Anotācija (ex-ante)

23-TA-1820: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2004. gada 24.augusta noteikumos Nr.740 "Noteikumi par stipendijām"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ņemot vērā, ka ir atbalstīts Izglītības un zinātnes ministrijas iesniegtais prioritārais pasākums “Augstākā izglītība” likumā “Par valsts budžetu 2023. gadam un budžeta ietvaru 2023., 2024. un 2025. gadam” (15_37_P), kas tai skaitā paredz atbalstu topošo un jauno pedagogu sagatavošanai, ministrija ir izstrādājusi grozījumus Ministru kabineta 2004. gada 24. augusta noteikumos Nr. 740. “Noteikumi par stipendijām”, paredzot mērķētu atbalstu jaunajiem pedagogiem, izveidojot stipendiju fondu. Sociālās stipendijas "Studētgods" apmēra palielināšana un piešķiršanas kārtības precizēšana

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Nodrošināt valsts izglītības iestādēs nepieciešamo skolotāju skaitu, veicināt vidējās izglītības absolventu interesi par studijām skolotāju sagatavošanas programmās, it īpaši STEM, svešvalodu (EEZ valodu) un latviešu valodas un literatūras mācību jomās. Ļaut stipendiju “Studētgods” saņemt visu kursu studējošajiem; paplašināt stipendijas saņēmēju loku; mainīt institūciju, kas slēdz vienošanos par stipendiju administrēšanu ar augstākās izglītības iestādēm; palielināt stipendijas “Studētgods” apmēru.
Spēkā stāšanās termiņš
Jebkādi citi nosacījumi (atrunāti tiesību aktā)
Pamatojums
Lai nodrošinātu, ka spēkā esošie līgumi starp Izglītības un zinātnes ministriju un augstākās izglītības iestādēm nezaudē spēku uzreiz pēc grozījumu stāšanās spēkā, grozījumu noteikumu 1.14. apakšpunktam paredzēts spēkā stāšanās datums - 2023.gada 30.septembris. 

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Sistemātiski Latvijas izglītības sistēmā veidojas brīvās darba vietas jeb vakances, it īpaši STEM, EEZ valodu mācību priekšmetu un speciālās izglītības jomā, vairākās izglītības iestādēs veidojot pat pārrāvumus noteiktās izglītības programmas apguvē. Iespējas aizpildīt trūkstošās darba vietas izglītības iestādēs ir ierobežotas. Izglītības likuma 48. panta pirmajā daļā noteikts, ka strādāt par pedagogu ir tiesības personai, kurai ir pedagoģiskā izglītība vai kura apgūst pedagoģisko izglītību. Pedagoga profesija tiek reglamentēta Ministru kabineta noteikumos Nr. 569 “Noteikumi par pedagogiem nepieciešamo izglītību un profesionālo kvalifikāciju un pedagogu profesionālās kompetences pilnveides kārtību” katram izglītības veidam un pakāpei noteiktas striktas prasības pedagogam nepieciešamajai izglītībai un viņa profesionālajai pedagoģiskajai kvalifikācijai. Turklāt ne katrai augstāko pedagoģisko izglītību ieguvušajai personai ir tiesības pasniegt jebkuru mācību priekšmetu. Ņemot vērā, ka problēma ar vakanču trūkumu ir veidojusies ilgstoši, nepieciešami sistemātiski risinājumi jauno un topošo pedagogu sagatavošanai darbam skolā.
2021./2022. akadēmiskajā gadā Latvijā pirmo reizi tika ieviesta valsts finansēta sociālā stipendija “Studētgods”, lai atbalstītu studējošo no daudzbērnu ģimenēm iespējas iegūt augstāko izglītību. Pieejamas un kvalitatīvas augstākās izglītības iegūšana ir solis uz veiksmīgu iekļaušanos darba tirgū un spēju nodrošināt pienācīgu dzīves līmeni sev, savai ģimenei, kā arī iespēja kļūt par produktīvu sabiedrības dalībnieku, kas sniedz ieguldījumu valsts attīstībā.
Ministru kabineta 2004. gada 24. augusta noteikumu Nr.740 “Noteikumi par stipendijām” (turpmāk - Noteikumi) 30.1 4.apakšpunkts nosaka, ka stipendiju “Studētgods”, balstoties uz 30.13.1. apakšpunktā noteikto kritēriju (vismaz vienam no studējošā vecākiem vai pašam studējošajam ir trīs vai vairāk bērni), var saņemt stipendiju tikai tādā gadījumā, ja studējošā vecākam vai pašam studējošajam nav uzturlīdzekļu parāda, izņemot Latvijas Goda ģimenes apliecības programmas īstenošanu reglamentējošajos normatīvajos aktos paredzēto izņēmuma gadījumu.
Noteikumu 30.5 2.apakšpunkts nosaka, ka Pieteikumā stipendijai “Studētgods” norāda Latvijas Goda ģimenes apliecības vai invaliditātes apliecības (turpmāk – apliecība) numuru, ja studējošajam tāda ir izsniegta.
Noteikumu 38. punkts nosaka, ka stipendiju “Studētgods” piešķir 2021. gada rudens pirmajā semestrī vai pirmajā studiju gadā (kursā) imatrikulētiem studējošiem vai tiem studējošajiem, kuri atsākuši studijas pirmajā studiju gadā (kursā) 2021./2022. mācību gadā neatkarīgi no imatrikulācijas datuma, pirmā līmeņa profesionālā studiju programmā, otrā līmeņa profesionālā studiju programmā ar piektā līmeņa profesionālo kvalifikāciju vai profesionālo bakalaura grādu un piektā līmeņa profesionālo kvalifikāciju vai akadēmiskā bakalaura studiju programmā pēc vidējās izglītības vai pēc pirmā līmeņa profesionālās izglītības iegūšanas turpmākā līmeņa studijām. Turpmākajos gados sociālo stipendiju "Studētgods" sāk piešķirt attiecīgā gada rudens pirmajā semestrī vai pirmajā studiju gadā (kursā) imatrikulētiem studējošiem vai tiem studējošajiem, kuri atjaunojās studijās attiecīgajā studiju gadā (kursā) neatkarīgi no imatrikulācijas datuma.
Noteikumu 30.4 punkts paredz stipendijas “Studētgods” apmēru 160 euro mēnesī.

 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Saskaņā ar OECD datiem, Latvijā ir otrais zemākais augstākās izglītības absolventu skaits Ziemeļeiropā, savukārt studējošo skaits vecumā no 20 -25 gadiem ir salīdzinoši augsts. Atbiruma rādītāji Latvijā pēc OECD datiem ir virs vidējā rādītāja Ziemeļvalstīs, kas norāda uz salīdzinoši elastīgu piekļuvi augstākajai izglītībai pārejas posmā no vidējās izglītības uz augstāko izglītību, taču nepietiekamu atbalstu studiju procesa laikā. Pašlaik studējošajiem Latvijā ir pieejami šādi atbalsta mehānismi:

- valsts finansētas budžeta vieta, kurās kopumā studē orientējoši 40% no visiem studējošiem, pārējie 60% par maksu;
- valsts budžeta stipendija pēc akadēmiskajiem kritērijiem, kuru saņem konkursa kārtībā orientējoši 5% no studējošiem;
- sociālā stipendija “Studētgods”, kuru saņem visi studējošie, kas atbilst noteiktiem kritērijiem;
- valsts garantēto studiju un studējošo kredītu pieejamība.

Pašlaik 69% pedagoģijas studējošie studē par maksu un strādā paralēli studijām algotu darbu. Lai segtu studiju maksu, studējošajiem ir iespēja izmantot valsts garantētus studiju un studējošo kredītus.  Studējošajiem ir maza iespēja saņemt valsts budžeta stipendiju, kas tiek piešķirta pēc akadēmiskajiem  kritērijiem, jo lielākā daļa studējošo studē par saviem personīgajiem līdzekļiem. Studējošajiem no daudzbērnu ģimenēm, ar I un II grupas invaliditāti un bez vecāku gādības palikušajiem vai bāreņiem ir iespējams pretendēt uz sociālo stipendiju “Studētgods”, kas ir stipendija, ko piešķir pēc sociāliem, ne akadēmiskajiem kritērijiem. Neviens no iepriekš minētajiem atbalsta mehānismiem nav tieši mērķēts uz topošajiem un jaunajiem pedagogiem.

Igaunijas Republikas Valsts kontrole 2019. gadā veiktajā auditā secināja, ka, statistiski studējošo skaits ir palielinājies gandrīz visās studiju programmās, kurās studējošajiem piešķir tematiskās stipendijas (piemēram, STEM jomas).[1]  Prioritārajās pedagoģijas studiju programmās studējošajiem mērķēts atbalsta mehānisms izvēlēta stipendija. Vienlaicīgi, ņemot vērā aplēses par pretendentu skaitu un provizoriski pieejamo finansējuma apmēru programmas uzsākšanai, ministrija izvirza prioritātes un kritērijus pretendentiem, kuru loks nākotnē var tikt paplašināts.


[1] Simson, P. (2019, October 23). National Audit Office: Outcomes of reform for transition to free higher education are patchy. National Audit Office. https://www.riigikontroll.ee/Suhtedavalikkusega/Pressiteated/tabid/168/557GetPage/1/557Year/-1/ItemId/1179/amid/557/language/en-US/Default.aspx
Risinājuma apraksts
1)  4.2  punkts paredz, ka tematiskās jomas “Pedagogu izglītība un izglītības zinātne” programmu grupas “Pedagogu izglītība” studējošajiem tiks piešķirta stipendija 300 euro apmērā konkursa kārtībā. Finansējums tiks nodrošināts, balstoties uz likumā  “Par valsts budžetu 2023. gadam un budžeta ietvaru 2023., 2024. un 2025. gadam” apstiprināto prioritāro pasākumu “Augstākā izglītība” (15_37_P) piešķirto papildu finansējumu jauno un topošo pedagogu sagatavošanai.
Kopumā prioritārā pasākuma finansējuma izlietojums ir plānots sekojošs:
 
 
2023.gads/ euro
2024.gads/ euro
Paskaidrojumi

"Augstākā izglītība” (15_37_P), no tā:
10 000 000
15 000 000
 

Papildus snieguma finansējums augstākās izglītības iestādēm
6 726 352
6 726 352
 

Akreditācijas procesa nodrošināšanai
273 648
273 648
 

Tenūras profesūras fonds
2 000 000
3 000 000
Jaunie snieguma kritēriji tiek virzīti ar grozījumiem Ministru kabineta 2006. gada 12. decembra noteikumos  Nr. 994 "Kārtība, kādā augstskolas un koledžas tiek finansētas no valsts budžeta līdzekļiem" (23-TA-1760).

Topošo pedagogu atbalsta pasākumi
Pieejams 2023. gadā 1 000 000,
no tā stipendijām:
582 000;
citiem pasākumiem
418 000
(studiju vietu izmaksu aktualizācija, programmu kvalitātes monitorings, komunikācija u.c.).
Pieejams 2023. gadā 5 000 000,
no tā stipendijām:
1 455 000;
citiem pasākumiem
3 545 000
Pasākuma sadale 2024.gadam tiks precizēta, ņemot vērā 2023.gada rudens atbalsta mehānismu ieviešanas pieredzi.

2) Apstiprinātais prioritārais pasākums paredz novirzīt 2023. gadā topošo pedagogu atbalstam   1 000 000 milj. euro, savukārt 2024. gadā, 2025. gadā un turpmāk novirzīt papildu 5 milj. euro.  Tiesību akta ieviešanai 2023. gada rudenī tematiskajām stipendijām tiks novirzīti 582 000 euro, savukārt, sākot no  2024. gada un turpmāk tiks novirzīti 1 455 000 euro, stipendiju nodrošinot 485 jaunajiem pedagogiem, kas studē pedagoģijas studiju programmās, kurās prioritāri apgūst STEM, valodu mācību priekšmetus un pedagoģiju darbam ar skolēniem ar īpašām vajadzībām.
Sākotnēji prioritāra pasākuma provizoriskais aprēķins paredzēja 280 euro stipendiju, taču kopš prioritāra pasākuma sagatavošanas bija vērojama būtiska inflācija, kā arī tiek celtas minimālās pedagogu atlīdzības likmes. Ņemot vērā, ka stipendijai indikatīvi ir jākorelē ar pedagogu darba samaksu par pusslodzi (pēc nodokļu nomaksas), stipendijas apmērs tiek noteikts 300 euro apmērā.
 
Specializācija
(budžeta vietās pilna laika klātienē studējošo studiju joma)
2023. g. rudens (4 mēneši)
2024.g.
(10 mēneši)

STEM priekšmetu skolotāji
276 000
690 000

Valodu jomas skolotāji
198 000
495 000

Speciālās izglītības skolotāji
108 000
270 000

Kopā:
582 000
1 455 000

4.2 punkts paredz noteikt nosacījumus stipendiju pretendentiem konkursam uz paaugstinātās stipendijas saņemšanu.
3) 4.21 punkts paredz noteikt kritērijus stipendijas saņemšanai, ieviešot mehānismu, kas stipendijas saņēmējiem nodrošinātu uz pedagoģiskā darba pieredzi orientētu studiju pieredzi. 4.22. punkts paredz stipendijas saņēmējam, kurš piesakās stipendijai pirmajā studiju gadā, prasību pirmajā studiju gadā nestrādāt algotu darbu, savukārt sākot ar otro studiju gadu strādāt par pedagogu vai pedagoga palīgu izglītības iestādē, nepārsniedzot pusi no pedagogam noteiktās darba slodzes, kas atbilst vienai mēneša darba algas likmei, neveicot blakus darbu. 4.23.  punkts paredz stipendijas saņēmējam prasību sākot ar otro studiju gadu strādāt par pedagogu vai pedagoga palīgu izglītības iestādē, nepārsniedzot pusi no pedagogam noteiktās darba slodzes, kas atbilst vienai mēneša darba algas likmei, neveicot blakus darbu. 4.24. punkts paredz  stipendijas pretendentam prasību ar trešo semestri – noslēgt rakstveida vienošanās ar izglītības iestādi vai pašvaldību par nodarbinātību izglītības iestādē, kurā paredzēts strādāt vismaz trīs gadus pēc skolotāja profesionālās kvalifikācijas iegūšanas. 4.2 5. punkts paredz stipendijas pretendentam prasību pēc pirmā studiju gada iziet praksi izglītības iestādē, par ko  augstskola ir saņēmusi pozitīvu prakses vadītāja un iestādes rakstveida atsauksmi par studējošā profesionālo piemērotību skolotāja profesijai. 4.2 6. punkts paredz, ka studējošais nesaņem citu valsts budžeta finansēto stipendiju, izņemot sociālo stipendiju “Studētgods”. Studējošais vienlaicīgi ar šo stipendiju var saņemt gan pašvaldības, gan mecenātu stipendijas.
Vērtējot nodarbinātības kritēriju, tiek ņemts vērā tekošais studiju semestris. Nosacījums par nodarbinātību neattiecās uz nodarbinātību pirms tekošā semestra studijām.
4) Lai pārliecinātos par stipendijas pretendenta atbilstību kritērijiem, 4.3 punkts paredz prasību stipendijas pretendentam iesniegt augstskolu stipendiju komisijai  darba līguma ar izglītības iestādi vai 4.24. apakšpunktā minētās vienošanās kopijas.
5) 6.5. punkts paredz augstākās izglītības iestādēm izveidot stipendiju fondu, pamatojoties uz finansējumu stipendiju nodrošināšanai starp augstskolu un Izglītības un zinātnes ministriju noslēgtajā līgumā par noteiktu speciālistu sagatavošanu, kas minēts Augstskolu likuma 78.panta ceturtajā daļā.
6) 11. 3 punkts un 11.31., 11.32. ,11.33. punkti paredz tiesības augstskolas stipendiju komisijai, pieņemot lēmumu par 4.2 punktā minētās stipendijas piešķiršanu, vispirms to piešķirt stipendijas pretendentiem ar augstākiem mācību rezultātiem. Pirmajā semestrī paredzēts izvērtēt uzņemšanas rezultātus, ieskaitot centralizēto eksāmenu rezultātus, savukārt otrajā un turpmākajos semestros izvērtēt vidējo svērto atzīmi iepriekšējā semestrī vai vidējo svērto atzīmi iepriekšējā studiju gada (kursa) posmā no visiem semestrī vai studiju gadā (kursā) paredzētajiem kursiem. Augstskolas stipendiju piešķiršanas komisija stipendiju vispirms piešķir studējošajam, kurš studē kādā no skolotāju sagatavošanas studiju programmām šādās mācību jomās: dabaszinātnes, tehnoloģijas un matemātika, valodas (EEZ valodas), speciālā izglītība. Ja pēc stipendiju piešķiršanas šo prioritāro priekšmetu pedagogiem vēl ir pieejams šo stipendiju finansējums, to var saņemt arī citu priekšmetu topošie pedagogi, konkursa kārtībā pēc sekmēm.
Problēmas apraksts
Noteikumu 30.1 4.apakšpunkta kritērijs rada zināmas problēmas, proti, studējošais, kurš atbilst visiem pārējiem stipendijas saņemšanas kritērijiem, var stipendiju nesaņemt, jo studējošā vecākam ir izveidojies uzturlīdzekļu parāds. Ņemot vērā, ka stipendijas “Studētgods” sociālais raksturs nozīmē tieši, ka stipendijas saņēmēji ir sociālā nodrošinājuma ziņā apgrūtinātā situācijā (viena studējošā vecāka vai paša studējošā apgādībā 3 vai vairāk bērni), šāds ierobežojums var liegt vajadzīgos iztikas līdzekļus kvalitatīvai studiju turpināšanai. Pie tam, izvērtējot jau 4 pieteikumu kārtas, neatbilstība šim kritērijam bija tikai vienā gadījumā, starp vairāk nekā 2000 stipendiātu uz šo brīdi, līdz ar to datu apmaiņa un kritērija izvērtēšana tūkstošiem pretendentu par tik mazu neatbilstošu gadījumu skaitu ir nelietderīgs administratīvais slogs. Taču šīs kritērijs paliek spēkā attiecībā uz gadījumu, kad studējošajam- pretendentam uz stipendiju pašam, piesakoties saskaņā ar 30.1 3.1. apakšpunktu, jo lai saņemtu atbalstu no valsts, būtu nepieciešams, lai nebūtu neizpildīto saistību pret valsti.
Risinājuma apraksts
30.1 4.apakšpunkta izteikšana jaunā redakcijā, paredzot, ka uzturlīdzekļu parāda neesamība paliek kā kritērijs tikai pašiem studējošajiem, kuriem ir bērni, nevis studējošajiem, kuri ir bērni daudzbērnu ģimenē, atbilstoši 30.1 3.1. apakšpunktam.
Problēmas apraksts
Noteikumu regulējums 30.1 5. un 30.1 9. apakšpunktos neatbilst Augstskolu likuma regulējumam par studijās iegūstamajiem grādiem un profesionālajām kvalifikācijām pēc attiecīga cikla augstākās izglītības programmas apguves.
Risinājuma apraksts
Grozījumi 30.1 5. un 30.1 9. apakšpunktos, mainot terminoloģiju atbilstoši Augstskolu likuma regulējumam par studijās iegūstamajiem grādiem un profesionālajām kvalifikācijām.
Problēmas apraksts
2022.gada 5. jūlijā tika pieņemti un 2022.gada 1.septembrī stājās spēkā Ministru kabineta noteikumi Nr. 398 "Noteikumi par centralizēto eksāmenu saturu un norises kārtību", kuru 10.2. apakšpunkts paredz, ka mācību priekšmetā, kuru iespējams kārtot vairākos mācību satura apguves līmeņos, attiecīgajā mācību gadā drīkst kārtot vienā līmenī – vispārīgajā, optimālajā vai augstākajā. Iepriekšējais normatīvais regulējums attiecas uz optimālo līmeni, attiecīgi, augstākajā līmenī eksāmenus kārtojošajiem šīs robežas būtu:  22 % matemātikā un 30 % latviešu valodā un vispārīgajā līmenī matemātikā 45%.
Risinājuma apraksts
Izteikt 30.1 10. apakšpunktu jaunā redakcijā, nosakot, ka centralizēto eksāmenu rezultātu sliekšņi attiecināmi uz optimālo līmeni. Pielīdzinot pārējo līmeņu centralizēto eksāmenu rezultātus optimālajam līmenim, sliekšņi ir šādi: augstākajā līmenī 22% matemātikā un 30% latviešu valodā; vispārīgajā līmenī 45% matemātikā.
Problēmas apraksts
Ar Ministru kabineta 2021. gada 17. septembra rīkojumu Nr. 657 apstiprināts “Plāns minimālo ienākumu atbalsta sistēmas pilnveidošanai 2022.-2024.gadam”. Tajā noteikts, ka 2023. gadā minimālais slieksnis vienai personai ir 122 euro, bet katrai nākamajai – 85 euro. 2024. gadā plānots pirmajai personai – 127 euro, katrai nākamajai – 89 euro. Savukārt minimālā alga 2023.gadā tika noteikta 620 euro apmērā. Lai aktualizētu sociālās stipendijas “Studētgods” apmēru un tuvinātu to dzīvošanas izmaksām, esošā finansējuma ietvaros tiek palielināts stipendijas apmērs. Kopš stipendijas ieviešanas 2021.gadā ir bijusi būtiska inflācija.
Risinājuma apraksts
Grozījumi noteikumu 30.4 punktā, aizstājot skaitli “160” ar skaitli “175”.
Problēmas apraksts
Latvijas Goda ģimenes un invaliditātes apliecības numura norādīšanai stipendijas piešķiršanas procesā nav praktiskas nozīmes, jo dati par atbilstību noteikumu 30.1 3.1., 30.1 3.2. un 30.1 3.3.  apakšpunktā  noteiktajiem kritērijiem ir pieejami datu apmaiņas rezultātā starp valsts reģistriem, līdz ar to atsevišķa šādu datu pieprasīšana ir nelietderīgs administratīvs slogs pieteikšanās procesā.
Risinājuma apraksts
Noteikumu 30.5 2.apakšpunkta svītrošana.
Problēmas apraksts
Studējošajam piesakoties stipendijas saņemšanai, pieteikuma anketā, lai varētu apkopot visus nepieciešamos datus, būtu nepieciešams norādīt, pie kurām sociālās stipendijas saņēmēju grupām studējošais pieder, ņemot vērā, ka var būt situācijas, kad studējošais pieder pie vairākām, katrai no kurām pārbaudei nepieciešami cita veida dati.
Risinājuma apraksts
Noteikumu papildināšana ar 30.5 9.apakšpunktu, kas kā pieteikumā norādāmo informāciju nosaka arī piederību kādai no sociālās stipendijas saņēmēju grupām, kas noteiktas noteikumu 30.1 3.apakšpunktā.
Problēmas apraksts
Individuālos gadījumos noteikt atbilstību sociālās stipendijas saņemšanas kritērijiem un mērķiem pēc automātiskas datu apmaiņas nav iespējams (piemēram, citi (pieaugušie) bērni vairs nav piesaistīti vecākiem PLMP datu bāzē, tādēļ studējošais, lai gan pēc fakta atbilst kritērijiem, pēc sistēmas datiem neatbilst kritērijiem), tāpēc ir nepieciešams regulējums par to, ka lēmums tiek pieņemts par atbilstību kritērijiem, nevis tikai un vienīgi automātiskās datu apmaiņas rezultātā.
Risinājuma apraksts
Grozījumi 30.8 punktā, papildinot to ar piebildi, ka lēmumu par sociālās stipendijas piešķiršanu vai atteikumu to piešķirt pieņem, balstoties uz personas atbilstību stipendijas saņemšanas kritērijiem, tādējādi uz šīs normas pamata ļaujot lēmuma pieņēmējam pieprasīt no iestādēm un personām informāciju šī noteikuma izpildei.
Problēmas apraksts
Praksē var rasties gadījumi, kuros persona ļaunprātīgi izmanto regulējumu, izmantojot savas sekmes pirms imatrikulācijas augstākās izglītības iestādē, un atbilstot citiem kritērijiem, iegūstot stipendiju, bez nodoma iegūt augstāko izglītību un pabeigt studijas augstākās izglītības iestādē, bet gan tikai saņemt stipendiju mantkārīgā nolūkā, tikt eksmatrikulētam pēc paša vēlēšanās pirms semestra beigām, lai nevarētu konstatēt vidējo svērto atzīmi, un imatrikulēties citā studiju programmā, cikliski atkārtojot darbības.
Risinājuma apraksts
Grozīt Noteikumu 30.8 punkta redakciju, papildinot to ar norādi, ka augstākās izglītības iestādei ir tiesības atteikt stipendiju saņemt pretendentam, kurš iepriekš sociālo stipendiju ir saņēmi, bet ir ticis eksmatrikulēts divas vai vairāk reizes bez diploma saņemšanas no programmas vai programmām
Problēmas apraksts
Saskaņā ar Ministru kabineta 2003. gada 16. septembra noteikumu Nr. 528 "Izglītības un zinātnes ministrijas nolikums" 4.1 punktu Izglītības un zinātnes ministrijas (turpmāk - ministrija) primārā funkcija ir politikas veidošana, un posmā, kad jaunais stipendiju fonds ir ieviests un kopumā veiksmīgi funkcionē, Ministrija var nodot administrēšanas funkcijas Valsts izglītības attīstības aģentūrai.
Risinājuma apraksts
Grozījumi noteikumu 30.11 punktā, Izglītības un zinātnes ministrijas vietā norādot Valsts izglītības attīstības aģentūru kā vienošanās slēdzēju ar augstākās izglītības iestādi par finansējuma piešķiršanu sociālo stipendiju izmaksai. Lai iepriekš noslēgtie līgumi līdz ar noteikumu grozījumu pieņemšanu un spēkā stāšanos vispārējā kārtībā uzreiz nezaudētu spēku un šajā gadā varētu efektīvi piešķirt finansējumu sociālās stipendijas izmaksāšanai, nepieciešams pārejas laiks, noteikumos paredzēts punkta jaunās redakcijas spēkā stāšanās laiks – 2023.gada 30.septembris.
Problēmas apraksts
Noteikumu 38.punkts nosaka, ka sociālo stipendiju "Studētgods" sāk piešķirt 2021. gada rudens pirmajā semestrī vai pirmajā studiju gadā (kursā) imatrikulētiem studējošiem vai tiem studējošajiem, kuri atsākuši studijas pirmajā studiju gadā (kursā) 2021./2022. mācību gadā neatkarīgi no imatrikulācijas datuma, pirmā līmeņa profesionālā studiju programmā, otrā līmeņa profesionālā studiju programmā ar piektā līmeņa profesionālo kvalifikāciju vai profesionālo bakalaura grādu un piektā līmeņa profesionālo kvalifikāciju vai akadēmiskā bakalaura studiju programmā pēc vidējās izglītības vai pēc pirmā līmeņa profesionālās izglītības iegūšanas turpmākā līmeņa studijām. Turpmākajos gados sociālo stipendiju "Studētgods" sāk piešķirt attiecīgā gada rudens pirmajā semestrī vai pirmajā studiju gadā (kursā) imatrikulētiem studējošiem vai tiem studējošajiem, kuri atjaunojās studijās attiecīgajā studiju gadā (kursā) neatkarīgi no imatrikulācijas datuma.
Šī pārejas norma bija paredzēta atbilstoši finansējuma apmēram, kas tika piešķirts Izglītības un zinātnes ministrijai  (turpmāk - Ministrija) šī stipendiju fonda ieviešanai. No 2023.gada rudens Ministrija var nodrošināt stipendijas visu kursu studējošiem, kas atbilst kritērijiem, pieejamā finansējuma ietvaros.
Risinājuma apraksts
Svītrot Noteikumu 38.punktu.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • skolēni
  • studenti
  • personas ar invaliditāti
  • skolotāji
Ietekmes apraksts
Skolēniem tiks nodrošināta vispārējās, vidējās un speciālās izglītības iegūšanas nepārtrauktība un kvalitatīvs izglītības ieguves process, savukārt 485 pedagoģijas studenti saņems stipendiju 300 euro apmērā, kas ļaus viņiem pievērsties pilnvērtīgam studiju procesam, strādājot paralēli pusslodzes algotu darbu. Lielāks skaits studējošo varētu saņemt stipendiju “Studētgods”, stipendijas apmērs būtu lielāks par šobrīd noteikto.
Juridiskās personas
  • Augstākās izglītības iestādes
  • Izglītības un zinātnes ministrija
  • Valsts izglītības attīstības aģentūra
Ietekmes apraksts
Mainītos institūcija, ar ko slēdz vienošanos par finansējuma piešķiršanu sociālo stipendiju "Studētgods" izmaksai, tai skaitā par savstarpējiem norēķiniem un pārskatu sniegšanas kārtību.
Saskaņā ar Ministru kabineta 2003. gada 16. septembra noteikumu Nr. 528 "Izglītības un zinātnes ministrijas nolikums" 4.1. punktu Ministrijas primārā funkcija ir politikas veidošana, un posmā, kad jaunais stipendiju fonds ir ieviests un kopumā veiksmīgi funkcionē, Ministrija nodod administrēšanas funkcijas Valsts izglītības attīstības aģentūrai.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

2.2.5. uz konkurenci:

2.2.6. uz nodarbinātību:

Ietekmes apraksts
Valsts izglītības iestādes tiks nodrošinātas ar jaunu skolotāju sagatavošanu tajos mācību priekšmetos, kuros kritiski trūkst pedagogu - STEM, svešvalodu (ES valodu) un latviešu valodas un literatūras jomās. 

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2023
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2024
2025
2026
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
582 000
0
1 455 000
0
1 455 000
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
582 000
0
1 455 000
0
1 455 000
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
582 000
0
1 455 000
0
1 455 000
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
582 000
0
1 455 000
0
1 455 000
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)

 
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
Stipendiju fonda apmērs paredzēts līdz 582 000 euro apjomā, paredzot sekojošu stipendiju saņēmēju loku:
tematisko stipendijas 300 euro apmērā uz 4 mēnešiem 2023. gadā, 2024. gadā un turpmāk –  1 455 000 euro

Indikatīvie aprēķini ir veikti sekojoši:
- tematiskās jomas “Pedagogu izglītība un izglītības zinātne” programmu grupā “Pedagogu izglītība” studējošo saņēmēju loks paredzēts orientējoši līdz 485 personām:
1) 2023. gadam 485 personas * stipendija 300 euro * 4 mēneši = 582 000 euro;
2) 2024. gadam 485 personas* stipendija 300 euro* 10 mēneši = 1 455 000 euro;

Kopā 2023. gadā līdz 582 000 euro, 2024. gadā līdz 1 455 000 euro.

Finansējums tiks nodrošināts, balstoties uz likumā  “Par valsts budžetu 2023. gadam un budžeta ietvaru 2023., 2024. un 2025. gadam” apstiprināto prioritāro pasākumu “Augstākā izglītība” (15_37_P) piešķirto papildu finansējumu jauno un topošo pedagogu sagatavošanai.
 
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija

1) Tiesību akta projekts paredz, ka no 2023.gada 1.septembra stipendijai var pieteikties visu kursu studējošie, kas atbilst kritērijiem (līdz šim pārejas norma paredzēja pakāpenisku ieviešanu ik pa vienam jaunam kursam mācību gadā), kā arī stipendijas apmēra palielināšanu no 160 euro uz 175 euro.
Pēc 2023.gada februāra izvērtēšanas kārtas stipendiju saņēma 2148 studējošie. Tiek izdarīts pieņēmums, ka paredzot pieteikšanos visos kursos noteiktajās kategorijās (pamatstudijas), stipendiātu skaits dubultosies. Nav pamata uzskatīt, ka vecākos kursos (trešajā, ceturtajā) stipendiātu skaits, kas atbilst kritērijiem, būtu lielāks, nekā līdz šim pirmajā un otrajā kursā. Drīzāk lielāks īpatsvars nekvalificētos no trešajā un ceturtajā kursā studējošiem dēļ pašu ienākumu kritērija. Tātad, tie būtu orientējoši 4300 stipendiāti no septembra. Kā arī katram gadījumam tiek paredzēts nedaudz lielāks skaits, vismaz 4500, ņemot vērā to, ka nevar precīzi zināt, cik no jauniem uzņemtiem studentiem kvalificēsies stipendijas saņemšanai. Savukārt no 2024. gada indikatīvi tiek plānots, ka sociālās stipendijas “Studētgods” saņemšanai kvalificēsies 4800 studējošie.
Palielināt sociālās stipendijas “Studētgods” apmēru un stipendiātu loku ir iespējams esošā finansējuma ietvaros jeb no budžeta programmā esošajiem līdzekļiem, 2023. gadā paredzēts 5 213 840 euro, 2024. gadā – 8 347 500 euro, savukārt 2025. gadā – 9 600 000 euro. Aprēķini ir nosūtīti Finanšu ministrijai.

Kā arī 2023.gadā 19 950 euro no budžeta programmā pieejamiem līdzekļiem tiek paredzēti izdevumu kodā “Atlīdzība” programmas administrēšanai (no tiem 7812 euro IZM, 12 138 euro VIAA, kas no septembra iesaistīsies stipendijas administrēšanā). Atlīdzību sociālās stipendijas “Studētgods” administrēšanai ir nepieciešams novirzīt VIAA, jo ministrija, izvērtējot sociālās stipendijas “Studētgods” administrēšanu, ir secinājusi, ka administratīvais slogs ir lielāks nekā informatīvajā ziņojumā "Par valsts atbalstu studijām Latvijas augstskolās studējošiem no daudzbērnu ģimenēm""(prot. Nr.44 34.§) paredzēts. Sociālās stipendijas “Studētgods” tvērums ir paplašinājies ar jaunām sociālajām grupām – studējošajiem ar I vai II grupas invaliditāti, kā arī bāreņiem un bez vecāku gādības palikušajiem. Vēl jāņem vērā, ka ministrijai, administrējot sociālo stipendiju “Studētgods” bija jāizvērtē divreiz lielāks pieteikumu skaits nekā apstiprinātais pieteikumu skaits. Izvērtējot pieredzi sociālās stipendijas administrēšanā un ņemot vērā, ka no 2023. gada 1. septembra sociālās stipendijas saņēmēju loks paplašināsies ar visu kursu studējošajiem, būtībā divkāršojot stipendiātu pretendentu loku,  ministrija redz nepieciešamību sociālās stipendijas “Studētgods” administrēšanai novirzīt līdzekļus vienam vecākajam ekspertam (pilnas slodzes darbiniekam)  VIAA esošo amata vietu skaita ietvaros. Izmaksas amata vietai skatīt anotācijas pielikumā.

Kā arī 117 129 euro tiek paredzēts izdevumu kodā “Preces un pakalpojumi” VIIS funkcionalitātes pilnveidošanai 2023. gadā, jo ir nepieciešams mainīt validāciju attiecībā uz centralizēto eksāmenu slieksni, ņemot vērā izmaiņas centralizēto eksāmenu sistēmas izmaiņas, kā arī skaitā ar mērķi pēc septembra pieteikšanās rezultātiem izvērtēt iespēju ieviest jaunu stipendiātu kategoriju 2024.gadā (studējošie no trūcīgām un maznodrošinātām ģimenēm).

2) Tiesību akta projekts paredz grozījumus noteikumu 30.11 punktā, nosakot, ka Ministrija var nodot sociālo stipendiju "Studētgods" administrēšanas funkcijas Valsts izglītības attīstības aģentūrai. Funkciju nodošana tiek plānota sākot ar 2023.gada septembri.
1. Lai nodrošinātu atlīdzību vienai amatu vietai Valsts izglītības attīstības aģentūrai nepieciešams veikt apropriācijas pārdali starp viena budžeta resora programmām, apakšprogrammām un izdevumu ekonomiskās klasifikācijas kodiem, no apakšprogrammas 03.06.00 “Sociālo stipendiju fonds "Studētgods"” uz apakšprogrammu 42.05.00 “Valsts izglītības attīstības aģentūras darbības nodrošināšana” izdevumiem atlīdzībai (1000. kods):
2023.gadā 12 138  euro apmērā no izdevumiem Pārējiem valsts budžeta uzturēšanas izdevumu transfertiem valsts budžeta daļēji finansētām atvasinātām publiskām personām un budžeta nefinansētām iestādēm (7470. kods);
2024.gadā 38 114 euro apmērā, no tiem 7 812 euro no izdevumiem Atlīdzībai (1000.kods) un 30 302 euro no izdevumiem Pārējiem valsts budžeta uzturēšanas izdevumu transfertiem valsts budžeta daļēji finansētām atvasinātām publiskām personām un budžeta nefinansētām iestādēm (7470. kods);
2025.gadā un turpmāk ik gadu 40 368 euro apmērā, no tiem 7 812 euro no izdevumiem Atlīdzībai (1000.kods) un 32 556 euro no izdevumiem Pārējiem valsts budžeta uzturēšanas izdevumu transfertiem valsts budžeta daļēji finansētām atvasinātām publiskām personām un budžeta nefinansētām iestādēm (7470. kods).
2. Tāpat apakšprogrammas 03.06.00 “Sociālo stipendiju fonds "Studētgods"” ietvaros nepieciešams veikt apropriācijas pārdali 117 129 euro apmērā  no izdevumiem pārējiem valsts budžeta uzturēšanas izdevumu transfertiem valsts budžeta daļēji finansētām atvasinātām publiskām personām un budžeta nefinansētām iestādēm (7470. kods) izdevumiem precēm un pakalpojumiem (2000. kods), lai nodrošinātu Valsts izglītības informācijas sistēmas funkcionalitātes pilnveidošanu Studētgods vajadzībām (Studētgods e-pakalpojuma un stipendiju administrēšanas risinājuma pilnveide, studiju apakšprogrammu ieviešana, kopīgo studiju programmu apstrādes pilnveide, atskaišu pilnveide par augstāko izglītību, izmaiņas centralizēto eksāmenu sistēmā un attiecīgā validācija “Studētgods” stipendijai).Valsts izglītības informācijas sistēmas funkcionalitātes pilnveidošana notiks 2023.gadā, lai tehniskie labojumi sāktu strādāt no 2024. gadā.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Tiesību akta projekts būtiski nemaina esošo regulējumu un neparedz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Valsts izglītības attīstības aģentūra
  • Izglītības un zinātnes ministrija

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Valsts izglītības attīstības aģentūra veic aprēķinu un, pamatojoties uz vienošanos, kas noslēgta starp Valsts izglītības attīstības aģentūru un augstākās izglītības iestādi par finansējuma piešķiršanu sociālo stipendiju "Studētgods" izmaksai, tai skaitā par savstarpējiem norēķiniem un pārskatu sniegšanas kārtību, pārskaita sociālo stipendiju "Studētgods" izmaksai paredzēto finansējumu uz augstākās izglītības iestādes atsevišķo norēķinu kontu. Savukārt Izglītības un zinātnes ministrijas uzdevumi tiks sašaurināti, jo uzdevums slēgt līgumus ar augstskolām par stipendijas "Studētgods" administrēšanu tiek nodots Valsts izglītības attīstības aģentūrai.
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
-
8. Cita informācija
-
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Tiesību aktam ir pozitīva ietekme, jo sākotnēji politiskais lēmums tika pieņems par pakāpenisku stipendijas ieviešanu, ar jaunuzņemto studiju kursu katrā mācību gadā. Pēc veikto grozījumu stāšanās spēkā varēs pieteikties studējošie visos kursos, tiek svītrota pagaidu norma par pakāpenisku ieviešanu.

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi
Pielikums
Nosaukums
Vienas amata vietas VIAA aprēķins