Anotācija (ex-ante)

23-TA-1414: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2015. gada 14. aprīļa noteikumos Nr. 194 "Kārtība, kādā piemēro samazināto akcīzes nodokļa likmi iezīmētai (marķētai) dīzeļdegvielai (gāzeļļai), ko izmanto lauksaimniecības produkcijas ražošanai, lauksaimniecības zemes apstrādei un meža vai purva zemes apstrādei, kurā kultivē dzērvenes vai mellenes, kā arī zemes apstrādei zem zivju dīķiem"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Noteikumu projekts sagatavots atbilstoši  likuma "Par akcīzes nodokli" 18. panta piektajai, 6.1 un 6.2 daļai

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikumu projekta sagatavošanas mērķis ir precizēt kārtību, kādā lauksaimniekiem tiek piešķirta marķētā dīzeļdegviela ar samazinātu akcīzes nodokļa likmi.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Komisijas 2014. gada 16. decembra Regula (ES) Nr. 1388/2014, ar ko konkrētas atbalsta kategorijas uzņēmumiem, kuri nodarbojas ar zvejas un akvakultūras produktu ražošanu, apstrādi un tirdzniecību, atzīst par saderīgām ar iekšējo tirgu, piemērojot Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. pantu, (turpmāk – Regula Nr. 1388/2014) vairs neparedz atbalstu samazinātas akcīzes nodokļa likmes veidā marķētai dīzeļdegvielai, ko izmanto zemes apstrādei zem zivju dīķiem, jo no 2023. gada 1. janvāra Regula Nr. 1388/2014 vairs nav spēkā. 
2023. gada 25. maijā spēkā ir stājusies Komisijas Regula (ES) 2023/1315, ar kuru groza Regulu (ES) Nr. 651/2014, ar ko noteiktas atbalsta kategorijas atzīst par saderīgām ar iekšējo tirgu, piemērojot Līguma 107. un 108. pantu, un Regulu (ES) 2022/2473, ar kuru, piemērojot Līguma 107. un 108. pantu, dažu kategoriju atbalstu uzņēmumiem, kas nodarbojas ar zvejas un akvakultūras produktu ražošanu, apstrādi un tirdzniecību, atzīst par saderīgu ar iekšējo tirgu (Dokuments attiecas uz EEZ) (turpmāk – Regula 2023/1315). Līdz ar to ar 2023. gada 25. maiju spēkā ir stājušies grozījumi Komisijas 2014. gada 17. jūnija Regulā (ES) Nr. 651/2014, ar ko noteiktas atbalsta kategorijas atzīst par saderīgām ar iekšējo tirgu, piemērojot Līguma 107. un 108. pantu (turpmāk – Regula Nr. 651/2014), un tā paredz atbalstu samazinātas akcīzes nodokļa likmes veidā marķētai dīzeļdegvielai, ko izmanto zemes apstrādei zem zivju dīķiem. 
Ir pieņemti Ministru kabineta 2023. gada 18. aprīļa noteikumi Nr. 198 "Tiešo maksājumu piešķiršanas kārtība lauksaimniekiem" (turpmāk – MK noteikumi Nr. 198), kuros noteikta kārtība, kādā piešķir un administrē tiešos maksājumus lauksaimniekiem, sākot ar 2023. gadu, atbilstoši nosacījumiem Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 2. decembra Regulā (ES) 2021/2115, ar ko izveido noteikumus par atbalstu stratēģiskajiem plāniem, kuri dalībvalstīm jāizstrādā saskaņā ar kopējo lauksaimniecības politiku (KLP stratēģiskie plāni) un kurus finansē no Eiropas Lauksaimniecības garantiju fonda (ELGF) un no Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai (ELFLA), un ar ko atceļ Regulas (ES) Nr. 1305/2013 un (ES) Nr. 1307/2013. Saskaņā ar jaunajiem nosacījumiem jēdziens "vienotais platību maksājums" ir aizstāts ar terminu "ilgtspēju sekmējošais ienākumu pamatatbalsts".
Krīzes vadības padomes 2023. gada 13. jūlija ārkārtas sēdes protokola Nr. 3 1.§ 3. punktā noteikts, ka saskaņā ar Civilās aizsardzības un katastrofas pārvaldīšanas likuma 4. panta pirmās daļas 1. punkta "d" apakšpunktu un 4. panta otrās daļas 3. punktu tiek atzīts, ka pavasara salnu un ilgstošā sausuma izraisītās sekas lauksaimniecībā un meža atjaunošanā un ieaudzēšanā ir uzskatāmas par valsts mēroga dabas katastrofu. 2023. gada pavasara salnas un ilgstošais sausums ir radījis neatgriezeniskas un nopietnas sekas visām lauksaimniecības nozarēm, būtiski ietekmējot kultūraugu ražību un līdz ar to atstājot negatīvu ietekmi uz saimnieciskās darbības ieņēmumu gūšanu.
Eiropas Komisija 2022. gada 17. janvārī ir pieņēmusi Īstenošanas lēmumu 2022/197/ES, ar ko nosaka kopīgu fiskālo marķieri vieglajai dīzeļdegvielai un petrolejai. Tas paredz, ka visās Eiropas Savienības dalībvalstīs pēc pārejas perioda beigām (no 2024. gada 18. janvāra) ir jāuzsāk jauna fiskālā marķiera izmantošana ar tirdzniecības nosaukumu ACCUTRACETM PLUS. Tas satur butoksibenzolu un aizstāj līdz šim brīdim izmantoto ķīmisko vielu (fiskālo marķieri) Solvent Yellow 124.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Pašlaik Regula Nr. 1388/2014 vairs nav spēkā. No 2023. gada 25. maija spēkā ir stājusies Regula (ES) 2023/1315 un līdz ar to – arī grozījumi Regulā Nr. 651/2014, kura paredz atbalstu samazinātas akcīzes nodokļa likmes veidā marķētai dīzeļdegvielai, ko izmanto zemes apstrādei zem zivju dīķiem. 
Risinājuma apraksts
Tā kā Regula Nr. 1388/2014 vairs neparedz atbalstu samazinātas akcīzes nodokļa likmes veidā marķētai dīzeļdegvielai, ko izmanto zemes apstrādei zem zivju dīķiem, bet minēto atbalstu paredz Regula Nr. 651/2014, tad no Ministru kabineta 2015. gada 14. aprīļa noteikumiem Nr. 194 "Kārtība, kādā piemēro samazināto akcīzes nodokļa likmi iezīmētai (marķētai) dīzeļdegvielai (gāzeļļai), ko izmanto lauksaimniecības produkcijas ražošanai, lauksaimniecības zemes apstrādei un meža vai purva zemes apstrādei, kurā kultivē dzērvenes vai mellenes, kā arī zemes apstrādei zem zivju dīķiem" (turpmāk – MK noteikumi Nr. 194) svītrojama atsauce uz šo regulu (noteikumu projekta 1., 2., 3., 13., 15., 16., 17. un 20. punkts). 
Zemkopības ministrija 20 darbdienu laikā pēc noteikumu projekta spēkā stāšanās iesniegs Eiropas Komisijā kopsavilkuma informāciju par pasākumu, izmantojot SANI2 sistēmu, jo atbalsta pasākums ir turpināms. Nodokļu atvieglojums netiek piešķirts, pamatojoties uz Direktīvas 2003/96/EK 16. panta 1. punktu, kā tas noteikts Komisijas regulas Nr. 651/2014 44. panta 5. punktā.
Problēmas apraksts
Līdz 2022. gadam tiešie maksājumi lauksaimniekiem tika piešķirti, ievērojot nosacījumus Eiropas Parlamenta un Padomes 2013. gada 17. decembra Regulā (ES) Nr. 1306/2013 par kopējās lauksaimniecības politikas finansēšanu, pārvaldību un uzraudzību un Padomes Regulu (EEK) Nr. 352/78, (EK) Nr. 165/94, (EK) Nr. 2799/98, (EK) Nr. 814/2000, (EK) Nr. 1290/2005 un (EK) Nr. 485/2008 atcelšanu (turpmāk – Padomes regula Nr. 1306/2013).
Lai nodrošinātu Kopējās lauksaimniecības politikas reformas nosacījumu piemērošanu tiešo maksājumu jomā, sākot ar 2023. gadu, tiešie maksājumi tiek piešķirti atbilstoši Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 2. decembra Regulai (ES) 2021/2115, ar ko izveido noteikumus par atbalstu stratēģiskajiem plāniem, kuri dalībvalstīm jāizstrādā saskaņā ar kopējo lauksaimniecības politiku (KLP stratēģiskie plāni) un kurus finansē no Eiropas Lauksaimniecības garantiju fonda (ELGF) un no Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai (ELFLA), un ar ko atceļ Regulas (ES) Nr. 1305/2013 un (ES) Nr. 1307/2013, (turpmāk – regula 2021/2115) un Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 2. decembra Regulai (ES) Nr. 2021/2116 par kopējās lauksaimniecības politikas finansēšanu, pārvaldību un uzraudzību un ar ko atceļ Regulu (ES) Nr. 1306/2013 (turpmāk – regula 2021/2116). Ievērojot regulu 2021/2115 un regulu 2021/20116, MK noteikumos Nr. 198 jēdziens "vienotais platību maksājums", kas ietver arī mazo lauksaimnieku atbalsta shēmas maksājumu, ir aizstāts ar terminiem "ilgtspēju sekmējošais ienākumu pamatatbalsts" un "maksājums mazajiem lauksaimniekiem". 
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekts (4., 5., 8., 9., 10., 11., 12. un 14. punkts) paredz noteikumos aizstāt jēdzienu "vienotais platību maksājums" ar jēdzieniem "ilgtspēju sekmējošais ienākumu pamatatbalsts" un "maksājums mazajiem lauksaimniekiem". 
Problēmas apraksts
MK noteikumos  Nr. 194 noteikts, ka lauksaimniecības produkcijas ražotājs ir tiesīgs saņemt noteiktu marķētās dīzeļdegvielas daudzumu par lauksaimniecībā izmantojamās zemes platību, ievērojot 8.1. apakšpunktā noteiktos minimālo ieņēmumu kritērijus atbilstoši Valsts ieņēmumu dienestā iesniegtajai gada ienākumu deklarācijai vai uzņēmuma gada pārskatam par iepriekšējo taksācijas gadu. 
MK noteikumos Nr. 194 noteikts, ka prasību par minimālo ieņēmumu kritērija vērtēšanu nepiemēro:
1) tai zemes platībai, kuru lauksaimniecības produkcijas ražotājs ir papildus deklarējis platību maksājumu saņemšanai salīdzinājumā ar pēdējo deklarēšanas periodu;
2) ja lauksaimniecības produkcijas ražotājs ir uzsācis saimniecisko darbību lauksaimniecībā un reģistrējis to Uzņēmumu reģistrā vai Valsts ieņēmumu dienestā laikposmā no iepriekšējā gada 1. janvāra līdz kārtējā gada 1. jūnijam un kārtējā gadā pirmo reizi deklarējis lauksaimniecībā izmantojamo zemi platību maksājumu saņemšanai.
Krīzes vadības padomes 2023. gada 13. jūlija ārkārtas sēdes protokola Nr. 3 1.§ 3. punktā noteikts, ka saskaņā ar Civilās aizsardzības un katastrofas pārvaldīšanas likuma 4. panta pirmās daļas 1. punkta "d" apakšpunktu un 4. panta otrās daļas 3. punktu atzīts, ka pavasara salnu un ilgstošā sausuma izraisītās sekas lauksaimniecībā un meža atjaunošanā un ieaudzēšanā ir uzskatāmas par valsts mēroga dabas katastrofu. 2023. gada pavasara salnas un ilgstošais sausums ir radījis neatgriezeniskas un nopietnas sekas visām lauksaimniecības nozarēm, būtiski ietekmējot kultūraugu ražību un līdz ar to atstājot negatīvu ietekmi uz saimnieciskās darbības ieņēmumu gūšanu.
Risinājuma apraksts
Tā kā 2023. gada pavasara salnas un ilgstošais sausums ir radījis neatgriezeniskas un nopietnas sekas visām lauksaimniecības nozarēm, būtiski ietekmējot kultūraugu ražību un līdz ar to atstājot negatīvu ietekmi uz saimnieciskās darbības ieņēmumu gūšanu 2023. gadā, noteikumu projekta 21. punkts paredz 2024./2025. saimnieciskajā gadā ieviest atvieglotu minimālo ieņēmumu kritērija vērtēšanu. Personas ieņēmumi no lauksaimnieciskās ražošanas tiks vērtēti atbilstoši Valsts ieņēmumu dienestā iesniegtajai gada ienākuma deklarācijai vai uzņēmumu gada pārskatam par iepriekšējo taksācijas gadu vai par taksācijas gadu pirms iepriekšējā taksācijas gada. Tas nozīmē, ka tiks ņemta vērā tā personas deklarācija, kurā norādītie ieņēmumi no lauksaimnieciskās ražošanas būs lielāki.
Tā kā 2024./2025. saimnieciskajā gadā tiks vērtēti personas ieņēmumi no lauksaimnieciskās ražošanas pēdējos divos noslēgtajos taksācijas gados, ar noteikumu projekta 21. punktu tiek precizēts nosacījums, ka 2024./2025. saimnieciskajā gadā netiks vērtēts minimālo ieņēmumu kritērijs par tām zemes platībām, ar kurām lauksaimnieks ir paplašinājis savu ražošanu, un jaunajiem lauksaimniekiem, kas uzsākuši lauksaimniecisko ražošanu. Ar noteikumu projekta 21. punktu noteikts, ka prasība par ieņēmumiem netiks piemērota tai zemes platībai, kuru lauksaimnieks būs deklarējis papildus pirmajā tās deklarēšanas gadā un nākamajā gadā pēc tā. Arī lauksaimniecības produkcijas ražotājam, kas pirmoreiz piesakās marķētas dīzeļdegvielas saņemšanai, prasība par ieņēmumiem netiks piemērota gadā, kad viņš piesakās pirmoreiz, un nākamajā gadā pēc tā.
Problēmas apraksts
MK noteikumu Nr. 194 1. pielikums neatbilst MK noteikumu Nr. 198 1. pielikumam, kurā noteikts kultūraugu un zemes izmantošanas veidu kodu saraksts, kas ir plašāks nekā MK noteikumu Nr. 194 1. pielikumā. 
Risinājuma apraksts
Ar noteikumu projekta 23.punktu tiek precizēts noteikumu Nr. 194 1. pielikums atbilstoši MK noteikumu Nr. 198 1. pielikumam.
Problēmas apraksts
Tā kā Komisijas 2022. gada 17. janvāra Īstenošanas lēmumā (ES) 2022/197, ar ko nosaka kopīgu fiskālu marķieri vieglajai dīzeļdegvielai un petrolejai, (turpmāk – Komisijas Īstenošanas lēmums) ir paredzēts jauns fiskālais marķieris ACCUTRACETM  PLUS, kas aizstāj līdz šim brīdim izmantoto ķīmisko vielu (fiskālo marķieri) Solvent Yellow 124, ir jāgroza noteikumu 25.1. apakšpunkts.
Tā kā naftas produktu iezīmēšanā (marķēšanā) iesaistītajiem komersantiem krājumos ir noteikts marķējošās ķīmiskās vielas daudzums, ir jāparedz sapratīgs pārejas periods, kad ar iepriekš iegādāto ķīmisko vielu marķētos naftas produktus būtu atļauts realizēt lietotājiem Latvijas Republikā, nepievienojot jauno fiskālo marķieri, ja naftas produkti ir iezīmēti (marķēti) ar līdz šim izmantoto fiskālo marķieri Solvent Yellow 124.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekts paredz izteikt jaunā redakcijā MK noteikumu Nr. 194 25.1. apakšpunktu, aizstājot fiskālo marķieri Solvent Yellow 124 ar fiskālo marķieri ACCUTRACETM PLUS un vienlaikus nosakot, ka pievienojamās ķīmiskās vielas butoksibenzola saturs ir ne mazāk kā 9,5 grami un ne vairāk kā 14,0 gramu uz 1000 litriem marķējamās degvielas (noteikumu projekta 19. punkts).
Noteikumu projekts paredz pārejas periodu līdz 2024. gada 30. jūnijam, kad komersanti, kas piegādā iezīmētos (marķētos) naftas produktus lietotājiem Latvijas Republikā, drīkstēs tos realizēt bez jaunā fiskālā marķiera pievienošanas, ja iezīmētajiem naftas produktiem būs pievienots līdz šim izmantotais fiskālais marķieris atbilstošā daudzumā. Pēc noteikumu projektā noteiktā pārejas perioda beigām (līdz 2024. gada 30. jūnijam) šādi iezīmētiem (marķētiem) naftas produktiem būs jāpievieno arī noteiktais fiskālais marķieris ACCUTRACETM PLUS.
Pārejas periodu līdz 2024. gada 30. jūnijam atšķirībā no Ministru kabineta 2023. gada 14. novembra noteikumos Nr. 646 "Grozījumi Ministru kabineta 2007. gada 31. jūlija noteikumos Nr. 525 "Kārtība, kādā atsevišķiem naftas produktiem piemēro samazinātu akcīzes nodokļa likmi vai atbrīvojumu no akcīzes nodokļa"" noteiktā pārejas perioda līdz 2024. gada 31. decembrim, ja ķīmiskā viela ir iegādāta līdz 2023. gada 25. jūlijam, ierosināja noteikt biedrība "Latvijas Degvielas tirgotāju asociācija" (turpmāk – LDTA), jo lauksaimnieku degvielas aprite ir ātrāka nekā kurināmās degvielas aprite. LDTA ir izvērtējusi, ka atšķirīga pārejas perioda noteikšana neradīs problēmas.
Attiecībā uz lietotāju (lauksaimniecības produkcijas ražotāju) krājumos esošajiem iezīmētajiem (marķētajiem) naftas produktiem netiek paredzēti ierobežojumi, un tos varēs izmantot atbilstoši mērķim, ja vien tie ir marķēti ar līdz šim izmantotajām krāsvielām un fiskālo marķieri (noteikumu projekta 22. punkts).
Problēmas apraksts
Spēkā esošo MK noteikumu Nr. 194 3. pielikums neparedz pienākumu lauksaimniecības produkcijas ražotājam  iesniegt apliecinājumu par atbilstību Komisijas regulas Nr. 651/2014 2. panta 18. punkta "c" apakšpunktā minētajam nosacījumam, proti, "vai tas atbilst normatīvajos aktos noteiktajiem kritērijiem, lai tam pēc kreditoru pieprasījuma pieprasītu maksātnespējas procedūru". Valstī šī prasība tiek pārbaudīta, pamatojoties uz atbalsta pretendenta iesniegtu apliecinājumu. 
Risinājuma apraksts
MK noteikumu Nr. 194 3. pielikums tiek precizēts, paredzot pienākumu lauksaimniecības produkcijas ražotājam  iesniegt apliecinājumu par atbilstību Komisijas regulas Nr. 651/2014 2. panta 18. punkta "c" apakšpunktā minētajam nosacījumam (noteikumu projekta 24. punkts).
Problēmas apraksts
Spēkā esošo MK noteikumu Nr. 194 24.7. apakšpunktā noteikts, ka lauksaimniecības produkcijas ražotāja atbilstību šo noteikumu 4. punktā un likuma "Par akcīzes nodokli" 18. panta piektās daļas 1. punktā noteiktajiem kritērijiem vērtē pēc stāvokļa kārtējā gada 1. jūnijā.
Risinājuma apraksts
MK noteikumu Nr. 194 24.7. apakšpunkts precizēts, nosakot, ka lauksaimniecības produkcijas ražotāja atbilstību likuma "Par akcīzes nodokli" 18. panta piektās daļas 1. punktā noteiktajiem kritērijiem vērtē pēc stāvokļa kārtējā gada 1. jūnijā, svītrojot atsauci uz noteikumu 4.punktu, jo Lauku atbalsta dienests lauksaimniecības produkcijas ražotāja atbilstību šo noteikumu 4.punktā noteiktajiem kritērijiem vērtē lēmuma pieņemšanas brīdī, jo tas atbilst reālajai administrēšanas praksei (noteikumu projekta 18. punkts).
Problēmas apraksts
MK noteikumu Nr. 194 8.1.2. apakšpunktā noteikts, ka lauksaimniecības produkcijas ražotājs ir tiesīgs saņemt šo noteikumu 1. pielikumā noteikto marķētās dīzeļdegvielas daudzumu, ja tā ieņēmumi ir vismaz 210 euro no hektāra saimniecībā, kas atbilstoši normatīvajiem aktiem par bioloģisko lauksaimniecību ir sertificēta bioloģiska saimniecība. 
MK noteikumu Nr. 194 8.2. apakšpunktā noteikts, ka lauksaimniecības produkcijas ražotājs ir tiesīgs saņemt šo noteikumu 1. pielikumā noteikto marķētas dīzeļdegvielas daudzumu par to šo noteikumu 6.1. apakšpunktā minēto zālāju platības hektāru skaitu, kuros ir nodrošināts minimālais lauksaimniecības dzīvnieku blīvums vismaz 0,5 nosacītās liellopu vienības (atbilstoši normatīvajiem aktiem par bioloģisko lauksaimniecību sertificētās bioloģiskajās saimniecībās – blīvums vismaz 0,4 nosacītās liellopu vienības) uz vienu hektāru.
Risinājuma apraksts
MK noteikumu Nr. 194 8.1.2. un 8.2. apakšpunkts precizēts, ievērojot Ministru kabineta 2009. gada 26. maija noteikumus Nr. 485 "Bioloģiskās lauksaimniecības uzraudzības un kontroles kārtība", jo atbilstoši minētajiem noteikumiem tiek sertificēta platība, nevis saimniecība (noteikumu projekta 6. un 7. punkts).
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
Noteikumu projekts attiecas uz lauksaimniecības produkcijas ražotājiem (arī fiziskām personām, kas nodarbojas ar lauksaimniecības produkcijas ražošanu), kuri varētu pieteikties marķētās dīzeļdegvielas ar samazinātu akcīzes nodokļa likmi saņemšanai, – aptuveni 17 000 personām.
Juridiskās personas
Ietekmes apraksts
Noteikumu projekts attiecas uz lauksaimniecības produkcijas ražotājiem (arī juridiskām personām, kas nodarbojas ar lauksaimniecības produkcijas ražošanu), kuri varētu pieteikties marķētās dīzeļdegvielas ar samazinātu akcīzes nodokļa likmi saņemšanai, – aptuveni 17 000 personām.
Noteikumu projekts attiecas arī uz komersantiem, kas iezīmē (marķē) naftas produktus, jo apstiprinātiem noliktavas turētājiem būs jāorganizē jaunā fiskālā marķiera iepirkumi, lai nodrošinātu naftas produktu iezīmēšanu (marķēšanu) atbilstoši Eiropas Savienībā noteiktajam regulējumam par fiskālo marķieri ACCUTRACETM PLUS.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

Ietekmes apraksts
Atbalsts pieejams lauksaimniecības produkcijas ražotājiem, kuriem nepieciešams iegādāties marķēto dīzeļdegvielu ar samazināto akcīzes nodokļa likmi lauksaimniecībā izmantojamās zemes apstrādei.

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

Ietekmes apraksts
Atbalsts pieejams arī mazajiem un vidējiem uzņēmējiem – lauksaimniecības produkcijas ražotājiem, kuriem nepieciešams iegādāties marķēto dīzeļdegvielu ar samazināto akcīzes nodokļa likmi lauksaimniecībā izmantojamās zemes apstrādei.

2.2.5. uz konkurenci:

2.2.6. uz nodarbinātību:

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?
ES tiesību akta CELEX numurs
32014R0651
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2014. gada 17. jūnija Regula (ES) Nr. 651/2014, ar ko noteiktas atbalsta kategorijas atzīst par saderīgām ar iekšējo tirgu, piemērojot Līguma 107. un 108. pantu (Eiropas Savienības Oficiālais Vēstnesis, 2014. gada 26. jūnijs, Nr. L 187/1) (turpmāk – Regula 651/2014)
Apraksts
-
ES tiesību akta CELEX numurs
32023R1315
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2023. gada 25. maija Regula (ES) 2023/1315, ar kuru groza Regulu (ES) Nr. 651/2014, ar ko noteiktas atbalsta kategorijas atzīst par saderīgām ar iekšējo tirgu, piemērojot Līguma 107. un 108. pantu, un Regulu (ES) 2022/2473, ar kuru, piemērojot Līguma 107. un 108. pantu, dažu kategoriju atbalstu uzņēmumiem, kas nodarbojas ar zvejas un akvakultūras produktu ražošanu, apstrādi un tirdzniecību, atzīst par saderīgu ar iekšējo tirgu (Dokuments attiecas uz EEZ) (Eiropas Savienības Oficiālais Vēstnesis 2023. gada 30. jūnijs, Nr. L 167/1), (turpmāk – Regula (ES) 2023/1315)
Apraksts
-
ES tiesību akta CELEX numurs
32022D0197
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Komisijas 2022. gada 17. janvāra Īstenošanas lēmums 2022/197/ES, ar ko nosaka kopīgu fiskālo marķieri vieglajai dīzeļdegvielai un petrolejai
Apraksts
-

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem

Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2014. gada 17. jūnija Regula (ES) Nr. 651/2014, ar ko noteiktas atbalsta kategorijas atzīst par saderīgām ar iekšējo tirgu, piemērojot Līguma 107. un 108. pantu (Eiropas Savienības Oficiālais Vēstnesis, 2014. gada 26. jūnijs, Nr. L 187/1) (turpmāk – Regula 651/2014)
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Regulas 651/2014 1. panta 2. punkta "c" un "d" apakšpunkts
Noteikumu projekta 2. punktā izteiktais noteikumu Nr. 194 3.1 1. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības kā ES tiesību normas.
Regulas 651/2014 1. panta 4. punkta "a" apakšpunkts
Noteikumu projekta 3. punktā izteiktais noteikumu Nr. 194 3.1 3. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības kā ES tiesību normas.
Regulas 651/2014 12. pants
Noteikumu projekta 13. punktā izteiktais noteikumu Nr. 194 14.1 punkts un 16. punktā izteiktais noteikumu Nr. 194 24.4. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības kā ES tiesību normas.
Regulas 651/2014 58. panta 5. punkts
Noteikumu projekta 17. punktā izteiktais noteikumu Nr. 194 24.5. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības kā ES tiesību normas.
Regulas 651/2014 1. panta 4. punkta "c" apakšpunkts
Noteikumu projekta 20. punktā izteiktais noteikumu Nr. 194 31.4 punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības kā ES tiesību normas.
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2023. gada 25. maija Regula (ES) 2023/1315, ar kuru groza Regulu (ES) Nr. 651/2014, ar ko noteiktas atbalsta kategorijas atzīst par saderīgām ar iekšējo tirgu, piemērojot Līguma 107. un 108. pantu, un Regulu (ES) 2022/2473, ar kuru, piemērojot Līguma 107. un 108. pantu, dažu kategoriju atbalstu uzņēmumiem, kas nodarbojas ar zvejas un akvakultūras produktu ražošanu, apstrādi un tirdzniecību, atzīst par saderīgu ar iekšējo tirgu (Dokuments attiecas uz EEZ) (Eiropas Savienības Oficiālais Vēstnesis 2023. gada 30. jūnijs, Nr. L 167/1), (turpmāk – Regula (ES) 2023/1315)
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Regulas (ES) 2023/1315 1. panta 41. punkts, ar kuru Regulas (ES) Nr. 651/2014 44. panta 1. 2. un 3. punkts ir izteikts jaunā redakcijā
Noteikumu projekta 1. punktā izteiktais noteikumu Nr. 194 2. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības kā ES tiesību normas.
Regulas (ES) 2023/1315 1. panta 8. punkts, ar kuru Regulas (ES) Nr. 651/2014 9. panta 1., 2. un 4. punkts ir izteikts jaunā redakcijā
Noteikumu projekta 15. punktā izteiktais noteikumu Nr. 194 24.3. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības kā ES tiesību normas.
Regulas (ES) 2023/1315 1. panta 56. punkts, ar kuru Regulas (ES) Nr. 651/2014 58. panta 4.punkts ir izteikts jaunā redakcijā
Noteikumu projekta 17. punktā izteiktais noteikumu Nr. 194 24.5. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības kā ES tiesību normas.
Regulas (ES) 2023/1315 1. panta 57. punkts, ar kuru Regulas (ES) Nr. 651/2014 59. panta otrā daļa ir izteikta jaunā redakcijā
Noteikumu projekta 17. punktā izteiktais noteikumu Nr. 194 24.5. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības kā ES tiesību normas.
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Komisijas 2022. gada 17. janvāra Īstenošanas lēmums 2022/197/ES, ar ko nosaka kopīgu fiskālo marķieri vieglajai dīzeļdegvielai un petrolejai
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
1. pants
Noteikumu projekta 19. punktā izteiktais noteikumu Nr. 194 25.1. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Noteikumu projekts neparedz stingrākas prasības
2. pants
Noteikumu projekta 22. punkts
Pārņemtas daļēji
Termiņš marķētās degvielas realizācijai Latvija Republikā pagarināts, saņemot iebildumus no Latvijas Degvielu tirgotāju asociācijas, kura norāda, ka krājumos esošo marķiera apjomu nav iespējams izlietot līdz Komisijas 2022. gada 17. janvāra Īstenošanas lēmumā 2022/197/ES noteiktajam pārejas perioda beigām 2024. gada 17. janvārim, tāpēc komersantiem (marķētās degvielas piegādātājiem) papildus tiek dots vēl piecu mēnešu termiņš, kurā varēs realizēt marķētos naftas produktus, nepiejaucot jauno fiskālo marķieri (butoksibenziolu), ja atbilstošā daudzumā ir pievienots pašlaik izmantojamais fiskālais marķieris (Solvent Yellow 124). Pēc Finanšu ministrijas sniegtās informācijas, ilgāka pārejas termiņa piemērošana nerada risku, jo, izmantojot esošo marķieri, naftas produktus varēs realizēt tikai Latvijas teritorijā, bet ne citiem lietotājiem dalībvalstīs.
Latvija ir informējusi Eiropas Komisiju par nepieciešamo atkāpi marķēto naftas produktu izmantošanā ar pašlaik izmantojamo fiskālo marķieri.
Noteikumu projekts neparedz stingrākas prasības
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
Eiropas Komisija 2023. gada 20. jūnijā organizēja attālināto sanāksmi par dalībvalstu sasniegto progresu saistībā ar Eiropas Komisijas 2022. gada 17. janvāra Īstenošanas lēmuma 2022/197/ES, ar ko nosaka kopīgu fiskālo marķieri vieglajai dīzeļdegvielai un petrolejai, ieviešanu. Latvija informēja, ka būs nepieciešams vēl pārejas periods (daži mēneši), lai iztirgotu marķētās degvielas krājumus, kā arī lai nepalielinātu komersantiem marķēšanas izmaksas, uzdodot tiem piejaukt jauno fiskālo marķieri (butoksibenzolu), ja vien naftas produkti ir marķēti atbilstoši spēkā esošajām prasībām. No Eiropas Komisijas puses iebildumi par Latvijas izteikto atkāpi netika saņemti. 

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Lauku atbalsta dienests
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://tapportals.mk.gov.lv/public_participation/0b0f01bb-40a3-4ac4-b719-bb0f5ae60ea5

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Saņemts priekšlikums no Latvijas Degvielas tirgotāju asociācijas, kas lūdz līdz 2023. gada 30. jūnijam noteikt pārejas periodu, kurā atļaut realizēt dīzeļdegvielu ar pašlaik izmantoto ķīmisko vielu (fiskālo marķieri) Solvent Yellow 124, nevis noteikto jauno fiskālo marķieri ACCUTRACETM  PLUS (noteikumu projekta 19. punkts un noteikumu Nr. 194 25.1.apakšpunkts), attiecīgi precizējot noteikumu projekta 22. punktu (noteikumu Nr. 194 31.6 punktu).
Priekšlikums ņemts vērā.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Lauku atbalsta dienests

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi