24-TA-2605: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par Juri Dambi" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Projekts sagatavots, pamatojoties uz Valsts civildienesta likuma 41. panta pirmās daļas 1. punkta "f" apakšpunktu un 41. panta septīto daļu.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Projekts paredz atbilstoši Valsts civildienesta likumam 41. panta septītajai daļai pieņemt Ministru kabineta lēmumu par Nacionālās kultūras mantojuma pārvaldes vadītāja atbrīvošanu no amata, sasniedzot valsts noteikto pensijas vecumu.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
1) ar Latvijas PSR Valsts kultūras komitejas 1988. gada 30. septembra pavēli Nr. K-34 "Par J. Dambja nozīmēšanu par inspekcijas priekšnieku" no 1988. gada 1. oktobra Juris Dambis iecelts Valsts vēstures un kultūras pieminekļu aizsardzības inspekcijas (šobrīd Nacionālās kultūras mantojuma pārvaldes) priekšnieka amatā;
2) ar Kultūras ministrijas 1994. gada 1. novembra pavēli Nr. K-194 "Par kadriem" no 1994. gada 1. novembra J. Dambis iecelts Valsts kultūras pieminekļu aizsardzības inspekcijas (šobrīd Nacionālās kultūras mantojuma pārvaldes) priekšnieka amatā;
3) ar Kultūras ministrijas 1994. gada 30. decembra pavēli Nr. K-240 "Par ierēdņa kandidāta statusa piešķiršanu" no 1995. gada 2. janvāra J. Dambis iecelts Valsts kultūras pieminekļu aizsardzības inspekcijas (šobrīd Nacionālās kultūras mantojuma pārvaldes) vadītāja amatā valsts civildienesta ierēdņa kandidāta statusā uz nenoteiktu laiku;
4) ar Kultūras ministrijas 2005. gada 10. oktobra rīkojumu Nr. P-418 "Par J. Dambi" J. Dambim pagarināts amatā atrašanās termiņš līdz 2010. gada 31. decembrim;
5) ar Kultūras ministrijas 2010. gada 15. februāra rīkojumu Nr. 02.6-1P-72 "Par J. Dambi" J. Dambim pagarināts amatā atrašanās termiņš;
6) ar Kultūras ministrijas 2015. gada 9. novembra rīkojumu Nr. 5.2-2-456 "Par J. Dambi" J. Dambim pagarināts amatā atrašanās termiņš līdz 2020. gada 8. novembrim;
7) ņemot vērā, ka J. Dambis atbilstoši likuma "Par valsts pensijām" 11. panta pirmajai daļai un pārejas noteikumu 8.1 punktam sasniedza valsts noteikto pensijas vecumu, ar Kultūras ministrijas 2020. gada 6. novembra rīkojumu Nr. 2.3-2-65 "Par valsts civildienesta termiņa pagarināšanu J. Dambim", pamatojoties uz Valsts civildienesta likuma 41. panta otro daļu, nolemts atstāt J. Dambi Nacionālās kultūras mantojuma pārvaldes vadītāja amatā un J. Dambim pagarināts amatā atrašanās termiņš līdz 2022. gada 8. novembrim;
8) ar Kultūras ministrijas 2022. gada 16. septembra rīkojumu Nr. 2.3-2-76 "Par valsts civildienesta termiņa pagarināšanu J. Dambim", pamatojoties uz Valsts civildienesta likuma 41. panta otro daļu, J. Dambim atkārtoti pagarināts amatā atrašanās termiņš līdz 2024. gada 8. novembrim;
9) ar Kultūras ministrijas 2024. gada 23. aprīļa vēstuli Nr. 2.3-20/528 "Par valsts civildienesta attiecību izbeigšanu", pamatojoties uz Valsts civildienesta likuma 41. panta trešo daļu, ņemot vērā Kultūras ministrijas 2022. gada 16. septembra rīkojumu Nr. 2.3-2-76 "Par valsts civildienesta termiņa pagarināšanu J. Dambim", J. Dambis tika informēts par valsts civildienesta attiecību izbeigšanu 2024. gada 8. novembrī.
2) ar Kultūras ministrijas 1994. gada 1. novembra pavēli Nr. K-194 "Par kadriem" no 1994. gada 1. novembra J. Dambis iecelts Valsts kultūras pieminekļu aizsardzības inspekcijas (šobrīd Nacionālās kultūras mantojuma pārvaldes) priekšnieka amatā;
3) ar Kultūras ministrijas 1994. gada 30. decembra pavēli Nr. K-240 "Par ierēdņa kandidāta statusa piešķiršanu" no 1995. gada 2. janvāra J. Dambis iecelts Valsts kultūras pieminekļu aizsardzības inspekcijas (šobrīd Nacionālās kultūras mantojuma pārvaldes) vadītāja amatā valsts civildienesta ierēdņa kandidāta statusā uz nenoteiktu laiku;
4) ar Kultūras ministrijas 2005. gada 10. oktobra rīkojumu Nr. P-418 "Par J. Dambi" J. Dambim pagarināts amatā atrašanās termiņš līdz 2010. gada 31. decembrim;
5) ar Kultūras ministrijas 2010. gada 15. februāra rīkojumu Nr. 02.6-1P-72 "Par J. Dambi" J. Dambim pagarināts amatā atrašanās termiņš;
6) ar Kultūras ministrijas 2015. gada 9. novembra rīkojumu Nr. 5.2-2-456 "Par J. Dambi" J. Dambim pagarināts amatā atrašanās termiņš līdz 2020. gada 8. novembrim;
7) ņemot vērā, ka J. Dambis atbilstoši likuma "Par valsts pensijām" 11. panta pirmajai daļai un pārejas noteikumu 8.1 punktam sasniedza valsts noteikto pensijas vecumu, ar Kultūras ministrijas 2020. gada 6. novembra rīkojumu Nr. 2.3-2-65 "Par valsts civildienesta termiņa pagarināšanu J. Dambim", pamatojoties uz Valsts civildienesta likuma 41. panta otro daļu, nolemts atstāt J. Dambi Nacionālās kultūras mantojuma pārvaldes vadītāja amatā un J. Dambim pagarināts amatā atrašanās termiņš līdz 2022. gada 8. novembrim;
8) ar Kultūras ministrijas 2022. gada 16. septembra rīkojumu Nr. 2.3-2-76 "Par valsts civildienesta termiņa pagarināšanu J. Dambim", pamatojoties uz Valsts civildienesta likuma 41. panta otro daļu, J. Dambim atkārtoti pagarināts amatā atrašanās termiņš līdz 2024. gada 8. novembrim;
9) ar Kultūras ministrijas 2024. gada 23. aprīļa vēstuli Nr. 2.3-20/528 "Par valsts civildienesta attiecību izbeigšanu", pamatojoties uz Valsts civildienesta likuma 41. panta trešo daļu, ņemot vērā Kultūras ministrijas 2022. gada 16. septembra rīkojumu Nr. 2.3-2-76 "Par valsts civildienesta termiņa pagarināšanu J. Dambim", J. Dambis tika informēts par valsts civildienesta attiecību izbeigšanu 2024. gada 8. novembrī.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Saskaņā ar Valsts civildienesta likuma 41. panta septīto daļu lēmumu par pārraudzības iestādes vadītāja atbrīvošanu no amata kultūras ministrs pieņem, pamatojoties uz Ministru kabineta lēmumu. Saskaņā ar Ministru kabineta 2004. gada 9. novembra noteikumu Nr. 916 "Nacionālā kultūras mantojuma pārvaldes nolikums" 1. punktu Nacionālā kultūras mantojuma pārvalde ir Kultūras ministrijas pārraudzībā esoša tiešās pārvaldes iestāde, kas īsteno valsts politiku kultūras pieminekļu aizsardzības jomā.
Risinājuma apraksts
Saskaņā ar Valsts civildienesta likuma 41. panta pirmās daļas 1. punkta "f" apakšpunktu valsts civildienesta attiecības izbeidzas, sasniedzot valsts noteikto pensijas vecumu. J. Dambis ir sasniedzis valsts noteikto pensijas vecumu, bet ar Kultūras ministrijas 2020. gada 6. novembra rīkojumu Nr. 2.3-2-65 "Par valsts civildienesta termiņa pagarināšanu J. Dambim", pamatojoties uz Valsts civildienesta likuma 41. panta otro daļu, nolemts atstāt J. Dambi Nacionālās kultūras mantojuma pārvaldes vadītāja amatā un J. Dambim tika pagarināts amatā atrašanās termiņš sākotnēji līdz 2022. gada 8. novembrim, un ar Kultūras ministrijas 2022. gada 16. septembra rīkojumu Nr. 2.3-2-76 "Par valsts civildienesta termiņa pagarināšanu J. Dambim" J. Dambim, pamatojoties uz Valsts civildienesta likuma 41. panta otro daļu, atkārtoti tika pagarināts amatā atrašanās termiņš līdz 2024. gada 8. novembrim.
Ņemot vērā minēto un ievērojot to, ka lēmumu par pārraudzības iestādes vadītāja atbrīvošanu no amata kultūras ministrs pieņem, pamatojoties uz Ministru kabineta lēmumu, lai ar 2024. gada 8. novembri izbeigtu valsts civildienesta attiecības ar Nacionālās kultūras mantojuma pārvaldes vadītāju Juri Dambi saskaņā ar Valsts civildienesta likuma 41. panta pirmās daļas 1. punkta "f" apakšpunktu, nepieciešams pieņemt Ministru kabineta lēmumu atbilstoši Valsts civildienesta likumam 41. panta septītajai daļai.
Ņemot vērā minēto un ievērojot to, ka lēmumu par pārraudzības iestādes vadītāja atbrīvošanu no amata kultūras ministrs pieņem, pamatojoties uz Ministru kabineta lēmumu, lai ar 2024. gada 8. novembri izbeigtu valsts civildienesta attiecības ar Nacionālās kultūras mantojuma pārvaldes vadītāju Juri Dambi saskaņā ar Valsts civildienesta likuma 41. panta pirmās daļas 1. punkta "f" apakšpunktu, nepieciešams pieņemt Ministru kabineta lēmumu atbilstoši Valsts civildienesta likumam 41. panta septītajai daļai.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
Projekts attiecas uz valsts civildienestu, kas tiešā veidā neskar sabiedrības intereses.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Kultūras ministrija
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi