Anotācija (ex-ante)

PAZIŅOJUMS:
LVRTC informē, ka 27. aprīlī plkst. 00.00 (naktī no 26. uz 27. aprīli) uzsāks eParaksta sistēmu migrāciju uz jaunu tehnoloģisko platformu un tā ilgs aptuveni diennakti. Līdz ar pāreju uz jaunu tehnoloģisko platformu, eParaksta lietotājiem 27. aprīlī būs ierobežota eParaksta rīku darbība, bet pēc darbības atsākšanas visiem eParaksts mobile lietotājiem būs jāizveido jauna eParaksta parole. Tā kā darbu laikā nebūs pieejami eParaksta pakalpojumi, aicinām ieplānot veikt darbības sistēmās un dokumentu parakstīšanu savlaicīgi, jo 27. aprīlī organizācijas sistēmās e-Identitātes apliecināšana un parakstīšana nebūs iespējama. Vairāk informācijas eparaksts.lv portālā.
22-TA-2224: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2017. gada 10. oktobra noteikumos Nr. 621 "Noteikumi par augļu un dārzeņu ražotāju organizācijām"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
ES dokuments
Apraksts
No 2023. gada 1. janvāra stāsies spēkā jaunais regulējums, kas paredz atbalstu augļu un dārzeņu ražotāju organizācijām ietvert Kopējās lauksaimniecības politikas Stratēģiskajā plānā (turpmāk – KLP SP). Latvijā pašlaik darbojas piecas atzītas ražotāju organizācijas (turpmāk – RO). Vienai no tām apstiprinātā darbības programma beigsies 2023. gada 31. decembrī, bet pārējām četrām – 2022. gada 31. decembrī. Lai nodrošinātu pāreju uz jauno KLP SP, kā arī precizētu esošos atbalsta nosacījumus, ir jāizdara grozījumi esošajos Ministru kabineta 2017. gada 10. oktobra noteikumos Nr. 621 "Noteikumi par augļu un dārzeņu ražotāju organizācijām".

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Projekta mērķis ir precizēt atbalsta nosacījumus augļu un dārzeņu RO, kā arī nodrošināt pāreju uz jauno KLP SP.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Latvijā pašlaik ir atzītas piecas augļu un dārzeņu ražotāju organizācijas, kas īsteno darbības programmas un saņem atbalstu no Eiropas Lauksaimniecības Garantiju fonda (turpmāk – ELGF). Tās apvieno 54 biedrus un par saņemto atbalstu īsteno investīcijas un darbības saistībā ar ražošanas plānošanu, attiecināmo produktu kvalitātes uzlabošanu un vides aizsardzību. Augļu un dārzeņu RO saražotās produkcijas tirgus daļa 2021. gadā veidoja 35,27 % no kopējā valstī saražotā augļu un dārzeņu apjoma.

No 2023. gada 1. janvāra stāsies spēkā jaunais regulējums, kas paredz atbalstu augļu un dārzeņu RO ietvert KLP SP saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 2. decembra Regulu (ES) 2021/2115, ar ko izveido noteikumus par atbalstu stratēģiskajiem plāniem, kuri dalībvalstīm jāizstrādā saskaņā ar kopējo lauksaimniecības politiku (KLP stratēģiskie plāni) un kurus finansē no Eiropas Lauksaimniecības garantiju fonda (ELGF) un no Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai (ELFLA), un ar ko atceļ Regulas (ES) Nr. 1305/2013 un (ES) Nr. 1307/2013 (turpmāk – regula 2021/2115). Patlaban Latvijas KLP SP tiek saskaņots ar Eiropas Komisiju (turpmāk – EK) un notiek darbs pie nacionālo tiesību aktu izstrādes, lai ieviestu jaunos nosacījumus. RO ir iespēja izvēlēties īstenot savas darbības programmas
1) pēc līdzšinējās kārtības jeb pēc Tirgus kopējās organizācijas regulējuma saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2013. gada 17. decembra Regulu (ES) Nr. 1308/2013, ar ko izveido lauksaimniecības produktu tirgu kopīgu organizāciju un atceļ Padomes Regulas (EEK) Nr. 922/72, (EEK) 234/79, (EK) Nr. 1037/2001 un (EK) Nr. 1234/2007 (turpmāk – regula Nr. 1308/2013);
2) pēc KLP SP saskaņā ar regulu 2021/2115.
Vienai no RO tās apstiprinātās darbības programma beigsies 2023. gada 31. decembrī, bet pārējām četrām – 2022. gada 31. decembrī. Tādējādi ir jānodrošina normatīvā bāze situācijai, ja RO izvēlas savas darbības programmas īstenot pēc līdzšinējās kārtības.

Jāņem vērā Krievijas un Ukrainas kara ietekme uz nozari, tam sākoties neilgi pēc Covid-19 pandēmijas izplatības krīzes, jo ir traucēta lauksaimniecības un pārtikas ražošanas resursu piegāde gan Latvijai, gan pārējai Eiropas Savienībai. Tādējādi lauksaimniekiem augļkopības un dārzeņkopības nozarē ir apgrūtināta piekļuve un būtiski palielinājušās cenas tādiem resursiem kā dīzeļdegviela, elektroenerģija, kurināmais un minerālmēslojums. Ne tikai Latvijas, bet arī pārējo Eiropas Savienības valstu lauksaimnieki pašlaik saskaras ar nopietnām finansiālām grūtībām un naudas plūsmas problēmām, un tas atstāj ietekmi uz atbalsta shēmas ražotāju organizācijām augļkopības un dārzeņkopības nozarē īstenošanu.
Lai pielāgotu augļu un dārzeņu RO darbību Covid-19 un Krievijas un Ukrainas kara radīto seku mazināšanai, kā arī veicinātu ražošanu un sniegtu ieguldījumu pārtikas nodrošināšanā, jāpārskata darbības fonda maksimālo attiecināmo izmaksu apmērs.

Tāpat ir jāprecizē atsevišķi nosacījumi attiecībā uz darbības programmām un to grozījumiem, kā arī jāpilnveido atbalsta pasākumu nosacījumi.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Pašlaik Latvijas KLP SP tiek saskaņots ar EK un notiek darbs pie nacionālo tiesību aktu izstrādes, lai ieviestu jaunos nosacījumus saskaņā ar regulu 2021/2115. Tiek plānots, ka Latvijas KLP SP tiks apstiprināts 2022. gada nogalē, tāpēc arī nacionālo tiesību aktu, kas ieviesīs KLP SP nosacījumus, tostarp atbalsta nosacījumus RO, plānots apstiprināt 2022. gada nogalē. Tajā pašā laikā ES regulējums paredz pārejas periodu, lai augļu un dārzeņu RO, kuru darbības programmas beigu termiņš ir pēc 2022. gada 31. decembra vai kuru darbība beidzas 2022. gada 31. decembrī, varētu turpināt darboties arī pēc 2023. gada 1. janvāra līdzšinējā kārtībā saskaņā ar regulu Nr. 1308/2013.

1. RO, kuras darbības programma turpinās pēc 2022. gada 31. decembra, saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 2. decembra Regulas (ES) 2021/2117, ar kuru groza Regulas (ES) Nr. 1308/2013, ar ko izveido lauksaimniecības produktu tirgu kopīgu organizāciju, (ES) Nr. 1151/2012 par lauksaimniecības produktu un pārtikas produktu kvalitātes shēmām, (ES) Nr. 251/2014 par aromatizētu vīna produktu definīciju, aprakstu, noformējumu, marķējumu un ģeogrāfiskās izcelsmes norāžu aizsardzību un (ES) Nr. 228/2013, ar ko ievieš īpašus pasākumus lauksaimniecības jomā attālākajiem Eiropas Savienības reģioniem, (turpmāk – regula 2021/2117) 5. panta 6. punktu līdz 2022. gada 15. septembrim ir jāpaziņo Lauku atbalsta dienestam (turpmāk – LAD), vai
a) tā turpinās savu darbības programmu līdzšinējā kārtībā (saskaņā ar regulu Nr. 1308/2013) līdz darbības programmas beigām,
b) grozīs darbības programmu saskaņā ar KLP SP (regulu 2021/2115),
c) darbības programma tik izbeigta 2022. gada 31. decembrī un tās vietā būs jauna darbības programma saskaņā ar KLP SP (regulu 2021/2115).
Ja šāds pieprasījumu līdz 2022. gada 15. septembrim netiek iesniegts, RO darbības programmas, kas bija apstiprinātas saskaņā ar regulu Nr. 1308/2013, beidzas 2022. gada 31. decembrī.

2. RO, kuru apstiprinātās darbības programmas beidzas 2022. gada 31. decembrī, saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2020. gada 23. decembra Regulas (ES) 2020/2220, ar ko nosaka dažus pārejas noteikumus atbalstam no Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai (ELFLA) un Eiropas Lauksaimniecības garantiju fonda (ELGF) 2021. un 2022. gadā un ar ko attiecībā uz līdzekļiem un piemērošanu 2021. un 2022. gadā groza Regulas (ES) Nr. 1305/2013, (ES) Nr. 1306/2013 un (ES) Nr. 1307/2013, un attiecībā uz līdzekļiem un šāda atbalsta sadalījumu 2021. un 2022. gadā groza Regulu (ES) Nr. 1308/2013, (turpmāk – regula 2020/2220) 10. panta 2. punktu var iesniegt jaunas darbības programmas, kuru maksimālais darbības ilgums ir trīs gadi. Šīs darbības programmas var izstrādāt un iesniegt līdzšinējā kārtībā (saskaņā ar regulu Nr. 1308/2013).

RO var izvēlēties savas darbības programmas īstenot saskaņā ar regulu 2021/2115. Tādējādi 2022. gada rudenī Zemkopības ministrija plāno izstrādāt un pieņemt normatīvos aktus par ražotāju organizāciju atzīšanas un atbalsta piešķiršanas kārtību. Lauksaimniecības un lauku attīstības likuma pārejas noteikumu 27. punkts (2022. gada 5. maija grozījumu redakcijā) paredz, ka jaunie nosacījumi ir jāizstrādā un jāpieņem līdz 2022. gada 31. decembrim.

Kā jau iepriekš tika norādīts, ES tiesību akti paredz iespēju augļu un dārzeņu RO izvēlēties savas darbības programmas turpināt īstenot vai iesniegt jaunas darbības programmas saskaņā ar patlaban spēkā esošajiem nosacījumiem. Tādējādi Zemkopības ministrija, izstrādājot un pieņemot normatīvos aktus par RO atzīšanas un atbalsta piešķiršanas kārtību, paredzēs pārejas noteikumus, ka augļu un dārzeņu RO, kas turpinās īstenot savas darbības programmas vai būs iesniegušas apstiprināšanai jaunas darbības programmas līdz 2022. gada 15. februārim uz periodu līdz trim gadiem, turpina darboties saskaņā ar Ministru kabineta 2017. gada 10. oktobra noteikumos Nr. 621 "Noteikumi par augļu un dārzeņu ražotāju organizācijām" līdz to darbības programmu beigām.
Risinājuma apraksts
Lai ieviestu ES tiesību aktos paredzētos pārejas nosacījumus attiecībā uz atzītām augļu un dārzeņu RO, noteikumu projekts paredz papildināt noteikumus ar 110. un 111. punktu, nosakot, ka
1) RO, kuras apstiprinātā darbības programma īstenošana turpinās pēc 2022. gada 31. decembra, līdz 2022. gada 15. septembrim dienestā iesniedz regulas 2021/2117 5. panta 6. punkta pirmajā daļā minēto informāciju. Ja informācija netiek iesniegta, RO darbības programma saskaņā ar regulas 2021/2117 5. panta 6. punkta otro daļu beidzas 2022. gada 31. decembrī;
2) RO, kuras apstiprinātās darbības programmas īstenošanas laiks beidzas 2022. gada 31. decembrī, ievērojot regulas Nr. 1308/2013 33. panta 1. punkta ceturto daļu, var iesniegt jaunu darbības programmu saskaņā ar patlaban spēkā esošajiem nosacījumiem.
Problēmas apraksts
Augļkopības un dārzeņkopības nozari ietekmē Krievijas izvērstais karš Ukrainā, kurš sākās neilgi pēc Covid-19 pandēmijas izplatības krīzes, jo ir traucēta lauksaimniecības un pārtikas ražošanas resursu piegāde gan Latvijai, gan pārējām ES valstīm. Tādējādi lauksaimniekiem augļkopības un dārzeņkopības nozarē ir apgrūtināta piekļuve un būtiski palielinājušās cenas tādiem resursiem kā dīzeļdegviela, elektroenerģija, kurināmais un minerālmēslojums. Ne tikai Latvijas, bet arī pārējo Eiropas Savienības valstu lauksaimnieki pašlaik saskaras ar nopietnām finansiālām grūtībām un naudas plūsmas problēmām, un tas atstāj ietekmi uz atbalsta shēmas ražotāju organizācijām augļkopības un dārzeņkopības nozarē īstenošanu.

Lai pielāgotu augļu un dārzeņu RO darbību Covid-19 un Krievijas un Ukrainas kara seku mazināšanai, kā arī veicinātu ražošanu un sniegtu ieguldījumu pārtikas nodrošināšanā, jāpārskata darbības fonda maksimālo attiecināmo izmaksu apmērs konkrētiem atbalsta pasākumiem.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projektā mainīts darbības fonda maksimālo attiecināmo izmaksu apmērs, noteikumu 25. punktā to nosakot maksimāli 90 procentu apmērā no darbības programmas kopējām izmaksām tiem pasākumiem, kuru mērķis ir ražošanas plānošana, attiecināmo produktu kvalitātes uzlabošana, attiecināmo produktu tirdzniecības uzlabošana, komercvērtības palielināšana un noieta veicināšana, kā arī darbībām vides jomā.
Problēmas apraksts
Ņemot vērā EK audita ziņojumus par citās valstīs īstenotiem auditiem un to rezultātiem, t.i., ka administrējošai iestādei saskaņā ar Komisijas 2017. gada 13. marta Īstenošanas regulas (ES) 2017/892, ar ko nosaka noteikumus par Eiropas Parlamenta un Padomes Regulas (ES) Nr. 1308/2013 piemērošanu attiecībā uz augļu un dārzeņu un pārstrādātu augļu un dārzeņu nozari, (turpmāk – regula 2017/892) 25. panta 1. punkta "c" un  "d" apakšpunktu ir jāpārliecinās arī par darbības programmā iekļauto darbību atbalsttiesīgumu un ierosināto izdevumu attiecināmību, un programmas saskanību un tehnisko kvalitāti, aplēšu un atbalsta plāna izsvērtību un īstenošanas plānošanu, tika secināts, ka trūkst informācijas par darbības programmā iekļauto pasākumu mērķiem, funkcijām, raksturojošiem parametriem, plānotajām izmaksām un to nozīmi attiecīgās RO darbības programmas kopējo mērķu sasniegšanā.

Lai LAD varētu veikt regulas 2017/892 25. panta 1. punkta "c" un "d" apakšpunktā noteiktās pārbaudes, izvērtējot RO iesniegtās darbības programmas, un lai LAD veiktās kontroles tiktu novērtētas kā pietiekamas, ir nepieciešams saņemt informāciju no RO par darbības programmā ietvertajiem pasākumiem. Ja informācija netiek iesniegta, tad nepieciešams paredzēt attiecīgas sankcijas, pretējā gadījumā RO var izvairīties no šāda veida pienākuma. 

Savukārt, pamatojoties uz Agroresursu un ekonomikas institūta pētījuma "Augļu un dārzeņu nozares ražotāju organizāciju ilgtspējas, ražošanas efektivitātes un tirgus varas stiprināšanas (2013.–2018. gads) izpēte" rezultātiem, tika secināts, ka:
1) RO darbības programmās nav atsauces uz regulas Nr. 1308/2013 152. panta 1. punkta "c" apakšpunktā noteiktajiem mērķiem;
2) saskaņā ar regulas 2017/892 4. panta 1. punkta "b" apakšpunktu RO darbības programmām netiek izvirzīti noteikti izmērāmi mērķrādītāji, kas ļautu uzraudzīt panākto progresu.

Noteikumu 19. punkts jau šobrīd nosaka, ka RO, atbilstoši regulas 2017/892 4. pantam un regulas 2017/891 30. panta 3. punktam un 31. pantam, kā arī regulas Nr.  1308/2013 33. pantam izstrādā darbības programmu (2. pielikums) un nosaka darbības programmas mērķus, taču netika izvirzīta prasība noteikt izmērāmus mērķrādītājus. Regulas 2017/892 4. panta 1. punkta "b" apakšpunkts nosaka, ka darbības programmās izklāsta gan darbības programmas mērķus, kā arī norāda izmērāmus mērķrādītājus, kas savukārt atvieglotu novērtēt darbības programmas īstenošanas progresu.

Ja attiecīgie mērķrādītāji netiek izpildīti, tad nepieciešams paredzēt attiecīgas soda sankcijas. Pretējā gadījumā RO nebūs intereses veicināt RO tālāku attīstību, lai stiprinātu ražotāju tirgus varu kopējā pārtikas piegādes ķēdē, un nodrošinātu saņemtā Eiropas Savienības finansējuma lietderīgumu.

Gadījumos, ja iesniedzot darbības programmu vai grozījumus tajā, RO nav pievienojusi detalizētu aprakstu par katru īstenojamo pasākumu un skaidrojumu par darbības programmā īstenojamo pasākumu saskanīgumu ar RO izvēlētajiem sasniedzamajiem mērķrādītājiem, arī šajā gadījumā jāparedz sankcijas. Šādas informācijas trūkums neļauj LAD pilnvērtīgi izvērtēt iesniegtās darbības programmas.
Risinājuma apraksts
Ar noteikumu projektu tiek ieviests jauns 25.1 punkts, kurā noteiktas papildu prasības attiecībā uz darbības programmu vai to grozījumu iesniegšanu.

Iesniedzot darbības programmu vai grozījumus tajā, RO saskaņā ar noteikumu 25.11. apakšpunktu pievieno detalizētu aprakstu par katru īstenojamo pasākumu (mērķis, funkcija, raksturojošie parametri, ieguldījums RO darbības programmas kopējo mērķu sasniegšanā, plānotās izmaksas un to atbilstība konkrētā pasākuma tirgus cenai). Tas LAD ļaus pārliecināties par darbības programmā iekļauto izmaksu pamatotību un izsvērtību, kā arī plānoto izdevumu attiecinātību.

Attiecīgi tiek papildināts noteikumu 10. pielikums, iekļaujot jaunu 15.1. apakšpunktu, kas paredz sankcijas par šo prasību neievērošanu. Ja, iesniedzot darbības programmu vai grozījumus tajā, RO nav pievienojusi detalizētu aprakstu par katru īstenojamo pasākumu, tad attiecīgās darbības programmas vai tās grozījumu apstiprinājumu atliek līdz nākamajam gadam, līdz ir sagatavota detalizēta informācija.

Ņemot vērā, ka RO veic grozījumus darbības programmās (saskaņā ar noteikumu projektu 2 reizes gadā – līdzšinējā prakse rāda, ka grozījumi darbības programmās parasti ir gada sākumā vai gada nogalē), tad nepieciešams, lai noteikumu 25.11. apakšpunkts un noteikumu 10. pielikuma 15. punkta 1. apakšpunkts  stātos spēkā jau ar noteikumu stāšanās spēkā brīdi. Tas ļaus novērst gadījumus, kad nepieciešamā informācija ļaunprātīgi netiek iesniegta. Jāatzīmē, ka 25.1. apakšpunkts un noteikumu 10. pielikuma 15. punkta 1. apakšpunktu var piemērot ar noteikumu stāšanās brīdi, jo RO nav nepieciešams papildus laiks, lai sagatavotos šādām pārmaiņām  un iesniegtu visu nepieciešamo informāciju, sagatavojot jaunās darbības programmas vai grozījumus esošajās darbības programmās.

Noteikumu projekts paredz, ka RO, īstenojot darbības programmu, izpilda ne tikai izvēlētos regulas Nr. 1308/2013 33. panta 1. punktā minētos mērķus, bet arī šīs regulas 152. panta 1. punkta "c" apakšpunktā minētos mērķus. Tādējādi ar noteikumu projektu tiek ieviests jauns 25.2 punkts un attiecīgi precizēts noteikumu 2. pielikums, iekļaujot jaunu C.4. sadaļu.
Lai izvērtētu darbības programmas mērķu sasniegšanu un panākto progresu, ar noteikumu projektu noteikumos tiek iekļauti jauni punkti – 25.2 un 25.3, paredzot, ka RO, īstenojot darbības programmu, saskaņā ar regulas 2017/892 4. panta 1. punkta "b" apakšpunktu izpilda darbības programmā izvēlētos regulas Nr. 1308/2013 33. panta 1. punktā un 152. panta 1. punkta "c" apakšpunktā noteiktos mērķus un sasniedz vismaz vienu no šiem kritērijiem, pašai nosakot sasniedzamo mērķrādītāju:
1) RO kopējā pārdotās attiecināmās produkcijas vērtība ir palielinājusies salīdzinājumā ar attiecīgajiem rādītājiem darbības programmas īstenošanas pirmajā gadā;
2) RO biedru skaits nav samazinājies vai ir palielinājies salīdzinājumā ar biedru skaitu darbības programmas īstenošanas pirmā gada sākumā;
3) ar RO starpniecību pārdotās attiecināmās produkcijas procentuālais apjoms noteiktam skaitam RO biedru ir palielinājies salīdzinājumā ar attiecīgajiem rādītājiem darbības programmas īstenošanas pirmajā gadā.

Lai paredzētu lielāku elastību attiecībā uz sasniedzamiem kritērijiem un izpildes rādītājiem, projekts paredz, ka RO ir tiesības noteikt citus kritērijus un sasniedzamos mērķrādītājus, papildus sniedzot skaidrojumu par šī rādītāja ietekmi uz ražotāju organizācijas izvēlēto mērķu sasniegšanu saskaņā ar regulas Nr. 1308/2013 33. panta 1. punktā un 152. panta 1. punkta "c" apakšpunktu. Šiem kritērijiem un mērķrādītājiem jābūt izmērāmiem un pārbaudāmiem.

Turklāt projekts 25.12. apakšpunktā paredz, ka RO ir jāsniedz skaidrojums par darbības programmā īstenojamo pasākuma atbilstību iepriekš minētajiem  kritērijiem un RO noteiktajiem sasniedzamajiem mērķrādītājiem.

Attiecīgi tiek papildināts arī noteikumu 2. pielikums, iekļaujot jaunu C.10. sadaļu, kā arī noteikumu 10. pielikums, iekļaujot jaunu 14. punktu, kurā noteiktas sankcijas par šo prasību neievērošanu. Gadījumā, ja RO darbības programmas īstenošanas pēdējā gadā nav sasniegusi savus izvēlētos kritērijus un noteiktos sasniedzamos mērķrādītājus, tad ir jāatmaksā tai piešķirtais finansējums. Atmaksājamā finansējuma apjoms tika noteikts, vadoties pēc tā, par cik lielu daļu izvēlētais rezultatīvais rādītājs ir sasniegts, piemēram, ja izvēlētais mērķrādītājs ir sasniegts no 51% līdz 70,99%, tad atbalsts jāatmaksā 30 % apmērā. Tādējādi tiktu nodrošināts samērīguma princips.

Tāpat noteikumu 10. pielikuma 15. punkta 2. apakšpunkts paredz sankcijas gadījumā, ja RO, iesniedzot darbības programmu vai grozījumus tajā, nepievieno skaidrojumu par darbības programmā īstenojamo pasākumu saskanīgumu ar tās sasniedzamajiem mērķrādītājiem, attiecīgās darbības programmas vai tās grozījumu apstiprinājumu atliek līdz nākamajam gadam, kamēr ir sagatavota detalizēta informācija. Tas ļaus novērst gadījumus, kad nepieciešamā informācija ļaunprātīgi netiek iesniegta.

Turklāt, lai ievērotu samērīguma principu, noteikumu 112. punktā paredzēti pārejas noteikumi, kas paredz, ka nosacījumi par mērķrādītājiem (t.i., noteikumu 25.12. apakšpunkts, 25.2 un 25.3 punkts un noteikumu 10. pielikuma 14. punkts un 15. punkta 2.apakšpunkts) tiks attiecināti tikai uz tām RO, kas jaunās darbības programmas iesniegs līdz 2022. gada 15. septembrim.
 
Problēmas apraksts
Skaidrības nolūkā ir jāveic tehniski precizējumi noteikumu 62. punktā attiecībā uz atbalsta iesniegumam pievienojamiem dokumentiem. Piemēram, būvniecības gadījumā papildus dokumentus jāiesniedz tikai tad, ja attiecīgie dokumenti nav pieejami Būvniecības informācijas sistēmā, jāprecizē, kuros gadījumos ir  jāiesniedz augu pases vai etiķetes kopijas par ilggadīgo kultūraugu stādāmo materiālu, kā arī jāprecizē, kas sniedz atzīmi par būvdarbu uzsākšanas nosacījumu izpildi u.c.
Attiecīgs precizējums par dokumentu pieejamību Būvniecības informācijas sistēmā jāveic arī noteikumu 57. punktā.

RO ikgadējam atbalsta iesniegumam pievieno gada ziņojumu par darbības programmu īstenošanu (turpmāk – gada ziņojums) saskaņā ar noteikumu 62.7. apakšpunktu. Turklāt 2021. gada 30. jūnijā EK ir apstiprinājusi jaunus skaidrojumus, kurā sniegti vispārīgi noteikumi un tehniski skaidrojumi gada ziņojuma aizpildīšanai. Tādējādi ir jāprecizē noteikumu 7. pielikums (informācijas apjoms, kas jāsniedz RO, ir samazināts).
Risinājuma apraksts
Lai atsevišķas normas padarītu saprotamākas, noteikumu projekts paredz tehniskus precizējumus 62. punktā, piemēram:
1) būvniecības gadījumā papildus dokumentus jāiesniedz tikai tad, ja attiecīgie dokumenti nav pieejami Būvniecības informācijas sistēmā (precizējums noteikumu 62.5. apakšpunktā); 
2) attiecībā uz augu pases vai etiķetes kopijas par ilggadīgo kultūraugu stādāmo materiālu iesniegšanu tiek paredzēts, ka to iesniedz, ja iegādātajiem ilggadīgo augļkopības kultūraugu stādiem saskaņā ar normatīvajiem aktiem par augu karantīnu nepieciešamas augu pases vai etiķetes (precizējums noteikumu 62.10. apakšpunktā);
3) lai izmantotu vienotu terminu attiecībā uz ES atbalstu, vārdi "konta izraksts" aizstāts ar " konta pārskats" kā to paredz Ministru kabineta 2014. gada 30. septembra noteikumi Nr. 598 "Noteikumi par valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanu, administrēšanu un uzraudzību lauku un zivsaimniecības attīstībai 2014.–2020.gada plānošanas periodā, kā arī pārejas laikā 2021. un 2022. gadā".

Ņemot vērā 2021. gada 30. jūnija EK apstiprinātos jaunos skaidrojumus, noteikumu projekts paredz precizēt 7. pielikumu, pārskatot gada ziņojumā ietveramo informācijas apjomu.

Papildus precizēts arī noteikumu 57. punkts, paredzot, ka būvniecības gadījumā papildus dokumentus jāiesniedz tikai tad, ja attiecīgie dokumenti nav pieejami Būvniecības informācijas sistēmā.
Problēmas apraksts
Noteikumu 51. punktā noteikts, ka atbilstoši regulas 2017/891 31. panta 5. punkta otrajai daļai visi ieguldījumi saskaņā ar apstiprināto darbības programmu ir RO īpašums visu tās uzraudzības periodu – piecus gadus pēc pēdējā atbalsta maksājuma saņemšanas.

Tomēr neskaidrības rodas gadījumos, kā jārīkojas RO tajos gadījumos, ja tā nolemj neīstenot darbības programmu un nepretendēt uz atbalstu. Tādējādi, lai arī  RO nolemj neīstenot darbības programmu un nepretendēt uz atbalstu, tai visu uzraudzības periodu ir jāsniedz LAD informācija, lai LAD varētu izvērtēt tās atbilstību RO atzīšanas kritērijiem. Attiecīgā informācija ir jāiesniedz nevis līdz kārtējā gada 15. septembrim kā to paredz noteikumu 102. punkts, bet gan līdz 15. februārim par iepriekšējo gadu (t.i., šajā gadījumā RO nav jāsniedz informācija par darbības programmas īstenotajiem pasākumiem un atbalsta pieprasījums kā to paredz noteikumu 62. punkts, bet jāsniedz informācija par RO - biedru skaits, saražotā produkcijas u.c.).

Līdz ar to jāveic precizējumi 102. pantā, jo gada ziņojums RO ir jāsniedz līdz 15. februārim par iepriekšējo gadu (šādu informāciju RO nevar sagatavot un iesniegt kārtējā gadā).

Turklāt, ņemot vērā 2021. gada 30. jūnija EK apstiprinātos jaunos skaidrojumuspar nepieciešamās informācijas apjomu, kas jāietver gada ziņojumā par darbības programmas īstenošanu, attiecīgi ir jāprecizē arī 7. pielikums.
Risinājuma apraksts
Tiek precizēts noteikumu 102. punkta redakcija, paredzot, ka RO, kas iepriekšējā gadā nav īstenojusi darbības programmu, līdz attiecīgā gada 15. februārim iesniedz dienestā informāciju atbilstoši šo noteikumu 7. pielikuma 1. sadaļai par iepriekšējo gadu. Šajā gadījumā RO nav jāsniedz informācija par darbības programmas īstenotajiem pasākumiem un atbalsta pieprasījums kā to paredz noteikumu 62. punkts, bet jāsniedz informācija par RO - biedru skaits, saražotā produkcijas u.c.
Problēmas apraksts
Ņemot vērā nozares priekšlikumus, kā arī jaunākās ražošanas tehnoloģijas, ir jāpilnveido atbalsta pasākumu nosacījumi un jāparedz virkne citu tehnisku precizējumu – jāpārskata saistīto personu definīcija, jāprecizē nosacījumi attiecībā uz iepirkuma procedūrām (kā to paredz Ministru kabineta 2014. gada 30. septembra noteikumi Nr. 598 "Noteikumi par valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanu, administrēšanu un uzraudzību lauku un zivsaimniecības attīstībai 2014.–2020.gada plānošanas periodā, kā arī pārejas laikā 2021. un 2022. gadā" un tādējādi attiecībā uz ES atbalstiem tiktu piemērota vienota kārtība), jāpārskata darbības programmu grozījumu biežums, jāpadara skaidrāka noteikumu 5. pielikumā norādīto labiekārtošanas izmaksu izmantošana u.c.

Pēc būvniecības, pārbūves, atjaunošanas vai ierīkošanas ir nepieciešams arī labiekārtot apkārtējo teritoriju – tā var būt ne tikai laukuma iekārtošana, bet arī zāliena iekārtošana (noteikumu 36.1 punkts). Noteikumu 5. pielikuma 12. punkts paredz maksimālās attiecināmās izmaksas attiecībā uz labiekārtošanu, bet ir nepieciešams teritorijas labiekārtošanu sasaistīt ar attiecīgu būvi, pārbūvi vai atjaunošanu.

Tā kā ir izveidota būvniecības informācijas sistēma, visu attiecīgo informāciju LAD iegūst, izmantojot šo sistēmu. Tādējādi, lai normatīvais akts būtu vieglāk saprotams atbalsta pretendentam, nepieciešams attiecīgos noteikumu punktos iekļaut atsauces, kuros gadījumos LAD iegūst informāciju no būvniecības sistēmas.

Praksē mēdz būt situācijas, kad RO biedri izvēlas produkciju realizēt bez RO starpniecības, tomēr regulas 2017/891 12. pantā skaidri noteikts, kuros gadījumos ir pieļaujamas atkāpes un biedrs drīkst realizēt produkciju bez RO starpniecības. Ņemot vērā līdzšinējo situāciju, nav soda sankciju attiecībā uz maznozīmīgu produktu apjomu.

Lai ievērotu atbalsta pretendenta intereses saņemt atbalstu pēc iespējas ātrāk, jāsamazina precizētās informācijas iesniegšanas termiņš no 10 līdz septiņām darbdienām.

Šādi precizējumi uzlabos atbalsta pieejamību RO un padarīs efektīvāku to darbības programmu īstenošanu.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekts paredz virkni tehnisku precizējumu:
1) noteikumu 13. punktā precizēta saistītās personas definīcija, atsaucoties uz Komisijas 2014. gada 25. jūnija Regulas (ES) Nr. 702/2014, ar kuru konkrētas atbalsta kategorijas lauksaimniecības un mežsaimniecības nozarē un lauku apvidos atzīst par saderīgām ar iekšējo tirgu, piemērojot Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. pantu, 1. pielikuma 3. panta 3. punktu;

2) precizēts noteikumu 25.2. apakšpunktā noteiktais darbības programmu grozījumu iesniegšanas skaits un termiņš (grozījumi darbības programmās galvenokārt tiek iesniegti divas reizes gadā – pavasarī un rudenī);

3) izvērtējot nozares paustos priekšlikumus un ievērojot jaunākās ražošanas tehnoloģijas, noteikumu projekts papildināts ar attiecināmiem atbalsta pasākumiem, piemēram, atbalsts var tikt paredzēts ne tikai stādījumu balstu sistēmu uzstādīšanai vai nomaiņai, bet arī iegādei (papildinājums noteikumu 35.1.1. apakšpunktā). Tāpat uz ražošanas plānošanu var attiecināt tādus atbalsta pasākumus kā būves ražošanas vajadzībām paredzētu inženierkomunikāciju būvniecība, pārbūve, atjaunošana vai ierīkošana (noteikumi papildināti ar jaunu 35.1.11. apakšpunktu) un RO ražošanas teritorijas labiekārtošana. Lai padarītu skaidrāku tiesību normu, kuros gadījumos kā attiecināmais atbalsta pasākums ir teritorijas labiekārtošana, projekts paredz papildināt noteikumu 35.1.3., 35.1.11., 35.2.2., 35.2.13. un 35.3.13. apakšpunktu. Pilnveidota arī attiecināmo produktu kvalitātes uzlabošanas sadaļa, paredzot atbalstu tādu iekārtu iegādei, kas paredzētas attiecināmo produktu kvalitātes nodrošināšanai, un siltumnīcu jumtu mazgājamās iekārtas iegādei un uzstādīšanai (noteikumi papildināti ar jaunu 35.2.14. un 35.2.15. apakšpunktu). Lai pilnveidotu vides aizsardzības pasākumu un videi labvēlīgās ražošanas metodes sadaļu, tika paredzēts atbalsts arī tādiem pasākumiem kā augu atlieku preskonteineru iegāde un uzstādīšana (papildinājums noteikumu 35.7.11. apakšpunktā);

4) precizējot atbalsta pasākumus, attiecīgi precizētas atsauces saistībā ar būvniecību – noteikumu 36.1 punktā, kā arī iekļauts jauns 36.2 punkts, lai padarītu skaidrāku noteikumu 5. pielikuma izmantošanu. Jāatzīmē, ka noteikumu 36.1 punktā minētā būvniecība ietver arī teritorijas labiekārtošanu, ja tā saistīta ar betonētu vai asfaltētu, bruģētu laukumu bez komunikācijām ierīkošanu u.tml., izņemot zāliena ierīkošanu.

5)  ar noteikumu projektu papildināts noteikumu 46. punkts, nosakot, ka platības samazinājums ir pieļaujams uz noteiktu laiku objektīvu apstākļu dēļ, ja RO to ir pienācīgi pamatojusi. Praksē mēdz būt gadījumi, kad darbības programmas piecu gadu periodā ir pārtraukumi un tad objektīvi pamatotu iemeslu dēļ augu aizsardzības līdzekļi kādā platībā netiek lietoti (piemēram, siltumnīcas pārbūve un ražošanas pārtraukšana tajā vai kaitēkļu neesība noteiktās platībās);

6) noteikumu projektā izdarīti tehniski precizējumi saistībā ar iepirkuma procedūrām (attiecīgi precizēts noteikumu 55.3. un 55.4. apakšpunkts un 57.punkts), tādējādi salāgojot nosacījumus ar citiem ES atbalsta noteikumiem;

7) noteikumu 70. punktā samazināts dienu skaits  RO atkārtotas informācijas iesniegšanai LAD, lai ievērotu atbalsta pretendenta intereses saņemt atbalstu pēc iespējas ātrāk;

8) normatīvā akta skaidrības nolūkā precizēts noteikumu 57. punkts un 62.5. apakšpunkts, iekļaujot atsauci, ka attiecīgie būvniecības dokumenti ir jāiesniedz LAD, ja tie nav pieejami Būvniecības informācijas sistēmā. Tas ļauj svītrot noteikumu noslēguma jautājumu 105. punktu; 

9) ar projektu tiek papildināts noteikumu 10. pielikuma 13. punktu ar otro apakšpunktu, paredzot sankcijas, ja RO biedri pašu saražotos attiecināmos produktus klientiem, kas nav patērētāji, realizē, pārsniedzot maznozīmīgo apjomu (10 % no ražotāju organizācijas attiecināmā produkta pārdodamās produkcijas vērtības). Noteikumu 14. punktā sniegta maznozīmīgs produktu apjoma definīcija saskaņā ar regulas 2017/891 12.panta 1. punkta "b" apakšpunktu, bet līdz šim nebija noteikts, kādas sankcijas tiek piemērotas, ja šis nosacījums tiek pārkāpts. Tādējādi 10. pielikuma 13. punkta otrais apakšpunkts paredz gradētu finanšu korekciju noteikta apjoma pārsniegumam, piemēram, 5 % no attiecināmajām izmaksām, ja konstatēts ne vairāk kā viena produkta realizācijas pārsniegums. Tādējādi tiktu nodrošināts samērīguma princips. Tomēr, lai ievērotu tiesiskās paļāvības principu, tiek paredzēts pārejas periods noteikumu 113. punktā, t.i., ka šis nosacījums tiek piemērots par periodu, sākot ar 2023. gada 1. janvāri.
Tā kā ES tiesību akti dod iespēju RO izvēlēties – vai nu turpināt savas darbības programmu īstenošanu vai iesniegt jaunas darbības programmas saskaņā ar patlaban spēkā esošajiem nosacījumiem, Zemkopības ministrija, izstrādājot un pieņemot normatīvos aktus par RO atzīšanas un atbalsta piešķiršanas kārtību, paredzēs pārejas noteikumus par to, ka RO, kuras turpinās īstenot savas darbības programmas vai būs iesniegušas apstiprināšanai jaunas darbības programmas līdz 2022. gada 15. februārim uz periodu līdz trim gadiem, turpina darboties saskaņā ar Ministru kabineta 2017. gada 10. oktobra noteikumiem Nr. 621 "Noteikumi par augļu un dārzeņu ražotāju organizācijām" līdz to darbības programmu beigām;

10) izdarīti citi tehniski pielāgojumi, piemēram, projekts paredz precizēt noteikumu 14. punktu, novēršot neskaidrību attiecībā uz atsaucēm u.c.
 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Juridiskās personas
  • Lauksaimnieki – augļu un dārzeņu ražotāji – un šo ražotāju dibinātās RO.
Ietekmes apraksts
Noteikumu projekts ietekmēs augļu un dārzeņu ražotājus un šo ražotāju dibinātās RO.
Pēc LAD datiem, Latvijā patlaban ir atzītas piecas augļu un dārzeņu RO, kas īsteno darbības programmas un saņem atbalstu no ELGF. Tās apvieno 54 biedrus. Augļu un dārzeņu RO saražotās produkcijas tirgus daļa 2021. gadā veidoja 35,27 % no kopējā valstī saražotā augļu un dārzeņu apjoma.
Pašlaik nav iespējams prognozēt RO lēmumu attiecībā uz darbības programmu īstenošanu pēc 2023. gada 1. janvāra, t.i., vai darbības programmas tiks īstenotas saskaņā ar regulu Nr. 1308/2013 vai regulu 2021/2115.
Turklāt, tā kā četrām RO 2022. gada 31. decembrī beidzas darbības programma, patlaban nav iespējams prognozēt, vai tās izstrādās jaunas darbības programmas un turpinās savu darbību.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

Ietekmes apraksts
Projektam būs pozitīva ietekme uz tautsaimniecību, jo tas ļaus pielāgot darbības programmas esošai situācijai. Paredzot maksimālo atbalstu 90 procentu apmērā no darbības programmas kopējām izmaksām pasākumiem, kuru mērķis ir ražošanas plānošana, attiecināmo produktu kvalitātes uzlabošana, attiecināmo produktu tirdzniecības uzlabošana, komercvērtības paaugstināšana un noieta veicināšana, kā arī darbībām vides jomā, tiks veicināta pārtikas nodrošinātība un ražošana.
Tāpat izdarīti arī citi tehniski precizējumi attiecībā uz darbības programmu īstenošanu, tostarp papildinot atbalstāmo pasākumu klāstu.

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

Ietekmes apraksts
Projekts pozitīvi ietekmēs augļu un dārzeņu nozares konkurētspēju, jo viens no RO atbalsta galvenajiem mērķiem ir ne tikai ražošanas plānošana, bet arī piedāvājuma koncentrēšana un organizācijas biedru saražoto produktu laišana tirgū. Ražotāju apvienošanās RO veicina ražotāju tirgus varas stiprināšanu kopējā pārtikas piegādes ķēdē.

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

Ietekmes apraksts
Atbalsts ir pieejams arī mazajiem un vidējiem uzņēmumiem, kas atbilst atbalsta saņemšanas nosacījumiem.

2.2.5. uz konkurenci:

-

2.2.6. uz nodarbinātību:

-

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
Sabiedrības grupa
Palielinās/samazinās
Stundas samaksas likme - euro
Laika patēriņš uz vienību - stundās
Subjektu skaits
Cik bieži - reizes gadā
Administratīvās izmaksas - euro
Aprēķinu skaidrojums
Juridiskās personas
Kopā (juridiskās personas)
66,40
Lauksaimnieki – augļu un dārzeņu ražotāji – un šo ražotāju dibinātās RO.
palielinās
Vērtības nozīme:
6,64
euro
2,00
stundas
5
atbalsta pretendenti
1
reizi
66,40
Aprēķins balstīts uz vienas stundas bruto darba samaksu augkopībā un lopkopībā pēc CSP datiem par 2022. gada 1. ceturksni. Katram pretendentam 1 iesniegums, kam vidēji jāpatērē 2 h laika. Administratīvās izmaksas aprēķinātas par visiem iespējamiem atbalsta pretendentiem kopā (juridiskajām personām).
Kopā
66,40

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2022
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2023
2024
2025
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
812 400
0
0
812 400
1 000 000
0
1 000 000
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
812 400
0
0
812 400
1 000 000
0
1 000 000
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
812 400
0
0
812 400
1 000 000
0
1 000 000
2.1. valsts pamatbudžets
812 400
0
0
812 400
1 000 000
0
1 000 000
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Atbilstoši regulas Nr.1308/2013 34. panta 1. punktam Savienības atbalsts RO darbības fondam ir vienāds ar RO iemaksām darbības fondā, bet ne lielāks par 50% no darbības fonda faktiskajām izmaksām. Turklāt iepriekšminētās regulas 34. panta 2. punkts paredz, ka Savienības atbalsta maksimālais apmērs nepārsniedz 4,1 % no attiecīgās RO pārdotās produkcijas vērtības.
Tā kā Savienības atbalsts RO darbības fondam nepārsniedz 50%, pašlaik piecu atzīto RO darbības programmās paredzēto ieguldījumu atbalsts 2022. gadā tiks nodrošināts par esošā budžeta līdzekļiem.
Finansējums 2022. un 2023. gadam norādīts atbilstoši patlaban apstiprinātajām RO darbības programmām. Latvijā pašlaik ir atzītas piecas augļu un dārzeņu ražotāju organizācijas, kuras īsteno darbības programmas un saņem atbalstu no ELGF: vienai RO tās apstiprinātā darbības programma beigsies 2023. gada 31. decembrī, bet pārējām četrām – 2022. gada 31. decembrī. Saskaņā ar regulas 2017/892 10. pantu dalībvalstis izmaksā atbalstu līdz tā gada 15. oktobrim, kas ir pēc programmas īstenošanas gada, tas nozīmē, ka līdz 2022. gada 15. oktobrim atbalsts tiek izmaksāts par darbības programmām, kas īstenotas 2021. gadā, bet līdz 2023. gada 15. oktobrim – par darbības programmām, kas īstenotas 2022. gadā. Kopumā 2022. gadā tika īstenotas piecas darbības programmas ar summu 812 400 EUR. Summa var tikt precizēta, kad RO iesniegs savus gada ziņojumus saskaņā ar regulas 2017/892 9. panta 1. punktu RO iesniedz pieteikumu uz atbalstu līdz tā gada 15. februārim, kas ir pēc gada, par kuru lūgts atbalsts.
Finansējums jaunajā plānošanas periodā tika plānots no 2024. gada, jo darbības programmas, kas tiks apstiprinātas saskaņā ar regulu 2021/2115 un īstenotas 2023. gadā, tiks ietvertas kopējā KLP SP. Taču jāņem vērā, ka RO saskaņā ar pārejas noteikumiem ir tiesīgas iesniegt jaunas darbības programmas līdz 2022. gada 15. septembrim un īstenot tās saskaņā ar līdzšinējo kārtību jeb regulas Nr. 1308/2013 nosacījumiem, taču tas nemainīs jau iepriekš paredzēto finansējumu 2024. un 2025. gadam 1 000 000 EUR apmērā.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
Kopējie ieņēmumi – 812 400 EUR saskaņā ar piecu atzīto RO darbības programmās paredzēto ieguldījumu.
Atbilstoši regulas Nr. 1308/2013 34. panta 1. punktam Savienības atbalsts RO darbības fondam ir vienāds ar RO iemaksām darbības fondā, bet ne lielāks par 50 % no darbības fonda faktiskajām izmaksām. Turklāt iepriekšminētās regulas 34. panta 2. punkts paredz, ka Savienības atbalsta maksimālais apmērs nepārsniedz 4,1 % no attiecīgās RO pārdotās produkcijas vērtības.
Finansējums 2022. un 2023. gadam norādīts atbilstoši patlaban apstiprinātajām RO darbības programmām. Latvijā pašlaik ir atzītas piecas augļu un dārzeņu ražotāju organizācijas, kuras īsteno darbības programmas un saņem atbalstu no ELGF: vienai RO tās apstiprinātā darbības programma beigsies 2023. gada 31. decembrī, bet pārējām četrām – 2022. gada 31. decembrī.
Saskaņā ar regulas 2017/892 10. pantu dalībvalstis izmaksā atbalstu līdz tā gada 15. oktobrim, kas ir pēc programmas īstenošanas gada, tas nozīmē, ka līdz 2022. gada 15. oktobrim atbalsts tiek izmaksāts par darbības programmām, kas īstenotas 2021. gadā, bet līdz 2023. gada 15. oktobrim – par darbības programmām, kas īstenotas 2022. gadā. 2022. gadā kopumā tika īstenotas piecas darbības programmas ar summu 812 400 EUR. Summa var tikt precizēta, kad RO iesniegs savus gada ziņojumus: saskaņā ar regulas 2017/892 9. panta 1. punktu RO iesniedz pieteikumu uz atbalstu līdz tā gada 15. februārim, kas ir pēc gada, par kuru lūgts atbalsts.
Finansējums jaunajā plānošanas periodā tika plānots no 2024. gada, jo darbības programmas, kas tiks apstiprinātas saskaņā ar regulu 2021/2115 un īstenotas 2023. gadā,  tiks ietvertas kopējā KLP SP. Taču jāņem vērā, ka RO saskaņā ar pārejas noteikumiem ir tiesīgas iesniegt jaunas darbības programmas līdz 2022. gada 15. septembrim un īstenot tās saskaņā ar līdzšinējo kārtību jeb regulas Nr. 1308/2013 nosacījumiem, taču tas nemainīs jau iepriekš paredzēto finansējumu 2024. un 2025. gadam 1 000 000 EUR apmērā.
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
Kopējie izdevumi – 812 400 EUR saskaņā ar piecu atzīto RO darbības programmās paredzēto ieguldījumu.
Atbilstoši regulas Nr. 1308/2013 34. panta 1. punktam Savienības atbalsts RO darbības fondam ir vienāds ar RO iemaksām darbības fondā, bet ne lielāks par 50 % no darbības fonda faktiskajām izmaksām. Turklāt iepriekšminētās regulas 34. panta 2. punkts paredz, ka Savienības atbalsta maksimālais apmērs nepārsniedz 4,1 % no attiecīgās RO pārdotās produkcijas vērtības.
Finansējums 2022. un 2023. gadam norādīts atbilstoši patlaban apstiprinātajām RO darbības programmām. Latvijā pašlaik ir atzītas piecas augļu un dārzeņu ražotāju organizācijas, kuras īsteno darbības programmas un saņem atbalstu no ELGF: vienai RO tās apstiprinātā darbības programma beigsies 2023. gada 31. decembrī, bet pārējām četrām – 2022. gada 31. decembrī.
Saskaņā ar regulas 2017/892 10. pantu dalībvalstis izmaksā atbalstu līdz tā gada 15. oktobrim, kas ir pēc programmas īstenošanas gada, tas nozīmē, ka līdz 2022. gada 15. oktobrim atbalsts tiek izmaksāts par darbības programmām, kas īstenotas 2021. gadā, bet līdz 2023. gada 15. oktobrim – par darbības programmām, kas īstenotas 2022. gadā. 2022. gadā kopumā tika īstenotas piecas darbības programmas ar summu 812 400 EUR. Summa var tikt precizēta, kad RO iesniegs savus gada ziņojumus: saskaņā ar regulas 2017/892 9. panta 1. punktu RO iesniedz pieteikumu uz atbalstu līdz tā gada 15. februārim, kas ir pēc gada, par kuru lūgts atbalsts.
Finansējums jaunajā plānošanas periodā tika plānots no 2024. gada, jo darbības programmas, kas tiks apstiprinātas saskaņā ar regulu 2021/2115 un īstenotas 2023. gadā, tiks ietvertas kopējā KLP SP. Taču jāņem vērā, ka RO saskaņā ar pārejas noteikumiem ir tiesīgas iesniegt jaunas darbības programmas līdz 2022. gada 15. septembrim un īstenot tās saskaņā ar līdzšinējo kārtību jeb regulas Nr. 1308/2013 nosacījumiem, taču tas nemainīs jau iepriekš paredzēto finansējumu 2024. un 2025. gadam 1 000 000 EUR apmērā.
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
Nav plānotas.
Cita informācija

Nepieciešamo finansējumu pasākuma īstenošanai Zemkopības ministrija pieprasīs normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā no 74. resora "Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmas 80.00.00 "Nesadalītais finansējums Eiropas Savienības politiku instrumentu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansēto projektu un pasākumu īstenošanai"".
Zemkopības ministrija atbalstu pasākuma īstenošanai izmaksās no budžeta programmas 64.00.00. "Eiropas Lauksaimniecības garantiju fonda (ELGF) projektu un pasākumu īstenošana".
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?
ES tiesību akta CELEX numurs
32014R0702
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2014. gada 25. jūnija Regula (ES) Nr. 702/2014, ar kuru konkrētas atbalsta kategorijas lauksaimniecības un mežsaimniecības nozarē un lauku apvidos atzīst par saderīgām ar iekšējo tirgu, piemērojot Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. pantu
Apraksts
Regulas Nr. 702/2014 1. pielikuma 3. panta 3. punktā dota saistīto personu definīcija, kas ir nozīmīga attiecībā uz atzītām augļu un dārzeņu RO.
ES tiesību akta CELEX numurs
32017R0891
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2017. gada 13. marta Deleģētā regula (ES) 2017/891, ar ko Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (ES) Nr. 1308/2013 papildina attiecībā uz augļu un dārzeņu un pārstrādātu augļu un dārzeņu nozari un Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (ES) Nr. 1306/2013 papildina attiecībā uz sodiem, kas piemērojami minētajās nozarēs, un groza Komisijas Īstenošanas regulu (ES) Nr. 543/2011
Apraksts
Regulā 2017/891 noteikti atbalsta nosacījumi atzītām augļu un dārzeņu RO.
ES tiesību akta CELEX numurs
32017R0892
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2017. gada 13. marta Īstenošanas regula (ES) 2017/892, ar ko nosaka noteikumus par Eiropas Parlamenta un Padomes Regulas (ES) Nr. 1308/2013 piemērošanu attiecībā uz augļu un dārzeņu un pārstrādātu augļu un dārzeņu nozari
Apraksts
Regulā 2017/892 noteikti atbalsta nosacījumi atzītām augļu un dārzeņu RO.
ES tiesību akta CELEX numurs
32013R1308
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2013. gada 17. decembra Regula (ES) Nr. 1308/2013, ar ko izveido lauksaimniecības produktu tirgu kopīgu organizāciju un atceļ Padomes Regulas (EEK) Nr. 922/72, (EEK) 234/79, (EK) Nr. 1037/2001 un (EK) Nr. 1234/2007
Apraksts
Regulā Nr. 1308/2013 noteikti atzīšanas un atbalsta nosacījumi atzītām augļu un dārzeņu RO.
ES tiesību akta CELEX numurs
32021R2117
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 2. decembra Regula (ES) 2021/2117, ar kuru groza Regulas (ES) Nr. 1308/2013, ar ko izveido lauksaimniecības produktu tirgu kopīgu organizāciju, (ES) Nr. 1151/2012 par lauksaimniecības produktu un pārtikas produktu kvalitātes shēmām, (ES) Nr. 251/2014 par aromatizētu vīna produktu definīciju, aprakstu, noformējumu, marķējumu un ģeogrāfiskās izcelsmes norāžu aizsardzību un (ES) Nr. 228/2013, ar ko ievieš īpašus pasākumus lauksaimniecības jomā attālākajiem Eiropas Savienības reģioniem
Apraksts
Regula 2021/2117 paredz grozījumus regulā Nr. 1308/2013, kā arī pārejas noteikumus attiecībā uz atzītām augļu un dārzeņu RO.

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem

Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2014. gada 25. jūnija Regula (ES) Nr. 702/2014, ar kuru konkrētas atbalsta kategorijas lauksaimniecības un mežsaimniecības nozarē un lauku apvidos atzīst par saderīgām ar iekšējo tirgu, piemērojot Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. pantu
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Regulas Nr. 702/2014 1. pielikuma 3. panta 3. punkts
Noteikumu projekta 3. punkts (jaunā redakcijā izteiktais noteikumu 13. punkts)
Pārņemtas pilnībā
Netiek noteiktas stingrākas prasības. Ietverta atsauce uz saistīto personu definīciju.
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Noteikumu 13. punktā precizēta saistītās personas definīcija, dodot atsauci.
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2017. gada 13. marta Deleģētā regula (ES) 2017/891, ar ko Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (ES) Nr. 1308/2013 papildina attiecībā uz augļu un dārzeņu un pārstrādātu augļu un dārzeņu nozari un Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (ES) Nr. 1306/2013 papildina attiecībā uz sodiem, kas piemērojami minētajās nozarēs, un groza Komisijas Īstenošanas regulu (ES) Nr. 543/2011
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Regulas 2017/891 27. panta 5. punkts
Noteikumu projekta 5., 6., 7. un 8. punkts (jaunā redakcijā izteiktais noteikumu 24.1., 24.2., 24.3. un 24.7. apakšpunkts)
Pārņemtas pilnībā
Netiek noteiktas stingrākas prasības. Noteikumu projekts precizē ikgadējā darbības fonda maksimālo attiecināmo izmaksu apmēru.
Regulas 2017/891 31. panta 2. punkts
Noteikumu projekta 23. punkts (jaunā redakcijā izteiktais noteikumu 36.2 punkts)
Pārņemtas pilnībā
Netiek noteiktas stingrākas prasības. Noteikumu projekts nosaka, ka būvniecības attiecināmās izmaksas, ja nav norādītas 5. pielikumā, īsteno atbilstoši faktiskajām izmaksām.
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Lai pielāgotu augļu un dārzeņu RO darbību Covid-19 un Krievijas un Ukrainas kara seku mazināšanai, kā arī veicinātu ražošanu un sniegtu ieguldījumu pārtikas nodrošināšanā, jāpārskata darbības fonda maksimālo attiecināmo izmaksu apmērs konkrētiem atbalsta pasākumiem. Ar noteikumu projektu palielināts noteikumu 25. punktā noteiktais maksimālais atbalsts, to paredzot 90 procentu apmērā no darbības programmas kopējām izmaksām pasākumiem, kuru mērķis ir ražošanas plānošana, attiecināmo produktu kvalitātes uzlabošana, attiecināmo produktu tirdzniecības uzlabošana, komercvērtības paaugstināšana un noieta veicināšana, kā arī darbībām vides jomā.
Ja būvniecības maksimālās attiecināmās izmaksas nav norādītas noteikumu 5. pielikumā, to īsteno atbilstoši faktiskajām izmaksām.
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2017. gada 13. marta Īstenošanas regula (ES) 2017/892, ar ko nosaka noteikumus par Eiropas Parlamenta un Padomes Regulas (ES) Nr. 1308/2013 piemērošanu attiecībā uz augļu un dārzeņu un pārstrādātu augļu un dārzeņu nozari
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Regulas 2017/892 25. panta 1. punkta "c" un "d" apakšpunkts
Noteikumu projekta 9. punkts (jaunā redakcijā izteiktais noteikumu 25.1 punkts)
Pārņemtas pilnībā
Netiek noteiktas stingrākas prasības. Projekts paredz pievienot darbības programmas detalizētu aprakstu par katru īstenojamo atbalsta pasākumu.
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
RO saskaņā ar regulas 2017/892 25. panta 1. punkta "d" apakšpunktu pievieno detalizētu aprakstu par katru īstenojamo pasākumu (mērķis, funkcija, raksturojošie parametri, ieguldījums ražotāju organizācijas darbības programmas kopējo mērķu sasniegšanā, plānotās izmaksas un to atbilstība konkrētā pasākuma tirgus cenai). Tas LAD ļaus pārliecināties par darbības programmā iekļauto izmaksu pamatotību un izsvērtību.
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2013. gada 17. decembra Regula (ES) Nr. 1308/2013, ar ko izveido lauksaimniecības produktu tirgu kopīgu organizāciju un atceļ Padomes Regulas (EEK) Nr. 922/72, (EEK) 234/79, (EK) Nr. 1037/2001 un (EK) Nr. 1234/2007
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Regulas Nr. 1308/2013 33. panta 1. punkts un 152. panta 1. punkta "c" apakšpunkts
Noteikumu projekta 10., 11. un 37. punkts (jauns 25.2 un 25.3 punkts, kā arī jaunā redakcijā izteiktais noteikumu 2. pielikums, it īpaši C.4. sadaļa)
Pārņemtas pilnībā
Netiek noteiktas stingrākas prasības. Noteikumu projekts paredz, ka RO ir jāīsteno arī regulas Nr. 1308/2013 152. panta 1. punkta "c" apakšpunktā minētie mērķi.
Regulas Nr. 1308/2013 33. panta 1. punkta ceturtā daļa
Noteikumu projekta 34. punkts (jaunā redakcijā izteiktais noteikumu 111. punkts)
Pārņemtas pilnībā
Netiek noteiktas stingrākas prasības.  RO, kuras apstiprinātās darbības programmas īstenošanas laiks beidzas 2022. gada 31. decembrī, var iesniegt jaunu darbības programmu saskaņā ar spēkā esošo regulējumu.
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
RO, īstenojot darbības programmu, izpilda ne tikai izvēlētos regulas Nr. 1308/2013 33. panta 1. punktā minētos mērķus, bet arī šīs regulas 152. panta 1. punkta "c" apakšpunktā minētos mērķus. RO, kuru darbības programma beidzas 2022. gada 31. decembrī, ir tiesības iesniegt jaunas darbības programmas saskaņā ar spēkā esošo regulējumu.
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 2. decembra Regula (ES) 2021/2117, ar kuru groza Regulas (ES) Nr. 1308/2013, ar ko izveido lauksaimniecības produktu tirgu kopīgu organizāciju, (ES) Nr. 1151/2012 par lauksaimniecības produktu un pārtikas produktu kvalitātes shēmām, (ES) Nr. 251/2014 par aromatizētu vīna produktu definīciju, aprakstu, noformējumu, marķējumu un ģeogrāfiskās izcelsmes norāžu aizsardzību un (ES) Nr. 228/2013, ar ko ievieš īpašus pasākumus lauksaimniecības jomā attālākajiem Eiropas Savienības reģioniem
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Regulas 2021/2117 5. panta 6. punkta pirmā daļa
Noteikumu projekta 33. punkts (jaunā redakcijā izteiktais noteikumu 110. punkts)
Pārņemtas pilnībā
Netiek noteiktas stingrākas prasības. Projekts noteic, ka RO, kuras darbības programmas beidzas pēc 2022. gada 31. decembra, līdz 2022. gada 15. septembrim obligāti ir jāsniedz informācija par saviem plāniem attiecībā uz darbības programmas turpmāko īstenošanu.
Regulas 2021/2117 5. panta 6. punkta otrā daļa
Noteikumu projekta 33. punkts (jaunā redakcijā izteiktais noteikumu 110. punkts)
Pārņemtas pilnībā
Netiek noteiktas stingrākas prasības. Ja RO nesniedz paziņojumu par saviem plāniem attiecībā uz darbības programmas turpmāko īstenošanu, tās darbības programma beidzas 2022. gada 31. decembrī.
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Noteikumu projekts noteic, ka RO, kuras darbības programmas beidzas pēc 2022. gada 31. decembra, līdz 2022. gada 15. septembrim obligāti ir jāsniedz informācija par saviem plāniem attiecībā uz darbības programmas turpmāko īstenošanu.
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-
Skaidrojums
Projekta nosacījumu izstrādē tika iesaistītas lauksaimniecības nozaru nevalstiskās organizācijas – biedrības "Latvijas Dārznieks" un "Latvijas Augļkopju asociācija", kā arī piecu atzīto RO pārstāvji.

2022. gada 13. jūlijā noteikumu projekts tika apspriests arī Zemkopības ministrijas organizētajā sanāksmē. Sanāksmes laikā tika saņemti sanāksmes dalībnieku komentāri, un, tos ievērojot, projekta regulējumā ir ietverta virkne izvirzīto priekšlikumu (paplašināts atbalstāmo pasākumu klāsts, priekšlikums nosacījumam par darbības programmu grozījumu biežums, kas sākotnējā priekšlikumā paredzēja trīs reizes gadā aizstāt uz vienu reizi gadā, pēc savstarpējās vienošanās noteikts divas reizes gadā u.c.).

Projekts tika nosūtīts atkārtotai izvērtēšanai 2022. gada 15. jūlijā. Papildus komentārs tika saņemts no vienas RO par sankcijām attiecībā uz maznozīmīgiem produktu apjomiem, un attiecīgi tika iestrādāti pārejas noteikumi (113. punkts). Citi komentāri par projektu netika saņemti.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
RO apvieno augļkopības un dārzeņkopības nozares ražotājus, tā radot darba vietas lauku reģionos.

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Lai RO saņemtu atbalstu, tai obligāti ir jāīsteno pasākumi saistībā ar darbībām vides jomā. ES regulējums paredz divus pasākumus, vai 10 % no darbības programmas izmaksām jāattiecina uz vides pasākumiem.

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi