastāvējušas tuvas personiskās vai intīmas attiecības.
Problēmas apraksts
Pakalpojuma sniedzēji saskaras ar problēmu, ka vardarbības gadījumi tiek risināti nekoordinēti, nerisinot situāciju ģimenē kopumā. Projektā iekļauta norma par starpinstitūciju sanāksmes izveidi (nepieciešamības gadījumā) un pakalpojumu plānošanu visai ģimenei kompleksi, gadījumā, ja vardarbība konstatēta ģimenē.
Risinājuma apraksts
-
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Vardarbībā cietušas personas
Ietekmes apraksts
Tiek pilnveidoti atbalsta pasākumi vardarbībā cietušām perosnām.
Juridiskās personas
  • pašvaldību sociālie dienesti
Ietekmes apraksts
Paplašinoties atbalsta pasākumiem būs nepieciešama lielāka iesaiste vardarbībā cietušu personu izvērtēšanā un atbalsta pakalpojumu organiziēšanā.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2022
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2023
2024
2025
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
1 133 935
0
1 133 935
0
1 133 935
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
1 133 935
0
1 133 935
0
1 133 935
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
1 133 935
0
1 133 935
503 014
1 133 935
426 784
426 784
2.1. valsts pamatbudžets
1 133 935
0
1 133 935
503 014
1 133 935
426 784
426 784
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
-503 014
0
-426 784
-426 784
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
-503 014
0
-426 784
-426 784
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
-503 014
-426 784
-426 784
5.1. valsts pamatbudžets
0
-503 014
-426 784
-426 784
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Projekts paredz pilngadīgām personām, kas cietušas no vardarbības:
1.    nodrošināt valsts apmaksātu pakalpojumu, kas pielāgots (mentors, tulks u.c. speciālisti) ārzemniekiem (saskaņā ar grozījumiem Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likumā. SPSPL 3.panta 8.daļa);
2.    nodrošināt valsts apmaksātu pakalpojumu, kas pielāgots terorismā cietušām personām (atbilstoši  uzdevumam Pārkāpumu procedūras ietvaros (2021. gada 12. novembrī ESTAPIKS tika reģistrēts jauns Eiropas Komisijas Formālais paziņojums pārkāpuma procedūras lietā Nr. 2021/2155 pret Latvijas Republiku saistībā ar Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvas (ES) 2017/541 (2017. gada 15. marts) par terorisma apkarošanu un ar ko aizstāj Padomes Pamatlēmumu 2002/475/TI un groza Padomes Lēmumu 2005/671/TI ) nepieciešams pilnveidot tiesisko regulējumu);
3.    nepieciešams ieviest krīzes dzīvokļu pakalpojumu dzīvesvietā personām, kurām nav nepieciešama izmitināšana krīzes centrā;
4.    vienlaikus nepieciešams pilnveidos pakalpojums personām, kam esošais pakalpojuma apjoms ir nepietiekams (dzīvības apdraudējums u.c.), ja pakalpojuma sniedzējs identificējis tādu nepieciešamību.

Papildu nepieciešamais finansējums 2023. gadā un turpmāk ik gadu apakšprogrammā 05.01.00. „Sociālās rehabilitācijas valsts programmas” :
1.  46 181 euro;
2. 11 693 euro;
3. 309 240 euro;
4. 59 670 euro.
KOPĀ 426 784 euro.


Kā arī papildus nepieciešams finansējums 2023. gadā apakšprogrammā 97.02.00 "Nozares centralizēto funkciju izpilde". Finansējums  informācijas sistēmu SOPA un SPOLIS. Papildu finansējums  nepieciešams informācijas sistēmas SOPA un SPOLIS (tiek ievadīta informācija par pakalpojuma saņēmējiem, gatavotas atskaites un tiek nodrošināta informācijas uzkrāšana par pakalpojuma finansējuma un rezultatīvajiem rādītājiem) pakalpojumu moduļa pilnveidošanai atbilstoši izmaiņām pakalpojuma saturā. Minētā moduļa izstrādes darbietilpība ir novērtēta indikatīvi ar 1 800 cilvēkstundām jeb 76 230 euro ar PVN. Aprēķins: 1 800cst*35.00 euro (zemākā 1cst izstrādes cena attiecīgajā EIS pozīcijā)*1,21 (PVN) = 76 230 euro.

Kopā papildus nepieciešamais finansējums 2023. gadā 503 014 euro, t.sk.:
LM budžeta apakšprogrammā 05.01.00. „Sociālās rehabilitācijas valsts programmas” 426 784 euro;
LM budžeta apakšprogrammā 97.02.00 "Nozares centralizēto funkciju izpilde" 76 230 euro.

Kopā papildus nepieciešamais finansējums 2024. gadā un turpmāk ik gadu 426 784 euro, t.sk.:
LM budžeta apakšprogrammā 05.01.00. „Sociālās rehabilitācijas valsts programmas” 426 784 euro.



 
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
nav
Cita informācija
Jautājums par papildus nepieciešamā finansējuma piešķiršanu LM 2023.gadam 503 014 euro apmērā un 2024.gadam (un turpmāk ik gadu) 426 784 euro apmērā izskatāms Ministru kabinetā likumprojekta "Par valsts budžetu 2023. gadam" un likumprojekta "Par vidēja termiņa budžeta ietvaru 2023., 2024. un 2025. gadam" sagatavošanas un izskatīšanas procesā kopā ar visu ministriju un citu centrālo valsts iestāžu iesniegtajiem prioritāro pasākumu pieteikumiem atbilstoši valsts budžeta finansiālajām iespējām.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Konsultācijas ar pakalpojuma sniedžjeiem un pašvaldību sociālajiem dienestiem

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Labklājības ministrija
  • pašvaldību sociālie dienesti

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Mērķa grupai atbilstoši kritērijiem tiks specififizēts atbalsta apjoms
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Atskaitīšanās par pakalpojumu sniegšanu (izmaiņas) tiks iekļautas sistēmā SPOLIS
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Palielināts atbalsta apjoms vardarbībā cietušām personām

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi