Anotācija (ex-ante)

22-TA-2647: Likumprojekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Dzīvojamo māju pārvaldīšanas likumā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Grozījumi nepieciešami, lai nodrošinātu atbilstošu Būvniecības informācijas sistēmas funkcionalitātes pieejamību un izmantošanu saistībā ar dzīvojamo māju mājas lietas dokumentācijas kārtošanu Būvniecības informācijas sistēmā ikvienai personai, kas pārvalda noteiktas platības dzīvojamo māju.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Lai novērstu to, ka daudzas dzīvokļu īpašnieku biedrības un dzīvojamās mājas, kuras apsaimnieko dzīvokļu īpašnieki, paliek ārpus dzīvojamo māju pārvaldnieku reģistra, tādējādi iedzīvotājiem nespējot nodrošināt brīvu piekļuvi mājas lietā ietveramajai informācijai un dokumentiem, šajā gadījumā ar grozījumiem, kas veikti likuma 13. pantā, attiecīgajām personām, kuras veic pārvaldnieka funkciju nosakāms izņēmums un atceļama obligāta prasība par nepieciešamību iegūt trešo profesionālās kvalifikācijas līmeni.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Saskaņā ar pašreizējām likuma prasībām dzīvokļu īpašnieku biedrībām ir jānodrošina papildus līdzekļi, lai varētu nodrošināt savas dzīvojamās mājas pārvaldīšanu un noslēgtu līgumu ar personu, kurai ir atbilstoša kvalifikācija. Tāpat, dzīvojamai mājai, kurai ir viens īpašnieks, ja šis īpašnieks pats pārvalda dzīvojamo māju, tam ir nepieciešama atbilstoša kvalifikācija. Pārvaldnieku prasības par atalgojumu ir augstas, un līdz ar to daudzas biedrības, sabiedrības un īpašnieki nevar atļauties noslēgt līgumu par dzīvojamās mājas pārvaldīšanu, un attiecīgi arī nereģistrējas dzīvojamo māju pārvaldnieku reģistrā. Vienlaikus attiecīgajā pakalpojumu tirgū ir novērojams arī to personu trūkums, kuras ir ieguvušas vismaz trešo kvalifikācijas līmeni un ir tiesīgas šādus pārvaldnieka pakalpojumus sniegt.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Ņemot vērā, ka Dzīvokļa īpašuma likumā un Dzīvojamo māju pārvaldīšanas likumā tika veikti grozījumi saistībā ar Būvniecības informācijas sistēmas funkcionalitātes pilnveidi attiecībā uz mājas lietas kārtošanu Būvniecības informācijas sistēmā, no 2023. gada 1. marta mājas lieta noteiktā apjomā būs jākārto un jāuztur Būvniecības informācijas sistēmā, tādējādi pārvaldnieki, tai skaitā biedrības un īpašnieki, kuri nebūs reģistrējušies dzīvojamo māju pārvaldnieku reģistrā nevarēs izpildīt likumā noteikto prasību kā arī nevarēs piekļūt mājas lietas dokumentācijai Būvniecības informācijas sistēmā un izmantot tās funkcionalitāti attiecībā uz lēmumu pieņemšanas procesiem.
Risinājuma apraksts
Likumprojektā paredzētie grozījumi atvieglo piekļuvi mājas lietas saturam Būvniecības informācijas sistēmā noteiktām personu grupām, lai tās varētu izmantot Būvniecības informācijas sistēmas izveidoto funkcionalitāti attiecībā uz dzīvojamās mājas mājas lietas kārtošanu elektroniskā vidē, tostarp vest lēmumu pieņemšanas procesu elektroniski, ņemot vērā, ka Dzīvokļa īpašuma likums šobrīd paredz lēmumu pieņemšanas procesu arī elektroniskā vidē.

Ņemot vērā, ka viens no risināmajiem problēmjautājumiem ir saistīts ar personu trūkumu, kurām ir atbilstoša kvalifikācija, lai sniegtu pakalpojumu, ar grozījumiem paredzēts noteikt, ka situācijās, kurās pārvaldnieks  (juridiskā persona) pakalpojuma sniegšanas laikā dažādu apstākļu dēļ izbeidzis darba tiesiskās attiecības ar vienīgo darbinieku, kuram ir atbilstoša kvalifikācija, lai veiktu dzīvojamās mājas pārvaldīšanu, tiek noteikts, ka posmā līdz cita atbilstoša darbinieka nolīgšanai, dzīvojamās mājas pārvaldnieks ir tiesīgs turpināt pārvaldīt konkrēto dzīvojamo māju.

Savukārt 18.panta piektajā daļā ir svītrojams deleģējums Ministru kabineta noteikumos  iekļaut prasību pārvaldniekiem par pakalpojumu veidu norādīšanu. Saskaņā ar reģistra iestādes izvērtējumu pārvaldnieku reģistrā reģistrēto personu galvenais saimnieciskās darbības veids un sniedzamie pakalpojumi ir dzīvojamo māju pārvaldīšana, kas jau ir pateikts arī reģistra nosaukumā.
 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Fiziskas personas, kuras sniedz ar dzīvojamo māju pārvaldīšanu saistītus pakalpojumus.
  • Dzīvojamo māju īpašnieki, kuri ir attiecīgās dzīvojamās mājas vienīgais īpašnieks.
Ietekmes apraksts
Noteiktos gadījumos personām tiks atvieglotas prasības attiecībā uz neieciešamo kvalifikāciju.
Juridiskās personas
  • Īpašnieku veidotas dzīvojamās mājas pārvaldīšanas sabiedrības vai biedrības kuras veic attiecīgo pārvaldīšanas darbību.
Ietekmes apraksts
Noteiktos gadījumos biedrībām tiks atvieglotas prasības attiecībā uz nepieciešamo kvalifikāciju.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Būvniecības valsts kontroles birojs
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Ar grozījumiem tiek veicināta Būvniecībasi nformācijas sistēmas izstrādātās funkcionalitātes izmantošana attiecībā uz dzīvojamo māju pārvaldīšanu.

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Ar grozījumiem paredzēts samazināt prasības attiecībā uz kvalifikāciju dzīvojamo māju biedrībām vai īpašniekiem kuri pārvalda savu dzīvojamo māju, ņemot vērā, ka nereti šo pakalpojumu pašas personas nevar sniegt, tādējādi tiek iztērēti finanšu līdzekļi, lai algotu personas, kas sniedz šādu pakalpojumu.

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Atsevišķām personu grupām likuma līmenī tiek atvieglotas nepieciešamās kvalifikācijas prasības attiecībā uz dzīvojamo māju pārvaldīšanu.

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi