23-TA-964: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2017. gada 19. septembra noteikumos Nr. 566 "Noteikumi par informācijas institūcijām un institūcijām, kas izsniedz ārvalstīs iegūtās profesionālās kvalifikācijas atzīšanas apliecības reglamentētajās profesijās"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Saskaņā ar Ministru kabineta 2003.gada 16.septembra noteikumu Nr.528 “Izglītības un zinātnes ministrijas nolikums" 5.17. apakšpunktu Izglītības un zinātnes ministrija koordinē profesionālo kvalifikāciju atzīšanu reglamentēto profesiju jomā.
Izpildot šo pienākumu, Izglītības un zinātnes ministrija iniciē noteikumu projektu.
Izpildot šo pienākumu, Izglītības un zinātnes ministrija iniciē noteikumu projektu.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Projekta mērķis ir pilnveidot un aktualizēt profesionālās kvalifikācijas atzīšanas procesu institucionālo pārvaldību, lai tā būtu atbilstoša attiecīgo nozaru profesionālās darbības reglamentācijas politikai un regulējumam, nosakot, ka profesionālā patentpilnvarnieka profesijā informācijas institūcija ir Patentu valde, bet atzīšanas institūcija māsas (vispārējās aprūpes māsa) profesijas, māsas profesijas specializācijās un ārsta palīga profesijā un ārsta palīga pamatspecialitātēs - Veselības inspekcija.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
2023. gada 11. aprīlī stājās spēkā "Grozījumi likumā "Par reglamentētajām profesijām un profesionālās kvalifikācijas atzīšanu"", kurā tika noteikts, ka profesionālās kvalifikācijas atzīšanai profesionālā patentpilnvarnieka profesijā tiks piemērota speciālā profesionālās kvalifikācijas atzīšanas sistēma. Noteikumu projekts paredz mazināt administratīvo slogu, nosakot, ka turpmāk gan informācijas iestādes funkcijas, gan profesionālās kvalifikācijas atzīšanu veic viena iestāde, proti, Patentu valde, ņemot vērā, ka atbilstoši likumam "Par reglamentētajām profesijām un profesionālās kvalifikācijas atzīšanu" (turpmāk - reglamentēto profesiju likums) un Rūpnieciskā īpašuma institūciju un procedūru likuma normām (turpmāk - rūpnieciskā īpašuma likums) Patentu valde ir atbildīga par profesionālās kvalifikācijas atzīšanu Eiropas Savienības un Eiropas Ekonomikas zonas dalībvalstu profesionālajiem patentpilnvarniekiem. Rūpnieciskā īpašuma likums 136. pantā nosaka skaidru procedūru, kā Eiropas Savienības un Eiropas Ekonomikas zonas dalībvalsts profesionālais patentpilnvarnieks var iegūt tiesības veikt profesionālo darbību Latvijā šajā profesijā: pretendenta iesniegumu (lūgumu) un tam pievienotos dokumentus izskata un lēmumu pieņem Patentu valde, un tam nav nepieciešama un lietderīga citu institūciju iesaiste.
Saskaņā ar Ministru kabineta 2019. gada 19. februāra noteikumiem Nr. 77 "Grozījumi Ministru kabineta 2016. gada 20. decembra noteikumos Nr. 827 "Kārtība, kādā atzīst profesionālo kvalifikāciju pastāvīgai profesionālajai darbībai Latvijas Republikā"" iesniegumu ārvalstīs iegūtas profesionālās kvalifikācijas atzīšanai Latvijā reglamentētajā profesijā pretendents iesniedz informācijas institūcijā, kas profesionālā patentpilnvarnieka profesijā saskaņā ar Ministru kabineta 2017. gada 19. septembra noteikumi Nr. 566 "Noteikumi par informācijas institūcijām un institūcijām, kas izsniedz ārvalstīs iegūtās profesionālās kvalifikācijas atzīšanas apliecības reglamentētajās profesijās" (turpmāk – noteikumi Nr. 566) ir Akadēmiskās informācijas centrs, kurš pēc sākotnējās izvērtēšanas pretendenta iesniegumu nodod atzīšanas institūcijai, t.i., Patentu valdei.
Tiesiskais regulējums ir mainījies māsas (vispārējās aprūpes māsa) profesijā, jo saskaņā ar likumu "Grozījumi Ārstniecības likumā", kas pieņemti 2022.gada 13. janvārī, no 2022. gada 25. janvāra māsas profesijas specialitātēs nepiemēro sertifikāciju un Latvijas Māsu asociācija neveic sertificējošās institūcijas funkciju māsas (vispārējās aprūpes māsas) profesijas specialitātēs: māsa (vispārējās aprūpes māsa) bērnu aprūpē, māsa (vispārējās aprūpes māsa) anestēzijā un intensīvajā aprūpē, māsa (vispārējās aprūpes māsa) perioperatīvajā aprūpē un māsa (vispārējās aprūpes māsa) psihiatrijā un narkoloģijā.
Noteikumos Nr. 566 nav noteikta institūcija, kas izsniedz profesionālās kvalifikācijas atzīšanas apliecības ārsta palīga (feldšera) pamatspecialitātes: neatliekamās medicīnas ārsta palīgs (feldšeris) un ambulatorā dienesta ārsta palīgs.
Noteikumu Nr. 566 6.punktā ir noteikts, ka Latvijas Māsu asociācija ir institūcija, kas izsniedz ārvalstīs iegūtās profesionālās kvalifikācijas atzīšanas apliecības reglamentētajās profesijās (turpmāk - atzīšanas institūcija) reglamentētajā profesijā zobārstniecības māsa. Profesija zobārstniecības māsa no reglamentēto profesiju likuma tika izslēgta ar šī likuma grozījumiem, kas pieņemti 2020.gada 10.septembrī.
Saskaņā ar Ministru kabineta 2019. gada 19. februāra noteikumiem Nr. 77 "Grozījumi Ministru kabineta 2016. gada 20. decembra noteikumos Nr. 827 "Kārtība, kādā atzīst profesionālo kvalifikāciju pastāvīgai profesionālajai darbībai Latvijas Republikā"" iesniegumu ārvalstīs iegūtas profesionālās kvalifikācijas atzīšanai Latvijā reglamentētajā profesijā pretendents iesniedz informācijas institūcijā, kas profesionālā patentpilnvarnieka profesijā saskaņā ar Ministru kabineta 2017. gada 19. septembra noteikumi Nr. 566 "Noteikumi par informācijas institūcijām un institūcijām, kas izsniedz ārvalstīs iegūtās profesionālās kvalifikācijas atzīšanas apliecības reglamentētajās profesijās" (turpmāk – noteikumi Nr. 566) ir Akadēmiskās informācijas centrs, kurš pēc sākotnējās izvērtēšanas pretendenta iesniegumu nodod atzīšanas institūcijai, t.i., Patentu valdei.
Tiesiskais regulējums ir mainījies māsas (vispārējās aprūpes māsa) profesijā, jo saskaņā ar likumu "Grozījumi Ārstniecības likumā", kas pieņemti 2022.gada 13. janvārī, no 2022. gada 25. janvāra māsas profesijas specialitātēs nepiemēro sertifikāciju un Latvijas Māsu asociācija neveic sertificējošās institūcijas funkciju māsas (vispārējās aprūpes māsas) profesijas specialitātēs: māsa (vispārējās aprūpes māsa) bērnu aprūpē, māsa (vispārējās aprūpes māsa) anestēzijā un intensīvajā aprūpē, māsa (vispārējās aprūpes māsa) perioperatīvajā aprūpē un māsa (vispārējās aprūpes māsa) psihiatrijā un narkoloģijā.
Noteikumos Nr. 566 nav noteikta institūcija, kas izsniedz profesionālās kvalifikācijas atzīšanas apliecības ārsta palīga (feldšera) pamatspecialitātes: neatliekamās medicīnas ārsta palīgs (feldšeris) un ambulatorā dienesta ārsta palīgs.
Noteikumu Nr. 566 6.punktā ir noteikts, ka Latvijas Māsu asociācija ir institūcija, kas izsniedz ārvalstīs iegūtās profesionālās kvalifikācijas atzīšanas apliecības reglamentētajās profesijās (turpmāk - atzīšanas institūcija) reglamentētajā profesijā zobārstniecības māsa. Profesija zobārstniecības māsa no reglamentēto profesiju likuma tika izslēgta ar šī likuma grozījumiem, kas pieņemti 2020.gada 10.septembrī.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Pašreizējais regulējums, saskaņā ar kuru Eiropas Savienības un Eiropas Ekonomikas zonas dalībvalstī iegūtas profesionālās kvalifikācijas patentpilnvarnieka profesijā atzīšanas pretendenta iesnieguma izskatīšanā ir iesaistīts gan Akadēmiskās informācijas centrs (kā informācijas institūcija), gan Patentu valde (kā atzīšanas institūcija), ir uzskatāms par neracionālu un tādu, kas rada lieku administratīvo slogu gan pretendentam, gan iesaistītajām institūcijām.
Risinājuma apraksts
Lai mazinātu administratīvo slogu un nodrošinātu racionālu un savstarpēji atbilstošu regulējumu starp normatīvajiem aktiem, kas nosaka Eiropas Savienības un Eiropas Ekonomikas zonas dalībvalsts profesionālo patentpilnvarnieku darbību Latvijā un profesionālās kvalifikācijas atzīšanu, ir pamatoti veikt grozījumus noteikumos Nr. 566 un noteikt, ka informācijas institūcija profesionālā patentpilnvarnieka profesijā ir Patentu valde.
Problēmas apraksts
Noteikumos Nr. 566 nav noteikta atzīšanas institūcija māsas (vispārējās aprūpes māsa) profesijas specialitāšu (kas saskaņā ar Ministru kabineta 2006.gada 6.jūnija noteikumiem Nr.460 „Noteikumi par specialitāšu, apakšspecialitāšu un papildspecialitāšu sarakstu reglamentētajām profesijām” ir šādas: anestēzijā un intensīvajā aprūpē, bērnu aprūpē, psihiatrijā un narkoloģijā, perioperatīvajā aprūpē) profesionālās kvalifikācijas atzīšanai.
Noteikumu Nr. 566 6.punktā ir noteikts, ka Latvijas Māsu asociācija ir atzīšanas institūcija reglamentētajā profesijā zobārstniecības māsa. Profesija zobārstniecības māsa no reglamentēto profesiju likuma tika izslēgta ar šī likuma grozījumiem, kas pieņemti 2020.gada 10.septembrī.
Noteikumos Nr. 566 nav noteikta atzīšanas institūcija ārsta palīga (feldšera) pamatspecialitātes: neatliekamās medicīnas ārsta palīgs (feldšeris) un ambulatorā dienesta ārsta palīgs.
Tas var radīt neskaidrības un grūtības profesionālās kvalifikācijas atzīšanas pretendentiem un šajā procesā iesaistītajām institūcijām.
Līdz ar to pašreizējais noteikumos Nr. 566 noteiktais regulējums, kas nosaka Latvijas Māsu asociācijas pienākumus māsas (vispārējās aprūpes māsa) profesijas specialitāšu un zobārstniecības māsas profesionālās kvalifikācijas atzīšanu, neatbilst reglamentēto profesiju likumam un ir zaudējis aktualitāti.
Noteikumu Nr. 566 6.punktā ir noteikts, ka Latvijas Māsu asociācija ir atzīšanas institūcija reglamentētajā profesijā zobārstniecības māsa. Profesija zobārstniecības māsa no reglamentēto profesiju likuma tika izslēgta ar šī likuma grozījumiem, kas pieņemti 2020.gada 10.septembrī.
Noteikumos Nr. 566 nav noteikta atzīšanas institūcija ārsta palīga (feldšera) pamatspecialitātes: neatliekamās medicīnas ārsta palīgs (feldšeris) un ambulatorā dienesta ārsta palīgs.
Tas var radīt neskaidrības un grūtības profesionālās kvalifikācijas atzīšanas pretendentiem un šajā procesā iesaistītajām institūcijām.
Līdz ar to pašreizējais noteikumos Nr. 566 noteiktais regulējums, kas nosaka Latvijas Māsu asociācijas pienākumus māsas (vispārējās aprūpes māsa) profesijas specialitāšu un zobārstniecības māsas profesionālās kvalifikācijas atzīšanu, neatbilst reglamentēto profesiju likumam un ir zaudējis aktualitāti.
Risinājuma apraksts
Saskaņā ar Veselības ministrijas priekšlikumu un šī noteikumu projekta 08.06.2023. atzinumā sniegto informāciju noteikumu projekts paredz par atzīšanas institūciju māsas (vispārējās aprūpes māsa) profesijā un māsas (vispārējās aprūpes māsas) specializācijās (pamatspecialitātēs), kā arī ārsta palīga (feldšera) pamatspecialitātes: neatliekamās medicīnas ārsta palīgs (feldšeris) un ambulatorā dienesta ārsta palīgs noteikt Veselības inspekciju, kā arī noteikt Latvijas Māsu asociāciju par atzīšanas institūciju reglamentētajās profesijās vecmāte un zobu higiēnists. Turklāt ārsta palīga (feldšera) pamatspecialitātes: neatliekamās medicīnas ārsta palīgs (feldšeris) un ambulatorā dienesta ārsta palīgs kā atzīšanas institūciju noteikt Latvijas Ārstniecības personu profesionālo organizāciju savienību.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
Sabiedriskā apspriešana nav nepieciešama, jo noteikumu projekts neskar sabiedrības intereses saņemt profesionālās kvalifikācijas atzīšanas pakalpojumus.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Patentu valde
- Akadēmiskās informācijas centrs
- Veselības inspekcija
- Latvijas Māsu asociācija
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Jā
Akadēmiskās informācijas centram nebūs jāvērtē profesionālās kvalifikācijas atzīšanas pretendentu iesniegumi. Latvijas Māsu asociācijā nebūs jāvērtē profesionālās kvlaifikācijas atzīšans iesniegumi māsas (vispārējās aprūpes māsas) profesijas pamatspecialitātēs. Veselības inspekcija izskatīs ārvalstīs iegūtas profesionālās kvalifikācijas atzīšanas pretendentu iesniegumus māsas (vispārējās aprūpes māsas) profesijas specializācijās un pozitīva lēmuma gadījumā šīs personas varēs iekļaut veselības inspekcijas uzturētajā Ārstniecības personu un ārstniecības atbalsta personu reģistrā. Turklāt Latvijas Ārstniecības personu profesionālo organizāciju savienība izskatīs ārvalstīs iegūtas profesionālās kvalifikācijas atzīšanas pretendentu iesniegumus ārsta palīga profesijas pamatspecialitātēs.
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
Noteikumu projektā paredzētais neradīs administratīvā sloga izmaiņas Patentu valdei, jo tās pienākumi Eiropas Savienības un Eiropas Ekonomiskās zonas profesionālo patentpilnvarnieku profesionālās kvalifikācijas atzīšanā būs tie paši, kas noteikti rūpnieciskā īpašuma likumā. Jau šobrīd saskaņā ar rūpnieciskā īpašuma likuma 136.pantā noteikto Patentu valde pieņem ārvalstu profesionālo patentpilnvarnieku iesniegumus ar pievienotajiem dokumentiem, tos izvērtē.
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi