Anotācija (ex-ante)

23-TA-2620: Noteikumu projekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Rīgas Tehniskās koledžas nolikums" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
2022. gada 15. septembrī pieņemtajos grozījumos Profesionālās izglītības likumā (pārejas noteikumu 43. punkts) uzdots koledžām līdz 2023. gada 31. decembrim nodrošināt koledžu nolikumu izstrādi un apstiprināšanu atbilstoši grozījumiem Profesionālās izglītības likuma 17. pantā. Atbilstoši Profesionālās izglītības likuma 15. panta pirmajai daļai Profesionālās izglītības iestādes nolikumu apstiprina tās dibinātājs.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Nodrošināt Rīgas Tehniskās koledžas nolikuma apstiprināšanu atbilstoši Profesionālās izglītības likuma prasībām.
 
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Ministru kabineta 2007.gada 27.februāra noteikumi  Nr.147 "„Profesionālās izglītības kompetences centra "Rīgas Tehniskā koledža” nolikums" (turpmāk –Noteikumi Nr. 147) tika izdoti saskaņā ar Augstskolu likuma 10.1 panta pirmo daļu. Ar 2022. gada 15. septembra likumu “Grozījumi Augstskolu likumā” no Augstskolu likuma tika izslēgts 10.1 pants. Līdz ar to, saskaņā ar Oficiālo publikāciju un tiesiskās informācijas likuma 9. panta piekto daļu  Noteikumi Nr. 147 zaudē spēku.
Profesionālās izglītības likuma pārejas noteikumu 43. punktā koledžām tika noteikts pārejas periods, nolūkā izstrādāt un apstiprināt jaunu nolikumu atbilstoši grozījumiem Profesionālās izglītības likumā, un līdz minēto nolikumu spēkā stāšanās dienai, bet ne ilgāk kā līdz 2023. gada 31. decembrim ir piemērojams koledžu nolikums, kas izdots saskaņā ar Augstskolu likuma 10.1 panta pirmo daļu, ciktāl tas nav pretrunā ar Profesionālās izglītības likumu un Augstskolu likumu.
Vienlaikus, ņemot vērā grozījumus Profesionālās izglītības likuma 17. pantā, Noteikumi Nr. 147, līdz šīm esošajā redakcijā, tikai daļēji atbilst minētā pantā ietvertajām prasībām.
Ar 2022.gada 3.marta grozījumiem Profesionālās izglītības likumā tika izslēgtas normas par profesionālās izglītības kompetences centra statusu, tā vietā nosakot profesionālās izglītības iestāžu statusus atbilstoši to īstenojamām izglītības programmām. Ņemot vērā šīs izmaiņas, ar Ministru kabineta 2023.gada 14.februāra rīkojumu Nr.75 „Par koledžas "Profesionālās izglītības kompetences centrs "Rīgas Tehniskā koledža"" nosaukumu” tika noteikts, ka ar 2023. gada 1. maiju koledžas "Profesionālās izglītības kompetences centrs "Rīgas Tehniskā koledža"" nosaukums ir Rīgas Tehniskā koledža, kā arī Ar 2023. gada 1. maiju atzīts par spēku zaudējušu Ministru kabineta 2011.gada 18.augusta rīkojums Nr. 389 "Par profesionālās izglītības kompetences centra statusa piešķiršanu Rīgas Tehniskajai koledžai".
 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Ievērojot minēto nepieciešams izstrādāt un apstiprināt Rīgas Tehniskās koledžas (turpmāk - koledža) nolikumu atbilstoši Profesionālās izglītības likumā noteiktajam, tai skaitā attiecībā uz koledžu nolikumā ietveramo regulējumu.
 
Risinājuma apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekts "Rīgas Tehniskās koledžas nolikums" (turpmāk - projekts) paredz izdot koledžas nolikumu.   
Pārstrādājot nolikumu, no tā tika svītrotas normas, kas šobrīd dublē Izglītības likumā, Augstskolu likumā, Profesionālās izglītības likumā, Valsts pārvaldes iekārtas likumā noteiktās normas, ietverot attiecīgas atsauces nolikumā, kā arī pārskatāmības nolūkos nodrošināta nolikuma nodaļu nosaukumu atbilstība Profesionālās izglītības likuma 17.pantā uzskaitītajai obligāti norādāmajai informācijai.
 Projektā tiek noteikts koledžas juridiskais statuss, iekļauta koledžas stratēģiskā specializācija, norādot konkrētas izglītības tematiskās jomas, kā arī izglītības programmu grupas, kurās tiek īstenotas izglītības programmas, tādējādi radot sabiedrībai skaidru priekšstatu par koledžas sniegtajiem izglītības pakalpojumiem.  Noslēguma jautājumos paredzēts, ka Koledža līdz 2024. gada 30. jūnijam īsteno profesionālās izglītības programmas arī izglītības  programmu grupā "Sekretariāta un biroja darbs", tādējādi izglītojamie, kas uzsākuši minētās programmas, tās pabeigs un turpmāk koledža minētās programmas neīstenos. 
Projektā aktualizēti arī koledžas darbības pamatvirzieni un uzdevumi. Projektā iekļautie darbības pamatvirzieni būs noteicošie koledžas nākotnes mācību un studiju organizācijā, nostiprinot profesionālās izglītības iestādes statusu.
   Projektā, ievērojot koledžas vietu izglītības sistēmā, tiek konkretizēts, ka  koledža ir augstākās profesionālās izglītības iestāde, kura īsteno īsā cikla profesionālās studiju programmas, kas dod iespēju iegūt piekto profesionālās kvalifikācijas līmeni. Īsā cikla profesionālās augstākās izglītības programmu īstenošana koledžai ir pamata darbība. Vienlaicīgi projektā tiek noteiktas arī citas izglītības programmas, ko koledža īsteno. 
Atbilstoši īstenotajām programmām, projektā tiek noteikta izglītības procesa organizēšanas kārtība atbilstoši Profesionālās izglītības likuma prasībām
 Projekts paredz iekļaut regulējumu par koledžas pārstāvības, vadības institūciju un lēmējinstitūciju izveidošanu, ievēlēšanu vai iecelšanu un šo institūciju tiesības un pienākumus. 
Proti,projekts paredz domes izveidošanu, sastāvu, funkcijām, domes locekļu atsaukšanas kārtību, konventa izveidošanu. Lai nodrošinātu atklātuma, demokrātijas un labas pārvaldības principu ievērošanu, nolikumā iestrādāta norma, ka koledžas vadības un lēmējinstitūcijā – domē ir nodrošināta katras katedras akadēmiskā personāla pārstāvniecība, kas tiek ievēlēta katedras akadēmiskā personāla kopsapulcē atklāti balsojot, kā arī noteikts, ka no vispārējā personāla vidus domē darbojas koledžas finanšu struktūrvienības nodaļas vadītājs, lai nodrošinātu, ka domes pieņemtajiem lēmumiem ir finansiāls segums.   Projekts paredz, ka  dome papildus Profesionālās izglītības likumā noteiktajam izstrādā un sniedz priekšlikumus par koledžas struktūrvienību dibināšanu izglītības un pētniecības jautājumos, to reorganizēšanu un likvidēšanu, kā arī apstiprina uzņemšanas noteikumus koledžā.
 Lai nolikums būtu atbilstošs spēkā esošajam Profesionālās izglītības likuma regulējumam, Projektā atšķirībā no Noteikumiem Nr. 147 nav ietvertas  koledžas direktora tiesības, pienākumus un atbildība, kas šobrīd ir ietverta Izglītības likumā un citos izglītības jomu regulējošos normatīvajos aktos. Vienlaikus nolikumā ietvertas normas, stiprinot direktora lomu koledžas vidēja termiņa darbības stratēģijas projekta izstrādē, tajā skaitā nosakot rezultatīvos rādītājus un budžetu, kā arī atbildību par gada publiskā pārskata sagatavošanu, tā satura atbilstību normatīvo aktu prasībām, koledžas darbības stratēģijas, budžeta un kārtējā gada darba plāna izpildi.
   Projekts paredz iekļaut regulējumu par koleģiālās padomdevējas institūcijas – konventa darbību, kā arī noteikt regulējumu attiecībā uz studējošo pašpārvaldi  atbilstoši Profesionālās izglītības likumā iekļautajām normām par studējošo pašpārvaldes tiesībām. Nodrošinot studējošo dalību koledžas pārvaldības procesos, nolikums paredz studējošo pašpārvaldes pārstāvniecību domē ar trijiem studējošo pārstāvjiem, saglabājot  pašpārvaldei neatkarību un autonomiju savas struktūras veidošanā un iekšējo lēmumu pieņemšanas kārtības izstrādē.

 Atbilstoši Profesionālās izglītības likumā ietvertajām prasībām, projekts paredz noteikt, ka koledžas izglītības procesa organizācija ir darba vidē balstītas studijas un mācību process. Darba vidē balstītas mācības, saskaņā ar Profesionālās izglītības likuma 16.1 panta devīto daļu ir viens no nosacījumiem, kas tiek vērtēts nosakot izglītības iestādes atbilstību koledžas statusam. 
 Projekts paredz nolikumā arī iekļaut koledžas personāla un izglītojamo pienākumus un tiesības.
Projekts atbilstoši Profesionālās izglītības likuma 17. panta pirmajai daļai nosaka koledžas iekšējo normatīvo aktu izdošanas kārtību, saimniecisko darbību un finasējuma avotus un kārtību, ka arī koledžas reorganizācijas un likvidācijas kārtību.

   
 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Koledžas personāls, tai skaitā studējošie.
Ietekmes apraksts

Ar nolikumu tiek noteikti koledžas  personāla pienākumi un tiesības, tomēr būtiskas izmaiņas personālu neskar, jo minētie pienākumi un tiesības pēc būtības ir līdzīgi jau esošajiem.

Juridiskās personas

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums

Atbilstoši Ministru kabineta 2009.gada 25.augusta noteikumu Nr.970 „Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā” 5.punktam sabiedrības līdzdalības kārtība ir piemērojama tiesību aktu projektu izstrādē, kas būtiski maina esošo regulējumu vai paredz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas. Ņemot vērā, ka projekts neatbilst minētajiem kritērijiem, jo paredz noteikt  regulējumu atbilstoši citiem spēkā esošiem tiesību aktiem,  sabiedrības līdzdalības kārtība projekta izstrādē netiek piemērota. Projekts un tā anotācija būs publiski pieejami Tiesību aktu projektu publiskajā portālā Ministru kabineta tīmekļvietnē – sadaļā/Tiesību aktu projekti.

6.4. Cita informācija

Projekta izstrādē iesaistīta Izglītības un zinātnes ministrija un Rīgas Tehniskā koledža.
 
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Izglītības un zinātnes ministrija
  • Rīgas Tehniskās koledža

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

Pēc koledžas nolikuma koledžai būs jāizveido koledžas dome, kā arī atbilstoši nolikumā noteiktajam jāaktualizē koledžas iekšējie normatīvie akti.
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi