21-TA-933: Likumprojekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Biedrību un nodibinājumu likumā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
-
Apraksts
Ministru kabineta 2020. gada 29. septembra rīkojuma Nr. 576 "Par pasākumu plānu noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas, terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanai laikposmam no 2020. līdz 2022. gadam" 5.3. apakšpunktā minētā pasākuma "Nodrošināt nevalstisko organizāciju (turpmāk - NVO) sektora lielāku caurskatāmību, vienlaikus radot iespēju korekti monitorēt sektora NILLTPF riskus" 4. rezultatīvajā rādītājā ietvertais uzdevums: "ievērojot arī 1. rezultatīvā rādītāja ietvaros izstrādātajā ziņojumā secināto, izstrādāti normatīvo aktu grozījumi, uzlabojot NVO darbības jomu atklāšanas prasības."
Apraksts
Tieslietu ministrijas sagatavotais ziņojums "Priekšlikumi pasākumiem attiecībā uz nevalstisko organizāciju terorisma finansēšanas un noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas novēršanu un mazināšanu nevalstisko organizāciju sektorā".
Apraksts
Pētījums "Pilsoniskās sabiedrības organizāciju sektoru Latvijā 2020-2024: Latvijas biedrību un nodibinājumu klasifikācijas problēmas un risinājumi" (pieejams: pieejams: https://nvo.lv/uploads/nvo_petijums_2021.pdf).
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Likumprojekts "Grozījumi Biedrību un nodibinājumu likumā" (turpmāk – projekts) nosaka obligātu prasību biedrībām un nodibinājumiem norādīt savu darbības jomu atbilstoši Ministru kabineta izstrādātajai klasifikācijai.
Projekts paredz regulējumu biedru attālinātajai dalībai un balsošanai biedru sapulcē.
Projekts paredz iespēju likvidēt neaktīvās biedrības un nodibinājumus, kas nepilda normatīvajos aktos noteiktās prasības, ar Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistra (turpmāk - UR) un Valsts ieņēmumu dienesta lēmumu (turpmāk – VID).
Projekts paredz regulējumu biedru attālinātajai dalībai un balsošanai biedru sapulcē.
Projekts paredz iespēju likvidēt neaktīvās biedrības un nodibinājumus, kas nepilda normatīvajos aktos noteiktās prasības, ar Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistra (turpmāk - UR) un Valsts ieņēmumu dienesta lēmumu (turpmāk – VID).
Spēkā stāšanās termiņš
Jebkādi citi nosacījumi (atrunāti tiesību aktā)
Pamatojums
-
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Biedrību un nodibinājumu klasifikācija.
Biedrību un nodibinājumu likuma 15. panta 3. punkts paredz, ka biedrību un nodibinājumu reģistrā ieraksta biedrības vai nodibinājuma mērķi, kā arī darbības jomu atbilstoši Ministru kabineta noteiktajai klasifikācijai, ja biedrība vai nodibinājums darbības jomu piesaka ierakstīšanai vai tās ierakstīšanu paredz likums. Tādējādi darbības jomas ierakstīšana biedrību un nodibinājumu reģistrā ir brīvprātīga. Obligāta darbības jomas norādīšana ir paredzēta tikai arodbiedrībām atbilstoši Arodbiedrību likuma 9. pantam, kas noteic, ka ziņas par arodbiedrību, arodbiedrības patstāvīgo vienību vai arodbiedrību apvienību ieraksta biedrību un nodibinājumu reģistrā, norādot darbības jomu (arodbiedrība) un tiesisko formu (arodbiedrība, arodbiedrības patstāvīga vienība, arodbiedrību apvienība).
Biedrību un nodibinājumu klasificēšanu atbilstoši to darbības jomai šobrīd nosaka Ministru kabineta 2015. gada 22. decembra noteikumi Nr. 779 "Biedrību un nodibinājumu klasificēšanas noteikumi" (turpmāk MK noteikumi Nr. 779), kuros ir ietvertas 15 darbības jomas ar apakšjomām (kopā 66 darbības jomas).
Biedrību attālināto sapulču organizēšana.
Biedrību un nodibinājumu likums skaidri nenosaka, ka biedrības biedriem ir tiesības piedalīties biedru sapulcē, izmantojot elektroniskās saziņas līdzekļus.
Biedrību un nodibinājumu darbības izbeigšana ar VID un UR lēmumu.
Biedrību un nodibinājumu likuma 53. pants nosaka biedrības darbības izbeigšanās pamatus. Proti, biedrības darbība izbeidzas:
1) ar biedru sapulces lēmumu;
2) uzsākot biedrības bankrota procedūru;
3) biedru skaitam samazinoties līdz vienam biedram vai citam statūtos noteiktajam skaitam;
4) izbeidzoties statūtos noteiktajam termiņam (ja biedrība dibināta uz noteiktu laiku);
5) ar tiesas nolēmumu;
6) uz cita likumā vai statūtos noteiktā pamata.
Biedrību un nodibinājumu likuma regulējums neparedz vienkāršotā veidā likvidēt tās biedrības un nodibinājumus, kuri praktiski savu darbību vairs neveic, turklāt neiesniedzot būtiskus normatīvajos aktos prasītos dokumentus.
Biedrību un nodibinājumu likuma 15. panta 3. punkts paredz, ka biedrību un nodibinājumu reģistrā ieraksta biedrības vai nodibinājuma mērķi, kā arī darbības jomu atbilstoši Ministru kabineta noteiktajai klasifikācijai, ja biedrība vai nodibinājums darbības jomu piesaka ierakstīšanai vai tās ierakstīšanu paredz likums. Tādējādi darbības jomas ierakstīšana biedrību un nodibinājumu reģistrā ir brīvprātīga. Obligāta darbības jomas norādīšana ir paredzēta tikai arodbiedrībām atbilstoši Arodbiedrību likuma 9. pantam, kas noteic, ka ziņas par arodbiedrību, arodbiedrības patstāvīgo vienību vai arodbiedrību apvienību ieraksta biedrību un nodibinājumu reģistrā, norādot darbības jomu (arodbiedrība) un tiesisko formu (arodbiedrība, arodbiedrības patstāvīga vienība, arodbiedrību apvienība).
Biedrību un nodibinājumu klasificēšanu atbilstoši to darbības jomai šobrīd nosaka Ministru kabineta 2015. gada 22. decembra noteikumi Nr. 779 "Biedrību un nodibinājumu klasificēšanas noteikumi" (turpmāk MK noteikumi Nr. 779), kuros ir ietvertas 15 darbības jomas ar apakšjomām (kopā 66 darbības jomas).
Biedrību attālināto sapulču organizēšana.
Biedrību un nodibinājumu likums skaidri nenosaka, ka biedrības biedriem ir tiesības piedalīties biedru sapulcē, izmantojot elektroniskās saziņas līdzekļus.
Biedrību un nodibinājumu darbības izbeigšana ar VID un UR lēmumu.
Biedrību un nodibinājumu likuma 53. pants nosaka biedrības darbības izbeigšanās pamatus. Proti, biedrības darbība izbeidzas:
1) ar biedru sapulces lēmumu;
2) uzsākot biedrības bankrota procedūru;
3) biedru skaitam samazinoties līdz vienam biedram vai citam statūtos noteiktajam skaitam;
4) izbeidzoties statūtos noteiktajam termiņam (ja biedrība dibināta uz noteiktu laiku);
5) ar tiesas nolēmumu;
6) uz cita likumā vai statūtos noteiktā pamata.
Biedrību un nodibinājumu likuma regulējums neparedz vienkāršotā veidā likvidēt tās biedrības un nodibinājumus, kuri praktiski savu darbību vairs neveic, turklāt neiesniedzot būtiskus normatīvajos aktos prasītos dokumentus.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Biedrību un nodibinājumu klasifikācija.
Biedrības un nodibinājumi aktīvi neizmanto iespēju norādīt savu darbības jomu. 2021. gada 1. novembrī UR ir ierakstītas 23 408
biedrības, no tām savu darbības jomu ir norādījušas tikai 2393, savukārt nodibinājumi reģistrēti 1 563, no kuriem 163 ir norādījuši savu darbības jomu.
"Biedrības un nodibinājumi darbojas dažādās jomās un veic daudzveidīgas aktivitātes. NVO darbība tiek reģistrēta dažādiem nolūkiem, no kuriem trīs būtiskākie ir:
1) organizāciju saimnieciskās darbības reģistrēšana;
2) organizāciju reģistrs pēc to darbības jomas jeb NVO klasificēšanas noteikumi;
3) kā arī uzskaite par tām organizācijām, kas veic sabiedriskā labuma darbu.
Lai arī dažādi klasificēšanas noteikumi eksistē, tie nedod skaidru priekšstatu par NVO, jo nereti organizācijas nespēj identificēt ne savu saimniecisko darbību, ne reģistrē savu darbības jomu UR. Neskaidra kopēja NVO sektora aina rada negatīvas sekas. Bez visaptverošiem un pilnīgiem datiem nav iespējams no NVO sektora izdalīt, analizēt biedrības un nodibinājumus, to darbības jomas, saimnieciskās darbības aktivitātes, kā arī finanšu un citus rādītājus. Šī nenoteiktība rada paaugstinātu NVO riska novērtējumu organizāciju attiecībās ar finanšu sektoru. NVO sektora uzskaites neskaidrība liedz mērķēti sasniegt noteiktu jomu NVO, kad tas ir nepieciešams, piemēram, lai identificētu potenciālos valsts atbalsta saņēmējus Covid-19 pandēmijas seku mazināšanai" (skat. Pētījums par pilsoniskās sabiedrības organizāciju sektoru Latvijā 2020-2024: Latvijas biedrību un nodibinājumu klasifikācijas problēmas un risinājumi", 7.lpp., pieejams: https://nvo.lv/uploads/nvo_petijums_2021.pdf).
Tā kā ne visas NVO ir pakļautas augstam terorisma finansēšanas riskam, valstīm ir jāidentificē tās NVO, kuras atbilst Finanšu darījumu darba grupas (turpmāk – FATF) definīcijai. FATF Starptautisko standartu noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas novēršanai, kā arī terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanai 8. rekomendācijas "Bezpeļņas organizācijas" (turpmāk – FATF 8. rekomendācija) izpratnē NVO ir juridiskās personas, kuras galvenokārt nodarbojas ar līdzekļu piesaistīšanu vai izmaksu tādiem mērķiem kā labdarība, reliģija, kultūra, izglītība, sociālam nolūkam, vai veicot cita veida "labus darbus". FATF 8. rekomendācija attiecas tikai uz tām NVO, kas atbilst FATF definīcijai, nevis uz pilnīgi visām NVO. Valstīm ir jāizmanto visi attiecīgie informācijas avoti, lai atkarībā no NVO darbības veida, identificētu tās NVO, kuras ir pakļautas terorisma finansēšanas riskam (https://www.fatf-gafi.org/media/fatf/documents/recommendations/pdfs/fatf%20recommendations%202012.pdf).
Ievērojot minēto, nepieciešams noteikt kā obligātu pienākumu visām biedrībām un nodibinājumiem norādīt savu darbības jomu, tādā veidā padarot NVO sektoru pārskatāmāku un caurspīdīgāku ne tikai attiecībās ar finanšu sektoru, bet kopumā.
Tāpat konkrētas un nepārprotamas darbības jomas reģistrēšana atvieglotu gan finanšu institūciju darbu (piemēram, Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanas likuma subjektiem nebūtu jātērē resursi, lai noskaidrotu NVO patieso nodarbošanās veidu), gan NVO kontrole un uzraudzība varētu tikt veikta efektīvāk.
Kā ir norādījušas NVO attiecībā uz darbības jomas pieteikšanu ierakstīšanai biedrību un nodibinājumu reģistrā, ņemot vērā, ka šāds ieraksts nav obligāts, tad NVO nereģistrē darbības jomas, ja vien nav nepieciešamība veikt citus ierakstus UR. Tāpat viens no iemesliem, kāpēc netiek pieteikta darbības jomas ierakstīšana UR, ir tas, ka šis ir maksas pakalpojums.
Biedrības un nodibinājumi aktīvi neizmanto iespēju norādīt savu darbības jomu. 2021. gada 1. novembrī UR ir ierakstītas 23 408
biedrības, no tām savu darbības jomu ir norādījušas tikai 2393, savukārt nodibinājumi reģistrēti 1 563, no kuriem 163 ir norādījuši savu darbības jomu.
"Biedrības un nodibinājumi darbojas dažādās jomās un veic daudzveidīgas aktivitātes. NVO darbība tiek reģistrēta dažādiem nolūkiem, no kuriem trīs būtiskākie ir:
1) organizāciju saimnieciskās darbības reģistrēšana;
2) organizāciju reģistrs pēc to darbības jomas jeb NVO klasificēšanas noteikumi;
3) kā arī uzskaite par tām organizācijām, kas veic sabiedriskā labuma darbu.
Lai arī dažādi klasificēšanas noteikumi eksistē, tie nedod skaidru priekšstatu par NVO, jo nereti organizācijas nespēj identificēt ne savu saimniecisko darbību, ne reģistrē savu darbības jomu UR. Neskaidra kopēja NVO sektora aina rada negatīvas sekas. Bez visaptverošiem un pilnīgiem datiem nav iespējams no NVO sektora izdalīt, analizēt biedrības un nodibinājumus, to darbības jomas, saimnieciskās darbības aktivitātes, kā arī finanšu un citus rādītājus. Šī nenoteiktība rada paaugstinātu NVO riska novērtējumu organizāciju attiecībās ar finanšu sektoru. NVO sektora uzskaites neskaidrība liedz mērķēti sasniegt noteiktu jomu NVO, kad tas ir nepieciešams, piemēram, lai identificētu potenciālos valsts atbalsta saņēmējus Covid-19 pandēmijas seku mazināšanai" (skat. Pētījums par pilsoniskās sabiedrības organizāciju sektoru Latvijā 2020-2024: Latvijas biedrību un nodibinājumu klasifikācijas problēmas un risinājumi", 7.lpp., pieejams: https://nvo.lv/uploads/nvo_petijums_2021.pdf).
Tā kā ne visas NVO ir pakļautas augstam terorisma finansēšanas riskam, valstīm ir jāidentificē tās NVO, kuras atbilst Finanšu darījumu darba grupas (turpmāk – FATF) definīcijai. FATF Starptautisko standartu noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas novēršanai, kā arī terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanai 8. rekomendācijas "Bezpeļņas organizācijas" (turpmāk – FATF 8. rekomendācija) izpratnē NVO ir juridiskās personas, kuras galvenokārt nodarbojas ar līdzekļu piesaistīšanu vai izmaksu tādiem mērķiem kā labdarība, reliģija, kultūra, izglītība, sociālam nolūkam, vai veicot cita veida "labus darbus". FATF 8. rekomendācija attiecas tikai uz tām NVO, kas atbilst FATF definīcijai, nevis uz pilnīgi visām NVO. Valstīm ir jāizmanto visi attiecīgie informācijas avoti, lai atkarībā no NVO darbības veida, identificētu tās NVO, kuras ir pakļautas terorisma finansēšanas riskam (https://www.fatf-gafi.org/media/fatf/documents/recommendations/pdfs/fatf%20recommendations%202012.pdf).
Ievērojot minēto, nepieciešams noteikt kā obligātu pienākumu visām biedrībām un nodibinājumiem norādīt savu darbības jomu, tādā veidā padarot NVO sektoru pārskatāmāku un caurspīdīgāku ne tikai attiecībās ar finanšu sektoru, bet kopumā.
Tāpat konkrētas un nepārprotamas darbības jomas reģistrēšana atvieglotu gan finanšu institūciju darbu (piemēram, Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanas likuma subjektiem nebūtu jātērē resursi, lai noskaidrotu NVO patieso nodarbošanās veidu), gan NVO kontrole un uzraudzība varētu tikt veikta efektīvāk.
Kā ir norādījušas NVO attiecībā uz darbības jomas pieteikšanu ierakstīšanai biedrību un nodibinājumu reģistrā, ņemot vērā, ka šāds ieraksts nav obligāts, tad NVO nereģistrē darbības jomas, ja vien nav nepieciešamība veikt citus ierakstus UR. Tāpat viens no iemesliem, kāpēc netiek pieteikta darbības jomas ierakstīšana UR, ir tas, ka šis ir maksas pakalpojums.
Risinājuma apraksts
Līdz šim vislielākais atbalsts no NVO puses ir bijis pārskatīt gada pārskatu veidlapas un tur iekļaut arī citus jautājumus, tai skaitā jomas, ņemot vērā, ka gada pārskata iesniegšana ir obligāta, un tādējādi tiktu iegūta aktuālā informācija par attiecīgo biedrību vai nodibinājumu.
Saskaņā ar projektā ietverto regulējumu, turpmāk visām biedrībām un nodibinājumiem būs obligāts pienākums norādīt savu darbības jomu atbilstoši Ministru kabineta izveidotajai klasifikācijai.
MK noteikumos Nr. 779 ietvertās darbības jomas tiks pārskatītas un reducētas līdz apmēram 20 – 25 lielām darbības jomām, kurās būs ietvertas arī (savstarpēji integrētas) sabiedriskā labuma statusa jomas, kā arī tiks pārskatītas tās darbības jomas, kuras vairs nav aktuālas. Darbības jomu skaitu, kuru varēs norādīt ir plānots ierobežot (piemēram, ne vairāk kā 10 darbības jomas, no kurām viena varētu būt pamatdarbības joma, bet pārējās papilddarbības jomas). Plānotajām darbības jomām būtu jāatbilst arī FATF 8. rekomendācijā norādītajām bezpeļņu organizāciju darbības jomām, piemēram, izglītība, kultūra, sociālā aizsardzība un sociālā labklājība, labdarība un brīvprātīgā darba veicināšana, starptautiskā palīdzība. Tāpat iecerēts, ka varētu norādīt primāro mērķgrupu, ja tāda ir (piemēram, jaunieši, seniori, bērni, mazākumtautības iedzīvotāji utt.) un īpašo organizācijas formu (piemēram, organizāciju apvienība). Šāds regulējums ir izvēlēts, ņemot vērā "Pētījumā par pilsoniskās sabiedrības organizāciju sektoru Latvijā 2020-2024: Latvijas biedrību un nodibinājumu klasifikācijas problēmas un risinājumi" ieteikto Latvijas NVO klasifikācijas uzlabošanas risinājuma 2. variantu (pieejams: https://nvo.lv/uploads/nvo_petijums_2021.pdf).
Jaundibināmās biedrības un nodibinājumi darbības jomu norādīs, iesniedzot UR pieteikumu par biedrības vai nodibinājuma ierakstīšanu biedrību un nodibinājumu reģistrā. Savukārt esošās biedrības un nodibinājumi darbības jomu pirmreizēji norādīs, iesniedzot gada pārskatus VID Elektroniskās deklarēšanas sistēmā (turpmāk - EDS). VID EDS būs nepieciešams integrēt biedrību un nodibinājumu darbības jomas atbilstoši Ministru kabineta noteikumos ietvertajām darbības jomām. Biedrībām un nodibinājumiem, iesniedzot gada pārskatus, būs iespēja no piedāvātā saraksta izvēlēties atbilstošu darbības jomu, mērķgrupu, kā arī būtu jāparedz iespēja manuāli ierakstīt papildus informāciju, ja tāda ir nepieciešama. Tāpat būtu nepieciešams nodrošināt, ka gada pārskats netiek pieņemts VID EDS, kamēr biedrība vai nodibinājums nav norādījis darbības jomu.
Šāda informācijas iesniegšana neradīs biedrībām un nodibinājumiem papildus administratīvo slogu un izmaksas. VID saņemto informāciju nodos UR, kas nodrošinās to publisku pieejamību. Termiņš, kādā VID nodos UR gada pārskatos ietverto informāciju par darbības jomu, tiks iekļauts Ministru kabineta noteikumos saskaņā ar projekta 1. pantā ietverto deleģējumu, kas paredz Ministru kabinetam noteikt darbības jomas klasifikatora vešanas un uzturēšanas kārtību.
Katru gadu biedrībām un nodibinājumiem, iesniedzot gada pārskatus, būs iespēja aktualizēt savu darbības jomu, ja tā ir mainījusies. Iecerēts, ka biedrības un nodibinājumi darbības jomu EDS sistēmā varēs mainīt tikai, iesniedzot gada deklarāciju. Savukārt, ārpus gada deklarācijas iesniegšanas, ja biedrībai vai nodibinājumam būs nepieciešams veikt izmaiņas darbības jomā (pieteikt jaunu vai mainīt esošo) to jebkurā brīdī būs iespēja veikt tāpat kā līdz šim, piesakot darbības jomas izmaiņas UR, taču jāņem vērā, ka šādā gadījumā tas būs maksas pakalpojums (valsts nodeva par izmaiņu reģistrēšanu ir 5,69 eur).
Tāpat ir paredzēts, ka biedrības un nodibinājumi, iesniedzot gada pārskatu, varēs norādīt un/vai mainīt arī NACE kodu.
Saskaņā ar projektā ietverto regulējumu, turpmāk visām biedrībām un nodibinājumiem būs obligāts pienākums norādīt savu darbības jomu atbilstoši Ministru kabineta izveidotajai klasifikācijai.
MK noteikumos Nr. 779 ietvertās darbības jomas tiks pārskatītas un reducētas līdz apmēram 20 – 25 lielām darbības jomām, kurās būs ietvertas arī (savstarpēji integrētas) sabiedriskā labuma statusa jomas, kā arī tiks pārskatītas tās darbības jomas, kuras vairs nav aktuālas. Darbības jomu skaitu, kuru varēs norādīt ir plānots ierobežot (piemēram, ne vairāk kā 10 darbības jomas, no kurām viena varētu būt pamatdarbības joma, bet pārējās papilddarbības jomas). Plānotajām darbības jomām būtu jāatbilst arī FATF 8. rekomendācijā norādītajām bezpeļņu organizāciju darbības jomām, piemēram, izglītība, kultūra, sociālā aizsardzība un sociālā labklājība, labdarība un brīvprātīgā darba veicināšana, starptautiskā palīdzība. Tāpat iecerēts, ka varētu norādīt primāro mērķgrupu, ja tāda ir (piemēram, jaunieši, seniori, bērni, mazākumtautības iedzīvotāji utt.) un īpašo organizācijas formu (piemēram, organizāciju apvienība). Šāds regulējums ir izvēlēts, ņemot vērā "Pētījumā par pilsoniskās sabiedrības organizāciju sektoru Latvijā 2020-2024: Latvijas biedrību un nodibinājumu klasifikācijas problēmas un risinājumi" ieteikto Latvijas NVO klasifikācijas uzlabošanas risinājuma 2. variantu (pieejams: https://nvo.lv/uploads/nvo_petijums_2021.pdf).
Jaundibināmās biedrības un nodibinājumi darbības jomu norādīs, iesniedzot UR pieteikumu par biedrības vai nodibinājuma ierakstīšanu biedrību un nodibinājumu reģistrā. Savukārt esošās biedrības un nodibinājumi darbības jomu pirmreizēji norādīs, iesniedzot gada pārskatus VID Elektroniskās deklarēšanas sistēmā (turpmāk - EDS). VID EDS būs nepieciešams integrēt biedrību un nodibinājumu darbības jomas atbilstoši Ministru kabineta noteikumos ietvertajām darbības jomām. Biedrībām un nodibinājumiem, iesniedzot gada pārskatus, būs iespēja no piedāvātā saraksta izvēlēties atbilstošu darbības jomu, mērķgrupu, kā arī būtu jāparedz iespēja manuāli ierakstīt papildus informāciju, ja tāda ir nepieciešama. Tāpat būtu nepieciešams nodrošināt, ka gada pārskats netiek pieņemts VID EDS, kamēr biedrība vai nodibinājums nav norādījis darbības jomu.
Šāda informācijas iesniegšana neradīs biedrībām un nodibinājumiem papildus administratīvo slogu un izmaksas. VID saņemto informāciju nodos UR, kas nodrošinās to publisku pieejamību. Termiņš, kādā VID nodos UR gada pārskatos ietverto informāciju par darbības jomu, tiks iekļauts Ministru kabineta noteikumos saskaņā ar projekta 1. pantā ietverto deleģējumu, kas paredz Ministru kabinetam noteikt darbības jomas klasifikatora vešanas un uzturēšanas kārtību.
Katru gadu biedrībām un nodibinājumiem, iesniedzot gada pārskatus, būs iespēja aktualizēt savu darbības jomu, ja tā ir mainījusies. Iecerēts, ka biedrības un nodibinājumi darbības jomu EDS sistēmā varēs mainīt tikai, iesniedzot gada deklarāciju. Savukārt, ārpus gada deklarācijas iesniegšanas, ja biedrībai vai nodibinājumam būs nepieciešams veikt izmaiņas darbības jomā (pieteikt jaunu vai mainīt esošo) to jebkurā brīdī būs iespēja veikt tāpat kā līdz šim, piesakot darbības jomas izmaiņas UR, taču jāņem vērā, ka šādā gadījumā tas būs maksas pakalpojums (valsts nodeva par izmaiņu reģistrēšanu ir 5,69 eur).
Tāpat ir paredzēts, ka biedrības un nodibinājumi, iesniedzot gada pārskatu, varēs norādīt un/vai mainīt arī NACE kodu.
Problēmas apraksts
Biedrību attālināto sapulču organizēšana.
Attīstoties interneta tehnoloģijām un personu pārvietošanās brīvībai, arvien biežāk rodas nepieciešamība piedalīties biedru sapulcē attālināti.
Kā tas izriet no Biedrību un nodibinājumu likumā iekļautajām normām, kā arī no biedrības autonomijas un pašnoteikšanās tiesībām, biedrības biedri statūtu saturu un tajos ietveramo informāciju var noteikt pēc saviem ieskatiem, ņemot vērā to, ka statūtos iekļautie noteikumi nedrīkst būt pretrunā ar likumu.
Norādāms, ka biedrošanās tiesības ir privāttiesību nozare, kurās darbojas tiesību princips "atļauts viss, kas nav aizliegts", tāpēc apstāklis, ka regulējums par iespēju biedru sapulcē vai valdes sēdē piedalīties attālināti, nav pamats secinājumam, ka šāda iespēja būtu liegta.
Tomēr Biedrību un nodibinājumu likumā nav ietverts skaidrs un nepārprotams regulējums, ka biedrības biedru sapulci var noturēt, izmantojot elektroniskos saziņas līdzekļus, līdz ar to biedrībām rodas šaubas par šādas iespējas izmantošanu. Tāpat projekts paredz iespēju par biedru sapulcē iekļautajiem darba kārtības jautājumiem balsot rakstveidā pirms biedru sapulces. Šāds regulējums ir pārņemts no Covid-19 infekcijas izplatības seku pārvarēšanas likuma 37. panta, ņemot vērā, ka Covid-19 infekcijas pandēmijas laikā šāda balsošanas iespēja pastāv.
Attīstoties interneta tehnoloģijām un personu pārvietošanās brīvībai, arvien biežāk rodas nepieciešamība piedalīties biedru sapulcē attālināti.
Kā tas izriet no Biedrību un nodibinājumu likumā iekļautajām normām, kā arī no biedrības autonomijas un pašnoteikšanās tiesībām, biedrības biedri statūtu saturu un tajos ietveramo informāciju var noteikt pēc saviem ieskatiem, ņemot vērā to, ka statūtos iekļautie noteikumi nedrīkst būt pretrunā ar likumu.
Norādāms, ka biedrošanās tiesības ir privāttiesību nozare, kurās darbojas tiesību princips "atļauts viss, kas nav aizliegts", tāpēc apstāklis, ka regulējums par iespēju biedru sapulcē vai valdes sēdē piedalīties attālināti, nav pamats secinājumam, ka šāda iespēja būtu liegta.
Tomēr Biedrību un nodibinājumu likumā nav ietverts skaidrs un nepārprotams regulējums, ka biedrības biedru sapulci var noturēt, izmantojot elektroniskos saziņas līdzekļus, līdz ar to biedrībām rodas šaubas par šādas iespējas izmantošanu. Tāpat projekts paredz iespēju par biedru sapulcē iekļautajiem darba kārtības jautājumiem balsot rakstveidā pirms biedru sapulces. Šāds regulējums ir pārņemts no Covid-19 infekcijas izplatības seku pārvarēšanas likuma 37. panta, ņemot vērā, ka Covid-19 infekcijas pandēmijas laikā šāda balsošanas iespēja pastāv.
Risinājuma apraksts
Biedrību un nodibinājumu likuma 37. panta 4.1 daļas 6. punkts noteic, ka biedru sapulces protokolā norāda sapulcē klātesošo biedru (biedru pārstāvju) skaitu, kā arī 38. panta pirmā daļa noteic, ka biedru sapulces lēmums ir pieņemts, ja par to nobalso vairāk nekā puse no klātesošajiem biedriem, ja likumā vai statūtos nav noteikts lielāks balsu skaits. Minēto tiesību normu mērķis ir no protokolā norādītajām ziņām nepārprotami secināt, ka biedru sapulcei ir kvorums un, kāds ir nepieciešamais balsu skaits lēmumu pieņemšanai. Līdz ar to, ar terminu "klātesošais biedrs" minētās tiesību normas ietvaros tiek saprasts biedrs, kurš piedalās sapulcē. Ja biedrība nodrošina iespēju piedalīties biedru sapulcē attālināti, tad "klātesošais biedrs" ir biedrs, kurš piedalās attālināti.
Projekts paredz iespējas attālinātai dalībai biedru sapulcē:
1) biedrības biedra tiesības balsot pirms biedru sapulces;
2) biedrības biedra tiesības piedalīties un balsot biedru sapulcē, izmantojot elektroniskos saziņas līdzekļus.
Atbilstoši projektā ietvertajam regulējumam, biedrība statūtos nosaka kārtību, kādā biedrības biedri īsteno tiesības balsot pirms biedru sapulces. Šajā gadījumā balsojums ir jānosūta vismaz iepriekšējā dienā pirms biedru sapulces, lai biedrībai ir pietiekams laiks iepazīties ar nodoto balsojumu un attiecīgi sagatavoties biedru sapulcei. Lai biedrības biedrs varētu pārliecināties, ka biedrība viņa balsojumu ir saņēmusi, biedrs var lūgt, lai biedrība apstiprina, ka ir saņēmusi attiecīgo balsojumu. Ja biedrības biedrs ir balsojis pirms biedru sapulces, tas neliedz viņam ierasties uz biedru sapulci klātienē vai piedalīties biedru sapulcē, izmantojot elektroniskos saziņas līdzekļus, un tādējādi arī piedalīties balsošanā. Šajā gadījumā iepriekš nodotais balsojums ir anulējams, un vērā tiek ņemts biedru sapulces laikā veiktais balsojums.
Ja biedrs piedalās un balso biedru sapulcē, izmantojot elektroniskos saziņas līdzekļus, tad šādā gadījumā valde nosaka prasības biedru identifikācijai un kārtību, kādā biedri var izmantot šīs tiesības.
Problēmas apraksts
Biedrību un nodibinājumu likvidācija ar UR un VID lēmumu.
FATF 8. rekomendācija paredz valstīm pienākumu pārskatīt to tiesību aktu regulējuma atbilstību attiecībā uz bezpeļņas organizācijām, kuras var tikt ļaunprātīgi izmantotas terorisma finansēšanas nolūkos. Bezpeļņas organizācijas ir īpaši neaizsargātas, un valstu pienākums ir garantēt, ka tās nevar izmantot ļaunprātīgos nolūkos. Proti, ir jāgarantē, lai organizācijas ļaunprātīgi neizmanto NVO:
1) slēpjot savus patiesos nolūkus likumīgi izveidota subjekta aizsegā;
2) izmantot likumīgu subjektu kā kanālu terorisma finansēšanai, tostarp nolūkā izvairīties no līdzekļu iesaldēšanas pasākumiem; vai
3) slēpt vai maskēt tādu līdzekļu slepenu novirzīšanu, kuri ir paredzēti likumīgiem mērķiem, bet tiek novirzīti terorisma finansēšanas mērķiem (skat. https://www.fatf-gafi.org/media/fatf/documents/recommendations/pdfs/fatf%20recommendations%202012.pdf).
Paredzot biedrību un nodibinājumu likvidāciju ar UR un VID lēmumu, tiks nodrošināta lielāka NVO sektora caurskatāmība, ņemot vērā, ka šādas "čaulas juridiskās personas" var tikt izmantotas noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijai un terorisma finansēšanai.
Uz 2021. gada 1. novembri bija 4414 biedrības, kurām nav iesniegts gada pārskats par 2020., 2019. un 2018. gadu. Savukārt nodibinājumi tādi bija 404. Biedrības kurām nav reģistrēta neviena pārstāvēt tiesīgā persona ir 343, bet nodibinājumi - 21.
FATF 8. rekomendācija paredz valstīm pienākumu pārskatīt to tiesību aktu regulējuma atbilstību attiecībā uz bezpeļņas organizācijām, kuras var tikt ļaunprātīgi izmantotas terorisma finansēšanas nolūkos. Bezpeļņas organizācijas ir īpaši neaizsargātas, un valstu pienākums ir garantēt, ka tās nevar izmantot ļaunprātīgos nolūkos. Proti, ir jāgarantē, lai organizācijas ļaunprātīgi neizmanto NVO:
1) slēpjot savus patiesos nolūkus likumīgi izveidota subjekta aizsegā;
2) izmantot likumīgu subjektu kā kanālu terorisma finansēšanai, tostarp nolūkā izvairīties no līdzekļu iesaldēšanas pasākumiem; vai
3) slēpt vai maskēt tādu līdzekļu slepenu novirzīšanu, kuri ir paredzēti likumīgiem mērķiem, bet tiek novirzīti terorisma finansēšanas mērķiem (skat. https://www.fatf-gafi.org/media/fatf/documents/recommendations/pdfs/fatf%20recommendations%202012.pdf).
Paredzot biedrību un nodibinājumu likvidāciju ar UR un VID lēmumu, tiks nodrošināta lielāka NVO sektora caurskatāmība, ņemot vērā, ka šādas "čaulas juridiskās personas" var tikt izmantotas noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijai un terorisma finansēšanai.
Uz 2021. gada 1. novembri bija 4414 biedrības, kurām nav iesniegts gada pārskats par 2020., 2019. un 2018. gadu. Savukārt nodibinājumi tādi bija 404. Biedrības kurām nav reģistrēta neviena pārstāvēt tiesīgā persona ir 343, bet nodibinājumi - 21.
Risinājuma apraksts
Projekts paredz tiesības UR un VID vienkāršotā veidā likvidēt tās biedrības un nodibinājumus, kuri ir reģistrēti UR, bet praktiski savu darbību ilgstoši neveic un pienākumus nepilda. Ar UR lēmumu biedrības un nodibinājumi tiks izslēgti no biedrību un nodibinājumu reģistra gadījumos, ja biedrības vai nodibinājuma valdei ilgāk par diviem gadiem nav pārstāvības tiesību un sešu mēnešu laikā pēc rakstveida brīdinājuma saņemšanas, biedrība vai nodibinājums nav novērsis norādīto trūkumu vai arī biedrība vai nodibinājums nav sasniedzams tā juridiskajā adresē un sešu mēnešu laikā pēc rakstveida brīdinājuma saņemšanas nav novērsis norādīto trūkumu.
Savukārt, pamatojoties uz VID lēmumu biedrību vai nodibinājumu no biedrību un nodibinājuma reģistra varēs izslēgt, ja biedrība vai nodibinājums trīs mēnešu laikā pēc administratīvā soda uzlikšanas nav iesniedzis gada pārskatu un kopš pārkāpuma izdarīšanas ir pagājuši vismaz divi gadi. Termiņi attiecībā uz gada pārskata neiesniegšanu (2 gadi) un valdes neesamību (2 gadi) ir salāgoti ar termina "ilgstoša bezdarbība" Eiropas Padomes Ministru komitejas rekomendācijas Nr. CM/Rec (2007) 14 par nevalstisko organizāciju juridisko statusu Eiropā un tā paskaidrojuma rakstā minēto (skat. tālāk skaidrojumu pie prasību un izmaksu samērīgumu pret ieguvumiem).
UR sākotnēji nosūtīs biedrībai vai nodibinājumam brīdinājumu par valdes neesamību vai arī par to, ka biedrība vai nodibinājums nav sasniedzams tā juridiskajā adresē (piemēram, izmantojot oficiālo elektronisko adresi). Savukārt attiecībā uz gada pārskatu iesniegšanu, norādāms, ka atbilstoši likuma "Par grāmatvedību" 19. pantam par gada pārskata neiesniegšanu noteiktajos termiņos vai normatīvajiem aktiem neatbilstoša gada pārskata iesniegšanu Valsts ieņēmumu dienestam piemēro brīdinājumu vai naudas sodu līdz četrsimt naudas soda vienībām.
UR un VID attiecīgais lēmums ir apstrīdams un pārsūdzams. Saskaņā ar likuma "Par Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistru" 19. pantu, UR valsts notāru lēmumus un rīcību likumā noteiktajā kārtībā var apstrīdēt, iesniedzot UR galvenajam valsts notāram attiecīgu iesniegumu. UR galvenā valsts notāra lēmumu un rīcību likumā noteiktajā kārtībā var pārsūdzēt tiesā. Savukārt likuma "Par Valsts ieņēmumu dienestu" 22. pants paredz, ka VID ierēdņu pieņemtos lēmumus un izdotos rīkojumus Administratīvā procesa likumā noteiktajā kārtībā var apstrīdēt Valsts ieņēmumu dienesta ģenerāldirektoram. Valsts ieņēmumu dienesta ģenerāldirektora lēmumi pārsūdzami tiesā. Ieraksts biedrību un nodibinājumu reģistrā tiks izdarīts tikai tad, kad UR vai VID lēmums par biedrības vai nodibinājuma darbības izbeigšanu ir kļuvis neapstrīdams.
Ja biedrības vai nodibinājuma darbība izbeigta, pamatojoties uz UR vai VID, biedrības vai nodibinājuma likvidācijā ieinteresētā persona ir tiesīga pieteikt likvidatoru UR.
Ja neviena biedrības vai nodibinājuma likvidācijā ieinteresētā persona nesniedz UR pieteikumu par likvidatora iecelšanu un biedrībai vai nodibinājumam nav pasludināts maksātnespējas process, biedrības vai nodibinājuma likvidācija nenotiek, un UR pieņem lēmumu par biedrības vai nodibinājuma izslēgšanu no biedrību un nodibinājumu reģistra.
Ja neviena ieinteresētā persona nav pieteikusies UR, un biedrība tiek izslēgta no biedrību un nodibinājumu reģistra, biedrības manta, kas palikusi piekrīt valstij. Attiecībā uz nodibinājumu, norādāms, ka manta, kas palikusi pēc nodibinājuma izslēgšanas no reģistra, piekrīt valstij – izmantošanai līdzīgiem mērķiem, izņemot gadījumus, kad dāvinātājs nodibinājuma likvidācijas gadījumam ir noteicis citu mantas izmantošanas kārtību vai nodibinājuma statūtos ir paredzēta mantas sadales kārtība nodibinājuma likvidācijas gadījumā. Šāds regulējums attiecībā uz nodibinājuma mantas sadali ir paredzēts, ņemot vērā nodibinājuma būtību, proti, nodibinājums ir mantas kopums, kurš nodalīts dibinātāja noteiktā mērķa sasniegšanai.
Ja pēc ieinteresētās personas lūguma tiek iecelts likvidators, viņš rīkojas saskaņā ar Biedrību un nodibinājumu likumā ietverto regulējumu.
Norādāms, ka šāda “vienkāršotā” likvidācijas kārtība attieksies arī uz arodbiedrībām. Atbilstoši Arodbiedrību likuma 2. panta otrajai daļai, arodbiedrību darbību regulē šis likums, Biedrību un nodibinājumu likuma noteikumi par biedrībām, ciktāl šis likums nenosaka citādi, kā arī arodbiedrību statūti. Tā kā Arodbiedrību likumā nav ietverta speciāla kārtība, kādā tiek izbeigta arodbiedrības darbība, ir piemērojams Biedrību un nodibinājumu likuma regulējums. Savukārt šāds regulējums netiks piemērots attiecībā uz politiskajām partijām, ņemot vērā, ka Politisko partiju likumā ir uzskaitīti politiskās partijas darbības izbeigšanās pamati (41. - 45. pants).
Savukārt, pamatojoties uz VID lēmumu biedrību vai nodibinājumu no biedrību un nodibinājuma reģistra varēs izslēgt, ja biedrība vai nodibinājums trīs mēnešu laikā pēc administratīvā soda uzlikšanas nav iesniedzis gada pārskatu un kopš pārkāpuma izdarīšanas ir pagājuši vismaz divi gadi. Termiņi attiecībā uz gada pārskata neiesniegšanu (2 gadi) un valdes neesamību (2 gadi) ir salāgoti ar termina "ilgstoša bezdarbība" Eiropas Padomes Ministru komitejas rekomendācijas Nr. CM/Rec (2007) 14 par nevalstisko organizāciju juridisko statusu Eiropā un tā paskaidrojuma rakstā minēto (skat. tālāk skaidrojumu pie prasību un izmaksu samērīgumu pret ieguvumiem).
UR sākotnēji nosūtīs biedrībai vai nodibinājumam brīdinājumu par valdes neesamību vai arī par to, ka biedrība vai nodibinājums nav sasniedzams tā juridiskajā adresē (piemēram, izmantojot oficiālo elektronisko adresi). Savukārt attiecībā uz gada pārskatu iesniegšanu, norādāms, ka atbilstoši likuma "Par grāmatvedību" 19. pantam par gada pārskata neiesniegšanu noteiktajos termiņos vai normatīvajiem aktiem neatbilstoša gada pārskata iesniegšanu Valsts ieņēmumu dienestam piemēro brīdinājumu vai naudas sodu līdz četrsimt naudas soda vienībām.
UR un VID attiecīgais lēmums ir apstrīdams un pārsūdzams. Saskaņā ar likuma "Par Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistru" 19. pantu, UR valsts notāru lēmumus un rīcību likumā noteiktajā kārtībā var apstrīdēt, iesniedzot UR galvenajam valsts notāram attiecīgu iesniegumu. UR galvenā valsts notāra lēmumu un rīcību likumā noteiktajā kārtībā var pārsūdzēt tiesā. Savukārt likuma "Par Valsts ieņēmumu dienestu" 22. pants paredz, ka VID ierēdņu pieņemtos lēmumus un izdotos rīkojumus Administratīvā procesa likumā noteiktajā kārtībā var apstrīdēt Valsts ieņēmumu dienesta ģenerāldirektoram. Valsts ieņēmumu dienesta ģenerāldirektora lēmumi pārsūdzami tiesā. Ieraksts biedrību un nodibinājumu reģistrā tiks izdarīts tikai tad, kad UR vai VID lēmums par biedrības vai nodibinājuma darbības izbeigšanu ir kļuvis neapstrīdams.
Ja biedrības vai nodibinājuma darbība izbeigta, pamatojoties uz UR vai VID, biedrības vai nodibinājuma likvidācijā ieinteresētā persona ir tiesīga pieteikt likvidatoru UR.
Ja neviena biedrības vai nodibinājuma likvidācijā ieinteresētā persona nesniedz UR pieteikumu par likvidatora iecelšanu un biedrībai vai nodibinājumam nav pasludināts maksātnespējas process, biedrības vai nodibinājuma likvidācija nenotiek, un UR pieņem lēmumu par biedrības vai nodibinājuma izslēgšanu no biedrību un nodibinājumu reģistra.
Ja neviena ieinteresētā persona nav pieteikusies UR, un biedrība tiek izslēgta no biedrību un nodibinājumu reģistra, biedrības manta, kas palikusi piekrīt valstij. Attiecībā uz nodibinājumu, norādāms, ka manta, kas palikusi pēc nodibinājuma izslēgšanas no reģistra, piekrīt valstij – izmantošanai līdzīgiem mērķiem, izņemot gadījumus, kad dāvinātājs nodibinājuma likvidācijas gadījumam ir noteicis citu mantas izmantošanas kārtību vai nodibinājuma statūtos ir paredzēta mantas sadales kārtība nodibinājuma likvidācijas gadījumā. Šāds regulējums attiecībā uz nodibinājuma mantas sadali ir paredzēts, ņemot vērā nodibinājuma būtību, proti, nodibinājums ir mantas kopums, kurš nodalīts dibinātāja noteiktā mērķa sasniegšanai.
Ja pēc ieinteresētās personas lūguma tiek iecelts likvidators, viņš rīkojas saskaņā ar Biedrību un nodibinājumu likumā ietverto regulējumu.
Norādāms, ka šāda “vienkāršotā” likvidācijas kārtība attieksies arī uz arodbiedrībām. Atbilstoši Arodbiedrību likuma 2. panta otrajai daļai, arodbiedrību darbību regulē šis likums, Biedrību un nodibinājumu likuma noteikumi par biedrībām, ciktāl šis likums nenosaka citādi, kā arī arodbiedrību statūti. Tā kā Arodbiedrību likumā nav ietverta speciāla kārtība, kādā tiek izbeigta arodbiedrības darbība, ir piemērojams Biedrību un nodibinājumu likuma regulējums. Savukārt šāds regulējums netiks piemērots attiecībā uz politiskajām partijām, ņemot vērā, ka Politisko partiju likumā ir uzskaitīti politiskās partijas darbības izbeigšanās pamati (41. - 45. pants).
Problēmas apraksts
Projekta 8. pants.
Grozījums Biedrību un nodibinājumu likuma 57.1 pantā ir veikts pēc Ģenerālprokuratūras ierosinājuma.
Ar 2017. gada 2. novembra likumu izdarīti grozījumi Biedrību un nodibinājumu likumā, to papildinot ar 571. pantu, paredzot procesuālo kārtību, kādā biedrībai vai nodibinājumam, var tikt aizliegta publiskās vai citas darbības veikšana. Cita starpā, pastāvot valsts vai sabiedriskās drošības apdraudējumam, lēmums par biedrības vai nodibinājuma publiskās darbības aizliegumu pieņemams vienas darbadienas laikā.
Piemērojot šo regulējumu praksē, konstatētas problēmas gadījumos, kad biedrība vai nodibinājums ignorē tiesas lēmumu par publiskās darbības aizliegumu un turpina publicēt dažāda rakstura ierakstus sociālajos tīklos, bet efektīva mehānisma, kā nodrošināt tiesas nolēmuma izpildi (piemēram, ar kriminālsoda piedraudējumu), nepastāv.
Ar 2019. gada 6. jūnija likumu (likumprojekts Nr. 6/LP13) tika grozīts Krimināllikuma 312. pants, tā pirmajā daļā nosakot kriminālatbildību par izvairīšanos no tiesas nolēmuma, ar kuru uzlikts pienākums izpildīt noteiktas darbības (izņemot nolēmumu par naudas piedziņu vai mantas atdošanu) pildīšanas pēc procesuālas sankcijas vai soda piemērošanas par nolēmuma nepildīšanu. Atbilstoši Krimināllikuma 312. panta aktuālajai redakcijai par izvairīšanos no tāda tiesas nolēmuma, ar kuru uzlikts pienākums izpildīt noteiktas darbības, izņemot nolēmumu par naudas piedziņu vai mantas atdošanu, pildīšanas draud kriminālatbildība, taču tikai pēc procesuālas sankcijas vai soda piemērošanas par nolēmuma nepildīšanu. Grozījumi Krimināllikumā saistīti ar 2018. gada 3. maijā iesniegtajiem priekšlikumiem likumprojektā "Grozījumi Civilprocesa likumā" (likumprojekts Nr. 1092/Lp12), kas paredzēja Civilprocesa likuma 620. panta ceturtajā un piektajā daļā noteikt, ka parādniekam par sprieduma neizpildīšanu tiesas noteiktajā termiņā vienu reizi piemērojama civiltiesiskā atbildība – naudas sods, bet, ja parādnieks otrreiz vai atkārtoti pārkāpj nolēmuma izpildes termiņus, zvērinātam tiesu izpildītājam nosakāma prasība nosūtīt iesniegumu prokuroram par kriminālprocesa uzsākšanu.
Ievērojot Civilprocesa likuma 620. panta ceturtās daļas nosacījumus, lai par tiesas nolēmuma nepildīšanu iestātos kriminālatbildība pēc Krimināllikuma 312. panta, nepieciešams, lai tiesa būtu piemērojusi procesuālo sankciju (naudas sodu). Ņemot vērā līdzšinējo praksi, ja biedrība vai nodibinājums pārkāpj tiesas lēmumu par publiskās darbības aizliegumu, sankcijas piemērošanai nepietiek ar prasītāja iesniegtajiem pierādījumiem, bet šie pierādījumi būtu jāiesniedz zvērinātam tiesu izpildītājam, kuram savukārt, lai kontrolētu tiesas nolēmuma izpildi, nepieciešams izpildraksts. Minētā procesuālo darbību virkne degradē Biedrību un nodibinājumu likuma 571. panta trešās daļas jēgu, jo pat gadījumā, ja tiesa pieņēmusi lēmumu nekavējoties pārtraukt biedrības vai nodibinājuma publisko darbību, nav nekādu procesuālu līdzekļu, lai samērīgā un samērojamā laikposmā ietekmētu biedrības vai nodibinājuma amatpersonu rīcību, ja biedrība vai nodibinājums šos ierobežojumus neievēro.
Grozījums Biedrību un nodibinājumu likuma 57.1 pantā ir veikts pēc Ģenerālprokuratūras ierosinājuma.
Ar 2017. gada 2. novembra likumu izdarīti grozījumi Biedrību un nodibinājumu likumā, to papildinot ar 571. pantu, paredzot procesuālo kārtību, kādā biedrībai vai nodibinājumam, var tikt aizliegta publiskās vai citas darbības veikšana. Cita starpā, pastāvot valsts vai sabiedriskās drošības apdraudējumam, lēmums par biedrības vai nodibinājuma publiskās darbības aizliegumu pieņemams vienas darbadienas laikā.
Piemērojot šo regulējumu praksē, konstatētas problēmas gadījumos, kad biedrība vai nodibinājums ignorē tiesas lēmumu par publiskās darbības aizliegumu un turpina publicēt dažāda rakstura ierakstus sociālajos tīklos, bet efektīva mehānisma, kā nodrošināt tiesas nolēmuma izpildi (piemēram, ar kriminālsoda piedraudējumu), nepastāv.
Ar 2019. gada 6. jūnija likumu (likumprojekts Nr. 6/LP13) tika grozīts Krimināllikuma 312. pants, tā pirmajā daļā nosakot kriminālatbildību par izvairīšanos no tiesas nolēmuma, ar kuru uzlikts pienākums izpildīt noteiktas darbības (izņemot nolēmumu par naudas piedziņu vai mantas atdošanu) pildīšanas pēc procesuālas sankcijas vai soda piemērošanas par nolēmuma nepildīšanu. Atbilstoši Krimināllikuma 312. panta aktuālajai redakcijai par izvairīšanos no tāda tiesas nolēmuma, ar kuru uzlikts pienākums izpildīt noteiktas darbības, izņemot nolēmumu par naudas piedziņu vai mantas atdošanu, pildīšanas draud kriminālatbildība, taču tikai pēc procesuālas sankcijas vai soda piemērošanas par nolēmuma nepildīšanu. Grozījumi Krimināllikumā saistīti ar 2018. gada 3. maijā iesniegtajiem priekšlikumiem likumprojektā "Grozījumi Civilprocesa likumā" (likumprojekts Nr. 1092/Lp12), kas paredzēja Civilprocesa likuma 620. panta ceturtajā un piektajā daļā noteikt, ka parādniekam par sprieduma neizpildīšanu tiesas noteiktajā termiņā vienu reizi piemērojama civiltiesiskā atbildība – naudas sods, bet, ja parādnieks otrreiz vai atkārtoti pārkāpj nolēmuma izpildes termiņus, zvērinātam tiesu izpildītājam nosakāma prasība nosūtīt iesniegumu prokuroram par kriminālprocesa uzsākšanu.
Ievērojot Civilprocesa likuma 620. panta ceturtās daļas nosacījumus, lai par tiesas nolēmuma nepildīšanu iestātos kriminālatbildība pēc Krimināllikuma 312. panta, nepieciešams, lai tiesa būtu piemērojusi procesuālo sankciju (naudas sodu). Ņemot vērā līdzšinējo praksi, ja biedrība vai nodibinājums pārkāpj tiesas lēmumu par publiskās darbības aizliegumu, sankcijas piemērošanai nepietiek ar prasītāja iesniegtajiem pierādījumiem, bet šie pierādījumi būtu jāiesniedz zvērinātam tiesu izpildītājam, kuram savukārt, lai kontrolētu tiesas nolēmuma izpildi, nepieciešams izpildraksts. Minētā procesuālo darbību virkne degradē Biedrību un nodibinājumu likuma 571. panta trešās daļas jēgu, jo pat gadījumā, ja tiesa pieņēmusi lēmumu nekavējoties pārtraukt biedrības vai nodibinājuma publisko darbību, nav nekādu procesuālu līdzekļu, lai samērīgā un samērojamā laikposmā ietekmētu biedrības vai nodibinājuma amatpersonu rīcību, ja biedrība vai nodibinājums šos ierobežojumus neievēro.
Risinājuma apraksts
Biedrību un nodibinājumu likuma 57.1 pants tiek papildināts ar 12. daļu, paredzot, ja līdz galīgā nolēmuma pieņemšanai lietā biedrība vai nodibinājums pārkāpj tiesas lēmumu, kas pieņemts šā panta pirmajā daļā paredzētajā kārtībā, vai neievēro šāda lēmuma nosacījumus, tiesa pēc pieteicēja ierosinājuma piemēro biedrībai vai nodibinājumam procesuālu sankciju (brīdinājumu vai naudas sodu) un brīdina par kriminālatbildību, kas iestājas, ja biedrība vai nodibinājums tiesas lēmumu turpina pārkāpt.
Problēmas apraksts
Projekta 15. pants.
Ar grozījumiem Civilprocesa likumā un Notariāta likumā, kas stājās spēkā 2011. gada 1. februārī, no Civilprocesa likuma ir svītrota 51. nodaļa "Saistības priekšmeta iesniegšana tiesai glabājumā", un attiecīgi Notariāta likums papildināts ar F1 sadaļu "Saistības priekšmeta pieņemšana glabājumā". Tādējādi saistības priekšmeta iesniegšanas glabājumā (saskaņā ar Civillikuma 1837. pantu) lietas ar 2011. gada 1. februāri tika nodotas tiesu sistēmai piederīgajām personām – zvērinātiem notāriem. Vienlaikus ar grozījumiem Civilprocesa likumā un Notariāta likumā tika izdarīti attiecīgi grozījumi Civillikumā. Tā kā atbilstoši iepriekš minētajam, netika izdarīti attiecīgi grozījumi Biedrību un nodibinājumu likumā, tad projekts paredz Biedrību un nodibinājumu likuma 67. panta pirmajā daļā aizstāt vārdu "tiesā" ar vārdiem "pie zvērināta notāra".
Ar grozījumiem Civilprocesa likumā un Notariāta likumā, kas stājās spēkā 2011. gada 1. februārī, no Civilprocesa likuma ir svītrota 51. nodaļa "Saistības priekšmeta iesniegšana tiesai glabājumā", un attiecīgi Notariāta likums papildināts ar F1 sadaļu "Saistības priekšmeta pieņemšana glabājumā". Tādējādi saistības priekšmeta iesniegšanas glabājumā (saskaņā ar Civillikuma 1837. pantu) lietas ar 2011. gada 1. februāri tika nodotas tiesu sistēmai piederīgajām personām – zvērinātiem notāriem. Vienlaikus ar grozījumiem Civilprocesa likumā un Notariāta likumā tika izdarīti attiecīgi grozījumi Civillikumā. Tā kā atbilstoši iepriekš minētajam, netika izdarīti attiecīgi grozījumi Biedrību un nodibinājumu likumā, tad projekts paredz Biedrību un nodibinājumu likuma 67. panta pirmajā daļā aizstāt vārdu "tiesā" ar vārdiem "pie zvērināta notāra".
Risinājuma apraksts
Tā kā atbilstoši iepriekš minētajam, netika izdarīti attiecīgi grozījumi Biedrību un nodibinājumu likumā, tad projekts paredz Biedrību un nodibinājumu likuma 67. panta pirmajā daļā aizstāt vārdu "tiesā" ar vārdiem "pie zvērināta notāra".
Problēmas apraksts
Projekta 12. panta pirmā daļa.
Ar 2017. gada 23. marta grozījumiem Biedrību un nodibinājumu likumā (stājās spēkā 2017. gada 1. maijā) tika izslēgts 60. panta pirmās daļas 2. punkts, līdz ar to ir nepieciešams veidot atsauci uz spēkā esošu tiesību normu.
Ar 2017. gada 23. marta grozījumiem Biedrību un nodibinājumu likumā (stājās spēkā 2017. gada 1. maijā) tika izslēgts 60. panta pirmās daļas 2. punkts, līdz ar to ir nepieciešams veidot atsauci uz spēkā esošu tiesību normu.
Risinājuma apraksts
Grozījumi Biedrību un nodibinājumu likuma 60. panta otrajā un trešajā daļā paredz aizstāt vārdus "pirmās daļas 2. punktā" ar vārdiem "pirmajā daļā".
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
-
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Jā
Apraksts
Vērtēts projektā paredzētais ierobežojuma samērīgums pret ieguvumu. Nosakot jaunas prasības vai ierobežojumus biedrībām, ir jāņem vērā konstitucionāli nostiprinātā biedrošanās brīvība. Biedrošanās brīvību garantē Latvijas Republikas Satversmes (turpmāk – Satversme) 102. pants, kas paredz, ka ikvienam ir tiesības apvienoties biedrībās, politiskajās partijās un citās sabiedriskās organizācijās. Satversmes tiesa atzinusi, ka biedrošanās brīvība ir viena no būtiskākajām personas politiskajām tiesībām (sk. Satversmes tiesas 2006. gada 23. novembra sprieduma lietā Nr. 2006-03-0106 7. punktu). Šī brīvība ir viens no demokrātiskas valsts iekārtas priekšnoteikumiem. Biedrošanās brīvība nodrošina personām iespēju aizsargāt savas tiesiskās intereses, apvienojoties kopīgu mērķu sasniegšanai. Īstenojot Satversmes 102. pantā noteiktās pamattiesības, personas iegūst iespēju līdzdarboties demokrātiskajos procesos (sk. Satversmes tiesas 2013. gada 10. maija sprieduma lietā Nr. 2012-16-01 17. punktu). Biedrošanās brīvības ierobežojumu konstitucionālais pamats ir Satversmes 116. pants. Kā jebkuram pamattiesības ierobežojumam, arī biedrošanās brīvības ierobežojumam jābūt noteiktam ar likumu, ar leģitīmu mērķi un samērīgam. Atklājot Satversmes 102. panta saturu, jāņem vērā arī starptautiskie cilvēktiesību dokumenti un to piemērošanas prakse, jo Satversmes 89. pants skaidri norāda uz konstitucionālā likumdevēja mērķi panākt Satversmē ietverto cilvēktiesību normu harmoniju ar starptautiskajām cilvēktiesību normām (sk. Satversmes tiesas 2018. gada 26. aprīļa sprieduma lietā Nr. 2017-18-01 18. punktu).
Biedrošanās brīvība ir vispāratzīta vērtība arī Eiropas līmenī. Eiropas Cilvēktiesību un pamatbrīvību aizsardzības konvencijas (turpmāk – Konvencija) 11. pants noteic, ka jebkuram cilvēkam ir tiesības uz miermīlīgu pulcēšanās un biedrošanās brīvību, ieskaitot tiesības veidot arodbiedrības un iestāties tajās, lai aizstāvētu savas intereses. Šo tiesību izmantošanu nedrīkst pakļaut nekādiem ierobežojumiem, izņemot tos, kas noteikti ar likumu un ir nepieciešami demokrātiskā sabiedrībā, lai aizstāvētu valsts vai sabiedrības drošības intereses, nepieļautu nekārtības vai noziegumus, aizsargātu veselību vai tikumību, vai citu cilvēku tiesības un brīvības. Šis pants nekavē noteikt likumīgus ierobežojumus šo tiesību izmantošanā personām, kas ir bruņoto spēku, policijas vai valsts pārvaldes sastāvā.
Iejaukšanās tiesībās uz biedrošanās brīvību ir pamatota, ja tā atbilst Konvencijas 11. panta 2. punkta prasībām, proti, tā ir "noteikta likumā", tai ir viens vai vairāki leģitīmi mērķi un tā ir "nepieciešama demokrātiskā sabiedrībā".
Kā ir norādījusi Eiropas Cilvēktiesību tiesa, principā biedrības izbeigšanu ilgstošas bezdarbības dēļ var uzskatīt par tādu, ar kuru tiek sasniegts viens no leģitīmiem mērķiem, kas noteikti Konvencijas 11. panta 2. punktā, proti, tie, kas attiecas uz nekārtību novēršanu un, lai aizsargātu citu cilvēku tiesības un brīvības (skat.Case of Croatian Golf Federation v. Croatia 95.§).
Eiropas Padomes Ministru komiteja savā rekomendācijā ir norādījusi, ka NVO juridiskās personas statusu var izbeigt tikai saskaņā ar to biedru brīvprātīgi pieņemtu lēmumu, vai arī, ja NVO nav biedri, tās pārvaldes institūcijas lēmumu, vai bankrota, ilgstošas bezdarbības vai nopietnu pārkāpumu gadījumā (Eiropas Padomes Ministru komitejas rekomendācijas Nr. CM/Rec (2007) 14 par nevalstisko organizāciju juridisko statusu Eiropā 44. punkts; pieejama: https://search.coe.int/cm/Pages/result_details.aspx?ObjectID=09000016805d534d).
NVO juridiskās personas statusa izbeigšana pret tās biedru vai gadījumā, ja organizācijai nav biedru, pret tās dibinātāju gribu, nav viegli izdarāma, jo tas apdraudētu principu, ka šādām organizācijām nevajadzētu pakļauties valsts iestāžu norādījumiem. Tāpēc piespiedu izbeigšana varētu būt tikai tad, ja pastāv svarīgas sabiedrības intereses. Tas varētu būt gadījumā, ja attiecīgā NVO ir bankrotējusi; ilgstoši nav darbojusies - ir pagājuši vismaz vairāki gadi starp augstākās pārvaldes institūcijas sanāksmēm un nav iesniegti vismaz divi gada pārskati; vai arī ir pieļāvusi nopietnus pārkāpumus tādā nozīmē, ka apzināti iesaistās darbībās, kas neatbilst mērķiem, kuru dēļ var dibināt NVO (tostarp kļūt par peļņu nesošu organizāciju) (Eiropas Padomes Ministru komitejas rekomendācijas Nr. CM/Rec (2007) 14 par nevalstisko organizāciju juridisko statusu Eiropā paskaidrojuma raksta 89. punkts; pieejams: https://www.statewatch.org/media/documents/news/2016/feb/coe-rec-ngos-explanatory-memo.pdf). Turklāt attiecīgajām iestādēm vēlreiz būtu jāpārbauda, vai kāda acīmredzama ilgstoša bezdarbība patiesībā ir radusies komunikācijas kļūmes dēļ starp attiecīgo asociāciju un valsti (Eiropas Padomes Venēcijas komisijas "Demokrātija caur tiesībām" Biedrošanās brīvības vadlīnijas 256. punkts; pieejams:https://www.venice.coe.int/webforms/documents/default.aspx?pdffile=CDL-AD(2014)046-e).
Tādējādi, likvidējot tās biedrības un nodibinājumus, kuri ilgstoši neveic savu darbību, līdztekus arī neiesniedzot būtiskus dokumentus vai nepildot normatīvo aktu prasības, tiks panākta NVO sektora caurskatāmība, kā arī novērsta iespēja izmantot šādas biedrības un nodibinājumus kā "čaulas organizācijas" noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijai un terorisma finansēšanai. Vienkāršotā biedrību un nodibinājumu likvidācija un papildus pienākumu uzlikšana - norādīt savu darbības jomu, ir attaisnojama ar sabiedrības un valsts drošību, ņemot vērā to, ka noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācija un terorisma finansēšana ir globāla mēroga problēma, ne tikai valsts iekšējās drošības jautājums.
Biedrošanās brīvība ir vispāratzīta vērtība arī Eiropas līmenī. Eiropas Cilvēktiesību un pamatbrīvību aizsardzības konvencijas (turpmāk – Konvencija) 11. pants noteic, ka jebkuram cilvēkam ir tiesības uz miermīlīgu pulcēšanās un biedrošanās brīvību, ieskaitot tiesības veidot arodbiedrības un iestāties tajās, lai aizstāvētu savas intereses. Šo tiesību izmantošanu nedrīkst pakļaut nekādiem ierobežojumiem, izņemot tos, kas noteikti ar likumu un ir nepieciešami demokrātiskā sabiedrībā, lai aizstāvētu valsts vai sabiedrības drošības intereses, nepieļautu nekārtības vai noziegumus, aizsargātu veselību vai tikumību, vai citu cilvēku tiesības un brīvības. Šis pants nekavē noteikt likumīgus ierobežojumus šo tiesību izmantošanā personām, kas ir bruņoto spēku, policijas vai valsts pārvaldes sastāvā.
Iejaukšanās tiesībās uz biedrošanās brīvību ir pamatota, ja tā atbilst Konvencijas 11. panta 2. punkta prasībām, proti, tā ir "noteikta likumā", tai ir viens vai vairāki leģitīmi mērķi un tā ir "nepieciešama demokrātiskā sabiedrībā".
Kā ir norādījusi Eiropas Cilvēktiesību tiesa, principā biedrības izbeigšanu ilgstošas bezdarbības dēļ var uzskatīt par tādu, ar kuru tiek sasniegts viens no leģitīmiem mērķiem, kas noteikti Konvencijas 11. panta 2. punktā, proti, tie, kas attiecas uz nekārtību novēršanu un, lai aizsargātu citu cilvēku tiesības un brīvības (skat.Case of Croatian Golf Federation v. Croatia 95.§).
Eiropas Padomes Ministru komiteja savā rekomendācijā ir norādījusi, ka NVO juridiskās personas statusu var izbeigt tikai saskaņā ar to biedru brīvprātīgi pieņemtu lēmumu, vai arī, ja NVO nav biedri, tās pārvaldes institūcijas lēmumu, vai bankrota, ilgstošas bezdarbības vai nopietnu pārkāpumu gadījumā (Eiropas Padomes Ministru komitejas rekomendācijas Nr. CM/Rec (2007) 14 par nevalstisko organizāciju juridisko statusu Eiropā 44. punkts; pieejama: https://search.coe.int/cm/Pages/result_details.aspx?ObjectID=09000016805d534d).
NVO juridiskās personas statusa izbeigšana pret tās biedru vai gadījumā, ja organizācijai nav biedru, pret tās dibinātāju gribu, nav viegli izdarāma, jo tas apdraudētu principu, ka šādām organizācijām nevajadzētu pakļauties valsts iestāžu norādījumiem. Tāpēc piespiedu izbeigšana varētu būt tikai tad, ja pastāv svarīgas sabiedrības intereses. Tas varētu būt gadījumā, ja attiecīgā NVO ir bankrotējusi; ilgstoši nav darbojusies - ir pagājuši vismaz vairāki gadi starp augstākās pārvaldes institūcijas sanāksmēm un nav iesniegti vismaz divi gada pārskati; vai arī ir pieļāvusi nopietnus pārkāpumus tādā nozīmē, ka apzināti iesaistās darbībās, kas neatbilst mērķiem, kuru dēļ var dibināt NVO (tostarp kļūt par peļņu nesošu organizāciju) (Eiropas Padomes Ministru komitejas rekomendācijas Nr. CM/Rec (2007) 14 par nevalstisko organizāciju juridisko statusu Eiropā paskaidrojuma raksta 89. punkts; pieejams: https://www.statewatch.org/media/documents/news/2016/feb/coe-rec-ngos-explanatory-memo.pdf). Turklāt attiecīgajām iestādēm vēlreiz būtu jāpārbauda, vai kāda acīmredzama ilgstoša bezdarbība patiesībā ir radusies komunikācijas kļūmes dēļ starp attiecīgo asociāciju un valsti (Eiropas Padomes Venēcijas komisijas "Demokrātija caur tiesībām" Biedrošanās brīvības vadlīnijas 256. punkts; pieejams:https://www.venice.coe.int/webforms/documents/default.aspx?pdffile=CDL-AD(2014)046-e).
Tādējādi, likvidējot tās biedrības un nodibinājumus, kuri ilgstoši neveic savu darbību, līdztekus arī neiesniedzot būtiskus dokumentus vai nepildot normatīvo aktu prasības, tiks panākta NVO sektora caurskatāmība, kā arī novērsta iespēja izmantot šādas biedrības un nodibinājumus kā "čaulas organizācijas" noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijai un terorisma finansēšanai. Vienkāršotā biedrību un nodibinājumu likvidācija un papildus pienākumu uzlikšana - norādīt savu darbības jomu, ir attaisnojama ar sabiedrības un valsts drošību, ņemot vērā to, ka noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācija un terorisma finansēšana ir globāla mēroga problēma, ne tikai valsts iekšējās drošības jautājums.
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
Nosaukums
Pētījums "Pilsoniskās sabiedrības organizāciju sektoru Latvijā 2020-2024: Latvijas biedrību un nodibinājumu klasifikācijas problēmas un risinājumi" (pieejams: https://nvo.lv/uploads/nvo_petijums_2021.pdf)
Apraksts
Nepieciešams pārskatīt biedrību un nodibinājumu klasifikāciju un noteikt kā obligātu pienākumu visām biedrībām un nodibinājumiem norādīt savu darbības jomu.
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
- Biedrību biedri
Ietekmes apraksts
Skaidri noteikta kārtība par dalību attālinātās biedru sapulcēs un iepriekšēju balsošanu
Juridiskās personas
- nevalstiskās organizācijas
Ietekmes apraksts
Obligāts pienākums norādīt biedrību un nodibinājumu darbības jomu atbilstoši Ministru kabineta izveidotajai klasifikācijai. Tiks likvidētas tās biedrības un nodibinājumi, kuri ilgstoši neveic savu darbību, vienlaikus neisniedzot obligātos dokumentus vai nepildot normatīvo aktu prasības.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
-
Cita informācija
Papildus finansējums būs nepieciešams UR saistībā ar biedrību un nodibinājumu vienkāršoto likvidāciju un VID, pielāgojot VID EDS biedrību un nodibinājumu darbības jomu norādīšanai. Projekta saskaņošanas gaitā anotācija tiks papildināta ar nepieciešamā finansējuma apjomu.
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
4.1. Saistītie tiesību aktu projekti
4.1.1. Ministru kabineta noteikumi par biedrību un nodibinājumu klasifikāciju.
Pamatojums un apraksts
Projekta 1. pantā dotais deleģējums Ministru kabinetam.
Atbildīgā institūcija
Tieslietu ministrija
4.1.2. Ministru kabineta noteikumu projekts "Grozījumi 2006. gada 3. oktobra noteikumos Nr. 808 "Noteikumi par biedrību, nodibinājumu un arodbiedrību gada pārskatiem"".
Pamatojums un apraksts
Nepieciešams paredzēt, ka biedrības iesniedz gada pārskatus VID EDS.
Atbildīgā institūcija
Finanšu ministrija
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
-
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
Finanšu ministrija, Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistrs, Valsts ieņēmumu dienestsNevalstiskās organizācijas
Latvijas Pilsoniskā alianse, Sabiedriskās politikas centrs PROVIDUSCits
-6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
-
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Valsts ieņēmumu dienests
- Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistrs
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
-
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
-
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Tiks pielāgots VID EDS biedrību un nodibinājumu darbības jomu norādīšanai
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Projekts skar NVO sektoru.
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi